شناسه خبر: 21846 منتشر شده در مورخ: 1399/7/4 ساعت: 14:58 گروه: دانش و فن آوری  
قابل توجه کاربران صفحه‌خوان JAWS

قابل توجه کاربران صفحه‌خوان JAWS

پاسخ به چهار سؤال در باره مهاجرت از سایر مرورگر‌ها به Microsoft Edge Chromium

به گزارش ایران سپید آنهایی که مسائل مرتبط با ویندوز ۱۰ را از ابتدای انتشار پیگیری کرده باشند حتماً می‌دانند که مرورگر این ویندوز که جانشین IE شده یعنی مرورگر Microsoft Edge, از نظر استاندارد‌های دسترسی نابینایان در وضعیت مناسبی قرار نداشت و در ابتدا نابینایان ترجیح دادند از مرورگر‌های دیگر نظیر Firefox یا Google Chrome برای وبگردی استفاده کنند. همین هم باعث شده که حالا علیرغم اصلاحاتی که در این زمینه صورت گرفته و پشتیبانی‌هایی که JAWS و NVDA از Edge دارند، کاربران نابینا رغبتی به استفاده از این مرورگر نداشته باشند. به همین علت، وبلاگ شرکت Freedom Scientific در مطلبی به چهار سؤال که احتمالاً در ذهن کسانی که قصد مهاجرت از سایر مرورگر‌ها به Edge دارند شکل می‌گیرد پاسخ داده است. از آنجا که این سؤالات ممکن است در ذهن کاربران فارسی زبانِ JAWS هم ایجاد شده باشد، در این نوشته به طور خلاصه پستِ اخیرِ وبلاگ Freedom Scientific را از نظر می‌گذرانیم. پیش از آن لازم است توضیح داده شود که نسخه ۲۰۲۰ از صفحه‌خوان JAWS, به طور کامل از مرورگر Microsoft Edge Chromium پشتیبانی می‌کند. اما این نسخه دقیقاً چیست و چرا آن را Chromium می‌نامند؟ کرومیوم پروژه‌ای رایگان و متن باز از گوگل است که می‌توان از طریق مرورگر وب به سورس کدهای آن دسترسی داشت. گوگل با استفاده از سورس کدهای کرومیوم، مرورگر کروم را ایجاد کرده است که البته ویژگی‌های بیشتری نیز نسبت به کرومیوم دارد. مرورگرهای دیگری نیز بر پایه کدهای کرومیوم ساخته شده‌اند که یکی از آن‌ها مرورگر مایکروسافت اج است. این نسخه از اج، در تاریخ پانزده ژانویه ۲۰۲۰ در اختیار کاربران ویندوز ۱۰ قرار گرفته است.

سؤال اولی که کاربران می‌پرسند این است که آیا میانبر‌های آشنای ناوبری همچنان در این مرورگر قابل استفاده‌اند؟ در این مطلب به صراحت به این موضوع اشاره شده که تمامی میانبر‌هایی که برای حرکت روی بخش‌های مختلف صفحات اینترنتی در مرورگر‌های دیگر وجود دارد، در اج هم قابل استفاده است. حرکت بر روی سر‌نوشتار‌ها، پیوند‌ها، دکمه‌های و مکان‌های نوشتاری همگی با همان میانبر‌های آشنا قابل انجام است. همچنین جابجا شدن بر روی جداول و مشاهده فهرستی از لینک‌ها و سایر امکانات هم به همان سهولتی که در مرورگر‌های دیگر امکان‌پذیر است، در اج هم قابل انجام است.

چطور باید از به‌روز بودن اج مطلع شویم؟ اگر ویندوزتان خودکار به‌روز می‌شود، نگران این بخش از ماجرا نباشید. اج هم با ویندوز به شکل خودکار به‌روز می‌شود. محض اطمینان، اج را باز کنید و Insert + Q را بفشارید. اگر با پیغام «“Microsoft Edge with Chromium settings are loaded,»، این پیغام به معنای به‌روز بودن اج است. اگر اج به‌روز نباشد، با پیغامِ «“Microsoft Edge settings are used in the Microsoft.MicrosoftEdge application.» مواجه خواهید شد. قابل ذکر اینکه همه اینها به شرط آن است که نسخه ۲۰۲۰ صفحه‌خوان JAWS را روی رایانه‌تان نصب کرده باشید.

اگر به‌روز نبودیم، چطور مرورگر را به‌روز‌رسانی کنیم؟ این کار با رفتن به بخش به‌روز‌رسانی ویندوز قابل انجام است. با به‌روز شدن ویندوز، اج هم به‌روز خواهد شد. چنانچه می‌خواهید اج را به تنهایی به‌روز کنید، به صفحه مربوطه در وبسایت مایکروسافت مراجعه کنید.

تکلیفِ PDF ها در اج چیست؟ اج هم مثل سایر مرورگر‌ها از فایل‌های PDF پشتیبانی می‌کند. کافی است فایل را در اج باز کنید و از نوار ابزاری که در بالای صفحه قرار دارد، اطلاعاتی نظیر تعداد صفحه را به دست آورید. همچنین ابزاری جهت تغییر زومِ نوشته‌ها هم در این بخش گنجانده شده است. چنانچه فایل PDF به شکل استاندارد طراحی شده باشد و نوشته دارای بخش‌های مختلف باشد، کلید‌هایی که در صفحات اینترنتی برای مرور صفحه کاربرد دارد، در فایل PDF هم قابل استفاده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *