شناسه خبر: 22015 منتشر شده در مورخ: 1399/7/22 ساعت: 12:29 گروه: اجتماعی  
استقلال نابینایان با اجرای قانون حمایت از معلولان امکان پذیر است

استقلال نابینایان با اجرای قانون حمایت از معلولان امکان پذیر است

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر اشتغال و مناسب‌سازی شهری را اصلی‌ترین دغدغه و خواسته نابینایان استان تبریز اعلام کرد و گفت: با اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان شاهد تغییرات بسیاری در زندگی نابینایان خواهیم بود.

به گزارش ایران سپید مهدی رفعتی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی عصای سفید از طریق وبکنفرانس برگزار کرد ضمن گرامی داشت این روز گفت: «ما از طریق رسانه ها مشکلات نابینایان و کم بینایان را به گوش مردم و مسئولان می رسانیم تا بتوانیم راه مطالبه گری را پیشه کنیم. بیشتر انجمن ها و موسسات فعال در حوزه معلولان و نابینایان در تلاش هستند این قشر ار جامعه را از کنج خانه ها بیرون آورده و توانمندی های شان را ارتقا دهند و به آحاد مردم ثابت کنند که معلولیت نمی تواند جلوی اراده انسان ها را بگیرد.»

وی ادامه داد: «نابینایان برای اثبات توانمندی های که دارند باید اول موانع پیش رویشان را بردارند. برخی از موانع ها را میتوانیم خودمان جابه جا کنیم اما برای مشکلات بزرگ تر و اساسی تر نیازمند حمایت دولت و مسئولان هستیم. مناسب سازی شهری، حمل و نقل عمومی رایگان و اشتغال از اصلی ترین خواسته یک فرد نابینا برای حضور در جامعه و خروج از انزوا است. هر چقدر هم تلاس کنیم پا را از خانه بیرون بگذاریم اما وقتی محیط تردد مان مناسب نباشد نمی توانیم به حرکت ادامه دهیم.»

رفعتی با اشاره به مشکلات اقتصادی معلولان به ویژه نابینایان بیان کرد: « طی یک سال اخیر با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن، اجاره بهاء، خوراک، پوشاک و... هم افزایش چشم گیری داشت و در این میان معلولان بیشترین آسیب را دیدند. برخی از افراد داری معلولیت برای گذران زندگی به دستفروشی مشغول بودند تا مخارج زندگی خود و خانواده شان را تامین کنند اما با شیوع ویروس کرونا کار و کاسبی این افراد تحت تاثیر قرار گرفت و بیشتر شان خانه نشین شدند. به همین جهت ما پیگیر مفاد قانون حمایت از معلولان هستیم تا ماده 27 قانون که به بحث معیشت معلولان پرداخته است اجرایی شود.»

وی با بیان اینکه طبق قانون باید سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه ها برای معلولان و نابینایان باشد، افزود: « نابینایان جزو تحصیل کرده ترین و فرهیخته ترین معلولان هستند. دیگر نمیتوان از یک نابینا با مدرک دکتری توقع داشت در پست تلفنچی مشغول کار شود باید برای معلولان تحصیلکرده ردیف های شغلی مناسب با توانمندی هایشان ایجاد شود و تجهیزات مورد نیازشان را تامین کنند. متاسفانه سهمیه استخدامی نابینایان از سایر دستگاه ها حذف شده است و ما به همین جهت درصدد آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به نابینایان هستیم تا حداقل درآمدی داشته باشند. با فرا گیری مهارت های مختلف می تواند به بازار کار در عرصه تولید و کارآفرینی ورود پیدا کنند.»

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر با بیان اینکه خواسته نابینایان ایران متفاوت از سایر کشورها نیست، خاطرنشان کرد: « در کشورهای پیشرفته نابینایان با فناوری‌های نوین به دنبال زندگی عادی خود هستند اما در ایران نابینایان همچنان با مسایل ابتدایی از جمله معیشت، اشتغال و مناسب‌سازی شهری دست و پنجه نرم می‌کنند. نابینایان ما هنوز درگیر ابتدایی ترین نیازهایشان هستند و برای رسیدن به فناوری های نوین در جهت رفاه زندگی فاصله بسیاری دارند. برای رفع این نیاز ها به مشارکت مسئولان و همه دستگاه ها نیازمند هستیم.»

رفعتی با بیان اینکه امروز عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات است، افزود: « 90 درصد نابینایان ارتباط خود با سایر اقشار را از طریق فناوری دیجیتال و ارتباطات برقرار می‌کنند به همین منظور می‌خواهیم در تجهیز نابینایان به این وسایل یاریمان کنند.»

وی در پاسخ به سوال ایران سپید در مورد تعداد اعضای انجمن این موسسه و سطح تحصیلاتشان بیان کرد: «موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر حدود 850 عضو فعال دارند که با احتساب تحت پوشش بودند خانواده های این افراد تعداد کثیری در این موسسه عضویت دارند و طبق آخرین آمار 52 درصد از اعضا را آقایان و 48 درصد را بانوان تشکیل می دهند و لازم به یادآوری است که بالای80 درصد اعضای این انجمن را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند.»

رفعتی با اشاره به یکی از فعالیت های مهم و قابل توجه این موسسه افزود: «موسسه ما استدیو ضبط بسیار مجهزی دارد که برای تولید کتاب های صوتی دانش آموزان و دانشجویان از آن استفاده میکنیم تا بتوانیم قدمی در استقلال این افراد برداریم.»

در ادامه این نشست روح الله ساعی مشاور امور معلولان مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی ضمن توجه به وضعیت تردد نابینایان در شرایط فعلی کشور گفت: «رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای نابینایان و معلولان میتواند باری از دوش این قشر از جامعه بردارد با وجود پیگیری‌های بسیار از طریق بهزیستی و تشکل‌ها این مهم را از شورا و شهرداری، در خواست کردیم اما به نتیجه نرسیده ایم.»

ساعی با اشاره به مناسب سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی ادامه داد: «یکی از مهم ترین مطالبات نابینایان تسهیل در رفت و آمد است تا همچون دیگر افراد جامعه مطالبات شان را پیگیری کنند.»

وی افزود: « در شرایط فعلی کشور و اقتصاد و معیشت بسیاری از معلولان به خطر افتاده و به سختی زندگی می کنند و این امر نیاز مند توجه ویژه دولت به بحث معیشت معلولان در شرایط کرونایی کشور است. چند سالی است که سازمان ها از استخدام نابینایان به دلایل مختلف سر بازمی زنند و با و حتی قانون سه درصد استخدام را هم به نحوی دور می زنند این شرایط ایجاب میکند انجمن ها معلولان را به سمت خود اشتغالی ترغیب کنند تا ضمن کسب مهارت و ایجاد شغل استقال مالی نیز پیدا کنند و نیازمند کمک های اندک سازمان های حمایتی نباشند.»

ساعی در پاسخ به سوال ایران سپید درمورد تامین وسایل توانبخشی نابینایان دراین استان بیان کرد: « همان طور که می دانید بودجه ای که به وسایل توانبخشی نابینایان تعلق می گیرد کمتر از سایر معلولیت هاست و بیشتر وسایل کمک توانبخشی هم که نابینایان به آن نیازمند هستند در بخش فناوری ها قرار دارند. اما باتوجه به این محدودیت ها با کارهای کارشناسی که صورت گرفته 17 قلم از وسایل توانبخشی مورد نیاز نابینایان استان را شناسایی و با کمک مدیر کل بهزیستی تامین کردیم. من به نمایندگی از دیگر نابینایان استان از بهزیستی کل کشور درخواست می کنم به بحث تامین بودجه وسایل کمک توانبخشی نابینایان توجه ویژه ای شود تا این گروه از معلولان هم بتوانند به کمک این وسایل استقلال فردی شان را بیشتر کنند. »

 این وب کنفرانس خبری به مناسبت 15 اکتبر روزجهانی عصای سفید با حضور مدیران و اعضای هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر تشکیل شد تا مشکلات نابینایان استان تبریز به گوش مسئولان و مردم برسد.  در پایان هم مدیرعامل این موسسه خواستار اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان و احقاق حقوق نابینایان شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *