شناسه خبر: 22189 منتشر شده در مورخ: 1399/8/17 ساعت: 23:41 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 18 آبان ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 18 آبان ۱۳۹۹

عناوین امروز: اقدامات ویژه آموزش و پرورش استثنایی برای مناطق محروم در زیست بوم کرونا - قدردانی از مقاومت بی نظیر ملت ایران در برابر تروریسم اقتصادی حاکمان کاخ سفید - فضای مجازی محلی برای اجرایی برنامه های نابینایان - صنوف از ساعت ۱۸ تعطیل می‌شوند - شاعری که به بهار نرسید - بررسی تدوین پروتکل های بهداشتی برای ورزش نابینایان - دستگیری مأمور قلابی یگان ویژه پس از اغفال ۶ دختر/ متهم دستگیر شده است

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 18 آبان ۱۳۹۹

22 ربیع الاول ۱۴۴۲

8 نوامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6555

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

اقدامات ویژه آموزش و پرورش استثنایی برای مناطق محروم در زیست بوم کرونا

قدردانی از مقاومت بی نظیر ملت ایران در برابر تروریسم اقتصادی حاکمان کاخ سفید

فضای مجازی محلی برای اجرایی برنامه های نابینایان

صنوف از ساعت ۱۸ تعطیل می‌شوند

شاعری که به بهار نرسید

بررسی تدوین پروتکل های بهداشتی برای ورزش نابینایان

دستگیری مأمور قلابی یگان ویژه پس از اغفال ۶ دختر/ متهم دستگیر شده است

..........ویژه

* اقدامات ویژه آموزش و پرورش استثنایی برای مناطق محروم در زیست بوم کرونا

از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدامات ویژه سازمان اموزش و پرورش استثنایی در خصوص جلوگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا تشریح شد.
دکتر سید جواد حسینی با تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا برای دنش آموزان استثنایی اظهار کرد: شبکه سازی از سطح  ستاد تا سطح مدرسه در راستای ارتباط با مدارس مناطق محروم و احصاء مشکلات و  نیازهای آموزشی و توانبخشی دانش آموزان و پیگیری اطلس یادگیری  از جمله اقدام انجام شده در حوزه مناطق محروم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: افزایش کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشته های مهارتی به دانش آموزان دوره متوسطه پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای با کم توانی ذهنی مناطق محروم از 80 هزار تومان به 158 هزار تومان برای هر دانش آموز جهت منزل و پرداخت کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشته های  کار و دانش و فنی حرفه ای  به دانش آموزان  با آسیب شنوایی و بینایی  به مبلغ 300 هزار تومان برای هر دانش آموز جهت خرید مواد مورد نیاز در منزل  از دیگر اقدامات می باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش زبان اشاره به والدین دانش آموزان با آسیب شنوایی به صورت مجازی و حضوری در راستای توانمند سازی والدین از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی می باشد اظهار کرد: آموزش خط بریل به والدین دانش آموزان با آسیب  بینایی به صورت مجازی و حضوری در راستای توانمند سازی والدین ، تهیه  و ارسال بسته های مشارکت خانواده محور به درب منازل دانش آموزان  و حضور معلمان داوطلب در منزل دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی جهت آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون دسترسی به فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی از دیگر اقدامات ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص جلوگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا می باشد.

وی گفت: ارائه آموزش های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه بخصوص به دانش آموزانی که والدین آنها به دلیل مشکلات شناختی و بیسوادی توانی همراهی در آموزش با کودک را ندارند  و ارائه خدمات مشاوره ای آنلاین و تلفنی در42  مرکز مشاوره دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده به دانش آموزان و خانواده ها در ایام کرونا از دیگر فعالیت ها می باشد.

وی افزود: تولید و ارسال بستهه ای آموزشی مبتنی بر نیازهای فردی دانش آموزان از سوی مدارس به درب منزل دانش آموزان، ارائه آموزش های تلفنی از سوی معلمان به والدینی که به فضای مجازی دسترسی ندارند ، تدوین دستورالعمل مدرسه یاری جهت بهره مندی از مشارکت اولیا در ایام بیماری کووید 19  و استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ساکنان مناطق محروم و روستایی  در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه  از جمله دیگر فعالیت های صورت گرفته در مناطق محروم می باشد.

 حسینی با بیان اینکه  بسته های آموزشی مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی با توجه به امکانات و زیست بوم زندگی دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده است افزود: زمانی  در برنامه های مدرسه تلویزیونی به تدریس وآموزش دانش آموزان ناشنوا  اختصاص یافته است و  همزمان نیز  از زبان اشاره در تدریس دروس دوره ابتدایی در برنامه های تلویزیونی استفاده می شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت خیرین در تهیه بسته های اینترنتی و گوشی هوشمند در مناطق محروم و استفاده از نهضت توان افزایی ، استفاده از ظرفیت شبکه های استانی در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه  و افزایش اعتبار خدمات توانبخشی به میزان 20% در ایام کرونا جهت انجام خدمات توان بخشی در خارج از مدرسه بخشی دیگر از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ایام کرونا می باشد.

 معاون وزیر در پایان به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت درس کاروزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ساکن مناطق محروم در آموزش به دانش آموزان ، استفاده از ظرفیت کارکنان ادارات بهزیستی در قالب برنامه توان بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) برای آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم و روستایی و استفاده از ظرفیت مبلغان جوان حوزههای علمیه در آموزش مفاهیم درسی به دانش آموزان  از جمله مواردی است که می تواند به بهبود آموزش در مناطق محروم منجر شود.

* تقویت حمایت اجتماعی از معلولان وظیفه نهادهای فرهنگی است

فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در جلسه مشترک با «حسین نحوی نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان جهت انعقاد تفاهمنامه به‌منظور تقویت و توسعه فعالیت‌های هنری معلولان در استان با تأکید بر نمایش توانمندی‌های جامعه معلولان گفت: «باید تلاش کنیم تا این افراد در فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان نقش‌آفرین بوده و در کنار عموم مردم قرار گیرند.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان فرهنگ سازی معلولیت در جامعه را یک اصل ضروری دانست و افزود: «باید این واقعیت را پذیرفت که همه ما در صورت سیر طبیعی زندگی در دوران سالمندی با مشکلات و نقص‌های جسمی مواجه خواهیم شد که اگر امروز این ضعف را نبینیم و چاره‌اندیشی نکنیم در آینده که بدان مبتلا شدیم، ما را نخواهند دید.»

 وی با تأکید بر باورپذیری معلولیت در جامعه اظهارداشت: «باید باورپذیری حضور معلولان را در جامعه تقویت کنیم که این مهم از وظایف نهادهای فرهنگی و هنری است.»

 فاضلی با بیان اینکه بهزیستی نهادی موثر در پیشگیری از آسیب‎‌‌های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق، کودک آزاری، خشونت زبانی و پرخاشگری که از مباحث مهم فرهنگ عمومی نیز محسوب می‌شوند، است عنوان داشت: «باید نگاهی درون گرایانه به واقعیت‌های جامعه داشت  تا از برخورد منفعلانه و تدافعی با آسیب‌ها جلوگیری کرد.»

 وی با اعلام اینکه 26 نهاد فرهنگی در استان فعالیت دارند بر نقش پررنگ و موثر این نهادها برای ایجاد زمینه و بستری مناسب در عرصه فعالیت‌های هنری معلولان تأکید کرد و افزود: «به منظور استفاده از ظرفیت سازمان‌های دولتی در راستای تقویت و توسعه فعالیت‌های هنری افراد دارای معلولیت، تفاهم‌نامه‌ای با بهزیستی استان منعقد شد.»

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اختصاص امکانات رفاهی جهت برگزاری نمایش، کنسرت موسیقی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، حمایت از جشنواره‌ها، ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی لازم در خصوص مناسب‌سازی فضاها و اماکن، حمایت از افراد دارای معلولیت در خصوص چاپ کتاب، تهیه فیلم و محصولات هنری را از مفاد این تفاهم‌نامه اعلام کرد.

 وی برابرسازی فرصت‌ها برای معلولین در تمام عرصه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری را از جمله اهداف این تفاهم نامه ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: «کمک به مشارکت معلول در جامعه، درونی‌سازی الگوهای رفتار اخلاقی، رشد دیدگاه همدلی و ارزش‌های مثبت فرهنگی، تقویت حس مسئولیت‌پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق و منزلت معلولین از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.»

* عذرخواهی بازیگر فیلم «جادوگران» از معلولان

پس از کمپانی برادران وارنر، آن هاتوی بازیگر فیلم «جادوگران» نیز به دلیل نوع نمایش معلولیت در این فیلم عذرخواهی کرد.

آن هاتوی بازیگر فیلم سینمایی «جادوگران» برای به تصویر کشیدن معلولیت با شیوه‌ای نامناسب در این فیلم، از مخاطبان عذرخواهی کرد.

او در صفحه شخصی خود نوشت: «به تازگی متوجه شدم که معلولان زیادی از نحوه نمایش جادوگر اصلی فیلم سینمایی «جادوگران» رنجیده اند. بگذارید با این شروع کنم که من هرکاری از دستم بر می‌آید انجام می‌دهم که نسبت به احساس و تجربه دیگران حساس باشم؛ نه به خاطر ترس بلکه به این خاطر که آسیب نرساندن به دیگران مرحله ابتدایی نجابت است و همه ما باید برای آن تلاش کنیم. به عنوان کسی که واقعا از ظلم و نفرت بیزار است، به همه شما یک عذرخواهی برای این نقش بدهکارم.»

او ادامه داد: «مخصوصاً می خواهم از کودکان معلول عذرخواهی کنم. قول می‌دهم از این به بعد بهتر رفتار کنم».

گفتنی است، مدتی پیش هم کمپانی برادران وارنر عذرخواهی خود را از این موضوع اعلام کرده بود. فیلم سینمایی «جادوگران» به کارگردانی رابرت زمکیس در ماه اکتبر در سرویس نمایش آنلاین HBO Max به نمایش گذاشته شد. این دومین فیلمی است که از یک کتاب کودکانه محبوب اقتباس می‌شود. داستان فیلم روی پسر جوانی متمرکز است که هنگام اقامت با مادربزرگش در یک هتل، با جمعی از جادوگران برخورد می‌کند. او پس از فهمیدن نقشه شیطانی آن‌ها تلاش می‌کند به همراه مادربزرگش نقشه آن‌ها را خنثی کند. در این فیلم جادوگر اصلی فیلم با یک معلولیت جسمی که تنها سه انگشت در هر دست دارد به تصویر کشیده می‌شود.

 .........اخبار روز

* رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

قدردانی از مقاومت بی نظیر ملت ایران در برابر تروریسم اقتصادی حاکمان کاخ سفید؛ امیدواریم دولت آینده آمریکا با درس آموزی از این تجربه سه ساله، به همه تعهدات خودش بازگردد. ملت ایران تا سرفرود آوردن طرف مقابل در برابر قانون و مقررات به مقاومت و صبوری خود ادامه می‌دهد. ساعت پایان فعالیت مشاغل و صنوف در تهران و مراکز استانها از20 آبان تا 20 آذر به مدت یکماه 18 خواهد بود. چاره ای نداریم جز اینکه ارتباطات اجتماعی را از چهره به چهره به الکترونیکی و فضای مجازی تغییر دهیم. تمام تلاش ما این است که تولید به حرکت خود ادامه دهد و معیشت مردم دچار مشکل نشود اما سلامت مردم هم نباید به خطر بیافتد

اجتماعات و دورهمی های خانوادگی با توجه به فصل سرما، باعث گسترش کرونا شده است

رئیس جمهور با قدردانی از مقاومت و ایستادگی بی نظیر سه ساله ملت ایران در برابر تروریسم اقتصادی حاکمان کاخ سفید تأکید کرد که امیدوار است دولت آینده آمریکا با درس آموزی از این تجربه سه ساله، تسلیم قانون و مقررات شده و به همه تعهدات خودش بازگردد و مردم عزیز ایران نیز پاداش صبر، مقاومت و ایستادگی خودشان را لمس کنند و ببینند.

* اما و اگرهای افزایش شهریه دانشگاه آزاد

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی:

تمام هزینه ها از پارسال سیر صعودی داشته و هزینه های دانشگاه آزاد نیز به تبع آن افزایش یافته است. کلاس های درس چه حضوری و چه مجازی برگزار شود، حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه پرداخت می شود.

رضا همدانچی روابط عمومی دانشگاه آزاد :

دریافت برخی از هزینه ها مثل بیمه طبق دستور وزارت علوم باید از دانشجویان اخذ شود. مقرر شده که دانشجویان با پرداخت شهریه ثابت، ثبت نام کنند و مابقی شهریه به صورت اقساط یا از طریق اخذ وام از صندوق رفاه و بانک های طرف قرارداد دانشگاه پرداخت شود./ ایرنا

*  بیمارستان های ارتش در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفتند

 سرتیپ موذنی رئیس اداره بهداشت نیروی زمینی ارتش:

 ظرفیت‌های ۲۸ بیمارستان نیروی زمینی ارتش به طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.

 مرتب مسایل بهداشتی، پیشگیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در پادگان‌ها چک می کنیم

 با سیستم نظارت قوی پادگان‌ها هنوز امن‌ترین و سالم‌ترین جاها هستند و کمترین درگیری را داشتیم.

 نیروی زمینی ارتش از زمان شروع کرونا تاکنون در بحث کارکنان وظیفه تنها یک فوتی داشتیم که آن هم خارج از پادگان بوده که البته هنوز هم دلیل آن مشخص نشده است.

* ستاد انتخابات ریاست جمهوری از ۱۱ اسفند فعال می شود

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور:

ستاد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم اسفندماه امسال با دستور وزیر کشور آغاز به کار می‌کند

ثبت نام‌ها  نامزدها و فرایند تعیین صلاحیت و سایر مسایل انتخاباتی سال آینده انجام خواهد شد.

سال ۱۴۰۰ چهار انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دو میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و در واقع اکنون در تقویم برنامه میان دوره‌ای مجلس هستیم.

از اسفندماه تقویم انتخابات شروع خواهد شد و وزارت کشور در حال آماده کردن همه تمهیدات لازم در این زمینه است و ‌شاید مهمترین مساله این دوره نسبت به دوره‌های دیگر بحث کرونا و پروتکل‌های مربوطه است.

..........گزارش ویژه

* فضای مجازی محلی برای اجرایی برنامه های نابینایان

25 روز از روز جهانی عصای سفید می گذرد اما همچنان خبرهایی در خصوص برنامه های این روز برای نابینایان و کم بینایان از شهر های مختلف به گوشمان می رسید. با خبر شدیم جامعه نابینایان و کم بینایان استان یزد 15 آبان ماه به مناسبت روز جهانی عصای سفید مراسمی را در فضای مجازی برگزار کرد. برای اطلاع از چند و چون این مراسم به سراغ برگزار کنندگان آن رفتیم و با مسئول کمیته فرهنگی جامعه نابینایان این استان که از جوانان پویایی دهه هفتادی است به گفتگو پرداختیم.

فاطمه سعادت پژو در خصوص برنامه این تشکل به مناسب روز جهانی عصای سفید می گوید: «به علت شیوع ویروس کرونا و لغو بیشتر برنامه های فرهنگی و آموزشی برای نابینایان، طی گفتگو و رایزنی با مدیران جامعه تصمیم گرفتیم از 28 تیرماه برنامه های آموزشی که در فضای واقعی برگزار می شد را به فضای مجازی منتقل کنیم تا از کلاس های آموزشی جامعه عقب نمانیم به همین علت فضای تیم تاک را انتخاب کردیم تا بتوانیم اعضای انجمن را برای برگزاری کلاس ها در این اپلیکیشن دور هم جمع کنیم.»

وی ادامه میدهد: «به علت همزمانی 23مهر ماه امسال با ایام محرم و صفر نمی توانستیم برنامه شادی را برای اعضا به مناسبت بزرگداشت روز جهانی عصای سفید تدارک ببینم به همین علت برگزاری این مراسم ویژه را به تعویق انداخته تا بعد از پایان عزاداری حسینی برنامه شادی را برگزار نمایم، چرا که در این روزهای کرونایی و مرگ و میرهای ناشی از آن و البته شرایط بد اقتصادی روحیه اعضا به تغییر و کمی شادی نیاز داشت به همین علت 15 آبان ماه را برای این مناسبت انتخاب کردیم تا بعد از مدت ها دوری در این فضا کمی شادی و نشاط را به بچه ها تزریق کنیم.»

سعادت با اشاره به زمان بر بودن هماهنگی های این مراسم جامعه نابینایان استان یزد می افزاید: « حدود یک ماه برای هماهنگی های این برنامه زمان صرف کردیم تا در حد توان جامعه برنامه ای بی نقص را به اعضا تقدیم کنیم. علی رضا میر حسینی که از اعضای نابینای انجمن است در این برنامه مسئولیت صدابرداری را برعهده داشت. محسن جواهریان که یکی از گویندگان و مجریان بنام استان است اجرای این برنامه را بر عهددار شد. برنامه را بعد از تلاوت قرآن با صدای مسعود حسن آبادی در ساعت 20 پنجشنبه 15 آبان آغاز کردیم. عباس عزیزی نوازنده و خواننده شیرازی در این برنامه همراه مان بود و سجاد اسماعیلی استندآپ کمدین یزدی اجرایی سرگم کننده در مراسم جامعه نابینایان داشت. برنامه های دیگری از جمله شعرخوانی, اجرایی دکلمه به وسیله خردسالانه نابینا را هم در کنداکتور برنامه داشتیم همچنین از دانشجویان کارشناسی و ارشد جدید الورود به دانشگاه نیز تقدیر به عمل آمد دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی زهرا حسنی، احسان نادری، سید محمدپور رضایی، محدثه سادات یحیازاده مهدیه فرقانی اکرم امیدی هستند و در مقطع ارشد فاطمه سعادت، فاطمه پورناظمیان، زهرا کلانتری، زهرا خراسانی فاطمه آغاسی مورد تقدیر مدیران انجمن قرار گرفتند. در ادامه مراسم هم محمد حسن پارساییان نایب رئیس جامعه نابینایان استان یزد صحبت هایی در خصوص فعالیت های فرهنگی انجمن برای اعضا انجام داد.»

مسئول کمیته فرهنگی جامعه نابینایان استان یزد با اشاره به اجرای برنامه آواز خوانی و نوازندگی به وسیله عماد منتظری که از اعضای کمبینای انجمن است بیان می کند: «بخش آخر برنامه روزجهانی عصای سفید را به مسابقه میان شرکت کنندگان حاضر در فضای تیم تاک اختصاص دادیم. شرکت کنندگان باید به 30 سوال در زمینه اطلاعات عمومی پاسخ می دادند که در نهایت خانم زینب مظفری برنده مسابقه شدند.»

سعادت در پایان صحبت هایش با اشاره به حضور حدود 68 نفر از اعضا در این برنامه آنلاین می گوید: «به غیر از مدیران جامعه نابینایان یزد و تعدادی از اعضا، آقای فکر مسئول امور اجتماعی شهرداری یزد هم به صورت مجازی ما را همراهی کردند. در پایان می خواهم از همکارانم در کمیته فرهنگی خانم ها فاطمه موحدی فر و حبیبه و سادات حسینی که زحمت بسیاری برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم کشیدند تشکر کنم.»

...........بهداشت و سلامت

* صنوف از ساعت ۱۸ تعطیل می‌شوند

 سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مصوبات جدید این ستاد گفت: از دوشنبه طرح «محله‌محور کردن مقابله با کرونا» و «درگیر شدن همه خانه‌ها و خانواده‌ها» آغاز می‌شود. در این طرح سه محور اصلی در حوزه مراقبت، حمایت و نظارت مد نظر است.

به نقل از مهر، دکتر علیرضا رئیسی افزود: قرار است به مدت یک ماه تا (۲۰ آذر ماه) از ساعت ۱۸ هر روز در تمامی استان‌ها محدودیت‌ها اعمال شود یعنی از ساعت ۱۸ به بعد فقط مراکز ضروری مانند مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آتش‌نشانی، سوپرمارکتها و فروشگاههای زنجیره ای و  … باز باشد و دیگر صنوف متعلق به دسته ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد اجازه فعالیت ندارند.

رئیسی بیان کرد: انجام تست کرونا در کشور به روزانه ۴۰ هزار تست رسیده که با افزایش آزمایشگاه‌ها به بیش از ۱۲۰۰ مرکز، می‌توانیم با احتساب تست‌های سریع، روزانه ۷۰ هزار تست در کشور انجام دهیم.

وی تأکید کرد: سعی داریم تا مقدار زیادی تست سریع وارد کشور کنیم؛ این تست‌ها در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بدون نیاز به دستگاه و تشخیص خاصی می‌تواند نتیجه مثبت یا منفی بودن کرونا را مشخص کند.

وی اظهار کرد: در ۴۳ شهرستانی که محدودیت‌ها اعمال شده بود، به نتایج خوبی در راستای کاهش شیوع کرونا رسیده‌ایم البته در ۴۶ شهرستان دیگر، محدودیت‌ها تا پایان روز جمعه ادامه دارد. همچنین در ۲۵ استان محدودیت‌های مشاغل ۳ و ۴ هنوز اعمال می‌شود.

رئیسی گفت: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، ۳۱ درصد علل ابتلای به کرونا در میهمانی‌های خانوادگی است؛ جمع‌های خانوادگی که تهویه ندارند و در مکان‌های سربسته هستند، یکی از کانون‌های اصلی بیماری اعلام شده‌اند.

* بروز تأخیر در روند تکامل مغزی کودکان در دوران کرونا: به گفته یک متخصص بیماری‌های کودکان و نوجوانان، خروج کمتر کودکان از خانه و کاهش ارتباط با محیط به دلیل لزوم اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران کرونا، موجب بروز تأخیر در روند تکامل مغز کودکان می‌شود،

به نقل از ایسنا، دکتر خدیجه ظریفی افزود: استرس ناشی از مطرح کردن موضوعات مرتبط با شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در خانواده، تأثیرات منفی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

او توضیح داد: کودکان تفکر تخیلی دارند و زمانی که در خانواده از کرونا صحبت می‌شود، متوجه واقعیت ماجرا نمی‌شوند و تصور می‌کنند کرونا یک موجود وحشتناکی است که می‌خواهد وارد خانه شود و آنها را بترساند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون بسیاری از پدر و مادرها افسرده و حتی برخی پرخاشگر شده‌اند، بعضی از والدین شغل خود را از دست داده‌اند و مشکلات اقتصادی برایشان ایجاد شده است. از آنجا که تا پیش از شیوع کرونا، فرزندان اکثر مادران شاغل، بخشی از ساعت‌های روز را در مهدهای کودک یا مدرسه و کلاس‌های آموزشی مختلف سپری می‌کردند، زمینه ارتباطات محیطی و اجتماعی برای آنان فراهم بود و بار آموزش‌ها و ارتقاء دانسته‌های کودکان کمتر بر دوش خانواده‌ها بود. از طرفی والدین خصوصا مادر این امکان را داشت که برای  زمان حضور فرزند خود در خانه برنامه‌ریزی داشته و وقت بیشتری اختصاص دهد. اکنون و با تغییر سبک زندگی می‌بینیم که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فرزندان متوجه والدین، خصوصا مادران شده است و این امر پدر و مادر را تا مرز خستگی و عصبانیت پیش می‌برد و این واقعیت احتمال کودک آزاری ناخواسته را افزایش می‌دهد.

نویسنده کتاب‌های آموزشی "مامان دکتر" اضافه کرد: والدین به ویژه مادران شاغل وقت کمتری در دوران شیوع کرونا برای فرزندان خود دارند به همین دلیل، تلفن همراه را در اختیار آنان قرار می‌دهند یا امکان فعالیت بیشتر در فضای مجازی را به شکل غیرکنترل شده، برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند که این موضوع مخاطرات عدیده‌ای به دنبال داشته و دارد.دور ماندن از مدرسه و کلاس‌های حضوری نیز به نوبه‌ی خود اثراتی بر کودکان و نوجوانان گذاشته که نمی‌توان از آنها غافل بود و باید برای کاهش این اثرات منفی، برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

........دُریافت

* شاعری که به بهار نرسید

منوچهر نیستانی, یکی از شاعران نئو کلاسیک ایران است؛ شاعری که برغم زیستن در زمانه ی پر آوازه ی شعر معاصر, چندان دیده نشد.

مطلب حاضر شمه ای از تفکر این شاعر را بیان می کند. این مطلب در تاریخ 5 مرداد 1399 از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شد.

«وقتی که تاریخ ادبیات معاصر کشور را کنکاش می‌کنیم به برخی نام ها و اسامی برمی خوریم که در دوره‌های مختلف بسیار پرآوازه و فعال بودند، شخصیت هایی نظیر منوچهر نیستانی که امروز جز نامشان و دفتر شعری که به سهولت در دسترس نیست، چیز زیادی باقی نمانده است. منوچهر نیستانی شاعر معاصر ایرانی است که در قالب‌ها و شکل های مختلف همچون غزل و نیمایی شعر سرود. مضامین اصلی شعرش را «اندوه» دانسته‌اند. تخلص او در شعر «بهمنش» بود، وی افزون بر سرودن شعر در زمینه پژوهش ادبی و ترجمه نیز آثاری از خود برجای گذاشته است.

زندگینامه منوچهر نیستانی

منوچهر نیستانی چهارم آبان ۱۳۱۵ خورشیدی در کرمان چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را تا پایان مقطع متوسطه در زادگاهش گذراند. منوچهر تحصیل خود را در مدرسه دار الفنون ادامه داد و همین آغاز راهی برای سرودن اشعارش شد. پس از پایان دوره های آموزشی اولیه در ۱۳۳۴ خورشیدی در دانشسرای عالی تهران شروع به تحصیلات آکادمیک کرد و در ۱۳۳۷ خورشیدی در رشته زبان و ادبیات فارسی موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد.

نخستین اشعارش در روزنامه‌های بیداری و اندیشه کرمان به چاپ رسید. شعرهای تند سیاسی‌اش را با نام مستعار در روزنامه‌های چلنگر، توفیق، رزم و مردم به چاپ رساند. نیستانی چند شعر هم برای کودکان سروده است. او شعرها و نوشته‌های کودکانه‌اش را در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۵ بیشتر با نام مستعار «نی‌نی» در صفحه کودکان مجله «امید ایران» به نام‌های «بچه‌های امروز» به چاپ می‌رساند.(۳)

نیستانی مدت‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشتغال داشت. برای سرودن شعر به آسودگی ذهن نیاز داشت، به ‌همین ‌سبب، خود را در ۱۳۵۷ خورشیدی بازنشسته کرد.

قالب اشعار نیستانی

تخصص نیستانی بیشتر در قالب و نوع اول بوده است. او همچنین در سرودن اشعار سنتی، نیمه‌سنتی و آزاد نیز طبع‌آزمایی می کرد. مضامین شعرهایش اعتراضی آکنده از احساسات بود. از کلمات و تعابیر روزمره و عامیانه در سرودن شعر بسیار بهره می برد.  نیستانی بسیار پخته و مستقل شعر می سرود.  از نیستانی آثار چاپ‌نشده‌ای نیز در زمینه پژوهش وجود دارد که مرگ مهلت انتشار آنها را به او نداد. از جمله آنها «یادداشت‌هایی بر کناره کتاب» است که گردشی در دیوان‌های شعر از جمله «دیوان نظامی» و «مقدمه‌ای بر مقدمه متون کهن فارسی» است.

از مهم‌ترین مولفه های شعری منوچهر نیستانی طنز به‌شمار می‌رود. نیستانی در اشعارش از طنزی کلامی سود می‌جوید و از نمونه‌های این شعرها می‌توان به شعر «امتحان و حق» اشاره کرد. نیستانی حتی در نثر نیز به طنز گرایش دارد و در ستون «چیزبرگر» به نکات ظریف و باریکی اشاره کرده است که مخاطب را به‌نوعی به بیداری و آگاهی دعوت می‌کند. نیستانی هم در ساختار و هم در مضمون غزل نوآوری کرده است. او زبان شعر را به زبان گفتار و محاوره نزدیک کرده است. او حتی توانست بسیاری از لحن‌ها که تا آن روز به شعر راه‌نیافته بودند وارد شعر کند.

غزل سرایی منوچهر نیستانی

نیستانی را از مبتکران غزل در تاریخ معاصر ادبیات ایران می شناسند. در واقع غزل پس از نیما یوشیج با منوچهر نیستانی شروع شد و او نیما را زودتر از بقیه درک کرد. وی با هنجارگریزی نوشتاری و همچنین شکستن ساختمان غزل، موفق شد، مسیر جدیدی را برای سرودن غزل بگشاید و برای همین در غزلی ناگاه، ۲ بیت با وحدت طولی مصرع‌ها دیده می‌شود و بیت سوم سه مصرع می‌شود یا در قالب جملات معترضه غالبا بی‌فعل، هنجار نوشتاری غزل شکسته می‌شود.

منوچهر، تسلط بسیاری زیادی به ادبیات کهن داشت. او از طریق غزل‌های نو و غزل‌واره‌هایش و با لحن سیاسی اجتماعی خاص خود، توانست در ادبیات دهه ۴۰ جایگاهی برای خود پیدا کند. همین باعث شده شعر او خیلی دورتر از خواست‌های مخاطب امروزی باشد که بیشتر به ساده‌نویسی و حتی ساده‌انگاری می رود. طنزی گزنده و گریزناپذیر و تلخ تم اصلی در کارهای نیستانی است.

نیستانی با نوآوری در سرودن غزل پیشرو دیگران شاعران پس از خود شد. او با دستکاری در فرم بیرونی غزل شعرهای بسیار فاخری سرود. همچنین تجربیات خود را وارد شعر آزاد کرد. البته پرواضح است که نیستانی را به عنوان گمنام ترین شاعر یک نسل قبل بشناسند.

منوچهر با وجود حجم کم آثارش مخصوصاً در قالب غزل یکی از تأثیر گذارترین و مدرن ترین شاعران معاصر به حساب می آید، نخستین بار او بود که اساس سطر بندی سنتی غزل را به هم ریخت، بهتر بگویم، غزل را از لحاظ فرم، شالوده شکنی کرد و مبنای سطربندی را نه بر وزن که بر معنا قرار داد. همینطور فصل بندی را در غزل رایج ساخت و نه به صورت سطحی که تمام این دفرم کردن ها را با دلالت و منطق انجام می داد. در شعر او همیشه نوعی ابهام شاعرانه موج می زند، نوعی ابهام که گویی همانجایی است که شاعر وارد شعر خود می شود و این ابهام ساختگی و تصنعی نیست که در بیشتر اوقات به عنوان امتیاز شعر نیستانی خود نمایی می کند.

شب می رسد ز راه، ز راه همیشگی

شب با همان ردای سیاه همیشگی

تردید در برابر بد! خوب! نیستی!

سبک و لحن و ویژگی آثار

مجموعه«جوانه» دربردارنده نخستین تجربه‌های شاعری اوست و هر چند مجموعه‌ای احساساتی و ساده است، اما شاعر نسبت به انتشار آن هیچگاه احساس پشیمانی نکرده است. مجموعه «خراب»، از جهت تکنیکی یک سطح بالاتر است و شاعر سعی دارد با استفاده از زبان کوچه، رنگ و روی تازه‌ای به اشعارش بدهد. در دفتر بعدی، شاعر به شعر کارگری روی می‌آورد و مایه‌های طنز، که در همه دفترهایش کم‌وبیش دیده می‌شود، اینجا برجسته‌تر نشان می‌دهد. تغزل، بن‌مایه‌های طنز، رگه‌های خیامی اندیشه، زمینه عاطفی سوگوارانه و شعر کارگری، محورهای معنایی شعر نیستانی را شکل می‌دهند. برخی نوآوری‌های او در غزل فارسی الهام‌بخشِ غزل‌سرایانی مثل حسین منزوی و سیمین بهبهانی بوده است. نیستانی از مبتکرترین غزل‌پردازان نئوکلاسیک زمانِ خود بود و تلاشی فراگیر در مسیر رسیدن به فرم تازه‌ای در غزل و گسترش امکانات و ظرفیت‌های صوری و محتوایی این قالب داشت.

طنز در اشعار نیستانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شعر نیستانی، طنز خاص او است. نیستانی گویا در زندگی شخصی هم آدمی بوده که احساسات واقعی و افکارش را همیشه زیر لایه‌ای از طنز و یاوه گویی پنهان می‌کرده و استنباط و دریافتش را از وقایع صریح و مستقیم نشان نمی‌داد. این ویژگی تا حدی در بعضی اشعارش هم نمود یافته و او را دچار نوعی ضد و نقیض‌گویی نشان می‌دهد که در بهترین حالت می‌تواند نوعی عرفان خاص نیستانی باشد. اصولا شعر نیستانی، شعر کلام است و این از تسلط او بر زبان فارسی و گستردگی واژگانش ناشی می‌شود.

سرانجام منوچهر نیستانی

منوچهر نیستانی در ۲۹ اسفند۱۳۶۰ خورشیدی در حالی که تنها ۴۵ سال داشت بر اثر سکته قلبی در تهران چشم از جهان فروبست. مجموعه اشعار منوچهر نیستانی را انتشارات نگاه، منتشر کرده است.

.........ورزشی

* بررسی تدوین پروتکل های بهداشتی برای ورزش نابینایان

به گفته نایب رئیس فدراسیون نابینایان، مجوز برگزاری اردو ها و مسابقات ورزشی نابینایان در رشته های مختلف از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش صادر شده است.

به گزارش ایران سپید: صعود نابینایان هیأت تهران به قله کلون بستک، لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی برای ورزش نابینایان و تدوین پروتکل های اختصاصی برای این قشر را مورد توجه قرار داد و بهانه ای برای پیگیری از مسئولان امر شد.

دکتر سید کاظم شمس، رئیس هیأت ورزش نابینایان استان تهران در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی می گوید: هنوز هیچ پروتکلی برای ما ابلاغ نشده و ما نمی توانیم ورزش نابینایان را تعطیل کنیم. وی افزود: در این شرایط، باید در همه سطوح زندگی از جمله ورزش خودمان را با شرایط کرونا تطبیق دهیم و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیریم. چرا که اگر قرار باشد برای مثال 2 سال ورزش نابینایان را تعطیل کنیم، خانه نشینی نابینایان و به ویژه قهرمانان ملی ما آسیب های به مراتب بدتری را در پی خواهد داشت. در همین صعود کوهنوردی، از آنجا که این رشته در فضای باز انجام می شود و افراد می توانند فاصله اجتماعی را حین صعود رعایت کنند، در دستور کار ما قرار گرفت. می ماند کوهنوردان نابینا که آنها هم کوله پشتی همنورد خود را می گیرند و با وی فاصله دارند. ضمن اینکه از اعضای گروه خواستیم وسایل شخصی و تغذیه را خودشان به همراه داشته باشند. شمس در ادامه تصریح کرد: از مسئولان وزارت ورزش و ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهش می کنیم به فکر ورزش نابینایان باشند. تنها مشکل ما در این بین، بحث تأمین هزینه های انجام تست های تشخیصی است. اگر تست های PCR به رایگان در اختیار ما قرار بگیرد، امکانات برگزاری مسابقات در مجموعه هرندی را داریم.

هنوز پروتکل های ورزش نابینایان برای مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور مصوب نشده است

فرهاد مرادی، رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با ایران سپید در خصوص فرایند تدوین و تصویب پروتکل های بهداشتی در رشته های مختلف ورزشی گفت: ابتدا از سوی کمیته فنی فدراسیون ها یک پیشنویس مطابق با رشته ورزشی مربوطه پیشنهاد می شود و با حضور مسئولان آن فدراسیون و کارگروهی در فدراسیون پزشکی ورزشی که از کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت هم در آن جلسه حضور دارند، فاکتور های مختلف برای آن رشته مورد بررسی قرار می گیرد و تا جایی که آن رشته را از نظر مباحث فنی دستخوش مشکلات نکند، پروتکل هایی تعریف می شود. سپس آن پروتکل باید در وزارت بهداشت هم مصوب شود و از سوی مدیر کل بهداشت محیط وزارت بهداشت به معاونت ورزش حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شود. سپس از سوی این وزارتخانه برای فدراسیون پزشکی ورزشی و سایر فدراسیون ها ابلاغ می شود.

وی افزود: تا کنون در رشته های عمومی مثل: فوتبال، بسکتبال، رشته های راکتی، رشته های رزمی، هندبال، والیبال سالنی و ساحلی پروتکل ها تدوین و ابلاغ شده است. در خصوص ورزش نابینایان هم جلسه ای با حضور آقای هادیزاده نایب رئیس و مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان داشتیم و تا کنون مجوز برگزاری اردو های ملی صادر شده ولی هنوز مجوز برگزاری مسابقات باشگاهی یا قهرمانی کشور به تأیید وزارت بهداشت نرسیده است.

مجوز برگزاری اردو ها و مسابقات را داریم/باشگاه ها توان رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند

علی اصغر هادیزاده، مسئول کمیته فنی و نایب رئیس فدراسیون نابینایان نیز در گفتگو با ایران سپید در خصوص جزئیات تدوین پروتکل های بهداشتی برای ورزش نابینایان گفت: طی جلساتی که در فدراسیون پزشکی ورزشی داشتیم، پروتکل های مربوط به رشته های مختلف ورزش نابینایان چه در سطح برگزاری اردو ها و چه مسابقات باشگاهی و کشوری تدوین شده است. یکی از این پروتکل ها انجام تست تشخیص PCR قبل از شروع مسابقات است. اسکان ورزشکاران، مربیان و همراهان تیم ها در اتاق های تک نفره، یکی دیگر از پروتکل هایی است که باید رعایت شود. همین دو مورد را هیچ کدام از باشگاه های ما به علت عدم تمکن مالی قادر به انجام آن نیستند. برای برگزاری مسابقات باشگاهی سوپرلیگ گلبال از باشگاه ها استعلام کردیم و فقط یک باشگاه اعلام آمادگی کرد. تازه آنها هم به صورت دقیق از این پروتکل ها اطلاع ندارند.

نایب رئیس فدراسیون نابینایان در پایان گفت: برای سال جاری قطعاً مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور برگزار نخواهد شد و تنها اردو های دو و میدانی و جودو را برگزار می کنیم. از فروردینماه سال آینده هم اردو های جوانان جهت آماده سازی مسابقات پارا آسیایی جوانان آغاز خواهد شد. امیدواریم سال آینده بتوانیم با در نظر گرفتن تمامی جوانب امر، مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور رشته های مختلف ورزش نابینایان را برگزار کنیم.

امیر سرمدی

..........حوادث

* دستگیری مأمور قلابی یگان ویژه پس از اغفال ۶ دختر/ متهم دستگیر شده است

مشرق نوشت: اوایل آبان ماه امسال بود که زنی جوان با مراجعه قضایی به پلیس آگاهی مراجعه کرده و از فردی به هویت عمران، ۳۵ ساله شکایت کرد. با توجه به اینکه موضوع پرونده اغفال و اخاذی با جعل عناوین دولتی بود، پرونده‌ای با همین موضوع تشکیل و به مأموران اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ واگذار شد.

در ادامه رسیدگی به این پرونده، شاکی در مقر پلیس حاضر شده و به مأموران گفت: حدود چهار ماه پیش با مرد جوانی به نام عمران آشنا شدم. او خودش را مأمور پلیس معرفی کرد و با توجه به اینکه در اکثر مواقع او را با لباس یک دست مشکی مأموران پلیس که عنوان نوپو نیز در روی آن نقش بسته بود، می‌دیدم، حرف‌هایش را باور کردم و در نهایت بنا شد تا این فرد به خواستگاری من بیاید.

شاکی ادامه داد: پس از تعیین قرار خواستگاری، این فرد ناگهان ادعا کرد که باید زمان خواستگاری را به تاریخ دیگری موکول کنیم، چرا که برایش مشکل مالی پیش آمده بود. من هم از آنجایی که به خیال خودم او را می‌شناختم و او هم توانسته بود اعتماد من را جلب کند، ۱۲۰ میلیون تومان به همراه یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ متعلق به خودم را در اختیارش قرار دادم تا مشکل مالی اش را حل کند. اما از آن روز به بعد این فرد دیگر پاسخی به تماس‌های من نداده و من هم مجبور به شکایت شده ام.

با کسب این اطلاعات، مأموران موفق شدند تا با شیوه‌های پلیسی، مخفیگاه این فرد را در جنوب تهران شناسایی کنند که پس از آن با اخذ مجوز ازمقام قضایی، این فرد در عملیاتی دستگیرشده و در حالی که البسه و برخی اقلام پلیسی نیز از وی کشف شد، او به مقر انتظامی منتقل شد.

این فرد در بازجویی‌های انجام شده صراحتاً اعلام کرد که عنوان مأمور پلیس را برای جلب اعتماد جعل کرده و پلیس نیست. همچنین به پنج فقره کلاهبرداری و اخاذی از دختران دیگر به شیوه مشابه و نیز چهار مورد کلاهبرداری با دادن وعده استخدام به آقایان در پوشش مأمور پلیس اعتراف کرد که تا کنون شش تن از شاکیان وی شناسایی شده اند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با تأیید این خبر اعلام کرد که متهم دستگیر شده پس ازتشکیل پرونده به دادسرا منتقل شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *