شناسه خبر: 21490 منتشر شده در مورخ: 1399/5/14 ساعت: 23:55 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 15 مرداد 1399

روزنامه چهارشنبه 15 مرداد 1399

عناوین امروز: مناسب سازی 116 بازار میوه و تره بار برای معلولان - دژپسند: سهامی برای جاماندگان سهام عدالت نداریم - شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم و آئین محرم ابلاغ شد - ضرورت بهره مندی از مهارت های ارتباطی و اجتماعی - انتشار برنامه بازی های پارالمپیک توکیو - ماجرای زنی که شوهرش را کشت و خودش هم به دار آویخته شد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 15 مرداد 1399

15 ذی الحجه 1441

5 اگوست  2020

سال بیست و چهارم شماره 6481

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین............

مناسب سازی 116 بازار میوه و تره بار برای معلولان

دژپسند: سهامی برای جاماندگان سهام عدالت نداریم

شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم و آئین محرم ابلاغ شد

ضرورت بهره مندی از مهارت های ارتباطی و اجتماعی

انتشار برنامه بازی های پارالمپیک توکیو

ماجرای زنی که شوهرش را کشت و خودش هم به دار آویخته شد

 

...........ویژه

* 116 بازار میوه و تره بار برای معلولان مناسب سازی شد. این خبر را سید سعید راد, مدیر عامل سازمان مدیریت میادین شهرداری به مهر اعلام کرد. وی به فشار اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه علیه ایران و بحران کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور گسترش خدمات‌رسانی این سازمان به تمام سطح شهر, طرح هایی پیش بینی کردیم تا امکان بهره‌مندی از این مراکز برای تمامی شهروندان فراهم شود. به همین منظور عمران و توسعه بازارهای میوه و تره بار را به عنوان برنامه محوری سال ۹۹ در دستور کار قرار دادیم.

وی همچنین به عملیات طراحی 17 بازار در نیم سال اول و 9 بازار در نیم سال دوم اشاره کرد و اظهار داشت: در ساخت بازارهای میوه و تره بار، علاوه بر تعداد جمعیت ساکن در هر محله، میزان دسترسی ساکنان آن محله به بازارهای میوه و تره بار محلات همجوار نیز مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

راد با بیان اینکه ۱۱۶ بازار میوه و تره بار در دو سال برای توان‌یابان مناسب‌سازی شده و می‌شود، تصریح کرد: ۶۰ بازار در سال ۹۸ برای سالمندان گرامی، جانبازان و افراد دارای معلولیت، بهسازی شده است و مناسب‌سازی ۵۶ بازار دیگر شامل ۲۶ بازار جدید و ۳۰ بازار قدیمی نیز برای سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد.

* به هر سالمند و معلول در مراکز توانبخشی, سرانه ی 500 هزار تومانی تا پایان مرداد جاری پرداخت می شود. این خبر را محمد نفریه, رئیس کمیته ی پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی در گفت و گو با تسنیم اعلام کرد.

وی عنوان کرد که این مبلغ برای تأمین و خرید اقلام بهداشتی مثل الکل, دستکش و ماسک پیش بینی شده است.

محمد نفریه با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در مراکز نگهداری معلولان، سالمندان، شیرخوارگاه‌ها و همچنین مراکز اقامتی میان‌مدت (محل نگهداری معتادان) اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس در کشور از سال گذشته، بخشنامه‌هایی در پنجم و دوازدهم اسفندماه سال ۹۸  به مراکز تحت نظارت بهزیستی ابلاغ شد و تمهیدات لازم برای مقابله و کنترل این بیماری در مراکز اشاره شده مورد توجه قرار گرفت.

وی در خصوص ابلاغ دستور العمل های خاص به منظور کنترل ویروس کرونا به مراکز بهزیستی تصریح کرد: بالغ بر ۶۰ دستورالعمل به مراکز مختلف تحت نظارت بهزیستی در راستای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا ابلاغ شده که خوشبختانه توانسته‌ایم در مرحله اول از شیوع ویروس کرونا, آمار قابل توجهی از کاهش ابتلا و همچنین مرگ و میر از این ویروس در مراکز داشته باشیم.

نفریه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های سازمان بهزیستی برای تشدید شیوع ویروس کرونا در مراکز نگهداری؛ تردد پرسنل در این مراکز است، افزود: در فاز اول در اسفندماه توانستیم ترددها را کاهش دهیم و پرسنل مدت زمان زیادی را در مراکز قرنطینه شدند اما هم اینک و با توجه به شیوع فاز دوم بیماری شرایط کمی سخت‌تر شده است اما همچنان بر این مسئله تأکید داریم.

نفریه همچنین به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی برای حمایت و کمک به مراکز نگهداری معلولان، سالمندان، شیرخوارگاه‌ها و مراکز اقامتی میان‌مدت تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در ۳ مرحله کمکهایی نقدی به مراکز برای تأمین اقلام بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی شد. وی در خصوص مراحل پرداخت هزینه ی تأمین اقلام بهداشتی توضیح داد: این کمکها در سه مرحله انجام گرفت که به ترتیب در مرحله اول ۳۰ هزار تومان، مرحله دوم ۵۰۰ هزار تومان برای تأمین اقلام بهداشتی به مراکز کمک شد همچنین در مرحله بعدی نیز به ۲۰ هزار پرسنل مراکز توانبخشی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کمک مالی شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین به نهاد هایی که در تأمین مالی کمک های ویژه ی بهزیستی به مددجویان در شرایط بحران ناشی از کرونا بهزیستی را همراهی کردند, اشاره کرد و گفت: در کل مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در ماههای اخیر به مراکز کمک نقدی شده است که تنها از این رقم ۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته و مابقی توسط بنیاد مستضعفان ستاد اجرای فرمان امام و خیرین تأمین شده است.

 

..........اخبار روز

* دژپسند: سهامی برای جاماندگان سهام عدالت نداریم

وزیر اقتصاد: در موضوع جاماندگان سهام عدالت بحث امکان پذیری مطرح است.

سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره ۱۰ ساله‌ای از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهاد‌های تحت پوشش بنابراین سهام ۵۰۰ هزار تومان، ۴۸۰ هزار تومانی و ... داریم.

این موضوع هم از نظر فنی امکان پذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده‌اند.

ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدویت داریم، زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.

* سال تحصیلی جدید در مدارس روستایی و عشایری حضوری خواهد بود

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید را شروع خواهیم کرد.

شروع سال تحصیلی لزوما به معنای بازگشایی فیزیکی مدارس نیست بلکه به معنای شروع جریان آموزش است.

در مناطق دور دستِ عشایری و روستایی که کلاس‌ها و مدارس کم جمعیت داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش را به صورت حضوری شروع می‌کنیم.

هیچ گزارشی از ابتلای دانش آموزان به کرونا در ایام امتحانات نداشتیم.

* تبلیغات نامزدهاى انتخابات به فضاى مجازى منتقل مى شود

معاون سیاسى وزیر کشور: پیشنهاد کردیم که با توجه به شرایط موجود تبلیغات به فضای مجازی انتقال شود.

اگر پیشنهاد وزارت کشور مورد تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین شورای نگهبان قرار بگیرد نامزدها دیگر مثل سابق اجازه تبلیغات میدانی نخواهند داشت.

زمان پیشنهادی انتخابات ۱۴۰۰ را به شورای نگهبان مطرح کردیم و موافقت آن را هم دریافت کردیم.

انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات و میان‌دوره‌ای مجلس طبق برنامه در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و بحث درباره آن هنوز زود است/ صدا و سیما

* پروتکل بهداشتی کنکور ابلاغ شد

فرهادی ( معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ): پروتکل های بهداشتی برگزاری کنکور طی جلساتی که با مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد، تدوین و ابلاغ شده است

اساس این پروتکل ها رعایت یکسری مسائل ساده بهداشتی است که کار سخت و پیچیده ای نیست اما رعایت آنها نیازمند دقت و نظارت کافی است.

* دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

 القای ناکارآمدی دولت و تحریف توانایی ها و موفقیت های بزرگ کشور، محور اصلی جنگ روانی دشمنان علیه ملت ایران است. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های عظیم کشور مرهون پشتوانه مردمی و هوشیاری، پایداری و استقامت ملت در برابر توطئه و فشار دشمنان است. دکتر  روحانی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه اهداف شوم کوتاه مدت و بلند مدت دشمنان دیرینه ملت ایران برای جلوگیری از پیشرفت اقتصادی کشور، گفت: بر این مبنا دو جریان تحریف و تحریم همزمان به دنبال محقق کردن این هدف از طریق توقف حرکت اقتصادی کشور و سیاه نمایی نسبت به دستاوردها و یأس نسبت به آینده هستند.

..........بهداشت و سلامت

* شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم و آئین محرم ابلاغ شد: معاون بهداشت وزارت بهداشت، شیوه نامه‌ ویژه برگزاری مراسم و آئین‌های محرم را ابلاغ کرد.

به نقل از مهر، مفاد این شیوه نامه عبارتست از: . دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر)

۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسم و محافل ضروری و مهم‌ترین عامل کنترل شیوع کرونا است.

۳. افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۴. برگزاری مراسم در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد، و در صورت اضطرار در محیط‌های بسته می‌بایست یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلندتر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک‌تر میی شود .

۵. حرکت هیئت‌ها از یک هیئت به یک هیئت دیگر و تجمع هیأت‌ها، یکی از عواملی است که به شدت در انتقال کرونا موثر است و نباید صورت بگیرد.

۶. جهت زنجیر زنی در دسته‌های عزاداری، حتماً از زنجیرهای شخصی استفاده شود و یا زنجیرها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیرها بین افراد دست به دست نشود.

۷. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کرونا است و نباید صورت بگیرد.

۸. در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس مردم نباید تجمع داشته باشند. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۹. حتی‌الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود، اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به دنبال نداشته باشد.

۱۰. مهم‌ترین مسئله که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده‌ایم، برگزاری مراسمات در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت است.

دکتر رئیسی همچنین توصیه کرد: ۱. در ایام محرم شهر سفید و زرد و قرمز نداریم، دستورالعمل‌ها برای تمام شهرها یکسان است و در تمام کشور مراسمها برگزار خواهد شد.

۲. هرچه قدر به برگزاری بیشتر هیأت‌ها کمک کنیم، بهتر است. چون در صورت کم کردن تعداد مراسمها ، تجمع مردم بیشتر خواهد شد.

۳. تنها مسیر ورود کرونا از طریق چشم و دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسمها به صورت مقطعی اثرگذار است. مهم‌ترین نکته در کنترل شیوع کرونا التزام به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.

۴. توصیه ما به کوتاه کردن مراسمهای عزاداری حتی در محیط‌های باز است.

۵. تا جای ممکن نذورات چای و شربت به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.

...........مشاوره

* ضرورت بهره مندی از مهارت های ارتباطی و اجتماعی: بهداشت رفتار و روان برای داشتن یک زندگی اجتماعی و سالم ضروری است با توجه به اهمیت این موضوع از این پس آموزشهای را در این ستون تقدیم شما خواهیم کرد. در ادامه صحبتهای دکتر علی خواجه حسینی روانشناس و کارشناس توانبخشی بهزیستی را می خوانید:

ما به به عنوان یک نابینا و کم بینا و مهمتر از آن به عنوان یک انسان و عضو جامعه بشری قطعاً نیاز داریم به اینکه یک سری مهارت هایی را به دست آوریم یا یک سری موانع و مشکلات را در خودمان حل کنیم تا بتوانیم ارتباطات اجتماعی اثربخشی را داشته باشیم. ما همه  باور داریم که اصلی ترین سرمایه ما آن چیزی است که در نتیجه روابط عاطفی و اجتماعی بدست می آوریم که احساس آرامش و اطمینان ما کمک می کند و ما هم متقابلاً اطمینان خاطر می دهیم به طرف های ارتباطی خودمان. اما می دانیم که در بعضی از ما نابینایان مسائل و مشکلاتی وجود دارد به لحاظ رفتاری که مانع برقراری ارتباطهای اجتماعی می شود. یکی از مهمترین رفتارهایی که در بعضی از دوستان ما وجود دارد که باید خالی از تعصب و واقع بینانه به آن فکر کنیم و نسبت به آن آگاهی داشته باشیم رفتارهای کلیشه ای یا قالبی است که اصطلاحاً تحت عنوان استریو تایپ مطرح است. این رفتارها چه نوع رفتارهایی هستند؟ این رفتارها رفتارهایی هستند که به صورت تکراری و مداوم در فرد دیده می شود و انقدر این رفتار را انجام داده است که  خیلی وقت ها به صورت  عادت در آمده  است و بدون آگاهی و توجه این رفتارها را فرد انجام می دهد. مثل چرخاندن یا تکان دادن دست ها و سر، چرخیدن دور خود یا قسمتی از بدن یا تکان دادن کل بدن موقع نشستن یا صحبت کردن و رفتارهایی از این دست که متأسفانه در درصد قابل توجهی از افراد نابینا دیده میشود. خوب ما لازم است که بدون اینکه ناراحت و خشمگین شویم از اینکه کسی به این نکات اشاره می کند به این درک و آگاهی نائل شویم که  قطعاً هدف از طرح این موضوع کمک به تمامی ما به عنوان نابینا و کم بیناست به این دلیل که جاذبه های اجتماعی را افزایش دهیم و ارتباط اجتماعی بهتری را داشته باشیم. رفتارهای قالبی عموماً در سال های اولیه زندگی بخصوص در نابینایان مادرزاد دیده می شود. علت آن این است که کودک نابینای ما برای اینکه بتواند به تحریک های محیطی دست یابد بویژه کودکانی که از تحریک های محیطی محروم هستند سعی می کنند به خود تحریکی اقدام کنند و اندام های خودش را تحریک کنند تا به آن حس لازم دست یابند و در واقع باعث شود که آن تحرک لازم را پیدا کنند. این رفتارها به مرور در نتیجه بی توجهی والدین در کودکان تکرار می شود و آرام آرام به شکل یک عادت ناپسند ظاهر می شود و می دانیم بر اساس قاعده نوروپلاستی سیتی وقتی ما یک موردی را تکرار می کنیم و به صورت یک عادت به آن می پردازیم انقدر مدارهای عصبی در سیستم اعصاب مرکزی قوی می شود که ترک آن عادت بسیار برای ما دشوار می شود. حالا به این سوال مهم باید پاسخ داد که برای از بین بردن این عادت نامناسب باید چیکار کنیم؟ اولین قدم این است که ما آگاهی خالی از خشم و تعصب بدست آوریم بدون اینکه ناراحت شویم فکر و تمرکز کنیم که آیا این رفتار را داریم یا نداریم؟ آیا بی جهت دست بر چشم مان می گذاریم ؟آیا بی جهت سرمان را به اطراف تکان می دهیم؟ آیا رفتارهای زائدی داریم که ممکن است دیگران به ما گفته باشند یا اینکه به خاطر اینکه ما ناراحت نشویم از کنار ما  با بی تفاوت گذشته باشند و به ما نگفته باشند؟ اگر این را داریم و اگر آگاهانه به این نتیجه می رسیم که این رفتار برای برقراری ارتباط های اجتماعی امر بسیارزننده است قاعدتاً با استفاده از این آگاهی تلاش می کنیم که در واقع درصدد رفع این عادت برآیم. قدم بعدی تقویت شناخت و آگاهی ما نسبت به اینکه در چه مواقعی از زندگی روزمره ما این رفتار یا این عادت ناپسند را انجام می دهیم. ممکن است که این عادت و این رفتار در بدو امر چیز غیر ارادی نباشد اما انقدر تکرار می شود که به صورت یک عادت یا رفتار خالی از اراده در می آید و خارج از حیطه ، آگاهی و توجه ما آن را انجام میدهیم. اما به این معنا نیست که ما نمی توانیم به آن احاطه پیدا کنیم اگر آگاهی داشته باشیم و با آگاهی تمرکز و توجه کنیم به اینکه در چه مواقعی آن را انجام می دهیم. آیا زمانی که خودمان در موقع مطالعه خودمان و بدنمان را تکان می دهیم یا سرمان بیش از حد حرکت می کند آیا وقتی می خواهیم به مسئله ای دقت و توجه داشته باشیم این اتفاق می افتد یا در موقعی که در حال راه رفتن هستیم چه رفتارها و عادت های زائدی داریم؟ این رفتارها را باید با آگاهی رصد کنیم که در چه موقعیتی چه عادت نامناسبی را  ممکن است بروز دهیم بعد از آن می توانیم آگاهانه تلاش کنیم تا رفتار متفاوتی را در واقع جایگرین آن عادت غلط کنیم. قطعاً رفع این عادت عادتی که به صورت پایدار در ما شکل گرفته است مستلزم زمان است و مستلزم اینکه مستمر تلاش کنیم و با آگاهی این تلاش ها را ادامه دهیم  تا بتوانیم به عادت های رفتاری پایدار که مغایر با این عادت ها هستند و به عادت های مثبت دست یابم و مطمئن باشیم  که دستیابی به چنین رفتارهای مثبتی می تواند در برقراری ارتباط های اجتماعی بیشترین کمک را به ما کند در مباحث بعدی هم قطعاً تلاش می کنیم که موارد و مشکلات رفتاری که مانع ارتباط اجتماعی می شود را مطرح کنیم و مهارت های ارتباطی که به موارد اجتماعی بهتر ما کمک می کند را هم ذکر کنیم.

..........ورزشی

* انتشار برنامه بازی های پارالمپیک توکیو

کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک، برنامه بازی های پارالمپیک توکیو را که با یک سال تأخیر برگزار خواهد شد را منتشر کرد.

پارالمپیک توکیو که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و قرار است سال آینده برگزار شود، از روز سه شنبه ۲۴ آگوست (۲ شهریور ۱۴۰۰) با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می شود و روز یکشنبه ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان خواهد رسید.

نخستین مدالی که قرار است در این رویداد توزیع شود، روز ۲۵ آگوست و در دوچرخه سواری تایم تریل بانوان است که در ورزشگاه Shizuoka prefecture برگزار خواهد شد.

در روز نخست علاوه بر دوچرخه سواری، در رشته های شنا، راگبی با ویلچر، شمشیربازی با ویلچر، بسکتبال با ویلچر، تنیس روی میز و گلبال نیز مسابقاتی برگزار می شود و در شنا و شمشیربازی مدال توزیع خواهد شد.

همچنین در روز پایانی و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه که همچون مراسم افتتاحیه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ به وقت توکیو برگزار می شود، فینال مسابقات بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، تیر اندازی، دوومیدانی و بدمینتون انجام خواهد شد.

مسابقات پارا وزنه برداری طی ۵ روز و در روزهای ۲۶ تا ۳۰ آگوست برگزار می شود. مسابقه وزن +۱۰۷ کیلوگرم نیز بعد از ظهر روز ۳۰ آگوست است. طی ۲ دوره اخیر، همواره یکی از طلاهای کاروان ایران در این روز و به نام سیامند رحمان ثبت می شد و حالا بازی های پارالمپیک بدون حضور ملی پوش فقید کشورمان و قویترین پارا وزنه بردار دنیا برگزار می شود.

ورزش نابینایان تا کنون در رشته های جودو و دو و میدانی سهمیه قطعی حضور در پارالمپیک را بدست آورده است. اعزام شناگران نابینا و کمبینا به این مسابقات هنوز مشخص نیست و تیم ملی فوتبال پنج نفره که سهمیه حضور در این رویداد بزرگ بین المللی را بدست آورده بود، با تأخیر در اعلام آمادگی از سوی کمیته پارالمپیک ایران، فرصت شرکت در این تورنمنت را از دست داد.

برنامه کامل بازی‌های پارالمپیک توکیو از طریق وبسایت پارالمپیک قابل دریافت است.

............حوادث

* ماجرای زنی که شوهرش را کشت و خودش هم به دار آویخته شد:

زن ۳۲ ساله‌ای که شش سال قبل شوهر ۳۶ ساله اش را با انگیزه حسادت‌های زنانه و با ضربه چاقو به قتل رسانده بود سپیده دم یک شنبه گذشته در زندان مرکزی مشهد به دار مجازات آویخته شد.

 قصه تکان دهنده این جنایت در بیست و دوم خرداد سال ۹۳ در یک انبار ضایعاتی زمانی به روایت تلخ رسید که مردی به همراه همسر و فرزند هشت ساله اش و برای تمدید قرارداد جمع آوری ضایعات نزد صاحبکارش در خیابان شهید چراغچی ۱۸ رفت و با یکدیگر مشغول گفتگو شدند.

در این هنگام زن جوان دیگری وارد انبار ضایعاتی شد و از مرد ۳۶ ساله(ضایعات فروش) خواست همراه او به بیرون از انبار برود! ولی مهری همسر۲۶ ساله مرد ضایعات فروش که زیرچشمی آن زن جوان را زیرنظر داشت ناگهان با بروز یک حسادت زنانه به سمت همسرش رفت و فریاد زد «حق نداری با او بیرون بروی!»، اما این کلام به مذاق امیر (مرد انباردار) خوش نیامد! او که از شنیدن این جمله خشمگین شده بود با عصبانیت به سوی همسرش برگشت و فریاد زد: «می خواهم بروم تو چه کار داری؟»

با این جمله شعله مشاجره‌ای وحشتناک زبانه کشید. «مهری» که در حال شستن تیغه یک چاقو برای بریدن هندوانه بود به طرف شوهر ۳۶ ساله اش برگشت و با یکدیگر درگیر شدند در این میان ناگهان تیغه چاقو به قفسه سینه مرد جوان فرو رفت و او تلوتلوخوران روی موتورسیکلت افتاد که در انبار ضایعات پارک شده بود.

خریدار ضایعات که از دوستان مرد مجروح بود بلافاصله با اورژانس تماس گرفت، اما نتوانست تا رسیدن نیروهای اورژانس صحنه خون ریزی دوستش را تحمل کند به همین خاطر پیکر نیمه جان مرد ۳۶ ساله را درون پراید گذاشت و به سمت بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد حرکت کرد هنوز مسافت زیادی را طی نکرده بود که خودروی اورژانس از راه رسید و بدین ترتیب پیکر مجروح حادثه با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافت، اما تلاش کادر درمانی به نتیجه نرسید و این مرد جوان بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربه چاقو به قفسه سینه جان سپرد.

به دنبال اعلام ماجرای قتل مرد ۳۶ ساله  همسر مقتول بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت. این زن که در همان مراحل اولیه تحقیقات، قتل همسرش را به گردن گرفت هنگام بازسازی صحنه جنایت در حضور مقام قضایی به تشریح جزئیات این قصه تلخ پرداخت و گفت: او (مقتول) وقتی فرد غریبه‌ای را می‌دید جوگیر می‌شد و می‌خواست قدرت مردانگی خود را اثبات کند. او دوسال قبل هم مرا با چاقو مجروح کرده بود و مدام کتکم می‌زد، اما با همه این‌ها او را دوست داشتم. همه می‌دانند که من تا چه اندازه به همسرم عشق می‌ورزیدم. اگر در این انبار ضایعات زندگی می‌کنم، اگر ماشینم را به خاطر رونق کار ضایعات فروشی همسرم فروختم، اگر در دادگاه‌ها و کمپ‌ها دنبال او بودم، فقط به خاطر عشق و علاقه به زندگی ام بود.

وی در پاسخ به سوال قاضی ویژه قتل عمد که قتل چگونه اتفاق افتاد، گفت: آن روز زن ناشناسی که من او را ندیده بودم، ولی همسرم گاهی به صورت تلفنی با او صحبت می‌کرد، در انبار آمد درحالی که کودکش نیز همراهش بود. همسرم با دیدن آن زن باز هم جوگیر شد و در برابر اعتراض من گفت: الان تو را داخل آغل سگ می‌اندازم تا ببینم چقدر طاقت داری؟ در آن لحظه آن زن غریبه وارد انبار شده بود و فرزندش با بچه‌ها بازی می‌کرد که شوهرم به طرف من حمله کرد. من در حال شستن کاردی بودم که می‌خواستم با آن هندوانه‌ای را ببرم. در یک لحظه ما با هم درگیر شدیم و مقنعه ام جلوی چشمانم را گرفت. من کارد را به صورت کلنگی گرفته بودم که او را هل دادم، ولی وقتی مقنعه را از روی چشمانم کنار زدم دیدم او تلوتلو خوران روی موتورسیکلت افتاد، در حالی که خون از بدنش بیرون می‌زد، دستم را روی زخم گذاشتم و فریاد زدم به اورژانس زنگ بزنید. یکی از دوستان شوهرم که در محل بود با اورژانس تماس گرفت، ولی من نمی‌توانستم این صحنه را تحمل کنم، بنابراین او را با خودرو به سمت بیمارستان بردیم که در بین راه اورژانس رسید و همسرم را به مرکز درمانی رساند. من قصد کشتن او را نداشتم فقط می‌خواستم همسرم را بترسانم، چون می‌دانستم مرا داخل آغل سگ که داخل انبار ضایعات بود زندانی می‌کند. او قبلا خودش را هم با چاقو زده بود.

متهم این پرونده جنایی در پاسخ به سوال قاضی ویژه قتل عمد که پرسید زن دیگری نیز که فرزندی هم دارد مدعی است که «الف» همسر اوست و مدارکی نیز ارائه کرده است، در این باره چه می‌گویی؟ گفت: همسرم او را طلاق داده بود و طلاق نامه اش هم در منزل من است.

وی ادامه داد: قبلا در یک سانحه تصادف که همسرم رانندگی خودرو را به عهده داشت، من به شدت مجروح شدم که پس از گرفتن دیه خودرویی خریدم و با آن کار می‌کردم. ولی خودرو را برای این که انبار ضایعات تأسیس کنیم فروختم، با همه این‌ها همسرم نسبت به زندگی و روابط خانوادگی خود تعلق خاطر نداشت و مدام سر این موضوع با یکدیگر اختلاف داشتیم.

به دنبال تکمیل تحقیقات در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، این پرونده جنایی به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و زن ۲۶ ساله پای میز محاکمه ایستاد. او در جلسات دادگاه نیز به صراحت به قتل شوهرش اعتراف کرد، اما در عین حال گفت: او را دوست داشتم و عاشق شوهرم بودم!

در ادامه رسیدگی به این پرونده جنایی، قضات باتجربه دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، او را براساس محتویات پرونده و اقاریر صریح و همچنین دیگر دلایل و مستندات موجود به قصاص نفس محکوم کردند، اما رای صادر شده با اعتراض متهم رو به رو شد و پرونده برای رسیدگی دقیق‌تر به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور ارجاع شد.  با این حال قضات دیوان عالی نیز  رای صادره را مطابق با موازین قانونی و شرعی دانستند و رأی به تأیید قطعی آن دادند.

با قطعیت یافتن حکم قصاص نفس، این پرونده، برای اجرای حکم به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازگشت تا این که سپیده دم روز یک شنبه گذشته مقدمات اجرای این حکم با دستور قاضی محمدرضا دشتبان (معاون اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) فراهم شد و بدین ترتیب مهری (قاتل ۳۲ ساله) پای چوبه دار رفت و با نظارت قضات اجرای احکام و با حضور دیگر مسئولان ذی ربط به دار مجازات آویخته شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *