شناسه خبر: 21863 منتشر شده در مورخ: 1399/7/6 ساعت: 23:35 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 7 مهر ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 7 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: تزریق واکسن آنفولانزا به معلولان مستقر در مراکز نگهداری - پیک جدید کرونا بین 4 تا 8 هفته طول می‌کشد - جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی - آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش اول" - برای شرکت در رکوردگیری آماده نیستم/کرونا همه چیز را خراب کرد - شوهر دومم زمانی با من ازدواج کرد که همسرش باردار بود؛ او دیگر مرا نمی خواهد

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 7 مهر ۱۳۹۹

10 صفر ۱۴۴۲

28 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6524

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

تزریق واکسن آنفولانزا به معلولان مستقر در مراکز نگهداری

پیک جدید کرونا بین 4 تا 8 هفته طول می‌کشد

جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی

آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش اول"

برای شرکت در رکوردگیری آماده نیستم/کرونا همه چیز را خراب کرد

شوهر دومم زمانی با من ازدواج کرد که همسرش باردار بود؛ او دیگر مرا نمی خواهد

..............ویژه

* تزریق واکسن آنفولانزا به معلولان مستقر در مراکز نگهداری

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از تأمین واکسن آنفولانزا برای جامعه هدف بهزیستی خبرداد و گفت: مقرر شده است طی روزهای آتی افراد تحت پوشش بهزیستی که در مراکز نگهداری شبانه روزی مستقر هستند واکسن آنفولانزا را به صورت رایگان دریافت کنند.

قبادی دانا در جمع خبرنگاران با اشاره به تأمین و توزیع واکسن از سوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: «با توجه به تصمیمات کمیته کشوری آنفولانزا و محدودیت هایی که در زمینه تأمین این واکسن در فصل پاییز در کشور وجود دارد مقرر شده است توزیع برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در استان های مختلف قرار گیرد. بر همین اساس اولویت های برای افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به  آنفولانزا هستند در نظر گرفتند شده است.»

وی ادامه داد: «افرادی که در اولویت اول قرار دارند میتوانند واکسن را به صورت رایگان دریافت کنند. این افراد شامل پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، معلولان جسمی _ حرکتی که در مراکز شبانه معلولان در سازمان بهزیستی هستند، معلولان ذهنی و بیماران روانی مزمن ساکن در مراکز نگهداری و همچنین کودکان دارای سرپرستان غیر مؤثر که در مراکز شبانه روزی و مراکز شبه خانواده حضور دارند و آسیب دیدگان اجتماعی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.»

قبادی افزود: «با این حساب حدود 80 هزار نفر از افرادی که در مراکز نگهداری شبانه روزی تحت مراقبت هستند واکسن رایگان آنفولانزا را در روز های آینده دریافت می کنند.»

* روزهای جمعه آموزش با زبان اشاره

در پی انتقاد گروهی از ناشنوایان به برنامه های صدا و سیما به دلیل آنچه «اجرا نشدن ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان» عنوان شده، صدا و سیما وعده داده است که «به منظور ایجاد فرصت برابر و توسعه خدمات آموزشی و همچنین بهره مندی ناشنوایان عزیز کشورمان از برنامه های سرگرمی، حضور مترجم ناشنوا را در برنامه های خود به طور جدی دنبال کند.

محمود احمدی افزادی، مدیر شبکه آموزش عنوان کرده است که «به دلیل شتابزدگی و کمبود وقت و نبود فرصت مناسب، برای تصمیم گیری همه جانبه راه اندازی مدرسه تلویزیونی ایران در دوران کرونا با نقایصی از جمله حضور مترجم ناشنوایان همراه بود که در دور جدید «مدرسه تلویزیونی» که از ۱۵ شهریور روی آنتن شبکه آموزش رفت، این مهم رفع شد.»

احمدی افزادی تأکید کرده است که «با توجه به اینکه در مکانیزم مترجم ناشنوایان مفاهیم را به صورت کامل به دانش آموز ناشنوا نمی توان انتقال داد و با عنایت به حضور ۵۰۰۰ معلم ویژه ناشنوایان در کشور، طی تصمیم اتخاذ شد، روزهای جمعه نیز به صورت کامل، کلاس اول ابتدایی با تدریس معلم ناشنوایان صورت می گیرد.»

مدیر شبکه آموزش اعلام کرده است، «تمام تلاش ما این است که به تدریج در سایر مقاطع آموزشی و دروسی که این قابلیت را داشته باشند از مترجم ناشنوا استفاده کنیم و این مهم را به زودی سامان دهیم.»

.........اخبار روز

* پیک جدید کرونا بین 4 تا 8 هفته طول می‌کشد / خطر برای سیستم درمان در پاییز و زمستان

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:
بر اساس تجربیات کسب شده طی چند ماه گذشته، زمانی که یک پیک جدید شروع می‌شود بین 4 تا 8 هفته طول می‌کشد و در مورد پیک جدید معلوم نیست که به قله رسیده‌ایم یا هنوز آمار در حال افزایش است.
ممکن است سیستم درمان در پاییز و زمستان به طور ناگهانی دچار کلاپس (فروپاشی) شود؛ چراکه اگر نیروی انسانی درگیر شود جایگزینی وجود ندارد.

* نماینده ساری: در تهران خانه ای ندارم و هر شب خانه یکی از فامیل هام می خوابم!

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس:
چون من در تهران خانه ندارم، هر شب خانه یکی از فامیل هایم می خوابم.
فقیر نیستم اما خانه ندارم. یک خانه در ساری دارم. اگر آن را بفروشم، زن و بچه ی من آنجا باید چه کار کند.
برای همین شبی خانه یک نفر می خوابم. امشب می روم خانه پسر عمه ام، فردا می روم خانه پسر داییم می خوابم./ رکنا

* تمدید کنکور نظام قدیم تا 1400 قابل اجرا نیست

سخنگوی سازمان سنجش: برگزاری آزمون نظام قدیم قابلیت اجرایی شدن در کنکور 1400 را ندارد.
جمعیت داوطلبان نظام قدیم آن قدر قابل توجه نیست که قسمت اعظم کنکور را تحت تأثیر خود قرار دهد.
داوطلبان نظام قدیم اگر درخواست تمدید کنکور نظام قدیم برای سال 1400 را دارند، می‌توانند نامه و امضا جمع کرده و به سازمان سنجش ارسال کنند

* نوبخت: پیش‌فروش نفت با قیمت 40 دلار

پیش فروش نفت در شورای عالی هماهنگی نهایی شده و سال آینده اجرایی خواهد شد.
قیمت هر بشکه نفت برای پیش فروش 40 دلار و نرخ تسعیر آن نیمایی خواهد بود.

* روزی 3 تن اکسید گوگرد در ریه تهرانی‌ها

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:
هر روز بیش از 3 تن اکسید گوگرد در اثر تردد خودروها در هوای پایتخت منتشر می‌شود
سهم خودروهای سواری در میان سایر وسایل نقلیه در تولید اکسید گوگرد را 82 درصد است و 18 درصد باقی‌مانده را سایر وسایل نقلیه موتوری از جمله وانت‌بارها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی تولید می‌کنند.

* سردار حاجی زاده: در حوزه هوافضا حداقل در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه: امروز مجموعه هوافضا و پیشرفت‌های این حوزه در جایگاه بسیار ممتازی در دنیا قرار دارد
 چنانچه امروز درباره موشک های زمین به زمین، موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و حوزه های فضایی، رادار و جنگال حرف می‌زنیم، این حوزه ها در تراز جهانی است و می‌توانیم با قدرت بگوییم که حداقل در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه هستیم
 در دوران شوروی پیشنهادات خوبی در زمینه موشک از جمله موشک‌های اسکاد و سکوهای پرتاب داشتیم
 در گذشته دستیابی ما به بسیاری از دستاوردها باورپذیر نبود، اما امروز این موضوع باورپذیر شده است.

...........گزارش روز

* جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی

بر اساس طرح نمایندگان مجلس، اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی به حدود ۶۰ میلیون ایرانی تعلق خواهد گرفت. "طرح تأمین کالاهای اساسی" با ۲۰۰ رأی مثبت و ۸ رأی مخالف در اولویت صحن قرار گرفت و سه شنبه جهت تعیین تکلیف در صحن ارائه می شود.
بر اساس ماده واحده این طرح، بند واو تبصره ۲ و جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال۱۳۹۹ کل کشور به شرح زیر اصلاح می‌شود؛
دولت مکلف است به منظور  تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوار های کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار در شش ماه دوم سال ۹۹ و به صورت ماهانه نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام نماید.
این اعتبار صرفاً برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت بایستی امکان تخفیف در خرید این کالاها را فراهم کند.
خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره مند می‌شوند. شناسایی این خانوارها بر عهده وزارت کار است.
منابع مورد نیاز برای اجرای این بند تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان به نسبت مساوی از محل افزایش اعتبار بند واو تبصره دو و مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور تأمین می‌شود.
گفتنی است، بر اساس طرح نمایندگان مجلس اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی اقشار مختلف لحاظ خواهد شد.
کمیسیون برنامه و بودجه اخیرا گزارش نهایی طرح تأمین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون نفر، در قالب کارتهای الکترونیکی تکمیل و برای طرح در صحن به هیات رئیسه ارسال کرده بود.

* وام مسکن جوانان ۴۰۰ میلیون تومان شد

بانک عامل بخش مسکن سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در تهران را ۶۰ درصد افزایش داد. به نقل از بانک عامل بخش مسکن، یکی از انواع تسهیلات قابل پرداخت خرید مسکن به لحاظ نرخ سود و مدت بازپرداخت که در حال حاضر در شبکه بانکی پرداخت می‌شود، تسهیلات از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان است؛ دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارائه شده توسط بانک در بلندمدت از تسهیلات مسکن برخوردار شود.
انتظار پرداخت این تسهیلات نسبت به سایر انواع تسهیلات مسکن طولانی‌تر بوده و بین ۵ تا ۱۵ سال و مدت بازپرداخت آن ۲۰ ساله پیش‌بینی شده و با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می‌شود.
ویژگی دیگر حساب پس‌انداز مسکن جوانان این است که نیازی به سپرده‌گذاری یکجا با مبالغ سنگین ندارد و از این بابت نسبت به صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروهی از متقاضیان مسکن ارجح به شمار می‌آید.
در این صندوق سپرده‌گذار موظف است به صورت ماهانه نسبت به پرداخت مبالغ خرد از پیش تعیین شده اقدام کند و در پایان سال پنجم یا پانزدهم از تسهیلات خرید مسکن برخوردار شود.
بانک عامل بخش مسکن با توجه به شرایط جدید قیمتی در بازار مسکن نسبت به افزایش سقف این تسهیلات برای افتتاح‌کنندگان حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان اقدام کرده است.
بر این اساس سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با ۶۰ درصد رشد، از ۲۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین سقف تسهیلات مذکور در شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از ۲۱۰ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان در مورد سایر نقاط شهری ۱۸۴ میلیون تومان بود که امسال در ترمیم صورت گرفته به ۲۹۰ میلیون تومان افزایش یافت.
برای برخورداری از سقف تسهیلات مذکور سپرده‌گذاری ماهانه در هر سال با مبالغی بیش از آنچه پیش‌تر تعیین شده بود صورت می‌گیرد. بر این اساس میزان سپرده‌گذاری ماهانه در سال اول تا پانزدهم برای برخورداری از سقف تسهیلات تعلق گرفته به افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۹۹ به ترتیب با مبالغ ۶۵ هزار تومان آغازمی شود و درنهایت با افزایش مبلغ در هر سال به مبلغ ۲۴۷ هزار تومان در سال پانزدهم افزایش می‌یابد.
سپرده گذارانی که می‌خواهند بین ۵ سال تا ۱۵ سال از زمان سپرده گذاری خود از سقف تسهیلات مسکن جوانان استفاده کنند می باید بیشتر از حداقل‌های تعیین شده واریز کنند. به طور مثال سپرده گذاری که بخواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات ۲۱۰ میلیون تومان در شهر تهران بهره مند شود می باید در سال اول ماهانه مبلغ ۶۱۰ هزار تومان واریز کند.
همچنین سقف تسهیلات مذکور در سه گروه شهری شامل تهران، شهرهای بزرگ و سایر نقاط شهری در پایان سال پنجم از ۱۵۰، ۱۱۰ و ۸۴ میلیون تومان به ترتیب به ۲۱۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
هر شخصی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد، می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح کند.
متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنند.
برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است اما برداشت از حساب مذکور باید به صورتی انجام پذیرد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر سال - که جداول آن در وبسایت بانک عامل متناسب با سقف و واریزی‌های جدید تعیین شده در سال ۹۹ به‌روز خواهد شد - کمتر نشود.
پرداخت تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای احداث، تکمیل و خرید واحدهای مسکونی امکان‌پذیر است.

.............آموزشی

* آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش اول"

بیماران دیابتی علاوه بر انجام دستورات دارویی باید نکات تغذیه ای مهمی را در رژیم غذایی خود مورد توجه قرار دهند. برای آشنایی مخاطبان روزنامه با این نکات؛ گفتگویی با اشرف السادات حیدری، مسئول آموزش کلینیک دیابت بیمارستان بقیه ا.. "عج" ترتیب داده ایم که این آموزشها از امروز تا چند روز آینده در روزنامه و کانال و سایت آن قرار خواهد گرفت. خانم حیدری می گوید:  وقتی به بیماران دیابتی می گوییم باید رژیم غذایی را رعایت کنید علاوه بر قندها، بیمار باید در مصرف چربیها و نمک نیز نکاتی را رعایت کند. به طور کلی افرادی که به سن 35 سالگی می رسند باید به رژیم غذایی خود دقت داشته باشند و حتی این افراد باید از مصرف نمک اضافی، فست فود و چربی اضافی اجتناب کنند. حالا اگر این فرد ماهی یک بار رژیم خود را رعایت نکرد و مثلا از فست فود استفاده کرد مشکلی نیست ولی بیش از این مجاز نیست و نمی تواند روزانه به عنوان مثال از پلو و خورشت بسیار چرب یا مرغ و ماهی سرخ شده استفاده کند بلکه بیشتر باید پروتئینها را به صورت کبابی و آب پز استفاده کند. به طور کلی هرم غذایی شامل پنج جزء است که کف هرم نان و غلات هستند و هرچه به بالای هرم و قله هرم نزدیکتر می شویم مواد مصرفی در گروه کمتر می شوند رژیمی که در هرم غذایی مورد توجه قرار می گیرد برای فرد سالمی است که بالای 35 سال سن دارد. یعنی اگر چنین فردی بپرسد چه کار کنم که قند خون، فشارخون و چربی خونم بالا نرود من همان دستورات غذایی را که به یک فرد دیابتی می دهم به افراد بالای 35 سال هم می دهم. یا مثلاً به افراد می گوییم اگر متوجه شُده اید دیابت دارید از امروز میزان مصرف نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنجت را نصف کنید. در کنار نان؛ ماکارونی و سیب زمینی که قند خون را خیلی بالا می برند، باقالی، ذرت، نخود فرنگی، کدو حلوایی و لبو چه خام و چه پخته شده باشند میزان قند خون را بالا می برند. فرد دیابتی باید مواد غذایی را که قند خون را بالا می برند بشناسد. گاه فردی دیابتی به ما مراجعه می کند و در جواب سوال ما که آیا رژیم غذاییت را رعایت می کنی، می گوید: بله من قند و شکر نمی خورم. اما منظور ما این نیست که فرد تنها قند و شکر نخورد منظورمان این است که تمام موادی را که قند فراوان دارند کنترل شده استفاده کند. مثلا اگر شب چله است و کدو حلوایی؛ لبو، هندوانه و انگور همه جلویش هست او مجاز است یک نوع این مواد را بخورَد. و اگر مثلاً این نوع مثل هندوانه میوه ای با حجم بالا باشد باید یک قاچ 15 در 15 سانتیمتری را بخورد و اگر انگور باشد می گوییم یک لیوان متوسط انگور حبه شده بخورد.  بخش اول هرم غذایی نان و غلات است که از همه مهمتر است چون بخش اصلی رژیم غذایی ما را تشکیل می دهد. برای سنجش میزان مجاز این مواد در رژیم غذایی به فرد دیابتی که قند کنترل شده دارد می گوییم به عنوان مثال از 6 صبح امروز تا 6 صبح فردا، حداکثر 11 واحد از غلات می تواند استفاده کند. اما اگر قند خون بیمار کنترل نشده باشد و قندهای بالایی داشته باشد نهایتاً می تواند 6 واحد از غلات را استفاده کند. نحوه شمارش واحد نان و غلات اینگونه است که، اگر نان مصرفی لواش باشد به اندازه 4 کف دست "بدون انگشتان" نان لواش یک واحد نان و غلات است. یک سیب زمینی متوسط پخته شده یا سرخ شده یا کبابی، یک واحد به شمار می رود. اگر نان سنگک باشد یک کف دست از نان سنگک یک واحد نان و غلات به حساب می آید. نان بربری هم همینطور است. اما در مورد نان تفتان دو کف دست یک واحد به شمار می رود. اگر فرد بخواهد پلو، ماکارونی یا باقالی و نخود فرنگی و ذرت پخته شده بخورد یک پیاله ماست خوری یک واحد کربوهیدرات به حساب می آید. در مورد کسی که قند خونش کنترل شده نیست که گفتیم باید 6 واحد نان و غلات در روز بخورد اینگونه حساب می کنیم: در طول 6 صبح امروز تا 6 صبح فردا مثلا اگر خواست فقط سیب زمینی بخورد می تواند 6 عدد سیب زمینی پخته شده بخورد به شرطی که دیگر نان و پلو و ماکارونی، باقالی و نخود پخته شده و به طور کلی سایر مواد گروه نان و غلات را نخورَد. یا اگر ناهار 8 قاشق پلو خورد یک واحد از نان و غلاتش را دریافت کرده و باید از میزانی که گفتیم کم کند. یا این فرد در طول روز می تواند تنها به اندازه 6 تا کف دست نان سنگک بخورد بربری هم مثل سنگک ضخامت دارد و یک کف دستش یک واحد است. ما به هیچ عنوان نمی گوییم که با شروع رژیم غذایی دیگر از نان؛ ماکارونی و سیب زمینی استفاده نکند. این کار اشتباه است چون ویتأمینهای گروه B به ویژه ویتأمین B1  تنها در گروه نان و غلات وجود دارند و اگر بیمار دیابتی نان و غلات نخورد سریعتر دچار پا درد و ضعف و گرسنگیهای شدید می شود. پس 6 واحد نان و غلات باید حتماً استفاده شود حال اگر کسی به جای 6 واحد نان و غلات 7 واحد مصرف کرد به این فرد می گوییم از واحد میوه هایش کم کند.

..........ورزشی

* برای شرکت در رکوردگیری آماده نیستم/کرونا همه چیز را خراب کرد

سجاد نیکپرست، دونده مواد پرتابی نابینایان گفت: برای این که بتوانم رکورد خوبی را به ثبت برسانم در مرحله دوم رکوردگیری که اسفند در امارات برگزار می شود، شرکت خواهم کرد تا بهترین عملکرد را داشته باشم.

نیک پرست در پاسخ به این پرسش که آیا در مرحله اول رکوردگیری که ۹ مهر در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب برگزار می شود، شرکت خواهید کرد یا خیر، اظهار کرد: برای این که بتوانم برتری خود را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در دوومیدانی افراد نابینا و کم بینا به اثبات برسانم و رکورد خوبی را جابجا کنم، در مرحله اول رکوردگیری شرکت نخواهم کرد و در مرحله دوم که اسفند در امارات برگزار می شود، حضور پیدا خواهم کرد تا از نظر بدنی آماده باشم.

وی گفت: از زمان شیوع کرونا و با تعطیلی اردوها ۴ ماه است که تمرینات خود را در مشهد زیر نظر مربی به طور مرتب پیگیری و روزی ۵ ساعت تمرین می کنم تا از نظر بدنی خود را برای مسابقات آماده کنم و رکورد خوبی را به ثبت برسانم.

نیک پرست تصریح کرد: آخرین مسابقه ای که در پرتاب نیزه شرکت کردم رقابت های جهانی ۲۰۱۷ لندن بود که مدال نقره گرفتم. از آن سال تا به امروز، به دلیل آسیب دیدگی و مشکلات مالی که داشتم امکان شرکت در هیچ تورنمنتی را پیدا نکردم. سال گذشته  سعی داشتم با شرکت در مسابقات کسب سهمیه برای سومین بار راهی بازیهای پارالمپیک شوم که کرونا همه چیز را خراب کرد.

وی در پایان گفت: امسال هر چند شرایط سختی را برای آماده سازی خود جهت شرکت در مسابقات رکوردگیری دارم، اما با تمام سختی ها سعی می کنم تمرینات بدنسازی و تکنیکی و تاکتیکی خود را متوقف نکنم تا بهترین عملکرد را در مرحله دوم رکوردگیری که اسفند در فزاغ امارات برگزار می شود، داشته باشم.

............حوادث

* شوهر دومم زمانی با من ازدواج کرد که همسرش باردار بود؛ او دیگر مرا نمی خواهد

زن ۳۸ ساله در حالی که بیان می‌کرد همه حق و حقوقم را می‌بخشم و همسرم را به خدا می‌سپارم تا حق مرا بگیرد، درباره سرگذشت خود به کارشناس اجتماعی کلانتری مشهد توضیحاتی ارائه داد.
او گفت: ۱۸ ساله بودم که با «حشمت» ازدواج کردم. با آن که تا روز عقدکنان همسرم را ندیده بودم، ولی به اجبار تن به این ازدواج دادم، چون خانواده ام اعتقاد داشتند اگر زودتر ازدواج نکنم، دیگر خواهرانم در خانه می‌مانند و کسی با آن‌ها ازدواج نمی‌کند.
دو سال دوران نامزدی را به سختی گذراندم و در حالی که تحصیل می‌کردم مجبور بودم برای تهیه جهیزیه در بیرون از منزل کار کنم. اما سختی‌های من بعد از ازدواج نیز نه تنها کاهش نیافت بلکه شدیدتر شد، زیرا همسرم توان اداره زندگی را نداشت و من همچنان باید کار می‌کردم، به طوری که زن بودن را فراموش کردم، ولی «حشمت» به من بدبین شد و کارمان به اختلاف کشید. این مشاجره‌ها و ناسازگاری‌ها به جایی رسید که بعد از ۱۰ سال زندگی مشترک و در حالی که پسر ۸ ساله‌ای داشتم، از همسرم طلاق گرفتم و به منزل پدرم بازگشتم.
در این شرایط بود که اطرافیانم دخالت کردند و با وساطت آن‌ها و به خاطر فرزندم بعد از گذشت شش ماه دوباره به عقد حشمت در آمدم. اما دوباره غده سرطانی بدبینی چرکین شد و باز هم توهین‌ها و فحاشی‌ها به شکل شدیدتری ادامه یافت، به گونه‌ای که فرزندم از شدت ترس به خود می‌لرزید و دچار شب ادراری می‌شد.  بالاخره کارمان به جدایی رسید، اما این بار مجبور شدم برای گرفتن حضانت فرزندم، نه تنها همه حق و حقوق و مهریه ام را ببخشم بلکه ۱۰ میلیون تومان نیز به او بپردازم تا مرا طلاق بدهد!
در این وضعیت باز هم در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدم، ولی خانواده ام برای حفظ آبروی خودشان، به شدت مرا زیر نظر داشتند. حتی ساعات رفت و آمد به دانشگاه را کنترل می‌کردند تا این که آرام آرام حساسیت‌ها کمتر شد و دیدشان نسبت به من به طور کلی تغییر کرد، زیرا سعی می‌کردم رفتارهایی را که موجب سوءظن می‌شود، انجام ندهم. 
دو سال بعد و در حالی که در یکی از ادارات دولتی استخدام شده بودم، با «ایوب» آشنا شدم. او متأهل و سیم کش ساختمان بود. با این حال، من برای رهایی از این وضعیت و خلأ‌های عاطفی که در زندگی داشتم، به عقد موقت او در آمدم. ایوب که عاشق من شده بود، به اندازه تاریخ تولدم سکه تمام بهار آزادی مهریه ام کرد.
از آن روز به بعد احساس آرامش بیشتری داشتم و او را به همه فامیل معرفی کردم. با آن که همسر ایوب اولین فرزندش را باردار بود، ولی او بیشتر اوقاتش را با من می‌گذراند. در عین حال این روزهای خوب خیلی زود به هم ریخت به طوری که ایوب با پسرم بدرفتاری می‌کرد و او را کتک می‌زد. آرام آرام مرا نیز به فراموشی سپرد به گونه‌ای که مدت‌های زیادی غیب می‌شد و من هیچ خبری از او نداشتم. گاهی در هر ماه دو یا سه روز بیشتر او را نمی‌دیدم. اکنون که ۱۲ سال از ازدواجم می‌گذرد، تصمیم گرفتم احساسات قلبی ام را برای اولین بار زیر پا بگذارم و تصمیم عاقلانه‌ای برای زندگی ام بگیرم. در حالی که برای ازدواج با ایوب مقابل خانواده ام ایستادم و به صدای قلبم گوش کردم، ولی امروز فهمیدم که مسیر را اشتباه رفته ام و باید منطقی فکر می‌کردم.
حالا هم خیلی از اطرافیانم تأکید می‌کنند مهریه سنگینم را به اجرا بگذارم و آبرویش را ببرم، اما من هنوز او را دوست دارم و نمی‌خواهم موقعیت اجتماعی و زندگی او را خراب کنم. از سوی دیگر نیز نمی‌توانم با این شرایط زندگی کنم و فرصت‌های کمیاب زندگی را از دست بدهم. اکنون با سراب عشق و احساس درونی ام درگیر هستم، ولی همه حق و حقوقم را می‌بخشم تا از ایوب جدا شوم. او را هم به خدا می‌سپارم تا حق مرا بگیرد، چرا که از قدیم گفته اند چوب خدا صدا ندارد .

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *