شناسه خبر: 21943 منتشر شده در مورخ: 1399/7/13 ساعت: 16:33 گروه: اجتماعی  
آموزش بانوان معلول در سایه بی توجهی ها

آموزش بانوان معلول در سایه بی توجهی ها

فرق دارد اهل غرب کشور باشی یا شرق آن جنوبی باشی یا شمالی در هر شهر و استان با هر اقلیت و فرهنگ نگاه ها به زنان و دختران دارای معلولیت متفاوت است. قومیت، نژاد، فرهنگ، زبان، مذهب، باورهای معنوی، ارزش‌ها، سنت‌ها، و آداب و رسوم و همچنین سبک زندگی، بانوان دارای یک معلولیت مشابه را از هم متمایز می کند.

به گزارش ایران سپید این نمایز در زمینه توانمندی هایشان نیست بلکه در برخی موارد بیشتر از توانمندی و استعداد بانوان، معلولیتی که دارند به چشم می خورد. این امر سبب شده است برخی از این بانوان هم بارو کنند که نمی توانند.

با وجود این که تعداد زنان معلولی که خود مسئول مراقبت و سرپرستی از خودشان هستند از مردان بیشتر است، اما بسیاری از این زنان هیچ‌گاه امکان استخدام و اشتغال را نداشته اند. طبق بررسی های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1390 تعداد مردان خود سرپرست معلول 19 هزار و 81 نفر و زنان خود سرپرست معلول 39 هزار و 372 نفر بوده است. زنان در جامعه مورد تبعیض های بسیاری قرار گرفتند و این تبعیض ها برای بانوان دارای معلولیت دوچندان خواهد بود. آموزش، تحصیل، اشتغال، تردد آسان، ازدواج و... از جمله مشکلاتی است که تک تک بانوان معلول با هر نوع معلولیتی که دارند با آن روبه رو میشوند و در این میان کمتر انجمی یا تشکلی را دیده ایم که تخصصی در بحث بانوان و مشکلات و آموزش این افراد فعالیت کنند.

مشکلات بانوان دارای معلولیت باید از ریشه و اساسی بررسی و برای حل آن راهکارهای مناسب ارائه شود که این امر حضور انجمن های فعال در بخش بانوان آن هم به صورت تخصصی را می طلبد.

چندی پیش شنیدیم برخی از فعالان حقوقی و وکلای دادگستری انجمنی با نام «انجمن دفاع از حقوق زنان معلول مهرآفرین» را تاسیس کردند تا پیگیر مشکلات حقوقی و قضایی بانوان دارای معلولیت که حقوقشان به هر شکلی تضییع شده است، باشند. در همین زمینه با یکی از وکلای پایه یک دادگستری به گفتگو نشستیم تا برایمان از اهدافی بگوید که زمینه ساز تشکیل این انجمن تخصصی شد.

لیلا والایی یکی از بنیانگذاران این انجمن می گوید: «فعالیت های مختلف در حوزه زنان دارای معلولیت بسیار اندک بوده است. اگر در مورد معلولان فعالیت هایی صورت گرفته است به صورت کلی برای همه معلولان است اما در خصوص موضوع زنان معلول چه درمورد روابط خانوادگی، تحصیل، اشتغال و ازدواج در جامعه هنوز قدم های موثری را شاهد نبودیم. این موضوعات بسیار جای کار دارد که فقط باید از جنبه زنانه به آن نگاه شده و برای آن راه حل هایی در نظر گرفته شود.»

وی ادامه می دهد: «در حوزه فعالیتم با موارد بسیاری رو به رو شدیم که در آن بانوان معلول مورد خشونت های خانگی قرار گرفته اند یا حقوق مالی و معنویشان به عنوان همسر یا فرزند نادیده شده است. معمولاً بانوان معلول توانایی مالی ندارند که بتوانند وکیل گرفته و از حقشان دفاع کنند یا اینکه مشاوره حقوقی درستی به آنها ارائه شود. در بحث زنان و دختران معلول نیاز به یکسری کارگاه های آموزشی داریم تا این افراد را با حقوق شان آشنا شوند.»

والایی با اشاره به اعضای هیئت مدیره انجمن دفاع از حقوق زنان معلول مهرآفرین می گوید: «انجمن را با همکاری چند تن از دوستان وکیل و حقوقی تاسیس کردیم. اما این انجمن نیازمند تعداد بسیاری از وکلا است تا بتوانیم خدماتمان را به بانوان بیشتری در سطح تهران و کشور ارائه دهیم.»

این وکیل دادگستری با اشاره به پیگیری های این انجمن در مورد ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان بیان می گوید: «در حال حاضر بحث دادخواهی در مورد ماده 27 قانون جزو مهم ترین برنامه هایم برای پیگیری حقوق زنان معلول است چرا که این افراد بیشتر از آقایان دارای معلولیت نیازمند دریافت این حقوق هستند. با تلاش هایی که صورت گرفته بانوانی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و هیچ درآمدی ندارد را تا حدودی شناسایی کردیم تا برایشان دادخواهی را انجام دهیم.»

والایی می افزاید: «انجمن زنان معلول مهر آفرین از سال 95 راه اندازی شده است تا به مشکلات زنان و دختران این گروه بپردازد. این انجمن برای پیگیری موارد شخصی افراد رایزنی هایی را با کانون وکلا انجام داده است تا بتوانند از وکلای معاضدتی استفاده کنند. بیشتر مراجعه کنندگان برای پیگیری های موضوعاتی همچون خشونت های خانگی، استخدام، کلاهبرداری و... است. ما در صددیم سایتمان را راه اندازی کنیم و اکنون در حال طراحی آن هستیم تا بتوانیم اطلاعرسانی بیشتری را به جامعه هدفمان داشته باشیم.»

والایی با بیان آنکه هنوز نمی توانیم به همه بانوان خدماتمان را ارائه دهیم، می گوید: «دفتر کارم را به فضای انجمن اختصاص دادم و با همکاری دوستان وکلا و حقوقی ام پیگیری ها را انجام میدهیم. اما هنوز نمیتوانیم به همه بانوان معلول خدمات دهیم چرا که تعداد وکلایی که با انجمن همکاری می کنند محدود و تعداد مراجعه کنندگان بسیار زیاد هستند. به همین جهت از وکلایی که دوست دارند در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند دعوت می کنیم تا در این انجمن به ما بپیوندند تا بتوانیم خدمات مان را گسترش دهیم و یاری رسان بانوان معلول باشیم.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *