شناسه خبر: 21910 منتشر شده در مورخ: 1399/7/11 ساعت: 17:06 گروه: دانش و فن آوری  
انتخابات، سوژه داغ این روزهای ایرانیها

انتخابات، سوژه داغ این روزهای ایرانیها

این روزها در هر کوی و برزن و محفل، صحبت از انتخابات پیش رو است. همه دارند به فراخور گرایش فکری و سیاسی خودشان، برنده انتخابات را پیشبینی می‌کنند.

به گزارش ایران سپید . منظور نگارنده البته انتخابات ۱۴۰۰ خودمان نیست؛ چه، هنوز حتی تکلیف کاندیدا‌های احتمالی هم معلوم نشده، چه رسد به پیشبینی برنده احتمالی. صحبت بر سر انتخابات آمریکا است که قرار است ظرف همین  یک ماه آینده برگزار شود. دعوا هم به طبع بر سر پیروزی دانلد ترامپ یا رقیبش جو بایدن است. ما هم بنا داریم به انتخابات آتی در آمریکا بپردازیم؛ اما نه از همان منظر که همه جا دیده می‌شود؛ که ما را با این بحث‌ها در این ستون کاری نیست. بنای ما بر این است که ببینیم نابینایان آمریکایی چطور قرار است پای صندوق بروند و به چه شکل رأیشان را در صندوق‌ها خواهند انداخت. اهمیت این موضوع از آنجا آب میخورد که بر اساس قوانین آمریکا و احتمالاً هر کشور دیگری که ساز و کارهای رأیگیری در آن در نظر گرفته شده است، فرایند رأی دادن باید کاملاً مخفی باشد و هر کس بتواند به کمک امکاناتی که در اختیارش قرار میگیرد، از حریم شخصی خودش محافظت کند. نابینایان هم از این قاعده مستثنا نیستند. فعالان مدنی نابینایان در کشورهای پیشرفته سالها تلاش کرده اند تا حقوق نابینایان را در زمان انتخابات، استیفا کنند. از آغاز قرن 21 چندین انتخابات در سر تا سر دنیا به شکل مناسبسازی شده برای نابینایان و به صورت الکترونیک برگزار شده است. شرکتهای صاحب نامی هستند که وظیفه تولید ماشینهای رأیگیری استاندارد برای همه اقشار را به عهده دارند. به کمک این ماشینها هم افراد نابینا و هم سایر افراد میتوانند در رأیگیری شرکت کنند. این ماشینها که بین 2 تا 5 هزار دلار قیمت دارند این امکان را فراهم میکنند که فرد بینا از طریق صفحه لمسی و صرفاً با قرار دادن انگشت خود بر روی نام کاندیدای مورد نظرش، رأی خود را اعلام کند. اما برای نابینایان دکمه های خاصی بر روی صفحه تعبیه شده که به آنها کمک میکند گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند. این ماشینهای رأیگیری معمولاً به یک دستگاه هدفون مجهز شده اند که نابینایان میتوانند آن را بر گوش گذاشته و با ماشین که با یک نرم افزار جهت خوانده شدن متون تجهیز شده کار کنند. اغلب این دستگاهها علاوه بر امکان خوانده شدن نام گزینه ها، ابزاری هم جهت تغییر رنگ صفحه یا درشت کردن نوشته ها برای کمبینایان دارند. ماشینهای رأیگیری را به گونه ای طراحی کرده اند که برای کار با آنها، فرد نابینا نیازی به دانش رایانه نداشته باشد. هر کس که با گوشیهای تلفن کار کرده باشد قادر خواهد بود از این دستگاهها استفاده کند. همچنین نابینایان میتوانند در هنگام انتخاب، نمایشگر دستگاه را خاموش کنند. روش کار هم به این شکل است که کاربر نابینا با استفاده از کلیدهای جهتنما نامها را میخواند و با فشردن دکمه انتخاب، نام مورد نظر را به لیست انتخابیهایش اضافه میکند. با فشردن دکمه «کمک» هم این امکان را دارد که یکی از کارکنان شعبه رأیگیری را برای کمک فرا بخواند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *