شناسه خبر: 21694 منتشر شده در مورخ: 1399/6/21 ساعت: 22:48 گروه: اجتماعی  
اختصاص ۳ درصد از پست های دستگاه های اجرایی به افراد دارای معلولیت

اختصاص ۳ درصد از پست های دستگاه های اجرایی به افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور، جزئیات سهمیه افراد دارای معلولیت در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از بهزیستی دکتر وحید قبادی دانا با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت:براساس این قانون، دولت مکلف است که حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی مثل وزارتخانه‌ها، سازمان ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.  

وی افزود:همچنین بر اساس این ماده قانونی بالاترین مسئول دستگاه اجرایی نهادهای عمومی غیردولتی یعنی شهرداری ها و بانک ها نیز مکلف به اجرای دقیق این ماده هستند.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه بیان داشت: بر اساس قانون، متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی صلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، همچنین انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تزل مقام یا محرومیت از پست های حساس مدیریتی یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می شوند.

قبادی دانا تصریح کرد: از سال ۹۸ و بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ابلاغ آن توسط رئیس جمهوری با همکاری سازمان اداری و استخدامی این قانون پیاده شده و در آزمون های استخدامی مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هشتیمن آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در هفته دوم آبان ماه برگزار خواهد شد، گفت: داوطلبانی که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.

اختصاص ۳ درصد از پست های دستگاه های اجرایی به افراد دارای معلولیت

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، مطابق با ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری افرادی که در آزمون شرکت می کنند، باید توانایی انجام کاری که برای آن استخدام می شوند را داشته باشند. بنابراین بر اساس این آزمون هر داوطلب می تواند یک شغل-محل را انتخاب کند.

قبادی دانا با بیان اینکه در این آزمون فراگیر مشترک، ۳۸ هزار ظرفیت استخدامی مربوط به ۲۶ دستگاه اجرایی اعلام شده است، خاطر نشان کرد:۳ درصد این پست های در نظر گرفته شده به افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده که این سهمیه از سایر سهمیه های استخدامی مجزا شده است از این رو این افراد می توانند شغل/ محل های مشخص شده در این سهمیه را انتخاب کنند.  

به گفته وی، به طور قطع، رقابت بین داوطلب در بین افراد معلول در بین شغل محل های انتخاب شده افراد دارای معلولیت صورت می گیرد و این عزیزان بر اساس نمره ای که در آزمون کسب می کنند، می توانند به عنوان مستخدمین مربوطه استخدام شوند.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه هیچ یک از سهمیه های در نظر گرفته شده قابل تخصیص به سایر داوطلبان نیست، گفت: حتی اگر افراد دارای معلولیت که باهم رقابت می کنند برای یک شغل-محل که در سهمیه مندرج است و موفق به کسب سهمیه نشوند، این سهمیه محفوظ برای آزمون های بعدی حفظ می شود. رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در صورتی که این ظرفیت مطابق چیزی که از سوی مسئولان سازمان اداری استخدامی اعلام شده است ۳۸ هزار نفر باشد حدود ۱۱۵۰ ظرفیت برای افراد دارای معلولیت است که ۵ درصد این موارد را شامل می شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه فرصت ثبت نام در آزمون استخدامی از روز پنج شنبه ۲۰ شهریورماه آغاز شده است افزود: متولی برگزاری این آزمون سازمان سنجش است و ثبت نام از طریق درگاه اینترنتی سازمان سنجش ثبت نام انجام می شود. همچنین مهلت ثبت نام تا روز ۲۹ شهریورماه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: اگر افراد دارای معلولیت بخواهند مازاد بر سهمیه استخدامی استفاده کنند هم می‌توانند از طریق رقابت با سایر داوطلبان اقدام کنند.  

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *