شناسه خبر: 21641 منتشر شده در مورخ: 1399/6/10 ساعت: 23:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 11 شهریور 1399

روزنامه سه شنبه 11 شهریور 1399

عناوین امروز: واکنش بهزیستی به اخذ مالیات از مراکز توانبخشی و نگهداری بهزیستی - ‌شاد جدید پنجشنبه رونمایی می‌شود - بررسی شرایط شرکت نابینایان در هشتمین آزمون استخدامی - نگران انتقال ویروس از مسافران برگشتی به تهران هستیم - انتشار جلد نخست از فرهنگ موسیقی هاروارد در گیلان - صعود 5 پله ای ورزش نابینایان زنجان - قتل به خاطر ازدواج با یک دختر 18 ساله

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 11 شهریور 1399

12 محرم 1442

1 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6501

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

واکنش بهزیستی به اخذ مالیات از مراکز توانبخشی و نگهداری بهزیستی

‌شاد جدید پنجشنبه رونمایی می‌شود

بررسی شرایط شرکت نابینایان در هشتمین آزمون استخدامی

نگران انتقال ویروس از مسافران برگشتی به تهران هستیم

انتشار جلد نخست از فرهنگ موسیقی هاروارد در گیلان

صعود 5 پله ای ورزش نابینایان زنجان

قتل به خاطر ازدواج با یک دختر 18 ساله

 

...........ویژه

* واکنش بهزیستی به اخذ مالیات از مراکز توانبخشی و نگهداری بهزیستی

مدیر کل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور نسبت به اخذ مالیات از مراکز توانبخشی معلولان و سالمندان واکنش نشان داد.
مصطفی سراج در گفت و گویی که خبرگزاری تسنیم با او انجام داده, در خصوص اخذ مالیات از مراکز بهزیستی واکنش نشان داده و از دولت خواسته که در این زمینه حمایت های خود را دریغ نکند.
مصطفی سراج با اشاره به اینکه مراکز توانبخشی نگهداری معلولان و سالمندان علیرغم تمام شرایط اقتصادی در سالهای اخیر همراه و همکار سازمان بهزیستی بوده اند، اظهار کرد: مبالغی که از سوی دولتها برای مراکز توانبخشی پرداخت می شود یک سوم هزینه تمام شده مراکز است. گروههای مختلف اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، موسسات خیریه و هیئت امنایی و ... سالهای اخیر با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به راه اندازی مراکز ارائه خدمات به معلولان کرده اند و میطلبد دولت نیز در کنار این مراکز حضور داشته باشد.
وی با اشاره به حذف ماده ۱۳۴ از لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی خاطر نشان کرد: این اقدام میتواند شرایط خدمات آنها به گروههای مختلف را دچار مشکلات اساسی کند. با توجه به حذف ماده اخذ مالیات از لایحه اشاره شده امیدواریم پیشنهادات وزارت رفاه برای حمایت از مراکز از سوی دولت مد نظر قرار بگیرد؛ چرا که وزارت رفاه پیشنهاد داده است افرادی که در بخشهای معلولان سرمایه گذاری میکنند از پرداخت مالیات معاف باشند. همچنین ۵ سال در ارتباط با درآمد مراکز، مالیاتی را پرداخت نکنند.
سراج همچنین به ماده ۱۰۵ لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده, با توجه به حذف  معافیت مالیاتی فعالیتهای مهدهای کودک در مناطق محروم، مراکز نگهداری معلولان، باشگاههای ورزشی و مدارس و دانشگاههای غیر انتفاعی و فنی و حرفه ای آزاد، پیشنهاد میشود فهرست آنها به فعالیتهای موضوع ماده ۱۰۵ در کنار فعالیتهای تولیدی و مدنی اضافه شود تا ضمن معافیت در سرمایه گذاری درآمد آنها تا ۵ سال معاف از مالیات باشد.
* بهزیستی از مددجویان کارآفرین حمایت می کند
رضا دهقان, مدیر کل دفتر اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی توضیحاتی درباره ی نحوه ی حمایت این سازمان از مددجویان کارآفرین ارائه کرد.
رضا دهقان در توضیحات خود پیرامون حمایت بهزیستی از مددجویان کارآفرین, به طرح‌های اشتغال زایی جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی، تسهیل کردن شرایط برای اشتغال جامعه هدف خود است. لزوما افرادی که جامعه هدف بهزیستی هستند مستمری بگیر این سازمان نیستند. در واقع افرادی که خدمات غیر مستمر از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند جزء جامعه هدف این سازمان محسوب می‌شوند. بنا بر این برای جامعه هدف بهزیستی برنامه هایی در حوزه اشتغال، توانمندسازی داریم و  پذیرای طرح‌ها و ایده های این افراد هستیم.
وی به منابع موجود در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: به طور خاص در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی، منابعی وجود دارد که این منابع مشخصاً در حوزه طرح‌های خود اشتغالی و یا کارفرمایی است. در سال ۹۸ ظرفیت ایجاد ۵۶ هزار فرصت شغلی داشتیم که نزدیک به ۵۸ هزار قدرت شغلی در حوزه طرح‌های خود اشتغالی و کارفرمایی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این فرصت‌های شغلی به کارگیری نیروها در قسمت‌های مختلف تولیدی، اصناف، کارخانه جات و شرکت‌ها در بخش‌های غیردولتی است، ادامه داد: بخش مشخصی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال گذشته مربوط به طرح‌های خود اشتغالی است و این افراد در قالب مشاغل خانگی و یا غیر خانگی که کوچک هستند، ضمن ارائه طرح‌های خود درخواست دریافت تسهیلات را ارائه می‌دهند و بعد از دریافت تسهیلات مربوطه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
رضا دهقان در ادامه ی صحبت های خود, به برنامه ی سازمان بهزیستی برای سال جاری اشاره کرد و این برنامه را خلاقانه عنوان کرد: برنامه‌ای که برای سال جدید داریم حمایت از طرح‌های کارآفرینی با رویکرد مدیریت زنجیره تأمین است؛ یعنی وقتی جامعه هدف سازمان یا کارفرمایان می‌خواهند طرح اشتغال ارائه دهند، تأکید داریم به صورت زنجیره تأمینی به طرح خود نگاه کنند؛ یعنی از ابتدا در حوزه تأمین مواد اولیه برای تولید یک محصول، طراحی و تولید  محصول، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش را در نظر بگیرند و فرآیند تولید یک محصول به طور کلی مشخص شود. از مددجویان و جامعه هدف بهزیستی توقع می‌رود طرح‌های اشتغال‌زایی را که ارائه می‌دهند با نگاه زنجیره تأمینی باشد.
در ادامه, دهقان به تسهیلاتی که سازمان در زمینه حمایت از کارآفرینان مددجو ارائه می دهد, اشاره کرد و و اظهار داشت: تسهیلاتی که سازمان بهزیستی به مددجویان و جامعه هدف خود در حوزه اشتغال می‌دهد در قالب تسهیلات بانکی است که قانون تعیین کرده و قانون برای اشتغال هر یک نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی سقف ۵۰ میلیون تومان را به عنوان وام ۴ درصد و با بازپرداخت ۷ ساله در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کرده است و بانک مرکزی این را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است و حدود ۱۶ بانک عامل این تسهیلات را توزیع می‌کنند. این بهترین فرصت برای حوزه کارفرمایی، شرکت‌ها، فعالان اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی است که با هماهنگی سازمان بهزیستی استان و شهرستان، مددجوی بهزیستی را به کار گرفته و در ازای هر قراردادی که بسته می‌شود با هر مددجو ۵۰ میلیون تومان تا سقف ۲ میلیارد تومان برای حد اقل ۴۰ نفر از تسهیلات کارفرمایی ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله استفاده کنند همچنین سازمان بهزیستی از مشوق‌های بیمه‌ای در حد توان استفاده خواهد کرد و بهزیستی خود را متعهد می‌داند هر آنچه را که منابع دارد به کار گیرد.
دهقان گفت: برای ۱۶ بانک عامل دستور العمل‌ها ابلاغ شده است و ضوابط بانکی برای اعطای تسهیلات کارفرمایی طبق قوانین اجرا می‌شود و قرار نیست بدون رعایت چارچوب‌ها این تسهیلات اعطا شود. طبق قوانین و مقررات گرفتن ضمانت برای تسهیلات اشتغال جزء اختیارات شعب بانک‌ها است و هر شعب در هر شهرستان بر اساس مقتضیات زمانی، مکانی و مددجویانی که وام گیرنده است تشخیص میدهد چه ضمانت‌هایی را دریافت کند.
 

..........اخبار روز

* شاد جدید پنجشنبه رونمایی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش:

شنبه آغاز سال تحصیلی است و آموزش در تمام مدارس به صورت حضوری خواهد بود مگر مناطقی که ستاد ملی کرونا بگوید وضعیت قرمز است.
اگر از ابتدای سال آموزش‌ها غیرحضوری باشد با مشکل مواجه خواهیم شد.
شاد جدید پنجشنبه رونمایی می‌شود.
پیشنهاداتی از سوی کمیته مشترک وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی به ستاد ملی کرونا ارائه شد که پیشنهاد آن تعیین یک سوم هزینه اینترنت است و هنوز تصمیم گیری نهایی نشده که قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف می‌شود‌.
 
* امکان کاهش قیمت مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
مالیات بر عایدی سرمایه در واقع باعث می‌شود سفته‌بازی در بازار املاک و مستغلات خاتمه یابد و تقاضا برای مسکن، زمین و املاک و مستغلات به نیاز واقعی تبدیل شود.
چرا که بازار دلالی از بین خواهد رفت و بر همین اساس قیمت مسکن هم پایین‌تر می‌آید. پیش از این مسکن به یک نیاز غیرمصرفی تبدیل شده بود، اما این طرح کمک می‌کند نیاز واقعی شکل بگیرد.
هدف‌گیری مالیات بر مجموع درآمد، دریافت مالیات از ثروتمندان است. این امر موجب ایجاد منابع جدید برای دولت و همچنین تحقق عدالت اجتماعی می‌شود.
* اگر هنوز کارت سوخت نگرفته‌اید، بخوانید
صدور کارت سوخت در حالی که در سال ۱۳۹۸ از زمان درخواست بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان نیاز داشت، اما حالا ‌این زمان به دلیل شیوع کرونا و دورکاری برخی کارکنان امسال طولانی‌تر شده اما طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مدت زمان انتظار برای صدور کارت سوخت حداکثر سه ماه است.
* برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟
طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و فرهنگسازی از دوماه دیگر رسما وارد مرحله اجرا خواهد شد که با اجرای آن کم مصرف ها دیگر از پرداخت قبض برق معاف می شوند حتی برای پر مصرف ها نیز این امکان وجود دارد که با کاهش مصرف از پرداخت قبض رهایی یابند.
۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد
* عادل فردوسی پور با «نود نو» می‌آید
خبر مربوط به بازگشت به باکس گزارشگری مسابقات فوتبال هم نیست. خبر این است که او قصد دارد با شروع لیگ بیستم دوباره برنامه‌ای مشابه 90 را تولید و پخش کند. برنامه جدید عادل «نود نو» نام دارد و از تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد.
* بازگشایی غیرحضوری مدارس پایتخت از ۱۵ شهریور
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران:
بازگشایی مدارس پایتخت از پانزدهم شهریورماه به علت وضعیت قرمز تهران به لحاظ کرونا، کاملا غیرحضوری خواهد بود.
بچه های کلاس اول و دومی با هماهنگی مدرسه در دوهفته اول، چندساعتی را با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.
 

 

.......گفتگوی ویژه

* بررسی شرایط شرکت نابینایان در هشتمین آزمون استخدامی

روز گذشته اولین بخش از پرونده شرایط استخدام نابینایان را خواندید. زهرا همت یکی از دوستان کم بینایی است که روایتهای جالبی از شرکت خود در آزمونهای استخدامی دارد : من سال 97در آزمون شرکت کردم انتخاب من آموزگاری ابتدایی در شهر تهران بود. البته من از سهمیه سه درصد استفاده نکردم و همین هم داشت برایم مشکل ساز می شد و به من گفتند در سازمان سنجش ثبت کنید که شما معلولیت دارید وگرنه ما نمی توانیم شما را بپذیریم. 

س: میزان بینایی شما چقدر است؟
ج: من کم بینا هستم در حد خواندن و نوشتن و انجام کارهای شخصی بینایی دارم.
س: ظاهرا نابینایان مطلق اجازه انتخاب آموزگاری ابتدایی را ندارند؟
ج: کلاً کم بینایان را هم در مدرسه عادی نمی پذیرند. این نگاه اشتباهی است که متاسفانه در آموزش و پرورش ما جا افتاده در حالیکه بچه های نابینا در سطح دانشگاه هم فعالیت می کنند. ولی در مدارس به این افراد اجازه نمی دهند. 
س: شما مدارس استثنایی را انتخاب کرده بودید؟
ج: من ابتدایی را زده بودم ولی در کمیسیون پزشکی گفتند که من می توانم در مدارس استثنایی فعالیت داشته باشم. البته قبل از آن وقتی در آزمون استخدامی پذیرفته شدم برای تشکیل پرونده به اداره استخدامی شهر تهران رفتم ولی مسئول استخدام اداره شهر تهران به من گفت شما اصلا پرونده تشکیل ندهید. و به مصاحبه نروید چون قبولتان نمی کنند. ما نابینا نمی خواهیم. و زمانی که من پذیرش گزینش را گرفتم و استخدامم قطعی شد وقتی برای تقسیم بندی در مناطق به ایشان مراجعه کردم خیلی ناراحت شده بود و می گفت چرا وزارتخانه برای ما اینطور نیرو می گیرد ما به نابینا نیاز نداریم . برخورد ایشان خیلی بد و توهین آمیز بود. 
س: در نهایت هم شما را در آموزش و پرورش عادی نگه نداشتند؟
ج: من را به استثنایی و مدرسه کم توان ذهنی فرستادند. 
س: شما چند نفر از نابینایان را دیده اید که آن سال جذب شده باشند؟
ج: در شهر تهران کسی جز من نبود ولی در شهرستانهای استان تهران در دانشگاه فرهنگیان با دو خانم نابینا آشنا شدم که آنها هم به مدارس استثنایی فرستاده شده بودند. . حتی اداره استثنایی شهر تهران به من برای مدرسه نابینایان در منطقه 5 اعلام نیاز داده بود ولی به آن اعلام نیاز هم توجهی نشد و اداره کل ممانعت کرد و گفت باید به مناطق 14 تا 19 بروم و اجبارا من را در مدرسه کم توان ذهنی ساماندهی کردند. خیلی از بچه هایی که قبول نشده بودند را به دلیل دارا نبودن شرایط استخدام، رد کرده بودند.  که این جمله عجیبی است من حتی تا اداره بازرسی و حراست اداره کل شهر تهران هم رفتم به خاطر برخورد زشتی که در دایره استخدام شهر تهران با بچه های نابینا می شد.. من در آنجا اعتراضم را ثبت کردم ولی آنها هم می گفتند شما درست می گویید اشکال این است که ما باید برای معلولان مشخص کنیم در کدام گروههای معلولیت به نیرو نیاز داریم و این کار را در آینده می کنیم ولی متاسفانه در سال 98 هم چنین کاری انجام نشد. البته من سال 95 هم در آزمون قبول شده بودم ولی وقتی برای تشکیل پرونده رفتم در دایره استخدام به من گفتند ما الان فقط برای مناطق 14 تا 19 به نیرو نیاز داریم و در آن مناطق هم مدرسه نابینایان نداریم شما به مصاحبه نرو و وقت خودت را تلف نکن.  آن سال اشتباهی که کردم این بود که به حرف آنها گوش دادم و کارم را دنبال نکردم.
حمید رضا رضایی از دبیران فعلی آموزش و پرورش استثنایی که در سال 89 در آزمون شرکت کرده است نیز در این باره می گوید: من نمی دانم واقعا از طریق سهمیه سه درصد وارد شدم یا نه؟ چون آن سال که آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش  بود در آگهی استخدام شرط سلامت جسمانی را گذاشته بودند و به جز من گمان نکنم کسی به صورت مستقیم وارد آموزش و پرورش شده باشد. تمام نابینایانی هم که آن سال در آزمون شرکت کردند یا مجاز به شرکت در جلسه آزمون نشدند یا بعد از آزمون  آنها را رد کردند و چند نفری را هم که به مصاحبه رسیدند را هم نپذیرفتند. بعدا این دوستان مجبور شدند پیگیری کنند یادم هست خیلی جنجال به پا شد و نهایتا با یک تا یک و نیم سال تاخیر از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری وارد آموزش و پرورش شدند. 
در پایان به نظر می رسد هر چند از سنوات گذشته تا حال تعداد بیشتری از نابینایان توانسته اند از سهمیه سه درصد استخدام معلولان برای راهیابی به آموزش و پرورش استفاده کنند اما به دلیل پراکندگی داوطلبان در شهرها و استانهای مختلف و بی خبری آنها از یکدیگر و کارهایی که برای احقاق حقشان می توانسته اند انجام دهند باعث شده هر کس به تنهایی برای شکایت از آموزش و پرورش اقدام کند که اگر این اقدامات منسجم و یکپارچه بود شاید نتایج بهتری در دیوان عدالت اداری  گرفته می شد. 

 

...........بهداشت و سلامت

* نگران انتقال ویروس از مسافران برگشتی به تهران هستیم: معاون بهداشت وزارت بهداشت، نسبت به انتقال ویروس کرونا از طریق مسافران برگشتی از مازندران، ابراز نگرانی کرد.

علی رضا رئیسی، با اشاره به کاهش آمار کرونا در یکی دو هفته اخیر و کم شدن موارد بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسافرت‌ها به شمال افزایش‌یافته و روز گذشته جاده شمال پرترافیک بود.
وی افزود: مازندران یکی از کانون‌های آلوده در انتشار ویروس کرونا است که پس از برگشت مسافران به تهران مرکز پخش ویروس به سراسر کشور می‌شود.
* زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا: مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تأکید بر لزوم تجویز واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض آسیب، گفت: شاغلین در مراکز بهداشتی و درمانی و کودکان شش ماه تا پنج سال، از جمله افرادی هستند که در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند.
دکتر شروین شکوهی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر ضروری است، گفت: این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می شود و در برخی داروخانه های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت و توصیه می شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.
این متخصص همچنین افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی را  نیز در اولویت تزریق این واکسن دانست و گفت: از طرفی مصرف برخی داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، به طور مشخص افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا به واسطه انجام جراحی پیوند عضو، تحت درمان دارویی قرار گرفته اند هم با این خطر دست و پنجه نرم می کنند.
به گفته وی، افراد مسن و کودکان شش ماه تا پنج سال و افراد با شاخص توده بدنی بالا (BMI) حتما باید واکسن را تزریق کنند. همچنین زنانی که تازه زایمان کرده اند، در دو هفته اول پس از زایمان در معرض شدید آلودگی به این ویروس قرار دارند و از طرفی باید مدنظر داشته باشند که برای نوزادان زیر شش ماه، واکسن تزریق نمی شود، در نتیجه حتما باید از خود و نوزادشان مراقبت کنند.
شکوهی در خصوص موارد منع تزریق این واکسن، تصریح کرد: اگر به دنبال مصرف واکسن در گذشته، اختلال اعصاب محیطی رخ داده باشد، فرد از تزریق این واکسن منع می شود. اگر فردی به تخم مرغ حساسیت داشته باشد تحت شرایط خاص در مراکز بهداشتی و درمانی امکان تزریق وجود دارد.بعلاوه تزریق واکسن برای افرادی که به کرونا (COVID-۱۹) مبتلا شده اند، ضرورتی ندارد، چراکه جزو گروه های در معرض خطر محسوب نمی شوند.
وی افزود: دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوانزا، ایمنی لازم ایجاد می شود، پس بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است؛ چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.
وی اظهار کرد: با توجه به سن و مشکلات زمینه ای، میزان ایمنی سازی در برابر بیماری آنفلوآنزا تعیین می شود.
واکسن آنفلوآنزا بسته به مولفه هایی از جمله سن، بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می کند. این بدین معنی است که در بهترین شرایط هم نمی تواند به طور کامل شما را در برابر ویروس مصون نگه دارد و حتما پس از تزریق باید مراقبت های خاصی اعمال شود.
 

.............آهنگ و درنگ

* انتشار جلد نخست از فرهنگ موسیقی هاروارد در گیلان: دو ماه محرم و صفر به نوعی ماه‌های بی‌رونق و کم‌فروغ برای موزیسین‌ها و شلوغ و پر سر و صدا برای پژوهش‌گران به حساب می‌آیند. ماه‌هایی که به دلیل تعطیلی رویداد‌های موسیقی، اهالی این حرفه به حوزه نشر و پژوهش اقبال بیشتری نشان می‌دهند و وقتی مناسب مهیا می‌شود تا گشتی بزنند در میان کتاب‌هایی که تا پیش از این منتشر شده و آنها به علت ترافیک کاری، نتوانسته‌اند این کتاب‌ها را رصد کنند. ما هم به همین بهانه، کتابی معتبر را که در یک انتشارات گیلانی منتشر شده و آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته، به علاقمندان موسیقی و آنها که بنا دارند این هنر-صنعت را به شکل آکادمیک و علمی دنبال کنند، معرفی می‌کنیم.

مدخل‌های A و B ویراست چهارم «فرهنگ موسیقی هاروارد» را «انجمن موسیقی گیلان» و انتشارات کردگار با ترجمه عادل شاهنده و ویراستاری علمی علی احمدی‌فر منتشر کرده‌اند، که یعنی دست فرهنگ‌وران گیلانی (ازجمله ویراستار که از فعالان به نام است) در کار بوده است. تا آنجا که می‌دانیم این نخستین بار است که یک دانشنامه معتبر نسبتاً گسترده (اصل ۱۰۰۸ صفحه‌) موسیقی به فارسی ترجمه می‌شود. پس گذشته از دیگر جنبه‌ها کتاب از همین یک جنبه هم شایسته توجه است.
اصل کتاب یک دانشنامه مشهور است که از ۱۹۴۴ تا ۲۰۰۳ چهار ویراست داشته (سومی و چهارمی به دست دان رندل). از آغاز، ویژگی این دانشنامه در میان همتایان (دانشنامه‌های متوسط و بزرگ مثل گروو و آکسفورد) روانی نثر و گرایش به موسیقی‌ قرن بیستم و موسیقی‌های غیرغربی بود که ویراست پس از ویراست هم گسترش یافت. ویژگی اول با توجه به ترجمه متوسط کتاب (به قرینه متن فارسی نه بر اساس مقابله کامل) کم‌وبیش باقی ‌مانده است. اما ویژگی دوم ممکن است در حال حاضر چندان به چشم نیاید.
زیرا از یک طرف با توجه به نیازهای خواننده فارسی‌زبان نبود امکان مقایسه با دیگر دانشنامه‌ها نمود چندانی پیدا نمی‌کند و از طرف دیگر در خود زبان انگلیسی هم نمونه‌های مورد بررسی‌اش به نسبت زمان آخرین ویراست (۲۰۰۳) کمی قدیمی است. با این حال دیدن نام بسیاری از دانشوران معتبر و چیره‌دست در فهرست همکاران دانشنامه مثل نِتِل، کیوی، بُهلمن، مورگان، لِوین و … خیال هر خواننده را از بابت محتوای مدخل‌ها و مخصوصاً منبع‌شناسی مفید (البته کمی تاریخ‌گذشته) انتهای آنها آسوده می‌کند. تنها کمبود واضح (هم در اصل هم در ترجمه) شاید فقدان یک فهرست مدخل‌هاست که دسترسی را آسان‌تر کند.
نکته قابل توجه موزیسین‌ها و پژوهش‌گران کم‌بینا این که در چاپ فارسی کیفیت تصاویر و نت‌نوشت‌ها تا حدودی پایین آمده که با توجه به کپی‌برداری از یک نسخه کتاب اصلی و نه دریافت تصاویر با کیفیت بالا از ناشر کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است. با این‌وجود به حساب سودمندی‌های مهم‌تر می‌شود از این عیب چشم‌پوشی کرد و امیدوار بود که متصدیان کار را نیمه‌تمام نگذارند و باقی را هم با همین همت و به همین شکل بلکه با کیفیت شکلی و ترجمه بهتر منتشر کنند.
فرهنگ موسیقی هاروارد یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین فرهنگ‌های لغت موسیقی در جهان می‌باشد و به‌طور کاملاً تخصصی به ریشه‌یابی و توضیح مُفصل لغت‌های تخصصی موسیقی می‌پردازد، به‌گونه‌ای که برخلاف بسیاری از فرهنگ‌های معتبر موسیقی به معرفی آهنگسازان برجسته و آثار ایشان نمی‌پردازد. نخستین جلد فرهنگ موسیقی هاروارد شامل حروف A و B تألیف دون مایکل راندِل با ترجمه عادل شاهنده و ویراستاری علمی علی احمدی‌فر به همت انجمن موسیقی گیلان  روانه بازار نشر شده است.

...........ورزشی

* صعود 5 پله ای ورزش نابینایان زنجان

هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان زنجان از رتبه 13 به رتبه 8 کشوری ارتقا یافت.
محمد محمدی قیداری گفت: هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان زنجان در ارزیابی سال 1398 از رتبه 13  به رتبه 8 کشوری ارتقا یافت.
رئیس هیأت نابینایان زنجان با اشاره  به فعالیت ورزشی 940 ورزشکار معلول در گروه های مختلف تحت پوشش بهزیستی افزود: با توجه به محدودیت‌های پزشکی بانوان نابینا و کم بینا سالانه  مسابقه گلبال، دو و میدانی، شنا و شطرنج برای این گروه برگزار می شود که مدالهای مختلفی را کسب کرده اند.
وی ورزش را یکی از راه های توانمندسازی معلولین برشمرد و افزود: ارتقای ورزش نابینایان و معلولین حاکی از افزایش خود باوری و توانمندی معلولین است و نابینایان علاوه بر ارتقا در ورزش جزو تحصیلکرده ترین گروه معلولین هستند.
محمدی قیداری با بیان اینکه استان زنجان درسال‌های اخیر در رشته ورزشی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان به نتایج ارزشمندی دست یافته است، خاطرنشان کرد : الهه قلی‌ فلاح ورزشکار زنجانی، تنها دختر نابینای اسکی باز ایرانی است که با شرکت در مسابقات مختلف به عنوان شجاع ترین زن از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک معرفی شده است.
* واکنش آندره‌آ استراماچونی برای بازگشت به استقلال
آندره آ استراماچونی در گفتگویی کوتاه با ورزش سه، موضوع پیشنهاد استقلال برای ادامه همکاری با این باشگاه را نه تأیید کرد و نه تکذیب.
جیانلوکا دی ‌مارتزیو، خبرنگار مشهور شبکه اسکای مذاکره مدیران استقلال با استراماچونی را تأیید کرد. دی مارتزیو در وبسایت خود نوشت: استقلال در حال تلاش دوباره برای جذب استراماچونی است. پس از خروج استرا، تغییرات بسیاری در استقلال شکل گرفته است و مدیران جدیدی روی کار آمده اند و اکنون آنها دوباره به دنبال جذب آندره‌آ استراماچونی هستند. طی روزهای گذشته مدیرعامل استقلال در رم بوده تا استراماچونی را برای قراردادی جدید و سالیانه با رقم بسیار بالا قانع کند. استراماچونی چند روزی را فرصت خواسته تا فکر کند و با خانواده‌اش صحبت کند.
حال خبرنگار وبسایت ورزش سه از او پرسیده است: می توانم درک کنم که شاید قصد پاسخ دادن به رسانه های ایرانی را ندارید، اما در مورد اخباری که در ایران مطرح می شود و همچنین درخصوص مصاحبه آقای سعادتمند با تلویزیون ایران، فکر می کنم هواداران استقلال برای فهمیدن وضعیت شما، شایسته هستند چند کلمه از شما بشنوند.
 هواداران ایران و مخصوصاً استقلال لایق بهترین ها هستند.
استراماچونی پاسخ داد: مرسى از توجهى که دارىد، اگر چیزى براى گفتن داشته باشم دریغ نمى کنم.
به هر حال از صحبت های استراماچونی اینگونه بنظر می رسد که او، پیشنهاد استقلال برای تصدی دوباره پست سرمربیگری این تیم را نه تکذیب می کند و نه تأیید. شاید در پیش بودن فینال جام حذفی و یا رسمی نشدن نتایج مذاکرات دو طرف باعث شده استراماچونی فعلا سیاست سکوت را در پیش بگیرد ولی چیزی که به نظر قطعی می رسد، پیشنهاد حضور دوباره در ایران است که از سوی سعادتمند به استراماچونی داده شده است.

............حوادث

* قتل به خاطر ازدواج با یک دختر 18 ساله

 روز شنبه ۸ شهریورماه تعدادی از دامداران محلی در تماس با پلیس از توقف مشکوک یک خودرو پژو پارس در تپه‌های اطراف گلپایگان خبر دادند که مأموران پس از حضور در محل و بررسی خودرو و اطراف آن متوجه شدند که جسد زنی ۳۹ ساله پس از قتل به آتش کشیده شده است.

در ادامه مأموران تحقیقات‌شان را برای شناسایی عامل قتل آغاز کردند و موفق شدند قاتل ۳۲ ساله را در همان اطراف دستگیر کنند.

پس از انتقال متهم به اداره پلیس، وی ضمن اعتراف به قتل گفت: این زن همسر صیغه‌ای من بود و به خانه‌اش رفت و آمد داشتم تا اینکه دختر ۱۸ ساله او را دیدم و عاشقش شدم، بعد از مدتی تصمیم به ازدواج با او گرفتم، اما وقتی مادرش متوجه شدت بشدت با ما مخالفت کرد. اما من و دختر جوان که او را مانع ازدواجمان می‌دیدیم وی را روز چهارم شهریور در خانه به قتل رساندیم و چند روزی هم جسد را در خانه نگه داشتیم، اما وقتی متوجه شدیم جسد در حال فاسد شدن است آن را به بیابان برده و به آتش کشیدیم.

با اعترافات متهم دستور بازداشت دختر مقتول نیز صادر شد و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *