شناسه خبر: 21538 منتشر شده در مورخ: 1399/5/23 ساعت: 12:51 گروه: اجتماعی  
نهضت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی اجرایی می شود + فایل صوتی
گفتگو با معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی

نهضت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی اجرایی می شود + فایل صوتی

یکی از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در بحث مدارس انطباقی امسال به نهضت آموزش خط بریل اختصاص دارد. دکتر مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی در این باره می گوید:

به گزارش ایران سپیدیکی از فعالیتهای خیلی مهم در بسته تحولی که تحت عنوان مدرسه انطباقی دنبال می شود و باید امسال تحقق یابد نهضت آموزش خط بریل است.برای  دانش آموزانی که آسیب دیده بینایی هستند خط بریل یک وسیله ارتباطی محسوب می شود و باید به افرادی که با این دانش آموزان سر و کار دارند آموزشهای لازم در این ارتباط داده شود.. ما امسال نهضت آموزش خط بریل را برای هزار نفر از معلمین مدارس و اولیای این دانش آموزان در نظر گرفتیم. تعداد همکارانی که در این زمینه تبحر لازم را دارند بسیار کم است و گاها آشنایی کافی را با خط بریل ندارند به خصوص معلمین دانش آموزان چند معلولیتی که آسیب بینایی را علاوه بر معلولیتهای دیگر همراه دارند و باید حتما از خط بریل استفاده کنند. برای این برنامه بریل آموزی سه کارگاه پیش بینی شده است که به شکل مجازی برگزار می شوند و دستور العمل آن به استانها ارسال شده دو کارگاه از این کارگاهها شامل 30 ساعت غیر حضوری و 10 ساعت حضوری است که در آن شرکت کنندگان باید با وسایلی که در ارتباط با آموزش خط بریل مورد نیاز است آشنا شوند. برای این منظور ما ما از مدرسینی که آموزشهای لازم را در ارتباط با آموزش خط بریل دیده اند، استفاده می کنیم.

اما در مورد دانش آموزان آسیب دیده شنوایی نیز برنامه نهضت آموزش زبان اشاره در دست اجراست. دکتر هداوند ادامه می دهد: هدف ما این است که افراد جامعه ، معلمین و کسانی که به نوعی با افراد آسیب دیده شنوایی مواجه می شوند بتوانند حداقل ارتباط را با این افراد برقرار کنند. و هدف توجه به شأن و کرامت افراد ناشنواست و کسب استقلال این گروه از دانش آموزان و تسهیل برقراری ارتباط آنها با سایر افراد. هدف دیگر این است که ما نیروهای متخصص و آموزش دیده ای را در این زمینه تربیت کنیم. در این نهضت قرار است معلمین، مدیران ، معاونین، اولیای دانش آموزان و  مربیان توانبخشی، نیروهای اداری مدارس و کلاسهای دانش آموزانی که آسیب شنوایی دارند تحت آموزش زبان اشاره قرار بگیرند به علاوه یکی از طرحهای خوب سازمان هم طرح آموزش  نیروهای دولتی و غیر دولتی و نهادهایی است که به شکلی با افراد ناشنوا سر و کار دارند مثل ادارات کل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، نیروهای انتظامی و نیروهای امداد که در مواجهه با افراد ناشنوا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند که امسال در این طرح قرار است 4000 نفر را آموزش بدهیم.در مجموع دو نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل در مجموع 5000 نفر را در سطح کشور آموزش خواهیم داد و امیدواریم با این کار گام مهمی را در ارتباط با دانش آموزان آسیب دیده بینایی و شنوایی برداریم.

 

مجید هداوند
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *