شناسه خبر: 22085 منتشر شده در مورخ: 1399/8/3 ساعت: 12:21 گروه: دانش و فن آوری  
کرونا و رأی دهندگان نابینای آمریکایی

کرونا و رأی دهندگان نابینای آمریکایی

هرچه به سوم نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، انواع تحلیل‌ها در باره ابعاد گوناگون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، از در و دیوار به سمتمان سرازیر می‌شوند.

به گزارش ایران سپید هر تحلیل‌گر یا رسانه، به فراخور مأموریت یا رسالتش، جنبه‌ای از این رویداد مهم را وا می‌کاود؛ یکی ابعاد اقتصادی پیروزی بایدن را بر‌می‌شمرد و دیگری بر تبعات بین‌المللی تمدید حضور ترامپ در کاخ سفید انگشت می‌گذارد. در میان خیل اخبار انتخابات آمریکا، چون نیک بنگری برای ما نابینایان هم فارغ از تعلقات فکری و سیاسی، از منظر نابینایی نکات جالبی در انتخابات آمریکا یافت می‌شود. نحوه مشارکت معلولین و نابینایان در انتخابات، از جمله نکات جالب توجه در انتخابات آمریکا محسوب می‌شود. قبلاً در ستون حاضر، نگاهی داشتیم به دستگاه‌هایی که متولیان برگزاری انتخابات در آمریکا در محل شعب اخذ رأی مستقر می‌کنند تا مراجعان نابینا بتوانند در کمال استقلال و به گونه‌ای که حریم شخصی‌شان خدشه‌دار نشود، در رأی‌گیری شرکت کنند. امسال اما قضیه کمی متفاوت است. می‌دانیم که ترک‌تازی‌های کرونا باعث شده بسیاری از رأی دهندگان آمریکایی ترجیح بدهند به جای مشارکت حضوری، رأیشان را به شکل پستی به صندوق‌ها بیندازند. اگر با ساز و کار انتخابات در آمریکا آشنایی داشته باشید حتماً می‌دانید که رأیگیری برای انتخاب ریاست جمهوری معمولاً از چند هفته پیش از تاریخ روز اصلی انتخابات یعنی فردای اولین دو‌شنبه نوامبر آغاز می‌شود و در طول چند هفته، رأی دهندگانی که به هر دلیل نمی‌خواهند به شکل حضوری مشارکت کنند، رأیشان را با پست ارسال می‌کنند. این روش شاید در نگاه اول روشی متناسب و در دسترس برای نابینایان به شمار آید؛ فرد نابینا از هم‌خانه یا دوست بینای خود می‌خواهد که نام فلان کاندیدا را از طرف او روی برگه بنویسد و برایش پست کند. این روش اما مغایر با روح انتخابات است؛: چرا که یکی از مهم‌ترین شرایط برگزاری انتخابات این است که رأی‌گیری به شکل مخفی صورت پذیرد. بنا بر این، نابینایان هم باید راهی برای رأی دادن به شکل مستقل داشته باشند تا رأی‌شان مخفی بماند.

نهادی خصوصی به نام Democracy Live که در ۲۰۰۷ میلادی تأسیس شده، مأموریتش را مشخصاً این قرار داده که تمهیداتی را فراهم کند که گروه‌های مختلف معلولین و آمریکایی‌هایی که به هر دلیل خارج از خاک این کشور زندگی می‌کنند هم بتوانند به شکل بر‌خط در انتخابات شرکت کنند. این نهاد خصوصی برای نخستین بار در ۲۰۱۵ ساز و کاری را با نام OmniBallot راه‌اندازی کرده که به نابینایان و سایر گروه‌های معلولین امکان می‌دهد با نصب یک نرم‌افزار ساده بر روی دستگاه هوشمندشان و اتصال به اینترنت، به شکلی کاملاً دسترسی‌پذیر، نام کاندیدا‌ها را مرور کنند، کاندیدای دلخواه را انتخاب کنند و بعد، برگه رأی را چاپ کنند و به دست مأمور پست بسپارند. OmniBallot اولین بار در انتخاباتی در یکی از بخش‌های کالیفرنیا به کار گرفته شد و پس از آن تا سال ۲۰۱۸ دست کم در صد انتخابات از آن استفاده شد و بیش از یک میلیون فرد دارای معلولیت از آن برای شرکت در انتخابات استفاده کردند. حالا امسال و بعد از این همه آزمون و خطا، این سامانه در بیش از ۴۰۰ شهر در آمریکا قابل استفاده شده و نابینایان می‌توانند به سادگی و بدون نیاز به حضور در شعبه اخذ رأی و بی که دغدغه ابتلا به کرونا گریبانشان را بگیرد، در پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کنند و چهل و پنجمین رئیس جمهوری را در صندلی‌اش ابقا کنند، یا رأی به حضور یک فرد دیگر در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهورِ چهل و ششم بدهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *