شناسه خبر: 22451 منتشر شده در مورخ: 1399/9/18 ساعت: 20:24 گروه: اجتماعی  
آمادگی دولت جهت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای معلولین
ربیعی تاکید کرد:

آمادگی دولت جهت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای معلولین

سخنگوی دولت آمادگی دولت تدبیر و امید را جهت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای معلولین و گفتمان سازی در جامعه اعلام کرد و گفت: تامین منابع برای تکمیل تجهیزات دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌تواند با کمک خیرین و نهادهای دولتی انجام شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، علی ربیعی  در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح همزمان پروژه های آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: رسیدگی به امور معلولین یک وظیفه انسانی است و این کار علاوه بر دارا بودن بار عاطفی  در حیطه قانون شهروندی نیز قرار می گیرد.

وی یادآور شد: زیرساخت های لازم برای ایجاد فرصت برابر برای معلولین در جامعه به واسطه آموزش محقق می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: افزایش مهارت های فردی و تقویت سیاست گذاری های معطوف به معلولین فرصت های برابر اجتماعی را برای آنها مهیا می کند.

ربیعی افزود: آموزش جامعه به ویژه خانواده در رفتار با افراد دارای معلولیت اهمیت بسیاری دارد، آموزش ها باید بر بخش مهم توانایی های افراد دارای معلولیت متمرکز شود.
وی تاکید کرد: بخشی از سیاست گذاری درمورد معلولین باید صرف آموزش به خانواده آنها شود و در این راستا تولید محتوا باید برای آموزش معلولان و خانواده های آنها انجام شود.
سخنگوی دولت در ادامه با بیان این که خیر جمعی نیز می تواند راه فعالیت را برای افراد دارای معلولیت هموار کند، گفت: در این زمینه تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده است، هرچند که ساخت مدرسه و خرید تجهیزات اهمیت بسیاری دارد اما تمامی افراد جامعه می توانند با هدیه دادن وقت، لبخند و عاطفه خود یاری رسان معلولان باشند.

آموزش تلفیقی ضرورت امروز برای ایجاد نگرش مناسب به معلولین

ربیعی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید بر آموزش سایر مهارت های دانش آموزان در  کنار سواد علمی متمرکز شود، نیازسنجی دانش آموزان استثتایی مورد توجه باشد تا با تولید محتوای آموزشی در این زمینه حرکت معلول در جامعه راحت تر شود.
وی با بیان این که آموزش تلفیقی می تواند نگرش مناسبی در جامعه نسبت به معلولین ایجاد کند، خاطرنشان کرد: نظریات متفاوتی نسبت به آموزش تلفیقی وجود دارد اما این نوع آموزش با توجه به نظریات جدید در جهت مناسب سازی مدرسه ها موثر است.
سخنگوی دولت یادآور شد: آموزش تلفیقی دشوار است اما این ایده باعث می شود که افراد نوع نگرش مناسبی نسبت به معلولان داشته باشند.

ربیعی با بیان این که معلولیت تک بعدی نیست، اظهار داشت: معلولیت یک پدیده چند متغیره است و ذی نفعان متعددی دارد. زندگی یک فرد معلول دارای پیچیدگی های بسیاری در حوزه اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و درمان است.
وی همچنین گفت: در بسیاری مواقع به افراد دارای معلولیت تقلیل گرایانه نگاه می شود اما باید دانش جامعه نسبت به این موضوع افزایش یابد و اجرای قانون معلولین به صورت جدی پیگیری شود.
سخنگوی دولت با یادآوری این که معلولیت به صورت ژنتیکی یا به صورت مناسبات اجتماعی غلط ایجاد می شود، گفت: غربالگری در بحث معلولیت ژنتیکی کار مناسبی است که در این راستا غربالگری هوش را تا حدودی افزایش داده ایم.
ربیعی ادامه داد: غربالگری موضوعی است که درخصوص پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد و امید است که با غربالگری درصد معلولیت در جامعه کاهش یابد.

در کتاب های درسی هم سیاست گذاری معطوف به معلولین وجود ندارد

وی به سیاست گذاری معطوف به معلول اشاره کرد و توضیح داد: اقداماتی باید برای سیاست گذاری معطوف به معلول انجام شود، سیاست گذاری های آموزشی باید معطوف به معلول شود، یکی از تلاش های دولت این بود که قانون سیاست گذاری معطوف به معلول در امور فرهنگی، اجتماعی بهبود یابد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سیاست گذاری معطوف به معلولین را باید بتوان در حوزه های مختلف پیش بینی کرد، چراکه حتی در کتاب های درسی هم سیاست گذاری معطوف به معلولان وجود ندارد.
ربیعی افزود: اقداماتی در دولت در حوزه سیاست گذاری معطوف به معلول آغاز شده و اگر این سیاست گذاری ها نهادینه شوند، بسیاری از مشکلات مربوط به معلولان رفع می شود.

ربیعی یادآور شد: رقم خوبی برای اجرای قانون حمایت از معلولین در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است. قرار بود تا سال ۱۴۰۰ کل منابع مورد نیاز این قانون را سال به سال پوشش دهیم که به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و ... میسر نشد اما با این حال رقم خوبی برای سال آینده دیده شده است.

در ادامه این نشست ۴۶ پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و ... ویژه دانش‌آموزان استثنایی به طور همزمان در استان های مختلف به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و از سرود ملی دانش آموزان با نیازهای ویژه رونمایی شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *