شناسه خبر: 21924 منتشر شده در مورخ: 1399/7/12 ساعت: 14:09 گروه: دانش و فن آوری  
گرد و خاک JAWS در سال ۲۰۲۱

گرد و خاک JAWS در سال ۲۰۲۱

خیلی وقت بود که در به‌روز‌رسانی‌های صفحه‌خوان JAWS دیگر با اتفاق شگفت‌انگیزی مواجه نمی‌شدیم.

به گزارش ایران سپید عموماً به‌روز‌رسانی‌ها روی یک ریل صاف حرکت می‌کردند و معمولاً به دست‌رس‌پذیر شدن چند نرم‌افزار یا پشتیبانی از ویندوز ۱۰ و مواردی از این دست خلاصه می‌شدند. چند روز پیش اما Freedom Scientific این نوار را قیچی کرد و با اخباری که از اتفاقات آینده در JAWS رو کرد، هیجانی غیر قابل وصف را در میان نابینایان علاقمند به این صفحه‌خوان ایجاد کرد. این اخبار، به آپدیتی بر‌می‌گردد که فریدم ساینتیفیک قرار است در سال ۲۰۲۱ برای JAWS منتشر کند. به‌روز‌رسانی JAWS در نسخه ۲۰۲۱، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که شاید مهم‌ترین و جالب‌ترینش اضافه شدن یک دستیار صوتی به این صفحه‌خوان باشد. تا به حال دستیار‌های صوتی به سیستم عامل‌ها محدود می‌شده‌اند. نظیر کورتانا در ویندوز ۱۰ یا سیری در آیفون. حالا اما JAWS قرار است صاحب یک دستیار صوتی شود و کاربران به زودی خواهند توانست با این صفحه‌خوان هم‌صحبت شوند. طراحانِ این قابلیت، به این نکته اشاره می‌کنند که با توجه به تعددِ فرمان‌ها در JAWS و عدم امکان به خاطر سپردن همه این فرمان‌ها، بهتر است یک دستیار صوتی، کار‌هایی را که کاربر فرمان یا میانبر آن‌ها را به خاطر ندارد، برایش انجام دهند. به این ترتیب، کاربر کافی است فرمان‌هایی را که زیاد از آنها استفاده می‌کند به ذهن بسپارد و الباقی را بدهد دست Sharki, دستیار صوتیِ JAWS. فرض کنید شما فرمان مروبط به نمایش فهرست پیوند‌ها در صفحات HTML را به خاطر نمی‌آورید. کافی است به Sharki بگویید لینک‌ها برایتان لیست کند. همین فرمول را تعمیم بدهید به بخش‌ها و فرمان‌های دیگر. این ابزار البته نیازمند اتصال به اینترنت است.

دسترسی‌پذیری بخش اعلان‌های ویندوز از دیگر قابلیت‌هایی است که به JAWS اضافه شده است. قرار است کاربران با چند میانبرِ ساده به این بخش دسترسی پیدا کنند و اتفاقات و پیغام‌های نوار اعلان‌ها را مرور کنند. افزون بر این‌ها، امکان تازه‌ای تحت عنوان Smart Picture هم به JAWS اضافه شده که در نوع خودش اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. کاربرانی که زیاد با عکس‌ها سر و کار دارند، می‌توانند از JAWS بخواهند محتوای عکس‌ها را توصیف کند. کاری که تا پیش از این Facebook و Google Chrome هم انجام می‌داده‌اند اما حالا JAWS در مقام ادعا، اظهار داشته که در مواقعی که کاربران از توصیفات Facebook یا Chrome نتیجه نگیرند می‌توانند به Smart Picture در JAWS مراجعه کنند تا کارشان راه بیفتد. در همین راستا، نویسه‌خوان نوری JAWS هم با یک قابلیت تازه به‌روز شده و آن هم اینکه حالا دیگر OCR می‌تواند متن عکس‌ها یا PDF ها را مستقیماً به Word تبدیل کند. Microsoft Outlook هم از جمله نرم‌افزار‌هایی است که شاهد پشتیبانی مطلوب‌تری از JAWS در آن خواهیم بود. نسخه بتای صفحه‌خوان JAWS هم‌اکنون بر روی وبسایت Freedom Scientific قرار گرفته و دوستداران این صفحه‌خوان می‌توانند این نسخه آزمایشی را بارگیری و بر روی رایانه‌شان نصب کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *