شناسه خبر: 21942 منتشر شده در مورخ: 1399/7/13 ساعت: 16:27 گروه: اجتماعی  
ارائه پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارائه پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست گفتگوی هفته شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به طرح سه پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش عمومی و چهار پیشنهاد در در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش ایران سپید دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن خوش آمد گویی  و تشکر از دیدگاه علمی دکتر ستاری  و نگاه عالمانه به مسائل توسعه اظهار داشت: دیدگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص عبور از توسعه سخت افزاری به سمت  توسعه نرم افزاری و سپس توسعه انسان مبنا دقیقا با تجارب توسعه در جهان بشری همخوانی دارد و لذا امروزه نظریه ی توسعه انسان مبنا و توسعه فرهنگی، نظریه اصلی توسعه است  که آموزش وپرورش بیشترین نقش را در آن ایفا می نماید.

معاون وزیر در ادامه  به بیان سه پیشنهاد در حوزه کلی  آموزش و پرورش  و چهار پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش  استثنایی پرداخت و اظهار داشت: بسیاری  از طرح های خوب و با کیفیت در حوزه آموزش و پرورش پیاده می شود اما  چون الزامات آن به خوبی فراهم نیست با شکست مواجهه می شود. طرح شهاب  و طرح بوم از آن دسته طرح هایی هستند که اتفاقا اجرای خوب آن ها کمک شایانی به استعداد یابی مطلوب و تمام ساحتی دانش آموزان می کند.

وی با بیان اینکه  دو پیشنهاد در خصوص طرح شهاب دارم اظهار داشت:  اول اینکه با پایلوت کردن یک استان، این طرح در ابعاد گوناگون باز مهندسی شود تا به سمت اهداف کیفی به خوبی حرکت کند و دیگر اجرای آزمون های معتبر رغبت سنج و استعداد تحصیلی  در راستای اجرای این طرح است که می تواند به استعداد یابی دانش آموزان و مداخلات موثر آن در کیفی سازی تعلیم و تربیت ایشان بسیار کمک کند.

وی افزود: پیشنهاد دوم در خصوص طرح بوم است، این طرح هم می تواند با اجرا درست، استعدادیابی خوبی از دانش آموزان داشته باشد و  دقیقا نقش برنامه عصر جدید را در حوزه مدارس ایفا نماید.

وی تصریح کرد: اگر کار اصل آموزش وپرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی بدانیم این دو طرح از شناسایی این استعداد ها و تبدیل آن ها به سرمایه های انسانی  در عرصه های مختلف کمک شایانی خواهد نمود .

 معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد سوم اینجانب تقویت و حمایت از پژوهش سراها، آزمایشگاه های نانو، سلول های بنیادین و دارو های گیاهی و علوم شناختی  و نیز مدارس  سمپاد مربوط است اظهار داشت: حدود پانزده  نوع مسابقات  علمی –پژوهشی از جمله المپیاد ها که هم در جریان شناخت استعداد ها و هم تقویت آن ها اثرات انکار پذیری دارد، در آموزش و پرورش اجرا می شود که نیازمند تقویت و حمایت است.

 معاون وزیر در ادامه به بیان چهار پیشنهاد در حوزه ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانش آموزان با نیاز های ویژه پرداخت و اظهار داشت: اولین پیشنهاد در خصوص استعداد یابی  در سنین طلایی به منظور مداخلات بهنگام طلایی است. ما همه ساله از سال 1370 برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برای کل دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی  اجرا می کنیم  و در سال 99 پوشش 99 درصدی را هدفگذاری  کرده ایم.

وی افزود: این برنامه با بیش از 20 هزار نیروی انسانی و  در بیش از دو هزار پایگاه انجام می شود و این برنامه امکان استعداد سنجی دانش آموزان در قلمروهای  مختلف  از بدو ورود دارد تا با مداخلات به هنگام طلایی به رشد کیفی استعداد ها منجر شود.

وی تصریح کرد: در این راستا آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان نرم سازی آزمون های معتبر  را داردخصوصا اینکه بانک جامع آزمون ها در این سازمان تشکیل شده است و در این راستا کمک خوبی می تواند به انجام برساند.

معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد دوم به هدایت، حمایت و تاسیس شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و شتاب دهنده ها مربوط می شود اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز های ویژه به 105 قلم وسایل آموزشی، کمک آموزشی، توانبخشی، ورزشی و پرورشی نیاز دارند. که این شرکت ها می توانند به تامین آنها  همت گمارند  و هم چنین با توجه به شرایط کرونا در فرآیند های آموزش مجازی و دیجیتالی کمک شایانی  به  تعلیم و تربیت این دانش آموزان داشته باشند.

وی افزود: سومین پیشنهاد به مناسب سازی و ایجاد پارک های علمی و فناوری در حوزه ی دانش آموزان با نیاز های ویژه مربوط است که در این راستا معاونت علمی و فناوری می تواند منشاء اثرات و برکات  بسیار برای دانش آموزان با نیاز های ویژه گردد.

حسینی در پایان با بیان اینکه چهارمین پیشنهاد به حمایت بیشتر و ویژه تر از دانش آموزان با نیاز ویژه که جزء استعداد های درخشان هستند  مربوط می شود  اظهار داشت: این دسته از دانش آموزان حمایت بیشتری را نسبت به دانش آموزان عادی می طلبند که انشالله  مورد توجه قرار خواهد گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *