شناسه خبر: 21330 منتشر شده در مورخ: 1399/4/28 ساعت: 11:31 گروه: اجتماعی  
فضای فکری جامعه در مواجهه با معلولان ذهنی مناسب‌سازی شود

فضای فکری جامعه در مواجهه با معلولان ذهنی مناسب‌سازی شود

مدیرکل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه برای بهبود شرایط زندگی مددجویان بهزیستی باید فضای فکری جامعه مناسب‌سازی شود، گفت: باید فرهنگ عمومی مردم در مواجهه با افراد دارای نیازهای خاص تغییر کند

به گزارش ایران سپید سیدمنتظر شبر، مشاور رئیس و مدیرکل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که برای بهتر زیستن آسیب‌دیدگان اجتماعی و گروه‌های هدف بهزیستی از جمله معلولان چه باید کرد؟ گفت: در بحث فعالیت‌های فرهنگی، سازمان‌ها دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دارند. در بیشتر سازمان‌ها گروه هدف برنامه‌های فرهنگی درون‌سازمانی کارکنان و پرسنل آن سازمان هستند اما در بهزیستی گروه هدف بزرگی شامل افرادی با انواع معلولیت‌ها، زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و ... داریم؛ اقدامات فرهنگی برون‌سازمانی ما نیز افکار عمومی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همانطور که به دنبال مناسب‌سازی فضای فیزیکی جامعه برای معلولان هستیم، باید به دنبال مناسب‌سازی فضای فکری برای همه اقشار تحت حمایت بهزیستی باشیم و فضای فکری جامعه را برای پذیرش افراد دارای نیازهای ویژه مناسب‌سازی کنیم. بخش زیادی از مددجویان بهزیستی نیازمند حمایت‌های ویژه اجتماعی هستند و باید مناسب‌سازی فکری اجتماعی را برای این گروه‌ها در سطح جامعه انجام دهیم.

شبر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی سعی می‌کند با دیپلماسی افکار عمومی به این هدف برسد، گفت: تصحیح افکار عمومی برای مواجهه درست با آسیب‌دیدگان اجتماعی و معلولان بسیار مشکل است و بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند چنین رشد فرهنگی عظیمی را به وجود بیاورد. البته خدمت به معلولان فقط وظیفه سازمان بهزیستی نیست و هر دستگاهی که بتواند باید در این خصوص کمک کند.

سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگ عمومی مواجهه با معلولان را ارتقا دهند
وی اضافه کرد: از فرهنگ نحوه فرزندخواندگی گرفته تا کمک به سالمندان، پذیرش بانوان آسیب‌دیده اجتماعی و ... باید اصلاح شود. در حال حاضر سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی با سازمان بهزیستی برای انجام مأموریت‌های این سازمان همکاری می‌کنند. در گذشته محلی به عنوان پرورشگاه وجود داشت اما اکنون با کمک خیرین و بخش خصوصی مراکز شبه‌خانواده را داریم که خانه کودکان و نوجوانان نامیده می‌شود. قطعاً همچنان که NGO ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در بهبود کیفیت ارائه خدمات به گروه‌های هدف بهزیستی نقش مؤثری داشته‌اند و بازوهای اجتماعی بهزیستی بوده‌اند در اصلاح فکری و فرهنگی جامعه هم‌ می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور که ۱۵ سال سابقه کار در بهزیستی را دارد، در پاسخ به این سؤال که در مواجهه با کدام یک از گروه‌های مددجوی بهزیستی نیاز به اصلاح افکار و رفتار بیشتری در مردم وجود دارد؟ گفت: یکی از ناراحت‌کننده‌ترین رخدادهایی که موجب شد به شدت به فکر فرو بروم فیلم‌هایی بود که طی ماه‌های اخیر از مسخره کردن معلولان ذهنی دیدم. عده‌ای با لباس بیمارستان به سراغ معلولان ذهنی در بازار رفته بودند و به بهانه اینکه آنها کرونا دارند آنها را مسخره می‌کردند. دیدن این صحنه‌ها بسیار دردآور بود.

باید فرهنگ عمومی مردم در مواجهه با افراد خاص تغییر کند
وی افزود: باید کار فرهنگی قوی در خصوص رفتار درست مردم با معلولان ذهنی و روانی صورت گیرد. بعد از پخش این فیلم‌ها بسیاری با من تماس گرفتند و خواستار واکنش جدی بهزیستی شدند. ما از مراجع قضائی این مسائل را پیگیری می‌کنیم اما از نظر قانونی چون در جایگاه مدعی‌العموم نیستیم، صلاحیت شکایت کردن از این افراد را هم نداریم. البته با پیگیری و مجازات یک یا چند نفر عملاً اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و لازم است فرهنگ عمومی مردم در مواجهه با افرادی که ویژگی‌های خاصی دارند تغییر کند.

شبر با ابراز تأسف شدید از واکنش مردم به آزار یک فرد معلول ذهنی، گفت: برخی از مردم حاضر در صحنه در مواجهه با چنین اتفاق‌هایی، که کرامت انسانی یک انسان زیر سؤال می‌رود، می‌خندیدند. همه ما موظف به اصلاح نگاه جامعه در این زمینه هستیم به ویژه اینکه چنین رفتارهایی با آموزه‌های دینی و فرهنگی ما به شدت مغایرت دارد و باید با مناسب‌سازی فکری جامعه به بهسازی زندگی عموم مددجویان کمک کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *