شناسه خبر: 21612 منتشر شده در مورخ: 1399/6/4 ساعت: 00:13 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 4 شهریور 1399

روزنامه سه شنبه 4 شهریور 1399

عناوین امروز: افزایش 15 درصدی مستمری مستمری بگیران بهزیستی - زنگنه: اگر سکوت می‌کنم به خاطر مصالح کشور است - از مشاوره ژنتیک تا جنین اهدایی - پرهیز از سفرهای غیر ضروری - «مدرسه پیانو»، کتابی برای هنر‌آموزانِ جوان - همه چیز به سود ما شد، حتی کرونا - ماجرای دو هووی همدست

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 4 شهریور 1399

5 محرم 1442

25 آگوست 2020

سال بیست و چهارم شماره 6497

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

افزایش 15 درصدی مستمری مستمری بگیران بهزیستی

زنگنه: اگر سکوت می‌کنم به خاطر مصالح کشور است

از مشاوره ژنتیک تا جنین اهدایی

پرهیز از سفرهای غیر ضروری

مدرسه پیانو»، کتابی برای هنر‌آموزانِ جوان

همه چیز به سود ما شد، حتی کرونا

ماجرای دو هووی همدست

............ویژه

* افزایش 15 درصدی مستمری مستمری بگیران بهزیستی

به مناسبت هفته ی دولت, مستمری مددجویان سازمان بهزیستی 15 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایران سپید, به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی، دکتر وحید قبادی دانا با اعلام این خبر گفت: با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه ها در هفته دولت، مبلغ مستمری پرداختی برای مددجویان سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه ها ۱۵ درصد افزایش یافت که این مبلغ در ماه مرداد بر روی کارت بانکی مددجویان سازمان بهزیستی شارژ شد.

وی در خصوص میزان مبالغ واریز شده بر اساس تعداد خانوار ها افزود: بر این اساس، مبلغ دریافتی خانواده های یک نفره از محل هدفمندی به عنوان مستمری از ۱۰۸ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان، خانواده  دو نفره از ۲۱۵ هزار تومان به ۲۴۸ هزار تومان، خانواده سه نفره از ۲۸۹ هزار تومان به ۳۳۲ هزار تومان، خانواده های چهار نفره از ۳۸۴ هزار تومان و ۴۴۲ هزار تومان و خانواده‌های ۵ نفره از ۴۱۶ هزار تومان به ۴۷۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد که مبالغ فوق مرداد ماه بر روی کارت بانکی مددجویان و مستمری بگیران  شارژ شد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین ادامه داد: با توجه به  اینکه از محل اعتبارات سازمان بهزیستی هم مبالغی ماهانه به مددجویان تحت پوشش اختصاص پیدا می کند، بنا بر این با احتساب مبالغی که از سوی اعتبارات سازمان بهزیستی به صورت مستمری پرداخت می شود همچنین  مبالغی که از طریق هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود، حد اقل عدد مستمری که خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند برای خانواده یک نفره ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برای خانواده پنج نفره ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود که این مبلغ در مرداد ماه بر روی کارت مددجویان و مستمری بگیران واریز شد.

قبادی دانا اظهار امیدواری کرد که با تخصیص منابع سازمان برنامه و بودجه بتوان افزایش مابه التفاوت مستمری مددجویان را برای ماه های  فروردین تا تیر امسال در آینده نزدیک پرداخت کرد.

وی یادآور شد: مبلغ مستمری با احتساب افزایش ۱۵ درصدی، از ماه های آینده برای  مددجویان و مستمری  بگیران تحت پوشش این سازمان اعمال خواهد شد.

وحید قبادی دانا, معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص مبلغ 30 میلیارد تومن از محل پویش «ایران همدل» برای مددجویان این سازمان خبر داد.

به گفته ی قبادی دانا, در دهه اول ماه محرم، مردم ایران با مشارکت در نخستین مرحله «پویش ایران همدل» که از عید غدیر آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت، کمک های خود را برای مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام (ره) جهت کمک هزینه های معیشتی، همچنین تهیه اقلام و نوشت افزار و وسایل کمک آموزشی و اقلام بهداشتی، درمانی و دارویی جهت پیشگیری از کرونا و درمان آن واریز کردند.

قبادی دانا به مددجویان مشمول دریافت این کمک ها اشاره کرد و اظهار داشت: در اولین مرحله این کمک ها, یارانه ای با سرانه هر نفر ۵۰۰ هزار تومان برای ۵۱ هزار مددجوی سازمان بهزیستی از جمله، افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولین جسمی حرکتی و معلولین ذهنی که در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی که توسط مؤسسات غیر دولتی و همچنین خیریه ‌ها نگهداری می‌شوند، واریز شد.

 وی همچنین ادامه داد: برای بیش از ۵۵۰ مرکز خیریه و مؤسسه غیر دولتی که ۸هزار و ۵۰۰ نفر از فرزندان دارای سرپرست غیر مؤثر را نگهداری می‌کنند هم یارانه ای با سرانه هر نفر ۵۰۰ هزار تومان بر روی حساب بانکی آنها واریز شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مجموع برای حدود ۶۰ هزار نفر که در مراکز به صورت شبانه روزی نگهداری می کنند، ۳۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد، اظهار امیدواری کرد که در مراحل بعدی «پویش ایران همدل» مردم کشور در ماه های محرم و صفر کمک های خود را به حساب  # ۱۴* و یا شماره کارت ۷۷۷۷ - ۷۷۷۷ - ۶۰۷۷ - ۶۲۷۷ واریز کنند.

.............اخبار روز

* زنگنه: اگر سکوت می‌کنم به خاطر مصالح کشور است

 وزیر نفت گفت:

 اگر ‌سکوت می‌کنم به خاطر مصلحت کشور است، زیرا در دعوا نان ما در نمی‌آید و خدمت نیاز به آرامش دارد.

 منتقدان، بنده را به خیلی چیزها متهم می کنند اما تحمل می کنیم و می شنویم و چاره ای نداریم زیرا  آدمی که بار سنگینی روی دوش دارد نمی تواند به هر انتقادی پاسخ دهد.بنابراین اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم.

 مخالفت با پالایشگاه سازی اتهام بی دلیلی است؛ زیرا بنیان پالایشگاه سازی در زمان من گذاشته شده است.

* نتایج تحقیق وضعیت حقوق‌ پرداختی بازنشستگان کشوری:

 نابرابری حقوق بازنشستگان بر حسب «جنسیت»

 دریافتی مردان بیشتر از زنان است!

 حقوق ۹۰ درصد بازنشستگان کمتر از ۳.۵ میلیون تومان است.

* حریرچی: نگران فصل پائیز هستیم

معاون کل وزارت بهداشت:

با سرد شدن هوا احتمال ابتلا به بیماری کرونا و آنفلوانزا بالاتر خواهد رفت.

وضع فراگیری ویروس کرونا در آینده به رفتار فعلی همه ما بستگی دارد.

هنوز میزان بستری و مرگ و میر از فروردین ماه بالاتر است.

* شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا اعلام شد

معاون ستاد اقامه نماز:

بر اساس پاسخ وزارت بهداشت یکی از شرایط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا این است که نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بلامانع است

استفاده از ماسک توسط نمازگزاران و همه افراد شرکت کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است.

استفاده از سجاده و مهر شخصی توسط نمازگزاران ضروری است و کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات باید توسط مسئولان برگزاری انجام شود.

همچنین سطوح مشترک محل های برگزاری قبل و بعد از مراسم توسط مسئولان برگزاری گندزدایی شود

* جزئیات رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر

وزیر نیرو: بر اساس مصوبه دیروز، مصرف‌کنندگان خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف دسته‌بندی خواهند شد.

مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق برخوردار شده و برق برای‌شان رایگان خواهد شد.

دو ماه به هیئت وزیران وقت داده شده تا دستورالعمل‌های دقیق این طرح را تدوین کند.

هم‌اکنون ۸.۴ میلیون مشترک برق می‌توانند از برق رایگان استفاده کنند و با اقدامات وزارت نیرو این آمار افزایش خواهد یافت.

* ۶۰۰ هزار تومان از جیب هر کارگر پرید

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها:

با ابلاغ مصوبه حق مسکن از ابتدای تیر ماه و با کسر ۶۰۰ هزارتومان برای فروردین, اردیبهشت و خرداد ماه حدود ۲۵ درصد از مجموع درآمد دریافتی کارگران کاسته شد.

با توجه به اینکه بارها مسئولین اعلام کردند که این مصوبه برای دستمزد ۹۹ کارگران است، بنابراین افزایش حق مسکن می بایست از ابتدای فروردین ماه ۹۹ اجرایی می شد.

 

........گفتگوی ویژه

* از مشاوره ژنتیک تا جنین اهدایی: 50 درصد از نابینایی ها به دلایل ژنتیکی بروز می یابند از اینرو زوجین باید قبل از تصمیم برای ازدواج تکلیف خود را در مورد فرزندآوری مشخص کرده باشند. اما زوجین نابینا در برابر این تصمیم راه حلهای متفاوتی را می یابند. برای اینکه با دلایل کسانی که به مشاور ژنتیک مراجعه می کنند آشنا شویم، دلایل امیر سرمدی، خبرنگار ایران سپید را می خوانید: بیماری چشمی من rop است و از 13 سالگی به بعد بینایی ام را به طور کامل از دست داده ام. من برای ازدواج قصد داشتم با یکی از همنوعان خود ازدواج کنم. برای همین فردی نیمه بینا را برای ازدواج انتخاب کردم اما پیش شرط ما برای ازدواج انجام مشاوره ژنتیک بود. زمانی که ما ازدواج کردیم هنوز به این شکل نبود که سازمان بهزیستی بیشتر هزینه های مشاوره و آزمایش ژنتیک را پرداخت کند. ما به یک آزمایشگاه خصوصی مراجعه کردیم. در آنجا از ما پرسیدند فامیل هستید یا نه؟ که ما فامیل نبودیم مورد دیگر که اهمیت دارد مشکل بیماری چشمی یکسان است و اینکه آیا مثلا هر دو rp هستند یا هر دو گلوکوم هستند که این باعث می شود درصد ریسک ابتلای کودک بالا برود. مورد دیگر این است که مشکل نابینایی مادرزادی است یا نه؟ مشکل نابینایی من مادرزادی نبود و بر اثر زایمان زودرس و تشکیل ناقص شبکیه چشم به وجود آمده بود اما همسرم گلوکوم مادرزادی داشت. مشاور به ما گفت افراد عادی که بخواهند ازدواج کنند بین 3 تا 6 درصد ریسک معلولیت نوزاد وجود دارد ولی با توجه به شرایطی که شما دارید این ریسک را تا 9 درصد تخمین می زنیم که چون ریسک معلولیت کمتر از 10 درصد تخمین زده شد ما در نهایت تصمیم به ازدواج گرفتیم.

اما آقای سرمدی یک توصیه نیز به دوستان نابینا دارد  تا گول تبلیغات مراکز مشاوره را نخورند و بیش از حد وسواس به خرج ندهند.سرمدی ادامه می دهد:  به ما گفتند که آزمایشی هست که اگر بدهید مشخص می شود ناقل ژن نابینایی هستید یا نه؟ و آن زمان هزینه زیادی را برای این کار از ما گرفتند. در حالیکه ژنی که آنها تشخیص می دادند یکی از هزاران ژنی است که منجر به نابینایی می شود. نه اینکه صرفا همین یک ژن ناقل نابینایی باشد. برای همین به کسانی که می خواهند به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند می گویم که فریب این وعده ها را نخورند تشخیص این یک ژن به خودی خود مفید است اما اینکه اگر آن ژن نباشد و به فرد بگویند دیگر ناقل نابینایی نیستید دروغی بزرگ گفته اند چون هر چند اخیرا 45 ژن دیگر نابینایی هم کشف شده است اما باید بدانیم هنوز هزاران ژن دیگر ناشناخته مانده است.

در مقابل یکی از دوستان نابینا از این می گوید که چرا به مشاور ژنتیک مراجعه نکرده است. خانم "م.ر"می گوید:  من و همسرم هر دو نابینا هستیم ولی برای مشاوره ژنتیک مراجعه نکردیم چون از اول تصمیم گرفتیم بچه نداشته باشیم  اما وقتی وارد زندگی شدیم برای این کار باید از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده می کردیم در صحبتی که با هم داشتیم قرار شد من برای این کار اقدام کنم پیش دکتر رفتم و خوردن قرص ضد بارداری را شروع کردم به این ترتیب باید سالهای زیادی از این قرص استفاده می کردم اما بدنم به قرص حساسیت داد به ناچار مجبور شدم از iud  استفاده کنم اما دکتر زنان این کار را برایم نکرد و اجازه این کار را هم نداشت چون این کار برای زوجهایی که بچه ندارند انجام نمی شود. منظورم این است که اگر بخواهید هم بچه ای نداشته باشید این کار عملی نیست. به این ترتیب من باردار شدم و  وقتی فرزندم به دنیا آمد متوجه شدیم نابیناست. خب این فشار خیلی زیادی برای من بود و از نظر روحی بسیار به هم ریختم این بار بیشتر مصمم شدیم دیگر بچه ای نداشته باشیم و این بچه را هم به خوبی تربیت کنم

مجددا پیش دکتر رفتم و او برایم قرص ضد بارداری دوران شیردهی را تجویز کرد اما با وجود استفاده از قرص باز هم باردار شدم پیش او رفتم که گفت: حتی با خوردن قرص ضد بارداری نیز چند درصدی احتمال بارداری وجود دارد. این بار از ترس اینکه دوباره فرزندی نابینا داشته باشم مجبور شدم جنین را سقط کنم. من می خواهم به دوستان نابینا بگویم نگویید ما بچه نمی خواهیم در زندگی این امر شدنی نیست و مانند ما در کار انجام شده می مانید

س: اگر مشاوره می رفتید و مشاور می گفت با هم ازدواج نکنید چه؟

ج: نمی دانم چه می کردیم

س: الان باز هم به مشاوره فکر می کنید؟

ج: بله به نظرم باید در هر صورت نزد مشاور برویم و این کار را انجام دهیم و راهنمایی بگیریم. من هم این کار را خواهم کرد. 

خانم فایقی و آقای ابوالقاسمی از دوستان نابینا نیز قبل از اقدام برای ازدواج به مشاور ژنتیک مراجعه کرده اند. خانم فایقی در این باره می گوید: من در کودکی به علت ضربه به سر دچار مشکل بینایی شده بودم که به مرور نابینا شدم. در آن زمان دکتر برای اینکه بفهمد من در اثر این ضربه نابینا شده ام یا این بهانه ای بوده است و مشکل دیگری دلیل نابینایی من بوده، بچه هایی که قبل از من به دنیا آمده بودند را نیز معاینه کرد و در نهایت گفت آن ضربه دلیل نابینایی من بوده است اما من برای ازدواج خیلی به مشاوره اعتقاد داشتم برای همین آقای ابوالقاسمی نزد مشاور رفت و آنها تشخیص دادند که ازدواج ما بلا مانع است چون  فرزندان پسر ما سالم به دنیا می آمدند و فقط اگر فرزند دختری می داشتیم  ناقل نابینایی می شد و ممکن بود در نسلهای بعد نابینایی بروز یابد. مشاور هم به ما  گفت تا آن زمان این مشکل راه درمانی خواهد داشت و در ثانی معلوم نیست فرزند شما دختر باشد.

خانم فایقی و آقای ابوالقاسمی حالا دو فرزند پسر سالم دارند.

 

.........بهداشت و سلامت

* پرهیز از سفرهای غیر ضروری: عضو  کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه هنوز در هر ۱۰ دقیقه یک بیمار کرونایی در کشور فوت می کند، گفت: توصیه می‌کنیم از سفرهای غیر ضرور پرهیز شود.

به نقل از مهر، مسعود مردانی با بیان اینکه ایران در اهدای پلاسما پیشتاز است، اظهار داشت: توصیه می‌شود در ابتدای بیماری کرونا، از پلاسما درمانی استفاده شود.

مردانی افزود: در بیمارانی که روش پلاسما درمانی به کار رفته است، جواب خوبی گرفته ایم.

دکتر مردانی افزود: کسانی که کارهای پرتردد دارند، از تماس با بچه‌ها پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه کاهش بستری بیماران کرونایی نباید ما را خوش خیال کند، افزود: هنوز در هر ۱۰ دقیقه یک بیمار کرونایی در کشور فوت می‌کند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: مهم‌ترین دلیل شیوع و انتقال کرونا، افزایش مسافرت خانواده‌ها است. سعی ما باید این باشد که سفرهای غیرضروری را اصلاً انجام ندهیم و این موضوع باید یک کوشش جمعی باشد.

وی گفت: در هند بیماری غوغا می‌کند، در آمریکا و برزیل وضعیت بد است و البته ما هم وضع خوبی نداریم.

چند توصیه کرونایی برای محرم امسال:  یک اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرات ناشی از تجمعات انسانی در بحران کرونا، در عین حال بر لزوم کنترل ویژه سفرها در تعطیلات پیش رو تأکید کرد.

به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  با بیان اینکه سوگواری ایام عزاداری امام حسین (ع)  و یارانش از سوی دوستداران آن بزرگواران قرن‌هاست برگزار می‌شود و در کشور ما نیز این ایام مورد توجه ویژه مردم است، ادامه داد: آنچه در شرایط کرونایی امسال با آن مواجه هستیم لزوم بازنگری در نحوه برگزاری این مراسم را اجتناب ناپذیر می‌کند تا ضمن احترام به اعتقادات مردم هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم.

 سوری تأکید کرد: هرچند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می‌تواند باعث شعله ورتر شدن اپیدمی شود ولی این امر در صورتی که رفتار و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم قابل کنترل و مدیریت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه اطلاعات جهانی  اپیدمی کووید-۱۹ تصویر امیدوار کننده‌ای را نشان نمی‌دهد، افزود: کشور ما نیز هفته‌هاست به لحاظ موارد رخداد کرونا در رتبه های ۹ تا ۱۱ در نوسان است.

وی ادامه داد: این درحالی است که بسیاری کشورها که هفته ها بعد از ما شاهد آغاز اپیدمی بودند توانستند با سیاستگذاری درست و موثر با گذران  یک پیک روند خاموشی را آغاز کنند ولی ما هنوز در پیک دوم این اپیدمی هستیم و ایام تلخی را سپری می کنیم.

سوری تصریح کرد: در چنین شرایط حساسی طبعا هر گونه اجتماع انسانی از برگزاری کنکور گرفته تا مراسم جمعی دیگر وضع را بدتر می‌کند.

وی افزود: دستورالعمل نسبتا جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ شده است اما آنچه روی کاغذ نوشته شده تا اجرای تمام و کمال آن نیازمند مشارکت حداکثری مردم بخصوص متولیان هیئتهای مذهبی، نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است.در غیر اینصورت هزینه سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد شد.شاید بد نباشد که پیام اباعبدالله که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود را امسال بر امر به رعایت موازین پیشگیری از کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها و پرهیز از بی ملاحظگی و کم توجهی برخی در رفتارهای پرخطر متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر که در دستورالعمل مربوطه مورد کم توجهی قرار گرفته مراقبت ویژه بزرگترها از کودکان به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتقال عفونت به افراد حساس است. دوم محافظت ویژه از سالمندان و گروه‌های پرخطر دارای بیماری‌های زمینه‌ای است به نحوی که این افراد به هیچ وجه در اجتماعات شرکت نکنند و در منزل و دور از مواجهه با افراد بیمار یا محتمل سوگواری کنند و افراد دیگر خانواده هم که در بیرون منزل رفت و آمد دارند از تماس نزدیک با آنها جدا خودداری کنند.

وی با هشدار نسبت به افزایش سفرها در تعطیلات پیش رو توضیح داد: سومین و شاید مهمترین نکته از نظر علم اپیدمیولوژی که می‌تواند در شعله ور شدن زیاد اپیدمی تاثیر داشته باشد، سفرها و جابجایی‌های بین شهری و حتی تردد شهری روستایی یا بالعکس در ایام محرم است.

وی تصریح کرد: عدم کنترل جدی و شدید این مورد بی شک تمامی شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی را قرمز خواهد کرد و حتی می‌تواند آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا را چند برابر وضع نامطلوب فعلی  کند.

 سوری افزود: لذا کنترل این سفرها تنها با توصیه‌های عمومی کافی نبوده بلکه با اعمال شدید مقررات  منع رفت و آمد حداقل در فاصله دو تا سه روز قبل و بعد تاسوعا و عاشورا  می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

.........آهنگ و درنگ

* «مدرسه پیانو»، کتابی برای هنر‌آموزانِ جوان: هر ساله در دنیا کتاب‌هایی برای هنر‌آموزان ساز‌های مختلف تدوین و منتشر می‌شود. کتاب‌هایی که هر یک، گروه خاصی از مخاطبان را با توانایی‌ها و ویژگی‌های متمایزشان هدف قرار می‌دهد و تمرین‌ها و به اصطلاح مربیان موسیقی اتود‌هایی را در اختیارشان می‌گذارد تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های هنر‌آموزان را ارتقا بخشد. آموزش موسیقی حالا امری کاملاً تخصصی و علمی به حساب می‌آید و بر خلاف سالیان دور که از روش‌های سینه به سینه برای آموزش استفاده می‌شده یا در بهترین حالت، یک کتاب برای تمام گروه‌های هنر‌آموز از سوی استادان تجویز می‌شده، حالا هر گروه، کتاب‌های خاص خودش را دارد. انواع کتاب‌ها برای استفاده کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان یا حتی هنر‌آموزان کهنسال تألیف می‌شود. در این میان، تعداد اندکی از این کتاب‌های کاربردی به فارسی ترجمه و در ایران منتشر می‌شوند. در میان همین شمار اندک هم تعداد کتاب‌هایی که به فرمت‌های قابل استفاده برای نابینایان تبدیل می‌شوند، تقریباً هیچ است. اما آگاهی از انتشار کتاب‌های مفید و کاربردی ممکن است نهاد‌های متولی امر چاپ و نشر بریل را بر آن دارد تا به فکر پر کردن این خلأ بزرگ محتوایی بیفتند و اقدامی در جهت تبدیل این کتاب‌ها به بریل صورت دهند.

از جمله کتاب‌های کاربردیِ تازه منتشر شده، کتابی با نام مدرسه روسیِ پیانو است که در ایران با نام مختصر‌ترِ «مدرسه پیانو» منتشر شده است. کتابی از آرسنی تاراکویچ نیکلایف، معلم نام‌آشنای اهل مسکو که با هدف تقویت توانمندی‌های نوازندگان تازه کار منتشر شده است. نگاهی به بخشی از مقدمه این کتاب می‌تواند به بهترین شکل، دامنه کاربرد و مخاطبان آن را برایمان روشن کند. در مقدمه می‌خوانیم: هدف اصلی چاپ این کتاب، بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیست تازه کار است. بر هیچ کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری ذائقه های موسیقایی هنرجویان و ارتباط آنها با این هنر ایفا می کند. سرنوشت آیندۀ کودک، اینکه آیا او موسیقی دانی حرفه‌ای و دوستدار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بی‌اعتنا خواهد ماند، اغلب بهویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحله ای پیچیده تر و حساس تر در تعلیم و تربیت موسیقیایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد.

با وجود این، هیچ تلاشی نمی تواند بدون مواد پر‌ارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجۀ مطلوب منتهی شود.

نوازندۀ کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سر و کار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک و غریزۀ موسیقایی او را پرورش می دهد که در آینده می تواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیده های موسیقایی باشد.

به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیک ها، بازپردازی های ملودی های محلی و آثار آهنگسازان معاصر در این کتاب گنجانده شده اند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و می توانند نمونه هایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقایی آموزشی باشند.

این کتاب برای دانش آموزان کلاس‌ های اول و دوم مدرسۀ موسیقی در نظر گرفته شده است. با این حال بخشی از قطعات، اتودها و هم ‌نوازی‌ها از سطح پیچیدگی کلاس دوم فراتر می ‌رود. بنابراین، گنجاندن آثار سخت‌ تر امکان استفاده از مدرسۀ پیانو را در ابتدای سال سوم تحصیل می ‌دهد و به دانش آموزان پیشرفته‌تر و مستعدتر کمک می ‌کند تا در کلاس اول و دوم رپرتوار خود و نتیجتا توانایی‌ های موسیقایی و تکنیکی و چشم ‌انداز کلی موسیقایی خود را توسعه دهند.

مطالب کتاب حاضر، به ترتیبِ پیچیدگی تدریجی تکالیف موسیقایی-اجرایی تنظیم شده‌ اند؛ یعنی با ملودی‌ های ساده‌ تری که برای آوازخوانی با شعر و نواختن آن‌ ها روی ساز از طریق شنیدن در نظر گرفته شده‌اند آغاز و با آثار پیچیده پایان می‌یابد. معلم می‌تواند ترتیب آموختن قطعات و اتودها را با توجه به شرایط خاص کار با هر دانش آموز تغییر دهد.

قسمت اول که برای کار با دانش آموزان کلاس اول در نظر گرفته شده است، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحلۀ ابتدایی آموزش اختصاص دارد؛ یعنی آوازخوانی و پیدا کردن ملودی‌ ها روی پیانو به صورت شنیداری، آشنایی با کلاویاتور و نت ‌ها، فراگیری فنون اولیه نواختن پیانو.

در بخش دوم قطعات و اتود های پیچیده‌ تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت ‌های کسب ‌شده هستند.

کتابی که بخش‌هایی از مقدمه آن به منظور معرفیش از نظر مخاطبان ایران سپید گذشت، توسط نشر گیسا روانه بازار شده است. دسترسی نوازندگان و مربیان نابینا به چنین کتاب‌هایی می‌تواند کمک شایانی به حضورِ هرچه موفق‌ترِ موسیقیدانان نابینا در بازار رقابتیِ این روز‌های موسیقی کند. امید است مربیان و دست‌اندرکاران ترویج و آموزش موسیقی در میان نابینایان، نسبت به تبدیل کتب روز‌آمد و پر کردن خلأ محتوایی در میان هنر‌آموزان نابینای موسیقی، اهتمام ویژه‌ای به خرج دهند.

 

.........ورزشی

* همه چیز به سود ما شد، حتی کرونا

شاگردان هانسی فلیک با تک گل کومان موفق شدند مقابل پاریسن ژرمن به پیروزی برسند و جشن ششمین قهرمانی خود در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را در لیسبون پرتغال به پا کنند.

شاگردان هانسی فلیک در شبی که ستارگان گران قیمت پاریسن ژرمن نتوانستند روی فرم همیشگی خود باشند، به سومین جام خود در فصل 2019-2020 رسیدند و جشن سه گانه خود را در لیسبون پرتغال به پا کردند.

در نیمه دوم نمایش بایرنیها بهتر بود و در دقیقه 59 کینگزلی کومان با ضربه سری زیبا روی ارسال جوشا کیمیچ توانست گل برتری تیمش را به ثمر برساند؛ جالب آنکه کومان خود پرورش یافته آکادمی پاریسن ژرمن است.

این پیروزی باعث شد فلیک و شاگردانش بتوانند برای ششمین بار بایرن مونیخ را در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی برسانند و دومین سه گانه قهرمانی را رقم بزنند. پیش از این بایرن با پپ گواردیولا موفق شده بود به سه جام قهرمانی در یک فصل دست یابد که این مهم با قهرمانی باواریاییها با هانسی فلیک برای بار دوم تکرار شد. آخرین قهرمانی بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2012-2013 با یوپ هاینکس رقم خورد و آنها در ورزشگاه دالوز لیسبون توانستند پس از 7 سال بار دیگر در فوتبال اروپا برای خود تاجگذاری کنند.

هانسی فلیک، سرمربی 55 ساله بایرن مونیخ پس از این دیدار گفت: به عملکرد کل باشگاه افتخار می کند. فلیک در پایان بازی در مورد انتقادات اوایل فصل صحبت کرده و اذعان داشت همه چیز حتی شیوع ویروس کرونا نیز به سود این تیم عمل کرده است. وی گفت: من به عملکرد کل اعضای تیم افتخار می کنم. وقتی ما در ماه نوامبر کارمان را در رأس کادر فنی بایرن مونیخ شروع کردیم، تیترهایی می خواندم که حاکی از آن بود که این باشگاه دیگر احترام برانگیز نیست، اما به نظر من روند پیشرفت بازیکنان و تیم در طی 10 ماه اخیر فوق العاده بوده است. ما بهترین استفاده ممکن را از همه چیز از جمله وقفه و تعطیلات بوجود آمده به علت شیوع ویروس کرونا کردیم.

 

.........حوادث

* ماجرای دو هووی همدست:

ماجرای سرقت‌های دو هوو به نام‌های سحر و منیژه به همراه همسرشان فرهاد از آنجایی شروع شد که یک طلا فروش با تماس به سامانه ۱۱۰ از سرقت یک جفت گوشواره طلا به قیمت ۵۰ میلیون تومان خبر داد.

اولین شاکی این پرونده در تحقیقات صورت گرفته به کارآگاهان گفت: من مغازه طلا فروشی در پاساژ رضا واقع در میدان خراسان دارم. روز سرقت دو نفر خانم با یک آقا برای خرید وارد مغازه شدند و پس از گذشت یک ربع از مغازه خارج شدند.

این طلافروش ادامه داد: پس از اتمام روز کاری متوجه شدم یک جفت گوشواره به ارزش تقریبی ۵۰ میلیون تومان نیست که با بررسی تصاویر دوربین مداربسته دیدم سرقت توسط آن‌ها انجام شده است.

سرهنگ کارآگاه احمد نجفی معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفتگو با میزان گفت: در اواخر خرداد ماه سال جاری طی تماس مرد طلافروشی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ از به سرقت رفتن یک جفت گوشواره طلا به ارزش تقریبی ۵۰ میلیون تومان توسط دو خانم و یک مرد ناشناس در محدوده میدان خراسان را به مأموران کلانتری ۱۵۹ گزارش داده شد.

وی افزود: پرونده‌ای با موضوع سرقت مغازه تشکیل و به جهت رسیدگی تخصصی با دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

به گفته معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه تحقیقات، سارقان که دو زن و یک مرد بودند دستگیر و به ۱۲ فقره سرقت اعتراف کردند. همچنین دو نفر مالخر آن‌ها نیز در محدوده جنوب تهران بازداشت شدند.

زن دوم صحبت سرقت را پیش کشید

فرهاد ۵۰ ساله یکی از متهمان این پرونده گفت: من و منیژه بیشتر از ۱۶ سال است که ازدواج کرده ایم و یک دختر به اسم مهسا داریم. من به کار خرید و فروش خودرو مشغول بودم و زندگی مان می‌گذشت تا اینکه گول سحر را خوردم.سحر یکی از اقوام دور ما است که ۵ سال پیش، همسرش فوت کرد. من همان سال، سحر را به عقد خودم در آوردم که این مسئله باعث نابودی زندگی ام شد.

پس از عقد ما، سحر که با خانواده اش بارها به سرقت طلا دست زده بود، گیر افتاد و ۳ سال زندانی شد.وقتی سحر دستگیر شد، همسر اولم متوجه ازدواج ما شد و می‌خواست طلاق بگیرد که به خاطر دختر نوجوانمان منصرف شد.

پس از ۳ سال و چند ماه، سحر از زندان آزاد شد و پیش من آمد. او ادعا می‌کرد می‌خواهد زندگی اش را دوباره بسازد و بچه هایش را از مادر شوهرش پس گیرد. من پولی برای کمک به او نداشتم، اما وقتی پیشنهاد سرقت داد، پذیرفتم.

چندبار با سحر به سرقت رفتم. من با طلافروش‌ها صحبت می‌کردم و او طلاها را برمیداشت و از مغازه خارج می‌شدیم. پس از چند بار سرقت،همسر اولم متوجه شد که چگونه پول درمی آورم. من فکر می‌کردم اگر بفهمد دوباره دعواها شروع می‌شود، اما بر خلاف تصورم، او نیز از این تصمیم استقبال کرد و به من و سحر پیوست.

پس از این، سرقت‌ها را گاهی تنهایی، گاهی دو نفره و حتی بعضی وقتا سه نفره انجام می‌دادیم، اما بیشتر مواقع خانم‌ها با هم به سرقت می‌رفتند.

این متهم که سال‌ها پیش به جرم مواد مخدر زندانی شده بود، ادعا می‌کند بسیار پیشمان بوده و نگران آینده دخترش است.

کارآگاه احمد نجفی اظهارکرد: با توجه به دستگیری سارقان و شناسایی محل‌های سرقت توسط تبهکاران هشت شاکی این پرونده شناسایی و متهمان با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس پرونده جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر جرایم احتمالی در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

چندسال است که سارقم

سحر متهم اصلی این پرونده درباره نحوه سرقت‌ها گفت: من فقط گوشواره می‌دزدم. گوشواره‌ها را از مغازه دار به بهانه امتحان کردن می‌گرفتم و بعد در بین موهایم و پشت روسری پنهان می‌کردم.

وی در پاسخ به این سوال که در مغازه‌های شلوغ سرقت راحت‌تر است، افزود: فرقی نمی‌کند مغازه خلوت باشد یا شلوغ، بعضی از مغازه داران حواسشان جمع است و برخی دیگر نه. از هر ده مغازه فقط می‌توانستم از یک مغازه سرقت کنم و بیشتر وقت‌ها دست خالی برمی گشتم.

این سارق سابقه دار ادامه داد: چندسال زندانی بودم و تازه آزاد شده ام. چندسالی است که سارقم و درآمد دیگری ندارم. من هیچی نداشتم، اما با این پول توانستم خونه اجاره‌ای تهیه کنم و کمی وسیله بخرم تا بچه هایم را پیش خودم بیاورم که دوباره گیر افتادم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *