شناسه خبر: 22086 منتشر شده در مورخ: 1399/8/3 ساعت: 12:21 گروه: اجتماعی  
حذف برخی از معلولان از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی + فایل صوتی
معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی مطرح کرد:

حذف برخی از معلولان از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی + فایل صوتی

از روزی که سازمان بهزیستی بر اساس ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان 360 تا 490 هزار تومان رو هر سه ماه یکبار برای 191 هزار خانوار داری معلولیت واریز کرد پیام ها و گله های بسیاری به دفتر روزنامه منتقل شد و همه به نحوی از عدم دریافت این مبلغ شکایت داشتند.

به گزارش ایران سپید سال گذشته طی پیگیری های ایران سپید، دفتر معاونت توانبخشی اعلام کرد: «با توجه به بودجه محدودی که برای اجرایی شدن ماده 27 به سازمان بهزیستی واریز شده فقط توانستیم سه دهک اول معلولان بهزیستی که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند را مشمول این طرح کنیم و یادآور شدند که می دانیم افرادی هستند که نیازمند واقعی دریافت این کمک هزینه معیشتی اند اما بودجه کافی برای تحت پوشش قرار دادن آنها نداریم.»

گله ها و شکایت ها همچنان ادامه داشت تا اینکه در شهریور سال 1399 وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی از واریز این کمک هزینه به حساب 125 هزار خانوار دارای معلولیت خبر داد. باتوجه به کاهش آمار یعنی کاهش از 191 هزار خانوار به 125 هزار خانوار و البته تعدادی بسیاری از شکایت های ارسالی به تحریریه ایران سپید سبب شد دوباره سری به معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی بزنیم تا علت این کاهش آمار و زمان جایگزین شدن معلولان جدید در چرخه دریافت این کمک هزینه معیشتی را جویا شویم.

در پاسخ به این سوال ها محمد نفریه، معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی می گوید: «همان طور که در ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان آمده، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد داری معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه را تعیین و و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.»

وی ادامه می دهد: «سازمان بهزیستی در سال 97 و 98 بودجه مورد نیاز را درخواست کرده است اما آنچه که در آخر به سازمان تعلق گرفت خیلی کمتر از بودجه درخواستی ما بود. در سال 97 سازمان بیش از 25 هزار میلیارد و در سال 98 بیش از 33 هزار میلیارد برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان  درخواست کرد. اما در سال 97 هزارو دویست میلیارد و در سال 98 هزار سیصد میلیارد به بهزیستی بودجه اختصاص پیدا کرد. این درحالی است که در سال 97 باتوجه به بودجه ای که برایمان در نظر گرفتن فقط 72 درصد آن را پرداخت کردند.»

وی می افزاید: «در متن قانون چند نکته بسیار مهم درج شده است، اول آنکه این کمک هزینه معیشتی فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق می گیرد و نکته دوم این کمک هزینه برای افرادی است که کارو درآمد ندارند. با توجه به بودجه ای بهزیستی از سال 98 سعی کردیم این ماده 27 قانون را اجرایی کنیم. به همین منظور اجرای قانون را با سه دهک پایین درآمدی که فاقد شغل و درآمد هستند آغاز کردیم و ماهانه بر اساس بعد خانوار از 140 هزار تومان تا 160 هزار تومان هر سه ماه یک بار به این افراد پرداخت میشود.»

نفریه با اشاره به بررسی های جدید از بانک اطلاعاتی بهزیستی در سال 99 بیان می کند: «مشخص شد آمار اولیه که 191 هزار خانوار اعلام شده بود دقیق نیست و افرادی هم که دارای معلولیت خفیف و متوسط بودند در این برنامه جا نمایی شدند که برای سال جدید این افراد از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی خارج شدند، معلولان زیر 18 سال که برایشان شغل و درآمد مطرح نیست در این چرخه دریافت قرار داشتند که حذف شدند و مددجویان معلولی که در مراکز نگهداری زندگی میکنند و در حال حاضر بیش از یک میلیون تومان در ماه یارانه به انها تعلق می گیرد هم جزو این آمار بودند، که حذف شدند.»

نفریه با بیان اینکه این افراد از چرخه دریافت خارج شدند می گوید: « اکنون آمار دریافتی های این کمک هزینه معیشتی به 125 هزار خانوار رسیده است. البته برای جایگزین کردن افراد در چرخه دریافت کمک هزینه معیشت، استعلامی را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول دهک بندی و تعیین درآمد دهکهاست، درخواست کردیم.»

وی می افزاید: «طبق آمار وزارت تعاون دهک سه به بالای شهری و پنج به بالای روستایی درآمد حداقلی را دارند اما کمتر از حداقل دستمزد سالانه و دهک چهار شهری و دهک شش روستایی به بالا حداقل دریافتی را دارند. با این حساب دهک سه شهری به پایین و دهک پنج روستایی به پایین شامل دریافت حق معیشت خواهند شد. این استعلام رسمی صورت گرفته و اگر جواب همین باشد انشالله این آمار اصلاح خواهد شدو به افرادی که در سه دهک پایین شهری و پنج دهک پایین روستایی قرار دارند درآینده این حق معیشت تعلق خواهد گرفت و اگر تعدادشان کمتر از آمار اولیه یعنی 191 هزار خانوار باشد سرانه دریافتی شان افزایش خواهد یافت.»

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان صحبت هایش بیان اظهار امید واری می کند و می گوید: «انشالله هرچه زودتر و ظرف دو الی سه ماه آینده نتیجه استعلامی که از وزارتخانه درخواست کردیم به بهزیستی ارائه شود تا برای پرداخت سه ماه سوم سال افراد جدید جایگزین شوند.» 

فایل صوتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *