شناسه خبر: 22159 منتشر شده در مورخ: 1399/8/11 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
رورنامه دوشنبه 12 آبان ۱۳۹۹

رورنامه دوشنبه 12 آبان ۱۳۹۹

عناوین امروز: تولید ۷۴۹ محتوای توانبخشی و ۲۳۷ محتوای کار درمانی - سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ولادت پیامبر اعظم (ص) - رونمایی از هتل تراز معلولان در 12 آذر - راههای تشخیص کووید 19 در آزمایشگاه - خداحافظ جیمز باند/ جیمز باند ها از باند بزرگ می گویند - گزارشی از مراسم نمادین روز ملی و هفته پارالمپیک - جنایت هولناک در وسط خیابان

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 12 آبان ۱۳۹۹

16 ربیع الاول ۱۴۴۲

2 نوامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6551

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

تولید ۷۴۹ محتوای توانبخشی و ۲۳۷ محتوای کار درمانی

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ولادت پیامبر اعظم(ص)

رونمایی از هتل تراز معلولان در 12 آذر

راههای تشخیص کووید 19 در آزمایشگاه

خداحافظ جیمز باند/ جیمز باند ها از باند بزرگ می گویند

گزارشی از مراسم نمادین روز ملی و هفته پارالمپیک

جنایت هولناک در وسط خیابان

...........ویژه

* تولید ۷۴۹ محتوای توانبخشی و ۲۳۷ محتوای کار درمانی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همه مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد البته در جامعه ای کوچکتر آن  و این سازمان  مینیاتوری از همه فعالیت ها و خدمات وزارت آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را بر عهده دارد و علاوه برآن در سه قلمرو نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می نماید  که این قلمروها عبارتند از طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و طرح آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر.

حسینی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر سه مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیاز های ویژه است.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می شود یک یا چند حس در کودکان و دانش آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و تکمیل کننده نقایص دانش آموزان با نیاز های ویژه شود  اظهار کرد: کاردرمانگران نقش بسیار مؤثر و بسزایی می توانند در مدارس دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی  و چند معلولیتی  و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ایفا نمایند.

حسینی با بیان اینکه یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان با نیاز های ویژه، پایه و اساس رفتارها و یادگیری بسیار پیچیده است  اظهار کزد: گاهی در برخی از افراد یکپارچگی حسی به نحو مؤثر و صحیح رشد نمی کند و چنین حالتی مشکلاتی در زمینه یادگیری، رشد و رفتار ایجاد خواهد کرد و کاردرمانگران با استفاده از نظریه یکپارچگی حسی، الگوهای خاص اختلال عملکرد در کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری یا مشکلات حسی حرکتی را پیدا کرده و بهترین شیوه درمان آنان را برنامه ریزی و هدایت می کنند .

وی گفت گفت: در حال حاضر 28 مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد که 1954 دانش آموز جسمی حرکتی در این مدارس و 5300 دانش آموز نیز در مدارس عادی به عنوان تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند. همچنین 750 مرکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری نیز تحت پوشش سازمان استثنایی هستند.

وی با بیان اینکه در هر سازمان منابع انسانی عامل اصلی تحول و تحقق اهداف آن سازمان است، افزود: هیچ سیستمی بدون اتکا بر نیروی انسانی با انگیزه، دارای صلاحیت و خلاق امکان  تحول و دسترسی به اهداف تعریف شده خود را ندارد و نیروهای توانبخشی در کنار معلمان تسهیل کننده اهداف آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز های ویژه هستند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش اساسی و مؤثری ایفا می کنند.

حسینی گفت: 719 نفر نیروی توانبخشی شامل بینایی سنج، شنوایی شناس، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی در حال حاضر در مدارس استثنایی مشغول به ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی هستند.

وی افزود: درحال حاضر تعداد  178  نیروی کاردرمانگر خدمت دهی به 54 هزار و 747 دانش آموز با نیاز ویژه جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و اتیسم را بر عهده دارند که در واقع به نسبت هر 310 دانش آموز یک نیروی کاردرمان وجود دارد در حالیکه مطابق استاندارد ها باید به ازای هر 25 دانش آموز یک نیروی توانبخشی وجود داشته باشد و  برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی بیش از 2000 نیروی دیگر نیازمندیم.

معاون وزیر با بیان اینکه  وزارت آموزش و پرورش 195 هزار کمبود نیروی انسانی دارد که سهم آموزش و پرورش استثنایی 12 هزار نیرو است و از این تعداد 3 هزار و 964 نیروی توانبخشی مورد نیاز است اظهار کرد: کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد لذا سازمان  آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی وزارت بهداشت به دنبال برنامه ریزی برای  تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان است به گونه ای که واحدهای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان ارائه گردد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ای که در شورای سازمان به تصویب رسید مقرر شد در هر آزمون استخدامی آموزش و پرورش 10 درصد سهمیه برای آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شود و این سهمیه در هر آزمون استخدامی تداوم داشته باشد.

 حسینی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 235 نیروی طرحی در آموزش و پرورش وجود دارد که با توجه به عدم جذب نیروی طرحی از دیماه  97  تقریبا همه آن ها در حال اتمام طرح و خارج شدن از سیستم هستند که با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت مقرر شد تعداد 500 نیروی طرحی جذب گردد.

معاون وزیر با بیان اینکه  جذب نیرو از دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان، ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب سرباز معلم، استمرار خدمت همکاران بازنشسته، خرید خدمات توانبخشی از طریق استفاده از ظرفیت موسسات دولتی و غیر دولتی فعال در حوزه توانبخشی از دیگر راهکار های جبران کمبود نیرو می باشد اظهار کرد: یکی از مشکلات نیروهای توانبخشی قرار نگرفتن آنان در گروه شغلی معلمان است که امید است با تمهیدات سازمان امور استخدامی این نیروها در رسته معلمان قرارگیرند.

وی اعلام کرد: کمک سرانه هزینه خدمات توانبخشی در سال جاری از مبلغ 4 میلیارد تومان سال قبل به 7 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که تاکنون 3 میلیارد از آن ابلاغ اعتبار شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز به استان ها ارسال شده است

حسینی افزود: برای هر دانش آموز با نیاز های ویژه که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می باشد مبلغ 600 هزار تومان قابل هزینه است که این مبلغ به میزان 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است در ضمن برای دانش آموزان با معلولیت جسمی حرکتی این مبلغ 40 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر در پایان افزود: به منظور تحقق سیاست راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبنی بر مناسب سازی آموزش و پرورش دانش آموزان بانیازهای ویژه، نهضت مشارکتی توان افزایی به عنوان یکی از فعالیت های بسته تحولی مدرسه انطباقی در حال پیگیری است و در قالب این نهضت با تأمین تجهیزات کمک آموزشی، کمک توانبخشی و خدمات درمانی، تجهیزات تخصصی ورزشی و تجهیزات توانبخشی مدرسه ای بخشی از نیاز های دانش اموزان مرتفع خواهد شد.

...........اخبار روز

* سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ولادت پیامبر اعظم(ص)

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ مصادف با هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) ساعت ۱۰:۳۰ صبح به صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد. این سخنرانی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران پخش خواهد شد.

* راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم گوشت و مرغ

 سروستانی، مدیر اتحادیه مرکزی دامداران: حلقه های مازاد از تولید کننده تا مصرف کننده علت افزایش 50 تا 60 درصدی فرآورده های دامی بود. با ایجاد بازارچه های عرضه گوشت که اولین آن در حکیمیه تهران راه اندازی خواهد شد، قیمت گوشت متعادل تر می شود.

* وزیر کشور از تشکیل کمیته فعال مشارکت‌های مردمی در استان ها و محلات برای مقابله با کرونا خبر داد.

رحمانی فضلی: هموطنان با خود مراقبتی به شکست شیوع کرونا کمک کنند./ شبکه خبر

* پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران/ بهبود متغیرها در سال ۱۴۰۰

براساس گزارش بانک جهانی، چشم ‏انداز رشد اقتصادی ایران به علت محدودیت‏‌های تجاری و تداوم همه‏ گیری جهانی در سال‏‌های آتی همچنان ضعیف خواهد ماند. برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 1399، منفی 4.5 درصد است که سومین سال رکود اقتصادی ایران خواهد بود.

* دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

هرگونه کندی یا ناهماهنگی در ترخیص کالاهای ضروری به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. امیدواری به بازگشت ثبات و آرامش به بازارهای سرمایه، ارز و کالا. وزارتخانه های صمت، اقتصاد و جهادکشاورزی با همکاری بانک مرکزی موانع ترخیص کالاهای ضروری را رفع کنند. ناهماهنگی ها در زمینه توزیع نباید موجب بی ثباتی قیمت ها و ایجاد مشکل برای مردم شود. رئیس جمهور با اشاره به شرایط رو به بهبود وضعیت منابع ارزی و حرکت مثبت تولید و صادرات کشور و تقویت مناسبات خارجی همزمان با اجرای تصمیمات برای تسهیل واردات و صادرات ابراز امیدواری کرد که بازارهای ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش بازگردد.

* ۳۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته‌اند!

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا: مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته‌اند. با موافقت سازمان غذا و دارو واکسن کرونا خرداد ماه دست ماست.

* ابتلای ۳۰ هزار نفر از طرفداران ترامپ به کرونا/ حضور در تجمعات انتخاباتی جان ۷۰۰ نفر را گرفت

طبق مطالعات صورت گرفته از سوی پژوهشگران دپارتمان اقتصاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا که نتایج آن اخیراً در قالب یک مقاله منتشر شده است، حدود ۳۰ هزار نفر در تجمعات انتخاباتی دونالد ترامپ، مبتلا به ویروس کرونا شده اند.

براساس این تحقیقات، بین بازه زمانی ۲۰ ژوئیه تا ۳۰ سپتامبر (اواخر تیرماه تا اوایل مهرماه) بیش از ۷۰۰ نفر از این افراد براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

* وزارت بهداشت: تجارت اعضای بدن بیماران کرونایی در ایران صحت ندارد

رئیس مرکز پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت: مطالبی که در سایت‌های ضد انقلاب درباره خرید و فروش و تجارت اعضای بدن بیماران کرونا مطرح شده، به هیچ وجه صحت ندارد. هدف شایعه سازان ایجاد التهاب، تشویش اذهان عمومی و ایجاد نارضایتی در جامعه است. هرگونه پیوند عضو در ایران در شبکه قانونی و تعریف شده رسمی در بیمارستان ها امکانپذیر است و خارج  از آن هیچ عمل پیوند عضوی امکانپذیر و عملیاتی نیست./ایرنا

...........گزارش ویژه

* رونمایی از هتل تراز معلولان در 12 آذر

خبرهای بسیاری از ساخت اولین هتل تراز معلولان به گوش می رسد. هتلی که ساخت آن از سال 1393 کلید خورد اما به مدت 15 ماده ساخت این پروژه عظیم برای معلولان متوقف شد. بعد از روی کار آمدن وحید قبادی دانا به ریاست سازمان بهزیستی کل کشور ساخت اولین هتل تراز معلولان دوباره از سر گرفته شد. سال گذشته تعدادی از مدیران انجمن های فعال در حوزه معلولان به همراه مشاوره سازمان بهزیستی در امور معلولان طی سفری دو روزه از این هتل بازدید کردند و در روند نحوه ی ساخت و مناسب سازی های مورد نیاز برای گروه های مختلف معلولان قرار گرفتند، مشکلات را بررسی کرده و گزارشی از ایرادات موجود را طی گزارشی به رئیس سازمان بهزیستی منتقل کردند. 

چندی پیش صحبت هایی از افتتاح این هتل در روز جهانی معلولان یعنی 12 آذر ماه به گوشمان رسید که سبب شد برای اطلاع از پیشرفت در ساخت هتل و زمان دقیق بهره برداری از آن با دو تن از مسئولان سازمان بهزیستی به گفتگو بنشینیم.

اما به راستی چرا ساخت این هتل 6 الی 7 سال به طول انجامید؟ چقدر بودجه صرف ساخت این هتل شده است؟ آیا تمام هزینه های ساخت هتل بر دوش سازمان بهزیستی است؟ هتل تراز معلولان در کدام منطقه از شهر مقدس مشهد ساخته شده و داری چند طبقه و اتاق برای استفاده افراد دارای معلولیت است؟ آیا معلولان به صورت رایگان از خدمات هتل بهره مند خواهند شد یا باید هزینه اقامت در آن را بپردازند؟ در پاسخ به این سؤالات احمد رضا شجیعی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کل کشور می گوید: «شروع عملیات ساخت این هتل از شهریورماه  1393کلید خورد و  به علت سیاستهای سازمان و عدم اجرای تعهدات پیمانکار در سالهای 96و97 به مدت 15  ماه این پروژه تعطیل شد. اما با مساعدت های رئیس سازمان بهزیستی هم اکنون عملیات ساخت درحال انجام است تا بتوانیم در تاریخ 12 آذر روز جهانی معلولان از این پروژه رونمایی کنم.»

وی ادامه می دهد: «زائر سرای ارزان قیمت بهزیستی کشور«هتل تراز» در خیابان وحدت و ظلع شرقی حرم مطهر واقع شده است و حدود 10 دقیقه فاصله زمانی پیاده تا حرم امام رضا (ع) را دارد. این هتل دارای 9 طبقه و 45 سوییت هتلی است.

با توجه به نیاز گروه های مختلف معلولان سعی شده درهمه طبقات هوشمند سازی و مناسب سازی مورد نیاز گروه های مختلف صورت پذیرد.  هنگامی که ساخت هتل کلید خورد به شرایط و محدودیت های حرکتی معلولان توجه نشده بود و به طبع دارای نقایصی بود که سال گذشته تعدادی از مدیران انجمن های معلولان برای بازدید و بررسی مناسب سازی های استاندارد به مشهد مقدس اعزام شدند و مشاهداتشان را به ریاست سازمان منتقل کردند و سعی شد موارد را که نیاز به مناسب سازی داشت را اصلاح و پیاده سازی کنیم.»

شجیعی با اشاره به اینکه سازمان سعی دارد این هتل را به عنوان نمونه ای از یک هتلی مناسب سازی شده معرفی کند، می گوید: «با وجود یک هتل به عنوان الگو دیگر سرمایه گزارن در امر هتلداری و اقامت میتوانند با الگوی برداری از هتل تراز معلولان، هتلی برای اقشار مختلف مردم بسازند.»

وی با اشاره به هزینه 30 میلیارد تومانی که صرف ساخت این هتل شده است می افزاید: «بیشتر هزینه های ساخت هتل تراز معلولان را خیرین بر عهده داشتند. خیرینی همچون آقای شهسواری از استان یزد کمکهای مالی بسیاری در امر ساخت هتل را بر عهده داشت. همچنین در مقاطع مختلف سازمان بهزیستی از بودجه مشارکت های مردمی صرف ساخت این هتل کرده است. اگر در خصوص میزان پیشرفت در ساخت هتل هم می خواهید آگاه شوید باید بگویم پروژه هتل تراز معلولان تا کنون 65 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت داشته است.»

شجیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان بهزیستی به جای اینکه این بودجه را به چند هتل در مشهد پرداخت نماید تا آنها مناسب سازی های مورد نیاز را در فضای هتل هایشان پیاده سازی کنند خود دست به ساخت یک هتل زده است!؟ آیا این کار معلولان را از جامعه جدا نمی کند؟ می گوید: « موضوعی را مطرح کردید اگر امکان پیاده سازی داشت بسیار عالی بود چرا که به جای یک هتل مناسب سازی شده برای معلولان ما شاهد چند هتل با این شرایط بودیم اما همان طور که گفتم بیشتر هزینه های ساخت هتل را خیرین پرداخت کردند و شاید آنها نخواهند پول شان را به هتل ها بسپارند و سازمان بهزیستی هم نمی تواند بودجه اش را به هتل ها دهند تا مناسب سازی کنند. ضمن آنکه در کشور ستاد مناسب سازی تشکیل شده است که یکی از وظایف آن پیگیری مناسب سازی در اماکن مختلف است. همان طور که میدانید در مجوزهای ساخت و ساز هم هیچ مکانی به بهره برداری نمی رسد مگر اینکه مناسب سازی های مورد نظر را پیاده سازی کرده باشد. ساخت این هتل هم از مدیریت های گذشته کلید خورده بود و نمیتوانستیم این پروژه نیمه کاره را راه کنیم  و باید کار را به اتمام میرسانیدم.»

شجیعی در خصوص هزینه های پرداختی برای اقامت معلولان در هتل تراز مشهد مقدس بیان می کند: «استفاده از مکان به صورت رایگان ارزشی ندارد و با توجه به هزینه های نگهداری از هتل، حقوق کارمندان و خدمه ای که در آن مشغول به کار خواهند شد باید افراد مبالغی را پرداخت کنند چرا که بهزیستی نمی تواند حقوقی را برای کارکنان هتل در نظر گیرد و باید از درآمد هتل خرج و مخرج آن و کارکنان اش تامین گردد. هنوز برای نحوی پرداخت هزینه تصمیم گیری نشده است اما شاید بهزیستی یارانه ای برای استفاده از هتل به معلولان دهد تا آنها هزینه های هتل را پرداخت نمایند.»

11 میلیارد تومان بودجه مناسب سازی مسیرهای منتهی به هتل

برای پیگیری بیشتر و راه های رسیدن به هتل و عبور از خیابان ها و کوچه های که در بافت فرسوده شهر مشهد مقدس قرار دارند با ابراهیم کاظمی مومن سرایی دبیر ستاد مناسب سازی بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم.

 وی در پاسخ به اینکه با توجه به ساخت هتل در بافت فرسوده شهر، تردد معلولان به هتل چگونه خواهد بود، می گوید: «با توجه به اینکه شهرداری زمین هتل را به بهزیستی اهدا کرده بود و زمین در بافت فرسوده قرار داشت وجود کوچه ها و خیابان های قدیمی چیز عجیبی نیست. بهزیستی با رایزنی های که با شهرداری مشهد و شهرداری ثامن داشته است مقرر شده مسیرهای رسیدن به هتل مناسب سازی شود. یکی از مزیت های این هتل نزدیکی آن به حرم مطهر امام هشتم است به طوری که فاصله زمانی رسیدن به آن 10 دقیقه پیاده روی خواهد بود.»

مومن سرایی می افزاید: «برای ورود به شهر مشهد فرودگاه و راه آهن که مناسب سازی شده است و می ماند 4 مسیری که از هتل به حرم منتهی می شود. یکی از مسیر ها گذر از ره باغ نعیم است طول مسیر آن 978 متر است که نیاز به مناسب سازی و اصلاح در معبردارد. ایرادات شناسایی و در حال رفع شدن هستند. مسیر دوم گذر از کوچه شوشتری هفت است که طول مسیر آن 930 متر است و پروسه مناسب سازی آن زمانبر خواهد بود. مسیر سوم گذر از ره باغ بهشت و مسیر چهار گذر از تقاطع شارستان است. برای اصلاح هر کدام بازه زمانی مشخص شده است. مسیر اول 9 ماه زمان صرف رفع ایرادات و اصلاحات آن خواهد شد. برای مناسب سازی مسیرهای دوم و سوم هر کدام دو ماه زمان مورد نیاز است. همچنین برای مسیر چهارم یک ماه زمان در نظر گرفته شده است تا اصلاحات مورد نظر در سطح معابر آن صورت گیرد.»

وی با اشاره به هزینه مورد نیاز برای این اصلاحات در معابر شهر مشهد هم می گوید: «11 میلیارد تومان برآورد هزینه برای این امر صورت گرفته است و شهرداری منطقه ثامن این مناسب سازی های را اعمال میکند همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته نیرو های ما در استان هر 15 روز جلسه ای برای بررسی پیشرفت کار داشته باشند. گفتنی است با رایزنی های صورت گرفته شهرداری ثامن و شهرداری مشهد این هزینه 11 میلیارد تومانی برای مناسب سازی را متقبل خواهند شد.»

مومن سرایی در خصوص محدودیت های تردد در خیابان ها و کوچه های منتهی به هتل تراز معلولان هم می گوید: «کوچه های منتهی به هتل باریک است  و تردد اتوبوس در آن محله ها غیر ممکن است اما سایر اتومبیل های مسافربری همچون تاکسی و ون میتوانند در کوچه های اطراف هتل تردد داشته باشند. بعد از حل مشکلات معابرتوسط شهرداری  میتوان ادعا کرد این هتل بزرگ ترین پروژه است که برای معلولان مناسب سازی شده است.»

مومن سرایی در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص ساخت سوئیت های VAP در این هتل بیان می کند: «هیچ یک از اتاق های این هتل وی آی پی ساخته نمی شود. مقرر شده است هر طبقه از این هتل برای یک گروه از معلولان مناسب سازی شود به صورتی که در یک طبقه امکانات ویژه برای نابینایان، طبقه ای دیگر برای ناشنوایان و الی آخر .... همچنین در نظر داریم یک طبقه را هم به جانمایی مهمانان خارجی دارای معلولیت اختصاص دهیم اما هیچ یک از طبقات یا اتاق های این هتل ویژه یا خاص نسبت به دیگری ساخته نمی شود. برای ما هیچ یک از گروه های معلولیتی نسبت به دیگری برتری ندارد و اگر قرار باشد امکاناتی را به گروهی از معلولان دهیم آن را برای همه در نظر خواهیم گرفت. در این هتل تراز، هم افراد دارای معلولیت حضور خواهند داشت هم افراد عادی چرا که نمی خواهیم معلولان را از جامعه جدا کنیم.»

........آموزشی

* راههای تشخیص کووید 19 در آزمایشگاه

تست‌های تشخیصی کرونا کاربردهای مختلفی دارند و علاوه بر تأیید تشخیص بیماری، برای بررسی‌ دوره‌های مختلف بیماری، توسط پزشک معالج به کار برده می‌شوند.

نتیجه تمامی تست هایی که انجام می شود می تواند مثبت کاذب و یا منفی کاذب شوند ولی این موضوع که این تست ها در چه بازه زمانی درطول بیماری انجام شود در تفسیرها مهم است.

مثبت کاذب به این معناست که فرد بیمار نیست ولی آزمایش او را بیمار نشان می دهد و منفی کاذب برعکس به این معناست که فرد بیمار است ولی آزمایشات بیماری او را اثبات نمی کنند.  بنابر این تفسیر چگونگی نتیجه تمامی تست ها با پزشک است. البته در انجام آزمایش، تکنیک، زمان ابتلا و فردی که نمونه گیری را انجام می دهد در پاسخ مثبت و منفی کاذب اثر گذار است. دو نوع تست رایج تشخیصی آزمایشگاهی کرونا در دسترس است. تست های PCR  که اسید نوکلئیک ویروس را مورد بررسی قرار می دهند و تست های آنتی بادی که به بررسی آنتی بادی های IgM   و IgGو اخیراً IgA  در خون فرد می پردازند.

تست PCR، با استفاده از یک سواپ "گوش پاک کن" از حلق و حفره بین حلق و بینی از راه دهان و بینی نمونه گیری انجام می شود.

علاوه بر این روش استاندارد، گاه از روش شستشوی حلق برای نمونه گیری استفاده می شود که این روش با خطای زیاد همراه است.

در روش مولکولی که تحت عنوان تست PCR انجام می شود بسته به کیت مصرفی دو ژن یا سه ژن ویروس مورد بررسی قرار می گیرد که در حال حاضر  به دلیل استفاده از کیت های مختلف و همچنین تأیید یا عدم تأیید مجدد گزارش های مشکوک، تفاوت در گزارش ها مشاهده می شود

دقت تست های PCRدر نمونه های تهیه شده از ترشحات ریه توسط نمونه برداری بیش از ۹۰ درصد بوده و در سایر نمونه ها، دقت آن بسته به نوع نمونه گیری، میزان ویروس، نوع کیت مصرفی و ...است.

با این همه دقیق ترین و ارزشمند ترین تست شناسایی کووید  ۱۹ خصوصا در مراحل ابتدایی، تست PCR است.

تست های ارزیابی تیتر آنتی بادی ها با کیت های سریع یکی دیگر از تست های در دسترس است. این تست ها از طریق خون انجام و نتیجه  در عرض چند دقیقه مشخص می شود. این تست ها در مقایسه با تست های PCRو همچنین سنجش تیتر آنتی بادی ها دارای ارزش کمتری هستند و موارد منفی کاذب به دلیل دقت و حساسیت پایین در آنها بسیار زیاد است با این وجود مثبت بودن تست برای کادر درمان ارزشمند است.

یکی دیگر از تست های رایج، تست آنتی بادی یا پادتن هایی هستند که بر علیه ویروس ترشح می شوند که اخیراً به شکل فراگیری رایج شده و این تست ها زمانی که آنتی بادی برعلیه ویروس ترشح می شود قابل شناسایی است با این روش میتوان مراحل ابتدایی، حاد و بهبودی  بیماری را شناسایی کرد.

این تست ها به انواع مختلف IgA، IgM   و  IgGتقسیم می شوند که  تست های IgM   در واقع آنتی بادی و یا پروتئین هایی هستند که بدن در ابتدای مواجهه با ویروس ترشح می کند و لذا در مرحله ابتدایی افزایش پیدا می کند و بالا بودن سطح آن نشان دهنده مراحل ابتدایی یا حاد کروناست.

این آنتی بادی معمولاً از روز هفتم شروع به افزایش می کند با این وجود، در بسیاری از افراد علی رغم ابتلا به ویروس این آنتی بادی ها قابل شناسایی نیست لذا منفی بودن سنجش تیتر آنتی بادی دلیل بر رد گزارش مثبت مولکولی یا نادیده گرفتن علائم بالینی نمی شود و تفسیر این موارد باید توسط پزشک انجام شود.

به طور معمول از روز ۱۴ بعد از  ابتلا به کرونا، بدن بر علیه این ویروس آنتی بادی به نام IgGترشح می کند که تا حدودی ایمنی نسبی برعلیه این ویروس ایجاد می کند. نتیجه این تست ها به ایمنی که در بدن برعلیه این ویروس ایجاد می شود بستگی دارد، ولی درباره این موضوع که ماندگاری این پادتن ها به چه میزان است هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست.

مطالعات بر روی تست های   IgM  و IgGنشان می دهد که  در هفته اول نهایتا ۳۰ درصد از بیماران با این تست ها شناسایی می شوند ولی از هفته دوم به بعد تقریبا تا ۷۰ درصد دقت شناسایی بالا رفته و از هفته سوم به بعد چیزی حدود ۹۰درصد، دقت افزایش می یابد لذا در مراحل اولیه بیماری، انجام تست های IgM  و  IgG توصیه نمی شود. با این وجود در مواردی که تیتر آنتی بادی پایین باشد ممکن است نتیجه منفی گزارش شود.

اگر IgG و IgM بالا باشد نشان میدهد بیمار در مراحل حاد بیماری قرار دارد، ولی در مواردی که صرفاً تست IgG بالا باشد، بیمار وارد فاز بهبودی شده است.

تست های آنتی بادی باید  به صلاحدید پزشک انجام شود. اگر چنانچه تست pcr فرد منفی باشد ولی علائم بیماری وجود داشته باشد برای اطمینان از احتمال ابتلا به کرونا تست آنتی بادی می تواند کمک کند.

به طور کلی کادر درمان به دلیل نتایج کاذب تست ها صرفا وابسته به نتیجه نهایی تست ها نیستند و از فاکتورهای دیگری نیز بهره می برند به طور مثال تست هایی وجود دارد که ردپای بیماری کرونا را در بیماران علامت دار نشان می دهد. همچنین تظاهرات سی تی اسکن در خیلی از این  بیماران به صورت تیپیک است یعنی با کمک یافته های رادیولوژی می توان وجود بیماری را در افراد تشخیص داد چنانچه تست ها مثبت باشد این مهم می تواند در تأیید تشخیص ها موثر تر واقع شود ولی منفی بودن تست به هیچ عنوان رد کننده ابتلا به بیماری نیست.

گاه ممکن است فرد علائم بیماری را داشته باشد ولی تست او منفی باشد. بنابر این پزشک برای بیماران حاد منتظر نتیجه تست ها نمی ماند.

..........فرهنگ و هنر

* خداحافظ جیمز باند/ جیمز باند ها از باند بزرگ می گویند

شان کانری, بازیگری که نقش های سحرآمیزش در فیلم های «جیمز باند» با آن نگاه گیرا, بیننده های سینما را سر جایشان میخکوب می کرد, در 90 سالگی درگذشت.

به همین مناسبت, در ادامه مطلبی از سایت «سینما ناب» و به دنبال آن, یادداشتی از امیر موسوی, منتقد سینما را می خوانیم. در پایان, نظرات چند بازیگر سرشناس جهان درباره ی شون کانری و جایگاهش را می آوریم.

سینما ناب نوشت:

«شان کانری» بازیگر برنده اسکار که سابقه بازی در نقش «جیمز باند» را در هفت فیلم سینمایی داشت، در ۹۰ سالگی درگذشت.

 این بازیگر اسکاتلندی که اخیراً ۹۰ سالگی خود را جشن گرفته بود با بازی در نقش اصلی مجموعه فیلم های «جیمز باند» به یکی از معروف ترین ستاره های بین المللی سینما تبدیل شد و در سال ۲۰۰۰ میلاد نیز نشان شوالیه را از الیزابت دوم دریافت کرد.

خانواده «کانری» با تأیید خبر درگذشت این بازیگر کهنه کار اعلام کردند که او در چند وقت اخیر، اوضاع جسمانی خوبی نداشته  و در خواب درگذشته است.

«کانری» به عقیده بسیاری همچنان موفق ترین بازیگر کاراکتر «جیمز باند» است که در مجموع در هفت فیلم از سری فیلم های اکشن و جاسوسی شامل «دکتر نو» (۱۹۶۲)، «از روسیه با عشق» (۱۹۶۳)، «پنجه طلایی» (۱۹۶۴)، «گلوله آتشین» (۱۹۶۵)، «تنها دوبار زندگی می‌کنی» (۱۹۶۷)، «الماس‌ها ابدی‌اند» (۱۹۷۱) و «هرگز دوباره نگو هرگز» (۱۹۸۳) به ایفای نقش پرداخت.

او  در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم «تسخیرناپذیران» ساخته «بریان دی پالما» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و سه جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بفتا را نیز در کنار بازی در فیلم هایی چون «انجمن نجیب‌زادگان عجیب»، «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، «به نام رز»، «صخره»، «رابین هود» و … را در کارنامه هنری داشت.

اما اینکه بر چه مبنایی او را بهترین بازیگر نقش جیمزباند می دانیم به نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین بازیگر این نقش برمی گردد که توسط گاردین هم تأیید شد.

در این رای گیری چهارده هزار نفر شرکت کردند که به همت سایت ریدیوتایمز انجام شد.شان کانری ۸۹ ساله که در هفت فیلم جیمزباند ایفاگر نقش مامور ۰۰۷ بود، توانست گوی رقابت را از بقیه همکارانش برباید.

او با ۵۶ درصد رای توانست نفر اول این فهرست باشد. پس از او تیموتی دالتون با ۳۲ درصد و جرج لازنبی قرار گرفتند.

پیرس برازنان ۲۳ درصد رای آورد. کانری را معمولا بهترین بازیگر نقش جیمزباند درنظر می گیرند نه به این خاطر که اولین بازیگری بود که با «دکتر نو» این نقش را ایفا کرد بلکه بخاطر حس طنز و ابروهایش!

یان فلمینگ نویسنده کتاب هایی که فیلم‌های جیمزباند براساس آن ها ساخته شد، کری گرانت را برای نقش می خواست.اما پس از آنکه او موفقیت تجاری و ستایش منتقدان را با «دکتر نو» برانگیخت، محبوب فلمینگ واقع شد.«سِر توماس شان‌کانری» ستاره‌ای است که نامش یادآور دوره‌ای جذاب و طلایی از سینمای هالیوود است. عصری که برای دوستداران سینما از هر نسلی آشناست. آشنایی با این دوره‌ی تاریخی فرصت جذب شدن به شان‌کانری را به هر نسلی و هر انسانی می‌دهد. شان‌کانری همان مرد جذاب سینمای دهه‌‌ی شگفت‌انگیز شصت‌میلادی‌ست که با جیمزباند، شمایلی مشخص از خود در سینمای هالیوود به‌جا گذاشت.

امیر موسوی, منتقد سینما درباره ی جایگاه شان کانری نوشت:

به طور قطع، جیمزباند یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین شمایل‌های تاریخ سینماست که جدی‌ترین تأثیر را در ماندگاری و اهمیت این شمایل، شان‌کانری داشته است.

شان‌کانری همان جوان اسکاتلندی‌ست که توانست با جذابیت ذاتی خود و تأثیرپذیری از تیپ بازیگری «کری‌گرانت» جا پای ستارگان کلاسیک بگذارد. اگر چه شان‌کانری در طول نیم‌قرن فعالیت حرفه‌ای خویش همواره سبک مولفانه خود در بازیگری را به‌مخاطب ارائه داد اما می‌توان با بررسی شخصیت جیمزباند و شمایل او به ویژگی‌های کلی بازیگری او رسید. قدرت تکلم بالای او و ادای سریع جملات، گرفتار شدن در مثلث‌های عشقی و نهایتا پیروزی در جدال‌های‌ عاشقانه یا جنسی، غالب بودن بر شخصیت زن محوری قصه، جذابیت فوق‌العاده بالا برای شخصیت‌های زن قصه، پیروزی در دوئل‌ها و موفقیت او در انجام هرکاری از ویژگی‌های این شمایل هستند که مخاطب را به پرداخت درستی از یک شخصیت باهوش و جذاب می‌رسانند. این الگوی کهن در شخصیت‌پردازی همچنان یکی از الگوهای کارآمد قهرمان در ژانر تریلر جاسوسی سینماست.

در مرکز فیلم‌های جیمزباند، همواره یک مامور مخفی موقر و خوش‌چهره وجود دارد با هویت انگلیسی، جذابیت‌جنسی فراوان و توانایی کار با ابزارهای پیچیده؛ پس چه کسی بهتر از شان‌کانری می‌تواند مجری این الگوی شخصیتی باشد؟

البته اهمیت کارنامه‌ی پنجاه‌ساله‌ی این بازیگر اسکاتلندی منحصر به فرانچایز جیمزباند نیست. او در طول دوران بازیگری خود با فیلمسازان بزرگی همچون «آلفرد هیچکاک» و «بریان دی‌پالما» همکاری کرده است. نقش‌آفرینی او در «مارنی» (1964، ساخته‌ی آلفرد هیچکاک) را می‌توان یکی از خاص‌ترین نقش‌آفرینی‌های او دانست. کانری در مارنی علاوه بر اکت بیومکانیکال و برونگرای خود سعی در اجرای نقشی درون‌گرا را با توسل به متد اکتینگ دارد و می‌توان ادعا کرد که به‌خوبی توانسته جای پرسوناژهای غالبی که «کری‌گرانت» در سینمای هیچکاک آن‌ها را اجرا می‌کرد پر کند.

تنها چند ساعت پیش بود که خبر فوت شان‌کانری را شنیدم و بسیار شوکه شدم. بی درنگ نخستین تجربه‌هایم از لذت‌ تماشای فیلم و اساسا سینما در ذهنم مرور شد. قهرمان بودن از نوع جیمزباند آرزوی بسیاری از سینه‌فیل‌هاست و تماشا و حظ‌بصری از آثار باندِ هنر هفتم همواره یادآور آن حال‌وهوای نوستالژیک کودکی‌ست. کودکی که قهرمان خود را همیشه مردی به شمایل کانری می‌دید و دخترانی که شاهزاده‌ی آرزوهایشان به جذابیت و اُبُهت کانری بود. حال که جهان در این سال با قهرمان خود خداحافظی کرده است، هنگامِ آن است ما هم بگوییم «خداحافظ جذاب‌ترین مرد سینما».

امروز فقط چهار بازیگر از دسته بازیگرانی که در مجموعه جیمز باند، نقش معروف مامور 007 را بازی کرده اند زنده هستند: جورج لازنبی، تیموتی دالتون، پیرس برازنان و دانیل کریگ.

دیوید نیون، بازیگر نقش جیمز باند در فیلم جاسوسی طنز "کازینو رویال" (1967)، در سال 1983 درگذشت. راجر مور، که بیش از یک دهه در نقش جیمز باند بازی کرد، کارش را با "زندگی کن و بگذار بمیرند" (1973) شروع کرد و با "منظره ای از یک قتل" (1985) تمام کرد و در سال 2017 درگذشت.

دنیل کریگ که از سال 2006 نقش جیمز باند را بازی می کند، روز شنبه در بیانیه ای در وب سایت 007 گفت که آقای کانری "با فیلم های خود" یک دوره و سبک خاص را تعریف کرد.

"شوخ طبعی و جذابیتی که او روی صحنه نشان می داد مثال زدنی و می توان آن را با واحد مگا وات اندازه گیری کرد. او به ساخته شدن فیلم های بلاک باستر مدرن کمک کرد". وی همچنین در ادامه گفت: "او برای سالهای متمادی بر بازیگران و فیلمسازان تأثیر خواهد گذاشت. فکر و ذهن من با خانواده و عزیزان اوست. امیدوارم هر کجا است زمین گلفی برایش آماده باشد."

جورج لازنبی دومین جیمز باند تاریخ سینما، بازیگر نقش جیمز باند در "در خدمت سرویس مخفی ملکه" (1969) هم روز شنبه در اینستاگرام خود نوشت که از کانری الهام گرفته است.

آقای لازنبی گفت: "من دو بار با شان ملاقات کردم و خوشحالم که او بر جیمز باند من مهر تأیید زد. اما برای من مهمترین چیز درباره شان این بود که او فراتر از "باند" بود. او مردی بود که به امور خیریه، خانواده، سیاست و گلف علاقه داشت. او بازیگری بزرگ، مردی بزرگ  و هنرمند بی مانندی بود که ما را ترک کرد."

چند هفته پیش به مناسبت تولد نود سالگی شان کانری، لازنبی برای او آرزوی بهترین ها را کرده بود و اور را "بزرگترین باند همیشه" نامیده بود.

آقای لازنبی نوشت: "شان برای من همیشه الگو بود. من پا در جای پای او می گذاشتم.  باید مانند شان کانری ظاهر می شدم و لباس می پوشیدم - به سراغ آرایشگر و خیاطان او می رفتم. وقتی برای این نقش پذیرفته شدم هیچ ترسی نداشتم - او مردی بود که به من الهام داد تا هرگز کم نیاورم."

تیموتی دالتون چهارمین جیمز باند تاریخ سینما، که اولین فیلم جیمز باند او "روزهای روشن زندگی" (1987) بود، در بیانیه ای گفت: "شان حضور فوق العاده ای داشت. یک مرد برجسته بزرگ بود."

رابرت کارلایل، شرور جیمز باند در فیلم "جهان کافی نیست" (1999)، آقای کانری را "ادامه دار، افسانه واقعی و نجیب زاده" خواند.

مایکل جی. ویلسون و باربارا بروکلی تهیه کننده های فیلم های جیمز باند هم بیانیه ای مشترک نوشتند: او با ایفای نقش شوخ، جذاب و کاریزماتیک آن مامور مخفی، انقلابی در جهان به وجود آورد. او همیشه به عنوان جیمز باند اصلی و فراموش نشدنی در تاریخ سینما خواهد ماند و از او یاد خواهند کرد.

جورج لوکاس نوشت: سر شان کانری با استعداد و انگیزه خود، اثری پاک نشدنی در تاریخ سینما برجای گذاشت. مخاطبان وی متعلق به نسل های متفاوتی بودند. او همیشه به عنوان پدر آینده جایگاه ویژه ای در قلب من خواهد داشت. با اقتدار هوشمندانه و احساس شیطنت کمدی حیله گرانه، فقط کسی مانند شان کانری می تواند ایندیانا جونز را بلافاصله از یک آغوش سخت پدرانه یا آغوش شادمانه، پشیمانی پسرانه یا... تسکین دهد. من خوشبختم که با او آشنا شدم و کار کردم.

.........ورزشی

* گزارشی از مراسم نمادین روز ملی و هفته پارالمپیک

این برنامه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا با محدویت نفرات و رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز انجام و از شبکه ورزش سیما با اجرای جواد خیابانی و علیرضا یکتامرام پخش زنده شد.

رژه ورزشکاران معلولیت‌های مختلف با پرچمداری اصغر زارعی‌نژاد و بر افراشته شدن پرچم های جمهوری اسلامی ایران، IPC و NPC بخش ابتدایی مراسم بود.

تابع دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در ابتدای این مراسم خیر مقدم گفت و طی سخنانی آرزو کرد که شرایط کرونا بهبود یابد تا بتوانیم بیشتر و آسوده تر به امورات ورزش جانبازان، معلولان و نابینایان برسیم.

دکتر حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس استثنایی ضمن تشکر از کمیته ملی پارالمپیک و تبریک روز ملی و هفته پارالمپیک اظهار امیدواری کرد تا در جهت افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان معلول بتوانیم با اختصاص و تجهیز ۱۶۰۰ مدرسه ویژه ورزش و ۳۷۰ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای در کشور گام برداریم.

در بخشی دیگر، زهرا نعمتی بانوی طلایی پارالمپیک، پیام روز ملی و هفته پارالمپیک را برای حاضران و بینندگان تلویزیونی مراسم قرائت کرد.

نعمتی در این پیام با اشاره به پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ اذعان داشت: ضمن لحاظ کردن اولویت سلامت ورزشکاران، با تلاش و توکل به تکرار موفقیت ها امید داریم.

در این مراسم، ورزشکاران در بخش های مختلف به نمایش نمادین پاراتکواندو، تیر و کمان، کاراته، طناب زنی، فوتبال دستی، اسلالون و... پرداختند.

در پایان نیز ۶۰۰۰ بسته اهدایی پارالمپیک شامل توپ، کلاه، کاور، تی شرت، ماسک و مایع ضدعفونی کننده بهداشتی به دانش آموزان مدارس استثنایی و ورزشکاران تحت پوشش سازمان بهزیستی با حضور خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، احمدی و فرهادیزاد معاونان وزارت ورزش، اسبقیان رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین، مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، فولادی رئیس تربیت بدنی ارتش و معاونان سازمان بهزیستی اهدا شد.

در حاشیه این مراسم و همزمان با روز پارالمپیک و بهزیستی، تفاهم نامه ای میان فدراسیون جانبازان و معلولان و سازمان بهزیستی در کمیته ملی پارالمپیک امضا شد.

در این جلسه خسروی وفا رئیس، تابع دبیر اجرایی و طلوع کیان سرپرست مدیر روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، اسبقیان رئیس، حمیدی دبیر، حسین پور سرپرست خزانه داری و ابراهیمی رئیس کمیته روابط عمومی فدراسیون جانبازان، قبادی دانا رئیس، دکتر شجیعی مشاور رئیس سازمان، آسیما مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی حضور داشتند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور پس از امضا این تفاهم نامه گفت: نگاه ما به ورزش برای افراد دارای معلولیت اینگونه است که ورزش وسیله‌ای برای توانمندسازی و ایجاد امید برای آنها بشود و همچنین راهی باشد برای به ‏عرصه کشاندن آنها و تلفیق اجتماعی این افراد در جامعه از طریق ورزش.وی ادامه داد: هدف اصلی ما رشد ورزش همگانی است. ‏در مناطق روستایی و عشایری کارهای خوبی در این زمینه شده است و در سه استان به صورت پایلوت این کار صورت گرفته است و این طرح وسیله‌ای شد تا افرادی که در خانه محبوس بودند بیرون بیایند و وارد جریان جامعه شوند و به دنبالش باعث ایجاد امید شود و باعث دلبستگی آنها به آینده و حضورشان در جامعه شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از طرف دیگر این ظرفیت وجود دارد که با همت خود عزیزان دارای معلولیت آنها وارد عرصه قهرمانی شوند و مدال آفرینی کنند و این هم ظرفیت خوبی است که بنیاد ‏شهید و سازمان بهزیستی و مجموعه پاراالمپیک باید در این زمینه همکاری نزدیک کنند.

قبادی دانا گفت:  ‏حضور افراد معلول در فدراسیون‌ها سر جای خودش مغتنم است و ما همواره دنبال این بوده ایم که این عزیزان از منزلت اجتماعی در خانواده و بستر ‏اجتماع برخوردار شوند.

ما می‌توانیم امکانات را در بهزیستی و همچنین اردوگاه‌ها را در اختیار قرار دهیم و در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی از آنها بهره ببریم. وی اظهار کرد: یک سری حقوق هم برای قهرمانان وجود دارد که پیگیر آنها هستیم تا معلولان در عرصه قهرمانی به آنها برسند.

........حوادث

* جنایت هولناک در وسط خیابان

خراسان نوشت: مرد میان سالی که همسرش را طلاق داده بود، خواهر زن سابقش را در وسط خیابان دریا به طرز فجیعی به قتل رساند و یکی از باجناق هایش را نیز با ضربات چاقو مجروح کرد.

 این حادثه هولناک صبح روز پنج شنبه گذشته در خیابان دریای اول مشهد هنگامی رخ داد که مرد ۵۲ ساله‌ای به نام قادر احمدی معروف به رضا وارد خیابان وحید ۱۳ (دریا) شد و خواهر زن سابقش را دید که به همراه شوهر و خواهر دیگرش قصد خروج از خانه را داشتند.

این مرد که نقشه شومی را در سر می‌پروراند و چاقویی را نیز زیر لباس هایش پنهان کرده بود از موتورسیکلت پیاده شد و به بهانه احوال پرسی نزد باجناق و خانواده همسر سابقش رفت، اما در یک لحظه چاقو را بیرون کشید و ضرباتی را بر پیکر باجناقش فرود آورد و او را به شدت مجروح کرد. همسر مرد مجروح با دیدن این صحنه در حالی که ترسیده بود جیغ می‌کشید و کمک می‌خواست. در این وضعیت خواهر دیگرش که لطیفه نام داشت وحشت زده به وسط خیابان گریخت، اما مرد مهاجم او را گرفت و روی زمین انداخت. موتورسوار ۵۲ ساله که قصد انتقام هولناکی را از خانواده همسر سابقش داشت ناگهان ضربات چاقو را بر پیکر خواهرزن دیگرش فرود آورد و او را در حالی که خون آلود کف خیابان افتاده بود، رها کرد و سوار بر موتورسیکلت از محل گریخت. با فرار مهاجم چاقوکش، اهالی محل متوجه ماجرا شدند و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفتند.

دو مجروح این حادثه وحشتناک دقایقی بعد به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد انتقال یافتند و تحت درمان قرار گرفتند، اما ضربات وارد شده بر پیکر زن ۴۵ ساله چنان عمیق بود که این زن به کما رفت و صبح روز گذشته به دلیل عوارض ناشی از اصابت چاقو در مرکز درمانی جان سپرد.

گزارش خراسان حاکی است، به دنبال وقوع این جنایت، مراتب از طریق نیروهای انتظامی به قاضی ویژه قتل عمد مشهد اعلام شد و بی درنگ قاضی کاظم میرزایی به همراه گروهی از کارآگاهان ورزیده اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی مسیر مرکز درمانی را در پیش گرفتند. قاضی با تجربه ویژه قتل عمد که روزهای ورود به پنجمین سال رسیدگی به پرونده‌های جنایی در مشهد را می‌گذراند پس از بررسی‌های مقدماتی در مرکز درمانی، عازم محل وقوع جنایت شد که در نزدیکی بیمارستان قرار دارد. به دستور قاضی میرزایی، اثر برداری از محل درگیری آغاز شد و تحقیقات با اظهارات زنی ادامه یافت که از این حادثه هولناک جان سالم به در برده بود.

این زن به قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: ضارب قادر احمدی نام دارد، ولی معروف به رضاست. این مرد سال‌ها قبل با خواهرم ازدواج کرد و صاحب فرزند شد، اما در این سال‌های زندگی مشترک همواره خواهرم را شکنجه می‌کرد و آزار می‌داد. او در میان همین اختلافات خانوادگی و ناسازگاری ها، مدام خواهرم را تهدید به مرگ می‌کرد تا جایی که حتی دو بار قصد کشتن او را داشت.

این زن جوان ادامه داد: خواهرم نیز وقتی دید که دیگر نمی‌تواند این شرایط را تحمل کند و امنیت جانی ندارد، تصمیم به طلاق گرفت و دست به دامان قانون شد. او با ارائه همین اسناد و مدارک به دادگاه، بالاخره طلاقش را گرفت و برای آن که از شر مزاحمت‌های قادر رها شود، دست فرزندانش را گرفت و در مکان دیگری اقامت کرد تا کسی از محل سکونت او باخبر نشود، اما همسر سابقش برای گرفتن انتقام، به دنبال یافتن محل اقامت خواهرم بود. به همین دلیل تلاش می‌کرد تا نشانی خواهرم را از ما بگیرد و همواره در کمین ما بود تا این که صبح پنج شنبه گذشته زمانی که من و همسرم و خواهرم لطیفه قصد سوارشدن به خودرو را داشتیم او با موتورسیکلت از راه رسید و به بهانه احوال پرسی به طرف شوهرم آمد که ناگهان چاقویی را بیرون آورد و شوهرم را زخمی کرد سپس خواهرم را روی زمین انداخت و درحالی که روی قفسه سینه اش نشسته بود در همان وضعیت ضرباتی را بر پیکر خواهرم فرود آورد. من خیلی ترسیده بودم و مدام جیغ می‌کشیدم که او خواهرم را رها کرد و با موتورسیکلت از آن جا گریخت.

 پس از انجام تحقیقات مقدماتی در صحنه جنایت، قاضی میرزایی دستورات ویژه و محرمانه‌ای را برای شناسایی محل اختفای متهم فراری و دستگیری وی صادر کرد.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *