شناسه خبر: 21925 منتشر شده در مورخ: 1399/7/12 ساعت: 14:13 گروه: اجتماعی  
مناسب سازی نیاز به فرهنگ سازی دارد

مناسب سازی نیاز به فرهنگ سازی دارد

قانون حمایت از حقوق معلولان به بحث مناسب سازی در همه اماکن اشاره کرده است قانونی که سالهای از تصویب آن می گذرد و در بازبینی مجدد آن هم به این امر تاکید شده است.

به گزارش ایران سپید انجمن های بسیاری در بحث مناسب سازی فعالیت می کنند و در تلاش اند تا با اجرایی شدن ماده 2 این قانون راه را برای حضور این شهروندان در سطح شهر هموار سازند. استان اصفهان یکی از شهر هایی است که در امر آموزش و البته فرهنگ سازی در زمینه مناسب سازی قدم های موثری را برداشته است.

چهار سال پیش مؤسسه ای با هدف فرهنگ سازی در امر مناسب سازی وارد میدان شد و فعالیت هایش را با حضور شهروندان دارای معلولیت گسترش داد. مدیرعامل مؤسسه فرصت برابر آریا سپاهان در گفتگو با ایران سپید از چرایی تشکیل این مؤسسه تخصصی برایمان صحبت می کند.

بهاره ابراهیمی با اشاره به تلنگری که زمینه ساز این مؤسسه میشود، میگوید: «رشته تحصیلی ام مهندسی معماری و فیلد تخصصی آن در کارشناسی ارشد مناسب سازی بود. به واسطه تخصصی که داشتم با اداره بهزیستی و ستاد مناسب سازی همکاری هایی را در جشنواره شهید رجایی و ارزیابی ادارات شهر اصفهان با همکاری بهزیستی انجام دادم.

 هدف جشنواره شهید رجایی ارزیابی شاخص های مناسب سازی در دستگاه ها و ادارات مختلف استان است. من به  همراه تیمی به ادارات شهر اصفهان سر میزدیم و میزان مناسب سازی و قابل دسترس بودن محیط ادارات را برای عموم مردم به ویژه افراد دارای معلولیت ارزیابی می کردیم.»

ابراهیمی با اشاره به کمبود هایی که در بحث مناسب سازی مشاهده کرده بود، بیان می کند: «فرهنگ سازی در جهت مناسب سازی یکی از خلا های بزرگیست که با آن رو به رو هستیم و البته نبود مؤسسه ای که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کند. به همین دلیل به فکر ایجاد مؤسسه ای افتادم تا با بهره گیری از تخصص و توان اساتید برجسته دانشگاه و تجربیات افراد دارای معلولیت گامی بزرگ در عرصه مناسب سازی شهری و زندگی گروهی از شهروندانمان بردارم. هدف من فقط مناسب سازی و استاندارد سازی فضا، اماکن و محیط زندگی افراد نیست چرا که مناسب سازی فقط جنبه فیزیکی ندارد و باید در بحث فرهنگسازی هم قدم های بزرگی را برداریم. »

وی با بیان آنکه فرهنگسازی فقط مختص مسئولان نیست، می افزاید: « فقط مسئولان نیستند که بدانند در جایگاهی که قرار دارند باید چه اقداماتی را در جهت رفع نیاز معلولان انجام دهند که کل جامعه باید با نیازهای این بخش از جامعه آشنا شود. مردم باید آگاه شوند تا هنگامی که جایگاه پارک معلولان را دید به حق او احترام گذاشته و در مکان دیگر خودروهایشان را پارک کنند یا کسبه های کوچه و خیابان باید آگاه شوند که نباید محیط پیاده رو را با وسایل داخل مغازه شلوغ و به قولی سد معبر کنند. این نکات هر چند کوچک اما  میتواند قدمی مهمی در جهت آگاه سازی افکار عمومی باشد.»

مدیرعامل مؤسسه فرصت برابر آریا سپاهان می گوید: «فرهنگسازی ها میتواند در زمینه های مختلف برخورد با معلولان باشد به طور مثال باید مردم بدانند اگر با فرد ناشنوایی مواجه میشوند نیازی نیست صدایشان را بالا ببرند تا فرد ناشنوا بشنود فقط کافی است شمرده شمرده سخن بگویند تا او بتواند لبخوانی کند. یا هنگامی که میخواهند به نابینایی کمک کنند از عرض خیابان عبور کند چگونه این کار را انجام دهند. اعضای هیئت مدیره مؤسسه فرصت برابر آریا سپاهان متشکل اعضای افراد عادی و معلولان هستند. هیئت مدیره مؤسسه از اساتید برجسته دانشگاه تشکیل شده تا بتوانیم از ظرفیت های علمی آنها در جهت پیشبرد اهداف مؤسسه استفاده کنیم. دکتر احمد شایوندی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، دکتر مریم قاسمی سیچانی عضو هیئت علمی دانشگاه خوراسگان و دکتر عماد رامین فر دکترای عمران و از گروه معلولان جسمی_ حرکتی آقای محسن جلوان، محمد سرمه، محمدرضا طاهری، ناشنوا خلیل رحیمی و سما زمانی و نابینایان علیرضا حیدری هستند وجود این افراد کنار هم این فرصت را ایجاد کرده تا از تجربیات معلولان در کنار تخصص اساتید بهره مند شویم.»

وی با اشاره به آموزش های کارکنان مترو و اتوبوسرانی در برخورد با شهروندان دارای معلولیت می گوید: «در این چهار سال فعالیت های بسیاری در زمینه فرهنگ سازی و آموزش انجام دادیم و همکاری های خوبی را با ستاد مناسب سازی اصفهان داشتیم. به علت شیوع ویروس کرونا  و تعطیلی کلاس های حضوری فعالیت هایمان کمی محدود تر شده است اما هنوز فعالیم و آموزش هایمان را در قالب تهیه بسته های آموزشی، بروشورها و پیام های آموزشی در فضای مجازی دنبال میکنیم. «مؤسسه فرصت برابر آریا سپاهان» یعنی ایجاد فرصت برابر برای همه شهروندان با هرتوان فیزیکی در محیط شهری که این امر مثلثی بین مردم، معلولان و مسئولان را می طلبد.  معلولان باید بتوانند در سطح شهر حضور موثر داشته باشند تا مردم با توانمندی این شهروندان آشنا شوند. این حضور موثر، زیرساخت های را نیاز دارد که فقط مسئولان میتوانند با جایگاه و امکاناتی که دارد ایجاد کنند.»  

ابراهیمی ادامه میدهد: «وقتی حرف از مناسب سازی میشود همه ابتدا به معلولان فکر می کنند اما مناسب سازی فقط برای این گروه نیست همه افراد با هرتوان فیزیکی است نیازمند محیطی مناسب و استاندار هستند. ما در کشور سالمندان، بانوان باردار و افرادی که در یک بازه زمانی دچار مشکلات حرکتی میشوند را هم داریم که نیازمند زیر ساخت های مناسب شهری هستند. خاطرم هست که برای بازدید و ارزیابی به اداره ای سر زدیم وقتی مشکلات داره را بیان کردیم گفتند که معلولی در این اداره رفت و آمد ندارد چه نیازی به مناسب سازی است! باید این نکته را همیشه یادآوری کنیم که کارمندانی که 30 سال در ادارات مشغول کارهستند بالاخره در یک بازه زمانی ممکن است دچار مشکلات موقت شوند مثلاً کارمندان زن دوران بارداری را تجربه می کنند یا کارمندان مرد با کهولت سن تردد برایشان در مکانی نامناسب دشوار خواهد شد و یا اگر دچار حادثه ای شوند نمی توانند به راحتی در محل کارشان ترد کنند به همین دلایل نیاز داریم محیط های دارای اصلاح شوند و مناسب سازی صورت گیرد.»

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که محیط شهر اصفهان و فضای ادارات آن را چگونه ارزیابی کرده است، می گوید: «4 سال است که به واسطه بهزیستی درگیر مناسب سازی ادارات شهر اصفهان شدم که میتوان به جرات گفت حدود 60 درصد از ایراداتی که بر روی محیط ها گذاشتیم برطرف شده و پیشرفت خوبی را شاهد بودیم اما انکار نمی کنم خلا های بسیاری به وسعت شهر اصفهان وجود دارد. خیابان های ما هنوز اصلاح نشده است اما آینده خوبی را پیشرویمان می بینم چرا که همکاری خوبی میان شهرداری، بهزیستی و استانداری اصفهان صورت گرفته است که این همکاری قطعاً نتایج مثبتی هم در بر دارد.»

مدیرعامل مؤسسه فرصت برابر آریا سپاهان در پایان صحبت هایش با اشاره به سرفصل های آموزشی می گوید: «ما در سرفصل های آموزشی، کارگروه های مختلف علمی، معلولان جسمی، ناشنوایان و نابینایان را داریم. هر گروه سرپرستی دارند که بحث های آموزشی را پیگیری میکند. در کارگروه های معلولان خود افراد دارای معلولیت آموزش های مورد نیاز را به کارمندان و رانندگان میدهند با حضور معلولان در این گارگاه های آموزشی افراد میتوانند به درستی نیازها و مشکلات شهروندان دارای معلولیت را بشناسند و یا چطور با آنها برخورد کنند. در حال حاضر به خاطر عدم برگزاری کلاس های گروهی پکهای آموزشی را برای پرسنل و کارمندان طراحی کردیم و پیامهای آموزشی را هم در کانال اینستاگرام مؤسسه قرار میدهم تا از کارهایمان عقب نیافتیم.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *