شناسه خبر: 21335 منتشر شده در مورخ: 1399/4/28 ساعت: 18:36 گروه: اجتماعی  
چگونگی بازگشایی مدارس استثنایی در سال جاری تحصیلی + فایل صوتی
گفتگو با معاون برنامه ریزی آموزشی توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی

چگونگی بازگشایی مدارس استثنایی در سال جاری تحصیلی + فایل صوتی

بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی، از دغدغه های این روزهای دانش آموزان و والدین آنهاست. برای آگاهی از شرایط تشکیل کلاسهای حضوری ، گفتگوی ما را با معاون برنامه ریزی آموزشی، توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بخوانید.

به گزارش ایران سپیدمجید هداوند در این باره می گوید: بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، 15 شهریور جهت بازگشایی سال تحصیلی 1399-1400 تعیین شده است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم در این زمینه اقداماتی را انجام خواهد داد. در این رابطه دستورالعمل بازگشایی مدارس استثنایی را پیشنهاد داده ایم که در دستورالعمل وزارتخانه یا به شکل مجزا به استانها ارسال شود. خلاصه دستورالعمل این است که خواسته ایم یک شورای برنامه ریزی و اجرایی در استان با حضور رئیس اداره و کارشناسان ذیربط تشکیل شود. وظایفی را هم برای این شورا پیش بینی کرده ایم از جمله ساماندهی نیروی انسانی، پیش بینی مقدمات اجرایی برای رفع مشکلات و جلسات آموزشی جهت مدیران، معلمان و احیانا اولیاء در قالب یک تقویم اجرایی خاص. در این دستورالعمل یک الزاماتی را پیش بینی کرده ایم از جمله اینکه پروتکلهای بهداشتی به طور کامل رعایت شود به ویژه اگر قرار باشد نوآموزان حضور یابند. همچنین خواسته ایم به بحث تفاوتهای فردی توجه شود؛ برنامه هفتگی متناسب با روزهای حضور دانش آموز پیش بینی شود؛ دانش آموزانی که بیماریهای خاص و زمینه ای و مشکلات شدید رفتاری یا معلولیت شدید جسمی حرکتی دارند؛ والدینی که کم سواد هستند و دانش آموزانی که وسیله ارتباطی هوشمند ندارند شناسایی  و اعلام شوند. در خصوص محتوای آموزشی شبکه شاد هم خوشبختانه کارهای نهایی   کانال محتوای شاد انجام شده و به زودی با کمک استانها شروع به بارگذاری محتواهای آموزشی خواهیم کرد. از شبکه شاد برای انجام فعالیتها و تکالیف درسی دانش آموزان با نظارت و هدایت والدین استفاده خواهیم کرد. بعلاوه اگر کلاسها هم دایر شود شبکه شاد به عنوان یک آموزش مکمل مورد تأکید ماست. در این دستورالعمل بحث خدمات توانبخشی در دوره های مختلف پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه، مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده و مراکز مشکلات ویژه یادگیری دقیقا تفسیر و توضیح داده شده است.

س: با تقسیم بندی استانها و شهرها به سه وضعیت قرمز، زرد و سفید، مدارس در هر یک از این وضعیتها به چه شیوه ای فعالیت خواهند داشت؟

ج: محتمل ترین وضعیت در استانها وضعیت زرد است که در هر گروه و هر دوره تحصیلی توضیح داده ایم به چه شیوه ای فعالیت داشته باشند. اگر وضعیت سفید باشد که روال عادی کلاسها را خواهیم داشت و اگر زرد باشد که به شکل نیمه حضوری خواهد بود در شکل نیمه حضوری، بعضی از گروهها دو روز در هفته کلاس حضوری و یک روز آموزش مجازی خواهند داشت و بعضی از گروهها به خصوص در پایه اول به سه روز کلاس حضوری توصیه شده است. خدمات آموزشی؛ توانبخشی و تربیتی ما در هیچ یک از این شرایط تعطیل نخواهد شد. و همه برنامه ها به اتمام خواهد رسید. قبل از شروع مدرسه هم مانور بازگشایی را خواهیم داشت و تأکید شده دانش آموزانی که برای اولین بار در مدرسه حضور می یابند در مقطع پیش دبستانی و پایه اول حتما با معلمین آشنا شوند تا بتوانند ارتباط مناسب را برقرار کنند. در ضمن مدیران باید آمادگی تغییر وضعیت را داشته باشند و حتی در وضعیت قرمز تأکید شده بسته های آموزشی ؛ آموزش فضای مجازی و فعالیتهای مداخله ای را با نظارت دقیق پیگیری کنند.

 چندی پیش مسئولان آموزش و پرورش استثنایی با آقای الحسینی مسئول شبکه شاد جلسه ای داشتند هداوند در باره دستاوردهای این جلسه می گوید: این جلسه با آقای الحسینی مدیر برنامه شاد وزارتخانه و یکی از کارشناسان همراه اول بود که خوشبختانه مشکل دوره پیش دبستانی و متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای قرار شد حل شود.نرم افزار گویاساز دانش آموزان با آسیب بینایی هم راه اندازی خواهد شدهمچنین قرار شد . یکی از همکاران عضو کارگروه برنامه شاد شود.  همکاران توانبخشی هم قرار شد به شبکه شاد دسترسی پیدا کنند علاوه بر آن همکاران مراکز مشکلات یادگیری و معلمین رابط و تلفیقی هم تا اول مهر در مدارس پذیرا امکان دسترسی به شبکه شاد را پیدا خواهند کرد تا بتوانند با دانش آموزان تلفیقی و فراگیر ارتباط برقرار کنند در این جلسه حدود 12-13 مشکل در مورد شبکه شاد طرح و برطرف شد.

گفتگو با مجید هداوند معاون توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *