شناسه خبر: 21399 منتشر شده در مورخ: 1399/5/4 ساعت: 15:50 گروه: بهداشت و سلامت  
دوربین کمک بینایی برای هر فرد جداگانه تنظیم می شود + فایل صوتی
گفتگو با دکتر حسین پیوندی، مدیرعامل موسسه RP

دوربین کمک بینایی برای هر فرد جداگانه تنظیم می شود + فایل صوتی

در ادامه گفتگو با دکتر حسین پیوندی، مجری پروژه اصلاح دید کم بینایان با دوربینهای خاص، اطلاعات بیشتری از این دوربینها می خوانیم

به گزارش ایران سپید دکتر پیوندی می گوید:  ما کار دوربین را تازه شروع کرده ایم و کار در فاز اول قرار دارد و باید تستهای زیادی روی کم بینایان انجام شود. در حال حاضر 730 پرونده از اعضای مؤسسه حمایات از بیماران چشمی RP را جدا کرده ایم. باید عکس OCT اخیر این افراد را داشته باشیم که این کار هزینه بر است. دنبال رایزنی با بیمارستانهای مشهور در زمینه چشم پزشکی هستیم که این هزینه را کاهش دهیم. همچنین باید فوندوس و رتینوسکوپی این افراد را در دست داشته باشیم و بعد بر اساس این عکسها و آزمایشات دوربین مخصوص هر بیمار را به او بدهیم. بنابر این یکسری تستها را باید انجام دهیم تا ببینیم فرد با دوربین راحت هست یا نه؟ مانند اینکه بخواهید لباسی را پرو کنید تا ببینید کدام اندازه شماست. این دوربین برای همه یکسان نیست و برای هر بیمار باید یکطور خاص آماده شود.

س: بعد از اختصاص دوربین به بیمار نیاز به بازتوانی هم هست؟

ج: بازتوانی ندارد ولی باید با چشم فرد سازگار شود. ابتدا دوربین را روی چشم فرد می گذاریم و یک تست یک ساعته انجام می دهیم و اشکالات را پیدا می کنیم. بعد از فرد می خواهیم دفعه بعد برای تست دینامیک مراجعه کند. تست دینامیک را در محیطی واقعی انجام می دهیم تا متوجه شویم فرد تا چه حد با دوربین راحت است. و اگر از دید فرد اشکالی وجود نداشته باشد و با دوربین راحت باشد دوربین به او داده می شود. اگر اشکالی وجود داشته باشد باید دوربین را برای رفع اشکال ببریم. اما این پروسه وقتی شروع شود خیلی زمان بر نخواهد بود. فردی که دوربین را می گیرد ممکن است خیلی سریع به آن عادت کند چون بینایی جدیدی به او می بخشد و اگر فرد به آن عادت کند می تواند بلافاصله از آن استفاده کند. ولی اگر مشکلاتی باشد و فرد نتواند با آن سازگار شود باید تلاش کنیم تا دوربین را برای فرد آماده کنیم. پس یک فاز سازگاری و انطباق داریم..

س: تصویری که از جلوی بخشهای از بین رفته چشم بر روی سلولهای سالم می افتد این سلولها را خسته نمی کند؟

ج: برای این سلولها خستگی معنا ندارد. وقتی چشم فرد سالم باز است مغز به طور مرتب تصاویری که جلوی چشم قرار می گیرد را پردازش می کند به ظاهر ما کاری انجام نمی دهیم. موقع رانندگی مرتب این تصاویر توسط مغز تحلیل  می شود و اگر یک لحظه غفلت شود منجر به حادثه می شود. پس  به هیچ وجه خستگی سلولها به وجود نخواهد آمد.

س: این دوربینها در داخل کشور ساخته می شوند؟

ج:ما از نظر  سخت افزاری وابستگی داریم البته هر کشوری وابستگی دارد. حتی آلمان و ژاپن این وابستگی را دارند. استقلال در مورد هر چیزی معنا ندارد. اگر بخواهید همه چیز را از سیر تا پیاز در داخل کشور بسازید همه نیروها را صرف یک چیز کرده اید. از طرفی وابستگی صد در صد هم خوب نیست مثل کشورهای اطراف خودمان که به همه چیز وابسته اند. و هر چیزی را وارد می کنند. این هم خیلی بد است. حالت بینابین این دو مناسب است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در اروپا و آسیای دور این مدل را دنبال کرده اند. ما در ایران هم برای ساخت یک گوشی تلفن رومیزی وابستگی داریم ولی بخش اعظم آن را هم می توانیم بسازیم. برای دوربین هم در زمینه چیپ، المانها، ال سی دی و باطری وابستگی داریم. تکنولوژی به کار رفته در باطری بسیار پیشرفته است.  ولی در بحث طراحی ، نرم افزار و بحثهای ساختاری دوربین تا مقدار زیادی خودکفا هستیم که این خودکفایی، هزینه ها را بسیار پایین می آورد.

س: باطری این دوربین قابل شارژ است؟

ج:  بله البته این قابلیت در فاز اول وجود ندارد ولی در فاز دوم این باطریها قابل شارژ هستند و با یک سیم به کمر وصل می شوند و چند روز یکبار شارژ می شوند مثل سمعکی که هر چند روز شارژ می شود. حتی برای المانهایی که در داخل چشمی به کار می روند باطری وجود دارد و بدون باطری هیچ یک از فعالیتهای الکترونیک انجام نمی شود.

 

دکتر پیوندی بخش سوم
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *