شناسه خبر: 21336 منتشر شده در مورخ: 1399/4/29 ساعت: 00:09 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 29 تیر 1399

روزنامه یکشنبه 29 تیر 1399

عناوین امروز: تمام افراد خانواده معلولین سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند - احتمال تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد - چگونگی بازگشایی مدارس در سال جاری تحصیلی - مسوولیت وزارت صمت در حوزه "ماسک" - فرزانه دختر غزل - نگاهی به نشست ستاد بازی های پارا آسیایی جوانان - زن جوان شوهرش را به قتلگاه کشاند

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 29 تیر 1399

27 ذی القعده  1441

19 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6466

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

تمام افراد خانواده معلولین سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند

احتمال تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد

چگونگی بازگشایی مدارس در سال جاری تحصیلی

مسوولیت وزارت صمت در حوزه "ماسک"

فرزانه دختر غزل

نگاهی به نشست ستاد بازی های پارا آسیایی جوانان

زن جوان شوهرش را به قتلگاه کشاند

..........ویژه

* تمام افراد خانواده معلولین سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند

محمد نفریه گفت: اگر فرزندان فرد معلولِ سرپرست خانوار در دانشگاه آزاد درس بخوانند، صددرصد و اگر در دانشگاه‌های دیگر باشند ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه دانشگاه آنها توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با تاکید بر اینکه مستمری معلولین هر سال افزایش پیدا می‌کند، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، مستمری معلولین هرسال افزایش پیدا کرده است برای مثال سال گذشته ۱۷۶ هزار معلول از کمک‌های بُعد خانوار بهزیستی برخوردار شده‌اند.

او افزود: حمایت از خانواده افراد معلول یکی از مطالبات ما در حوزه توانبخشی بود که سال‌ها آن را پیگیری کردیم و درنهایت خوشبختانه سال گذشته محقق شد.

نفریه با تشریح کمک بُعد خانوار معلولین گفت: تا قبل از اجرا شدن این طرح اگر فرد معلول سرپرست خانوار بود، فقط یک مستمری دریافت می‌کرد اما با اجرای این طرح تمام افراد خانواده مستمری دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت کمک هزینه معیشتی به معلولین گفت: در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش بینی شده هزینه‌ای به عنوان حمایت معیشتی به افرادی که درآمد پایین دارند، تعلق گیرد به همین جهت سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به بهزیستی تخصیص داده شد که ما این مبلغ را بین ۱۹۶ هزار خانوار تقسیم کردیم که همه افراد سه دهک پایین درآمدی را شامل شد.

او افزود: این مبلغ به مستمری افراد معلول افزوده شد و در حساب آنها قرار گرفت.

نفریه با اشاره به نحوه محاسبه مستمری معلولین گفت: مستمری بهزیستی از چند مورد تشکیل می‌شود به این صورت که برخی فقط مستمری بهزیستی، برخی مستمری هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی حق معیشت و برخی بُعد خانوار را دریافت می‌کنند.

او افزود: این مبالغ به تنهایی زیاد نیستند اما وقتی با یکدیگر جمع می‌شوند و به حساب افراد واریز می‌شوند، مبلغ قابل توجهی می‌شود درحالی که مردم معتقدند بهزیستی کمک بسیار کمی به معلولین می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: برای مثال یک فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی که سرپرست خانوار است و دو فرزند دارد، حدود ۵۰۰ هزار تومان از محل سازمان بهزیستی و هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت می‌کند، ۵۵۴ هزار تومان حق پرستاری به او تعلق می‌گیرد، اگر جزو سه دهک درآمد پائین باشد ۱۵۰ هزار تومان حق معیشیتی می‌گیرد و ۱۸۰ هزار تومان هم برای تهیه وسایل بهداشتی به او پرداخت می‌شود که در مجموع بالای یک میلیون تومان می‌شود.

نفریه عنوان کرد: جدا از این کمک هزینه‌ها ممکن است فرد معلول هزینه ایاب و ذهاب، درمان، ودیعه مسکن و... را نیز دریافت کند که بالای ۴ و ۵ میلیون تومان است.

او با اشاره به معلولینی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: براساس قانون، معلولین طبق نوع معلولیت و شدت آن می‌توانند از کمک هزینه‌های بهزیستی بهره‌مند شوند برای مثال ممکن است فردی با درصد کمی از معلولیت دارای شغل باشد و از حقوق مزایای دولتی بهره‌مند شود طبیعی است که این فرد با کسی معلول نخاعی است و نمی‌تواند از جای خود بلند شود تفاوت دارد و ما کمک هزینه کمتری به او پرداخت می‌کنیم.

او افزود: خوشبختانه سامانه دهک‌بندی معلولین کمک شایانی به ما در شناسایی معلولین کرده و این باعث می‌شود ما به شکل عادلانه به آنها رسیدگی کنیم.

بهزیستی ۱۰۰ درصد از هزینه دانشگاه آزاد فرزندان معلولین را پرداخت می‌کند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت کمک هزینه دانشجویی به فرزندان معلولین گفت: از سال گذشته ما به فرزندان معلولین که وارد دانشگاه می‌شوند، کمک هزینه پرداخت می‌کنیم.

او افزود: اگر شخص معلول که شدت معلولیت آن بالا هم باشد وارد دانشگاه شود، صددرصد هزینه دانشگاه او را پرداخت می‌کنیم اما اگر خانواده او یعنی فرزندانش در دانشگاه درس بخوانند، ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه دانشگاه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

نفریه تصریح کرد: از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی با ما همکاری کرده است اگر فرزند فرد معلولی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود صددرصد هزینه آن پرداخت می‌شود و اگر در دانشگاه های غیرانتفاعی و... باشد حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن را پرداخت می‌کنیم که البته ان‌شاءالله با آنها هم وارد مذاکره می‌شویم به صددرصد برسد.

۴۰ هزار معلول در ایام کرونا کمک هزینه ۲۵۰ هزار تومانی دریافت کردند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی به توزیع اقلام بهداشتی بین معلولین در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، بیشترین فوتی‌ها در افرادی که ضایعه نخاعی دارند، بود بنابراین آنها گروه هدف ما قرار گرفتند و ۱۰ هزار میلیارد تومانی را که بنیاد مستضعفان در اختیار ما قرار داد به شکل کمک‌های ۲۵۰ هزار تومانی به حساب ۴۰ هزار نفر از معلولین شدید بسترگرا واریز کردیم.

 

 

...........اخبار روز

* احتمال تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد

نادری عضو کمیسیون آموزش:

اگر تا زمان کنکور همچنان شاهد ادامه پیک دوم کرونا باشیم و در این شرایط وزارت علوم بر برگزاری کنکور سراسری در موعد تعیین شده اصرار کرده و تمکین نکند،ما درمجلس شورای اسلامی طرح 2 فوریتی را خواهیم داد /ایسنا

* جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد

محسن بهاروند ( معاون حقوقی وزارت امور خارجه ) : جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین  توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات محترم به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد

در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه تشکر کنم.

* 2 میلیون نفر در بهار از بازار کار خارج شدند

رئیس مرکز آمار ایران: با شیوع کرونا در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل،  2 میلیون نفر از بازار کار خارج شدند که بیش از 1 میلیون و 20 هزار نفر آن را زنان و 970 هزار نفر  آن را مردان تشکیل می‌دهند و 1.5 میلیون نفر از شاغلان کم شده است.

* احمدی‌بیغش: واگذاری جزایر ایرانی به چین واقعیت ندارد/ من چنین حرفی نزده‌ام!

نماینده شازند در مجلس در گفتگو با تسنیم: بنده پیش نویس توافق ایران و چین را خوانده ام و اصلا هیچ کجای این متن، بحثی درباره واگذاری جزایر ایرانی به کشور چین مطرح نشده است.

او می گوید که اظهاراتش تحریف شده و او اساسا چنین حرفی نزده است که در سند همکاری ایران و چین برخی جزایر ایرانی به چین واگذار شده است./

* ویروس کرونا تا چند ساعت روی چوب و سرامیک باقی می ماند؟

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ویروس کرونا می‌تواند تا چهار روز بر روی سطوح چوبی و تا پنج روز بر روی سطوح سرامیکی باقی بماند.

* 12 استان در محدوده قرمز مصرف برق

مدیرکل نظارت بر توزیع توانیر با اشاره به گرم شدم دمای هوا و افزایش مصرف برق، گفت: ساعت های پرفشاری در مدیریت پیک برق را پشت سر می گذرانیم به طوری که در حال حاضر ۱۲ استان در منطقه قرمز قرار دارند

* ابتلای ۹۰ نفر از کارکنان مترو تهران به کرونا

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران:

90 نفر از کارکنان این شرکت مبتلا به کرونا شده‌اند و دو نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر مبتلایان افرادی بوده‌اند که در ایستگاه‌ها فعالیت داشته‌اند.

در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر روزانه با مترو تردد می‌کنند و ۱۰۰ هزار نفر از مسافران مترو طی روزهای اخیر کاهش یافته است.

* تست کرونای ۱۲ عضو باشگاه گل‌گهر بار دیگر مثبت اعلام شد

* معاون وزیر بهداشت با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد کمبود ماسک، آن را تکذیب کرد.

* وزارت آموزش و پرورش: نتایج آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی هفته نخست مرداد اعلام می‌شود.

 

 

..........گفتگوی ویژه

* چگونگی بازگشایی مدارس در سال جاری تحصیلی:

بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی، از دغدغه های این روزهای دانش آموزان و والدین آنهاست. برای آگاهی از شرایط تشکیل کلاسهای حضوری ، گفتگوی ما را با معاون برنامه ریزی آموزشی، توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بخوانید. دکتر مجید هداوند در این باره می گوید: بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، 15 شهریور جهت بازگشایی سال تحصیلی 1399-1400 تعیین شده است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم در این زمینه اقداماتی را انجام خواهد داد. در این رابطه دستورالعمل بازگشایی مدارس استثنایی را پیشنهاد داده ایم که در دستورالعمل وزارتخانه یا به شکل مجزا به استانها ارسال شود. خلاصه دستورالعمل این است که خواسته ایم یک شورای برنامه ریزی و اجرایی در استان با حضور رئیس اداره و کارشناسان ذیربط تشکیل شود. وظایفی را هم برای این شورا پیش بینی کرده ایم از جمله ساماندهی نیروی انسانی، پیش بینی مقدمات اجرایی برای رفع مشکلات و جلسات آموزشی جهت مدیران، معلمان و احیانا اولیاء در قالب یک تقویم اجرایی خاص. در این دستورالعمل یک الزاماتی را پیش بینی کرده ایم از جمله اینکه پروتکلهای بهداشتی به طور کامل رعایت شود به ویژه اگر قرار باشد نوآموزان حضور یابند. همچنین خواسته ایم به بحث تفاوتهای فردی توجه شود؛ برنامه هفتگی متناسب با روزهای حضور دانش آموز پیش بینی شود؛ دانش آموزانی که بیماریهای خاص و زمینه ای و مشکلات شدید رفتاری یا معلولیت شدید جسمی حرکتی دارند؛ والدینی که کم سواد هستند و دانش آموزانی که وسیله ارتباطی هوشمند ندارند شناسایی  و اعلام شوند. در خصوص محتوای آموزشی شبکه شاد هم خوشبختانه کارهای نهایی   کانال محتوای شاد انجام شده و به زودی با کمک استانها شروع به بارگذاری محتواهای آموزشی خواهیم کرد. از شبکه شاد برای انجام فعالیتها و تکالیف درسی دانش آموزان با نظارت و هدایت والدین استفاده خواهیم کرد. بعلاوه اگر کلاسها هم دایر شود شبکه شاد به عنوان یک آموزش مکمل مورد تأکید ماست. در این دستورالعمل بحث خدمات توانبخشی در دوره های مختلف پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه، مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده و مراکز مشکلات ویژه یادگیری دقیقا تفسیر و توضیح داده شده است.

س: با تقسیم بندی استانها و شهرها به سه وضعیت قرمز، زرد و سفید، مدارس در هر یک از این وضعیتها به چه شیوه ای فعالیت خواهند داشت؟

ج: محتمل ترین وضعیت در استانها وضعیت زرد است که در هر گروه و هر دوره تحصیلی توضیح داده ایم به چه شیوه ای فعالیت داشته باشند. اگر وضعیت سفید باشد که روال عادی کلاسها را خواهیم داشت و اگر زرد باشد که به شکل نیمه حضوری خواهد بود در شکل نیمه حضوری، بعضی از گروهها دو روز در هفته کلاس حضوری و یک روز آموزش مجازی خواهند داشت و بعضی از گروهها به خصوص در پایه اول به سه روز کلاس حضوری توصیه شده است. خدمات آموزشی؛ توانبخشی و تربیتی ما در هیچ یک از این شرایط تعطیل نخواهد شد. و همه برنامه ها به اتمام خواهد رسید. قبل از شروع مدرسه هم مانور بازگشایی را خواهیم داشت و تأکید شده دانش آموزانی که برای اولین بار در مدرسه حضور می یابند در مقطع پیش دبستانی و پایه اول حتما با معلمین آشنا شوند تا بتوانند ارتباط مناسب را برقرار کنند. در ضمن مدیران باید آمادگی تغییر وضعیت را داشته باشند و حتی در وضعیت قرمز تأکید شده بسته های آموزشی ؛ آموزش فضای مجازی و فعالیتهای مداخله ای را با نظارت دقیق پیگیری کنند.

 چندی پیش مسئولان آموزش و پرورش استثنایی با آقای الحسینی مسئول شبکه شاد جلسه ای داشتند هداوند در باره دستاوردهای این جلسه می گوید: این جلسه با آقای الحسینی مدیر برنامه شاد وزارتخانه و یکی از کارشناسان همراه اول بود که خوشبختانه مشکل دوره پیش دبستانی و متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای قرار شد حل شود.نرم افزار گویاساز دانش آموزان با آسیب بینایی هم راه اندازی خواهد شدهمچنین قرار شد . یکی از همکاران عضو کارگروه برنامه شاد شود.  همکاران توانبخشی هم قرار شد به شبکه شاد دسترسی پیدا کنند علاوه بر آن همکاران مراکز مشکلات یادگیری و معلمین رابط و تلفیقی هم تا اول مهر در مدارس پذیرا امکان دسترسی به شبکه شاد را پیدا خواهند کرد تا بتوانند با دانش آموزان تلفیقی و فراگیر ارتباط برقرار کنند در این جلسه حدود 12-13 مشکل در مورد شبکه شاد طرح و برطرف شد.

 

...........سلامت و بهداشت

* مسوولیت وزارت صمت در حوزه "ماسک": مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک در مراکز تشخیصی درمانی کشور مصرف می شود.

به نقل از ایسنا، دکتر سید حسین صفوی درباره وضعیت تولید و توزیع ماسک در کشور، گفت: طبق دستور اقای رییس جمهور، وزارت صمت در زمینه تولید و توزیع ماسک مسوولیت لجستیک را برعهده دارد. در عین حال بحث قیمت ماسک نیز مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان است. اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز مصرف کننده ماسک است که در  سطح مراکز درمانی توزیع می کنیم.

وی با بیان اینکه ما بر استانداردهای تولید ماسک نظارت داریم، افزود: بعد از مطرح شدن بحث کمبود ماسک در کشور با شیوع کرونا، واحدهای جهادی و صنعتی در کشور به صورت داوطلبانه در جهت تولید ماسک اقدام کردند. برای کنترل این‌واحدها سامانه ای را جهت ثبت واحدهای تولید ماسک نیمه صنعتی مشخص کردیم که بر اساس خود اظهاری و دستورالعمل های اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت شده اند. بر این اساس  در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد نیمه صنعتی تولید ماسک در کشور فعالیت می کنند که در سامانه ما ثبت شده اند. تقریبا دو سوم آن ها را بازرسی کردیم که برخی از آن ها آدرس اشتباه داشتند که از روی سامانه برداشته شدند و برخی هم  استانداردها را رعایت نمی کردند که مجوزشان باطل شده است. سایر واحدها دارای مجوز هستند.

صفوی با بیان اینکه ماسک‌های تولید شده اعم از صنعتی و نیمه صنعتی باید برچسب و شناسنامه داشته باشند، گفت: در صورتیکه هرگونه اشکال یا تخلفی در این واحدها وجود داشت، مردم می توانند به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کنند یا از طریق سایت Imed.ir گزارش دهند که حتما به این گزارش ها رسیدگی می کنیم.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک در مراکز درمانی دولتی، نیمه دولتی، خصوصی نهادها و ارگان ها و تمام مراکز درمانی و تشخیصی مصرف می شود که این ماسک ها از طریق واحدهای صنعتی تامین می شود. بنابراین ماسک های صنعتی مجوز توزیع در مراکز درمانی را دارند، اما هنوز اجازه ای مبنی بر اینکه ماسک های تولیدی کارگاهی وارد مراکز درمانی شوند، نداده ایم.

صفوی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر قاچاق معکوس ماسک به دلیل اختلاف قیمت، گفت: این موضوع را مبادی کنترلی در گمرکات باید مورد توجه قرار دهند. البته ما تاکنون گزارش رسمی در این باره نداشته ایم، اما به هر حال اختلاف قیمت ماسک در کشور ما نسبت به سایر کشورها زیاد است. با مکانیزم هایی مانند ثبت تولید و خرید مواد اولیه در سامانه ها، می توان این موارد را کنترل کرد. زیرا ظرفیت تولید کشور، میزان تولید مواد اولیه و... مشخص است و اگر وزارت صمت همکاری کنند و اطلاعات شرکت های تولیدکننده را به طور دقیق ثبت کنند، این موارد کاملا قابل محاسبه است تا قاچاقی رخ ندهد.

وی درباره وضعیت تامین ماسک نیز گفت: ظرفیت تولید ماسک در کشور زیاد است و مواد اولیه خوب در کشور داریم تا بتوانیم ماسک تولید کنیم. در عین حال طی چند ماه اخیر واحدهای تولید ماسک در کشور بسیار زیاد شدند. بنابراین با کمبود ماسک مواجه نمی شویم،

 

............دُریافت

* فرزانه دختر غزل.

اگر از آدم ها سؤال کنی که شاعری و وکالت قضایی آیا با هم سنخیت دارند؟ خیلی ها پاسخ منفی می دهند؛ بعضی حتی غیر ممکن می دانند. استدلالشان هم شاید کمی به منطق نزدیک باشد. چون فضای لطیف و سرشار از تصویرگری که با روحی عاشق ممزوج باشد, از نظر آن ها با دنیای خشک ماده و تبصره و لایحه ی دفاعیه که سراسر استدلال حقوقیست, فرسنگ ها فاصله دارد.

فرزانه عظیمی, شاعر جوان نابینا وکیل دادگستریست که شعر هم می گوید: «اولین بار در ده سالگی شعر گفتم. کلاس چهارم بودم که یک روز معلممان گفت درباره ی موضوعی که در کتاب فارسی بود, به هر شکل که دلمان می خواهد مطلب بنویسیم. من دوست داشتم احساساتم را به شعر درآورم؛ حال آنکه شناخت زیادی از عروض و قافیه نداشتم؛ چون سنم اجازه نمی داد. با این حال آن موضوع را در قالب یک شعر نوشتم. فکر کنم درباره ی بهار بود. وقتی شعر را خواندم, معلممان خیلی خوشش آمد و تشویقم کرد. برای خانواده هم که خواندم, مورد تشویق قرار گرفتم. همین باعث شد به شکلی جدی شعر را دنبال کنم. با مطالعاتی که می کردم, کم کم با عروض و قافیه و قالب های شعری آشنا شدم. اولین غزلی که به صورت جدی گفتم, غزلی بود به نام نگاه ماه که در شانزده سالگی گفتم. این غزل 5 بیت داشت. از همان ابتدا تخلصم را هم غزل گذاشتم:

آسمان امشب هوای دیگری دارد به سر,

از نگاه ماه تو دیگر نمی آید خبر؛

آسمان امشب تمامش بی ستاره, بی فروغ,

بی تو این بیچاره دل کی می کند شب را سحر؛

من از این تنهایی و ظلمت پناه آرم به تو,

تو ولی از دست من پنهان شوی جای دگر؛

آن دو چشم نازنینت با که دارد سر و سِر؟

کز درون شهر چشمانم ندارد یک سفر؛

با نگاه ماه تو فانوس روشن می کنم,

دست می گیرم من آن را, می کنم از شب گذر.»

مضامین شعرش بیشتر عاشقانه است؛ اما به دغدغه های معلولان هم می پردازد: «اوایل بیشتر غزل می گفتم؛ اما اخیراً شعر سپید را انتخاب کرده ام. عموماً هم مضامین شعر های من عاشقانه است؛ اما از دغدغه های معلولان هم حرف می زنم. خیلی دلم می خواهد چه در شعر و چه در نثر, نشان دهم که معلولان هم می توانند کار های زیادی انجام دهند؛ اما باید بستر انجام آن کار ها فراهم شود. این مستلزم فرهنگسازیست که به جامعه آگاهی داده شود که فرد معلول فقط از یک ناحیه نقص عضو دارد؛ بنا بر این نباید او را به علت داشتن این نقیصه جسمی کنار گذاشت.»

با دست هایی خالی, دنیایمان را می سازیم و با صدایی رساتر از هر فریاد, گوش دنیا را از پژواک آرزو هایمان کر می کنیم.

ما, راهی قله های مقصد آرزو, امید را توشه ی راهمان, آفتاب را مهمان دیدگان تاریکمان و اراده ی پولادینمان را عصای پا های ناتوانمان می کنیم و با گوش جانمان طنین عشق را مهمان قلبمان می کنیم.

راه پر پیچ و خم است و دشوار, باکی نیست از زمین خوردن که در این مسیر, با هر زمین خوردن, قویتر می شویم.

ما, زخم خورده ی موانع راه, روزی قله را فتح خواهیم کرد و آرزو هایمان را با تمام وجود, در آغوش خواهیم کشید.

ما می توانیم, می شنویم, می بینیم.

........ورزشی

* نگاهی به نشست ستاد بازی های پارا آسیایی جوانان

نشست بیست و پنجم از سلسله نشست های بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، پارا آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ و پارا آسیایی جوانان بحرین ۲۰۲۱، به میزبانی کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

با توجه به اعلام کمیته پارالمپیک آسیا در خصوص برگزاری بازی های پارا آسیایی جوانان که ۱۰ تا ۱۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ به میزبانی کشور بحرین برگزار خواهد شد، دستور جلسه این نشست از ستاد بازی ها به بررسی شرایط کنونی ورزشکاران زیر ۲۰ سال به عنوان گروه هدف این مسابقات اختصاص داشت.

در این خصوص تصویب شد برنامه ریزی به جهت استعداد یابی از این گروه سنی با دو هدف کوتاه مدت ( بازی های پارا آسیایی جوانان بحرین ۲۰۲۱ ) و بلند مدت ( با چشم انداز بازی های آتی پارا آسیایی و پارالمپیک) انجام شده و در همین زمینه به زودی نشست هایی تخصصی با حضورنمایندگان فدراسیون ها و انجمن هایی که رشته های آنها در این بازی ها حضور دارند برگزار و ماحصل این نشست ها پس از جمع بندی نهایی در ستاد بازیها مطرح و جهت اجرا تصویب شود.

ایران تا کنون در سه دوره بازی های پارا آسیایی جوانان حضور یافته و با توجه به مشخص شدن میزبان دور آتی، جهت حضور در این رویداد برنامه ریزی می کند.

* با دویدن منظم از مهم‌ترین علت نابینایی پیشگیری کنید

ورزش منظم، فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد و این افزایش فعالیت، به کاهش خطر عفونت و التهاب در چشم می انجامد.

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در شماره اخیر نشریه بین المللی بیماری‌های چشم منتشر شد دویدن منظم، خطر ابتلاء به آب مروارید را کاهش می دهد. ورزش منظم، با تقویت دفاع آنتی اکسیدانی بدن در برابر تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد، از عدسی چشم مراقبت می کند به نحوی که یک ساعت دویدن در روز، به طور منظم، خطر کاتاراکت را تا ۲ درصد کاهش می دهد.

محققان دریافتند ورزش منظم همچون دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی احتمال ابتلاء به آب مروارید را دست کم ۱۰ درصد کاهش می دهند.

.........حوادث

زن جوان شوهرش را به قتلگاه کشاند/ مقتول گمان می کرد به خانه رمال آمده است

خراسان نوشت: سپیده دم نوزدهم تیر جاری، جسد مرد ۴۴ ساله‌ای درون دو کیسه گونی بزرگ در حاشیه جاده روستای سالارآباد مشهد کشف شد. با حضور قاضی ویژه قتل عمد در محل مذکور مشخص شد که خودروی خون‌آلود پژو ۴۰۵ متعلق به مقتول نیز روز قبل از کشف جسد در یکی از کوچه‌های فرعی شهرک شهید رجایی مشهد پیدا شده است

با مشخص شدن علت مرگ این مرد که با ضربات میله آهنی به ناحیه سر و پیچاندن سیم فلزی به دور گردن به قتل رسیده بود، تحقیقات گسترده‌ای از سوی کارآگاهان آغاز شد. طولی نکشید که کارآگاهان با استفاده از توان علمی و تخصصی به سرنخ‌هایی رسیدند که نشان می‌داد همسر مقتول از ماجرای جنایت اطلاع دارد چرا که او وقتی خودروی خون آلود شوهرش را روز قبل از کشف جسد در کلانتری مشاهده کرد، بسیار خونسرد بود و عکس العملی ناشی از نگرانی از خود بروز نداد. همین موضوع از دید کارآگاهان زبده آگاهی دور نماند.

به همین دلیل کارآگاهان  همسر ۴۰ ساله مقتول را با شگردهای فنی مورد بازجویی و ردیابی غیرمحسوس قرار دادند و به سرنخ‌هایی از یک قاتل با آرزوهای واهی و دور و دراز رسیدند. چرا که تجربیات ارزنده و اقدامات پلیسی کارآگاهان نشان می‌داد، جوان ۲۷ ساله‌ای در ماجرای این جنایت وحشتناک نقش دارد.

این در حالی بود که بررسی دوربین‌های معابر شهری هنگام رها کردن خودروی مقتول در یکی از کوچه‌های شهرک شهید رجایی نیز این فرضیه پلیسی را به اثبات می‌رساند. از سوی دیگر نیز تحقیقات غیرمحسوس از آشنایی یک جوان با مشخصات قاتل مد نظر پلیس با همسر مقتول حکایت داشت که از حدود دو سال قبل با ترفندی خاص خود را به همسر مقتول نزدیک کرده بود تا بتواند نقشه شوم خود را اجرا کند؛ بنابراین  کارآگاهان وارد عمل شدند و این جوان را که دیگر هویتش برای پلیس لو رفته بود در یک عملیات هماهنگ و ضربتی به دام انداختند.

متهم این پرونده جنایی که همه نقشه هایش را نقش بر آب می‌دید و اطمینان داشت که دیگر راه گریزی ندارد، قتل مرد پژوسوار را به گردن گرفت و گفت: می‌دانستم او بعدازظهرها مسافرکشی می‌کند چرا که از دو سال قبل به موقعیت اجتماعی او پی بردم. روز حادثه نیز در پوشش مسافر به مکان‌های تردد او رفتم و خودرواش را به طور دربستی اجاره کردم، اما گفتم یک کیسه بار گندم دارم که باید در صندوق عقب بگذاریم با این بهانه او را به خانه مجردی ام در شهرک شهید رجایی کشاندم و ابتدا با میله آهنی ضرباتی به سرش زدم سپس با سیم فلزی خفه اش کردم.

متهم ۲۷ ساله ادامه داد: چند ساعت جسد را در خانه گذاشتم چرا که همسایه روبه رویی به خاطر بی خوابی که به سرش زده بود هر چند دقیقه یک بار به داخل کوچه می‌آمد و من نمی‌توانستم جسد را بیرون ببرم!

  در حالی که بخش زیادی از اعترافات این متهم جوان با چگونگی وقوع جنایت مطابقت داشت، اما کارآگاهان و قاضی پرونده یقین داشتند که او به تنهایی این قتل را انجام نداده است و همدست دیگری دارد.

به همین دلیل کارآگاهان بار دیگر شیوه‌های تخصصی را به کار گرفتند و دریافتند که در روز حادثه برادر ۲۳ ساله متهم به قتل نیز در آن «لانه مجردی» حضور داشته است. این گونه بود که با هماهنگی قضایی، یاسین (برادر متهم) نیز دستگیرشد و مورد بازجویی قرار گرفت. او که در ابتدا حتی حضورش در مشهد را انکار می‌کرد وقتی در برابر شواهد و دلایل مستند قرارگرفت به ناچار نقش خود در ارتکاب این جنایت وحشتناک را پذیرفت و پرده از راز هولناک دیگری نیز برداشت. او گفت: من و برادرم با کمک یکدیگر ضربات میله فلزی را زدیم و سپس دو نفری دو سر سیم را کشیدیم تا خفه شد. سپس جسد را به جاده خارج از شهرک شهید باهنر بردیم و در حاشیه جاده روستایی رها کردیم، اما همسر مقتول، شوهرش را به خانه مجردی برادرم کشاند و بعد از آن که ما دست و پای شوهرش را بستیم از آن جا رفت و ...

گزارش ها حاکی است، وقتی همسر مقتول که به طور ویژه تحت نظر کارآگاهان بود، به نقش خودش در این جنایت فجیع اعتراف کرد، کارآگاهان با دستور قاضی احمدی‌نژاد، سراغ «سجاد-ی» (متهم اصلی) رفتند و دوباره او را در تنگنای سوالات فنی قرار دادند. او که دیگر چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت گفت: از دو سال قبل وقتی فهمیدم مقتول ثروت خوبی دارد دچار وسوسه‌های شیطانی شدم و نقشه‌های زیادی را برای تصاحب اموالش طرح کردم، اما نقشه من زمانی وارد مرحله اجرا شد که متوجه شدم همسر مقتول نیز با خودروی مدل بالا در تاکسی تلفنی کار می‌کند. به همین دلیل نقشه‌ای اساسی طرح کردم تا این که بالاخره موفق شدم به عنوان مسافر سوار خودروی همسر مقتول شوم و این گونه باب آشنایی با او را باز کردم تا از این طریق به ثروت برسم و با توسل به راه‌های گوناگون بالاخره بخشی از اموالش را تصاحب کنم!این آشنایی را به هر طریق ممکن حفظ کردم وادامه دادم تا این که در نهایت تصمیم به قتل مرد پژوسوار گرفتم با خودم فکر می‌کردم بعد از مرگش می‌توانم وارد زندگی زن ۴۰ ساله شوم و بدین ترتیب مال و اموالش را به دست آورم چرا که تا زمانی که آن مرد زنده بود، کاری از دست من ساخته نبود! خلاصه با ترفندی خاص از همسر او خواستم او را به بهانه رفتن نزد یک رمال کار کشته، به منزل مجردی ام بکشاند! او هم خواسته ام را پذیرفت و به بهانه گرفتن «دعا» برای فرزندش، سوار بر پژوی شوهرش شد و به خانه من آمد. من هم که از قبل همه نقشه را برنامه ریزی کرده بودم با این شگرد که شما برای سرقت به این جا آمده اید! باید با پلیس تماس بگیرم! شوهر او را به داخل خانه کشاندم! او هر چه می‌گفت به دنبال رمال می‌گردد! من توجهی نمی‌کردم! سپس به بهانه این که فرار نکند از برادرم کمک خواستم و با طناب دست و پاهایش را بستیم. بعد به او گفتم هر چه پول و طلا و کارت بانکی داری به من بده! او التماس می‌کرد که رهایش کنیم واو هر چه پول و طلا بخواهیم به ما می‌دهد! ولی التماس هایش فایده‌ای نداشت! به او گفتم همسرت را به خانه بفرست تا پول و طلا بیاورد! و با این بهانه همسر او را با خودروی خودش به خانه رساندم و خودم به شهرک شهید رجایی بازگشتم! دقایقی بعد هم او را به قتل رساندیم و جسدش را سپیده دم در کنار جاده روستایی انداختیم. گوشی تلفن او را در پارک و خودرواش را در یکی از کوچه‌های شهرک شهید رجایی رها کردم تا سارقان آن را ببرند و پلیس دزدان را قاتل مرد پژوسوار بداند که این گونه نشد!

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *