شناسه خبر: 21621 منتشر شده در مورخ: 1399/6/4 ساعت: 14:16 گروه: اجتماعی  
چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا

چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با روسای ادارات استثنایی استان های خراسان جنوبی، فارس، کردستان، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به تشریح چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا پرداخت

به گزارش ایران سپید  دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در قالب طرح "سابت" برگزار شد ضمن تقدیر از فعالیت آموزش و پرورش استثنایی استان ها اظهار داشت: هدف از برگزاری نشست های قطبی با روسای ادارات استثنایی استان ها  ارتقای سازمان تجدید حیات شونده و پویا، ارتقای فرهنگ سازمانی، یک دست شدن برنامه ها، ماموریت ها و اهداف و تجربه گردانی  است.

وی با بیان اینکه سرمایه های  اجتماعی، انسانی، مالی، طبیعی، فرهنگی و مادی شش نوع  اصلی سرمایه می باشند اظهار داشت: بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین نوع سرمایه می داند و باز تولید سایر سرمایه ها نیز در سایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است .

حسینی افزود: سرمایه اجتماعی پنج شاخص ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات دارد و برگزاری این نوع جلسات در راستای ارتقای شاخص های سرمایه اجتماعی در سازمان است.

معاون وزیر با بیان اینکه پروژه مهر مهمترین و بزرگترین فعالیت آموزش و پرورش در حال حاضر است اظهار داشت: مدیران ادارات و مدارس  آموزش و پرورش استثنایی  باید تمام  توجه خود را بر پروژه مهر متمرکز کنند.

وی بابیان اینکه سال جاری دشوارترین شرایط را برای پروژه مهر داریم اظهار داشت : ثبت نام به موقع دانش آموزان، اجرای دقیق دستورالعمل بازگشایی مدارس، ثبت و توزیع کتب درسی، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، اجرای برنامه های ابلاغی بسته های تحولی ، ساماندهی نیروی انسانی و  برگزاری مانور بازگشایی مدارس از جمله مواردی است که باید  در برنامه ریزی های روسای ادارات استان ها مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: هدایت تحصیلی و توسعه متوازن، اطلس شیوه های یادگیری، آمایش سرزمینی دانش آموزانی که به امکانات ارتباطی دسترسی ندارند، آمادگی برای تغییر در  هر یک از شرایط قرمز، زرد و سفید، تولید محتوای آموزشی،  برگزاری جلسات کمیته های  پروژه مهر، انتصاب و انتخاب مدیران، آموزش های مدیران و معلمان جهت آشنایی با آموزش های مجازی،  بررسی حضور کادر و معلمان در مدارس، نقل و انتقالات، امتحانات شهریور و ضدعفونی مدارس از دیگر مواردی است که نیازمند رصد و پیگیری روزانه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه یونسکو ‌چارچوبی برای بازگشایی مدارس در شرایط کرونا تدوین کرده است اظهار داشت: در این چارچوب  بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید شده است و اعلام شده که آموزش تعطیل بردار نیست

وی با بیان اینکه آموزش در حال حاضر، آموزش در بحران است اظهار داشت: در چارچوب یونسکو تاکید شده است مختل شدن خدمات آموزشی،  پیامدهای بلند مدت بر اقتصاد و توسعه کشورها، کاهش همبستگی اجتماعی، باز ماندگی از تحصیل کودکان فقیر، افزایش خطر خشونت برای کودکان، کاهش بهداشت روانی، اختلال تعامل با همسالان و افزایش استرس از جمله پیامدهای تعطیلی طولانی مدارس است و لذا باید بر آموزش در بحران تمرکز کرد.

 وی افزود: بر اساس چارچوب پیشنهادی یونسکو، در بازگشایی مدارس شش بعد کلیدی سیاست گذاری ، تامین اعتبارات لازم، اقدامات ایمنی بخش،  یادگیری، آموزش به درحاشیه ماندگان و مراقبت های سلامت باید مورد توجه قرار گیرد

 وی با بیان اینکه یونسکو بهترین راهبرد برای بازگشایی مدارس را اتخاذ سیاستی شناور می داند اظهار داشت: باید برنامه ریزی برای هر سه شرط سفید، زرد و قرمز داشته باشیم و برای آموزش های حضوری، ترکیبی و مجازی  نیز برنامه ریزی شود.

 حسینی با تاکید بر اینکه پانزده شهریور فرآیند آموزش و پرورش شروع خواهد شد اظهار داشت: هیچ دانش آموزی نباید از پوشش نظام تعلیم و تربیت خارج باشد و باید برای پوشش تمام دانش آموزان از طریق روش های مختلف  برنامه ریزی کرد.

وی تصریح کرد:  برگزاری مانور بازگشایی مدارس قبل از پانزده شهریور موجب آمادگی مدارس برای بازگشایی خواهد شد و در بازگشایی مدارس دستورالعمل بازگشایی به همراه خلاقیت های مدیریتی چارچوب عمل خواهد بود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *