شناسه خبر: 21998 منتشر شده در مورخ: 1399/7/20 ساعت: 12:56 گروه: اجتماعی  
آگاهی از متن قانون حمایت از حقوق معلولان سرنوشت ساز است

آگاهی از متن قانون حمایت از حقوق معلولان سرنوشت ساز است

سال 13۹۶ قانون حمایت از حقوق معلولان به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد دارای معلولیت کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ایران در زمره ۴۰ کشور دنیا قرار گرفت که قانون ویژه ی برای بخشی از افراد جامعه اش در نظر گرفته است.

به گزارش ایران سپید گر چه پیشینه این قانون به سال های قبل تر یعنی سال 83 باز میگردد اما بازنگری و اصلاح برخی از مواد قانون و لازم الاجرا شدند مواد آن کاری است که در چند سال اخیر صورت گرفته است. این قانون هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ از سوی رئیس جمهوری به دستگاه های مختلف کشور ابلاغ شد.

وجود قوانین خاص برای افراد دارای معلولیت مزیتی است که به معلولان کمک می کند تا حقوق شان در مقایسه با دیگر افراد جامعه نادیده گرفته نشود و حقی از آنان زایل نگردد. اما سوال اینجاست که معلولان چقدر به حقوق شان آگاهی دارند، آیا برای یکبار هم که شده این 34 ماده و 29 تبصره در قانون حمایت از حقوق معلولان را خوانده اند؟ آیا نسبت به آن اشراف دارند؟

چند روز پیش خبری در مورد مسابقه بزرگ قانون خوانی از آذربایجان شرقی به دستمان رسید و ما را بر آن داشت تا برای اطلاع از چند و چون ماجرا با مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر شهر تبریز به گفتگو بپردازیم. 

مهدی رفعتی کارشناس ارشد حقوق خصوصی در مورد علت برگزاری مسابقه قانون خوانی میگوید: «قانون حمایت از حقوق معلولان برای زندگی این قشر بسیار حیاتی و آگاهی نسبت به مفاد آن برای هر معلولی سرنوشت ساز است. با توجه به اهمیت وجود این قانون در زندگی تک تک ما معلولان، افرادی بسیاری هستند که هنوز نسبت به قانون خودشان آگاهی لازم را ندارند ما میخواهیم معلولان یک بار هم که شده این قانون را مطالعه کرده و با محتوای آن آشنا شوند. شاید این مسابقه بتواند افراد را به این کار ترغیب کند و برای یکبار هم که شده متن قانون را بخوانند.»

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر  با اشاره به چگونگی برگزاری این مسابقه بیان می کند: «موسسه بصیر با همکاری انجمن نابینایان و بهزیستی استان این مسابقه را برنامه ریزی و طراحی کردند. طی رایزنی هایی هم که با بهزیستی استان داشتیم مقرر شده است جوایزی به صورت نقدی از سوی این سازمان به برندگان مسابقه تعلق گیرد.»

وی می افزاید: «سوال ها از متن قانون طراحی شده و مسابقه به صورت آنلاین برگزار میشود. برای شرکت در مسابقه افراد باید وارد لینک مخصوصی شوند که از تاریخ 20 تا 25 مهر ماه در سایت موسسه نابینایان بصیر آذربایجان شرقی و سایت بهزیستی استان بارگذاری خواهد شد. علاقه مندان می توانند با کلیک بر روی لینک https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeJOUR5lMPUmFGBs7nogHBGNxscmkKLltmZCCTvagKiRNuT8g/viewform   در مسابقه قانون خوانی شرکت کنند.»  

رفعتی در خصوص تعداد سوال ها در مسابقه قانون خوانی می گوید: «به مناسبت روز عصای سفید 23 سوال چهار گزینه ای طراحی شده است که اگر افراد 20 نمره کامل را دریافت کنند در قرعه کشی برندگان مسابقه شرکت داده خواهند شد. با توجه به تعداد شرکت کنندگان در مسابقه مقرر شده است به 23 نفر جوایز نقدی اهدا شود و به خاطر اینکه 23 مهر روز خاص نابینایان است تصمیم گرفته شده از این 23 نفر برنده مسابقه، 15 نفر نابینا باشند و 8 برنده دیگر را از سایر معلولیت ها قرعه کشی کنیم. به این صورت است که اسامی نابینایانی که حد نصاب نمره را دریافت کنند جدای از دیگر معلولان قرعه کشی خواهد شد.»  

دبیر مدرسه شبانه روزی غلام رضا مردانی آذری در مورد برنامه های دیگر موسسه نابینایان بصیر می گوید: «به علت وجود ویروس کرونا در کشور و عدم برگزاری مراسم های دسته جمعی و حضوری برنامه های این موسسه بیشتر آنلاین و در فضای مجازی برگزار خوهد شد. در روز های آینده موسسه بصیر دو برنامه را به صورت زنده در لایو اینستاگرام به آدرس bassir.1388  دارد.»

رفعتی ادامه می دهد: « 23 مهر ماه که نشستی با مسئولان بهزیستی برای انتقال مشکلات معلولان و نابینایان را تدارک دیده ایم تا مسئولان متولی معلولان را درگیر مشکلات این گروه از جامعه کنیم که به صورت زنده در صفحه مجازی موسسه پخش خواهد شد. همچنین به جای مراسم های دسته جمعی که هر ساله برگزار می کردیم امسال در روز 27 مهر مراسمی را به صورت مجازی با حضور اعضا در اینستاگرام خواهیم داشت.»

وی با اشاره به دیدار با برخی نابینایان موفق و نابینایان که مشکلات متعدد دارد می گوید: «شاید نتوانیم به علت شرایط به وجود آمده در کشور همه دوستان و اعضای موسسه را از نزدیک ملاقات کنیم اما در نظر داریم در هفته جهانی عصای سفید به منزل برخی از اعضا سر زده و دیدارهایی را داشته باشیم. امسال بسیاری از برنامه هایی که داشتیم تحت تاثیر کرونا یا لغو شده است یا نحوی برگزاری آن تغییر کرده است به عنوان مثال تصمیم داریم که تئاتر خیابانی را با حضور بازیگران نابینایان در فضای شهر برگزار کنیم اما این امر منوط به اجازه مسولان ذی ربط خواهد بود.»

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر در پایان صحبت هایش با اشاره به دیدار با مسئولان رسانه ملی هم میگوید: «مقرر شده است با مشارکت مسولان بهزیستی استان نشستی را با مدیران رسانه ملی در تبریز داشته باشیم و از آنها بخواهیم ساعاتی را طبق قانون حمایت از حقوق معلولان به برنامه های ویژه معلولان و فرهنگ سازی در خصوص این گروه از جامعه اختصاص دهند.» 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *