شناسه خبر: 22340 منتشر شده در مورخ: 1399/9/5 ساعت: 00:33 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 5 آذر ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 5 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: 78 هزار دانش آموز از بهزیستی کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند - اعطای بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم جامعه/به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان - آمادگی بازار مسکن برای تثبیت قیمت ها - انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته رایگان است - نابینایان را از ورزش دلسرد کرده اند - قتل نوعروس ۱۵ ساله در شب نامزدی!

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 5 آذر ۱۳۹۹

10 ربیع الثانی ۱۴۴۲

25 نوامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6570

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

78 هزار دانش آموز از بهزیستی کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند

اعطای بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم جامعه/به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان

آمادگی بازار مسکن برای تثبیت قیمت ها

انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته رایگان است

نابینایان را از ورزش دلسرد کرده اند

قتل نوعروس ۱۵ ساله در شب نامزدی!

.........ویژه

* معاون وزیر رفاه خبرداد:

78 هزار دانش آموز از بهزیستی کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از ۱۵۸ هزار دانش آموز تحت پوشش این سازمان ۷۸ هزار دانش آموز کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند، گفت: این کمک هزینه ها بسیار ناچیز است اما در شرایط فعلی میتواند کمک حال خانواده های این افراد باشد.

وحید قبادی دانا در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که در محل بهزیستی برگزار شد، گفت: معلولان بزرگ ترین عقلیت جمعی کشور هستند و باید حقوق این افراد را به رسمیت شناخته و شرایط لازم برای رشد و بروز استعدادهایشان را فراهم سازیم. به همین منظور امروز پای تفاهم نامه ای نشستیم که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی شرایطی را برای گسترش فعالیت های آموزشی، توانبخشی و حمایتی دانش آموزان فراهم سازیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت  از این سازمان کمک هزینه تحصیلی مختصری دریافت می‌کنند اما توانمندسازی آنها در جامعه با فعالیت های حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی در اولویت است. همچنین بیش از ۱۶۰۰ مجموعه مرکز غیر دولتی روزانه در کشور فعال است که به بیش از ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه خانواده های افراد دارای معلولیت در فشار و مضیقه هستند. فرد معلول در خانواده، هزینه های فاجعه باری بر خانواده‌ها حتی خانواده‌های متمول وارد می‌کند و آنها را به خط فقر نزدیک می کند بنابراین خدمات‌رسانی به آنها توفیق می‌خواهد.

قبادی دانا با بیان اینکه دو سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در کشور می‌توانند در حوزه آموزش برای افراد دارای معلولیت فعالیت مشترک داشته باشند، گفت: ویژه کردن، خاص دیدن یا ایزوله کردن افراد دارای معلولیت مدنظر نیست بلکه هدف ما تلفیق اجتماعی انها یا دیگر افراد جامعه است.

وی اضافه کرد: بخشی  از دانش آموزان دارای معلولیت که شرایط خاص دارند در مدارس استثنایی ساماندهی شدند و بخش دیگر نیز در مدارس پذیرا و عادی تحصیل می‌کنند اما تلاش ما این است که که همه دانش آموزان دارای معلولیت بتوانند در مدارس عادی و در کنار دیگر دانش آموزان حضور داشته باشند.

قبادی دانا تأکید کرد: نیاز است در سرفصل‌های آموزشی همه دانش آموزان نحوه مواجهه با افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها به طور مستمر آموزش داده شود و پذیرا بودن افراد دارای معلولیت به تمام جامعه تعمیم داده شود.

وی ادامه داد: همچنین مدارس باید از لحاظ فیزیکی برای پذیرش افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و ناشنوایان آماده شوند.

قبادی دانا افزود: تجهیزات مناسب سازی شده برای تحصیلات یکی دیگر از نیازهای افراد دارای معلولیت است بنابراین مناسب سازی باید در تجهیزات مدارس ایجاد شود و معلمان مدارس آموزش لازم را در مواجهه با دانش آموزان معلول ببینند.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۲ هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل می‌کنند که با توجه به فراهیم سازی شرایط شهریه دانشجویانی که در دهک یک تا هفت قرار دارند به طور صد در صد به آنها پرداخت می شود همچنین  برای تشویق حدود دو هزار نفر از دانشجویان معلولی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند هم تدابیری اتخاذ کردیم که  هر ترم مبالغی روی کارتهایشان شارژ شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید زمینه را برای هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت آماده کند تا آنها در رشته های متناسب با نوع معلولیت خود تحصیل کنند البته بهتر است آماده سازی شغلی آنها در کارگاه‌های حرفه آموزی صورت گیرد.

قبادی دانا با قدردانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تلاش در آماده سازی و تسهیل حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت گفت: شیوع کرونا و آموزش از راه دور زمینه‌ای را برای افراد دارای معلولیت که حمل و نقل آنها به سختی انجام می‌شد فراهم آورده تا از آموزش های مجازی بهره ببرند.

وی اضافه کرد: همچنین تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای مناسب سازی نرم افزار شاد برای نابینایان و ناشنوایان قابل ستایش است.

قبادی دانا در پایان صحبت هایش بیان کرد: اهتمام ویژه ما مناسب سازی جوامع مبلمان شهری ساختارهای مناسب بوده که در ستاد هماهنگ سازی مناسب‌سازی کشور جلساتی را داشته ایم و هدف ما این است که افراد دارای معلولیت به اندازه کافی از توانمندی فردی خانوادگی و اجتماعی بهره مند شوند.

* توانبخشی دانش آموزان دارای معلولیت یکی از وظایف ماست

معاون وزیر با اشاره به ۱۵۲ هزار دانش‌آموزی که در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی‌ تحصیل می کنند گفت: ما علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای معلولیت وظیفه توانبخشی این افراد را هم بر عهده داریم.

سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت:  همانطور که اعلام شد ‏‎۱۵۸ ‎هزار دانش آموز را ما در سازمان استثنایی کشور تحت پوشش داریم که ‏‎ هزار ۷۸ ‎دانش آموز تحت حمایت های سازمان بهزیستی برای دریافت کمک تحصیل هستند و ‏‎۵۸ ‎ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه  دو سازمانی که می‌توانند بیشترین همکاری را داشته باشید بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی هستند  گفت: چهار نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور، نظریه امتداد و  نظریه عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از  دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه امروزه توسعه، انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می کنند، عنوان کرد: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

وی افزود: بر اساس نظریه دارایی محور و تفاوت های فردی انسان ها، نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می شود.

حسینی با اشاره به نظریه امتداد اظهار کرد: بر اساس این نظریه توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است و  بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی می‌توانند به دانش آموزان با نیاز های ویژه کمک کنند تا حس نداشته  آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند.

وی افزود: چهارمین نظریه عدالت ترجیحی است و این عدالت حکم میکند به  دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی بعلاوه برخی ماموریت های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و  مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزش و پرورش استثنایی  به تمامی دانش آموزان ارائه می‌کند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر  و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

وی افزود:  ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی‌در ۱۶۰۰‌مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا  قرار دارند.

معاون وزیر با بیان اهداف انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اظهار کرد:  توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.

حسینی با اشاره به نکات مهم تفاهم نامه همکاری اظهار کرد:ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.

وی افزود: راه اندازی واحد‌های تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

حسینی تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

وی ادامه داد: یک غربالگری وزارت بهداشت در ۴ سالگی می کند که از نتیجه آن ما اطلاع نداریم. یک غربالگری بهزیستی در ۵ سالگی انجام می دهد که باز هم ما از نتیجه آن اطلاع نداریم و یک غربالگری وسیع برای یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر را ما بدو ورود به مدرسه غربالگری می کنیم که از نتیجه اش شما اطلاع ندارید. این یک ضعف است که اطلاعات رد و بدل نمی شود و باید یک تفاهم نامه‌ای میان سه وزیر صورت بگیرد تا بتوانیم یک همکاری بین بخشی کامل را شاهد باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بحث توسعه آموزش های فردی و حرفه آموزی نیز در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده که در این راستا ۳۹ رشته فنی و حرفه ای و کارو دانش را برای 11 هزار معلولان در نظر گرفتیم اما مشکلی که وجود دارد آن است که ما توانمندشان می کنیم اما در بحث اشتغال باید بهزیستی به ما کمک کند.

حسینی در پایان گفت:  انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دو دستگاه است.

* سامانه دیده بان بهزیستی راه اندازی شد

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه دیده‌بان این سازمان خبر داد و گفت: مردم و جامعه هدف بهزیستی می‌توانند درخواست ها، شکایات، پیشنهادات، گزارش‌ها و ایده‌های خود را از طریق سرشماره ۱۴۸۲ با کارشناسان این سازمان مطرح کنند.

کاظم نظم ده افزود: این سامانه چهار ماه است که در تهران و دو ماه به صورت ملی به صورت آزمایشی فعالیت می کند اما به تازگی رسما کار خود را آغاز کرده و در مجموع ۷۱۰ نفر اپراتور و کاربر به صورت رایگان و شبانه روزی به شکایات و درخواست‌های مردم پاسخ می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: در این سامانه بر اساس شیوه نامه ها، پیام ها در چهار سطح آنی، خیلی فوری، فوری و عادی تقسیم بندی شده اند که پیام های آنی ظرف سه ساعت، پیام های خیلی فوری ظرف یک روز، پیام های فوری ظرف دو روز و پیام های عادی ظرف سه روز پاسخ داده می شوند.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های اجرایی است که دارای بیشترین سطح ارتباطات با مردم و جامعه است بنابراین ارتباطات باید طوری طراحی شود که دو سویه و اثربخش باشد.

وی اضافه کرد: سامانه دیده بان سازمان بهزیستی کشور با هدف افزایش رضایت و اعتبار و اعتماد و همچنین پاسخگویی آسان و کار آمد صرفه جویی در زمان و کاهش نیروی انسانی راه اندازی شده است.

نظم یادآور شد: آغاز به کار این سامانه ۱۵ ماه پیش کلید خورد و با راه اندازی سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری در اردیبهشت امسال در استان تهران به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از چهار ماه پیش نیز فعالیت خود را در اقصی نقاط کشور شروع کرد و مردم می توانند با انواع خطوط تلفنی ثابت و همراه اعم از همراه اول، ایرانسل و رایتل به صورت رایگان با شماره ۱۴۸۲ ارتباط برقرار کنند و کد رهگیری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هدف از راه اندازی سامانه دیده‌بان بهزیستی جلب مشارکت مردمی در پاسخگویی است، گفت: سامانه دیده بان بهزیستی، داشبورد مدیریتی بسیار قوی است که در اختیار مدیران و معاونان بهزیستی قرار داده می شود تا به صورت روزانه هفتگی ماهانه و سالانه در جریان اولویت نیازها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی قرار بگیرند.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: اپراتورهای سامانه دیده بان بهزیستی در سه سطح تعریف شده اند که در سطح یک، ۹ نفر اپراتور در بهزیستی شهر تهران، در سطح ۲، ۱۳ کاربر در سطح معاونت تخصصی و در سطح سه،  ۶۸۸ کاربر در سطح استان ها و در مجموع ۷۱۰ نفر اپراتور و کاربر در سطح کشور به پاسخگویی مشغول هستند.

 نظم ده تصریح کرد: راه اندازی سامانه دیده‌بان بهزیستی کشور ۱۵ ماه طول کشید چون گرفتن خط هوشمند مخابرات ۱۰ ماه طول کشید.

وی اضافه کرد: اکنون ترافیک پشت خط دیده بان بهزیستی پنج ثانیه است که در صورت افزایش روند تماس ها مراکز پاسخگویی (کال سنترها) افزایش خواهند یافت.

 نظم ده ادامه داد: اپراتورها و کاربرهای سامانه دیده بان بهزیستی به بانک‌های اطلاعاتی بهزیستی متصل هستند و از روی کد ملی فرد تماس گیرنده پاسخ لازم را به او می دهند به طور مثال اگر فردی درخواست ویلچر داشته باشد پاسخ لازم را دریافت می کند و اگر تعللی انجام شده باشد حداکثر ظرف سه روز اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر درخواست و شکایت مطرح شده مربوط به بهزیستی نباشد، پاسخ داده می شود که مربوط به بهزیستی نیست و این هم خود یک پاسخ است زیرا فرد را از سرگردانی در می آورد.

مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین به طور مثال برای درخواست پشت نوبت مستمری، معاونت مربوطه باید دلیل قانع کننده‌ای برای برقراری یا عدم برقراری مستمری ارائه کند.

 نظم ده افزود: تماس های تلفنی به دو صورت تماس های تلفنی و ثبت پیغام صوتی است که تاکنون ۱۸۱۴۰ تماس ظرف ۶ ماه گذشته گرفته شده که ۸۳ درصد آنها تماس تلفنی و ۱۷ درصد  ثبت پیغام صوتی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از بین بیش از ۱۸ هزار تماس، نزدیک ۶۰ مورد در قالب شکایت و پیشنهاد، موضوع بندی شد که کمک موردی، مستمری توانبخشی، عدم رعایت بخشنامه و دستورالعمل و نحوه پاسخگویی و برخورد با ارباب رجوع در صدر این موضوعات بود. تاسیس مهد کودک، شهریه مهدکودک و استفاده از اموال شخصی از دیگر موضوعات مطرح شده در سامانه دیده بان بهزیستی به شمار می‌رود.

نظم ده تأکید کرد: سامانه دیده بان بهزیستی، داشبورد مدیریتی کارآمدی است که مدیران با رصد آن متوجه می‌شوند در کدام استان و در کدام موضوع، مشکلات بیشتر است و این کارها بدون دخالت سلیقه و بر اساس نظارت الکترونیکی و واقعیت ها انجام می شود.

........اخبار روز

* اعطای بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم جامعه/به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان

رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت: با اجرای تعطیلات فشار اقتصادی به مردم زیاد می شود.

امروز کسانی که حقوق ثابت نمیگیرند مشکل دارند. به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی اعطا خواهد شد. افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. وام یک میلیونی هم برای ۱۰ میلیون خانوار در نظر گرفته خواهد شد.

* ممکن است تعطیلی‌ها ادامه داشته باشد

حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت: با توجه به شدت کاهش و ملاحظات اقتصادی و اجتماعی ممکن است محدودیت‌ها ادامه داشته باشد ولی همه چیز به آینده و روند بیماری بستگی دارد. چهار هفته دیگر اثر محدودیت‌ها نمایان می‌شود

انتظار می‌رود تا چهار هفته دیگر به طور کلی شاهد کاهش پیش روی کرونا باشیم.

* اعلام کاندیداتوری سردار دهقان برای انتخابات ۱۴۰۰

مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی کاندیداتوری خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی در گفت‌وگویی با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.

* مرغ به قیمت مصوب برمی‌گردد. ربیعی: وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار عمده فروشی‌ها ۳۲۰ تن مرغ با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان  وارد بازار کرده است. فعلاً توزیع مرغ در میادین تره بار شروع شده است ولی بزودی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت: دولت تجربه سه سال شدیدترین تحریم‌ها را دارد؛ لذا بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر تجارب سالهای تحریمی است.

اتکا به درآمد نفت در بودجه جاری بیش از سال گذشته نخواهد بود. این یک اصلاح ساختار اساسی است.

هر گونه افزیش درآمد حاصل از فروش نفت صرفاً صرف توسعه زیرساخت ها و حمایت های اجتماعی خواهد شد.

کم کردن اتکا بودجه کشور به نفت یک آرزوی تاریخی و دیرینه ایرانیان است که دولت با تجربه مقاومت در برابر تحریم آن را برآورد کرده است.

تصمیم بر این است که در سال ۱۴۰۰ حتی کمتر از سال ۱۳۹۹ از درآمد نفت برای بودجه امور جاری استفاده شود.

سهم مالیاتها را بدون اینکه به مالیات دهندگان ثابت فشار جدید وارد شود افزایش داده‌ایم/فارس

* تغییری در قیمت گندم و آرد نداده ایم

 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: دولت به عنوان تأمین کننده گندم که مواد اولیه نان است هیچ تغییری در قیمت گندم و آرد نداده است.

 با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل آرد و دستمزد کارگران و سایر نهاده‌ها و آیتم‌های مؤثر در تولید، به استانداران سراسر کشور اختیار داده شده است تا نسبت به بررسی و آنالیز قیمت تمام شده هر کدام از نان‌ها با هماهنگی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.

...........گزارش روز

* آمادگی بازار مسکن برای تثبیت قیمت ها

ایسنا نوشت: همزمان با افت شدید معاملات مسکن، کاهش نرخهای پیشنهادی و محو قیمتهای کاذب، تورم ماهیانه در بازار ملک نیز به طور محسوسی افت کرده است؛ یک کارشناس می گوید که در صورت ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن برای چهار تا پنج ماه وارد رکود معاملاتی و سپس سه تا چهار سال وارد دوره ثبات قیمت می شود.

با اینکه هنوز گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه منتشر نشده، نتایج خام معاملات ملک از افت ۴۸ درصدی خرید و فروش و کاهش محسوس تورم ماهیانه حکایت دارد. مطابق برخی برآوردها رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران از ۱۰ درصد به ۳ درصد کاهش یافته و در واقع به وضعیت بازارهای موازی واکنش نشان داده است.

پس از آنکه بازار بورس از ماهها قبل روند کاهشی به خود گرفت، بازارهای ارز و طلا نیز در آبان ماه با افت مواجه شدند؛ به طوری که دلار در ماه گذشته کاهش ۹ درصدی و سکه کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرد. بازار بورس نیز ۵ درصد افت کرد.

این وضعیت منجر به کاهش انتظارات تورمی، افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار ملک شد. بین روزهای ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه تحت تاثیر تحولات سیاسی، تمایل برای فروش مسکن در شهر تهران ۲۴ درصد افزایش و تقاضا ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد.

روز دوشنبه نیز اتحادیه مشاوران املاک آمار خرید و فروش ملک در آبان ماه را منتشر کرد که از افت ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور حکایت دارد. این بیشترین کاهش ماهیانه تعداد معاملات در سال ۱۳۹۹ محسوب می شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمتهای پیشنهادی خبر داد. مصطفی قلی خسروی گفت که دیگر از نرخهای کاذب خبری نیست و قیمتها به سمت واقعی شدن سوق پیدا کرده است.

از طرف دیگر بررسی اطلاعات خالص سامانه املاک و مستغلات از رسیدن تورم ماهیانه مسکن شهر تهران به ۳ درصد حکایت دارد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در پایتخت بین ۸ تا ۱۰ درصد بود.

آبان ۱۳۹۹ شاهد انعقاد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران بودیم که نسبت به ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان داد. همچنین بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش) در کل کشور منعقد شده که از افت ۳۱ درصد نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد. کاهش معاملات ناشی از انتظار خریداران برای افت قیمتها و مقاومت فروشندگان برای کاهش قیمت است.

یک کارشناس: عدد اسمی مسکن کاهش نمی یابد بلکه از تورم عقب می افتد

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن در تحلیل وضعیت فعلی این بازار گفت: به طور کلی در دهه های گذشته معمولاً متوسط قیمت مسکن در تهران با متوسط ۱۰۰۰ دلار در متر مربع مقیاس شده است. در دوره هایی این نرخ به ۶۰۰ دلار و در زمانهایی تا ۱۴۰۰ دلار هم بالا رفته است. قیمت فعلی روی ۱۰۰۰ دلار است و در واقع با میانگین بلندمدت برابری می کند. اگر در ماههای آینده دلار کاهشی شود قیمت مسکن برای یک دوره سه تا چهار ساله به ثبات می رسد.

وی افزود: رفتار بازار مسکن این گونه است که عدد اسمی آن کاهشی نمی یابد بلکه وارد ثبات می شود. وقتی این اتفاق می افتد از تورم بقیه کالاها عقب می ماند؛ تا دوره بعدی که مجددا بازارها دچار جهش شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در آبان ماه همه بازارها به نقطه پیچ رسیده بودند و باید اصلاح می کردند. تحولات سیاسی هم که اتفاق افتاد کمک کرد تا بازارهای موازی ارز و طلا وارد روند کاهشی قیمتها شوند. آثار این اتفاق معمولاً در بازار مسکن به دلیل چسبندگی قیمتها خیلی سریع خود را نشان نمی دهد.

به گفته روانشادنیا، اگر در ماههای آینده قیمتها در بازارهای موازی به همین شکل کاهش پیدا کند انتظار می رود که بازار مسکن از لحاظ معاملات در کوتاه مدت وارد دوره کاهشی و در میان مدت وارد ثبات قیمتی شود. در آن صورت بعد از یک دوره چهار تا پنج ماهه می توان انتظار تثبیت قیمتها به مدت سه تا چهار سال را داشت. البته همه این فرضیه ها منوط به ثبات اقتصاد کلان کشور است.

...........بهداشت و سلامت

* انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته رایگان است: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته که تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارند، رایگان است.

بابک عشرتی افراد حاضر در مراکز ۱۶ ساعته را شامل پزشک، مراقب سلامت، پذیرش و نمونه گیر اعلام کرد و گفت: معاینه افراد، نمونه گیری، آموزش مبتلایان، ثبت اطلاعات بیماران، شناسایی و پیگیری محدود افراد در تماس با مبتلایان از جمله خدمات قابل ارایه در این مراکز است.

عشرتی، عدم مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و انجام نمونه گیری را از اهداف راه اندازی این مراکز اعلام کرد و گفت: نیاز بود بیماران سرپایی به مکانی غیر از بیمارستان‌ها مراجعه کنند و در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع شوند که با راه اندازی این مراکز به این موفقیت دست یافتیم.

وی اظهار داشت: لازم بود در مکان مناسبی از بیماران سرپایی تست کرونا گرفته شود که این کار نیز در مراکز ۱۶ ساعته انجام می‌شود، تا قبل راه اندازی این مراکز تست کرونا در بیمارستان‌ها انجام می‌شد.

عشرتی گفت: هموطنان در صورت نیاز، برای معاینه و تست به مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته معرفی می‌شوند.: سعی کردیم مراکز ارائه خدمات کرونا را از سایر خدمات درمانی مانند واکسیناسیون جدا کنیم و یا حداقل مسیر ورودی این بیماران با سایرین یکی نباشد.

وی گفت: تست کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته برای افراد واجد شرایط نمونه‌گیری در پروتکل‌های وزارت بهداشت، رایگان انجام می‌شود. روزانه ۱۴۰ تست در مراکز ۱۶ ساعته انجام می‌شد که این تعداد به حدود ۱۰۰۰ تست رسید. همچنین زمان پاسخگویی به تست‌ها از ۳ تا ۴ روز به ۴۸ ساعت کاهش یافت که با آمدن تست‌های تشخیصی سریع، این زمان به ۲۰ دقیقه می‌رسد.

* نقش ویتامین D در مقابله با کرونا: یک فوق تخصص غدد، با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن، نسبت به تأثیر مخرب ناشی از مصرف بی رویه آن بر روی کبد و کلیه هشدار داد.

به نقل از مهر، ساسان شرقی،  گفت: ویتامین D یکی از ویتامین های مهم برای تقویت سیستم ایمنی است که متاسفانه در منابع غذایی ما کمتر یافت می شود، بنابراین کشورهای گوناگون از سال ها پیش تلاش کردند با غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین پاسخگوی نیاز بدن به دریافت این ویتامین باشند اما کافی نیست.

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد افراد در ایران با کمبود ویتامین D مواجه اند، اظهار کرد: پیشنهاد می شود افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه می شوند به صورت ماهانه یک قرص ۵۰ هزار واحد بین المللی یا روزانه یک قرص هزار واحدی و یا هر شش ماه یک آمپول را تزریق کنند البته این مقادیر در افرادی که با کمبود بیشتر این ویتامین روبه رو می شوند باید به مدت سه ماه هر هفته یک قرص ۵۰ هزار واحدی و پس از آن ماهانه یکبار مصرف شود.

وی افزود: ویتامین D باعث کاهش شدت بروز کرونا می شود اما اثرگذاری این بیماری در زمان ابتلاست نه پیشگیری از ابتلا به این شکل که افراد مبتلا به کرونا هفته ای یک عدد قرص ویتامین D و پس از آن به مدت سه ماه هر هفته باید مصرف کنند تا شدت این بیماری کاهش یابد.

وی ادامه داد: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مانند ویتامین های محلول در آب که به راحتی از راه کلیه دفع می شوند نیست بنابراین می تواند مانند چربی ها در کبد و حتی در کلیه ذخیره شود و اثرات مخربی را به دنبال داشته باشد.

این فوق تخصص غدد با اشاره به تأثیر مخرب ناشی از مصرف بی رویه این مکمل بر کبد و کلیه، گفت: در صورت مصرف بیش از اندازه این ویتامین کلسیم خون بالا می رود به این ترتیب ما شاهد کم کاری کلیه و کبد خواهیم شد بنابراین تنها افرادی که مبتلا به کمبود پاراتیروئید هستند اجازه مصرف بیش از مقادیر ذکر شده از این ویتامین را دارند که آنها هم نمونه های نادری هستند در غیر اینصورت مصرف بیش از اندازه این ویتامین را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

........ورزشی

* نابینایان را از ورزش دلسرد کرده اند

بازیکن تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان کشورمان گفت: فعلاً فعالیت ورزشی ما به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است، اما اگر متوقف هم نشده بود، به دلیل کاری که کمیته پارالمپیک با تیم فوتبال نابینایان کرد، حضور در این رقابت ها را عملاً از دست دادیم.

احمدرضا شاه حسینی عضو تیم ملی فوتبال نابینایان ایران در خصوص وضعیت این روز های خود و سایر اعضای تیم ملی فوتبال گفت: کمیته پارالمپیک بعد از اینکه سهمیه پارالمپیک را کسب کردیم، به ما اعلام کرد که تیم اعزام نمی شود. تصمیم عجیبی که ضربه بزرگی به ما زد. تیمی که مدال آور پارالمپیک بود، بابتش هزینه شده بود، ماه ها برایش زحمت کشیده بودیم و سهمیه را هم در تایلند به دست آوردیم، اما متأسفانه با بی فکری و بی درایتی این تصمیم را گرفتند. سهمیه ای که با زحمت کسب شده بود، دو دستی به تایلند تقدیم کردند. تیم تایلندی که در کشور خودش نتوانست سهمیه را به دست آورد.

احتمالش بسیار ضعیف است که تیم ما بتواند در این مسابقات شرکت کند. باید بنشینیم و منتظر باشیم که یکی از کشورهای صعود کننده انصراف دهد تا شاید ما جای آن تیم برویم.

بچه های نابینا را از ورزش دلسرد کردند

شاه حسینی ادامه داد: وقتی افراد غیر متخصص سکان هدایت کمیته پارالمپیک را در دست می گیرند و نه می دانند هدف از ورزش معلولین چیست و نه برای کاری که انجام دادیم ارزش قائلند، این اتفاق هم می افتد. کشورهای دیگر کلی سرمایه گذاری می کنند که فقط سهمیه بگیرند، بعد ما با این همه سختی، محدودیت ها و امکانات ضعیف، سهمیه می گیریم اما آن را دو دستی تقدیم کشور های دیگر می کنیم. الآن هم دیگر بچه ها چندان انگیزه ای به ادامه کار ندارند. کاری کردند که می تواند به نابودی این رشته در کشور بیانجامد. ما کلی تلاش کردیم تا بچه های نابینا را به سمت ورزش بکشانیم، اما حالا دیگر جرأت همین کار را هم نداریم.

ایاب و ذهاب برای بچه های ما دشوار است

این بازیکن تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه دغدغه‌های ورزشی بچه های نابینا بسیار زیاد است، گفت: یکی از دغدغه های ما بحث ایاب و ذهاب است. عمده ورزشکاران تیم های نابینایان، به ویژه فوتبال از خانواده های بی بضاعت هستند که توان مالی آنچنانی ندارند. سال هاست که موضوع را با مسئولان مربوطه مطرح کردیم تا شاید وسیله ایاب و ذهاب پیش بینی شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

زمین ایجاد شده برای فوتبال نابینایان بلااستفاده مانده است

شاه حسینی اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه های ما این است که متأسفانه اداره ورزش و جوانان استان فارس حمایت لازم را از ورزشکاران و تیم فوتبال نابینایان ندارد. قرار بود طبق دستور وزیر، در همه استان ها یک زمین ویژه نابینایان ایجاد شود. این دستور اکید آقای وزیر بود اما مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس فقط یک چمن مصنوعی در ورزشگاه میانرود درست کرد که الآن این چمن مصنوعی پاتوق رفت و آمد سگ ها شده است. هرچه گفتیم زمین باید فنس‌کشی و دیواره های مناسب نابینایان داشته باشد، اما نشد. الآن و با تمام هزینه هایی که انجام شده است، زمین بلا استفاده مانده و نه تنها تیم فوتبال بلکه هیچ تیم دیگری از آن نتوانست استفاده کند.

سازمان بهزیستی هوای ما را داشت

او خاطرنشان کرد: تنها اتفاق خوبی که در این چند سال بعد از پارالمپیک قبلی برای تیم فوتبال نابینایان افتاد، لطفی بود که بهزیستی به ما کرد. علیرغم اینکه بهزیستی هیچ وظیفه ای در امر ورزش ندارد و متولی آن نیست، اما آمدند یک زمین را در مجموعه بهزیستی در اختیار ما گذاشتند و از آن استفاده کردیم. اما ما به زمین میانرود نیاز داشتیم که هم جنبه های درآمدزایی برای ما داشته باشد که بتوانیم از درآمدش هزینه های ایاب ذهاب، تغذیه و سایر امکانات را برای بچه ها فراهم کنیم و هم بتوانیم در آن تمرین کنیم.

اکثر بچه های ما مشکل اشتغال دارند

شاه حسینی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی نابینایان، بحث اشتغال است. اکثر بچه های ما با وجود داشتن تحصیلات بالا بیکار هستند. در کشورهای دیگر می بینیم که همه امکانات و شرایط را مهیا می کنند تا ورزشکار فقط دغدغه تمرین و ورزش داشته باشد. اما اینجا فقط اگر مسابقه ای در سطح پارالمپیک یا پارا آسیایی باشد و مقام بالایی به دست بیاید، پاداش نسبتاً خوبی دست ورزشکار را می گیرد. مابقی مسابقات و اردوها، هیچ درآمدی برای نابینایان ندارد و فقط عشق و علاقه است که آنها را به سمت ورزش می کشاند. اما این عشق و علاقه که برای بچه ها آب و نان نمی شود. نابینایان هم زندگی دارند، می خواهند ازدواج کنند، بچه دارند ولی کسی به فکرشان نیست.

بر خلاف خیلی از مسئولان، وزیر کار به قولی که داده بود عمل کرد

این فوتبالیست با بیان اینکه دارای مدرک فوق لیسانس در رشته مشاوره توانبخشی است، گفت: حدود دو سال در اداره ورزش به عنوان نیروی شرکتی کار کردم اما تلاش‌ها برای قراردادی شدن بی نتیجه بود و در نهایت، با بروز مشکل بین پیمانکار و اداره ورزش، ۱۰ ماه حقوق ما به تعویق افتاد. بعد از آن با رایزنی‌های فدراسیون به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدیم و حالا دو ماه است که در کارخانه سیمان مشغول به کار شده ام.

........حوادث

* قتل نوعروس ۱۵ ساله در شب نامزدی!

خراسان نوشت: «منصور» جوان ۲۰ ساله تبعه کشور بیگانه سال گذشته به خواستگاری دختر عمویش رفت که در منطقه پنجتن مشهد ساکن بودند.

به خاطر آشنایی‌های فامیلی، خیلی زود مراسم خواستگاری به سرانجام رسید و او با دختر عموی ۱۵ ساله اش پای سفره عقد نشست. این گونه بود که دوران نامزدی «منصور» و «عزیزه» آغاز شد. روزهای کرونایی در حال گذر بودند که مدتی قبل منصور هم تصمیم گرفت به طور غیرمجاز در ایران زندگی کند. او به صورت قاچاقی وارد کشور شد و به فعالیت در کار جمع آوری ضایعات پرداخت.

در همین حال او شب دوشنبه گذشته و در حالی که گویی راز عجیبی را پنهان می‌کرد به دیدار نامزدش رفت، اما رفتارهای او با همیشه فرق داشت. منصور در کنار خانواده عمویش نشست و در افکار شیطانی خود غوطه ور شد. با این حال شب به نیمه رسیده بود که منصور برای خواب به اتاق نامزدش رفت و دیگر اعضای خانواده نیز در حالی به خواب رفتند که هنوز مادر عزیزه بیدار بود و امور خانه داری را انجام می‌داد. عقربه‌های ساعت از ۵ بامداد دوشنبه گذشته بودند که حس عجیبی مادر «عزیزه» را به اتاق خواب دامادش کشاند. او که با مشاهده در نیمه باز اتاق متعجب شده بود، دخترش را دید که به طرز مشکوکی روی رخت خواب افتاده و داماد نیز در اتاق حضور ندارد!

این زن میان سال با نگرانی به داخل اتاق رفت و ناگهان با پیکر بی جان دختر نوجوانش روبه رو شد که با روسری گلدار زردرنگش به قتل رسیده بود!

او وحشت زده فریاد زد و اهالی منزل را به اتاق خواب کشاند. لحظاتی بعد ، تلفن پلیس ۱۱۰ به صدا درآمد و خبر جنایتی وحشتناک در بی سیم‌های پلیس پیچید.

رئیس کلانتری پنجتن که در آن ساعت بامداد مشغول گشت زنی و انجام وظیفه در حوزه استحفاظی خود بود، با شنیدن خبر این جنایت، بی درنگ به همراه گروهی از نیروهای تحت امرش عازم پنجتن ۴۸ شد و با تأیید درستی خبر دستور حفظ صحنه جنایت، تا رسیدن قاضی ویژه قتل عمد و کارآگاهان پلیس جنایی را صادر کرد.

دقایقی بعد با حضور قاضی  و گروه تخصصی کارآگاهان در محل وقوع جنایت تحقیقات ویژه قضایی آغاز شد.

مادر «عزیزه» که حال روحی مناسبی نیز نداشت در میان اشک و ناله به قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: من تا حدود ساعت ۲ بامداد بیدار بودم و برق اتاق خواب دخترم و نامزدش روشن بود و احتمال می‌دادم که آن‌ها بیدار هستند، اما وقتی سپیده دم از خواب بیدار شدم احساس کردم وضعیت خانه مشکوک است که ناگهان از لای در نیمه باز دخترم را دیدم که روی رخت خواب افتاده است و ...

گزارش ها حاکی است: بررسی‌های مقدماتی مقام قضایی در صحنه جنایت بیانگر آن بود که تازه داماد جوان به دلیل نامعلومی، دختر عموی ۱۵ ساله اش را با روسری خفه کرده و شبانه از خانه نامزدش گریخته است. به همین دلیل گروه ویژه کارآگاهان با راهنمایی‌های ارزنده قاضی احمدی نژاد وارد عمل شدند و به ردیابی متهم به قتل فراری پرداختند.

آنان در همان ساعات اولیه صبح عازم مناطقی شدند که احتمال اختفای متهم فراری در آن جا وجود داشت و بدین ترتیب رصدهای اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری متهم در حالی ادامه یافت که قاضی ویژه قتل عمد با صدور دستور درج بدون پوشش تصویر منصور دورانی (متهم ۲۰ ساله تبعه کشور بیگانه) را داد. بنابراین گزارش، تحقیقات بیشتر در این باره با نظارت مستقیم سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *