شناسه خبر: 22160 منتشر شده در مورخ: 1399/8/12 ساعت: 13:48 گروه: ورزشی  
نایب رییس زنان کمیته ملی پارالمپیک: مسوولان سوگیری جنسیتی ندارند

نایب رییس زنان کمیته ملی پارالمپیک: مسوولان سوگیری جنسیتی ندارند

نایب رییس زنان کمیته ملی پارالمپیک گفت: این کمیته توجه ویژه‌ای به زنان ورزشکار دارد و بدون شک هیچ سوگیری جنسیتی در نگاه مسوولان آن وجود ندارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا «سیما لیموچی» با اشاره به افتخارآفرینی ورزشکارن زن ایران در ادوار مختلف پارالمپیک اظهار داشت: قبل از انقلاب فعالیت زنان در ورزش معلولان زیاد نبود و حتی فعالیت مردان نیز چشمگیر به نظر نمی رسید اما از سال های بعد از پیروزی انقلاب این بخش نیز رشد ویژه ای داشت تا جایی که زنان نیز وارد گود رقابت شدند و در نهایت به جایی رسیدند که حاصل آن در آخرین پارالمپیک کسب سه نشان طلا توسط زنان بود. این یک اتفاق بی نظیر در ورزش ایران به شمار می رود و موجب شد تا فعالیت ورزشکاران پارالمپیکی بیش از گذشته به چشم آید. مدالهای طلای ایران زنان ایران در پارالمپیک را زهرا نعمتی و ساره جوانمردی کسب کردند.او با بیان اینکه فعالیت زنان پارالمپیکی ایران از تنیس روی میز شروع شد افزود:  از اوایل دهه ۷۰ شمسی با تنیس روی میز شروع کردیم و در سال های میانی این دهه ۲ مدال برنز و نقره کسب شد. زنان ورزشکار در سال ۲۰۰۰ و در پارالمپیک سیدنی مدال کسب کردند و به محرکی تبدیل شد که توجه ویژه به ورزشکاران شود. همچنین اعزامی‌ها در پارالمپیک آتن و پکن ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۲ در لندن زهرا نعمتی توانست نخستین مدال طلا را برای کاروان ورزشی ایران کسب کند و تاریخ‌ساز شد. وی در ۲۰۱۶ ریو هم طلا کسب کرد و به صورت همزمان در المپیک و پارالمپیک حضور داشت. در ریو ۲۰۱۶ نزدیک به ۴۰ درصد مدال را زنان کسب کردند.او ادامه داد: این تنها در بخش ورزشی نیست بلکه در بخش مدیریتی نیز چهار کرسی آسیایی کسب کردیم که نشان می دهد زنان در سطح مدیریتی جهانی نیز موفق هستند. در بازی‌های پارالمپیک توکیو نفرات جدیدی شهلا بهروزی‌راد، سمیرا ارم و رقیه شجاعی شانس کسب مدال را دارند. زنان پارالمپیکی ایران یکی از توانمندترین ورزشکاران کشور هستند.تعویق پارالمپیک یکی دیگر از مباحث مورد نظر لیموچی بود. او در این رابطه گفت: ورزشکاران ما همیشه آماده حضور در میدان هستند و این تعویق برای همه ورزشکاران جهان است. البته فرصت هم به شمار می رود و ممکن است به سود ورزشکاران ما باشد. ورزشکاران پارالمپیکی میتوانند سفیر ورزش باشند که در جنبش پارالمپیکی حاضر می‌شوند. معرفی این ورزشکاران می‌تواند از آنان الگو بسازد. الگو برای آن است که دیگران از وی درس بگیرند و جهت دهنده رفتار باشند. امیدوارم مدال آوران ما به عنوان الگوی ورزشی و سفیر پارالمپیک معرفی شوند.معاون زنان کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به شیوع ویروس کرونا یادآور شد: از شرایط سخت حاکم بر کشور مطلع هستیم اما با استفاده از ظرفیت فضای مجازی،  از قدرت آن الگوهای خود را به جامعه معرفی کردیم. کلیپ این قهرمانان در طول روز بازید کنندگان زیادی داشت. موفقیت زنان پارالمپیکی نشان داد که هم در بُعد کمی و هم در بُعدی کیفی پیشرفت خاصی داشتیم. ورزشکاران پارالمپیکی زحمات زیادی متحمل می شوند و کسی نمی تواند تفاوت رنگ مدال این گروه با ورزشکاران المپیکی را برجسته کند.لیموچی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره میزان سوگیری جنسیتی در ورزش های پارالمپیکی نیز تصریح کرد: بله سوگیری جنسیتی وجود دارد اما این نگاه به سود زنان است و توجه بیشتری به مدال آوران زن خواهد شد. در چند سال گذشته پرچمداران کاروان ایران در بازی های پارالمپیک و پاراآسیایی زنان بودند و تیم زنان نیز در رشته های مختلف سرپرست خانم داشتند. همچنین سرپرست نمادین کاروان ایران در توکیو نیز یک زن است، او مادر شهید بابایی است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *