شناسه خبر: 22337 منتشر شده در مورخ: 1399/9/4 ساعت: 14:14 گروه: اجتماعی  
کتاب‌‎های ویژه مدارس استثنایی طراحی و تولید می‌شود
رییس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی:

کتاب‌‎های ویژه مدارس استثنایی طراحی و تولید می‌شود

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کتاب‎های درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان با هوش بهر عادی-کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی- کم بینا طراحی و تولید می‌‎شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، سن ملکی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کتاب‎های درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در۳۳ ) سانتی متر آماده سازی می‎شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام می‎گیرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره تولید کتاب‌های دانش آموزان کم توان ذهنی-کم‌بینا اظهار داشت: کتاب‎های درسی دانش آموزان کم توان ذهنی– کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵در۳۳ ) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی تحویل داده می‌شود.

ملکی یادآور شد: توزیع این کتاب‎ها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.

فهرست بسته‎های آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه به شرح زیر است :

اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا

ملکی همچنین درباره اقدامات سازمان پژوهش در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: شرایط کرونایی تجربه تلخ در فضای تکان دهنده‎ای است که افکار و اندیشه‎ها را برای یافتن راه‎های نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هیچ کس از این تکان ذهنی دور نبود. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. مجموعه تلاش‎هایی در گروه‎های کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل می‎گرفت.

ملکی گفت: در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روش‎های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‎آموزان فراهم سازند. به خانواده‎ها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند، توصیه‎هایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه خانه به مدرسه‎ای تبدیل شد که یادگیری‎های اساسی در آنجا صورت می‎پذیرد، گفت: خانه به طور صرف محلی برای سکونت و آرامش نیست، بلکه مدرسه‎ای است که معلم آن پدر و مادر است.

ملکی ادامه داد: والدین به توانایی‎های نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎آموز باید ایفا کند. اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد، اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.

وی در ادامه یادآورشد: در مجموعه 6 جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع  و راهنمایی‎های لازم را دریافت کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در همین مجموعه 6 جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎ساز همه‎ی تلاش‎هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‎آموزان صورت می‎گیرد. او باید رهبری کند و امکان فعالیت‎های اثربخش را فراهم کند.

ملکی اظهار داشت: اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه‎های درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با این‎ها در مجلات رشد مقالات، مصاحبه‎ها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است. اقدام دیگر QR code خوان شدن کتاب‎های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‎تر برای دانش‎آموز فراهم می‎شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‎ها به صورت مطلوب انجام می‎دهد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *