شناسه خبر: 21883 منتشر شده در مورخ: 1399/7/7 ساعت: 14:31 گروه: اجتماعی  
راه اندازی اخبار ناشنوایان در گیلان
مدیرکل بهزیستی گیلان خبر داد

راه اندازی اخبار ناشنوایان در گیلان

مدیرکل بهزیستی گیلان، شاخص مناسب سازی استان گیلان را ۴۰ درصد دانست و خاطرنشان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با صدا و سیما، از نیمه دوم امسال اخبار ناشنوایان در استان راه اندازی می شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از پانا ، حسین نحوی نژاد در نشست خبری گرامیداشت هفته سالمندان و ناشنوایان، با اشاره به مسائل و مشکلات و چالش های ناشنوایان، اظهار کرد: ۲۵ درصد ناشنوایی ها دلیل ناشناخته دارد، ۵۰ درصد ژنتیکی و ۲۵ درصد به واسطه عوامل ثانویه است.

وی ادامه داد: در گذشته سن تشخیص ناشنوایی سه سال به بعد بود و لذا این دوران طلایی را از دست می دادیم و با کودکی مواجه بودیم که به ظاهر از نظر فرایندهای ذهنی مشکل دارد، اما اکنون غربالگری شنوایی در زمان تولد صورت می گیرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان از غربالگری شنوایی ۲۱ هزار نفر در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری علیرغم شیوع بیماری کرونا غربالگری بینایی و شنوایی را با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دادیم.

نحوی نژاد، با بیان اینکه ۵۵۰۰ معمول دارای اختلال گفتاری و شنوایی در بانک اطلاعات استان وجود دارد، گفت: ۶۰ درصد این آمار مرد و ۴۰ درصد زن هستند و در مجموع ۱۶ درصد جمعیت معلولان تحت پوشش استان را تشکیل می دهند.

وی اختلالات گفتاری را اغلب ناشی از اختلالات شنوایی دانست و تصریح کرد: قابلیت درمان در افرادی که فقط در گفتار دچار مشکل هستند، بیشتر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه ۹۲ درصد نوزادان استان تحت پوشش غربالگری شنوایی هستند، عنوان کرد: حدود دو تا چهار درصد این نوزادان دچار کم شنوایی و ناشنوایی می شوند. در این راستا سال گذشته ۴۰۰ دستگاه سمعک و ۸۰۰۰ حلقه باتری سمعک رایگان در استان توزیع کردیم.

وی یکی از مشکلات توزیع سمعک بین ناشنوایان را وارداتی بودن آن دانست و تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز ۳۰۰ دستگاه سمعک دیجیتال همراه با ۴۰۰۰ حلقه باتری سمعک خریداری و توزیع شد.

نحوی نژاد، با اشاره به راه اندازی چهاردهمین مرکز کاشت حلزون کشور در گیلان، ادامه داد: گیلان یازدهمین استان در راه اندازی مرکز کاشت حلزون است. البته جراحی کاشت حلزون جزو جراحی های گران در دنیاست که در ایران با همکاری نهادهای حمایتی و خیریت انجام می شود.

وی شاخص مناسب سازی استان گیلان را ۴۰ درصد دانست و خاطرنشان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با صدا و سیما، از نیمه دوم امسال اخبار ناشنوایان در استان راه اندازی می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان، از تخصیص وام بلاعوض ۶۰ میلیونی در شهر و ۳۵ میلیون در روستا برای خانواده های دارای دو معلول به بالا خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته برای ۳۶۰ ناشنوا اشتغال ایجاد شد و حدود ۲۵ درصد آمار اشتغال استان مربوط به ناشنوایان است.

نحوی نژاد در ادامه از برگزاری چهار دوره آموزش زبان اشاره برای دستگاه ها خبر داد و یادآور شد: زبان اشاره یک زبان رسمی و بین المللی است و آمادگی داریم در دستگاه ها رابط ناشنوایان داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور ۱۸ نفر از ناشنوایان استان در تیم ملی کاراته، دو و میدانی و تکواندو، تصریح کرد: ۵۰ ناشنوا در دو کارگاه تولیدی ویژه ناشنوایان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، ایام سالمندی را نیازمند پویایی و شادابی دانست و اضافه کرد: امروزه با افزایش سطح بهداشت و پزشکی شاهد افزایش درصد سالمندی هستیم، اما طول عمر صرفا امر مثبتی نیست و یک سالمند باید استقلال و مشارکت و امنیت و سلامت جسمی و روانی و اجتماعی را در کنار هم داشته باشد لذا باید به دنبال جامعه ای باشیم که نگاه مثبت به سالمندی داشته باشد.

وی بی توجهی به سالمندان را یکی از مولفه های سالمندآزاری دانست و تصریح کرد: خوشبختانه سند ملی سالمندان که بر سلامت فردی و اجتماعی سالمندان تاکید دارد به دستگاه ها ابلاغ شده تا شاهد جامعه دوستدار سالمند باشیم.

نحوی نژاد، با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت فعال سالمندان در خانواده، گفت: اگر سالمندان را از خانواده دور کنیم، دیگر نمی توانند مشارکت فعال داشته باشند.

این مقام مسئول، «رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری فرهنگی و گفتمان سازی در حوزه سالمندان»، «محیط دوستدار سالمندان»، «حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی از سالمندان»، «مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اقتصادی و معنوی سالمندان»، «سرمایه و مشارکت اجتماعی، خانواده و جامعه در ارتقای رفاه سالمندان»، «قانونگذاری، سیاستگذاری و راهبری امور سالمندان» و «آموزش و توانمندسازی همه اقشار جامعه در حوزه سالمندان» را از جمله نامگذاری روزهای هفته سالمندان دانست.

وی با بیان اینکه استان گیلان پیرترین استان و شهرستان املش پیرترین شهرستان کشور است، یادآور شد: شاخص سالمندی کشور ۳۶.۸ درصد و شاخص سالمندی گیلان ۷۴.۵ درصد است. همچنین نرخ رشد جمعیت گیلان ۰.۴ درصد است.

نحوی نژاد، سالمندان را به سه گروه سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند کهنسال دانست و عنوان کرد: ۱.۵ درصد سالمندان گیلان کهنسال هستند. همچنین شهرستان های املش، رودسر و لاهیجان پیرترین و شهرستان های تالش، آستارا و رضوانشهر جوان ترین شهرستان های گیلان هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، ۱۴ هزار نفر از سالمندان گیلان را تحت پوشش بهزیستی دانست و یادآور شد: در ایام کرونا در مجموه افراد تحت پوشش شامل معتادین و بیماران روانی مزمن و معلولان و سالمندان، ۷۵ کرونا مثبت و سه فوتی داشتیم که یکی از فوتی ها سالمند بود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *