شناسه خبر: 22464 منتشر شده در مورخ: 1399/9/21 ساعت: 22:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 22 آذر ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 22 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: ضرورت و اهداف دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان - صدور یک میلیون و 50 هزار کارت شناسایی هوشمند برای معلولان - آشپزی: نکاتی در مورد شور و ترشی/ آراستگی: معرفی رنگ ها - ارتقا یادداشت‌بردار بریل ایرانی به نسخه تازه - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 22 آذر ۱۳۹۹

27 ربیع الثانی ۱۴۴۲

12 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6584

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

ضرورت و اهداف دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

صدور یک میلیون و 50 هزار کارت شناسایی هوشمند برای معلولان

آشپزی: نکاتی در مورد شور و ترشی/ آراستگی: معرفی رنگ ها

ارتقا یادداشت‌بردار بریل ایرانی به نسخه تازه

جدول کلاسیک

..........سخن هفته

* ضرورت و اهداف دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

روز چهارشنبه مورخ 19 آذر ماه مراسم افتتاحیه جمع و جور و متناسب با کرونایی در سازمان بهزیستی برای آغاز به کار دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون حقوق معلولان برگزار شد. در این مراسم کوچک دکتر قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی، دکتر نفریه معاون توانبخشی و  تنی چند از مسئولین دیگرسازمان بهزیستی از جمله مدیر روابط عمومی و کارشناسان ذیربط به اضافه من (سهیل معینی) در دبیرخانه برگزار و به طور رسمی دبیر خانه افتتاح شد. همانطور که دوستان بدانند و اگر هم ندانند توضیح می دهم! که کمیته نظارت بر قانون حقوق معلولان طبق ماده 31 دبیرخانه ای دارد که این دبیرخانه  باید مفاد اصلی تصمیم گیری های کمیته را آماده کند و بعد از تشکیل جلسه کمیته، پیگیر  دستورالعمل ها و مصوبات این کمیته باشد. دبیر خانه نقش بسیار مهمی دارد به دلیل اینکه امید معلولان به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان است و شرط اصلی اجرای قانون عملکرد مناسب کمیته نظارت بر این قانون است. کمیته ای که اختیار دارد از همه وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی گزارش عملکرد بخواهد و در نهایت هر سال باید گزارش عملکرد کل کشور را در حقوق معلولان به  دولت و مجلس بدهد. رئیس کمیته معاون اول رئیس جمهور است و دبیر آن وزیر تعاون و تمام وزرای ذیربط در قانون در آن مسئولیت دارند در نتیجه جایگاه رفیعی دارد. اما شرط موفقیت  همین نهاد و کمیته بستگی به دبیر خانه دارد زیرا کمیته دو یا سه بار در سال بیشتر تشکیل جلسه نمی دهد در نتیجه دبیرخانه ای باید داشته باشد که مفاد تصمیم گیری ها را به خوبی پخته کند، ارائه دهد و بعد از تشکیل جلسه کمیته مصوبات را پیگیری کند. دبیرخانه نقش خیلی حیاتی دارد که به هر حال امسال تشکیل شد. طرحی را من برای دبیر خانه تدوین کردم و به رئیس سازمان بهزیستی دادم که مورد استقبال قرار گرفت. ساختاری برایش پیش بینی شده که شامل شورای سیاست گذاری است با حضور نمایندگان شبکه های ملی معلولان از جمله نابینایان و یک کار گروه تخصصی در پیگیری کنوانسیون جهانی حقوق معلولان دارد و یک دبیرخانه هم که بدنه اجرایی. به هر حال این را ما به فال نیک می گیریم البته در این زمینه گفتنی بسیار است شاید ایده آل ما این بود که دبیرخانه در وزارت تعاون تشکیل می شد زیرا دبیرکمیته وزیر تعاون است و قاعدتاً چون کمیته بالاتر از همه دستگاه های اجرایی است حتی وزارت تعاون جا داشت که دبیرخانه خیلی متناسبی با سطح فعالیت این کمیته تشکیل دهد. به هر حال مقتضیات به گونه ای پیش رفت که دبیرخانه با حکم وزیر محترم تعاون در سازمان بهزیستی تشکیل شد زیر نظر دکتر قبادی دانا که شاید قطعاً مطلوب ما NGOها نیست اما ما تلاشمان را خواهیم کرد که این دبیر خانه را به گونه ای ارتقا دهیم که بتواند این ضعف را حدالامکان جبران کند. چقدر موفق شویم واقعاً نمی دانم اما تمام تلاشمان را می کنیم و رودربایستی هم نداریم اگر دبیرخانه نتواند به آن جایگاه واقعیش برسد قطعاً اقدام می کنیم برای ارتقا جایگاهش. ولی فعلاً به هر حال همین روزنه ای که ایجاد شده است را به فال نیک می گیریم و تلاش می کنیم تا به ظرفیت های خودش برسد. قرار است ماهی یک بار شورای سیاست گذاری تشکیل جلسه بدهد.  دبیری شورا به عهده من است و حکم من را دکتر قبادی دانا صادر کردند و دبیرخانه هم توسط دکتر الله وردی از معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی اداره خواهد شد و با تعدادی از کارشناسانی که در آنجا مستقر خواهند بود انشا...  جلو میرویم تا ببینیم چقدر می توانیم این ظرفیت را توسعه دهیم. سهیل معینی مدیر عامل شبکه تشکل های نابینایان

.........گزارش ویژه

* صدور یک میلیون و 50 هزار کارت شناسایی هوشمند برای معلولان

مدیرکل امور دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی از صدور یک میلیون و 50 هزار کارت شناسایی هوشمند برای معلولان خبر می دهد و می گوید:  در کمیسیون های پزشکی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از معلولان را مورد ارزیابی قرار دادیم که از این تعداد 150 هزار نفر فاقد معلولیت شناخته شدند.

چندسالی است که خبر صدور کارت های هوشمند برای افراد دارای معلولیت رسانه ای شده است و معلولان برای دریافت این کارتهای هوشمند باید مجددا به کمیسیون های پزشکی مراجعه می کردندتا نوع و شدت معلولیتشان بررسی و کارت های جدید برایشان صادر شود.  اما با گذشت چند سال از این تغییر در کارت شناسایی افراد دارای معلولیت هنوز هم هستند افرادی که با توجه به انجام تمام مراحل مورد نظر هنوز دستشان به این کارت های هوشند نرسیده است و گلایه دارند که چرا روند صدور این کارتها باید چندین سال زمان ببرد.

 بارها در خصوص این موضوع گفتگو های مختلفی را با مسئولان سازمان بهزیستی انجام دادیم تا علت را جویا شویم. در نهایت جواب ها به این جمله ختم میشود «افراد دارای معلولیت حتی اگر کارت هم نداشته باشند هم از خدمات سازمان بهزیستی محروم نخواهند شد و این کارت های هوشمند مبنای خدمات دهی سازمان بهزیستی نیستند.» بعد از مدتی دوباره به سراغ یکی از مسئولان سازمان بهزیستی رفتیم تا دریابیم اصلا برای چند نفر از معلولان کارت هوشمند صادر شده است؟

محمدرضا شهبازی مدیرکل امور دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی می گوید: «از زمانی که کمیسیون های ما از روش طبقه بندی بین المللی آی سی اف به ارزیابی افراد دارای معلولیت پرداخته است و نوع و شدت معلولیت را در آن تعیین کرده اند حدود یک میلیون و 300 هزار نفر افراد را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد 150 هزار نفر فاقد معلولیت شناخته شدند و اصلاً برای صدور کارت معلولیت معرفی نشده اند.»

وی می افزاید: «تا کنون برای یک میلیون  50 هزار نفر کارت معلولیت صادر شده است و حدود 100 هزار نفر هم در نوبت صدور کارت قرار دارند. عدم صدور کارت برای بخشی از این 100 هزار نفر به صورت عمدی صورت گرفته است.»

شهبازی توضیح می دهد: « سازما بهزیستی برای معلولانی که در مرکز مراقبتی، نگهداری می شود  و معلولان زیر سه سال عمداً کارت صادر نکرده است.»

وی با اشاره اختلالی که در فرایند صدور کارت  برای افراد دارای معلولیت روی داده است می گوید: « در حال حاضر مشکلاتی برای خرید کارت و تهیه هولوگرام داریم به هیمن علت هنوز نتوانستیم برای همه معلولان کارت معلولیت را صادر کنیم.»

شهبازی با بیان آنکه هنوز تعداد بسیاری پشت نوبت کمیسیون های پزشکی ما قرار دارند می افزاید: «در حال حاضر حدود 250 هزار نفر پشت نوبت کمیسیون های پزشکی ما قرار دارند که این افراد هم به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته افرادی جدید الورود به سازمان بهزیستی هستند که تازه میخواهند تحت پوشش قرار گیرند و دسته دوم افراد دارای معلولیتی هستند که کارت معلولیت دارند اما تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده و باید مجدداً برای تمدید به کمیسیون های پزشکی مراجعه و مورد ارزیابی قرار گیرند. »

مدیرکل امور دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که از اسفندماه سال گذشته در کشور گسترش یافت، بیان می کند: «شرایط فعلی کشور سبب شده است کمیسیون های ما نتوانند با تمام ظرفیت به فعالیت های خودشان ادامه دهند و امیدواریم بتوانیم بعد از خاموش شدند این ویروس منحوس کار را با تمام قدرت جلو ببریم. کمیسیون های پزشکی استانی ما به طور معمول ظرفیت پذیرش بیش از300 هزار نفر را در سال دارند که به امید خدا با حل شدند مشکل کرونا بتوانیم افراد پشت نوبت را پذیرش کنیم.»

..........خانه داری به سبک نابینایی

آشپزی

* نکاتی در مورد شور و ترشی

 در این فصل و این ماه ها فرصت خوبی است که برای تهیه شور و ترشی اقدام کنیم. یکسری نکات مهم در مورد شور و ترشی که بهتر است بدانیم البته این موارد ویژه نابینایان نیست اما دوستان نابینا ممکن است کمتر به سایت ها و کتاب های آشپزی دسترسی داشته باشند. اولین مورد این است که مواد مورد نیاز ترشی را اگر با سرکه بجوشانیم ترشی خوشمزه تر می شود و زودتر آماده می شود. دومین مورد مهم ادویه ترشی است که خیلی نقش مهمی در عطر و بوی ترشی و به عمل آمدن ترشی دارد. ادویه ای که می توانیم برای ترشی استفاده کنیم  عبارت است از: نعنا، پونه و مرزه خشک این ها  از  دسته سبزی ها هستند و گلپر، فلفل، نمک و زرچوبه این ادویه ها را با هم مخلوط می کنیم و لابه لای ترشی قرار می دهیم. مسئله دیگر این است که برای استفاده از بادمجان در ترشی حتماً باید پوست آن گرفته شود به دلیل اینکه پوست بادمجان سمی از خودش تولید می کند و می تواند خیلی مسائل زیادی برای بدن ما ایجاد کند. بادمجان را برای جوش دادن به طور جداگانه و در حد دو تا سه دقیقه می جوشانیم زیرا بادمجان زودتر از بقیه مواد ترشی پخته می شود. بادمجان را می توان به صورت  برش حلقه حلقه و درشت ایجاد می کنیم زیرا در زمان جوشیدن زود له می شود. مواد دیگر ترشی را می توانیم بین سه تا پنج دقیقه بجوشانیم زیرا له نمیشود و مشکلی ایجاد نمی شود. لبو در ترشی خوب است بریزیم و رنگ ترشی را زیبا می کند و کمک می کند مزه ملسی به ترشی داده شود.

 در مورد شور

 بهتر است که خیارها را به صورت یکدست  انتخاب شود و می توانیم از سوزن لحاف دوزی یا قلاب یک سوراخ در قسمت بدنه خیار ایجاد کنیم به دلیل اینکه آب موجود در خیار جمع نشود و خیارها موقع شور اب دار نباشند. مورد بعدی آب نمک نباید خیلی شور شود مانند آب نمکی که موقع قرقره کردن گلو استفاده می کنیم یک مقدار شورتر نه خیلی شور. اگر در آب نمک شور یک لیوان سرکه بریزیم " یک دبه شور یک لیوان سرکه کافی است" خیلی  طعم خوبی پیدا می کند و به ترد بودن شور هم کمک می کند. مورد دیگر آب نمک باید حتماً آب جوشیده شده باشد سبزی های که برای شور استفاده می شود ترکیبی از تلخون، نعنا، شوید، جعفری و مقداری از برگ کرفس که عطر خوبی به شور می دهد و اگر می خواهید تردتر از شرایط عادی باشد می توانید کمی از جوهر نمک استفاده کنید و زمانی که در شور را باز می کنید حتماً باید آن را در یخچال نگهداری کنیم و برای مصرف بهتر می توانید از شیشه های کوچکتر استفاده کنید.

* آراستگی: در این قسمت می خواهم به معرفی رنگ ها بپردازم. شاید بعضی از نابینایان این مسئله را  در زندگی کمرنگ بدانند اما آشنایی با رنگ ها به شما کمک می کند در تعامل با افراد بینا  بتوانید ارتباط خوبی داشته باشید. حتی در تزیینات خانه و انتخاب رنگ لباس و طراحی اتاق ها می تواند خیلی مؤثر واقع شود و یک ارتباط خوبی بین شما و افراد بینا در هنگام خرید ایجاد کند. برنامه رنگ ها در دو بخش ارائه می شود که در بخش اول به معرفی رنگ ها می پردازم. برای معرفی رنگ ها به ترتیب از رنگ های روشن شروع می کنیم.  در معرفی اولین رنگ به روشن ترین رنگ یعنی رنگ سفید اشاره می کنم که از رنگ یخچالی شروع می شود که یک روشنی و درخشندگی خاصی دارد که بعد از آن سفید معمولی، سفید شیری که کمی مات تر است.  در معرفی رنگ صورتی از روشن به تیره از رنگ پوست پیازی شروع می شود و بعد صورتی گلبهی، باربری، صورتی سرخابی، صورتی چرک که نزدیک به رنگ کالباسی است.  در معرفی انواع رنگ آبی از آبی آسمانی یا آبی دریایی شروع می شود. سپس آبی فیروزه ای، آبی زنگاری، آبی لاجوردی، آبی درباری، آبی نفتی، آبی سرمه ای. رنگ قرمز از رنگ گوجه ای شروع می شود سپس قرمز گلی که مانند دارویی که به زخم ها می زنند به اصطلاح (دوا گلی) می گویند. سپس قرمز آلبالویی، قرمز شرابی که معمولاً در رنگ موها استفاده می شود خود و قرمز که  همان رنگ سرخ است، رنگ جگری، رنگ اخرایی، رنگ سماقی و زرشکی. رنگ زرد از لیمویی شروع می شود بعد زرد، نارنجی که از ترکیب زرد و قرمز است که اگر رنگ قرمز آن بیشتر باشد رنگ حنایی ایجاد می شود و ترکیب یکسان رنگ قرمز و زرد رنگ پرتقالی را ایجاد می کند. رنگ سبز از رنگ مغز پسته ای شروع می شود سپس چمنی، سبز کاهویی، سبز سیدی ، یشمی و زیتونی. رنگ کرم از شیری شروع می شود سپس کرم نخودی، نسکافه ای، شکلاتی کاکائویی، قهوه ای و قهوه ای سوخته. رنگ طوسی از روشن شروع می شود. سپس خاکستری، فیلی، موشی، نوک مدادی، طوسی تیره و رنگ ذغالی. اگر رنگ مشکی درخشان باشد  به  اصطلاح به آن مشکی متالیک گفته می شود.

...........فناوری های امیدبخش

* ارتقا یادداشت‌بردار بریل ایرانی به نسخه تازه: از عمر نخستین یادداشت‌بردار بریل ایرانی چیزی کم‌تر از سه سال می‌گذرد. اسفند ۹۶ بود که شرکت پکتوس از نخستین NoteTaker یا یادداشت‌بردار ایرانی رو‌نمایی کرد. اسمش آن روز‌ها چیز دیگری بود اما حالا با نام تجاری «برجسته‌نگار هوشمند همراه» از آن یاد می‌شود. البته کاربران همچنان با همان نام عمومی NoteTaker راحت‌تر‌اند و هرجا صحبت از NoteTaker باشد، منظورشان همان محصولی است که در سال ۹۶ رو‌نمایی شد. حالا اما گویا کاربران به جای صحبت در باره یادداشت‌برداری که در اسفند ۹۶ رو‌نمایی شد، باید در باره محصولی حرف بزنند که آذر ۹۹ لباسی تازه بر تن کرد و به کلی نو‌نوار شد.

برجسته‌نگار هوشمند همراه در شانزده آذر ۹۹ شاهد یک به‌روز‌رسانی اساسی بود و ما هم به همین بهانه، در این نوشته به مرور مهم‌ترین تغییراتی خواهیم پرداخت که در این دستگاه رخ داده است.

ارتقا سیستم عامل را شاید بتوان کلید واژه به‌روز‌رسانی تازه NoteTaker در نظر گرفت؛ تغییری که به توسعه دهندگان این دستگاه امکان داده بتوانند قابلیت‌های تازه‌ای به آن اضافه کنند. در به‌روز‌رسانیِ تازه، از سیستم عامل لینوکس ویرایش Raspbian 10 نسخه Buster استفاده شده است که جزو جدید‌ترین ویرایش‌های Raspbian به شمار می‌رود. در این نسخه، سرعت بالا آمدن ویندوز به زیر سی ثانیه کاهش یافته است. بعلاوه، یکی از خواسته‌های قدیمی کاربران هم جامه عمل پوشیده است. در این نسخه از برجسته‌نگار هوشمند، کاربران می‌توانند دستگاه را مستقیماً به شبکه وایفای متصل کنند و با استفاده از مرور‌گر Mozilla Firefox که در دستگاه گنجانده شده، وب‌گردی کنند. کاری که قبلاً فقط از طریق اتصال به صفحه‌خوان‌های JAWS و NVDA مقدور بود.

استفاده از اپلیکیشن VLC Music Player به عنوان نرم‌افزار پخش کننده صوت و تصویر هم از دیگر قابلیت‌هایی است که به نوبه خود می‌تواند اتفاق خجسته‌ای به حساب آید. چه، این پخش کننده تقریباً از تمامی پس‌وند‌های صوت و تصویر پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب، کاربران حتی قادر خواهند بود با اتصال دستگاه به نمایش‌گر، فیلم هم تماشا کنند. افزون بر این، VLC از قابلیت کند و تند کردنِ پرونده در حال پخش هم برخوردار است. چیزی که حتماً برای علاقمندان به کتاب و پادکست بسیار حیاتی محسوب می‌شود. از این به بعد کاربران می‌توانند با استفاده از میان‌بر‌های F5 و F6 سرعت را کم یا زیاد کنند و با F7 هم به حالت عادی برگردانند.

در کنار این چند به‌روز‌رسانیِ عمده، در این ویرایش اتفاقات ریز و درشت دیگری هم افتاده که فهرست‌وار به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم و مطالعه ریزِ تغییرات را به خودِ علاقمندان وا‌می‌گذاریم تا با مراجعه به راهنما‌هایی که حتماً از طریق وبسایت پکتوس منتشر خواهد شد، آنها را واکاوی کنند. در این ویرایش، بخش تنظیمات به با افزودن چند امکان تازه، بهینه‌سازی شده است. همچنین کاربران از این به بعد می‌توانند منوی دستگاه را به دلخواه شخصی‌سازی کنند و گزینه‌های پر استفاده را دم دست بگذارند و آنهایی را که کم‌تر استفاده می‌کنند به مناطق دور‌دست تبعید کنند. قابلیت Word Wrap هم از دیگر امکانات این ویرایش است که به کاربران امکان می‌دهد دستگاه را طوری تنظیم کنند که موقع مرور متن، کلماتِ آخر خط‌ها را نشکند و در صورتی که کلمه‌ای در آخرِ خطِ جاری جا نشود، آن را به طور کامل به خط بعد منتقل کند.

مدیریت حافظه‌های موسوم به USB هم در این نسخه شاهد تغییراتی بوده است؛ به طوری که حالا دیگر به محض اتصال حافظه به درگاه USB, گزینه Open نمایش داده می‌شود و دیگر نیازی به رفتن به بخش فایل‌خوان نخواهد بود. همچنین در این ویرایش، دستگاه از قابلیت اتصال چند حافظه USB به طور همزمان هم پشتیبانی می‌کند.

ویرایش دوم برجسته‌نگار هوشمند که در شانزده آذر عرضه شده بر روی تمامی دستگاه‌هایی که پس از این تاریخ عرضه شوند نصب خواهد شد. همچنین شرکت پکتوس اعلام کرده به زودی فرا‌خوانی را جهت ارتقای دستگاه‌های قدیمی به نسخه جدید منتشر خواهد کرد. این فرا‌خوان از طریق وبسایت شرکت به نشانی Pactos.net منتشر خواهد شد. این امکان برای تمامی دارندگان برجسته‌نگار هوشمند نسخه اول مهیا خواهد بود که دستگاهشان را به ویرایش دو ارتقا دهند.

.........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 26 حرفی ما باید به 26 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از سعدی بدست آید. سؤالات: 1.خانم (چهار) 2. ابر برق دار(پنج) 3. روز قیامت (هشت) 4. ظاهر ساختمان(سه) 5. آگاه و با خبر (چهار) 6. نا محدود (شش) 7. بزرگ (دو) 8. تیز هوشی (پنج) 9. روز اروپایی(رن) 10.بی شرمی (پنج) 11. پارسا و شکیبا (نه) 12. کلمه پس از دعا (چهار) 13. بخت و اقبال (چهار) 14. سالک (پنج) 15.معطر(چهار) 16.از عناصر گازی (هلیوم) 17. وقت(پنج) 18. اتاق آذری (چهار) 19. اثر بزرگ علوی(پنج) 20. جامه (سه) 21. از اولاد پیامبر (چهار) 22.راه کوتاه (شش) 23. همه (پنج) 24. آزمایش لباس (سه) 25. از ادات پرسشی (سه) 26.چکیدن آب (دو). رمز جدول هفته گذشته: فقر واقعی فقدان کتاب است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.فونوگراف 2. قاع 3. رشکین 4. والانس 5. ایلات 6. قانون 7. علفزار 8. یگان 9. فرکانس 10.قت 11. دودی 12. اپیدمی 13. ند 14.کاهن 15.تکس 16.ایلام17. بسیط 18. اکوستیک 19. سیاتیک 20. تیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *