شناسه خبر: 21681 منتشر شده در مورخ: 1399/6/19 ساعت: 00:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 19 شهریور 1399

روزنامه چهارشنبه 19 شهریور 1399

عناوین امروز: نظارت بر معافیت مربوط به ازدواج با دختران معلول - روحانی: وزارت صمت مانع از آشفته‌کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود - دانش آموزانِ کشورهای مختلف در شرایط کرونایی چگونه در کلاس درس حاضر می شوند؟ - توصیه به والدین برای واکسیناسیون کودکان - بازتاب نخستین نمایش بین‌المللی «خورشید» در رسانه‌های معتبر جهان - پنجره بسته و آخرین گل سعادتمند برای استقلال! - سرنوشت تلخ یک دزد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 19 شهریور 1399

20 محرم 1442

9 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6508

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

نظارت بر معافیت مربوط به ازدواج با دختران معلول

روحانی: وزارت صمت مانع از آشفته‌کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود

دانش آموزانِ کشورهای مختلف در شرایط کرونایی چگونه در کلاس درس حاضر می شوند؟

توصیه به والدین برای واکسیناسیون کودکان

بازتاب نخستین نمایش بین‌المللی «خورشید» در رسانه‌های معتبر جهان

پنجره بسته و آخرین گل سعادتمند برای استقلال!

سرنوشت تلخ یک دزد

 

............ویژه

* نظارت بر معافیت مربوط به ازدواج با دختران معلول

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح معافیت مربوط به ازدواج با دختران معلول را موقت و دارای نظارت دائمی اعلام کرد.
امیر غلامرضا رحیمی پور، درباره معافیت مشمولان سربازی در پی ازدواج با افراد دارای معلولیت اظهارکرد: برابر مقررات این شرایط وجود دارد، اما اینطور نیست که برخی تصور کنند شرایط آسانی داشته و فرد مشمول از سربازی معاف خواهد شد. 
وی به اشاره به شروط این معافیت افزود: اولا که دختر معلول باید تحت پوشش بهزیستی باشد، دوما که معافیت اعطا شده به این فرد برای پنج سال موقت بوده و در طول این مدت سازمان وظیفه عمومی ناجا و سازمان بهزیستی بر موضوع نظارت داشته و اگر خدایی نکرده موارد نادرستی و غلطی وجود داشته باشد حتما با آن برخورد خواهد شد. 
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درپاسخ به این انتقاد که آیا ممکن است چنین تصمیمی منجر به سواستفاده از بانوان مجرد شود، تصریح کرد: تاکنون ما چنین گزارش هایی نداشته ایم و اگر موردی گزارش شود حتما به آن ورود کرده و بررسی خواهیم کرد. به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که سواستفاده ای از قانون انجام شود.
 
* درگاه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها باید مناسب‌سازی شود
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از همه نهادها و دستگاه‌های دولتی خواست که درگاه خدمات الکترونیکی خود را برای دسترسی راحت‌تر افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنند. ابراهیم کاظمی مومن سرائی افزود: به این منظور طبق استانداری که از سوی سازمان استاندارد برای وبسایت ها و خدمات الکترونیک ابلاغ شده، مکاتباتی با دفتر ریاست جمهوری و همچنین با وزیر راه داشته ایم تا وبگاه‌های سازمان ها مناسب سازی شوند.
وی با تأکید بر حق دسترسی به اطلاعات ادامه داد: حق شهروندان است که به اطلاعات موجود در وبسایت و وبگاه های موسسات عمومی و موسسات خصوصی در زمینه خدمات عمومی دسترسی داشته باشند.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اظهار داشت: بسیاری از افراد دارای معلولیت از کاربران فعال خدمات ارتباطی هستند، اما ممکن است به دلیل ناتوانی هنگام استفاده از خدماتی که افراد دیگر به راحتی به آن دسترسی دارند، با مشکل روبرو شوند.
مومن سرائی تأکید کرد: بنابراین لازم است که خدمات موجود الکترونیکی برای دسترسی افراد دارای معلولیت مناسب سازی شوند.
وی ادامه داد: در جامعه اطلاعاتی امروز درگاه های الکترونیک برای استفاده فعالانه از مزایای فناوری‌های اطلاعاتی مدرن، ایجاد شده است و افراد دارای معلولیت همانند سایر افراد باید به این فضاها دسترسی داشته باشند.
 
* مرحله پایانی پانزدهمین دوره مسابقات فرهنگی، هنری و ادبی دانش آموزان با نیاز های ویژه به صورت مجازی آغاز شد
دکتر سید جواد حسینی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مسابقات و تبریک به راهیافتگان مرحله کشوری اظهار داشت: مسابقات فرهنگی، هنری و ادبی  دانش آموزان با نیاز های ویژه از سطح مدرسه به عنوان جایگاه اصلی تعلیم و تربیت آغاز می شود و پس از مرحله استانی در سطح کشوری به کار خود پایان می دهد.
وی گفت: این مسابقات در 22 رشته و در قالب  هنرهای آوایی، نمایشی، دستی، تجسمی و ادبی و با حضور دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه و دانش آموزان متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای برگزار می شود.
حسینی با بیان اینکه  با جریان سازی کمی و کیفی بیشتر این مسابقات در پی آن هستیم که دانش آموزان را به سمت ساحت های مختلف تعلیم و تربیت بیش از گذشته نزدیک کنیم  اظهار داشت: این مسابقات با دو ساحت  تربیت اجتماعی  و هنری و زیباشناسی به صورت مستقیم در ارتباط است و با دیگر ساحت های تعلیم و تربیت نیز به صورت غیر مستقیم ارتباط دارد و موجب رشد ساحت های تعلیم و تربیت در دانش آموزان می شود.
وی افزود: ایجاد نشاط و شادابی، مهارت آموزی و مهارت ورزی، پرورش روحیه تربیت اجتماعی و همگرایی دانش آموزان در عرصه های مختلف از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است.

............اخبار روز

* روحانی: وزارت صمت مانع از آشفته‌کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود

رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
دولت الکترونیکی امکان دسترسی به موقع و یکسان همه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز را فراهم می‌کند.
با ایجاد سامانه‌های موثر و پایانه‌های دقیق نظام مالیاتی باید سطوح بالاتری از عدالت مالیاتی تحقق پیدا کند.
تلاش دولت همواره این بوده که با مدیریت و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، نوسانات بازار تحت تأثیر عوامل برون‌زا، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد
 وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با اعمال نظارت دقیق و سریع، آرامش را به بازار خودرو بازگردانده و مانع از آشفته‌کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود./ ایرنا

* طرح رایگان شدن گاز خانواده های کم مصرف در دستور کار هیئت دولت

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:
در حال حاضر بهینه سازی سوخت جزء اولویت‌های اصلی ما است و تلاش می‌کنیم که موتورخانه‌های منازل را که مصرف زیادی دارند بدون اعمال هزینه اضافی برای مردم به گونه ای اصلاح کنیم که مصرف گاز ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.
طرح رایگان شدن گاز برای خانوار‌های کم مصرف  در دستور کار هیئت دولت است که پس از نهایی شدن و ابلاغ، آن را اجرا می کنیم./باشگاه خبرنگاران 
 
* بسته اینترنت رایگان سه ماهه برای معلمان
ربیعی، سخنگوی دولت: 
برای حدود ۶۰۰ هزار فرهنگی بسته اینترنتی ۳ ماهه رایگان در نظر گرفته شده است. برای دانشگاهیان هم بسته‌هایی ارائه خواهد شد.
بسته اینترنتی ویژه‌ای نیز برای دانش‌آموزان تهیه شده که صرفا به سایتهای منتخب دسترسی دارد و نگرانی‌ها بابت ورود به فضای مجازی را رفع می‌کند.
 
* آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا رئیس انستیتو پاستور ایران: 
چند شرکت، مرحله‌ی حیوانی را که برای هر واکسنی نیاز است طی شود پشت سر گذاشته‌اند 
این نتایج درحال بررسی است 
اگر این نتایج قانع‌کننده باشد، برای گذراندن سه مرحله کارآزمایی بالینی مجوز می‌گیرند/ایسنا
 
* قیمت مرغ روی ۱۹ هزار تومان ثابت ماند/ نرخ مصوب قابل اجرا نیست
 نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور بیان اینکه قیمت مرغ در بازار طی هفته‌های اخیر تقریباً ثابت مانده است، گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده به صورت نقدی بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنین نرخ این کالا به صورت زنده عرفی بین ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان است.
 قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم نیز حدود ۱۹ هزار تومان است.
 قیمت مرغ را به صورت دستوری نمی‌توان اجرا کرد و همواره تابع عرضه و تقاضا بوده است/ جام جم 
 

..............گزارش روز

* دانش آموزانِ کشورهای مختلف در شرایط کرونایی چگونه در کلاس درس حاضر می شوند؟

کارشناسان سلامت توصیه کرده‌اند برای بازگشایی فیزیکی مدارس باید سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را در نظر بگیرند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس باید بسیار محدود باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت اجرا شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها کشورهای سراسر دنیا نگران چگونگی بازگشایی مدارس هستند و بیشتر آنها تمهیداتی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا و شدت یافتن این بیماری در جامعه در نظر گرفته‌اند. کشورهایی که در ادامه از آنها یاد شده است، توانسته‌اند سال تحصیلی جدید را با موفقیت شروع کنند.

دانمارک

دانمارک پس از یک ماه قرنطینه، به اولین کشور غربی تبدیل شد که مدارس خود را ۱۵ آوریل (۲۷فروردین) باز کرد. دولت مرکزی با موافقت پارلمان تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت. در واقع انگیزه پشت این اقدام، حق کودکان به تحصیل بود.

این کشور به‌منظور پیشگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا، دانش‌آموزان را ابتدا به دو گروه سنی ۲ تا ۱۱ ساله و ۱۲ تا ۱۶ ساله تقسیم کرد و آنها را به فاصله یک ماه از هم به مدرسه فرستاد.

تمام کودکان به گروه‌های بسیار کوچک ۱۲ نفره تقسیم‌بندی شدند. این گروه‌های دانش‌آموزان باید ساعت‌های مختلف به مدرسه می‌رفتند، در سالن‌های ناهارخوری جداگانه غذای خود را صرف می‌کردند و در زمین بازی مدرسه، هر کس در منطقه مربوط به خودش، که برای او تعیین شده، بازی می‌کرد.

در حال حاضر تمام دانش‌آموزان این کشور در مدرسه هر دو ساعت یکبار باید دست‌هایشان را بشویند اما مکلف به استفاده از ماسک نیستند. میزهای تحریر آنها حداقل ۲ متر از هم فاصله دارد و تمام وسایل مربوط به آموزش دو بار در روز ضدعفونی می‌شوند. برخی از مدارس که امکان آن را دارند، کلاس‌های درسی خود را در فضای باز برگزار می‌کنند.

این اقدامات تاکنون موثر بوده است و از وقتی که مدارس باز شده‌اند، افزایشی در ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.

کره جنوبی

کره جنوبی، جایی‌که تعداد ساعات درسی‌اش زیاد است و دانش‌آموزان تا ۱۲ ساعت در مدرسه حضور دارند، بازگشایی مدارس خود را ۵ بار به تعویق انداخت تا سرانجام مدارس را با دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان باز کرد. مدتی بعد از آن ۱,۸ میلیون دانش‌آموز سال اول دبیرستان، راهنمایی و کودکان سال‌های آخر ابتدایی را به مدرسه فرستاد.

اما وقتی در سئول موارد ابتلا به کرونا افزایش یافت، مدارس دوباره تعطیل شدند و مدتی بعد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌شان را دوباره آغاز کردند.

در حال حاضر، دمای بدن دانش‌آموزان موقع ورود به مدرسه کنترل می‌شود. دانش‌آموزان ملزم به استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌هایشان هستند. دانش‌آموزان برخی از مدارس هم یک‌روزدرمیان به مدرسه می‌روند و البته برخی از مدارس دیگر هم از کلاس‌های حضوری و آنلاین به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. همچنین در کلاس‌های درس حضوری، هر میز مختص یک دانش‌آموز است.  

آلمان

مدارس آلمان به‌ محض شروع همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند و سپس اردیبهشت ماه مدارس دانش‌آموزان بزرگتر فعالیت خود را آغاز کردند. دانش‌آموزان باید با فاصله حداقل ۲متری پشت میزهایشان می‌نشستند. در ضمن در هر کلاس درس فقط ۱۰ نفر حضور داشتند.

ساعات حضور در مدرسه کاهش یافت و در کنار کلاس‌های حضوری، از کلاس‌های آنلاین هم برای آموزش دانش‌آموزان کمک گرفته شد.

اکنون در کنار تمام تمهیدات فوق، هر ۴ روز یکبار از دانش آموزان تست کرونا گرفته می‌شود و اگر تست تمام دانش‌آموزان یک کلاس منفی باشد، آنها می‌توانند بدون ماسک در کلاس بمانند.

نروژ

مدارس نروژ هم در واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا،‌ تعطیل شدند و سپس اوایل اردیبهشت فقط کودکان پیش‌دبستانی به مدارس بازگشتند. سپس بتدریج با فواصل ۷ تا ۱۰ روز، دانش‌آموزان دیگر هم به مدرسه رفتند. به توصیه دولت در هیچ کلاس درسی بیش از ۱۵ دانش‌آموز نباید حضور داشته باشد.

دانش آموزان در کنار شستن مرتب دست‌هایشان باید هر روز میزهای خود را تمیز و ضدعفونی کنند. برخی از مدارس هم زمین بازی خود را تقسیم کردند و از دانش آموزان خواستند تا در مکان‌های تعیین شده بازی و ورزش کنند.

فرانسه

در این کشور مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی یک هفته زودتر از مدارس دیگر باز شدند. پس از آنها کودکان ۱۱ تا ۱۵ ساله که در مناطق سبز – مناطقی که سرعت ابتلا بسیار پایین است- زندگی می‌کردند به مدرسه بازگشتند. حدود یک ماه بعد باقی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شدند. تعداد دانش‌آموزان هر کلاس کم و استفاده از ماسک هم اجباری شد.

بلژیک

در این کشور هم ابتدا مهدکودک‌ها، سپس مدارس ابتدایی و باقی مقاطع شروع به فعالیت کردند. در هیچ کلاسی نباید بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز حضور داشته باشد. به همین دلیل دانش آموزان یک روز در میان به مدرسه می‌روند. معلمان و دانش‌آموزان باید ماسک به صورت داشته باشند. در ضمن شستن مکرر دست‌ها توصیه شده است.

سوئیس

مدارس این کشور با سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز به فعالیت کرد. تمام مدارس تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها را به نصف رساندند. به همین دلیل قرار شد دانش‌آموزان فقط هفته‌ای ۲ روز مدرسه بروند. میزهای تحریر با فاصله حدود ۲ متر از هم در کلاس قرار گرفتند و در ضمن با استفاده از علایم روی کف کلاس‌های درس، دانش‌آموزان ملزم به رعایت فاصله اجتماعی شده‌اند. مکان‌های ضدعفونی‌کننده دست به تمام کلاس‌ها افزوده شده است تا دانش‌آموزان به‌راحتی دست‌های خود را مرتب بشویند.

تایوان

مدارس تایوان حتی با شیوع ویروس کرونا به‌طور رسمی تعطیل نشده بودند. در حال حاضر مرتب دمای بدن دانش‌آموزان کنترل می‌شود. میز دانش آموزان با استفاده از پارتیشن‌های پلاستیکی از هم جدا شده‌اند. دانش‌آموزان باید حتما ماسک به صورت داشته باشند. در اتاق‌های ناهارخوری باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. به همین دلیل در حیاط‌ مدارس، در صورت امکان از چادر استفاده می‌شود.

دانش آموزان ورزشکار می‌توانند در جلسات تمرینی خود حاضر شوند اما تمام رقابت‌های ورزشی مدارس لغو شده‌اند.

ژاپن

در این کشور تصمیم‌گیری برای باز شدن مدارس به عهده شهرداری‌های محلی گذاشته شده است. همچنین وزارت بهداشت پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته است. از این پروتکل‌ها می‌توان به باز کردن پنجره‌های کلاس‌های درس برای تهویه هوا، حفظ فاصله فیزیکی، بررسی روزانه دمای بدن و استفاده از ماسک اشاره کرد.

نیوزیلند

والدین نیوزیلندی علاقه‌ای به فرستادن کودکان خود به مدرسه در این شرایط کرونایی ندارند. به همین دلیل با اطلاع مدارس می‌توانند شرایط آموزش کودکان خود در خانه را مهیا کنند. در ضمن آن دسته از دانش آموزانی که در مدارس حضور دارند باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مدرسه هم باید دایما وضعیت جسمانی آنها را تحت نظر داشته باشد تا با شناسایی دانش آموزان بیمار، جلوی سرایت ویروس کرونا به دیگران را بگیرند.

آمریکا

بخشی از معلم‌ها و والدین با توجه به اقداماتی که برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است، در مورد برگشتن کودکان به مدارس خوش‌بین هستند و تعداد کمی از والدین همچنان نگران هستند. آنها می‌گویند که دولت بیشتر به مسائل اقتصادی توجه دارد تا سلامت معلم‌ها و کودکان.  

اما از آنجایی‌که امکان سیستم آموزشی از راه دور تقریباً در سراسر کشور، حتی روستاها وجود دارد، این کشور قصد دارد بخش بسیاری از دانش‌آموزان را در کلاس‌های مجازی آموزش دهد. در واقع قرار است حداقل نیمی از دانش‌آموزان را در پاییز با استفاده از کامپیوترهایشان آماده تحصیل کند. میزان ابتلای بالای افراد به ویروس کرونا انگیزه اصلی آموزش از راه دور در این کشور است.

کارشناسان سلامت توصیه کرده‌اند برای بازگشایی فیزیکی مدارس باید سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را در نظر بگیرند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس باید بسیار محدود باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت اجرا شوند.

برگردان:‌ نادیا زکالوند

منابع:

تایم

گلوبال هلث

 

............بهداشت و سلامت

* توصیه به والدین برای واکسیناسیون کودکان: رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، با اشاره به موضوع کاهش پوشش واکسیناسیون در کشور با آمدن بیماری کرونا گفت: به دنبال شیوع کرونا در سراسر جهان، سازمان جهانی بهداشت دستورالعملی را برای ضرورت توجه به واکسیناسیون کودکان تهیه کرد و البته خود ما هم فروردین ماه بود که در همین زمینه دستورالعملی را به مراکز بهداشتی ابلاغ کردیم. سید محسن زهرایی با عنوان این مطلب که پایگاه‌های جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در شهرها و روستاهای کشور آماده ارائه خدمات واکسیناسیون به هموطنان هستند، افزود: آنچه مسلم است، در این مراکز فقط کارکنان بهداشتی حضور دارند و پزشک نیست که بخواهد بیمار ویزیت کند. بنابراین خانواده‌ها نباید نگران حضور در این مراکز باشند.البته در این مراکز، پروتکل‌های بهداشتی به طور دقیق رعایت می‌شود. خانواده ها می‌توانند با تماس تلفنی، نوبت بگیرند تا دغدغه‌ای بابت ازدحام وجود نداشته باشد.وی، گفت: ترتیب تزریق واکسن فلج اطفال اهمیت زیادی در ایمن سازی بچه‌ها دارد. بنابراین، رعایت زمان بندی واکسن باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.زهرایی افزود: برای اینکه کودک در مقابل بیماری مصون و ایمن شود، واکسن باید در دفعات مختلف زده شود و این تصور اشتباه است که با یکبار واکسن زدن، بچه در مقابل بیماری مصون و ایمن خواهد ماند. وی تأکید کرد: هر چند رعایت دقیق زمان بندی واکسن‌ها مهم است، اما اگر به تأخیر افتاد نباید واکسن را تا نوبت بعدی به تأخیر انداخت. بلکه هر وقت متوجه شدیم ، باید برای زدن واکسن اقدام کنیم. زهرایی، توجه خانواده‌ها به خصوص والدین دارای فرزند زیر دو سال به زدن واکسن‌های بچه‌ها را خواستار شد و گفت: والدین با دیدن کارت واکسن کودک خود می‌توانند متوجه شوند که آیا واکسن نزده دارند یا خیر. اگر هم متوجه نمی‌شوند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت محل سکونت خود و نشان دادن کارت واکسن فرزندشان، خیالشان از بابت واکسن بچه‌ها آسوده شود. وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون به شکل مناسب در بدترین شرایط هم جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است.

* پیشنهاداتی برای حضور ایمن‌تر دانش آموزان در مدارس
دبیر کمیته علمی کرسی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش - با اشاره به چالش برانگیز بودن تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مدارس در دنیا، گفت: با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها؛ مشخص نبودن میزان دقیق هزینه اثر بخشی تصمیمات، نبود چشم‌انداز زمانی مشخص برای اتمام پاندمی کرونا، در دسترس نبودن اطلاعات دقیق در مورد الگوی ابتلا و مرگ و میر کرونا و ... شرایط سختی را برای بازگشایی مدارس در دنیا به وجود آورده است.
به نقل از ایسنا، دکتر نسترن کشاورز محمدی با بیان اینکه در صورت بازگشایی حضوری مدارس باید نکات و اصول ایمنی و بهداشتی خاصی رعایت شود، گفت:‌ توجه به دسترسی دانش آموزان به ماسک مناسب و استفاده صحیح از آن توسط معلمان و دانش آموزان، فاصله گذاری فیزیکی و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی فضای مدارس و استفاده دانش‌آموزان، اطمینان از عدم ابتلای دانش آموزان و معلمان و کادر مدرسه قبل و حین بازگشایی مدارس، وجود نیروی جایگزین برای پرسنلی که به کرونا مبتلا می‌شوند و همچنین توجه به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت بازگشایی مدارس بر افراد مختلف و جامعه می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش آمار ابتلا داشته باشد.
با شیفت بندی و نوبتی کردن حضور دانش آموزان در فضاهای مدرسه می‌توان نسبت به کاهش تراکم دانش‌آموزان و کاهش بیشتر شانس ابتلا به ویروس در مدرسه اقدام کرد. برخی مطالعات  با توجه به 14 روزه بودن دوره پنهان بیماری کووید پیشنهاد می‌کنند شیفت های دو هفته‌ای به گونه‌ای که دو هفته نیمی از دانش آموزان و دو هفته بعد نیم دیگر دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند موثرتر از شیفت‌های یک روز درمیان است.
وی ادامه داد: افزایش فاصله بین دانش آموزان و معلمان و در صورت امکان استفاده از نایلون برای ایجاد حائل بین دانش‌آموزان و معلمان، افزایش فعالیت های نشاط‌آور و جمعی با رعایت اصول فاصله‌گذاری فیزیکی، پیگیری و نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر وضعیت سلامت و ایمنی کودکان در معرض خطر، برخی دیگر از راهکارهایی‌ است که  بر حضور ایمن‌تر دانش‌آموزان در مدرسه موثر است.
 

............فرهنگ و هنر

* بازتاب نخستین نمایش بین‌المللی «خورشید» در رسانه‌های معتبر جهان

با نمایش فیلم مجید مجیدی در جشنواره فیلم ونیز، منتقدان در نشریات معتبر سینمایی دست به قلم شدند و از «خورشید» که با عنوان انگلیسی «Sun Children» به ونیز رفته است، نوشتند.
مجید مجیدی با فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز حضور پیدا کرده است. فیلم او دیروز در جشنواره نمایش داده شد و مجیدی در نشست خبری از رنج ۴۰ ساله مردم ایران گفت. 
از آنجا که مجیدی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان سینمای ایران است، خیلی از منتقدان مشهور سینمای جهان به تماشای فیلمش نشستند و درباره‌اش نوشتند.
نمایش فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز با استقبال گسترده تماشاچیان همراه بود و آنان در پایان نمایش فیلم به مدت ۵دقیقه، ایستاده عوامل سازنده فیلم را تشویق کردند.
پیتر دی‌بروگ در ورایتی نوشت: «تماشای فیلم مجید مجیدی مرا به یاد یکی از مهم‌ترین فیلم‌های قرن بیست‌ویک درباره کودکان به نام «پروژه فلوریدا» انداخت. مجیدی خودش خالق یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیستم درباره کودکان است. «بچه‌های آسمان» که در سادگی محض بی‌رقیب است و در عین حال داستانش چنان تماشاگر را درگیر می‌کند که نمی‌تواند نگاه از صحنه بردارد. در «خورشید» با فیلمنامه‌ای به مراتب پیچیده‌تر طرف هستیم.»
این منتقد در ادامه به استفاده مجیدی از کودکان کار برای نقش‌آفرینی در فیلم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اگر یکی از نیات مجیدی در فیلم «خورشید» یادآوری این موضوع باشد که تمام کودکان برابرند و لایق آموزش و تشویق هستند، انتخاب این گروه نوجوان برای بازی در فیلم بهترین دلیل است.»
لی‌مارشال منتقد اسکرین‌دیلی هم به تماشای «خورشید» نشسته است. او می‌نویسد: «مجیدی فیلم همدلانه دیگری درباره کودکان تهی‌دست ساخته است که نئورئالیسم بی‌تکلف قرن بیست‌ویکمی آن در دوران غریب کنونی به شکل غریبی طراوت‌بخش است.»
او در عین حال که به فیلمبرداری گرم و موسیقی ارکسترال باشکوه فیلم اشاره می‌کند از جسارت مجیدی در پرداختن به موضوعات اجتماعی می‌نویسد: «مجیدی هراسی از پرداختن به مشکلات اجتماعی مانند کودکان کار، مصائب مهاجران و ... ندارد.»
نیکلاس باربر سومین منتقد مطرحی است که بلافاصله پس از دیدن فیلم «خورشید» دست به قلم شده است. به نظر باربر تماشای فیلم مجیدی تماشاگر را به هیجان می‌آورد. او در «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «فیلم «خورشید» ترکیبی از داستان دیکنزی کودکان تهی‌دست تهران با فیلمی پرجنب و جوش در ژانر سرقت و البته درامی پرمعنا درباره معلمی خوش‌قلب است.»
باربر معتقد است نقش جواد عزتی در فیلم «خورشید» شباهت به نقش معلم‌هایی دارد که در دهه ۸۰ میلادی معمولا در سینمای آمریکا به رابین ویلیامز می‌سپردند. او همچنین حدس می‌زند که فیلم جدید مجیدی مانند شاهکار او «بچه‌های آسمان» در عرصه جهانی موفق عمل خواهد کرد. 
۱۸ اکران برای برنده سیمرغ بهترین فیلم سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر در ونیز
فیلم «خورشید» که در آخرین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نسخه ۱۲۰دقیقه‌ای به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند، با تدوین جدید و در یک نسخه ۹۹دقیقه‌ای به ونیز رفته و در این دوره از جشنواره ۱۸نمایش برای این فیلم در نظر گرفته شده است.
نخستین نمایش‌های رسمی «خورشید» روز شنبه پنجم سپتامبر در چهارمین روز جشنواره ونیز شش نوبت برای اهالی رسانه و فعالان سینمایی حاضر در ونیز بود. پس از آن فیلم مجیدی روز یکشنبه ششم سپتامبر هم در سالن سالا گرانده برای مردم روی پرده رفت تا نخستین اکران عمومی خود را تجربه کرده باشد.
پس از چند نمایش برای نمایندگان رسمی شرکت‌های تولید و پخش فیلم، سایر اکران‌های «خورشید» برای مردم سینمادوست خواهد بود و البته آخرین برنامه آن هم برای روز هفتم سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. به این ترتیب، فیلم مجیدی در میانه‌های جشنواره ونیز ۲۰۲۰ به کار خود پایان می‌ماند و منتظر برگزار شدن مراسم اختتامیه در روز ۱۲ سپتامبر می‌ماند. اگر «خورشید» شیر طلایی ونیز را ببرد، در روز ۱۳ سپتامبر شش نمایش دیگر هم خواهد داشت.
«خورشید» دهمین فیلم مجید مجیدی در مقام کارگردان است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و چند جایزه برد. نمایش در جشنواره معتبر ونیز نخستین حضور بین‌المللی و جهانی فیلم خواهد بود و درخشش در آن می‌تواند راه «خورشید» و مجیدی را در فصل جوایز سینمایی هموار کند.
 
 

.............ورزشی

* پنجره بسته و آخرین گل سعادتمند برای استقلال!  

استقلال در شرایطی در رقابت های لیگ قهرمانان شرکت می‌کند که تعداد زیادی از ستاره‌های خود را در اختیار ندارد و مدیران باشگاه از تقویت تیم در آستانه بازی ها نیز عاجز ماندند.
همانطور که از قبل مشخص شده بود، عصر دوشنبه آخرین مهلت برای ارسال لیست بازیکنان تیم های حاضر در لیگ قهرمانان به کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. از این رو نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی نیز روز دوشنبه لیست نهایی بازیکنان برای حضور در 4 دیدار دور گروهی آسیا را ارسال کردند. در این بین اما استقلال که طی روزهای گذشته بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته در شرایطی فهرست بازیکنانش را تحویل AFC داد که از حالا می‌شود حدس زد این تیم با تیمی ناقص به مصاف حریفان تا بن دندان مسلح خواهد رفت.
اگرچه مسئولان استقلال طی روزهای گذشته با برخی بازیکنان برای فصل آینده به توافق رسیدند  و از بین این نفرات قرارداد دوساله با رشید مظاهری را نیز به امضا رساندند اما بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی ناشی از شکایت بویان نایندف و وینفرد شفر از سوی فیفا مانع از آن شد تا لیست استقلال برای لیگ قهرمانان بازیکن جدیدی را به خود ببیند.
خبر بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال روز 26 اردیبهشت 99 در پی ارسال نامه فیفا به این باشگاه و فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها منتشر شد اما همان زمان باشگاه استقلال طی اطلاعیه ای این موضوع را تکذیب و «شانتاژ بدخواهان» عنوان کرد. استقلالی ها البته طی هفته های گذشته طلب 300 هزار دلاری بویان را در چند قسط پرداخت کردند اما درباره مطالبات شفر نتوانستند پول مورد نیاز را تأمین کنند تا همچنان پنجره نقل و انتقالاتی شان بسته بماند. از این رو طلب 600 هزار دلاری شفر و حکم فیفا مانع از باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی شد و به همین خاطر مدیران باشگاه نتوانستند هیچ بازیکن جدیدی را به لیست آسیایی شان اضافه کنندو با همان نفرات قبلی فهرست خود را به AFC فرستادند.
 

............حوادث

* سرنوشت تلخ یک دزد

دو هفته قبل مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران به پلیس زنگ زد و از سرقت خانه پدرش خبر داد.
 
او گفت: من و پدر و مادرم و چند نفر از اعضای خانواده‌ام همگی در یک ساختمان زندگی می‌کنیم. امشب پدر و مادرم به میهمانی رفته بودند و من داخل خانه بودم که ناگهان از طبقه پایین صدایی شنیدم؛ چون پدر و مادرم خانه نبودند، با شنیدن صدا فوراً خودم را به طبقه پایین که محل سکونتشان بود رساندم اما با صحنه عجیبی مواجه شدم، در خانه شکسته بود و با ورود به خانه با بهم ریختگی و سرقت طلاها و دلارهای آنها مواجه شدم. با عجله خودم را به خیابان رساندم که متوجه شدم سه مرد در حال فرار هستند. آنها سوار خودروی پژویی شده و من هم چند لحظه‌ای آنها را با پای پیاده تعقیب کردم اما موفق نشدم. من طلاها و دلارهایم را در خانه پدر ی‌ام نگه می‌داشتم سارقان بیش از دو میلیارد تومان سرقت کرده‌اند.
با شکایت مدیر تلویزیونی، تحقیقات از سوی مأموران پایگاه یکم پلیس پایتخت آغاز شد. در بررسی‌های اولیه کاراگاهان به سراغ دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت رفته و موفق شدند شماره پلاک خودروی پژو را به‌دست آورند. شماره پلاکی که نه تنها مالکش بلکه اعضای باند سرقت از منازل شمال پایتخت را به دام انداخت. سروش مرد سابقه‌داری بود که چندین بار به زندان افتاده بود و تاریخ آزادی اش نشان می‌داد که مدت کمی است که از زندان آزاد شده است.
با هماهنگی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ویژه سرقت، مأموران به سراغ سروش رفته و مرد سابقه دار را دستگیر کردند.
سروش که راه را برای کتمان و انکار سرقت‌ها بی‌فایده می‌دید، به سرقت‌های سریالی با همدستی ۷ متهم دیگر اعتراف کرد و گفت: با اعضای باند در زندان آشنا شدم و در همان زندان هم بود که تصمیم گرفتیم بعد از آزادی سرقت از منازل را انجام دهیم. من و همدستانم شبانه به سراغ خانه‌های شمال تهران می‌رفتیم. خانه‌هایی را که چراغ هایشان خاموش بودند ، انتخاب می‌کردیم و زنگشان را می‌زدیم. اگر کسی در را باز نمی‌کرد به شیوه توپی‌زنی وارد خانه‌ها شده و سرقت را انجام می‌دادیم. سردسته ما شاهرخ است اما گاهی اوقات بدون اینکه به شاهرخ حرفی بزنیم من و دو نفر از اعضای باند که پدر و پسر هستند باهم به دزدی می‌رفتیم و وسایل سرقتی را تقسیم بر سه می‌کردیم.
او ادامه داد: شبی هم که از خانه مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیونی سرقت کردیم با همان پدر و پسر سه نفری برای سرقت رفتیم. البته من اصلاً نمی‌دانستم که خانه محل سرقت خانه یک مدیر تلویزیونی است.
فرار مرگبار
به‌دنبال اعتراف مرد سابقه دار تحقیقات برای بازداشت اعضای باند ادامه یافت؛ زمانی که مأموران برای دستگیری پدر و پسر سارق وارد عمل شدند، آنها سعی کردند که از طریق پشت بام خانه فرار کنند. در این فرار مأموران پدر را بازداشت کردند اما پسر جوان حین فرار از دست مأموران تعادلش را از دست داد و به پایین افتاد و این سقوط مرگ پسر جوان را رقم زد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان تا کنون ۱۰ سرقت منزل در پرونده خود دارند و بررسی‌ها برای شناسایی شاکی‌ها ادامه دارد.
 
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *