شناسه خبر: 2167 منتشر شده در مورخ: 1392/11/7 ساعت: 12:01 گروه: مشاوره  
با تجسس در زندگی افراد، آرامش زندگی خود را برهم نزنیم
پیروزمند

با تجسس در زندگی افراد، آرامش زندگی خود را برهم نزنیم

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: نباید به خود اجازه دهیم وارد حریم خصوصی زندگی اشخاص شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که «ارتباط جمعی و همنشینی مؤمنان با یکدیگر دو جنبه مثبت و منفی دارد» اظهار کرد: ما باید آفات رفت و آمد را بشناسیم و رفت و آمدهای ما به سمتی نرود که در زندگی یکدیگر تجسس کنیم.

وی ادامه داد: هر انسانی برای خود یک سری حریم‌ خصوصی دارد، حریم خصوصی یعنی آن محدوده‌ای از زندگی انسان که در اجتماع در منظر عموم مردم قرار نمی‌گیرد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: مثلا ممکن است افراد در حریم خصوصی خود یک رفتار خاص و یا یک نوع پوشش خاصی داشته باشند و این رفتارهایی که در حریم خصوصی دارند را هرگز در اجتماع بروز ندهند.

پیروزمند ادامه داد: شاید حریم خصوصی فقط مختص خانه به مفهوم فیزیکی نباشد بلکه افراد در روح خود نیز یک سری حریم‌های خصوصی داشته باشند و دوست ندارند که انسان‌ها از رفتارهای خاص آنها اطلاع داشته باشند و این ما هستیم که نباید به خود اجازه دهیم وارد حریم خصوصی زندگی اشخاص شویم.

این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید:‌ " در احوال همدیگر تجسس نکنید که این امر نکوهیده‌ای است" یعنی آن چیزی که برادر مؤمن راضی نیست کسی از آن چیزی بفهمد ما نباید در آن سرک بکشیم و کنجکاوی بیهوده داشته باشیم و بدتر از کنجکاوی آن است که این خبری که با تجسس بیهوده به دست آمده را به گوش دیگران نیز برسانیم.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: این‌ها پیامد منفی رفت و آمد انسان‌ها با یکدیگر است و اگر این اعتقادات در بین مردم ترویج پیدا کند باعث می‌شود که فاصله افراد زیاد شود. چرا که دیگر هیچ کسی به طرف مقابل اعتماد نمی‌کند که با او رفت و آمد کند.

پیروزمند یادآور شد: افراد کم شخصیت می‌خواهند از طریق تجسس در زندگی دیگران برای خود کسب شخصیت کنند و فکر می‌کنند که با نقل زندگی دیگرن محبوبیت می‌یابند، ولی غافل از این امر هستند که این رفتار باعث می‌شود که دیگر کسی به آنها اعتماد نکند و آن شخص را در جمع خود راه ندهند.

وی افزود: در آیات قرآنی غیبت و تجسس در زندگی افراد درکنار همدیگر است و غیبت به نوعی وسیله تجسس در زندگی افراد است. متأسفانه این امری است که در جامعه ما رخ داده و باید از طریق فرهنگ‌سازی، افرادی که به این امر مبتلا هستند را اصلاح کنیم و برای افراد جامعه از پیامدهای منفی تجسس بگوییم.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان گفت: افراد باید پیامدهای منفی تجسس در زندگی دیگران را به درستی بشناسند و امر به معروف و نهی از منکر یکی از راه‌هایی است که می‌توان از آن برای مقابله با تجسس استفاده کنیم و به افراد بگوییم که اگر در زندگی سایرین تجسس کنید، آرامش زندگی خود را نیز از دست می‌دهید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *