شناسه خبر: 22630 منتشر شده در مورخ: 1399/10/10 ساعت: 23:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 11 دی ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 11 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی - دژپسند، وزیر اقتصاد: در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ بر ثبات، پایداری و قوام آن تأکید شد - تست سریع و رایگان کرونا در مراکز بهداشتی - صحنه‌های اجرای موسیقی دنیا منتظر طوفانِ نوازنده نابینا - عضویت 79 ورزشکار بیمه شده زیر نظر هیأت ورزش نابینایان استان اردبیل - قتل مرد ۸۰ ساله به دست دو آرایشگر جوان/ قاتلان،۲ خودروی او را هم بردند - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 11 دی ۱۳۹۹

16 جمادی الاولی۱۴۴۲

31 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6601

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی

دژپسند، وزیر اقتصاد: در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ بر ثبات، پایداری و قوام آن تأکید شد

تست سریع و رایگان کرونا در مراکز بهداشتی

صحنه‌های اجرای موسیقی دنیا منتظر طوفانِ نوازنده نابینا

عضویت 79 ورزشکار بیمه شده زیر نظر هیأت ورزش نابینایان استان اردبیل

قتل مرد ۸۰ ساله به دست دو آرایشگر جوان/ قاتلان،۲ خودروی او را هم بردند

چاردیواری

.......ویژه

* انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی

در راستای کمک به بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان دارای معلولیت و همچنین سایر دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی، تفاهم نامه همکاری فی مابین این سازمان و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی منعقد شد.

دکتر فاطمه عباسی مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: این تفاهم نامه در راستای تحقق عدالت اجتماعی و به منظور ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی و توانمند سازی اقشار مختلف مردم به ویژه گروه های هدف سازمان بهزیستی و بر اساس قانون تشکیل سازمان بهزیستی و قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و هم چنین در جهت هدایت استعداد های درخشان و برتر در زمینه های مختلف علمی،تحصیلی و آموزشی در مسیر مناسب منعقد شده است.

وی افزود: موضوع این تفاهم نامه، همکاری مشترک دو جانبه در خصوص ارائه خدمات آموزشی و کمک آموزشی رایگان،بورسیه تحصیلی،مشاوره آموزشی،ارائه کتب کمک آموزشی و... برای دانش آموزان دارای معلولیت و  همچنین  سایر دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی از مقطع ششم ابتدایی تا کنکور تعریف شده است و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی بر اساس این تفاهم نامه متعهد شده است تا تمامی دانش آموزان دارای معلولیت بینایی،شنوایی،جسمی- حرکتی و ... تحت پوشش سازمان بهزیستی را بدون اعمال شرط معدل و بضاعت مالی  و در هر شرایط سنی پذیرش و بورسیه نماید.تنها شرط پذیرش این افراد؛ حضور در تمامی آزمون ها و عدم غیبت( اعم از جلسات آنلاین و حضوری) تعریف شده است.

همچنین برای دانش آموزان تحت پوشش در حوزه امور اجتماعی سازمان بهزیستی که شامل فرزندان شبه خانواده، فرزندان زنان سرپرست خانوار و یا فرزندان خانوارهای آسیب دیده و در معرض آسیب هستند، پذیرش با اعمال شرط معدل امکان پذیر است و بنیاد علمی-آموزشی قلمچی متعهد شده است که شرط معدل برای این دانش آموزان را در تمامی مقاطع تحصیلی ۱ نمره کمتر از معدل مجاز سایر افراد،در نظر بگیرد.

عباسی گفت: بر همین اساس  بنیاد قلمچی متعهد شده است حداکثر تخفیف ممکن به میزان ۳۰ درصد را جهت ثبت نام حضوری و آنلاین آزمون های کانون برای فرزندان کارکنان سازمان بهزیستی اعمال نماید.

* ساخت نخستین هتل مناسب سازی شده ویژه معلولین توسط خیرین یزدی

نخستین هتل مناسب سازی شده کشور ویژه معلولین در مشهد توسط خیرین یزدی در حال ساخت است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر دو روزه خود به یزد  با حضور در جمع خیرین هتل آپارتمان معلولین بهزیستی گفت: خیرین یزدی کار بزرگی را انجام داده و دارند انجام می دهند و آن ساخت یک هتل مناسب سازی شده است که به عنوان الگو برای مراکز اقامتی بهزیستی کشور ساخته می شود.

قبادی دانا با بیان اینکه این هتل برای همه افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است اظهار داشت: ما نمونه عینی که بخواهیم برای مناسب سازی هتل در کشور معرفی کنیم،  نداریم.

وی برگزاری جلسه ستاد مناسب سازی کشور  در یزد را یادآور شد و گفت: این جلسه برای اولین بار در کشور در یک استان برگزار می شود و این بواسطه پیشگام بودن یزدیها در مناسب سازی است و برای همین یزد به عنوان شهر پایلوت دسترس پذیر انتخاب شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص اهمیت ساخت هتل آپارتمان مشهد برای افراد دارای معلولیت گفت: قرار گرفتن این هتل در مشهد به عنوان مکانی برای اسکان زائرین امام رضا(ع) خصوصیت مهم آن است.

وی گفت: دولتی نبودن این پروژه خصوصیت دیگر است که آن نسبت به دیگر پروژه ها مهم می کند چراکه این مجموعه خیر ساز است و کمکهای بهزیستی به آن نیز از محل مشارکتهای خرد و کلان مردمی و خیرین کشور است.

قبادی دانا با بیان اینکه این پروژه بساز بفروش یا تجاری نیست اظهار داشت: سعی شده بهترین مکان و با نیت خاص انجام شود که آثار وجودی آن را بعدا خواهیم دید در تجهیز این هتل نیز تلاش داریم از مشارکت خیرین بهره ببریم.

وی افزود: بر خلاف سایر همه برنامه های معلولین که خانواده انها را می برد، در اینجا  معلولین خانواده را می برند چون مناسب سازی با محور معلولین است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این پروژه همچنین محور مناسب سازی در مشهد شده است به نحوی که از محل هتل تا حرم و از پایانه ها و مسیرهای منتهی تا هتل توسط شهرداری مناسب سازی می شود.

* تفاهم‌نامه تأمین تجهیزات ارتباطی دانش‌آموزان استثنایی امضا شد

سید جواد حسینی گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دسترسی دانش‌آموزان به وسایل ارتباطی هوشمند نیاز است

با حضور معاون وزیر و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های تهران، رؤسای ادارات استثنایی شهرستان‌های تهران، کردستان، زنجان و سمنان و ارتباط تلفنی استاندار استان سمنان تفاهم‌نامه تأمین نیمی از اعتبار موردنیاز خرید تجهیزات هوشمند ارتباطی دانش‌آموزان نیازمند استثنایی توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و تأمین نیمه دیگر توسط استانداری ها امضا شد.

سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست امضای تفاهم‌نامه‌ها اظهار کرد: عصر کرونا موجب تعطیلی مدارس فیزیکی شد و مدارس مجازی باتکیه‌بر شبکه شاد به کمک تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان در این عصر آمدند.

او گفت: بخشی از دانش‌آموزان به تجهیزات ارتباطی هوشمند برای  استفاده از مدارس مجازی دسترسی ندارند و نبود این تجهیزات موجب نابرابری آموزشی می‌شود و این نابرابری می تواند گسترش و عمق نابرابری ها در سایر ابعاد جامعه را موجب گردد.

حسینی افزود: نابرابری آموزشی بقیه نابرابری‌ها را تثبیت، تشدید و تسریع می‌کند و همه ما وظیفه داریم تا حد ممکن مانع گسترش نابرابری آموزشی شویم.

معاون وزیر با بیان اینکه دست‌کم ۳۰ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی و شبکه شاد بی‌بهره‌اند اظهار کرد: نزدیک به ۵ میلیون دانش‌آموز از وسایل ارتباطی هوشمند بی بهره هستند و تأمین این تجهیزات رقمی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را طلب می‌کند.

حسینی با بیان اینکه از محل اعتبارات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات هوشمند ارتباطی اختصاص‌یافته است گفت: این اعتبار نیمی از نیاز دانش‌آموزان استثنایی نیازمند به وسایل ارتباطی را تأمین می‌کند و نیم دیگر اعتبار با همت استانداری‌ها و ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها از محل منابع داخلی تأمین خواهد شد.

شایان‌ذکر است بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده که به امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و مدیران کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های تهران، کردستان، زنجان و سمنان رسیده است نیمی از اعتبار خرید ۳۴۹ تبلت موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی شهرستان‌های تهران، ۴۰۳ تبلت دانش‌آموزان استثنایی استان کردستان، ۲۹۲ تبلت دانش‌آموزان استثنایی استان زنجان و ۱۲۸ تبلت دانش‌آموزان استثنایی استان سمنان توسط آموزش‌وپرورش استثنایی تأمین خواهد شد و نیم دیگر نیز توسط استان‌ها تأمین می‌شود.

..........اخبار روز

* دژپسند، وزیر اقتصاد:

در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ بر ثبات،  پایداری و قوام آن تأکید شد.

 نگاه دولت به بودجه سال ۱۴۰۰ صنفی نیست بلکه دولت نگاه ملی به آن  دارد.

* تمام داروهای درمان کرونا در کشور تولید می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگرچه داروی قطعی درمان کرونا وجود ندارد، اما با تلاش متخصصان حوزه داروسازی کشور تمامی داروهای مورد استفاده در درمان کرونا در داخل تولید می‌شود.

* بازگشایی جمعه‌بازار «پروانه» در اراضی عباس‌آباد

«جمعه‌بازار پروانه» با انتقال به اراضی عباس‌آباد تهران از پایان این هفته فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

جمعه‌بازار پروانه با سابقه ۲۰ساله، نزدیک به یک سال است که تعطیل شده و حدود ۱۳۰۰ غرفه‌دار و هنرمند آن با مشکل معیشت مواجه شده‌اند./ ایسنا

* تصویب اختصاص ۱۵۰ هزار دلار برای هر یک از جانباختگان هواپیمای اوکراینی

 معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد:

 طبق مصوبه هیأت دولت، وزارت راه و شهرسازی موظف شده‌ است تا با همکاری دستگاه‌های ذیربط ترتیب پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده ها و بازماندگان هریک از جانباختگان را در اسرع وقت فراهم و مبالغ را براساس مستندات به ذی‌نفعان پرداخت کند.

هیأت دولت نیز با توجه به پیشنهاد معاونت حقوقی، در جلسه امروز چهارشنبه دهم دی ماه تصویب کرده که خسارات ناشی از فوت جانباختگان، بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت، تابعیت و جنسیت و براساس قوانین متبوع کشورهای جانباختگان، به ورثه آنها پرداخت شود.

 با پیگیری معاونت حقوقی رئیس جمهور، اعتبار لازم در آغازین روزهای دیماه سال جاری، تأمین شد./ رصد

* اهمیت تهویه هوا در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت:

 عدم تهویه منظم و مناسب هوا در محیط‌های سربسته خطر ابتلا به ویروس را به شکل تصاعدی افزایش می‌دهد.

 درخواست ‌می‌کنیم حضور خود در فضای سربسته و اماکن پر تردد مانند مراکز خرید به حداقل رسانده و در صورت حضور در این مراکز از ماسک استفاده کرده و نسبت به حفظ اصول فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام کنید.

.........بهداشت و سلامت

* تست سریع و رایگان کرونا در مراکز بهداشتی: رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به وضعیت استفاده از تست های سریع آنتی ژن در مراکز بهداشتی، گفت: تستهای آنتی ژن سریع در اوایل بیماری قدرت بیماریابی خوبی دارند و طبق پروتکل ها، در سیستم دولتی و در مراکز بهداشتی تابع وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می گیرند.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری افزود: یک شرکت ایرانی را در زمینه تولید رپید تست های آنتی ژن تأیید کردیم که در حال تولید است و وارد بازار شده است. در حال ارزیابی تولیدات چهار تا پنج شرکت دیگر هستیم که در صورت دریافت مجوز، آن ها هم وارد بازار می شوند و به راحتی نیاز بازار را به تست های  انتی ژن سریع رفع می کنند.

وی افزود: در صورتیکه تولیدات داخلی نتوانند بازار را تأمین کنند، کیت های تست سریع آنتی ژن خارجی وارد شده و نیاز از طریق واردات با بررسی های دقیق رفع می شود. در حال حاضر شرکت هایی هستند که مورد تأیید قرار گرفته اند. نکته مهم برای ما کیفیت است و روی این موضوع دقت زیادی انجام می شود.

وی درباره درصد خطای تست رپید آنتی ژن گفت: تست های سریع آنتی ژن حدود ۸۰ درصد موارد PCR را می توانند تشخیص دهند. یعنی اگر تست PCR می تواند ۱۰۰ تست را تشخیص دهد، این تست های سریع آنتی ژن می توانند ۸۰ تا از آن ها را تشخیص دهند. البته این تست ها سرعت بیشتری داشته و نسبت به تست PCR راحت تر انجام می شوند و امکانات فنی خاصی را برای انجام تست نیاز ندارند، از مزیت برخوردارند.

بیگلری درباره چرایی عدم استفاده از تست های رپید آنتی ژن در بیمارستان ها گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی نشان داده که تست های آنتی ژن سریع در اوایل بیماری قدرت بیماریابی خوبی دارند. افرادی که در بیمارستان بستری می شوند، به تکنیک بهتری برای انجام تست که همان PCR است، نیاز دارند و در عین حال کسی که در بیمارستان است، ممکن است در هفته دوم ابتلا باشد. این تست ها در اوایل بیماری کاربرد خوبی دارند، اما در اواخر بیماری که لود ویروس کم است و عوارض را بیشتر می بینید، ممکن است کارایی شان به آن خوبی نباشد.

* مردم را منتظر واکسن داخلی کرونا نگه نمی داریم: وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته کرونا را به شدت پیگیری و رصد می کنیم و تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نداریم.

به نقل از ایسنا، سعید نمکی تأکید کرد: البته باید توجه کنیم که ویروس ووهان توانست از ووهان چین به قطب جنوب سفر کند و به این معنا نیست که همه دروازه‌ها را به روی این ویروس بستیم و هرگز وارد کشور نخواهد شد، بلکه این ویروس جهش یافته در حال حاضر قسمت‌های عمده‌ای از اروپا را گرفتار کرده، قسمت‌هایی از کشورهای غیراروپایی را گرفتار کرده و هر آن ممکن است با ویروس جهش یافته ای چه در داخل و چه وارداتی مواجه شویم.

وی گفت: بهترین راه مبارزه با هرگونه ویروس جهش یافته و غیر جهش یافته، همین راهکارهایی است که تا امروز رفتیم؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت همه پروتکل‌هایی که تا امروز ارائه کرده ایم.

در استان مازندران می‌بینید که رعایت پروتکل‌ها به مراتب از متوسط کشوری پاین‌تر است و به همین میزان گرفتاری ما در ابتلا، بستری و مرگ و میر هم افزایش یافته و هم رو به افزایش است. بنابراین یک ارتباط تنگاتنگ و معنی‌داری میان رعایت پروتکل‌ها و میزان ابتلا، مرگ و میر و بستری ناشی از بیماری وجود دارد.

وی افزود:  در طرح مزین به نام سردار شهید اسلام، بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم‌های رهگیری‌مان داریم که در اینجا سهم عزیزانمان در سازمان بسیج حدود ۳۰ درصد و عزیزان مان در نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۳۲ درصد و بقیه سهم سایر سازمان‌هایی که کمک کردند و بخش خصوصی و سازمان هلال احمر است. در تیم‌های مراقبتی حدود ۳۶ هزار نفر به ما کمک می‌کنند که سهم بخش سلامت ۶۷ درصد و ۲۹ درصد هم سهم سازمان بسیج و سایر سازمان‌ها است.

.........از شش نقطه جهان

* صحنه‌های اجرای موسیقی دنیا منتظر طوفانِ نوازنده نابینا: اگر چشم‌هایت را ببندی و بی که صورتش را ببینی فقط به صدای سازش گوش کنی، به نظرت این طور خواهد رسید که به نوازندگی یک پیانیست میان سال با کوهی از تجربه و تکنیک و دانش موسیقایی گوش می‌کنی. او اما شانزده سال بیشتر ندارد. پیانو را از چهار سالگی به شکل کاملاً خودجوش به عنوان دوست خودش برگزیده است. استعدادش در پیانو از زمانی بیرون زد که ناخودآگاه سعی می‌کرد موسیقی‌های «ماپِت شو»، کمدی مورد علاقه‌اش را تقلید کند. او بعد‌ها یک DVD از اجرا‌های ولادمیر هوروویتز در شهر وین را هم به دست آورد که در دلبسته‌تر شدنش به پیانو بسیار مؤثر بود.

«Ethan David Loch»، در سال ۲۰۰۴ به دنیا آمده است. نابینای مادرزاد است و اولین معلمش در پیانو مادرش است که از چهار سالگی آموزشش را بر عهده گرفته است. او اما حالا شاگرد کنسرواتوار سلطنتی اسکاتلند است و پیانو را تحت نظر Fali Pavri، مدرس شناخته شده این کنسرواتوار ادامه می‌دهد. اِثان از کودکی ذهن خلاقی داشته است. کودکی او پر بوده از قصه‌پردازی‌ها و ساخت داستان‌های خیالی. چیزی که در نوجوانی او را در مسیر آهنگساز شدن قرار داده است.

اثان اولین کنسرت بزرگ خودش را در رویدادی به نام موزیک در لانارک به روی صحنه برده است. او در این رویداد موسیقایی نخستین اثر جدی خودش را به عنوان یک آهنگساز اجرا کرده است. اثان برای این رویداد، قطعه‌ای با الهام از ویلیام والاس، قهرمان اسطوره‌ای اسکاتلندی‌ها ساخته است. والاس را مردم دنیا با فیلم سینمایی «شجاع دل» به خاطر می‌آورند. استقلال فردی، از جمله موضوعاتی است که برای اثان به عنوان یک نوجوان نابینا بسیار هائز اهمیت است. به همین خاطر، خانواده‌اش او را به دست «دانیل کیش»، معلم نام‌آشنای مهارت‌های فردی نابینایان  سپرده‌اند و اثان جهتیابی و سایر ابزار‌های مستقل شدن را از او فرا گرفته است. اتفاقی که موضوع یک مستند رادیویی به نام بَتمَن و اثان در BBC هم شده است.

یکی از موفقیت‌های قابل توجه اثان این است که توانسته در آزمون جذب همکار در کالج معتبر ترینیتی لندن شرکت کند و با کسب نمره ۹۲ از ۱۰۰ به عنوان یکی از همکاران این کالج شناخته شده موسیقی انتخاب شود. این اتفاق زمانی رخ داد که او فقط ۱۴ سال داشت. اثان اولین جایزه بین المللی‌اش را در سال ۲۰۱۶ و از واتیکان دریافت کرده است. او همچنین با وجود سن کمی که دارد توانسته یک آلبوم را هم در بازار‌های جهانی منتشر کند. «جاده‌های مرموز»، نام آلبومی است که از بداهه نوازی‌های اثان منتشر شده است. اثان یک بار هم به عنوان مهمان یکی از معتبر‌ترین شو‌های موسیقی کانال تلویزیونی ITV دعوت شده است. او در آن برنامه علاوه بر اجرای انفرادی، قطعاتی را هم با همراهی «Daria»، خواننده و هارپیست نوجوان اهل رومانی که او هم از امید‌های آینده موسیقی به حساب می‌آید به شکل دوئت اجرا کرده است.

حالا و با تعطیلی همه برنامه‌های حضوری به خاطر کرونا، اثان هم مثل بسیاری از نوازندگان رو به youtube و سایر پلتفرم‌های پخش آنلاین آورده است. او که تا پیش از این فیلم اجرا‌هایش را فقط برای دوستان و آشنایان در اینترنت منتشر می‌کرد، مدتی است تصمیم گرفته شنبه شب‌ها برای همه مخاطبانش کنسرت‌هایی را به شکل لایو برگزار کند. اگر دوست دارید اجرا‌های اثان را بشنوید می‌توانید به وبسایت او به نشانی www.EthanDavidLock.COM مراجعه کنید. مستند‌ها و اجرا‌هایی هم که در این نوشته به آنها اشاره شد در این وبسایت برای مشاهده عموم در دسترس خواهد بود.

.........ورزشی

* عضویت 79 ورزشکار بیمه شده زیر نظر هیأت ورزش نابینایان استان اردبیل

رئیس هیأت ورزش نابینایان استان اردبیل گفت: در حال حاضر، 79 ورزشکار که بیمه ورزشی دارند، عضو هیأت نابینایان این استان هستند.

علی یعقوبی در گفتگو با ایران سپید گفت: رشته های گلبال، دو و میدانی، شطرنج، شنا، فوتبال ب3 و پاورلیفتینگ رشته های فعال استان هستند. وی در پاسخ به این سؤال که چه شهر هایی در استان هیأت ورزش فعال دارند گفت: خوشبختانه در نیمی از شهر ها به علت کمبود تعداد نابینایان هیأت فعال نداریم. این جانب معاونت توانبخشی استان اردبیل نیز هستم و از آمار های موجود اطلاع دارم، با اقداماتی که در سال های گذشته در حوزه پیشگیری انجام شده، جمعیت نابینایان در برخی شهر ها بسیار پایین است. یعقوبی خاطرنشان کرد: اما در شهرستان های اردبیل، پارسآباد و مشکینشهر هیأت فعال داریم. در دو شهر خلخال و گرمی هم به نسبت تعداد نابینایان زیاد است. البته از آنجا که میانگین سنی نابینایان این دو شهر بالا است، در بخش ورزش حرفه ای فعالیتی ندارند.

رئیس هیأت ورزش نابینایان استان اردبیل بیان کرد: برخی از نابینایان در قالب گروه های بیست نفره، اقدام به پیاده روی و کوهپیمایی می کنند و هدف آنها ابتدا فتح کوه های کوچک و سپس قله های بلندمرتبه تر است.

یعقوبی در ارتباط با زیرساخت های ورزش نابینایان در استان اردبیل گفت: طبق تفاهمنامه ای که با اداره کل ورزش و جوانان امضا کردیم، از امکانات آنها و یا سالن های سازمان بهزیستی استفاده می کنیم. از نظر تجهیزات و امکانات هیچ مشکلی نداریم. وی افزود: البته باید از خود نابینایان گلایه کنم. با اینکه ما تمامی امکانات را فراهم کردیم، اما تنها 79 نفر ورزشکار بیمه شده داریم که به نظر من تعداد کمی است. وی در خصوص استعدادیابی نیز گفت: در رشته گلبال چه در رده پایه و چه در بخش بزرگسالان، ورزشکاران مستعد زیادی داریم که زیر نظر مربیان حتی در شرایط کرونا هم در حال تمرین هستند. هزینه این مربیان را بهزیستی استان تقبل کرده است. فوتبال ب3 ما نیز سال گذشته قهرمان کشور شد و در رشته وزنه برداری هم قهرمانان خوبی داریم. یعقوبی در پایان در خصوص حمایت از ورزشکاران و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب نیز گفت: یکی دیگر از حمایت های هیأت و سازمان بهزیستی پرداخت کامل هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران است. حتی در حال حاضر برای ورزشکاران پایه سرویس رفت و برگشت در نظر گرفتیم و از این بابت هم هیچ مشکلی نداریم. امیدواریم ورزشکاران هم بیشتر از خود میل و رغبت برای ورزش کردن نشان دهند.

امیر سرمدی

.........حوادث

* قتل مرد ۸۰ ساله به دست دو آرایشگر جوان/ قاتلان،۲ خودروی او را هم بردند

ایران نوشت: روز سی‌ام دی پارسال زنی میانسال با مراجعه به اداره پلیس آگاهی استان البرز مدعی شد شوهرش به نام ایرج به طرز مرموزی ناپدید شده است

 وی که خود را همسر دوم ایرج معرفی می‌کرد، گفت: شوهرم حدود ۸۰ سال داشت و مرد ثروتمندی بود. او دو فرزند از همسر اولش دارد که در خارج از کشور هستند و خودش نیز گهگاهی به من سر می‌زد. بیشتر با دوستانش در مسافرت و تفریح بود اما وقتی یک ماه از او خبری نشد، نگران شدم و به پلیس مراجعه کردم البته آخرین بار به من گفت با چند نفر از دوستانش قرار است به باغ خودش در ساوجبلاغ بروند. اما دیگر خبری از او نشد. شوهرم دو خودرو داشت که هر دو خودرواش نیز سرقت شده است.
بدین‌ترتیب کارآگاهان با شروع تحقیقات دریافتند ایرج با ۲ پسر جوان به نام اردشیر و اشکان که آرایشگر او بودند ارتباط نزدیکی داشته است و آن شب نیز اشکان و اردشیر میهمان ایرج بوده‌اند. اما وقتی مأموران به سراغ آنها رفتند نتوانستند ردی از آنها پیدا کنند. در این میان پدر اشکان مدعی شد پسرش به ترکیه سفر کرده است و خبری از او ندارند.
سرهنگ نادر بیگی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز در تشریح این خبر به «ایران» گفت: در پی این ادعا و پس از استعلام کارآگاهان جنایی متوجه شدند که اشکان از کشور خارج نشده و با این فرضیه که امکان وقوع یک جنایت وجود داشت تحقیقات پلیسی با ردیابی خودروهای ناپدید شده ایرج ادامه یافت. این تحقیقات نشان می‌داد که دو خودرو فروخته شده و در تبریز تردد دارد. بدین ترتیب تیمی از کارآگاهان با اعزام به تبریز و شناسایی خودروهای سرقت شده توانستند چهار نفر را به‌عنوان فروشنده و خریدار بازداشت کنند.
با انتقال این چهار نفر به استان البرز تحقیقات پلیسی انجام شد و کارآگاهان دریافتند خودروها از سوی اشکان فروخته شده است. به‌دنبال کشف این موضوع باردیگر پدر اشکان به اداره پلیس احضار شد و تحت بازجویی قرار گرفت که این بار وی لب به اعتراف گشود و راز جنایت هولناک پسرش را فاش کرد.
وی گفت: اشکان به من گفت که با همدستی دوستش، ایرج را به قتل رسانده و خودروهایش را سرقت کرده‌اند بعد هم به ارومیه فرار و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرد. او در ادامه مخفیگاه پسرش را به پلیس اطلاع داد و با اعزام تیمی از کارآگاهان البرز به ارومیه اشکان به همراه دوستش فرید ۳۲ ساله دستگیر شدند.
در ابتدای تحقیقات این دو متهم منکر جنایت بودند اما سرانجام به قتل اعتراف کردند. اشکان درباره جزئیات این جنایت گفت: من و دوستم در آرایشگاه کار می‌کردیم و ایرج مشتری ما بود. می‌دانستیم مرد ثروتمندی است به همین خاطر هرچه می‌خواست برایش فراهم می‌کردیم. شب حادثه وقتی برای میهمانی شبانه همراه ایرج به یکی از باغ‌های او در ساوجبلاغ رفته بودیم به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی حالت عادی نداشتیم. وسوسه سرقت به جانمان افتاد و او را با ضربه‌های چاقو به قتل رساندیم و جسدش را در همان باغ دفن کردیم.
در پی ادعای این دو متهم تیمی از کارآگاهان جنایی به همراه قاضی محمد عنبری، بازپرس شعبه یکم دادسرای جنایی به محل جنایت که باغ مقتول در ساوجبلاغ بود رفتند و با بیرون کشیدن جسد مقتول دریافتند متهمان وی را به طرز فجیعی به قتل رسانده بودند.
اشکان در ادامه اظهارات خود مدعی شد من و دوستم باهم نقشه قتل را کشیدیم. ۱۳ دی پارسال پس از اینکه ایرج را برای یک میهمانی سه نفره به باغ کشاندیم او را با ضربه چاقو کشتیم و بعد جسدش را دفن کردیم. سپس خودروهای مقتول را که در باغ بود سرقت کردیم. من آنها را فروختم و نفری ۵۰ میلیون تومان بین خودمان تقسیم کردیم. بعد هم به ارومیه فرار کردیم و زندگی مخفیانه‌ای داشتیم.
به دنبال کشف راز این جنایت دو متهم به اتهام مشارکت در قتل و همچنین پدر اشکان نیز به اتهام اخفای ادله جرم پسرش بازداشت شدند. سرهنگ نادر بیگی گفت: دو خودروی سرقت شده مقتول کشف و همچنین متهمان این پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرا منتقل شدند.

.........چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان ایران سپید و با گرامیداشت یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی در نخستین سالروز شهادت این قهرمان ملی و پیشاپیش با تسلیت کشته شدن 176 مسافر غیر نظامی هواپیمای اوکراینی در 18 دی ماه سال گذشته که امیدوارم خانواده هایشان توانسته باشند این غم جانکاه را مدیریت کرده باشند و با زنده داشت یاد این عزیزان بویژه بسیاری از دانشجویان و نخبگان علمی کشور که متأسفانه در این حادثه تلخ از دست رفتند. چاردیواری این هفته را با اظهار نظر آقای رضایی از شیراز و آقا یا خانم متین میری ادامه می دهم که هر دو با گوشزد کردن بحث تأثیر آزمون وسع بر دریافت خدمات مددجویان. هر دو این اظهار نظر را داشته اند که حتی یک فرد شاغل و کارمند نابینا یا دارای معلولیت که درآمد نسبی هم داشته باشد نباید بواسطه تفسیر آزمون وسع از دریافت خدمات از جمله پرداخت شهریه دانشجویی و یا سایر خدمات محروم شود به این دلیل که یک حداقلی از درآمد را دارند که قطعاً بحث درستی است و ما این سیاست های جدید سازمان بهزیستی را نقد می کنیم و پیگیر خواهیم بود که تفسیر درستی از وضعیت افراد از نظر مالی روی دریافت خدماتشان انجام شود و امیدوارم که بزودی این سیاست اصلاح شود. مشکلی ما این است که سازمان بهزیستی نرود به طرف اینکه خدمات را شایسته و یا درخور افرادی بداند که کاملاً ناتوان و معلول از کار افتاده اند و افرادی که قابلیت هایی دارند، شغلی دارند، درآمدی دارند نباید خدمات بگیرند. واقعیت این است که یک خانواده متوسط حتی امروزه اگر شش هفت میلیون تومان در ماه هم درآمد داشته باشد به واسطه پرداخت اجاره، هزینه های سرسام آور زندگی از پس هزینه های اضافی مثل پرداخت شهریه دانشجویان معلول بر نخواهد آمد و به هیچ عنوان نباید این تفسیر باشد چون این ها درآمد نسبی دارند نباید این خدمات را دریافت کنند. آقای مداحیان با اشاره به مطلبی که در سال 94 در روزنامه منتشر شده در مورد نخستین دانش آموز نابینا و ناشنوا خواهان دسترسی به آرشیو ایران سپید برای بخش دوم آن مطلب شدند که ایشان نتوانستند دریافت کنند واقعیت این است که آرشیو در سایت ایران سپید از سال 96 قابل دسترس است و قبل از آن را ایشان می توانند با ذکر تاریخ روزنامه از طریق گوگل سرچ کنند و با اضافه کردن تاریخ آن روز، روزنامه + ایران سپید به احتمال زیاد به آن مطلب دسترسی پیدا کنند. دوستان دیگری در مورد تقویم سؤال کرده اند که انشاا... در هفته آینده به آنها جواب خواهیم داد که وضعیت تقویم بریل در سال جاری چه خواهد بود. برخی از دوستان مطالبی را گنجانده اند و سؤالاتی کرده اند از جمله دوستی که با قید اینکه سه فرزند دارد و تحت پوشش سازمان بهزیستی است و هیچ خدماتی دریافت نمی کند یا دوست دیگری که گفته اند که پرونده دوقلو دارند در سازمان بهزیستی و بازخواهان دریافت وام وانت نیسان شده اند که آیا امکان پذیر است؟ در پاسخ به سؤال این دوستان باید گفت که این اطلاعات خیلی کلی است و من بارهای بار تأکید کرده ام که اطلاعات مبهم و کلی ما نمی توانیم پاسخ دهیم. ایشان که وام وانت نیسان می خواهد، آیا خودش تحت پوشش سازمان بهزیستی است؟ آیا فرزندان دوقلویش معلول هستند؟ که همه این ها  در مورد اینکه آیا واقعاً می تواند وام بگیرد یا نگیرد تأثیر دارد چون وام شامل خود مددجو می شود و نه والدین فرد مددجو. به هر حال با تأکید بر اینکه اگر دوستان پرسشی دارند خیلی شفاف و دقیق توضیح دهند خواهش می کنم که از ذکر مطالب کلی و اطلاعات مبهم خودداری کنند. با آرزوی توفیق برای خوانندگان و حفظ سلامتشان در روزهایی که کرونا در حال افول است تأکید کنم که اصول خودمان را در سلامت ساده نگیریم و همچنان کمربندها را محکم نگه داریم تا انشاا... بتوانیم به آستانه دریافت واکسن عمومی برسیم و مصونیتی که می توانیم در سایه آن فکر کنیم که شاید تا حدود زیادی بتوانیم به زندگی عادی برگردیم. ایام به کام سعی کنید امیدوار باشید و مهربان.


 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/10/13 - 23:19
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود ضمن تشکر ، متاسفانه المپیاد شطرنج معلولان جهان نه به ما ارسال شده و نه در روزنامه درج شده، اگر این خبر در روزنامه منتشر شود بهتر است چون اکثریت آگاه میشوند. به هر حال این خبر نه به ما ارسال شده و نه در روزنامه درج شده لطفا پیگیری شود. از دیگر بخش ها و ستون های روزنامه سپاسگزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *