شناسه خبر: 22729 منتشر شده در مورخ: 1399/10/23 ساعت: 23:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 24 دی ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 24 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: پویش حامی هوشمند به دنبال تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند دانش آموزان نیازمند بویژه دانش آموزان دختر است - روحانی: هدف دولت تهیه، تأمین و ساخت یک واکسن مطمئن است - چرا پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای ایران اقدامی ضروری است؟ - زمان مصونیت جمعی در برابر بیماری کووید-19 - محرومیت چهار ساله حمید اسلامی به علت دوپینگ - مورد عجیب فیلم تازه کودک‌آزاری؛ پدر کودک برای سرگرمی او را اذیت می‌کرد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 24 دی ۱۳۹۹

29 جمادی الاولی۱۴۴۲

13 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6612

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

پویش حامی هوشمند به دنبال تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند دانش آموزان نیازمند بویژه دانش آموزان دختر است

روحانی: هدف دولت تهیه، تأمین و ساخت یک واکسن مطمئن است

چرا پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای ایران اقدامی ضروری است؟

زمان مصونیت جمعی در برابر بیماری کووید-19

محرومیت چهار ساله حمید اسلامی به علت دوپینگ

مورد عجیب فیلم تازه کودک‌آزاری؛ پدر کودک برای سرگرمی او را اذیت می‌کرد

........ویژه

* پویش حامی هوشمند به دنبال تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند دانش آموزان نیازمند بویژه دانش آموزان دختر است

با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون امور بانوان و خانواده رئیس‌جمهور، دکتر مینایی پور مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، دکتر سید جواد حسینی معاون جانشین وزیر در طرح هدایت و حضور ویدئو کنفرانسی مشاورین بانوان وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل آموزش‌وپرورش نشست هم‌اندیشی طرح هدایت (هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس درس و یک مدرسه) در محل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دکتر معصومه ابتکار در این نشست گفت: بسیاری افراد نذرهایی برای ایجاد مدرسه و کمک به تجهیزات مدرسه دارند که می‌تواند برای تأمین تبلت تغییر جهت دهد زیرا در واقع امروز تبلت همان مدرسه است.

وی گفت: پویش حامی هوشمند که توسط مشاور امور بانوان آموزش و پرورش راه اندازی شده است در راستای طرح هدایت و به دنبال تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند دانش آموزان نیازمند بویژه دانش آموزان دختر است.

وی با بیان اینکه از حرکت خوبی که برای هماهنگی با بخش‌های مختلف برای تأمین تجهیزات آموزشی آغاز شده قدردانی می‌کنم گفت: آموزش مجازی علی‌رغم همه سختی‌ها خوب پیش رفت و در حال پیشرفت است.

وی افزود: در بحث آموزش هم با موضوع فقر سروکار داریم و هم با موضوع عدالت جنسیتی که در دوران کرونا اثرات مخربی برجا گذاشته است. بخشی از مشکل را رسانه ملی با برنامه مدرسه تلویزیونی حل کرده اما هنوز همه مشکلات حل نشده است.

ابتکار با بیان اینکه آموزش مسئله فردی است که از مدرسه شروع می‌شود و تلویزیون نمی‌تواند جایگزین مدرسه شود گفت: توجه به این مسئله که هر معلمی باید با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کند بسیار مهم است و شبکه شاد این بستر را فراهم می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دستورالعمل اخیر مبنی‌بر بازگشایی مدارس در برخی پایه‌ها و برخی مناطق گفت: علی‌رغم بازگشایی برخی مدارش اما به هر صورت ناچاریم مشکل تبلت و ابزار هوشمند را حل کنیم و بهترین راه مشارکت مردم و خیرین است.

ابتکار ادامه داد: امروز فرصتی داریم تا از طریق کار خیر بتوانیم برای خودمان و سپس برای جامعه گامی برداریم. برای آنکه بتوانیم حس دگرخواهی و خیرخواهی را ترویج دهیم فرصتی در قالب طرح هدایت فراهم شده که امید است همه بتوانیم در آن مشارکت داشته باشیم.

وی بر اهمیت موضوع انتقال مهارت‌های زندگی در عصر جدید و انقلاب دیجیتال در دوران کرونا تأکید کرد و گفت: به موضوع استفاده صحیح از فضای مجازی هم باید توجه شود و در خواست ما این است که در شبکه شاد آموزش مهارت‌های صحیح استفاده از فضای مجازی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ارائه شود.

 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه امروز مدرسه را وارد موبایل و تبلتی کردیم که تا یک سال قبل ممنوع بود گفت: امروز بنا به شرایط ناچاریم این کار را انجام دهیم، اما باید به آموزش مهارت‌ها توجه شود. از این آموزش‌ها عقب هستیم و باید بیشتر روی آن کار کنیم.

شایان ذکر است در این مراسم به صورت نمادین چند عدد تبلت به دانش آموزان نیازمند توسط معاون رئیس جمهور در امور زنان اهدا شد.

...........اخبار روز

* روحانی: هدف دولت تهیه، تأمین و ساخت یک واکسن مطمئن است

رئیس‌جمهور:

 تأمین سلامت مردم، هدف و اولویت اول دولت است.

از همین رو تهیه، خرید، تأمین و ساخت واکسن مطمئن کرونا جزء اهداف اصلی در مقابله با این ویروس است.

 اینجانب از تمامی اقدامات ارزشمند تمامی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز مختلف فعال در این زمینه از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکر می‌کنم.

* مسکن در آگهی‌ها ۵ درصد ارزان‌تر شد

 بررسی نرخ‌های پیشنهادی فروش مسکن شهر تهران در دو هفته اخیر از کاهش متوسط ۵.۲ درصدی حکایت دارد. در اغلب مناطق قیمت‌ها نسبت به دو هفته قبل ۱ تا ۱۳ درصد کاهش یافته و بیشترین میزان افت در منطقه ۱۲ رخ داده است.

 در منطقه یک نیز ظرف ۱۴ روز قیمت‌ها ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد./ایسنا

* عدم پذیرش تراکنش های بدون کد ملی یا شناسه ملی از اوایل بهمن ماه

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

برای اشخاص حقیقی، «کد ملی» و برای اشخاص حقوقی، «شناسه ملی» آنها، «کد شهاب» قلمداد می‌شود و از ۵ بهمن‌ماه امسال، تمام تراکنش‌های بدون کد شهاب در «ساتنا» برگشت می خورند.

این اقدام تأثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانکها و موسسات اعتباری موجود است، نخواهد داشت و صرفا حساب ها و تراکنش هایی را که فاقد شناسه ملی هستند را متأثر خواهد کرد. 

در راستای اجرای قانون از چند سال قبل به دنبال آن بودیم که از هویت تمام تراکنش‌های بانکی مطمئن شویم و بتوانیم از انجام تراکنش‌هایی که مشخص نیست به کدام شخص حقیقی یا حقوقی مربوطند جلوگیری کنیم و در این زمینه، تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات زیادی به ویژه در تعامل با سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت شرکت‌ها، وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام شده است.

 در صورتی که تراکنش‌ ساتنای هموطنان برگشت داده شد، می‌توانند مشکل را از طریق بانک مبدا پیگیری و بانک موظف به راهنمایی و همکاری برای حل مشکل است.

 با توجه به مهلت طولانی که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعیین شده تمدید نخواهد شد.

* آلودگی هوا براحتی به داخل منازل رسوخ کرده

مختاری فوق تخصص ریه:

آلودگی هوا براحتی به داخل منازل رسوخ کرده و ذرات مضر در خانه‌ها نیز وجود دارند، بنابراین اگرچه غلظت آلودگی هوا در خانه‌ها پایین‌تر است، اما افراد در منازل نیز در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند

* وضعیت نامشخص مراسم حج ۱۴۰۰

معاون امور حج و عمره:

با توجه به اینکه هنوز تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۰ با عربستان به امضای طرفین نرسیده است، نمی‌توانیم وضعیت روشنی درباره مسائل حج سال آینده ترسیم کنیم.

* کرونای انگلیسی ۵ نفر را در تهران گرفتار کرد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

اخیراً مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی توسط وزارت بهداشت گزارش شده که این افراد که ۵ نفر هستند همه از یک خانواده‌اند.

این افراد در تهران بوده و بر اساس بررسی‌هایی که توسط گروه‌های سلامت در انگلستان انجام شده مشخص شده که این نوع کرونا بسیار فاجعه‌بار است و تعداد زیادی از کادر درمان را در کشورهای مختلف درگیر کرده است./فارس

..........گزارش روز

* چرا پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای ایران اقدامی ضروری است؟

عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: ای کاش اف‌ای‌تی‌اف از همان ابتدا به مسأله‌ای سیاسی تبدیل نمی‌شد و از منظر کارشناسی موضوع بررسی می‌شد؛ در این صورت آسیبی متوجه کشور نمی‌شد.

خبر آنلاین نوشت: اوایل دی ماه بود که آیت الله آملی لاریجانی از بررسی مجدد لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و تأکید کرد حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفته است. وی تأکید کرد: اعضای مجمع فارغ از فضاسازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در جهت مصالح و منافع مردم کشور این موضوع را بررسی خواهند کرد.

 همین خبر کافی بود تا بار دیگر تنور اظهارنظرها درباره مبارزه پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و تبعات مثبت و منفی آن در فضای مجازی و رسانه‌ای داغ شود .

منتقدان پیوستن ایران به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف معتقدند که چنین اقدامی در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد، کارکردی برای اقتصاد نخواهد داشت.

 در دیگر سو موافقان نیز معتقدند تحریم‌ها بدون پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نمی‌تواند مشکلات ایران را برطرف کند و پس از آنکه تحریم‌ها لغو شد در صورت عدم پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف ایران همچنان از خدمات بانکی و مالی جهانی محروم خواهد ماند.

 عباس آرگون عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورت پیوستن ایران به این کنوانسیون برای تمام طرف‌های سیاسی و تصمیم گیری روشن شده است یا خیر گفت: امیدوارم چنین اتفاقی رخ داده باشد اما به هر حال با توجه به گسترش موضوع جهانی شدن عملاً مرزهای سیاسی و اقتصادی کشورها کم‌رنگ شده است و شاهد این هستیم که حجم مبادلات کالا و خدمات میان کشورها بیشتر شده است.

 وی در توضیج این مطلب ادامه داد: با تغییرات رخ داده  وابستگی کشورها به یکدیگر نیز در حال افزایش است چراکه توسعه فناوری‌ها موجب ادغام بازارهای جهانی در یکدیگر شده است و سازمان‌های بین‌المللی در چنین شرایطی باید در قامت ناظر عمل کنند.

 وی تأکید کرد: به عبارت دیگر با گسترش جهانی شدن ضرورت فعالیت سازمان‌های بین‌المللی و فرادولتی را بیش از پیش آشکار کرده است و در این مسیر تمامی کشورها موظف به همکاری هستند.

آرگون توضیح داد: در چنین شرایطی گروه ویژه اقدام مالی نیز که سازمانی فرادولتی است در سال ۱۹۸۹ شکل گرفته و هدف اصلی این سازمان مقابله با پولشویی و شفافیت تراکنش‌های مالی است. در این راستا اعتبار مالی و پولی کشورها مشخص می‌شود.

 وی گفت: طبیعتاً پیوستن به چنین کنوانسیونی می‌تواند روابط ایران را با دیگر کشورهای جهان برقرار کرده و اقدامی بسیار مؤثر در کاهش تنش‌زایی و حرکت به سوی تنش‌زدایی باشد؛ به هر روی دوری از انزوای اقتصادی و سیاسی الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین الزامات رعایت قواعد و قوانین بین‌المللی در چهارچوب منافع ملی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد پیوستن به کنوانسیون می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد یا خیر؟ گفت: من از منظر یک کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ می‌دهم. به نظر من باید چشم‌انداز آینده را روشن کنیم و بگوییم آیا ما قصد داریم همیشه در تحریم باقی بمانیم یا می‌خواهیم مشکلاتمان را برطرف کنیم؟ اگر ما عضو کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف نشویم طبیعتاً به نوعی اقدام به خود تحریمی کرده‌ایم چرا که حتی خروج از شرایط تحریم نیز نمی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند.

 او در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف پیام بسیار مهمی برای جهان خواهد بود و نشان می‌دهد که ما در چهارچوب منافع ملی خود حاضر به همکاری با جامعه جهانی هستیم.

 او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها ایران و کره شمالی در این کنوانسیون عضویت ندارند، گفت: همین امر بهانه‌ای برای افزایش ایران‌هراسی به دست دشمنان و مخالفان ما داده است. در حالی که پیوستن به کنوانسیون می‌تواند بهانه‌ها را برای تبلیغ ایران‌هراسی از میان ببرد و پس از لغو تحریم‌ها دسترسی ما را به منابع جهانی امکان‌پذیر نمایند. آرگون تأکید کرد: در عین حال چنین اتفاقی ریسک تجاری کشور را کاهش می‌دهد.

 او تأکید کرد باید توجه داشت ایران کشوری با ریسک بالای تجاری و و کاهش این ریسک در کنار تلاش برای لغو تحریم‌ها می‌تواند زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور فراهم نماید.

 او در پاسخ به موضع استقلال‌طلبانه مخالفان گفت: به هر حال نمی‌توان چنین برداشتی را داشت که انبوه کشورهایی که عضو این کنوانسیون شده‌اند به استقلال و منافع ملی شان بی توجه هستند؛ می‌توان هم استقلال داشت و هم قواعد را رعایت کرد در عین حال با کاهش هزینه‌های تجاری و از بین بردن ریسک‌های غیر ضروری فعالیت موثر و موفقی را با جامعه جهانی داشت.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا در چنین شرایطی ایران آماده پیوستن به کنوانسیون هست یا خیر؟ گفت: ای کاش از روز اول این موضوع غیرسیاسی تبدیل به یک موضوع سیاسی نمی‌شد. بحث درباره پیوستن آن پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف باید از منظر کارشناسی و فنی صورت می‌گرفت اما سیاسی شدن این موضوع سبب شد ضربه‌های سنگینی به کشور وارد شو. وی تأکید کرد ما نباید کشور را در انزوا نگه داریم به هر حال ایران در شرایط فعلی با تحریم‌ها روبرو شد و اگر بخواهیم به موضوع لغو تحریم‌ها فکر کنیم حتماً باید در مورد پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف تصمیم بگیریم.

او گفت: در صورت عدم خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف تحریم‌ها جای خود را به خود تحریمی خواهد داد.

وی اضافه کرد: من معتقدم حتی در شرایط تحریمی پیوستن به این اقدام مهمی بود و لازم بود ما نشان دهیم که با توجه به منافع ملی قواعد جهانی را می‌پذیریم.

..........بهداشت و سلامت

* زمان مصونیت جمعی در برابر بیماری کووید-19: محققان سازمان جهانی بهداشت هشدار دادند: انجام واکسیناسیون گسترده نمیتواند موجب مصونیت جمعی در سال جاری شود.

به نقل از ایسنا،  ، یکی از محققان ارشد سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است: برای تولید و توزیع میزان کافی از واکسن به منظور جلوگیری از گسترش ویروس به زمان زیادی نیاز است و به نظر نمی رسد در سال 2021 بتوان به سطح مطلوبی از مصونیت جمعی در برابر ویروس دست پیدا کنیم.

کاهش مرگ و میر کرونا در تهران: - فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: از ابتدای آذرماه تا ۲۰ دی ماه با اجرای طرح شهید سلیمانی، همکاری شهروندان و رفتار پسندیده و اصولی آنان، میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در تهران ۷۹ درصد کاهش یافت.

به نقل از ایرنا، علیرضا زالی افزود: میزان مراجعان بستری هم از زمان شروع این طرح تاکنون حدود ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده.

وی با بیان اینکه در بخش مراقبت های ویژه هم این آمار ۴۱ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: میزان مراجعان روزانه به مراکز درمانی که نیاز به بستری داشتند، ۷۱ درصد کاهش یافته است.

زالی ادامه داد:  از زمان شروع این طرح که تست های سریع در مناطق مختلف تهران در حال انجام است، مشاهده شد که به تدریج تعداد افراد مثبت در حال کاهش است  به عبارتی این عدد حدود ۱۰.۵ درصد بود که الان به ۹.۲ درصد رسیده است. به نظر می رسد استمرار این طرح موفقیت ها و رکوردهای جدیدی را به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اینکه در تهران تاکنون ۵۶۹ تیم مراقبتی  و ۵۴۰ مورد تیم نظارتی تشکیل شده است، افزود: با اجرای طرح شهید سلیمانی و بدون در نظر گرفتن سایر طرح ها تاکنون بیش از ۱۷۴ هزار بازدید میدانی در زمینه نظارتی انجام شده است که رکورد بسیار خوبی است.

طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از اول آذر ماه در کشور به اجرا درآمد. شناسایی به موقع بیماران کرونایی و افراد در تماس با آنان و قرنطینه سازی مناسب از مهمترین اهداف این طرح است. 

* از "رسوخ آلودگی هوا به داخل منازل" تا "درگیری تمام ارگان‌های بدن: یک فوق تخصص ریه با بیان اینکه مضرات آلودگی هوا تقریباً تمامی ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند، گفت: آلودگی هوا معضلی است که گره آن تنها از طریق همکاری مشترک مردم و دولت باز می‌شود.

به نقل از ایسنا، دکتر مجید مختاری - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اگر چه بروز آلودگی هوا علل مختلفی دارد ولی به صورت کلی حدود ۸۰ درصد آلودگی‌ها به خودروها یعنی عدم رعایت استاندارد در طراحی و بکارگیری سوخت‌های مختلف و غیر استاندارد در آن‌ها برمی‌گردد.

وی ادامه داد: رانندگی‌های نادرست و به دنبال آن بروز ترافیک منجر به توقف و طولانی شدن مدت زمان روشن بودن ماشین‌ها شده که همین مساله عامل بسیار مهمی در افزایش آلودگی کلانشهرهاست.

 به گفته وی، آلودگی هوا همچنین به بروز مسائلی همچون عدم تمرکز، کاهش سطح اکسیژن، افزایش دی اکسید کربن، سولفورها و سایر سموم مهم در هوا منجر می شود، سمومی که در زمان افزایش آلودگی و پدیده وارونگی هوا به وضوح مشاهده شده و در زمان‌هایی که آلودگی‌ها قابل رویت نیستند نیز همچنان در فضا وجود داشته و صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد وارد می‌کند.

مختاری با بیان اینکه آلودگی هوا و استرس‌های ناشی از آن وضعیت رانندگی افراد را مختل می‌کند، گفت: همین مساله باعث تصادف، راه‌بندان و ترافیک شده و در نهایت جامعه را وارد سیکل معیوبی می‌کند که از یک طرف دچار آلودگی هوا هستیم از طرف دیگر خودمان آلودگی هوا را تشدید می‌کنیم.مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند؛ عوارض مغزی، عدم تمرکز، سوزش چشم، سوزش مجاری تنفسی، تشدید بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم، انسداد ریه، سینوزیت، بیماری‌های عروق، تصلب شرایین، افزایش سکته‌های قلبی و مغزی و بروز لخته‌ در خون، برخی از مهمترین تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد است.

وی همچنین مسایلی همچون پایین بودن وزن نوزادان را با آلودگی هوا مرتبط دانست و ادامه داد: بروز سرطان‌های مختلف همچون مغز، پستان و ریه نیز به دنبال آلودگی هوا افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که مطالعات گسترده جهانی نشان داده که انتقال افراد از مکان‌های آلوده به نقاط پاک به کاهش نرخ بروز سرطان و قابل درمان شدن سرطان‌ها منجر شده است.

تشدید شیوع بیماری کووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا

این عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا همچنین با اشاره به تشدید شیوع بیماری کووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا، عنوان کرد: همانگونه که ثابت شده سیگار چسبندگی ویروس کرونا به بافت ریه را بیشتر می‌کند، آلودگی هوا نیز متاسفانه ویروس کرونا را وحشی‌تر و میزان انتقال و چسبندگی آن  به بافت ریه را تشدید میکند که همین مساله بر شدت بیماری می‌افزاید.

این فوق تخصص ریه در عین حال با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی همچون پوشش ماسک، عدم ترددهای غیرضروری و رعایت فواصل اجتماعی در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: مشاهدات نشان داده که به دنبال افزایش میزان رعایت اصول بهداشتی، امسال موارد آنفولانزا و همچنین  سینوزیت‌ها و حملات آسم، کمتر شده است.

وی افزود: پوشش ماسک می‌تواند از ورود ذرات ۱۰ و ۵ میکرون و یا ذرات کوچک‌تر به سیستم و مجاری تنفسی و بافت ریه پیشگیری کند. لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون پوشش ماسک، پرهیز از دورهمی‌ها و ترددهای غیرضروری، علاوه بر پیشگیری از کرونا می‌تواند به کاهش تبعات و صدمات ناشی از آلودگی هوا کمک کند.

...........ورزشی

* محرومیت چهار ساله حمید اسلامی به علت دوپینگ

قهرمان دو ۱۵۰۰ متر نابینایان در جاکارتا از آسیب دیدگی مچ پای راستش خبر داد، این در حالی است که وبسایت کمیته بین المللی پارالمپیک از محرومیت اسلامی به دلیل دوپینگ خبر داده است.

حمید اسلامی اظهار کرد: به دلیل آسیب دیدگی مچ پای راستم مدتی است که شرایط تمرین در دوی ۱۵۰۰ متر را ندارم و با انجام کار فیزیوتراپی تلاش می کنم درد مچ پایم را کاهش دهم

وی در پاسخ به این پرسش که با وضعیت پیش آمده امکان شرکت در مرحله دوم رکوردگیری دو و میدانی را دارید یا خیر؟ افزود: مرحله دوم رکوردگیری دوومیدانی آخرین فرصت برای کسب سهمیه ورودی بازیهای پارالمپیک توکیو است که اسفند در شیراز برگزار می شود، چون در حال حاضر امکان انجام تمرینات حرفه ای را ندارم، تصور نمی کنم با وضعیت کنونی به این مسابقات برسم.

اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از جاکارتا در هیچ تورنمنت برون مرزی شرکت نکردم و تلاشم بر این بود که پس از ناکامی در پارالمپیک ریو، این دوره با کسب سهمیه ورودی در دوی ۱۵۰۰ متر نابینایان بهترین عملکرد را در توکیو داشته باشم که متأسفانه این دوره از بازی ها را نیز از دست دادم.

در حالی که حمید اسلامی دونده ۱۵۰۰ متر نابینایان در حال تمرین برای کسب سهمیه ورودی بازی های پارالمپیک توکیو در مرحله دوم رکوردگیری دو و میدانی بود، به یکباره انصراف خود را از حضور  در این رقابت ها اعلام کرد.

انصراف این ورزشکار ایرانی که به دلیل برخورداری از تجارب بین المللی و کسب  عناوینی چون قهرمانی بازیهای پاراآسیایی جاکارتا، جزو شانس کسب سهمیه ورودی بازیهای پارالمپیک توکیو بود،  هرچند با ابهامات و پرسش های زیادی مواجه شد، اما رئیس انجمن دو و میدانی نابینایان حاضر به موضع گیری در این خصوص و ارائه جزئیات نشد.

بررسی دقیق این موضوع  نشان می دهد که سایت کمیته بین المللی پارالمپیک از محرومیت اسلامی به دلیل دوپینگ خبر داده است.

اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا به صراحت موضوع دوپینگ را رد کرده و آسیب دیدگی را دلیل اصلی عدم حضور خود در مسابقات رکوردگیری عنوان کرده است. این در حالی است که حتی بازه زمانی محرومیت اسلامی نیز در میادین ورزشی اعلام شده است.

بر اساس رأی کمیته بین المللی پارالمپیک، حمید اسلامی به مدت ۴ سال از تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ (22 مهرماه سال 98) تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ (22 مهر 1402) حق حضور در رویدادهای ورزشی را نخواهد داشت.

...........حوادث

* مورد عجیب فیلم تازه کودک‌آزاری؛ پدر کودک برای سرگرمی او را اذیت می‌کرد

مهر نوشت: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از بازداشت پدر کودک آزار در عجب شیر خبر داد.

فرگل صحاف اظهار داشت: در پی انتشار تصاویری با مضمون کودک آزاری در فضای مجازی، تیمی متشکل از معاونت اجتماعی، اورژانس اجتماعی و اداره بهزیستی شهرستان، موضوع با جدیت کامل در دستور کار بهزیستی قرار گرفت و با پیگیری‌های لازم از جانب اورژانس اجتماعی و همکاری با کادر دادستانی عمومی، عوامل نیروی انتظامی شهرستان، بلافاصله با بررسی‌های پلیس فتا هویت متهمین در یکی از روستاهای شهرستان عجب شیر شناسایی شد.

وی افزود: تیم سیار اورژانس اجتماعی بلافاصله جهت مداخله در پرونده با همراهی عوامل نیروی انتظامی برای مصاحبه با عاملین کودک آزاری اعزام شد.

صحاف گفت: پس از بررسی‌های لازم مشخص شد فرد کودک آزار پدر کودک بوده و با بیان اینکه از روی عدم آگاهی و جهت سرگرمی و مزاح با کودکش اقدام به این کار نموده که اقوام نزدیک (عمو و پسر عموی کودک) از موضوع سو استفاده کرده و آن‌را در فضای مجازی پخش کرده و موجب خدشه دار شدن اذهان عمومی شده‌اند.

وی افزود: مسببین به همراه پدر کودک به خاطر اقدام ناشایست، در فرماندهی انتظامی شهرستان عجب شیر در بازداشت به سر می‌برند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: طی مصاحبه‌های بالینی با پدر خانواده (که از لحاظ روحی و روانی سالم بوده) در خصوص اعمال ناشایست مشهود در کلیپ ویدئویی به شدت اظهار ندامت کرده و به جد اظهار داشت که از روی عمد و به قصد آسیب رساندن و آزار به کودک نبوده و صرف خوشایندی کودک و ایجاد سرگرمی برای کودک بوده است. وی از مردم فهیم استان درخواست کرد در صورت مشاهده مواردی با مضامین کودک آزاری، مراتب را جهت پیگیری به شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *