شناسه خبر: 22786 منتشر شده در مورخ: 1399/11/1 ساعت: 14:07 گروه: اجتماعی  
شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش بهزیستی تا سال ۱۴۰۰

شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش بهزیستی تا سال ۱۴۰۰

سخنگوی دولت، گفت: از سال قبل پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان در دست اقدام است.

به گزارش ایران سپید «علی ربیعی» سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال درباره موضع دولت نسبت به حذف بودجه غربالگری از سوی مجلس، گفت: دیدگاه‌های مطرح شده در خصوص غربالگری ژنتیکی ناشی از عدم اطلاع و تحلیل‌های غلط بی‌مبنا صورت می‌گیرد. غربالگری یک استراتژی برای پیشگیری از بروز چالش‌های پزشکی و زیستی برای خانواده‌ها و جامعه است. یکی از شاخص‌های نظام سلامت پویا و متعهد به مردم توجه به غربالگری است. یکی از افتخارات این دولت توجه به غربالگری شنوایی و بینایی در میان کودکان است.

 سخنگوی دولت، یادآور شد: من در دوران وزارت رفاه، حتی دنبال انجام غربالگری آلزایمر از طریق صندوق‌های بازنشستگی بودم؛ چرا که هدف همه انواع غربالگری، برای پیشگیری و زندگی بهتر انسانها در آینده است و هدف اول و آخر غربالگری، ایجاد جامعه‌ای با افراد سالم است. غربالگری ژنتیکی که اخیرا درباره آن مباحث بعضا عجیبی هم در یک برنامه تلویزیونی مطرح شده، یک راهکار برای عدم تحمیل هزینه های روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است و کاربردهای چندگانه دارد.به نظرم این افراد برداشت‌های نادرستی از مفهوم غربالگری دارند. چون غربالگری به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولت‌ها درنظر گرفته شده است.

 دستیار اجتماعی رئیس جمهور، گفت: تصویب برنامه غربالگری ژنتیکی نیز با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در کشور ما به سال ۷۶ باز می‌گردد. از سال ۹۴ هم دولت، مشاوره ژنتیک برای افراد معلول تحت پوشش توانبخشی را اجرا کرد. در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ برای تعداد ۷۱ هزار و ۵۹۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مشاوره ژنتیک انجام شده است. در راستای همین برنامه، از سال قبل پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان در دست اقدام است.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه تاکنون، ۲۲۲ خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر، مشاوره ژنتیک شده‌اند و برای ۱۸۴ مورد هم آزمایشات ژنتیکی درخواست شده است؛ همچنین ۹۵۶ خانواده دارای ۴ معلول، مشاوره ژنتیک شده‌اند. در حال حاضر ۲۸۴ مرکز دولتی و غیردولتی داریم. اتفافا ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعا باید از خانواده های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *