شناسه خبر: 21602 منتشر شده در مورخ: 1399/6/3 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه ۳ شهریور 1399

روزنامه دوشنبه ۳ شهریور 1399

عناوین امروز: تعامل معلولان در تدوین قانون - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اقتصاد را معطل تحولات خارجی نکنید - تصمیمات جدید در خصوص سهام عدالت - علائم گوارشی کووید ۱۹ - مشاوران معلول, ارائه دهنده های ایده های راه گشا یا تأیید کننده های پروژه ها (بخش دوم) - انتشار ویژه برنامه پارالمپیک ایران در راستای کمپین یکسال تا آغاز پارالمپیک - پلیس در تعقیب مرد کلاه دار

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۳ شهریور 1399

۴ محرم 1442

۲۴ آگوست 2020

سال بیست و چهارم شماره ۶۴۹۶

صاحب امتیاز: 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892 

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

تعامل معلولان در تدوین قانون

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اقتصاد را معطل تحولات خارجی نکنید

تصمیمات جدید در خصوص سهام عدالت

علائم گوارشی کووید ۱۹

مشاوران معلول, ارائه دهنده های ایده های راه گشا یا تأیید کننده های پروژه ها (بخش دوم)

انتشار ویژه برنامه پارالمپیک ایران در راستای کمپین یکسال تا آغاز پارالمپیک

پلیس در تعقیب مرد کلاه دار

............ویژه

* به مناسبت آغاز هفته ی دولت, کردونی, معاون وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی مهمان برنامه ی «گفت و گوی اجتماعی» شد.

این برنامه که روز یکشنبه دوم شهریور از شبکه ی رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت, به موضوع بیمه و معلولان اختصاص داشت.

در بخشی از برنامه ی گفت و گوی اجتماعی, کردونی پاسخگوی پرسش های خبرنگاران شد که به صورت تماس تلفنی انجام گرفت.

کردونی در پاسخ به پرسش ایران سپید پیرامون میزان بودجه ی پیش بینی شده برای اجرای قانون حمایت از معلولان با توجه به بحران کرونا اظهار داشت: «قطعاً در خصوص جزئیات بودجه ی اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و اعلام عدد و رقم, مسئولان سازمان بهزیستی می توانند پاسخ قابل قبولی ارائه دهند. اما از بعد انسانی و نگرش به جایگاه معلولان و نقش دولتین یازدهم و دوازدهم در ارتقای سطح نگاه به معلولان, باید به این موضوع اشاره کنم که اتفاق مهمی که در این دو دولت رخ داد, تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان و ابلاغ آن به وزارت خانه ها, نهاد ها و سازمان ها به منظور اجرای قانون بود. اتفاقی که قبلاً برای رخ دادن آن زمان زیادی صرف شده بود و با موانعی مواجه شده بود.»

کردونی در ادامه به حضور خود معلولان در تدوین قانون اشاره کرد و اظهار داشت: «یک نکته ی مهم و قابل توجه در این بحث, حضور خود دوستان معلول در مراحل پیش نویس و تدوین و نهایی کردن قانون بود. من معتقدم با تعامل میان مسئولان و خود شهروندان معلول, اتفاقات خوبی در زمینه ی اجرای هرچه بهتر قانون رخ خواهد داد.» 

* دکتر محمد نفریه, رئیس کمیته ی پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی صبح یکشنبه, دوم شهریور در گفت و گوی زنده ی شبکه خبر شرکت کرد و مطالبی درباره ی واریز واریز کمک هزینه ی نقدی برای تأمین اقلام بهداشتی در مراکز نگهداری و توانبخشی سازمان بهزیستی بیان کرد. وی با اشاره به واریز کمک هزینه تأمین اقلام بهداشتی به حساب مراکز نگهداری و توانبخشی سازمان بهزیستی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، گفت: سازمان بهزیستی مراکز متعدد اقامتی در سطح کشور را تحت پوشش خود دارد، و با توجه به اینکه بسیاری از گروه های هدف بهزیستی افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، از آغاز شیوع این بیماری و با تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار،هر روزه ثبت علائم و آمارها و پیگیری های متعدد در مراکز انجام شده است.

وی افزود: این سومین واریز (علاوه بر یارانه های معمول) به حساب مراکز است تا بتوانند سطح آمادگی خود را برای پیشگیری از بیماری بالا ببرند و مقداری از هزینه هایی که به این منظور متحمل شده اند را جبران کنند.

وی گفت: پیش از این در نخستین روزهای همه گیری بیماری کرونا مبلغ ۳۰ هزار تومان و در فروردین ماه نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به صورت سرانه به حساب مراکز واریز شده است و هفته گذشته نیز بار دیگر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای تأمین اقلام بهداشتی به حساب مراکز واریز شده است که در مراکز حوزه توانبخشی برای ۴۸هزار نفر و در مراکز حوزه اجتماعی برای ۱۲هزار نفر،واریز شده است.

وی در خصوص پرداخت مجدد کمک هزینه به مراکز نیز گفت: این موضوع به مجدد وضعیت شیوع بیماری بستگی دارد و با توجه به اینکه در اوایل پاییز با پیک آنفلوآنزا نیز رو به رو می شویم و همچنین با توجه به پیک سوم کرونا، برای پرداخت کمک هزینه به مراکز بهزیستی تصمیم گیری خواهد شد.

نفریه همچنین به واریز سرانه ۵۰۰ هزار تومانی برای پرسنل مراکز غیردولتی بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: چون پرسنل مراکز ما همچون کادر درمانی وزارت بهداشت در خط مقدم این بیماری هستند و ریسک آلودگی آنها بالاست، مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پاداش برای آنها در نظر گرفته شد که این مبلغ به حساب حدود ۱۵هزار نفر واریز شده است که واریز مجدد این مبالغ نیز به بودجه ها بستگی دارد زیرا این مبالغ از طریق دستگاه های دیگر همچون بنیاد مستضعفان،ستاد فرمان امام،سازمان برنامه و بودجه و یا صرفه جویی از محل های دیگر و هدایت بودجه های سازمانی تأمین شده است.

دکتر نفریه همچنین به دستورالعمل ها و پروتکل های خاصی که برای پیشگیری از کرونا به صورت ویژه برای مراکز مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی، تدوین و ابلاغ شده است، اشاره کرد و افزود: در این پروتکل ها که با همکاری وزارت بهداشت تهیه شده است از بدیهی ترین موارد مثل استفاده از ماسک، گان ،شیلد و... تا نحوه ضدعفونی کردن و مقررات تردد و .... به شکل دقیق و جزیی مشخص شده است همچنین با پیک های اول و دوم روشهای پیشگیری تغییر یافته اند و با توجه به شدت بیماری در مناطق قرمز و زرد و سفید،نحوه پذیرش مددجویان و... نیز متفاوت است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی همچنین در خصوص نظارت بر اجرای پروتکل ها نیز گفت: علاوه بر اینکه کمیته کار گروه نظارت بر مراکز فعال شده است و از روشهای سنتی بازرسی استفاده می شود،بازدیدهایی نیز از طریق فضای مجازی و به شکل تصویری با هماهنگی مسئولان مراکز،انجام می شود.

مراکز بهزیستی برای تهیه اقلام بهداشتی سهمیه خاصی ندارند

وی همچنین به تهیه برخی اقلام و توزیع آن در برخی مراکز آلوده به بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: بهزیستی برخی اقلام ضروری همچون پالس اکسیمتر و تب سنج، ماسک، مواد ضدعفونی، شیلد، گان، سرپوش و پاپوش به شکل متمرکز در اختیار مراکز قرار داده است اما یکی از مشکلاتی که از ابتدای شیوع بیماری با آن درگیر بوده ایم این است که هیچ سهمیه خاصی برای تهیه اقلام به مراکز بهزیستی تعلق نمی گیرد و مراکز ما نیز مثل عموم مردم اقلام مورد نیاز خود را از سطح بازار تهیه می کنند.


 

..........اخبار روز

* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اقتصاد را معطل تحولات خارجی نکنید

رهبر انقلاب:

 اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد زیرا این یک خطای راهبردی است.

 نباید برنامه ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریمها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. باید بنا را بر این گذاشت که تحریمها به عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد.

 بنابراین باید بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تمرکز کرد، البته ممکن است آنها تصمیمات خوب بگیرند که در آن صورت از آن استفاده می کنیم اما مسائل اقتصادی کشور نباید موکول به تحولات خارجی شوند.

* روحانی: برای حدود ۳ میلیون نفر جمعیت کشور که مصرف برق آنها پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است، هزینه برق رایگان شود.

* در پایان معاملات یکشنبه بورس، شاخص کل با افتی ۳٫۷ درصدی به کانال یک میلیون و ۶۶۰ هزارتایی سقوط کرد و ارزش کل معاملات نیز ۳۰ درصد کم شد.

* مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور: دلالان از هر کیلو گوشت ۴۰ درصد سود می‌برند

*  آمادگی برای همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز 

وزیر بهداشت: 

ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم و شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری می‌دهد/ ایرنا

* عاملان انتشار آگهی فروش سوالات کنکور ۹۹ دستگیر شدند

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۳ تن از عاملان انتشار آگهی کذب فروش سوالات کنکور ۹۹ در فضای مجازی خبر داد.

* نمایشگاه نظامی روسیه با حضور ایران گشایش یافت

ششمین نمایشگاه بین المللی نظامی روسیه به نام نمایشگاه ارتش-۲۰۲۰ با حضور مقامات عالیرتبه دفاعی چندین کشور ازجمله ایران از یک شنبه در پاتریوت پارک در ۵۵ کیلومتری غرب مسکو پایتخت روسیه گشایش یافت.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه نظامی حضور دارد و دیدارهایی را با همتایان خارجی خود ازجمله روسیه نیز انجام داد.

*  چین استفاده فوری از واکسن کرونا را یک ماه پیش آغاز کرده است

 یک مقام کمیسیون ملی بهداشت چین فاش کرد که کشورش یک ماه پیش یعنی در تاریخ یکم مرداد سال جاری، استفاده فوری از واکسن های ضد کرونا که آزمایشات بالینی را طی کرده اند آغاز کرده است.

................گزارش روز

* تصمیمات جدید در خصوص سهام عدالت

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در خصوص تصمیمات تازه این ستاد گفت: این شورا، در خصوص سهام عدالت به عنوان یک بازیگر مهم در بازار سرمایه، تصمیماتی گرفته است. همچنین تسهیلاتی هم برای بانک‌ها و کارگزاری‌ها در نظر گرفته شده تا از این طریق به ماندگاری سرمایه‌گذاران به طور بلند مدت در این بازار کمک شود. اقداماتی مانند افزایش اعتبار، اجازه به بانک‌ها برای ورود به خریدهای مقطعی و فروش بر اساس نماد، برخی از این موارد است. وی در ادامه افزود: شورای عالی بورس تصمیم بسیار مهمی را در خصوص مشمولان سهام عدالت و در راستای حفاظت از دارایی‌های و فروش بهینه آن‌ها اتخاذ کرد. به این نحو که این امکان به سازمان بورس داده شده است تا با توجه به شرایط بازار بتواند، بخش از سهامی را که مشمولان سهام عدالت قصد فروش آن را دارند، در کل کارگزاری ها به شکل تجمیعی و یک‌جا (بلوکی) بفروش برساند.

فهیمی در آخر گفت: بانک ملی دریافت تقاضا در این خصوص را آغاز کرده است؛ این بانک قصد دارد بر اساس وضعیت منابعی که دارد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد به مشمولان سهام عدالت و با توجه به سهام آن‌ها وام بدهد؛ البته بقیه بانک‌ها نیز درصدد انجام این کار هستند که زیرساخت‌های فنی برایشان در نظر گرفته شده است.

* ابلاغ افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان

معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای مصوبه دولت برای افزایش حق مسکن کارگران از ۱۰۰ به ۳۰۰ هزار تومان را برای اجرا ابلاغ کرد.

حق مسکن کارگران که در جلسه شورای عالی کار تصویب شده بود بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی دولت نهایتا در جلسه ۲۹ مرداد ۹۹ در هیأت دولت بررسی و به تصویب رسید.

بنا بر این ابلاغیه به پیشنهاد شورای عالی کار و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده ۲ اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب ۱۳۷۰ هیأت دولت تصویب کرد کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیرماه سال ۹۹ مبلغ ۳ میلیون ریال تعیین می‌شود.

به گزارش فارس، روز گذشته هم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد این که افزایش حق مسکن کارگران از چه زمان اعمال می‌شود گفت: این افزایش حق مسکن برای کارگران از اول تیرماه ۹۹ اعمال می‌شود.

امسال همچنین نمایندگان کارگران مصوبه افزایش حداقل مزد کارگران را به نشانه اعتراض امضا نکردند اما نمایندگان کارفرمایان و دولت قول دادند با افزایش حق مسکن کارگری، حق سنوات و حق خواربار به جبران قدرت خرید کارگران اقدام کنند.

پیش از این نیز حاتم شاکرمی در مورد این که حق مسکن کارگران چرا دیر ابلاغ شده گفت: حق مسکن کارگران یکی از مولفه‌های بنیادی حقوق کارگران است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون فقط ۵ بار تغییر کرده است و این مولفه مهمی است که برای سال‌های آینده هم در دریافتی کارگران اعمال خواهد شد. در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون کارگر بیمه شده اصلی در کشور وجود دارند که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی می‌شوند.

 

...........گفتگوی ویژه

* مشاوران معلول, ارائه دهنده های ایده های راه گشا یا تأیید کننده های پروژه ها: در شماره دیروز قسمت اول پرونده این هفته را که در مورد انتخاب مشاوران معلول در شهرداری بود خواندید و در ادامه ...

اول تردید داشتم

شهرام مبصر, معلول جسمی-حرکتی, از معلولانیست که قرار است به مناف هاشمی, معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشاوره بدهد. او در مورد برنامه هایش چنین می گوید: «معاونت حمل و نقل و ترافیک در حوزه ی معلولان, موارد زیادی را دنبال می کند. از خط کشی, گذر گاه های عابر پیاده گرفته تا تابلو های پارک خودروی معلولان تا مباحثی مثل فرهنگ سازی, حمل و نقل حتی سامانه ی حمل و نقل جانبازان و معلولان. من ابتدا در قبول این وظیفه تردید داشتم. خصلتم این است یا کاری را قبول نمی کنم یا اگر پذیرفتم, باید به شکلی کامل انجام دهم. خوشبختانه دوستان اعلام همراهی کردند و همین مرا در پذیرش این وظیفه دلگرم کردبر همین اساس, ابتدا از آقای هاشمی خواهش کردم در بحث پارکینگ ها, نصب تابلو های پارک خودروی معلولان نشانی ها را به تفکیک محله, ناحیه و منطقه در اختیارم قرار دهند تا راستی آزمایی کنیم و کم و کاستی ها را برطرف کنیم.»

وی در خصوص تعامل با دیگر مشاوران هم اظهار می دارد: «خوشبختانه ما همدیگر را از قبل می شناسیم. اینطور هم نیست که به شکل جزیره ای عمل کنیم. از طرفی, با هم همپوشانی داریم.»

سردرگمی در تبیین وظایف

در میان اسامی مشاوران معاونت های شهرداری, اسم سهیل معینی هم دیده می شود؛ مدیر عامل انجمن باور و مدیر عامل شبکه ی تشکل های نابینایان و کم بینایان. معینی به نحوه ی انتخاب مشاوران نقد هایی وارد می کند: «علیرغم نیت خیری که مخصوصاً خانم نژاد بهرام در پیگیری و اجرای این طرح داشت, به نظر من که خودم هم یکی از مشاورین هستم, این نحوه ی انتخاب افراد از نوعی ناپختگی رنج می برد. اولاً عنوان گذاری که بر اساس آن پست ها مشخص شده و احکام صادر می شود, درست نیست. به مشاوران دستیار معاونت ها و ناظر هم اطلاق می شود. این نشان دهنده ی سردرگمی دوستان در تبیین وظایف است. ضمناً شأن ما باید تعریف شود. ما مشاوریم یا ناظر؟ اگر من مشاورم, باید در حوزه ی دسترسی پذیری دانش کافی را داشته باشم تا بتوانم معاونان شهرداری را از دانش خودم بهره مند سازم. آیا این دانش را من دارم؟ آیا این مشاوران این دانش را دارند؟ این افراد باید رزومه داشته باشند. امر دسترسی پذیری تخصصیست. معلول بودن دال بر متخصص امور معلولان بودن نیست. همه ی معلولان می توانند درباره ی مسائلشان اظهار نظر کنند؛ اما آنجا که بحث راهکار مطرح می شود, تخصص لازم است.»

معینی در ادامه ی انتقاداتش به بحث جایگاه هم اشاره می کند و می گوید این جایگاه درست نیست: «اشتباه بعدی بحث جایگاه افراد است. اگر ما قبل از مشاور بودن ناظریم, پس چرا زیر مجموعه ی گروهی گذاشته شده ایم که باید بر عملکردش نظارت کنیم. این تضاد منافع ایجاد می کند. اگر من از معاونت فنی عمرانی حق الزحمه دریافت می کنم, چه تضمینی وجود دارد به خاطر حفظ منافعم محافظه کار نشوم و هرچه مقابلم قرار دادند تأیید کنم؟ درست این بود که ما از سوی ستاد مناسب سازی شهر, اما مأمور به معاونت ها برویم و بر عملکردشان نظارت کنیم و به ستاد پاسخگو باشیم. در این صورت معاونت ها نمی توانند بر ما فشار بیاورند و مجبورند همکاری کنند. بحث دیگر جزیره ای بودن این نظارت هاست. در یک معاونت دو مشاور نابینا پیش بینی شده؛ حال آنکه در سه معاونت دیگر یک مشاور نابینا نیست. برای خالی نبودن عریضه در یکی از معاونت ها یک نماینده ی ناشنوا گذاشته اند که بگویند از ناشنوایان هم مشاور داریم.»

معینی حتی این هشدار را می دهد که اگر این روند ادامه پیدا کند, ممکن است به زودی معلولان مقابل نمایندگانشان بایستند: «با توجه به اینکه در انتخاب ما معیار مشخصی لحاظ نشده, ممکن است به زودی گروه های معلولیتی این حق را به خود بدهند و مقابل ما بایستند که چرا شما انتخاب شدید و چرا ما انتخاب نشدیم؟ اصل سؤال به دور از غرض ورزی درست است. باید اعلام شود چرا به چه دلایلی فلانی هست و به چه دلایلی فلانی نیست. همین باعث می شود بعد ها معاونت ها کوتاهی هایشان را به گردن مشاوران بیندازند.»

به قول این دوستان زمان آن رسید که مسئولان به یکی از خواسته های معلولان جامه ی عمل بپوشانند. یعنی از کارشناسان معلول دعوت کنند تا در اجرای امور معلولان از نظراتشان بهره مند شوند. تا چه اندازه نقد ها و نظر های کارشناسان معلول تأثیر گذار خواهد بود؟ آیا گوش مسئولان به اظهار نظر ها و انتقادات کارشناسان معلول در اجرای هرچه بهتر طرح ها بدهکار خواهد بود؟

............آموزشی

* علائم گوارشی کووید ۱۹ : مشکلات گوارشی اسهال، تهوع ، استفراغ، علاوه بر علائم تنفسی و تب در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می شود. برای اکثر افراد، اسهال به معنی افزایش دفعات دفع و یا شل شدن قوام مدفوع است اما در تعاریف پزشکی، دفعات حرکات روده که منجر به دفع می‌شود به طور متوسط سه بار در روز است. با این حال، اسهال؛ افزایش وزن مدفوع به میزان بالاتر از ۳۰۰ گرم در روز تعریف می‌شود که آب اضافی سبب می‌شود تا ۸۵-۶۰ درصد از ماده مدفوع را آب تشکیل بدهد. به این ترتیب، اسهال واقعی از بیماری‌هایی که باعث افزایش حرکات روده (اجابت مزاج) یا بی اختیاری می‌شود، متمایز می‌گردد. اسهال می‌تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود.

دلایل متعددی برای رخداد اسهال وجود دارد. اسهال ممکن است به دلیل عفونت، داروها و یا طی درمان رخ دهد. میزان اثر نوع رژیم غذایی برای بهبود اسهال، بستگی به علت و شدت مشکل دارد. البته تحمل افراد نسبت به مواد غذایی متفاوت است

برخی مواد غذایی سریع‌تر از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و سبب بدتر شدن اسهال می‌شوند. در زمان اسهال باید از مصرف این دسته از مواد خودداری کرد:

-غذاهای سرخ کرده و یا حاوی چربی بالا و سس‌ها می‌توانند علائم اسهال را بدتر کنند.

-در زمان اسهال روده‌ها نسبت به لبنیات حساس می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف شیر و مشتقات آن مانند پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری شود (مصرف ماست به ویژه ماست پروبیوتیک و دوغ استثنا است).

-قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار، کاکائو و شکلات و تنقلات سبب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و در شرایط اسهال که مقادیر زیادی آب و الکترولیت همراه با مدفوع شل دفع می‌شود، مصرف این نوشیدنی‌ها سبب بدتر شدن شرایط بیمار و کم آب شدن بدن او می‌شود.

-شیرین کننده‌های مصنوعی و سوربیتول، اثرات روان کنندگی دستگاه گوارش (ملین) دارند بنابر این از مصرف هرگونه شیرین کننده مانند آبنبات، نوشابه‌ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری شود. 

-میوه‌ها و سبزی‌ها برای حفظ سلامت لازم هستند اما زمان اسهال باید از برخی مواد که ایجاد گاز فراوان در دستگاه گوارش می‌کنند پرهیز کرد. میوه‌ها و سبزی‌هایی همچون انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پرچاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند. همچنین از مصرف میوه و آب میوه با اثر ملین کنندگی مانند آلو، انجیر و آب آلو نیز باید اکیداً خودداری شود. همچنین از مصرف غذاهای مانده و کهنه که ممکن است آلوده و یا لکه دار باشند مانند غذایی که مدت زیادی در خارج از یخچال مانده است و یا بطور نامناسبی نگهداری شده است باید اجتناب کرد. از مصرف غذای رستوران‌ها، فست فودی ها و غذاهای خیابانی نیز باید اجتناب کرد. 

- موز رسیده به دلیل داشتن املاح مفید بویژه پتاسیم، به تأمین الکترولیت‌های از دست رفته در طول اسهال کمک می‌کند. همچنین موز حاوی فیبرهای محلول در آب بنام پکتین بوده که سبب جذب مایعات داخل روده‌ها می‌شود. همچنین برخی ترکیبات موجود در موز خاصیت پره بیوتیکی داشته و سبب رشد باکتری‌های مفید داخل روده بزرگ می‌شود. 

-برنج سفید به راحتی در دستگاه گوارش هضم شده و به روده‌های پرکار در زمان اسهال استراحت می‌دهد. همچنین برنج سبب قوام دهی به مدفوع شل می‌شود. 

-سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر (APPLE SAUCE)، منبع بسیار خوب پکتین است. فیبر بسیار زیادی که در سیب خام وجود دارد هضم آن را برای روده‌ها دشوار می‌سازد ولی زمانی که پخته می‌شود، دستگاه گوارش به راحتی آن را هضم می‌کند. این شکل از سیب فواید زیادی از لحاظ تأمین مواد مغذی و ایجاد احساس بهتری در زمان اسهال دارد. البته در صورت ابتلاء به سندرم روده تحریک پذیر، مصرف کمپوت سیب توصیه نمی شود.

- در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار / نان کامل / نان قهوه‌ای می‌باشد زیرا بیشتر سبوس در نان سفید استخراج شده است و آن را برای هضم در دستگاه گوارش بویژه روده بزرگ مناسب‌تر می‌سازد. البته در صورت ابتلاء به سندرم روده تحریک پذیر لازم است مصرف نان فاقد گلوتن توصیه شود.

-به دلیل کم بودن میزان فیبر سیب زمینی، این ماده در روده‌ها به راحتی هضم می‌شود. در اسهال مصرف سیب زمینی آب پز / بخارپز ساده و نرم شده (پوره) همراه با کمی نمک بدون افزودن روغن توصیه می‌شود.

-جوجه آب پز، بخار پز که قوام ملایم و مناسبی ایجاد می‌کند و قابلیت هضم پروتئین جوجه را بالا می‌برد. همچنین مواد مغذی لازم در شرایط اسهال را تأمین می‌کند. به طور کلی در طول دوره اسهال، پرهیز از مصرف لبنیات توصیه می‌شود اما ماست استثنا است زیرا حاوی پروبیوتیک های ترمیم کننده جدار روده‌هایی است که در طول اسهال آسیب دیده اند. در زمان خرید ماست باید دقت کرد از نوع شیرین نباشد زیرا سبب افزایش دفع مدفوع آبکی و تولید گاز فراوان در روده‌ها می‌شود.

آب مرغ، سوپ مرغ بدون چربی یا کم چربی غذای مناسبی برای زمان اسهال است. این سوپ حاوی مواد مغذی و الکترولیت‌هایی است که الکترولیت‌ها و مواد مغذی از دست رفته در اسهال را جبران می‌کند. مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن در این افراد توصیه می‌شود. بهتر است مایعات بین وعده‌های غذایی نوشیده شود. همچنین بهتر است حجم غذا در هر وعده غذایی کاهش یابد.در صورتی که اسهال با رعایت توصیه‌های غذایی ذکر شده بهتر نشد، حتی بدتر شد و یا بیش از ۵ تا ۷ روز طول کشید و یا خون در مدفوع مشاهده شد لازم است فرد سریعاً به پزشک مراجعه کند


 

..........ورزشی

* انتشار ویژه برنامه پارالمپیک ایران در راستای کمپین یکسال تا آغاز پارالمپیک

در راستای کمپین سراسری کمیته بین المللی پارالمپیک با مضمون "یکسال تا آغاز بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰"، کمیته ملی پارالمپیک ایران نیز ویژه برنامه ای در این خصوص و همزمان با افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ که مقرر بود سوم شهریور ماه امسال برگزار شود، تدارک دیده است.
این ویژه برنامه در قالب یک کلیپ تصویری تهیه شده که امروز دوشنبه، سوم شهریورماه و در روزی که قرار بود افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شود، در وب سایت و شبکه های اجتماعی کمیته ملی پارالمپیک ایران به نمایش گذاشته شده و در تولید آن ورزشکاران و کادر فنی تیم های مختلف مشارکت داشته اند.
اگرچه شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان باعث لغو بسیاری از رویدادهای مهم از جمله بازی های المپیک و پارالمپیک شده است، اما مشارکت ورزشکاران در این کمپین می تواند باعث امید بخشی و ایجاد انگیزه شود و آمادگی آنها را برای شرکت در این رویداد بزرگ که مقرر است سال آینده در چنین روزهایی برگزار شود، حفظ کند.
* اسامی نمایندگان ناظر مجلس در کمیته ملی پارالمپیک
سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران با ۱۵۹ رای و احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد با ۱۲۴ رای از مجموع ۱۸۳ رای ماخوذه، به عنوان نماینده ناظر مجلس در کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شدند.
* جدایی مسی از بارسلونا در گرو تصمیم مهم دولت چین
شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که روزی لیونل مسی تا این حد به درهای خروج باشگاه بارسلونا نزدیک شود اما در کمال تعجب این اتفاق رخ داده و فوق ستاره آرژانتینی سودای جدایی از تیمی را در سر می پروراند که کل دوران فوتبال خود را در آن سپری کرده است.
حالا منبع کاتالانی موندو دیپورتیوو ادعای عجیبی را مطرح کرده و می‌گوید که انتقال لیونل مسی به اینتر در گرو تصمیم دولت چین قرار دارد. رئیس باشگاه اینتر یعنی استیون ژانگ رویای جذب یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال را سر می پروراند و در این باره برای حمایت های مالی به دنبال جلب رضایت دولت چین است.
بند آزادسازی لیونل مسی 700 میلیون یورو است و به نظر می‌رسد که حالا رئیس چینی باشگاه اینتر برای پرداخت آن دست به دامن دولت کشورش شده است.

...........حوادث

* پلیس در تعقیب مرد کلاه دار

مردی با کلاه مشکی لبه‌دار، مسلح به کلت کمری در حالی که خود را مأمور ثبت کنتور آب و برق و گاز معرفی می‌کند وارد خانه‌های پایتخت شده و بعد از آزار و اذیت زنان تنها، اموالشان را به سرقت می‌برد.

رسیدگی به این پرونده از حدود ۴ ماه قبل با شکایت زن جوانی به پلیس در دستور کار قرار گرفت. وی در تشریح ماجرا گفت: ساعت حدود ۱۰ صبح بود که زنگ در ساختمان به صدا درآمد. شخصی که پشت آیفون بود خودش را مأمور برق معرفی کرد و از من خواست در را باز کنم تا کنتور برق را که در پارکینگ خانه بود ببیند. من نیز با این تصور که وی مأمور برق است در اصلی ساختمان را باز کردم. زن جوان ادامه داد: چند لحظه‌ای نگذشته بود که زنگ در آپارتمانم به صدا درآمد. چون درگیر کارهای خانه بودم با این تصور که یکی از همسایه‌ها پشت در است در آپارتمان را باز کردم. اما ناگهان مرد جوانی با کلاه مشکی لبه‌دار در حالی که ماسکی به صورت داشت پشت در ظاهر شد، قبل از اینکه حرفی بزنم اسلحه‌ای را که به همراه داشت به سمتم نشانه گرفت. او از من خواست بدون سر و صدا از مقابل در کنار بروم تا وارد خانه‌ام شود. آن موقع از روز من تنها بودم و او با تهدید اسلحه مرا مورد آزار و اذیت قرار داد و پول و طلاها و وسایل با ارزش داخل خانه را به سرقت برد، اما گوشی تلفن همراهم را سرقت نکرد.

شکایت‌های مشابه
به‌دنبال شکایت زن جوان، پرونده‌ای در دادسرای شهرری تشکیل شد و کارآگاهان اداره یکم پلیس پایتخت برای دستگیری مأمور قلابی برق وارد عمل شدند. در حالی که بررسی‌ها برای دستگیری مرد ناشناس ادامه داشت مأموران با شکایت‌های مشابه دیگری مواجه شدند.

در یکی از سرقت‌ها، قربانی پیرزن تنهایی بود که طلاهای او مورد سرقت قرار گرفته بود. شاکی در تحقیقات گفت: من تنها زندگی می‌کنم و، چون سن و سالی از من گذشته معمولاً اقوام و آشنایان برایم خرید می‌کنند. روز حادثه زنگ خانه‌ام به صدا درآمد و مرد جوانی پشت در بود. او گفت از طرف محمد آقا برایتان هندوانه آورده‌ام. محمد اسم یکی از اقوام من است و با خودم گفتم که او هندوانه را برایم فرستاده است. در را که باز کردم مرد جوانی که کلاه لبه‌دار مشکی به سر داشت وارد خانه‌ام شد. او صورتش را نپوشانده بود چهره‌اش معلوم بود. پسری حدوداً ۳۰ ساله و لاغراندام بود. مرد ناشناس به محض ورود کلت کمری را که به همراه داشت به سمتم گرفت و با تهدید اسلحه طلا و پول و وسایل با ارزشی که داخل خانه بود به غیر از تلفن همراهم را به سرقت برد.

 در تحقیقات پلیسی و بازبینی دوربین‌های مداربسته و چهره‌نگاری از شاکی‌ها، تصویر متهم جوان به‌دست آمد. مرد جوان لباس رسمی به تن داشت و بیشتر پیراهن سفید و شلوار مشکی می‌پوشید و کلاه مشکی لبه‌دار کوهنوردی نیز به سر داشته و در بسیاری از سرقت‌ها ماسک پزشکی به صورت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که متهم جوان با موتورسیکلت به محل سرقت‌ها رفته، اما در تمامی سرقت‌ها شماره پلاک موتورسیکلتش را مخدوش کرده بود. با توجه به شکایت ۶ زنی که تا کنون قربانی این مرد تبهکار شده‌اند او بین ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد ازظهر به سرقت می‌رود.

در حال حاضر تحقیقات پلیسی نشان می‌دهد متهم بدون آشنایی قبلی به سراغ سوژه‌ها رفته و زنان تنها را قربانی نقشه شوم خود کرده است.

در ادامه بررسی‌ها و با شناسایی ۶ شاکی پرونده، مشخص شد که مرد نقاب دار بیشتر نقشه‌هایش را در محدوده خیابان‌های دولت آباد و شهرری اجرا کرده است، اما در خیابان دماوند و پیروزی نیز چند سرقت داشته که این موضوع نشان می‌داد او تمرکز مکانی برای اجرای نقشه هایش نداشته است.

تحقیقات برای دستگیری متهم نقاب دار از سوی کارآگاهان اداره آگاهی ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *