شناسه خبر: 22426 منتشر شده در مورخ: 1399/9/16 ساعت: 22:35 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 17 آذر ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 17 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: رشد 26 درصدی بودجه بهزیستی در سال آینده - لایحه بودجه واقع بینانه تنظیم شده است - گله گذاری کافیست معلولان باید پا در میدان مطالبات حقوقی بگذارند - واکسن کرونا و اولویتهای مصرف آن - پیکارهای جهانی پارا دو و میدانی امارات برای ما حیاتی است - خواهر مقتول: از زنی که موبایل سیما را جواب داد شنیدم که او را در قبرستان کشته اند

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 17 آذر ۱۳۹۹

22 ربیع الثانی ۱۴۴۲

7 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6580

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

رشد 26 درصدی بودجه بهزیستی در سال آینده

لایحه بودجه واقع بینانه تنظیم شده است

گله گذاری کافیست معلولان باید پا در میدان مطالبات حقوقی بگذارند

واکسن کرونا و اولویتهای مصرف آن

پیکارهای جهانی پارا دو و میدانی امارات برای ما حیاتی است

خواهر مقتول: از زنی که موبایل سیما را جواب داد شنیدم که او را در قبرستان کشته اند

یک بام و دو هوایی مسئولان سینمایی/ در صورتی که شرایط مساعد شود

........ویژه

* رشد 26 درصدی بودجه بهزیستی در سال آینده

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از رسیدگی به معلولان از محل فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد دولت در تنظیم بودجه سالیانه، بودجه سازمان بهزیستی نیز بالغ بر ۲۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایران سپید محمد شریعتمداری در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه آثار هنری افراد دارای معلولیت گفت: افراد دارای معلولیتی که با ارائه خلاقیت‌ها و ابتکارات خودشان افراد به ظاهر سالم و کامل را به چالش می‌کشند و توانایی‌هایی خود را در عرصه‌های گوناگون به رخ می‌کشند تا نشان دهند که هرچند ممکن است در یک عضو دارای یک نقص و معلولیتی باشند، اما این افراد دارای فکر و اندیشه، حرکت و جسم و روح فعال و خلاقی هستند که می‌توانند جامعه را در یک سمت و سوی خاص رهبری کنند؛ اینان نشان می دهند که توانایی فقط داشتن اجزای کامل بدن نیست، بلکه توانایی در اراده و خواستن است و آنهایی که بخواهند می‌توانند نه تنها در رفع مشکلات خودشان بلکه خانواده‌شان تلاش کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز موفق شدیم از دومین نمایشگاه ملی تولید محصولات فرهنگی افراد دارای معلولیت بازدید کنیم، زمانی که از مقابل تابلوهایی که به دست کسانی که دارای معلولایت‌های جسمی حرکتی و بعضا ذهنی هستند عبور می‌کنیم، از این خلاقت، ابتکار و نوآوری‌هایی که آنها در عرصه محصولات فرهنگی ارائه کرده‌اند حیرت می‌کنیم. 

شریعتمداری با اشاره به آثار هنرمندان دارای معلولیت در نمایشگاه تصریح کرد: این نقاشی‌ها باتوجه به ویژگی‌های شخصیتی نقاش، دارای پیام‌های بسیار مهم و ارزشمندی برای افراد و جامعه است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز هنر به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاهش آلام و رنجها در جامعه بشری شناخته شده است، گفت: در جامعه معلولان و افراد دارای معلولیت، هنر به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای درمان نیز شناخته شده است، امیدواریم سازمان بهزیستی بتواند از این ابزار بسیار ارزشمند و تا حدودی مقدس که افکار، اندیشه و ابتکار و خلاقیتهای معلولان را به نمایش می‌گذارد نیز در جهت درمان معلولان کشور استفاده بهتری ببرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: ما دارای قانون ارزشمندی درباره افراد دارای معلولیت هستیم که در آن قانون تکالیف بسیاری را برعهده دولت قرار داده است. طبیعتا انتظار اینکه همه این قانون ظرف یکسال به اجرا درآید، باتوجه به محدودیت‌هایی که کشور با آن مواجه است، انتظار معقولی نیست.

شریعتمداری یادآور شد: اما در سیاست‌های کلی تدوین بودجه سال جاری،‌ فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، بودجه‌ای را سامان داده است، علاوه بر آن احتمال فروش یک میلیون بشکه در بازارهای خارجی و فروش صنعت نفت در داخل پیش‌بینی شده است که این بخش قرار است صرفا خرج توسعه و توانمندسازی شود؛ حتما جامعه معلولان کشور یکی از مهمترین بخش‌های این بخش از بودجه هستند.

وی ادامه داد: طبیعتاً ما امیدواریم که با توجه به رویکرد دولت در تنظیم بودجه سالیانه، حق و سهم مجموعه جامعه معلولان کشور از منابع اعتباری به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد و بتوانیم در سال ۱۴۰۰ رشد خوبی را نسبت به سال ۹۹ داشته باشیم.

شریعتمداری افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب، ۱۱۰۰و ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز در حوزه اجرای قانون افراد دارای معلولیت اختصاص یافته بود که رقم کامل و جامعی نبود، اما بخشی از اهداف قانون گذار را در آن دو سال محقق کردیم و امسال نیز شاهد رشد این منابع هستیم و قریب به ۴۰ درصد در لایحه بودجه اضافه شده است که امیدواریم بتوانیم در مجلس شورای اسلامی این رقم را حفظ کنیم.

وی اعلام کرد: بودجه سازمان نیز بالغ بر ۲۶ درصد رشد داشته است که آن هم می‌تواند در بخش دیگری از فعالیتهای مربوط به جامعه معلولان کمک دیگری باشد. امیدواریم رویکرد مجلس و دولت در تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به حوزه توانبخشی اشخاص به ویژه در بخش معلولان روند رو به رشد و قابل ملاحظه‌ای باشد.

* امضاء تفاهمنامه همکاری راستای فراهم آوردن بستر مناسب برای بازاریابی و فروش آثار افراد دارای معلولیت

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه همکاری فی مابین بهزیستی و موسسه صبا در راستای فراهم آوردن بستر مناسب برای بازاریابی و فروش آثار افراد دارای معلولیت، گفت: امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه به یک توانمندی اقتصادی در جامعه هدف برسیم.

در حاشیه آئین رونمایی از دومین نمایشگاه آثار هنری افراد دارای معلولیت که به مناسبت هفته تکریم افراد دارای معلولیت برگزار شد، تفاهمنامه همکاری مشترک در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه در راستای همکاری و مشارکت در ایجاد فرصت برابر و فراهم کردن بستر مناسب برای نمایش، معرفی، بازاریابی و فروش آثار هنری افراد دارای معلولیت از طریق ظرفیت‌های موجود و بروز در فضای مجازی و در قالب یک وب‌سایت فی مابین معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا امضاء شد.

محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با بیان اینکه سالها از ورود بهزیستی در عرصه هنر می‌گذرد، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵۰ اتاق هنر در مراکز روزانه و شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی ساماندهی شده است و امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه به یک توانمندی اقتصادی در جامعه هدف برسیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه همکاری فی مابین بهزیستی و موسسه صبا در راستای فراهم آوردن بستر مناسب برای بازاریابی و فروش آثار افراد دارای معلولیت، گفت: امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه به یک توانمندی اقتصادی در جامعه هدف برسیم.

* اختصاص ۷۱ میلیارد تومان برای اجرای بخشی از قانون حمایت از معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و برای اجرای ماده ۲۷ این قانون و با حمایت سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۷۱ میلیارد تومان جهت اجرای بخشی از این قانون در هفته جاری اختصاص پیدا کرد.

وحید قبادی دانا افزود: همچنین برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که به سن ۱۸ سال رسیده اند، اما فاقد شغل و درآمد هستند، مبلغ ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی شارژ شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت حائز این شرایط بودند که این مبلغ را دریافت کردند. این مبلغ کمک هزینه معیشت برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید است. همانطور که گفتم مبلغ کلی ۷۱ میلیارد تومان در سراسر کشور بوده است.

قبادی دانا تأکید کرد: امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن منابع لازم و تأمین اعتبار لازم برای قانون بتوانیم مجموع مواد مختلف حقوقی را به نحوی شایسته اجرا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق برآورد دقیق صورت گرفته بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برای اجرای مواد مختلف قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مورد نیاز است. مبلغی که در بودجه تاکنون اختصاص داده شده، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. البته با توجه به شرایط کرونا و همچنین تحریم ها و البته سایر مشکلاتی که در زمینه اقتصادی وجود دارد شرایط سختی رقم خورده است.

قبادی دانا اضافه کرد: نیازهای معلولان نیازهایی است که طبق قانون باید برآورده شود و امیدواریم تا حد ممکن اعتبارات لازم برای اجرای قانون در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود. از مجلس تقاضا میکنیم در کمیسیون های تخصصی و همچنین کمیسیسون تلفیق و همچنین تصویب لایحه بودجه  ۱۴۰۰ نهایت تلاش خود را برای تحقق این امر به کار ببرند.

........اخبار روز

* لایحه بودجه واقع بینانه تنظیم شده است

دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

لایحه بودجه با نگاه واقع بینانه و منطبق بر نیازهای جامعه و مردم تدوین و تنظیم شده است/ این بودجه حاوی پیام های روشن و متعددی است که می تواند بیانگر وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده باشد/ حمایت از قشرهای کم درآمد با پرداخت های معیشتی، جبران تورم در دستمزد حقوق بگیران، تأمین کالاهای اساسی و تأمین مواد اولیه برای تولید از مهمترین پیام های بودجه سال آینده است/ آمادگی برای رساندن تولید نفت به ظرفیت کامل برای صادرات / بررسی نحوه تحقق و اجرای تخصیص آب و گاز رایگان به اقشار کم‌برخوردار و کم‌مصرف

رئیس جمهور گفت: بودجه ارایه شده از سوی دولت با نگاه واقع بینانه نسبت به شرایط پیش رو در سال آینده و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و منطبق بر نیازهای جامعه و مردم تدوین و تنظیم شده است...

* گمانه زنی خبر آنلاین از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

به جز  برخی چهره‌ها که یا دائم الکاندیدا هستند یا برای اولین بار می‌خواهند به کرسی ریاست جمهوری فکر کنند،  انتخابات۱۴۰۰ برای اهالی سیاست  به انتخاباتی پرریسک تبدیل شده است و چهره ها برای آمدن یا نیامدن چرتکه‌ می اندازند

در میان بازار شلوغ گمانه زنی‌ها از افرادی که قرار است نامشان در میان کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار بگیرد افرادی هم هستند که حضور نشدنشان در این میدان را قطعی کرده‌اند

ابراهیم رئیسی و لاریجانی اگرچه نامشان هنوز در لیست کاندیداهاست اما لاریجانی از نیامدن گفته و رئیسی با اینکه موضع گیری نکرده اما شواهد حکایت از عدم حضورش دارد

باهنر با قاطعیت می گوید نخواهد آمد، اردکانیان وزیر روحانی هم همین قاطعیت را دارد. اما ظریف با اینکه می گوید نخواهد آمد هنوز نامش در لیست کاندیداهاست

پسران آیت الله هاشمی و آیت الله جنتی هم در لیست کاندیداها هستند، یکی می گوید نمی آید و دیگری می گوید آدمی که عقل داشته باشد کاندیدا نمی شود.

* کاهش قیمت مرغ تا ۱۰ روز آینده

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی: پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده با تدابیر صورت گرفته قیمت مرغ در بازار آزاد کاهش یابد و با نرخ مصوب یکی شود. مرغ تنظیم بازاری به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان از ۱۰ روز پیش علاوه بر میادین میوه و تره بار در واحدهای صنفی سطح شهر هم در حال عرضه است

* ۳۴۳ هزار خودرو جریمه طرح محدودیت شبانه شدند

سخنگوی ناجا: در زمان محدودیتها بیش از ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تذکر شفاهی به رانندگان داده شد و بیش از ۵۷۸ هزار خودرو به محل سکونت خود عودت داده شدند.

بیش از ۳۴۳ هزار خودرو در بحث طرح محدودیت شبانه اعمال قانون شدند. در مناطق قرمز بیش از ۵۳ هزار مورد و ۳۵ هزار مورد در مناطق نارنجی اعمال قانون صورت گرفت.

در این مدت ۳۵ درصد کاهش تردد داشتیم.

..........گزارش ویژه

* گله گذاری کافیست معلولان باید پا در میدان مطالبات حقوقی بگذارند

پنج شنبه ۱۳ آذرماه نشست به صورت اینستاگرامی از سوی «موسسه توسعه حقوق فقرزدایی» به مناسبت روزجهانی معلولان با موضوع" فقر و معلولیت، با نگاهی به چالش های تقنینی_ اجرایی قانون حمایت از معلولان" برگزار گردید.

به گزارش ایران سپید دبیر کمیته حقوقدانان نابینای موسسه توسعه حقوق فقر زدایی در خصوص این نشست به ایران سپید گفت: «نشستی تحت عنوان فقر و معلولیت با نگاهی به چالش های تقنینی_ اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان به حضور دکتر سید احمد حبیب نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران،عضو هیات بررسی و تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل موسسه توسعه حقوق فقرزدایی  در فضای مجازی برگزار شد تا چالش های پیش روی افراد دارای معلولیت چه از نظر تقنینی چه از نظر اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.»

زهرا عابدینی در ابتدا به معرفی موسسه توسعه و حقوق فقر زدایی پرداخت و افزود: « این موسسه مردم نهاد از جنبه حقوقی به موضوع فقر و فقر زدایی توجه کرده و آن را مورد بررسی قرار میدهد. در این موسسه کمیته ای تحت عنوان «کمیته حقوقدانان نابینا» تشکیل شده است که افراد حقوقی نابینایی همچون ناصر سرگران، علی صابری، خانم تقوی، هنگامه صابری و سایر دوستانی که در عرصه حقوقی فعال و صاحب نام هستند در این کمیته عضویت دارند.»

وی با اشاره به این که  این نشست با هدف آگاهی رسانی نسبت به موضوع چالش های پیش روی معلولان برگزار شد، بیان کرد: «موضوعی که بسیار اهمیت دارد ناتوان انگاری ها و نگرش ترحم محورانه  است که باعث افزایش فقر میان افراد دارای معلولیت که از هر گونه امکاناتی به دور هستند، میشود.البته مقرر شده بود در این نشست دکتر سرگران هم حضور یافته و صحبت کنند اما متاسفانه مشکلات موجود در قطع و وصل اینترنت و عدم برقراری ارتباط نتوانستیم از طریق فضای مجازی با این حقوقدان ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل این نشست با صحبت های دکتر حبیب نژاد و بنده در حوزه معلولان پیش رفت.»

این دانشجوی دکترای حقوق عمومی ادامه داد: « حرف ما این است که چرا باید بین افراد دارای معلولیت تفاوت، نگرش منفی و ناتوان انگاری وجود داشته باشد. برای رفع این نقص باید قوانین درستی در حوزه معلولان وجود داشته باشد. با وجود آنکه قانونی را که برای معلولان تصویب کردند با حضور موثر افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان همراه بود اما بسیاری از دغدغه های این معلولان مد نظر قانونگذاران قرار نگرفته است. به نظر ما بهتر است قانونی به تصویب برسد که بیانگر دغدغه های و خواسته های افراد معلول باشد و به طبع آن نهادهای اجرایی ملزم به اجرایی این قوانین شوند و بودجه مورد نیاز آن  نیز از سوی دولت مردان به قانون معلولان اختصاص پیدا کند.»

دبیر کمیته حقوقدانان نابینایان موسسه توسعه حقوق فقرزدایی با اشاره به موضوع دوم در این نشست مجازی بیان کرد: « بحث دوم آشکار شدن موفقیت ها و اتفاقاتی که برای افراد دارای معلولیت طی سالیان اخیر روی داده است تا فرهنگ ترحم محور به حق محور تغییر پیدا کند. طبق اصل نوزده قانون اساسی همه افراد جامعه از حقوق برابر برخوردار هستند و طبق اصل بیست آن همه افراد در برابر قانون به طور یکسان مورد حمایت قرار می گیرند، پس نباید فرقی بین شهروند بینا و نابینا در دسترسی به منابع درسی، رفاهی و ... وجود داشته باشد.»

این حقوقدان نابینا افزود: « عمده دغدغه ما این است که نواقص موجود در قانون حمایت از حقوق  معلولان اصلاح گردد و اصلاحات در سه سطح هنجاری، ساختاری و رفتاری صورت بگیرد.»

عابدینی با اشاره به جمع بندی گفتگو ها دراین نشست مجازی  گفت: «باید آسیب شناسی دقیقی در ارتباط با قانون حمایت از حقوق معلولان و نحوی اجرای آن توسط معلولان صورت گیرد. با حضور متخصصان و افراد دارای معلولیت این قانون به صورت دقیق آسیب شناسی شده و با کنوانسیون بین المللی حقوق افراد داری معلولیت  منطبق شود. باید دید این دو قانون چقدر با هم منطبق هستند و تلاش کرد تا اقدامات لازم برای ورود ایران به معاهده مراکش انجام شود تا مقدماتش را از مراجع مربوطه مانند دولت و  مجلس شورای اسلامی مطالبه کنیم.»

وی گفت: «تلاش ما این است که در فرایند قانون گذاری خود افراد دارای معلولیت مشارکت فعال داشته باشند و با مشورت  واقعی و کامل با جامعه هدف و مخاطب و ذینفع دغدغه های آنها بررسی شود. در قوانینی که مرتبط به گروه خاصی است باید خودشان حضور مستمر داشته باشند. این امر را خود معلولان باید مطالبه گری کنند.»

عابدینی با اشاره به گله گذاری های معلولان نسبت به مشکلاتشان در جوامع اظهارداشت: «ما معلولان مدام گله کرده و از مشکلات شکایت داریم  ولی راه حلی برای آن ارائه نمی دهیم. فقط با نشستن و گلایه کردند مشکلات حل نمیشود. جامعه معلولان باید پا به میدان گذاشته و با مطالعه، مطالباتشان را بیان کرده و راهکارهایی منطقی برای حل مطالباتشان ارائه دهند چرا که خود افراد بهتر از سایرین به مشکلاتشان آگاهی دارند و میتواند راهکارهای بهتری پیشنهاد دهند. نماینده ای که در مجلس نشسته و قانون را تصویب یا رد می کند از شرایط من نابینا آگاهی ندارد چرا که درکی از مشکلات یک نابینا، ناشنوا یا معلول حرکتی ندارد به همین دلیل معلولان باید ورود کرده و پا به میدان خواسته های خود بگذارند تا قوانین اصلاح شود. خودمان  باید گام اصلی را برداریم و موسسه توسعه حقوق فقر زدایی به عنوان‌یک سمن ملی آمادگی هماهنگی های لازم‌در این موارد را دارد»

..........آموزشی

* واکسن کرونا و اولویتهای مصرف آن

اولویت‌های تزریق واکسن کرونایی که ممکن است در آینده در اختیارمان قرار گیرد، نه بر اساس جایگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بلکه باید بر اساس شاخص‌های متقن و دقیق سلامت و بر اساس شرایط جامعه ما تعیین شده و به صورت شفاف مطرح شوند اولویت‌بندی خدمات سلامت، موضوعی است که تحت عناوینی مانند عدالت در سلامت یا توزیع منصفانه و عادلانه منابع سلامت، در حوزه اخلاق پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زیرا منابع سلامت همیشه محدود هستند. دوران پاندمی کرونا هم این محدودیت‌ها را پررنگ‌تر کرده است.

مکانیسم کووکس در سازمان جهانی بهداشت، تعهد تأمین واکسن ۲۰ درصد از جمعیت کشور را به ما داده است. حتی اگر این میزان واکسن هم در اختیار ما قرار گیرد، به صورت تدریجی و بخش بخش وارد کشور خواهد شد. بنابراین موضوع اولویت‌بندی خدمات سلامت و به ویژه مساله کنونی ما یعنی اولویت‌بندی برای تزریق واکسن کووید-۱۹، مساله بسیار مهمی است.

این اولویت‌بندی‌ها باید بر اساس شاخص‌های روشن و شفاف شاخص‌بندی شود. تجربه واکسن آنفلوآنزا که تعداد محدودی از آن وارد کشور شد، به ما نشان داد که چقدر در این زمینه حساسیت اجتماعی داریم. درباره واکسن کرونا قطعا این حساسیت بالاتر است. زیرا واکسنی است که در صورت موفقیت می‌تواند مردم را به زندگی عادی برگرداند. بنابراین حساسیت‌های اجتماعی روی آن زیاد است

شاخص‌هایی در اولویت‌بندی تزریق واکسن کرونا مورد توجه هستند. شاخص اصلی سودرسانی به جامعه و کنترل موضوع است و بر همین اساس معمولا ارائه کنندگان خدمات سلامت که در خط اول ارائه خدمت هستند، اولویت تزریق این واکسن را دارند. زیرا از بین رفتن هر یک از این افراد، می‌تواند تعداد زیادی از مردم را دچار مشکل کند. شاخص دیگر در اولویت‌بندی دریافت منابع سلامت، بحث آسیب‌پذیری است. معمولا گروه‌هایی که آسیب‌پذیرتر هستند در اولویت قرار دارند. مانند افراد دارای سن بالا، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و ... حال اگر فردی سن بالا دارد و یک بیماری زمینه‌ای جدی هم دارد، درجه اولویتش افزایش می‌یابد. یک شاخص دیگر، نقش افراد در زنجیره انتقال بیماری است. به عنوان مثال شاید ما به این نتیجه برسیم که اگر رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بیشترین افرادی هستند که ممکن است بیماری را منتشر کنند، باید برای نفع جامعه آنها را در اولویت قرار دهیم.

در اولویت بندی ها نقش مردم دیده شود

شاخص‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد، اما در مجموع بحث آسیب‌پذیری، نقش افراد در شکستن زنجیره بیماری و پرسنل خدمات بهداشتی و درمانی از اولویت‌های مهم در این حوزه محسوب می‌شوند. نکته مهم این است که باید در این شاخص‌بندی‌ها نقش مردم هم دیده شود و نمایندگان جامعه هم باید درباره این ملاک‌ها صحبت کنند تا برای جامعه موجه باشد و مردم احساس بی عدالتی نکنند.

هدف نهایی هم این است که بتوانیم سریعاً زنجیره انتقال بیماری را کنترل کنیم و افراد آسیب‌پذیر را از مرگ نجات دهیم.

نحوه توزیع واکسن کرونا هم بحث بسیار مهمی است. اشکالی که وجود دارد، این است که نظام توزیع در مواردی که میزان یک دارو یا فرآورده کم است، در معرض فساد و بازار سیاه قرار می‌گیرد. باید در اولویت‌بندی‌هایی که انجام می‌شود، نظام توزیع هم در نظر گرفته شود. طراحی نظام توزیع کار پرچالش و سختی است؛ چراکه توزیع منابع محدود کار دشواری است و باید توجه شود که پارتی بازی نشود و به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.

اگر قرار بر این باشد که میزانی از واکسن را از کشورهای دیگر خریداری کنیم، باید واکسن‌هایی را بخریم که امکان انتقال آنها به دورترین نقاط کشور وجود داشته باشد.

از چند هفته دیگر تزریق واکسن آکسفورد در انگلستان آغاز می‌شود. با اینکه شرکت‌های دارویی واکسن‌هایشان را پیش فروش کرده‌اند، اما با توجه به محدودیت واکسن کرونا در سطح دنیا، به احتمال زیاد واکسن واقعی نمی‌تواند وارد بازار سیاه ‌شود و قاعدتا هر آنچه که با عنوان واکسن کرونا در بازار سیاه وجود داشته باشد، تقلبی است. وقتی واکسن وارد بازاری می‌شود، مردم در معرض کلاهبرداری هستند، اما بدانند که واکسن بسیار حساس است و به هیچ عنوان واکسنی از بازارهای سیاه تهیه نکنند و دنبال تهیه واکسن از راه‌های غیرقانونی نباشند.

* خواص«بابونه» را بشناسیم: گیاه بابونه ۶ نوع مختلف با خواص متفاوت دارد. بابونه مشهور در منابع طبی، همان بابونه شیرازی با نام‌های بابونه رسمی، بابونه آلمانی، بابونه صغیر، اقحوان صغیر و بابونج است.تقویت مغز و اعصاب، افزایش میل جنسی، پاک‌کننده بدن از اخلاط نامناسب، تقویت‌کننده معده، ضد خونریزی و ترمیم‌کننده زخم‌های سطحی از جمله خواص گیاه بابونه است.

بابونه موثر در درمان سردرد، آب‌ریزش بینی و تحلیل‌برنده بادهای گوش، برطرف‌کننده هپاتیت و زردی، کاهنده خستگی جسمانی، تحلیل‌برنده درد و ورم سینه، کبد، مقعد و رحم، مفید در خرد کردن سنگ مثانه، درمان‌گر تب‌های عفونی، موثر در درمان کولیت روده و جاری‌کننده ادرار است.

خواص بابونه در منابع جدید عبارتند از: ضد التهاب، ضد بی‌خوابی و اضطراب، ضد اسپاسم، کاهنده مشکلات کبدی، مؤثر در حل مشکلات گوارشی، مشکلات روده‌ها و سندرم روده تحریک‌پذیر از جمله این خواص است.

..........ورزشی

* پیکارهای جهانی پارا دو و میدانی امارات برای ما حیاتی است

رئیس انجمن دو و میدانی فدراسیون نابینایان گفت: اگر مسابقات جهانی امارات در اسفند ماه برگزار نشود، چند ورزشکار پارالمپیکی ایران با مشکل کلاس بندی مواجه خواهند شد و به همین دلیل این مسابقه‌ها برای ما جنبه حیاتی خواهد داشت.

«علی‌اصغر هادی‌زاده» با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی و تأثیر آن بر تمرینات ملی‌پوشان این رشته اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک، توجه ویژه به ورزشکارانی است که سهمیه کسب کردند. سه دو و میدانی کار تحت نظر فدراسیون در لیست اعزام به توکیو قرار دارند که «مهدی اولاد» و «بهزاد عزیزی» شانس کسب مدال طلا هستند و «وحید علی نجیمی» در لیست برنزها قرار دارد.

او ادامه داد: شمار دیگری از ورزشکاران قرار است اسفندماه امسال به مسابقات جهانی امارات اعزام شوند و در آنجا برای کسب سهمیه تلاش خواهند کرد. البته بنا به دستورالعمل کمیته ملی پارالمپیک کسب سهمیه ملاک اعزام نیست بلکه باید حدنصاب جهانی را کسب کنند تا نام آنان در فهرست اعزام قرار گیرد.

هادی‌زاده با بیان اینکه مسابقات امارات برای چند نفر از ورزشکاران ما حیاتی است افزود: در این مسابقات ۲ ورزشکار پارالمپیکی ایران باید کلاس‌بندی لازم را کسب کنند در غیر این صورت حضور آنان در پارالمپیک توکیو سخت است. آنان مشکلی برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ نداشتند اما با تعویق المپیک این مشکل به وجود آمد. امیدوارم این مسابقات برگزار شود و ورزشکاران ما که از شانس بالایی برای رسیدن به مدال در پارالمپیک توکیو برخوردار هستند کلاس‌بندی لازم را کسب کنند.

رئیس انجمن دو و میدانی فدراسیون نابینایان با اشاره به تمرینات ملی پوشان اظهار داشت: مشکلی برای تمرین ورزشکاران پارالمپیکی در رشته دو و میدانی نداریم چون آنها به‌راحتی در پیست های استاندارد کشور تمرین خواهند کرد. شاید در برخی از رشته ها سالن برای ورزشکاران نابینا سخت رزرو شود اما برای دو و میدانی‌کاران تمرین در پیست‌های استاندارد ایران سخت نیست.

استعدادیابی و گردش نخبگان در رشته دو و میدانی یکی دیگر از مباحث مورد نظر هادی‌زاده بود. وی در این زمینه گفت: ما اردوی تیم ملی جوانان داریم که برای پارالمپیک جوانان بحرین آماده می‌شوند. این اردو پشتوانه خوبی برای تیم ملی است و بی‌تردید در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو از آنان بیشتر خواهیم شنید.

.........حوادث

* خواهر مقتول: از زنی که موبایل سیما را جواب داد شنیدم که او را در قبرستان کشته اند

ایران نوشت: مردی که متهم است پس‌از ضرب و جرح همسرش باعث خونریزی مغزی و مرگ او شده است بزودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شود.

 رسیدگی به این پرونده از سال گذشته با گزارش قتل زن جوانی در بیمارستان آغاز شد. خواهر این زن که در بیمارستان حضور داشت به مأموران پلیس گفت: خواهرم سیما با همسرش رضا اختلاف داشتند و فقط به‌خاطر دو فرزندشان از شوهرش جدا نمی‌شد. امروز قرار بود به خانه من بیاید وقتی نیامد نگران شدم و با او تماس گرفتم که زنی تلفن همراهش را جواب داد و گفت که سیما حالش خوب نیست و در یک قبرستان افتاده است. بسرعت به آنجا رفتم و دیدم خواهرم نیمه‌جان روی زمین افتاده است بلافاصله او را به بیمارستان رساندم اما چند ساعت بعد فوت کرد. پزشکان علت مرگ را خونریزی مغزی اعلام کردند. بعد از آن هرچه با رضا تماس گرفتم جواب نداد و اطمینان دارم که او در قتل خواهرم نقش داشته و از او شکایت دارم.
پس‌از اظهارات خواهر مقتول، رضا به اداره آگاهی احضار شد و گفت: من از مرگ همسرم اطلاعی نداشتم. سیما گاهی به قبرستانی که در یک امامزاده است می‌رفت. ممکن است آنجا اتفاقی برایش افتاده باشد. البته همسرم سابقه خودکشی هم داشته است. البته روز قبل از مرگش هم پیامکی برای خواهرم فرستاده و از او حلالیت طلبیده و بچه‌ها را به او سپرده است.
اما خواهر سیما چند روز بعد زنی را که تلفن همراه خواهرش را در قبرستان پاسخ داده بود، پیدا کرد و او را نزد مأموران برد. این زن به پلیس گفت: من در قبرستان بودم که دیدم زن جوانی روی زمین افتاده به قصد کمک به سمتش رفتم. آن اطراف مردی کمی دورتر ایستاده بود و خیلی مشکوک نگاه می‌کرد من قیافه آن مرد را به یاد ندارم اما مطمئنم که حواسش به زن جوان بود.
این در حالی بود که پزشکی قانونی اعلام کرد آثار جراحت روی بدن سیما وجود داشته و او احتمالاً مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخم‌های روی دست و بدن او نشان می‌دهد او در حالت تدافعی بوده است. همچنین همسایه‌ها تأیید کردند صدای درگیری سیما و رضا را ساعاتی قبل از ناپدید شدن سیما شنیده‌اند.

به این ترتیب با شکایت اولیای دم و مدارک به‌دست آمده کیفرخواست علیه رضا صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

..........فرهنگ و هنر

عصر شنبه ۱۵ آذر، محمد مهدی طباطبایی نژاد، دبیر سی و نهمین جشنواره ی فیلم فجر نشست خبری آن لاین خود را برگزار کرد. این نشست زمانی برگزار شد که سه روز قبل از آن (۱۲ آذر)، عباس صالحی، وزیر ارشاد در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال اظهار کرده بود که این موضوع در حال بررسیست.

جدا از این موضوع که مسئولان سازمان سینمایی چه تصمیم گرفته اند؛ عجولانه یا عاقلانه، مطالب بیان شده از سوی دبیر جشنواره در نشست خبری آن لاین ۱۵ آذر، قابل توجه و تأمل است.

به گفته ی طباطبایی نژاد، جشنواره فیلم فجر امسال با دو رویکرد برگزار می شود: رویکرد اول، نمایش فیلم برای هیئت داوران و رویکرد دوم، نمایش فیلم برای مخاطبان دو اولویتی: اولویت اول اصحاب رسانه و منتقدان و اولویت دوم مخاطبان به اندازه ۵۰ درصد ظرفیت سینما ها –البته در صورت مساعد شدن شرایط و اطمینان از حفظ سلامت مخاطبان-. دبیر جشنواره ی فیلم فجر در توجیه اقدام امسال سازمان سینمایی، سه گام را در نظر گرفته: گام اول، نمایش فیلم برای هیئت داوران؛ گام دوم، نمایش فیلم برای سینماگران و گام سوم، نمایش فیلم برای مردم به شیوه ی ۵۰ درصدی از ۱۲ بهمن. طباطبایی نژاد اظهار کرده که با شرایط موجود فعلاً گام اول اجرایی شدنیست و دو گام بعدی، مشروط به مساعد شدن شرایط است؛ یعنی روند رو به بهبودی و سلامتی جامعه.

سؤال اینجاست: مسئولان سازمان سینمایی و برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر، تا چه اندازه از بهبودی وضعیت سلامتی جامعه ظرف دو ماه آینده مطمئنند که دبیر محترم مدام بر «فراهم شدن شرایط مساعد» تأکید می کند؟

بدون شک در سه گام پیش بینی شده از سوی دبیر جشنواره، ایده آل، اجرای گام سوم است؛ چرا که مردم باید دستآورد یک سال فیلم سازان را تماشا کنند تا بتوانند فیلم برگزیده ی خود را اعلام کنند. در غیر این صورت، اگر فیلم ها فقط برای داوران نمایش داده شوند، عنوان آنچه برگزار می شود، جشنواره نیست، مسابقه است؛ مسابقه ای برای جایزه دادن به فیلم سازانی که فیلم هایشان از سوی داوران انتخاب شده اند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص برگزار نشدن نشست های خبری، به مذاکره با صدا و سیما و پیش بینی پلت فرم های دیگر به منظور صحبت و ارائه ی دیدگاه درباره ی فیلم ها اشاره کرده؛ اما در نظر نگرفته که مخاطبان این برنامه ها چه کسانی هستند. اگر مردم مخاطب برنامه های ویژه ی جشنواره اند، چه بهره ای از این برنامه ها می برند وقتی امکان تماشای فیلم های جشنواره برایشان فراهم نیست؟

این «یک بام و دو هوا» بودن در سیاست گذاری و اجرای یک رویداد مهم سینمایی کشور، جز نشان دادن نوعی پافشاری سازمانی هیچ معنای دیگری نمی دهد. پیش بینی دو گام از سه گامی که آقای طباطبایی نژاد بیان کرده، جز تعارف مفهوم دیگری ندارد؛ چون اجرایش منوط به مساعد شدن شرایط است.

شاید راهکار مناسب این بود که مسئولان ارشد سازمان سینمایی و دبیرخانه ی جشنواره فیلم فجر، پس از انتشار فراخوان، ثبت نام و دریافت فیلم های متقاضی، مقدمات لازم را فراهم می کردند و مراحل بعدی برگزاری جشنواره مثل تشکیل هیئت بازبین، باز بینی فیلم های رسیده به دبیرخانه، تشکیل تیم اجرایی و ستاد جشنواره، تشکیل هیئت داوران، انتخاب فیلم های شرکت کننده در بخش سودای سیمرغ و نهایتاً برگزاری جشنواره ی ایده آل با حضور مردم را به زمانی موکول می کردند که شرایط به حالت عادی برگشته و خطر بحران از کشور و جهان دور شده است.

مجید سرایی

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *