شناسه خبر: 21670 منتشر شده در مورخ: 1399/6/17 ساعت: 01:37 گروه: اجتماعی  
آموزش های والد محور، بسته های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

آموزش های والد محور، بسته های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم نواخته شدن زنگ مدارس استثنایی شهر تهران گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور، تولید بسته های آموزشی و ارسال آنها به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایران سپید دکتر مجید هداوند در مراسم آیین بازگشایی مدارس در جمع معلمان و دانش آموزان مجتمع دخترانه استثنایی نظام مافی شهر تهران اظهار داشت: یکی از شاخص های بحران به صورت عام ، غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است و با همه گیری کرونا تقریبا هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی با این بحران را از قبل داشته باشد و بر اساس آمار و ارقام مبتلایان و کشته شدگان و به شکل برنامه ریزی نشده تعطیلی مدارس فی البداهه بود.

وی با بیان اینکه در آموزش از راه دور، مجازی و آموزش تلویزیونی رایج شده بر اساس بررسی ها و آمار یونسکو ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا توانستند از این نوع آموزش بهرمند شوند ، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی دسترسی به رایانه نداشتند و ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند.

هداوند افزود: ۵۶ میلیون نفر هم تحت شبکه موبایلی نیستند و از ۲۰۴ کشور اصلی ۱۹۱ کشور مدارس را به طور کامل تعطیل کردند.

 وی در ادامه گفت: بحث آموزش از راه دور در خیلی از کشورها و آموزش مجازی و الکترونیک از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود که اینها مشکلات کمتری داشتند.

هداوند با اشاره به این مطلب که وزارت آموزش و پرورش از روزهای نخست شبکه تلویزیونی آموزش را راه اندازی کرد، بیان داشت: برخی از گروه های ما از جمله دانش آموزان کم توان ذهنی قادر ‌به استفاده نبودند و زیر نویس یا مترجم اشاره نداشتند. معلمان و سایر همکاران خودشان اقدام به تشکیل گروه های مجازی کردند و بیش از ۱۰ هزار گروه مجازی تشکیل شد و همچنین مراکز مشکلات یادگیری و مشاوره بیش از ۹۱ هزار نفر از اولیاء را آموزش تلفنی ارائه دادند

 وی با بیان اینکه ابتدا ۷ استان پایگاه مجازی آموزش راه اندازی کردند، تاکید کرد: پایگاه اطلاع رسانی سازمان برخی محتواها و سامانه ها راه انداری شد تا به شبکه شاد رسیدیم .

هداوند همچنین بیان کرد: از قبل از شیوع بیماری کرونا طرح آموزش مجازی دانش آموزان جسمی حرکتی شدید و آموزش از راه دور، در ۶ استان آغاز شده بود که با خرید تجهیزات این طرح را ادامه دادیم.

 وی با اشاره به این مطلب که کانال ویژه خبری در شبکه شاد راه اندازی شد افزود: حداقل ۵ بخشنامه و شیوه نامه در زمینه ارائه راهنما ارسال شده است و کانال محتوا نیز با بیش از ۸۲۱ زیر شاخه جهت کلیه دوره ها و پایه ها راه اندازی شد.

هدواند در خصوص پویش تولید محتواهای آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: با بیش از ۴ هزار و ۹۱۶ موضوع درسی و قریب به ۲۹۴ عنوان کتاب، ۶۰ موضوع مشکلات یادگیری و ۱۶۳ عنوان موضوع توانبخشی با همکاری استان ها در حال تدوین و تهیه محتواست.

هداوند ادامه داد: پروژه مهر با همکاری وزارت و صدور بخشنامه به استان ها در خصوص ساماندهی ، سلامت دانش آموزان توزیع کتب، ثبت نام اعلام شد.

 وی حضور آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته در بخش های مختلف اینگونه اعلام‌کرد: ۱۰۰ درصد مدارس ، ۷۴ درصد معلمان ، ۸۶ درصد کلاسهای درس و ۵۱ درصد دانش آموزان حضور داشتند.

 وی تاکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور و بسته های آموزش و ارسال به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را نیز در دستور کار قرار داده است.

هداوند در خصوص برنامه های سال ۹۹ بیان داشت: بسته های تحولی، مدرسه انطباقی و مداخله به هنگام طلایی، نهضت زبان اشاره برای ۴ هزار نفر از معلمان و دستگاه های مرتبط، آموزش خط بریل برای یک هزار نفر ، آموزش معلمان مبتنی بر مهارت های چندگانه و طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش از جمله این برنامه هاست.

وی همچنین از ایجاد سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به نیاز های اولیاء ، معلمان و دانش آموزان تلفیقی فراگیر خبر داد.

شایان ذکر است در این مراسم شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به جامعه بزرگ آموزش و پرورش،همکاران شاغل در مدارس استثنایی،دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان،ابراز امیدواری کردند در سال تحصیلی جدید و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده  و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در کمال آرامش و سلامتی در مسیر تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گام برداریم

وی با اشاره آمادگی کلیه مدارس جهت حضور دانش آموزان بر اساس پروتکل های اعلامی، به تلاش و همت معلمان مدارس استثنایی در سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا،گزارش کوتاهی از عملکرد آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در برنامه های آموزشی،تربیتی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه نمود.

رئیس اداره استثنایی در ادامه گفت:بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری"مدظله العالی" معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و ما در مجموعه خود شاهد فداکاری های معلمان مدارس استثنایی بودیم که ثابت کردند"آموزش تعطیل نیست" و با تلاش بی وقفه در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از هیچ کوششی دریغ نکردند.

کریمی در پایان پیام خود را در خصوص بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی قرائت نمود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *