شناسه خبر: 21353 منتشر شده در مورخ: 1399/4/30 ساعت: 11:04 گروه: اجتماعی  
غربالگری توانبخشی کودکان حاشیه‌نشین

غربالگری توانبخشی کودکان حاشیه‌نشین

انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب با انجام فرایند غربالگری توانبخشی کودکان خانواده‌های حاشیه‌نشین، نسبت به تشخیص و درمان معلولیت این کودکان اقدام کرده و آنها را تحت حمایت خود درآورده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا پیش از این بسیاری از خیریه ها و سازمان های مردم نهاد از نظر آموزش یا کمک مالی، توزیع بسته های ارزاق یا بازی با کودکان به مناطق حاشیه نشین پایتخت و شهرری می رفتند اما این بار اعضای انجمن توان‌یاب با هدف تازه ای پا به این مناطق گذاشتند. چندی پیش این گروه متشکل از  یک ماما، پرستار، کاردرمانگر و گفتاردرمانگر مددکار منطقه، چند داوطلب و مدیرعامل انجمن، برای غربالگری کودکان به خانه های حاشیه نشین ها رفتند و متوجه شدند خیلی از آنها به بدلایلی امکان رفتن به مراکز درمانی و انجام فرایند درمان توانبخشی برای کاهش شدت معلولیت خود را نداشتند. 
ساناز حمزه علی مدیرروابط عمومی انجمن توان‌یاب در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اقدامات موسسه توانیاب توابخشی کودکان زیر 16 سالی است که دچار محدودیت های جسمی و حرکتی هستند. این فرایند سال ها است در مجموعه انجام می شود اما امسال از طریق یکی از داوطلبان تصمیم گرفتیم دست به کار جدیدی بزنیم. کار جدید، ارائه خدمات غربالگری توانیابان به خانواده هایی است که دچار محرومیت های اجتماعی هستند.وی افزود: هدف اصلی ما کودکانی هستند که به خاطر محرومیت های اجتماعی، فقر و عدم آگاهی خانواده نتوانسته برای درمان به مراکز درمانی برود. به همین دلیل تا جایی که در توان مجموعه بود اقدام به غربالگری توانیاب کردیم اما اگر نیاز به خدمات خاص تری داشت با هماهنگی مجموعه، کودک را به مراکز درمانی دیگر ارجاع دادیم. در این فرایند 33 کودک نیازمند غربالگری شدند. از این تعداد 6 کودک مشکل جسمی حرکتی حاد داشتند، سه نفر کم توانی ذهنی(عقب ماندگی ذهنی )بودند و سه مادر باردار نیز که نیازمند حمایت ویژه بودند نیز شناسایی شدند.حمزه علی گفت: برای مثال یکی از کودکان نیاز شدید به تزریق دارو داشت. به همین دلیل ما هماهنگی های لازم را انجام داده و این کودک را برای تزریق به مرکز درمانی که با ما همکاری دارند، معرفی کردیم. همچنین کودکانی که کم توانی ذهنی بودند را به مراکز مخصوص ارجاع دادیم.باقی کودکان شناسایی شده نیز نیاز به کاردرمانی و گفتاردرمانی داشتند که تحت حمایت انجمن  توانیاب درآمدند. 
از غربالگری تا آموزش 
به گفته مدیرروابط عمومی انجمن توان‌یاب، خیلی از این خانواده ها اوراق هویتی ندارند یا مهاجر هستند.وی افزود: هنگام غربالگری مشخص شد که بعضی از این افراد درگیر هپاتیت بی یا سی هستند و از نظر وضعیت معیشتی و بهداشت در شرایط خوبی به سر نمی برند. آنها یا در کار جمع آوری و فروش پلاستیک هستند یا بر روی مزارع سبزی کار می کنند و درآمدشان کفاف زندگی آنها را نمی دهد. همچنین مشکلات مالی، فقر آموزش و عدم آگاهی دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامت را برای این خانواده محدود کرده است. حمزه علی ادامه داد: برای مثال کودکی را شناسایی کردیم که دچار معلولیت جسمی حرکتی شده و به موقع و در بدو تولد برای درمان وی کاری صورت نگرفته بود. خانواده سواد و آگاهی لازم را نداشت و از طرفی درگیر مشکلات مالی بود. شاید شرایط آن را داشتند که کودک را به موقع برای کاردرمانی و گفتاردرمانی به مراکز درمانی می بردند از شدت معلولیت وی کم می شد. به گفته مدیر روابط عمومی انجمن توانیاب، در کنار مشکلات مربوط به وضعیت کودکان توانیاب، این خانواده ها به ویژه مادران باردار نیازمند آموزش بودند.وی افزود: در روند غربالگری ما با مادرانی آشنا شدیم که نیاز داشتند که سلامتشان بررسی شود یا زوج های در شرف ازدواج یا زوجینی که ازدواج کرده بودند و در زمینه فرزندآوری و مشکلات مربوط به رشد بچه نیاز به آموزش دارند. قرار است آموزش به این افراد را نیز در برنامه هایمان داشته باشیم. مدیر روابط عمومی انجمن توانیاب ادامه داد: در میان این خانواده ها فرزندآوری مرسوم است و خیلی ها بالای 4 یا 6 کودک دارند اما درباره وضعیت جسمانی و رشد کودک اطلاعات زیادی ندارند و نیازمند آموزش هستند تا در صورت رویت مشکل، کودک را به مراکز درمانی ارجاع دهند زیرا عدم آگاهی خانواده نسبت به مشکلات کودک تاثیر زیادی در تشدید معلولیت وی خواهد داشت اما اگر خانواده به موقع و به هنگام مشکل کودک را تشخیص داده و نسبت به درمان وی اقدام کند شاید کودک بهبود پیددا کرده یا از شدت معلولیتش کم شود. 

خانه هایی بدون نور و پنجره

اولین مرحله غربالگری توانیابان با اتفاقات خوبی همراه بود. چند مهندس خیر اقدام به تعمیر و بازسازی سقف خانه های برخی از حاشیه نشین ها کردند.حمزه علی گفت: خیلی از این خانواده ها در خانه های نامناسبی زندگی می کنند. خانه هایی که سقف کوتاهی دارد و به همین دلیل امکان تعبیه فضایی برای پنجره را ندارند. در نتیجه هیچ منبع نور و جریان هوایی وجود ندارد و سلامت این افراد در خطر است. به ویژه در زمستان ها با بارش باران یا برف امکان دارد سقف خانه روی سر ساکنان آوار شود.  به همین دلیل چند مهندس داوطلب در این طرح ما را همراهی کردند و تا جایی که امکان داشت خانه ها را تعمیر کردند.وی گفت: از دیگر خدمات انجمن توانیابان، توزیع بسته های ارزاق، میوه، لباس و یک وعده غذای گرم در میان این خانواده ها بود.حمزه علی افزود: همچنین با متخصصان حوزه های دیگر وارد مذاکره شده ایم تا با همکاری یکدیگر این خانواده ها را نسبت به مشکلاتی که دارند تحت حمایت قرار بدهیم. برای مثل آنها که مبتلا به هپاتیت هستند را به مراکز درمانی ارجاع دهیم. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *