شناسه خبر: 21400 منتشر شده در مورخ: 1399/5/4 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 5 مرداد 1399

روزنامه یکشنبه 5 مرداد 1399

عناوین امروز: اعلام جزئیات دریافت کمک هزینه مسکن - رئیس جمهور: از مردم خواهش می کنم این ویروس را کوتاه مدت نبینیم - آیا سهام عدالت ثبت‌نام جدید دارد؟ - دوربین کمک بینایی برای هر فرد جداگانه تنظیم می شود - رونق تولید رمدسیویر در ایران - شاملو, هرودوت ادبیات - انحصار ساخت توپ گلبال در اختیار آلمان است - دستگیری عروس جوانی که کاسبان را سر کیسه می کرد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 5 مرداد 1399

5 ذی الحجه 1441

26 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6472

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

اعلام جزئیات دریافت کمک هزینه مسکن

رئیس جمهور: از مردم خواهش می کنم این ویروس را کوتاه مدت نبینیم

آیا سهام عدالت ثبت‌نام جدید دارد؟

دوربین کمک بینایی برای هر فرد جداگانه تنظیم می شود

رونق تولید رمدسیویر در ایران

شاملو, هرودوت ادبیات

انحصار ساخت توپ گلبال در اختیار آلمان است

دستگیری عروس جوانی که کاسبان را سر کیسه می کرد

..........ویژه

* اعلام جزئیات دریافت کمک هزینه مسکن: معاون مشارکت های مردمی، مؤسسات غیردولتی، توانمند سازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، از ابلاغ بخشنامه تسهیلات کمک ودیعه مسکن مصوب ستاد ملی کرونا، به مدیران کل بهزیستی استانها در سراسر کشور خبر داد. به گزارش ایران سپید  دکتر ذوالفقار یزدان مهر معاون مشارکت های مردمی بهزیستی گفت: در این بخشنامه از تمامی مدیران کل استانی خواسته شده است تا شرایط و مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به قید فوریت به مستأجرین تحت پوشش بهزیستی در استانها اطلاع دهند.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی؛ سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی که مستأجرین واجد شرایط دریافت کمک ودیعه مسکن مصوب ستاد ملی کرونا باشند، تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه فرصت دارند تا با ارسال کد ملی خود به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ نسبت به ثبت نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام نمایند. یزدان مهر گفت: شماره تلفن همراهی که پیامک از طریق آن ارسال می شود، می بایست به نام سرپرست خانوار ثبت شده باشد. همچنین زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات پس از تدوین دستورالعمل مرتبط توسط وزارت راه و شهرسازی و از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس اینترنتی  www.Tem.mrud.ir و بخشنامه بعدی معاونت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی اعلام خواهد شد. معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به شرایط تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن نیز گفت: گروه های مشمول دریافت تسهیلات، کارگران و حقوق بگیران ثابت (با اولویت ازدواج های جدیـد و خانواده های ۵ نفره و بیشتر)، مشـمولین تحت پوشـش کمیته امـداد امـام خمینی(ره)، سازمـان بهزیستی کشور و زنان سـرپرست خانوار هستند.

وی افزود: متقاضیان می بایست شرایط مندرج در ماده ۱ آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از جمله داشـتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متأهل یا سـرپرست خانوار بودن و داشتن ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را نیز داشته باشند. سقف تسهیلات در شهر تهران ۵۰۰ میلیون ریال، در سایر کلان شهرها (شامل شهرهای بالای یک میلیون نفر از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۳۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۱۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

یزدان مهر با اشاره به نرخ سود این تسهیلات نیز گفت: نرخ سود تسهیلات، ۱۳ درصد  است که با سررسـید یکساله به مستأجرین واجد شرایط پرداخت می شود. همچنین در دوره قرارداد، صرفًا سود تسهیلات از سوی  مستاجرین پرداخت و اصل تسهیلات در سررسید تسویه خواهد شد.

گفتنی است براساس اعلام وزارت راه و شـهرسازی، اقسـاط ماهانه تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی حـدود ۵ میلیون و ۴۰۰هزار ریال، ۳۰۰ میلیون ریالی حدود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال و ۱۵۰ میلیون ریالی در حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است.

 

.........اخبار روز

* رئیس جمهور: از مردم خواهش می کنم این ویروس را کوتاه مدت نبینیم

روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا:

باید بر اصولی که مردم باید انجام دهند، تأکید کنیم، در تبلیغات تأکید و در تولید برای آن تلاش کنیم.

 وقتی به مردم می گوییم همه ماسک بزنید، باید ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم باشد، اول وفور و دوم قیمت مناسب.

از سوی دیگر روحیه بلند نوع دوستی، وطن خواهی، یاری یکدیگر، مسؤلیت پذیری و فداکاری  مهم است.

از مردم خواهش می کنم این ویروس را کوتاه مدت نبینیم، بحث هفته و ماه نیست.  ما باید برای کل سال و حتی ماه هایی از سال آینده باید آن را در نظر بگیریم.

 ما که نمی دانیم و این نامشخص است، آن روزی که واکسن تولید می شود و مورد تأیید قرار می گیرد و به دوز کافی توزیع می شود، مراحل بسیاری در پیش است. چرا که این بیماری ناشناخته است و هر هفته به نکات جدیدی پی برده می شود.

* پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ:

برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و همایش ها و ... تا اطلاع ثانوی تعطیل است.  آرایشگاه ها و سالن های زیبایی زنانه، تالارهای پذیرای، چایخانه ها و سفره خانه ها و قهوه خانه، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدنسازی تا پایان هفته تعطیل خواهند بود./ایسنا

* داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید

سورنا ستاری معاون  علمی و فناوری رئیس جمهور:

 همه نیازهای کشور به تجهیزات مقابله با کرونا، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها تأمین شده است، و ‌داروی ‌ویژه بیماران کرونایی‌ تولید شرکت‌های دانش بنیان تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید.

از روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، شرکت ها و مجموعه های دانش‌بنیان‌ دست به کار شدند و همه تجهیزات مورد نیاز کشور از جمله تجهیزات پزشکی، تولید ماسک، دستگاه ونتیلاتور و غیره را در داخل کشور تأمین کردند./باشگاه خبرنگاران

* مجمع عمومی سازمان ملل امسال اینترنتی برگزار می‌شود

با توجه به شیوع گسترده کرونا و تلفات بالای انسانی در آمریکا، سازمان ملل اکنون در نامه هایی جداگانه به سران کشورها از آنها خواسته است متن سخنرانی خودشان را برای مجمع عمومی سازمان ملل آماده کنند.

 

.........گزارش روز

* آیا سهام عدالت ثبت‌نام جدید دارد؟ مخاطبان زیادی با ایران سپید تماس گرفتند و پرسیدند که آیا ثبت نام جدید برای سهام عدالت انجام می شود. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دو هفته پیش درباره جاماندگان سهام عدالت در گفتگو با ایمنا اینگونه تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جامانده‌اند. و برآورد می‌شود در کل حدود ده میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت جا مانده باشند. وی  افزود: نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی برای ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان را به هیات رئیسه ارائه کرده اند و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس به 10 میلیون نفر جامانده سهام عدالت این سبد تخصیص داده خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ظرف دو هفته ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در این کمیسیون تعیین تکلیف خواهد شد و به صحن مجلس خواهد رفت. همچنین برخی گفتند امکان پرداخت سود سال های قبل به جاماندگان سهام عدالت نیز وجود دارد.

از انتشار این خبر دو هفته میگذرد و هنوز نتیجه آن مشخص نشده ایران سپید اخبار لحظه ای ثبت نام مجدد سهام عدالت را به اطلاع شما خواهد رساند.

اما واکنش مسئولان سازمان خصوصی سازی در مورد طرح ثبت نام مجدد سهام عدالت چیست؟ علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت نام مجدد برای دریافت سهام عدالت وجود دارد؟، گفت: ما طبق قانون مشمولین سهام عدالت فقط به کسانی که حدود ۱۲ سال قبل ثبت نام کردند سود سهام را واریز می‌کنیم و در خصوص ثبت نام دوباره، قانون جدیدی نداریم.

از سوی دیگر حسن علایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در ابتدای اریبهشت ماه گفت: این موضوع بارها مطرح شده که پرونده سهام عدالت سال‌ها پیش بسته شده است، دارندگان سهام عدالت همان گروهی هستند که قبلا ثبت نام آنها تأیید شده است و سود آن را طی چند سال اخیر دریافت کرده‌اند.

وی همچنین در واکنش به نامه نماینده مجلس در خصوص ثبت نام مجدد گفت: برای ثبت نام مجدد باید محمل قانونی فراهم شود.

همچنین اظهارات مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری این سازمان که به تازگی برگزار شد، این بود که دولت سهمی در سهام عدالت ندارد که بتواند آن را بین مردم تقسیم کند.

............گزارش ویژه

* دوربین کمک بینایی برای هر فرد جداگانه تنظیم می شود: در ادامه گفتگو با دکتر حسین پیوندی، مجری پروژه اصلاح دید کم بینایان با دوربینهای خاص، اطلاعات بیشتری از این دوربینها می خوانیم. دکتر پیوندی: ما کار دوربین را تازه شروع کرده ایم و کار در فاز اول قرار دارد و باید تستهای زیادی روی کم بینایان انجام شود. در حال حاضر 730 پرونده از اعضای مؤسسه حمایات از بیماران چشمی RP  را جدا کرده ایم. باید عکس OCT اخیر این افراد را داشته باشیم که این کار هزینه بر است. دنبال رایزنی با بیمارستانهای مشهور در زمینه چشم پزشکی هستیم که این هزینه را کاهش دهیم. همچنین باید فوندوس و رتینوسکوپی این افراد را در دست داشته باشیم و بعد بر اساس این عکسها و آزمایشات دوربین مخصوص هر بیمار را به او بدهیم. بنابر این یکسری تستها را باید انجام دهیم تا ببینیم فرد با دوربین راحت هست یا نه؟ مانند اینکه بخواهید لباسی را پرو کنید تا ببینید کدام اندازه شماست. این دوربین برای همه یکسان نیست و برای هر بیمار باید یکطور خاص آماده شود.

س: بعد از اختصاص دوربین به بیمار نیاز به بازتوانی هم هست؟

ج: بازتوانی ندارد ولی باید با چشم فرد سازگار شود. ابتدا دوربین را روی چشم فرد می گذاریم و یک تست یک ساعته انجام می دهیم و اشکالات را پیدا می کنیم. بعد از فرد می خواهیم دفعه بعد برای تست دینامیک مراجعه کند. تست دینامیک را در محیطی واقعی انجام می دهیم تا متوجه شویم فرد تا چه حد با دوربین راحت است. و اگر از دید فرد اشکالی وجود نداشته باشد و با دوربین راحت باشد دوربین به او داده می شود. اگر اشکالی وجود داشته باشد باید دوربین را برای رفع اشکال ببریم. اما این پروسه وقتی شروع شود خیلی زمان بر نخواهد بود. فردی که دوربین را می گیرد ممکن است خیلی سریع به آن عادت کند چون بینایی جدیدی به او می بخشد و اگر فرد به آن عادت کند می تواند بلافاصله از آن استفاده کند. ولی اگر مشکلاتی باشد و فرد نتواند با آن سازگار شود باید تلاش کنیم تا دوربین را برای فرد آماده کنیم. پس یک فاز سازگاری و انطباق داریم..

س: تصویری که از جلوی بخشهای از بین رفته چشم بر روی سلولهای سالم می افتد این سلولها را خسته نمی کند؟

ج: برای این سلولها خستگی معنا ندارد. وقتی چشم فرد سالم باز است مغز به طور مرتب تصاویری که جلوی چشم قرار می گیرد را پردازش می کند به ظاهر ما کاری انجام نمی دهیم. موقع رانندگی مرتب این تصاویر توسط مغز تحلیل  می شود و اگر یک لحظه غفلت شود منجر به حادثه می شود. پس  به هیچ وجه خستگی سلولها به وجود نخواهد آمد.

س: این دوربینها در داخل کشور ساخته می شوند؟

ج: ما از نظر  سخت افزاری وابستگی داریم البته هر کشوری وابستگی دارد. حتی آلمان و ژاپن این وابستگی را دارند. استقلال در مورد هر چیزی معنا ندارد. اگر بخواهید همه چیز را از سیر تا پیاز در داخل کشور بسازید همه نیروها را صرف یک چیز کرده اید. از طرفی وابستگی صد در صد هم خوب نیست مثل کشورهای اطراف خودمان که به همه چیز وابسته اند. و هر چیزی را وارد می کنند. این هم خیلی بد است. حالت بینابین این دو مناسب است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در اروپا و آسیای دور این مدل را دنبال کرده اند. ما در ایران هم برای ساخت یک گوشی تلفن رومیزی وابستگی داریم ولی بخش اعظم آن را هم می توانیم بسازیم. برای دوربین هم در زمینه چیپ، المانها، ال سی دی و باطری وابستگی داریم. تکنولوژی به کار رفته در باطری بسیار پیشرفته است.  ولی در بحث طراحی، نرم افزار و بحثهای ساختاری دوربین تا مقدار زیادی خودکفا هستیم که این خودکفایی، هزینه ها را بسیار پایین می آورد.

س: باطری این دوربین قابل شارژ است؟

ج:  بله البته این قابلیت در فاز اول وجود ندارد ولی در فاز دوم این باطریها قابل شارژ هستند و با یک سیم به کمر وصل می شوند و چند روز یکبار شارژ می شوند مثل سمعکی که هر چند روز شارژ می شود. حتی برای المانهایی که در داخل چشمی به کار می روند باطری وجود دارد و بدون باطری هیچ یک از فعالیتهای الکترونیک انجام نمی شود.

 

............بهداشت و سلامت

* رونق تولید رمدسیویر در ایران

شیوع کرونا دنیا را به جست وجوی دارو کشانده، حالا رمدسیویر به عنوان یکی از داروهای کمک کننده در نجات بیماران بدحال به میدان آمده، دارویی که جهان به دنبال آن است، در ایران در سخت ترین شرایط تحریم، کوتاه زمانی پس از تأیید جهانی آن به دست داروسازان همین سرزمین تولید شد.

به نقل از ایرنا، اولین بار در ایران، نام رمدسیویر را مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر ۳۱ فروردین ۹۹ اعلام کرد. او گفت: داروی «رمدسیویر» (Remdesivr) در گذشته برای درمان ابولا تولید شده بود. این دارو مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را برای درمان کرونا (کووید۱۹) طی می‌کند و احتمالا تا سه ماه آینده به عنوان داروی درمان کووید ۱۹ به بازار دنیا معرفی می شود.

بررسی های رمدسیویر در بیمارستانهای ایران همزمان با مطالعات بین المللی تا حدی نشان داد که این دارو در بهبود بیماران بدحال مبتلا به کووید۱۹ که به شرایط سخت بیماری در بیمارستان رسیده اند، موثر است تا اینکه ۱۳ اردیبهشت امسال ‏سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) تأیید کرد که تجویز اضطراری داروی رمدسیویر برای آن دسته از مبتلایان به کرونا که بیمار شدید هستند، طول دوره درمان را کاهش می‌دهد.

مسعود مردانی فوق تخصص عفونی و عضو کمیته مبارزه با بیماری های واگیر و درمان کرونا گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که داروی رمدسیویر دوره درمان کووید ۱۹ را کوتاه می کند و این دوره را از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش می دهد.

وی ادامه داد: داروی رمدسیویر فقط برای بیماران بدحال بستری و بیماران التهابی کرونا که خطر کمبود اکسیژن، آنها را تهدید می کند کاربرد دارد و فقط برای بیماران کرونایی بستری باید تزریق شود که یا در آی سی یو هستند یا اینکه اگر از این دارو استفاده نکنند کارشان به آی سی یو کشیده می شود.

مردانی گفت: این دارو به هیچ وجه داروی خط اول برای همه افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیست و ممکن است همه تجویز پزشکان درست نباشد، این دارو در هیچ جای دنیا برای بیماران سرپایی کرونا نباید تجویز شود و هنر پزشکان این است که این دارو را برای بیمارانی که واقعا به آن نیاز دارند، تجویز کنند.

وی گفت: داروی رمدسیویر همچنان یک داروی بیمارستانی برای بیماران بستری بدحال است و به هیچوجه صلاح نیست در داروخانه ها توزیع شود. ممکن است، بیماری که به این دارو نیاز ندارد آن را مصرف کند به خصوص اینکه هنوز در مورد عوارض این دارو اطلاعات کاملی نداریم و ممکن است در مواردی اثراتی بر کبد داشته باشد.

رمدسیویر ساخت داخل ایران نیز تولید شده و نسبت به قیمت داروهای ناصرخسرو که یک آمپول آن به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون و حتی بیشتر به فروش می رسد بسیار ارزانتر است.

.........دُریافت

* پنج شنبه ای گذشت, مصادف بود با بیستمین سال درگذشت احمد شاملو, شاعر شهیر معاصر.

درباره ی شاملو اگر بنا به نوشتن و بحث باشد, قطعاً چند سطر ستون دُریافت کافی نخواهد بود؛ چه, بیان ابعاد مختلف زبان شعری او و همچنین بررسی نقاط مختلف اندیشه ی ادبیش, نیازمند مجالی وسیع و گفت و گو با صاحبنظرانیست که هم روزگار و همنشینش بودند یا درباره اش پژوهش های تخصصی کرده اند.

برای آگاهی مجمل از اظهار نظر برخی شاعران و نویسنده ها درباره ی شعر و تفکر شاملو, نوشته ی سارا کنعانی را که در سایت خبری «روزگار» منتشر شده, می خوانیم. خانم کنعانی در این یادداشت, به صحبت های چند شاعر و نویسنده ی معاصر درباره ی شاملو نظری اجمالی کرده است. این مطلب را با عنوان«هرودوت ایرانی» می خوانیم:

احمد شاملو در شرایطی شاعر حماسی معاصر ما تلقی می‌شود که پس از ۲٨ مرداد، بسیاری از هنرمندان و شاعران ایران همچون اخوان‌ثالث سر تعظیم بر مصادیق سرخوردگی خم کردند و این شاملو بود که یک‌تنه در کنار مردم و روایت تنهایی آن‌ها ایستاد و با خلق اثری که داشت هرگز شکست را نپذیرفت.

در ادامه، بزرگی این شاعر نامدار را در کلام چند شاعر دیگر، بازنمایی می‌کنیم:

محمدعلی سپانلو در یک گفت‌وگو سال‌ها پیش از مرگش درباره شاملو چنین گفته بود: «احمد شاملو در ادبیات ایران پدیده‌ای است جامع الاطراف و این به آن تأویل است که علاوه ‌بر اینکه او شعر نو فارسی را با اقتدار به کرسی نشانده است و با بهره‌گیری از این موفقیت است که شعر مدرن جنبه ملی و مردمی پیدا می‌کند، شاملو در یک وجه دیگر هم بسیار مهم و قابل تأمل است و آن اینکه او توانست زبان مردم کوچه و بازار را با زبان ادبیات کلاسیک ایران در هم بیامیزد و با این ترکیب، زبان جدیدی را به‌وجود آورد که در این زبان جدید ابعاد گوناگونی را می‌توان دید و رصد کرد، این زبان گاهی به شکل ترانه است، گاه به شکل جملات بزرگ نثر و گاه هویت نثر کلاسیک ایران است که با آگاهی کامل در بیان شاملو مدرن می‌شود و تجدد پیدا می‌کند.»

نکاتی که سپانلو از شاملو برمی‌شمرد این مسئله را بسیار روشن می‌کند که شاملو فقط یک شاعر صرف نیست و درواقع ادیبی زبان‌ساز و فرا موقعیت بوده است و می‌توان به سادگی و با اطمینان او را «هرودتِ» ادبیات ایران تلقی کرد؛ کسی که تا این تاریخ از ادبیات معاصر هیچ شباهتی به دیگران و هم‌نسلان و حتی نسل‌های بعد از خودش در ادبیات فارسی نداشته است؛ به طرزی که حتا سر سخت‌ترین منتقدانش چون بهاء الدین خرمشاهی و یوسفعلی میرشکاک دربرابر او دست‌ها را بالا برده‌اند و نگاهی متفاوت به او پیدا کرده‌اند.

یوسفعلی میرشکاک، در کتاب «نیست انگاری در ادبیات معاصر ایران» به ستایش شاملو می‌پردازد و بهاء الدین خرمشاهی در ستایش شاملو شعر می‌سراید، اما وجه تفاوت و بالاتر بودن شاملو از شاعران همنسلش چیست؟

از ابعاد دیگر شخصیت ادبی شاملو می‌توان به‌این نکته هم اشاره کرد که معلم بودن شاملو برای نسل‌های پس از خودش بسیار اهمیت دارد و این در پرتو کار روزنامه‌نگاری شاملو کاملا هویداست، به رغم تمام سایه‌روشن‌هایی که روح اجتماعی انسان امروز را می‌پوشاند و حوادثی که در طی دو سه نسل بر مردم ما گذشته و به‌خصوص بر جوانان تحصیل‌کرده‌ای که در راه هنر گام می‌زنند، شعر شاملو هم راوی آن‌ها بوده است و هم نقش راهنما را ایفا کرده است و این یعنی همان جنبه ملی که شعر شاملو دارد که کمتر شاعری به‌این نقطه رسیده است. او سخنگوی ارواح تشنه‌ای بوده است که در جست‌وجوی زندگی بهتر بوده‌اند به تعبیری دیگر شاملو مذهب آینده نگری دارد و همین عامل باعث شده است که مثلا کتاب «کوچه» شاملو که روزی در حاشیه کارهایش بوده است امروز به‌عنوان یک کار جدی دیده شود و این همان نکته‌ای است که شاملو را از یک بابت می‌برد به‌دنبال کار بزرگانی چون علی‌اکبر دهخدا.

شاملو به‌عنوان نماینده مهم شعر معاصر ایران یک‌بار نامزد دریافت جایزه نوبل شد که از این جایزه و مسئولان آن عذرخواهی کرد و این جریان و جایزه را بیشتر یک تبلیغات سیاسی قلمداد کرد تا شرایطی که بخواهد به ادبیات و هنر جهان فکر کند. همان سال کلارا خانس برنده این جایزه شد و بنا بر احترامی که برای احمد شاملو قائل بود به ایران آمد و به خانه شاملو رفت. شاملو در یک روایت بسیار قابل اهمیت مهم‌ترین شاعر شعر ایران پس از حافظ قلمداد می‌شود که مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

دکتر ضیا موحد که این مقوله را برای اولین‌بار مطرح کرد در این باره می‌گوید: «اگر مخاطبان امروز شعر فارسی دفتر شعر هوای تازه را بخوانند می‌بینند که این دفتر با نگاه به بافت زبانی یک مجموعه شعری است که با شعر تمام شاعران معاصر تفاوت عمده دارد، شعر بدون وزن عروضی اما آهنگین، شعری که وزن عروضی ندارد اما وزن طبیعی دارد و در تاریخ شعر ما کمتر کسی توانسته است از عهده این‌گونه نظم به‌شکلی که شاملو بر آمده است بر‌آید. کتاب هوای تازه به‌این اعتبار یک کتاب پر از امکان است. در تاریخی که این کتاب منتشر شده است مهم‌ترین اتفاق جامعه ادبی ما تا به ‌امروز شکل گرفته و به‌اعتقاد من این اولین‌بار بعد از دیوان حافظ است که ما شاهد چنین کتاب مهمی هستیم، تجربه‌هایی که در زبان، در اسلوب بیان و در نوع تصویر‌پردازی در کتاب هوای تازه وجود دارد بی‌نظیر است و من هیچ شکی ندارم که کتاب هوای تازه پس از دیوان حافظ به‌لحاظ امکانات ادبی و زبان و تازگی مهم‌ترین حادثه ادبیات ماست، در فصل ششم این کتاب شعرهای عاشقانه‌ای وجود دارد که با همان زبان خاص شاملو است. این دفتر که از مهم‌ترین دفترهای شعر معاصر در تاریخ است بیشتر به‌این دلیل ممتاز است که در آن برای اولین‌بار در تاریخ ادبیات ایران شعر عاشقانه انسانی سروده شده است، اعتقاد من این است که پس از حافظ مهم‌ترین شاعری که ما داشته‌ایم احمد شاملو بوده است.»

نکته‌ای را که ضیا موحد با تیز بینی به آن اشاره می‌کند محمد حقوقی هم پیش از مرگش به آن اشاره داشته است و در این باره گفته: «هوای تازه حادثه‌ای مهم در تاریخ شعر ماست. به جرأت می‌گویم بعد از دیوان حافظ از قرن هشتم تابه‌امروز کتابی که تا به‌این اندازه اثر‌گذار باشد در ذهن جامعه وجود نداشته است».

این فرا واقعیت بودن شاملو در شعر و نگاه آوانگاردی که دارد بسیار نکته مهمی است که مخالفان و موافقانش همیشه به آن اعتراف کرده‌اند و نکته‌ای نیست که بر کسی پوشیده مانده باشد. شاملو نماینده مهم ادبیات مدرن ماست که سال‌ها پس از مرگش نه‌تنها فراموش نشده است بلکه کابوس شب و روز کسانی شده است که تنها در یک وجه ادبی آن هم به زور آژان و افسر خودشان را دیده‌اند و حالا که این نسل که هرگز شاملو را ندیده است بر دستانش شعرهای شاملو نشسته و دوره‌ گذار از کسانی آغاز شده است که فکر می‌کردند شعر و روایت شاملو پس از مرگش به پایان می‌رسد و اینک با هر دست آویزی سعی می‌کنند خودشان را در شرایط بودن قرار دهند که امری محال است.

 

...........ورزشی

* انحصار ساخت توپ گلبال در اختیار آلمان است

دبیر هیأت نابینایان اصفهان گفت: به خاطر تحریم‌ها و مشکلات واردات و صادرات، توپ گلبال به صورت سهمیه ای از کشورهای دیگر به ایران وارد می شود.

مهدی نباتی در ارتباط با وضعیت تیم گلبال اصفهان، اظهار کرد: با وجود ویروس کرونا مدت طولانی تمام رشته های ورزشی تعطیل بودند. البته در خردادماه به صورت محدود سالنهای گلبال با حفظ پروتکلهای بهداشتی بازگشایی شده بود و تنها فعالیتهای آمادگی جسمانی را با فاصله گذاری انجام می دادیم.

وی در خصوص نتایج ورزشکاران گلبالیست این استان گفت: تیم بانوان اصفهان سال گذشته در لیگ دسته یک کشور مقام اول را کسب کرده و تیم آقایان دو سال قبل به عنوان قهرمانی دست یافت.

دبیر هیأت نابینایان اصفهان در خصوص توپ گلبال، و چالشهایی که در حال حاضر در کشور داریم تصریح کرد: به خاطر تحریمها و مشکلات واردات و صادرات، توپ گلبال به صورت سهمیه ای از کشورهای دیگر به ایران وارد می شود. فدراسیون نابینایان باید این توپها را خریداری کند که با قیمت این روزهای ارز، هزینه زیادی دارد. نباتی اضافه کرد: هیچ کشوری اجازه ساخت توپ گلبال را ندارد و این مسئله تنها تحت انحصار کشور آلمان است. حتی کشور چین هم که وارد ساخت تمام وسایل ورزشی شده است، اجازه ساخت این توپ را ندارد. اگر هم بسازند، استاندارد نیست و کسی از آنها خریداری نمیکند.

وی در ارتباط با ملی پوشان گلبال اصفهان گفت: در تیم ملی بانوان، طیبه استکی و در تیم ملی آقایان محمد سرنجی حضور دارند. همچنین خانم ابراهیمی کمک مربی تیم ملی بانوان و بنده نیز سرمربی تیم ملی گلبال آقایان هستم.

دبیر هیأت نابینایان اصفهان ادامه داد: به طور کلی، اصفهان در تمام رشته های ورزشی عملکرد خوبی دارد. در حال حاضر 4 رشته فعال در بخش بانوان و 3 رشته فعال در بخش آقایان داریم. نکته جالب توجه آنکه در این چند رشته، توانستیم شش مربی را به تیمهای ملی معرفی کنیم.

..........حوادث

* ترفندهای عروس 20 ساله برای سرکیسه کردن کاسب های مشهد

خراسان نوشت: عروس ۲۰ ساله ای که با نرم افزار رسیدهای جعلی، غوغای عجیبی را در بین فروشندگان کالاهای اینترنتی به راه انداخته بود، به محاصره زنان مالباخته درآمد.

حکایت عجیب این عروس ۲۰ ساله، از چند ماه قبل در کوی طلاب مشهد، هنگامی دهان به دهان پیچید که خرید پوشاک با رسیدهای جعلی، فروشندگان اینترنتی کالا را غافلگیر کرد. فروشندگان کالا با مشاهده تصویر سررسید با تراکنش موفق (اسکرین شات) کالای خریداری شده را برای مشتری جوان خود با پیک یا تاکسی اینترنتی ارسال می کردند اما بعد از گذشت ۲۴ ساعت از ماجرای تحویل کالا تازه متوجه می شدند که در دام یک شیاد حرفه ای گرفتار شده اند و تصویر رسید با نرم افزارهای کارت به کارت بانکی، جعلی است.

به دنبال افزایش کلاهبرداری با این شگرد در فضای مجازی، شکایت فروشندگان اینترنتی از عامل این کلاهبرداری ها آغاز شد.

مقام قضایی با مطالعه اظهارات شاکیان و براساس تجربه قضایی، بلافاصله دستور داد تا شگرد و شیوه خرید کالا با رسیدهای جعلی به دیگر فروشندگان اینترنتی اطلاع رسانی شود و تحقیقات پلیسی نیز به شیوه غیرمحسوس ادامه یابد.

 این گونه بود که تعدادی از مالباختگان چگونگی کلاهبرداری با رسیدهای جعلی را برای دیگر همکارانشان بازگو کردند. از سوی دیگر رصدهای اطلاعاتی توسط افسران کارآزموده، ادامه یافت. هنوز مدت زیادی از این ماجرا نگذشته بود که یکی از فروشندگان پوشاک اینترنتی در خیابان وحید (دریای اول) مبلغ ۵۰۰ هزار تومان رسید خرید کالا از طریق اپلیکیشن های بانکی را دریافت کرد اما وجه آن به حساب بانکی او واریز نشد.

این زن که طبق آموزش های ارائه شده، فهمیده بود عامل کلاهبرداری با رسیدهای جعلی، دام دیگری برای او پهن کرده است، نقشه ماهرانه ای را برای به دام انداختن کلاهبردار طرح کرد. او در حالی که نقشه خود را برای همسایگان و دیگر شاکیان بازگو می کرد از زن جوان خریدار خواست برای دریافت کالا به منزلش برود چرا که او به پیک یا تاکسی اینترنتی دسترسی نداشت!

زن ۲۰ ساله هم که هیچ گاه تصور نمی کرد در دام زرنگ تر از خودش بیفتد، تاکسی اینترنتی را به صورت ساعتی اجاره کرد و تا نزدیکی منزل فروشنده کالا رفت اما هنوز یک خیابان تا مقصد نهایی باقی مانده بود که فکر دیگری به ذهنش رسید. زن جوان برای آن که شناسایی نشود از راننده تاکسی اینترنتی خواست در گوشه خیابان توقف کند سپس با بیان این موضوع که با پسر صاحبخانه اش اختلاف دارد به او گفت: من قبلاً در این منطقه مستأجر بودم اما با پسر صاحبخانه ام به خاطر برخی مسائل اخلاقی اختلاف دارم و نمی خواهم او مرا ببیند در عین حال چند تکه پوشاک خریده ام که باید از صاحبخانه تحویل بگیرم!

او گفت: من با صاحبخانه هماهنگ کرده ام! اگر شما چند تکه پوشاک را برای من تحویل بگیرید درحق من لطف کرده اید! راننده بی گناه و بی خبر از ماجرا هم از خودرو پیاده شد و به طرف منزل مورد اشاره مسافرش حرکت کرد اما وقتی زنگ منزل را به صدا درآورد و تقاضای پوشاک کرد ناگهان چند زن از گوشه و کنار خیابان بیرون ریختند و او را در میان حیرت و شوک به محاصره درآوردند! مرد راننده هر چه فریاد می زد که او را اشتباه گرفته اند و بی گناه است، هیچ فایده ای نداشت و نمی توانست از چنگ زنان خشمگین بگریزد!

اما در همان حال فریاد کشید زنی که در خیابان اطراف و درون خودروام نشسته مرا برای تحویل گرفتن لباس ها فرستاده است، چند تن از زنان محله با شنیدن این ماجرا به خیابان مد نظر راننده رفتند و بر سر زن ۲۰ ساله آوار شدند. آنان هر دو نفر را در همان محل نگه داشتند و با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتند. چند دقیقه بعد نیروهای گشت کلانتری که خبر درگیری و نزاع را از بی سیم پلیس شنیده بودند عازم خیابان وحید شدند و مرد راننده را به همراه زن جوان به کلانتری میرزاکوچک خان هدایت کردند. آن جا وقتی ماجرای رسیدهای جعلی به میان آمد، این پرونده وارد مرحله جدیدی شد و در دایره اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفت. با بررسی گوشی تلفن زن ۲۰ ساله مشخص شد که او عامل ارسال رسیدهای جعلی است و راننده تاکسی اینترنتی گناهی ندارد! به همین دلیل به دستور قاضی جعفری، راننده بدون قید و شرط آزاد شد اما زن جوان در شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب زیر رگبار سوالات فنی و تخصصی قرار گرفت. زن ۲۰ ساله که تصور نمی کرد به همین راحتی در چنگ عدالت گرفتار شود وقتی فهمید که دیگر داستان های ساختگی اش برای مقام قضایی رنگی ندارد به چهار فقره کلاهبرداری از طریق رسیدهای جعلی اعتراف کرد. او که مدعی بود بسیار از این کار مجرمانه پشیمان است به قاضی محمدرضا جعفری گفت: من ناخواسته اشتباه کردم و دیگر این کار را تکرار نمی کنم!

قاضی پس از دقت در گفتار و رفتار زن جوان، دریافت که ماجراهای زیادی را در لابه لای گفتارش پنهان می کند و احتمالا جرایم بیشتری مرتکب شده است به همین دلیل او را با صدور قرار قانونی روانه زندان کرد و از سوی دیگر دستور داد تا گوشی تلفن همراه متهم توسط افسران اطلاعات مورد بررسی های دقیق قرار گیرد. هنگامی که اطلاعات گوشی متهم مورد بازبینی های پلیسی قرار گرفت ماجراهای تکان دهنده دیگری نیز لو رفت و مشخص شد که او از حدود ۲۶ نفر دیگر هم با همین شیوه کلاهبرداری کرده است! بنابراین متهم دوباره در شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مورد بازجویی های تخصصی قرار گرفت.

او که دیگر همه ابعاد پرونده اش را لو رفته می دید به ناچار لب به اعتراف گشود و زوایای تاریک پرونده اش را فاش کرد. این زن ۲۰ ساله گفت: شش سال قبل به عقد جوانی درآمدم که بعد فهمیدم در ازدواجم اشتباه کرده ام و او مرد زندگی نیست این بود که از این ازدواج پشیمان شدم و راه خلاف را در پیش گرفتم. یک روز با راهنمایی یکی از دوستانم نرم افزاری را روی گوشی تلفنم نصب کردم و به خریدهای اینترنتی با رسیدهای جعلی روی آوردم! حتی کرایه خودروها را نیز با رسیدهای جعلی می پرداختم و با نشان دادن تصویر تراکنش موفق و شماره حساب و تاریخ و ساعت واریز وجه از خودرو پیاده می شدم تا این که با نقشه مالباختگان لو رفتم و دستگیر شدم!

تحقیقات بیشتر درباره دیگر جرایم احتمالی این «عروس پشیمان» در حالی ادامه دارد که تاکنون حدود ۳۰ نفر از شاکیان وی شناسایی شده اند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *