شناسه خبر: 21461 منتشر شده در مورخ: 1399/5/13 ساعت: 00:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 13 مرداد 1399

روزنامه دوشنبه 13 مرداد 1399

عناوین روز: پرداحت تسهیلات به مراکز غیردولتی استان تهران - وزیر کشور: مراعات کنیم تا بعد از پایان عزاداری‌های محرم، عزادار عزیزان خود نباشیم - همتی جزئیات وام کمک ودیعه مستأجران را اعلام کرد - علائم کرونا در نوزادان و کودکان و نقش تغذیه در کنترل آن - مردی بی حاشیه و معلمی کارکشته - تأسیس کمیسیون ورزشکاران نقطه عطفی در تاریخ کمیته ملی پارالمپیک ایران است - طلاق از عطاری که خود را دکتر جا زده بود

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 13 مرداد 1399

13 ذی الحجه 1441

3 اگوست  2020

سال بیست و چهارم شماره 6479

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین............

پرداحت تسهیلات به مراکز غیردولتی استان تهران

وزیر کشور: مراعات کنیم تا بعد از پایان عزاداری‌های محرم، عزادار عزیزان خود نباشیم

همتی جزئیات وام کمک ودیعه مستأجران را اعلام کرد

علائم کرونا در نوزادان و کودکان و نقش تغذیه در کنترل آن

مردی بی حاشیه و معلمی کارکشته

تأسیس کمیسیون ورزشکاران نقطه عطفی در تاریخ کمیته ملی پارالمپیک ایران است

طلاق از عطاری که خود را دکتر جا زده بود

 

...........ویژه

* پرداحت تسهیلات به مراکز غیردولتی استان تهران

هجوم بحران کرونا, نه تنها مشاغل آزاد را فلج کرده, بلکه باعث از کار افتادن یا متضرر شدن مراکز خاصی شده که به صورت غیر دولتی اداره می شوند, اما از حمایت های دولت برخوردارند.

مراکز غیر دولتی بهزیستی, از جمله این موارد هستند که در طول این چند ماه, دچار ضرر شده اند.

بر همین اساس, سازمان بهزیستی در صدد جبران این خسارت ها از راه پرداخت کمک های مالی به این مراکز شده است.

در تازه ترین خبر, مهشید چوبکار, معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی استان تهران گفته: امسال یک میلیارد و ۴۶ میلیون تومان تسهیلات به صاحبان مراکز غیردولتی بهزیستی آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

«مهشید چوبکار» اظهار داشت: ۳۰۴ طرح با اشتغال سه هزار و ۴۰۷ نفر و تسهیلات در خواستی به مبلغ ۴۶ میلیارد و ۸۷۴ میلیون تومان ثبت شده است که از این تعداد شاهد پرداخت یک میلیارد و ۴۶ میلیون تومان تسهیلات کرونایی هستیم.

وی در خصوص بررسی متقاضیان مبلغی بیشتر از آنچه بهزیستی به منظور پرداخت به این مراکز در نظر گرفته, افزود: ۲۴ پرونده با اشتغال ۱۹۸ نفر در حال بررسی است این افراد خواستار دریافت حدود سه میلیارد تومان هستند.

وی در خصوص مراکزی که امکان دریافت این تسهیلات بهزیستی را دارند اظهار داشت: رسته های فعالیت مهدهای کودک، مراکز آموزشی توانبخشی، مراکز توانبخشی حرفه ای، آموزشی، تولیدی و حمایتی، توانبخشی و خدمات وابسته، بازپروری معتادان، آسایشگاه های اعصاب و روان، آسایشگاه سالمندان، آسایشگاه معلولین جزء مراکزی هستند که شامل دریافت تسهیلات می‌شوند.

* مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از هزینه صدور پروانه ساختمانی و عوارض شهرداری معاف شدند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: با اعلام وزارت کشور مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی شهرداری و دهیاری معاف شدند.

این خبر را پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، از زبان حسین خدرویسی, معاون سلامت و خانواده ی کمیته ی امداد امام (ره) منتشر کرده است. خدرویسی با اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی در برنامه ششم توسعه کشور برای ارائه برخی معافیت‌ها به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی گفته: وزارت کشور به تازگی در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، معافیت‌های قانونی برای مددجویان را ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: براساس این ابلاغ، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی و عوارض شهرداری معاف شده‌اند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در خصوص موارد ارائه شده در این تسهیلات تأکید کرد: این معافیت‌ها هزینه‌های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان برای یک نوبت را شامل می‌شود.

خدرویسی گفت: این قانون از سوی استانداری‌ها به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی در استان‌های مختلف ابلاغ و اجرایی شده است.

 

.........اخبار روز

* وزیر کشور: مراعات کنیم تا بعد از پایان عزاداری‌های محرم، عزادار عزیزان خود نباشیم

رحمانی‌فضلی: قرار شد دستگاه‌های که نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند ظرفیت خود را بکار بگیرند تا امسال محرم متفاوتی داشته باشیم و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم مراسم را به نحو احسن برگزار کنیم/ اعتماد

* زمان اعلام اسامی مشمولان وام ودیعه مسکن

محمودزاده ( معاون وزیر راه ) از اعلام اسامی واجدین شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانک مرکزی تا ۲۰ مرداد خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر متقاضی در مدت زمان یک هفته از ۴ تا ۹ مرداد برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند

* توییت ظریف درباره سخنرانی اینستاگرامی خود با موضوع "جهان در حال گذار"

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی توییتری درباره برنامه سخنرانی اینستاگرامی اش نوشت: در عصر ۲۸۰ نقشی دیپلماسی، مهم است که به تصویری بزرگ تر فکر کنیم.

ظریف در ادامه نوشت: به همین منظور من در یک سخنرانی ۵ بخشی دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰ به صورت لایو در صفحه اینستاگرام دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه تهران درباره "جهان در حال گذار" صحبت خواهم کرد.

* فراخوان جدید ثبت نام آزمون مشاوران خانواده قوه قضاییه اعلام شد

محسن ابراهیمی، معاون مشاوران خانواده مرکز وکلا قوه قضائیه:

فراخوان ثبت نام در آزمون  مشاوران خانواده قوه قضائیه از پانزدهم مرداد ماه لغایت ۲۱ مرداد ماه از طریق سایت سنجش و آموزش کشور منتشر می‌شود.

این فراخوان ادامه فرآیند تمدید و تکمیل ثبت نامی است که در خرداد ماه انجام شد.

کلیه فارغ التحصیلان رشته‌های مشاوره، روانشناسی، روانپزشکی، حقوق، فقه حقوق، مددکاری، مطالعات خانواده، مطالعات زنان و فارغ التحصیلان حوزه می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

شرط شرکت در این آزمون این است که داوطلبان حتماً دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا باشند همچنین داشتن ۳۰ سال سن بدون محدودیت جنسی و دو سال کار مرتبط از جمله شرایط دیگر است.

با توجه به نیاز سنجی که انجام شده است حدود هزار نفر در مراکز استان پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی جذب  میشوند.

 

.........گزارش روز

* همتی جزئیات وام کمک ودیعه مستأجران را اعلام کرد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تسهیلات کمکی به مستأجران، تحت عنوان تسهیلات «مرابحه خرید کالا وخدمات» به محض اعلام مشخصات اشخاص واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی، آغاز خواهد شد.

عبدالناصر همتی اظهار کرد: مبالغ این وام براساس طبقه بندی شهرها ۱۵ ، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان بوده و به دو روش قابل پرداخت است.

وی افزود: در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و درپایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند.

طبق اعلام بانک مرکزی، رئیس کل این بانک ضمن تأکید مجدد بر این موضوع که این وام صرفا کمکی است به مستأجران برای ودیعه و لذا به هیچ وجه وام ودیعه نیست، تصریح کرد: در این وام، مؤجران نقشی نخواهند داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند با بانک عامل طرف خواهد بود و به تصمیم خود از وام دریافتی استفاده خواهد کرد. به گفته همتی، اعتبار تخصیصی برای این وام به صورت کلی ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

..........آموزشی

* علائم کرونا در نوزادان و کودکان و نقش تغذیه در کنترل آن: احتمال ابتلای کودکان به کرونا کمتر از دیگر گروه‌های سنی نیست، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند با مراقبت تغذیه‌ای می‌توان نوزادان و کودکان زیر پنج سال را از این ویروس دور نگهداشت.برخی پزشکان هشدار می دهند که موارد ابتلای کودکان به کرونا با علائمی مثل اسهال، اختلال هوشیاری، اختلالات خونریزی دهنده و یا اختلال در ارگان‌هایی مانند کبد بوده که با بسیاری از بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می شوند و بسیاری از کودکان ممکن است با فشار خون پایین و حال عمومی بسیار بد به مراکز درمانی مراجعه کنند و بعد از بررسی مشخص شود کودک در چهار هفته گذشته سابقه تماس با یک فرد کرونا مثبت را داشته و یا اینکه خود ردپایی از عفونت کرونا را دارد. در ۶۰ درصد موارد PCR این کودکان ممکن است منفی باشد، اما بررسی آنتی بادی در برخی موارد مثبت بوده و یا کودک سابقه تماس با فرد مبتلا را دارد.: در کودکان زیر پنج سال تب بالا اهمیت بسیار زیادی دارد و پزشک باید کرونا را نیز در لیست تشخیص‌های خود قرار دهد. علامت دیگری که بسیار شایع است و هر سال در فصل تابستان بسیاری از کودکان با آن مواجه می‌شوند، اسهال و استفراغ است و با توجه به اینکه اسهال و استفراغ نیز می‌تواند از علائم گوارشی کرونا باشد، اگر در حال حاضر در کودک اسهال و استفراغی اتفاق بیفتد که پزشک نتواند با درمان‌های عادی آن را بر طرف کند و یا با درگیری سیستم‌های دیگر بدن مانند سرفه و یا بروز دانه‌هایی بر روی پوست و یا زردی همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

برای پیشگیری از ابتلای کودکان زیر پنج سال به کرونا باید مراقبت های تغذیه ای آنها از سوی والدین کنترل شود و منابع غذایی سرشار از املاح معدنی، ویتأمین ها و ریزمغذی ها در اولویت تغذیه باشد. به طور کلی مصرف کافی منابع پروتئین، آنتی اکسیدان ها شامل ویتأمین های  A, C و E، ریزمغذی هایی مانند آهن، روی و سلنیوم در برنامه غذایی کودکان با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های مناسب آن می تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری کووید- ۱۹داشته باشد.

مراقبت های تغذیه کودکان در شرایط کرونایی مهم است اما باید به روند افزایشی و هشدار دهنده چاقی در آنان توجه داشته باشیم. چاقی با تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌تواند خطر مرگ و میر بر اثر کرونا را افزایش بدهد.

یکی از علت‌ها الگوی غذایی و مصرف بی رویه غذاهای آماده است، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی شیرین نیز یک علت اصلی برای افزایش روز به روز چاقی و اضافه وزن است. همچنین علت دیگر کم بودن تحرک بدنی در کودکان بوده به همین دلیل در مراقبت های تغذیه ای باید تعادل را ایجاد کرد.

البته علاوه بر اینکه الگوی غذایی کودکان و خانواده باید اصلاح شود، تحرک بدنی هم باید افزایش پیدا کند. کودکان زیر پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند. یعنی حرکت کنند که شامل بازی کردن، راه رفتن، دویدن است و فعالیت نشسته در کودکان زیر پنج سال باید کمتر شود.

 

 

.........فرهنگ و هنر

* مردی بی حاشیه و معلمی کارکشته: این شنبه هم روز بدی بود. یکی از بهترین های سینما و موسیقی ایران را, ویروس منحوس کرونا گرفت. خسرو سینایی, کارگردان و موسیقیدانی که بی حاشیه زیست و بی حاشیه کار کرد, بر اثر ابتلا به کرونا از بین ما رفت.

فقدان چنین سرمایه ی مهم فرهنگی, چنان سنگین است که اگر روز ها و ماه ها درباره اش بگویند و بنویسند, باز کم است.

در ادامه, بخش هایی از مطالبی که به قلم نویسنده ها و روزنامه نگاران علاقه مند و متعهد درباره ی زنده یاد خسرو سینایی نوشته شده, می خوانیم:

احمد رضا احمدی, شاعر معاصر در مطلبی با عنوان «آدم درجه یکی که دیگر وجود ندارد», درباره ی آشنایی و رفاقتش با خسرو سینایی در روزنامه ایران نوشته: «خسرو سینایی آدم بسیار خوبی بود و کاری به کار کسی نداشت و این اولین ویژگی اخلاقی سینایی‌ است که به خاطرم می‌آید. به خاطر همین اخلاق و البته مهربانی بی‌دریغش، من هم خیلی دوستش داشتم. آشنایی من با سینایی بعد از انقلاب و به واسطه همسرش فرح اصولی شکل گرفت. همسر سینایی نقاش کتاب کودک بود و ما برای چهار پنج کتاب با هم همکاری کردیم و همین باعث شد رفت و آمدهای من به منزل سینایی برای ادیت و بازبینی کتاب‌ها، زیاد شود و در نهایت رفاقت من با خسرو شکل گرفت و دوستی خوبی بین‌مان برقرار شد. خسرو سینایی آدم بسیار خوبی بود و کاری به کار کسی نداشت و این اولین ویژگی اخلاقی سینایی‌ است که به خاطرم می‌آید. به خاطر همین اخلاق و البته مهربانی بی‌دریغش، من هم خیلی دوستش داشتم. آشنایی من با سینایی بعد از انقلاب و به واسطه همسرش فرح اصولی شکل گرفت. همسر سینایی نقاش کتاب کودک بود و ما برای چهار پنج کتاب با هم همکاری کردیم و همین باعث شد رفت و آمدهای من به منزل سینایی برای ادیت و بازبینی کتاب‌ها، زیاد شود و در نهایت رفاقت من با خسرو شکل گرفت و دوستی خوبی بین‌مان برقرار شد. شباهتی که شاید من و سینایی با هم داشته و داریم همین است که کاری به کار کسی نداریم چون خود من همیشه به این فکر می‌کنم که مگر چقدر عمر می‌کنیم که مدام انرژی و توان‌ خودمان را بگذاریم برای سر و کله زدن با دیگران یا شکستن دل و شکسته شدن دل‌هایمان. سینایی هم چنین آدمی بود. کسی از خسرو سینایی در طول این همه سال فعالیت، حرف تلخ و بدی نشنید یا او را وسط معرکه‌ها ندید.»

محمد تاجیک, روزنامه نگار حوزه ی سینما هم در مطلبی با عنوان «آقای سینااایی», به بیان خاطرات خود با زنده یاد خسرو سینایی پرداخته: « آشنایی و دوستی من با آقای سینایی به حدود سال ۸۴ و زمانی که فیلم" گفت وگو با سایه" او آماده نمایش شده بود برمی گردد.کپی رایت دوستی با آقای سینایی متعلق به حمید فرخ نژاد است ..و چه کار ارزشمند و بی نظیری کرد حمید فرخ نژاد که من را با آقای سینایی آشنا کرد.

اتفاقا از همان زمان به بعد بود که هر وقت با آقای سینایی قرار می گذاشتم  روزنامه ها و مجلاتی که درباره او و فیلمهایش مطلبی نوشته بودند را به او نشان می دادم و خیلی هم خوشحال می شد. دقیقاً در جریان قرار می گرفت که رسانه ها درباره فیلمهایش چه نوشته اند. چند باری هم به خانه اش رفته بودم با چند تن از دوستان دیگر .. برای تماشای فیلمهای کمتر دیده شده اش یا اصلاً دیده نشده اش ...یکی از مهمترین لذتهای سینمایی من در همه این سالها رفتن به خانه آقای سینایی بود ...آقای سینایی همیشه اسم من را با لحن بامزه ای صدا می کرد ...هر از گاهی  می گفت دکتر تاجیک ...بیشتر مواقع می گفت استاد تاجیک. بیشتر قرارهایش را در کافه خانه هنرمندان می گذاشت ...اصلا هم اجازه نمی داد کس دیگری غیر از خودش صورتحساب کافه را حساب کند ...بحث و جدلهای جالب و بامزه ای  برای پرداخت صورتحساب بین مان به وجود می آمد ولی در نهایت این  آقای سینایی بود که  پیروز می شد. از همان سالهایی که از طریق حمید  فرخ نژاد با آقای سینایی آشنا شدم سر مصاحبه هایی که انجام می داد همیشه من را صدا می کرد تا من هم در آن مصاحبه ها حضور  داشته باشم ..مثلا یادم است یکی از آن مصاحبه ها با روزنامه حیات نو بود...همین مصاحبه ها باعث شد تا بیشتر آقای سینایی و سینمایش را بشناسم. یک بار با آقای سینایی قهر کردم ...الان خیلی ها ممکن است بپرسند تاجیک  تو با آقای سینایی هم قهر کردی ؟ دلخوری ام سر زمان قرار گذاشتنمان بود ..گویا زمات دقیق روز قرار را من اشتباه فهمیده بودم ..ولی آقای سینایی خیلی بزرگوارانه کاری کرد که دلخوری ام برطرف شود.چند سال قبل که نمایشگاه خانوادگی آقای سینایی برگزار شده بود وقتی برای مراسم افتتاحیه این مراسم رفته بودم حمید فرخ  نژاد وقتی منو دیده بود می گفت ممد چاق شدی، وقتی رفتم پیش آقای سینایی،آقای سینایی می گفت تاجیک لاغر شدیها! به آقای سینایی گفتم اینو به فرخ نژاد بگو. آقای سینایی گفت نه. تاجیک لاغر کرده. چند وقت بعدش  که تو خانه هنرمندان آقای سینایی را دیدم گفت دکتر تاجیک چاق شدی ها ولی در عوضش خوشتیپ شدی!»

 

.........ورزشی

* تأسیس کمیسیون ورزشکاران نقطه عطفی در تاریخ کمیته ملی پارالمپیک ایران است

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک در پاسخ به محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران که با ارسال نامه ای به وی در خصوص منشور پارالمپیک NPC ایران و نیز آیین نامه کمیسیون ورزشکاران توضیحاتی ارائه داده بود، از تلاشهای کمیته ملی پارالمپیک ایران تقدیر کرد و تأسیس کمیسیون ورزشکاران را اقدامی خارق العاده و نقطه عطفی در تاریخ NPC ایران برشمرد.

در متن نامه اندرو پارسونز به خسروی وفا آمده است:

آقای رئیس و دوست گرامی

ضمن تشکر از ارسال نامه، تلاش مستمر شما و NPC تان در انجام فعالیت ها و اقدامات پایدار و آینده نگر در جهت توسعه ورزش های پارالمپیکی در کشور و برای ورزشکاران تان قابل ستایش است.

تأسیس کمیسیون ورزشکاران نمونه ای خارق العاده از آن دسته اقدامات است و من از طرف خودم و هیئت رئیسه IPC برای این نقطه عطف ماندگار در تاریخ سازمانتان به شما تبریک می گویم.

در حالی که به برگزاری بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ در سال بعد نزدیک می شویم و نظر به شرایط کنونی جهان،تعهد یکپارچه ما به جنبش پارالمپیک الزامی است و بسیار حیاتی است که صدای ورزشکارانمان را با گوش جان بشنویم. من اطمینان دارم این کار منافع بسیار بزرگی برای سازمان شما و مدیریت آن در پی خواهد داشت.

* کفش طلای اروپا ازآن چیرو ایموبیله شد

در ابتدای فصل و با حضور نام هایی چون لیونل مسی، کریستیانو رونالدو یا کیلیان امباپه، کمتر کسی شانسی برای چیرو ایموبیله به عنوان برنده جایزه کفش طلای اروپا قائل بود، اما مهاجم باتجربه ایتالیایی با سپری کردن فصلی فوق العاده همه معادلات را بر هم زد.

چیرو ایموبیله مهاجم لاتزیو با 36 گل عنوان بهترین گلزن سری آ و کفش طلای اروپا را به خود اختصاص داد. حالا این بازیکن در کنار گونسالو ایگواین در فصل 2015-2016 مقتدرانه ترین آقای گلی در تاریخ لیگ ایتالیا را جشن می گیرند.

این در حالیست که تا چند وقت پیش به نظر می رسید رابرت لواندوفسکی با به ثمر رساندن 34 گل در بوندسلیگا بخت اول دریافت جایزه است. البته نباید فراموش کرد بوندسلیگا لیگی 18 تیمی و سری آ 20 تیمی است و در واقع ایموبیله 4 بازی بیشتر از ستاره بایرن مونیخ فرصت داشته است.

 

............حوادث

* طلاق از عطاری که خود را دکتر جا زده بود:

کنار یکی از شعبه‌های دادگاه خانواده زوج جوانی با ظاهری موجه و آراسته ایستاده بودند. زن جوان چندباری ساعتش را نگاه کرد و از لای در شعبه نگاهی به داخل انداخت. در همین هنگام همسرش آهسته به او گفت مریم من می‌دانم که اشتباه کرده‌ام بیا گذشت کن و اجازه بده تا جبران کنم.

مریم نگاهی به میلاد کرد و گفت: کاری که تو کردی قابل گذشت نیست.

بالاخره منشی دادگاه آن دو را به داخل شعبه فراخواند. زن جوان بی‌مقدمه به قاضی گفت: آقای قاضی لطفاً حکم طلاق من را صادر کنید.

قاضی بدون اینکه جوابی بدهد سرگرم مطالعه پرونده این زوج شد بعد از دقایقی سرش را بالا آورد و گفت: شما که هنوز زندگی مشترک‌تان را شروع نکرده اید. اگه می‌خواستین به این زودی از هم جدا شوید چرا عقد کردید؟! در این 3 ماه می‌توانستید نامزد باشید تا همدیگر را بیشتر بشناسید.مریم پاسخ داد: قصد من جدایی نبود. اما بی‌صداقتی این مرد که با دروغ من را فریب داده و به عقد خودش درآورده باعث شده تا نتوانم کنارش زندگی مشترکم را آغاز کنم.

قاضی گفت: چگونه باهم آشنا شدید و چطور به شما دروغ گفت که از همان ابتدا متوجه ماجرا نشدید؟

مریم جواب داد: در یک میهمانی با میلاد آشنا شدم. در آنجا همه دوستانش به او دکتر می‌گفتند و پس از آشنایی هم به من گفت که دانشجوی پزشکی است. بعد از مدت کوتاهی به من پیشنهاد ازدواج داد و من هم که فکر می‌کردم او فردی تحصیلکرده است پاسخ مثبت دادم. میلاد گفت که همه خانواده‌اش در خارج از کشور هستند و پس‌ از اینکه عقد کردیم ما هم کارهایمان را انجام می‌دهیم و به خارج از کشور می‌رویم من هم با خوش خیالی پذیرفتم. اما پس از مدتی متوجه شدم که او از ابتدا همه حرف‌هایش دروغ بوده و پدر و مادرش نه تنها خارج نیستند بلکه از هم جدا شده‌اند و اصلاً از عقد ما خبر هم ندارند خودش هم دانشجوی پزشکی نیست بلکه فقط یک مغازه عطاری اجاره‌ای دارد که بازهم به دروغ به من گفته بود که مغازه متعلق به دوستش است. با این همه دروغ دیگر دوست ندارم با او زندگی کنم.

در ادامه قاضی رو به میلاد کرد و گفت: می‌دانی کاری که تو کردی جرم است و مجازات دارد. چرا این همه دروغ گفته ای؟

میلاد گفت: آقای قاضی بخاطر علاقه ای که به شغل پزشکی دارم دوستانم من را دکتر خطاب می کنند و نمی دانستم که این مسأله می تواند برایم دردسرساز شود. می‌دانم اشتباه کرده‌ام اما آنقدر به مریم علاقه‌مند شده بودم که برای رسیدن به او این همه دروغ گفتم.مریم حرف‌های میلاد را قطع کرد و گفت: مگر کسی که عاشق یک نفر باشد می‌تواند به او دروغ بگوید. من با شغل و مدرک تحصیلی ات مشکلی نداشتم من با دروغ‌هایی که گفتی مشکل دارم. جناب قاضی وقتی یک نفر می‌تواندآنقدر راحت دروغ بگوید به‌طور حتم در آینده هم زندگی باصداقتی ندارد.

میلاد گفت: می‌دانم اشتباه کردم و اجازه بده جبران کنم. قول می‌دهم درس بخوانم و در رشته پزشکی قبول شوم.

مریم جواب داد: با آبروی رفته من چه می‌کنی؟ به خانواده و دوستان و آشنایانم چه بگویم؟ نه آقای قاضی من نمی‌توانم با این مرد شیاد و دروغگو زندگی کنم. لطفاً حکم طلاقم را صادر کنید.

در ادامه قاضی طرفین را به سکوت و آرامش دعوت کرد و گفت: جلسه بعد رأی قطعی را که به احتمال زیاد طلاق است صادر می‌کنم

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *