شناسه خبر: 21297 منتشر شده در مورخ: 1399/4/23 ساعت: 23:55 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 24 تیر 1399

روزنامه سه شنبه 24 تیر 1399

پروژه مهر، برنامه سنجش و کیفیت بخشی به شبکه شاد - زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد سال ۹۹ اعلام شد - نقش کاردرمانی در اتاقهای بازی مدارس برای افزایش مهارت جهت یابی - خطر انتقال کرونا از افرادی که ماسک نمی زنند - شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش سوم» - شرکت سه رشته ورزش نابینایان در مسابقات پارا آسیایی جوانان - صحنه سازی برای قتل عمه/ از پدربزرگ و عمویم کینه‌ داشتم

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 24 تیر 1399

22 ذی القعده  1441

14 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6462

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........  

پروژه مهر، برنامه سنجش و کیفیت بخشی به شبکه شاد

زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد سال ۹۹ اعلام شد

نقش کاردرمانی در اتاقهای بازی مدارس برای افزایش مهارت جهت یابی

خطر انتقال کرونا از افرادی که ماسک نمی زنند

شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش سوم»

شرکت سه رشته ورزش نابینایان در مسابقات پارا آسیایی جوانان

صحنه سازی برای قتل عمه/ از پدربزرگ و عمویم کینه‌ داشتم

.........ویژه

* پروژه مهر، برنامه سنجش و کیفیت بخشی به شبکه شاد

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد. 

دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه پروژه مهر، طرح سنجش و شبکه شاد سه محور  اصلی فعالیت های حال حاضر  سازمان آموزش و پرورش استثنایی است اظهار داشت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان تاکنون  نزدیک به 150 هزار نفرنوبت گیری انجام شده است که از این تعداد بیش از 13 هزار نفر مورد سنجش قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه در برنامه سنجش پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان هدف‌گذاری شده است اظهار داشت: فعالیت پایگاه های سنجش تابع اعلام نظر ستاد ملی کرونا است و تا زمانی که این ستاد اعلام نکرده است فعالیت این پایگاه ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در برنامه سنجش سلامت رصد مدیریتی باید قوی تر باشد و شبکه سازی در ستاد و کنترل روزانه استان ها  جهت مداخلات موثر باید مدام پیگیری  و انجام شود.

معاون‌وزیر در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل نحوه بازگشایی مدارس و آماده سازی مدارس استثنایی  تدوین شده است اظهار داشت:  یکی از ویژگی های این دستور العمل داشتن سناریو برای وضعیت  مختلف سفید، زرد و قرمز در ایام کرونا و انتقال سریع به وضعیت های مختلف است.

وی افزود: مبنای نظری بازگشایی مدارس در ایام کرونا روش پسا برنامه‌ریزی  که در این روش ارزیابی پیشینی از کار پسینی انجام  می‌شود. این روش با دو رویکرد برنامه‌ریزی فرض بنیاد و  ادامه داشتن شرایط آموزش در هر شرایطی و داشتن سناریو برای آن شرایط و رویکرد تکنیک پابرجا با تاکید بر عدم تعطیلی هیچ ماموریتی از مأموریت های آموزش و پرورش انجام می‌شود.

وی افزود: روسای ادارات تک تک مدارس را برای بازگشایی مدارس رصد کنند و با رویکرد تعاملات گرم پیگیر اجرایی شدن  دستورالعمل بازگشایی مدارس باشند

وی تصریح کرد: هفته منتهی به شروع مدارس، مانور بازگشایی مدارس برگزار خواهد شد.

حسینی خواستار استفاده بهینه از ظرفیت شبکه شاد شد و اظهار داشت: مناسب سازی شبکه شاد برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه در حال انجام است و با اهتمام همه استان ها محتواهای آموزشی مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در حال تولید  است.

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه  باید گفتمان غالب پیرامون سیاست های آموزش و پرورش استثنایی بوجود بیاید‌ اظهار داشت: در راستای اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی، روسای ادارات با استفاده از ظرفیت رسانه ها به تبیین سیاست های آموزش و پرورش استثنایی بپردازند.

.........اخبار روز

* زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد سال ۹۹ اعلام شد

براساس اعلام مورخ ۲۳ تیرماه ۹۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمان برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز، روز پنج شنبه ۹ مرداد سال ۹۹ و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ مردادماه ۹۹ تعیین گردید و سایر آزمون‌ها شامل آزمون سراسری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی فنی و حرفه ای طبق برنامه زمانی قبلی اعلام شده برگزار خواهد شد.

* هزینه تست کرونا اعلام شد

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت:

برخی آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هایی در ذهن مردم هستند، در حالی که انجام این تست‌ها لزومی ندارد.

هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدوداً بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و تفسیر آن فقط از طریق پزشک متبحر و مطلع از دستورالعمل های وزارت بهداشت است.

در مورد تست مولکولی کرونا (PCR) هم هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی هم در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود، تست رایگان است.

* رکوردزنی تماس‌های اورژانس در ایام کرونا

معتمدی، معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران درباره تعداد تماس‌هایی که روزانه با مرکز اورژانس تهران گرفته می شود، گفت: روزانه حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تماس با مرکز اورژانس تهران گرفته می شود که این تعداد در زمان شیوع بیماری به ۵۰ هزار تماس رسید و رکورد عجیبی بود.

* ارزیابی وال استریت ژورنال از توافق ایران - چین / کاهش فشار اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی درباره توافق جامع ایران و چین نوشت: تهران و پکن در تلاش هستند تا یک مشارکت گسترده استراتژیک را برای کاهش فشارهای اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور پایه ریزی کنند؛ توافقی که همچنین ایران را از انزوای اقتصادی ناشی از تحریمهای آمریکا خارج خواهد کرد.

* کرونا از طریق گوش انسان منتقل نمی‌شود

حمید سوری، اپیدمیولوژیست:

 براساس آخرین تحقیقات و مطالعات انجام گرفته توسط دانشمندان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا از طریق گوش وارد بدن انسان نمی شود و  بیماری و انتشار آلودگی از طریق گوش امکان پذیر نیست.

 ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی و بزاق دهان،  بینی و چشم انسان می تواند از فرد آلوده به دیگران منتقل شود./باشگاه خبرنگاران

..........گفتگوی ویژه

* نقش کاردرمانی در اتاقهای بازی مدارس برای افزایش مهارت جهت یابی:

چندی پیش جلسه ای بین رؤسای انجمن کاردرمانی و آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد. محمد رضا اسدی، نائب رئیس انجمن کاردرمانی در باره نتایج این جلسه می گوید: موضوع اصلی جلسه بررسی مشکلات در زمینه های کاری همکاران توانبخشی و هم بررسی زمینه های تداوم همکاریهای گذشته بود. ما چندین راهکار را در نظر گرفتیم که  مهمترین آن یکی این بود که کارهایی پژوهشی برای ارتقای برنامه های توانبخشی جامعه هدف آموزش و پرورش استثنایی یعنی دانش آموزان معلول انجام دهیم و محتواهایی در فضای مجازی تولید کنیم برای اینکه جامعه هدف به خدمات این حوزه دسترسی داشته باشند یکسری برنامه ها هم قرار شد خود انجمن برای معرفی حوزه های کاری خود از طریق گرفتن سرباز معلمانجام دهد  که قرار شد زمینه اداری آن را خود آموزش و پرورش پیگیری کند و ما هم کارشناسان توانبخشی را آگاه کنیم تا در این زمینه ها فعالیت داشته باشند. همچنین در زمینه توسعه مشارکتها هم که یکی از راهبردهایی است که در بحثهای تحولی آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد قرار شد از طریق جذب نیروهایی که داوطلبانه بتوانند با آموزش و پرورش همکاری کنند سهمی داشته باشیم. صحبتهایی هم به صورت اختصاصی در زمینه مشکلاتی که کودکان اوتیسم در مدارس دارند طرح شد و هم مسائلی که مربوط به دانش آموزان کم بینا و نابینااست.

 . یکی از مواردی که ریاست سازمان در باره آن از انجمن کمک خواست این بود که تجهیزات توانبخشی را ارزیابی کنیم که چه تجهیزاتی الان متناسب با نیاز جامعه هدف وجود دارد. مع الوصف بین استانداردهای خود سازمان و نسبت همکاران توانبخشی موجود و دانش آموزان تفاوت فاحشی وجود دارد. استانداردی که خود آموزش و پرورش اعلام می کند یک به 25 است اما در حال حاضر کل نیروهای توانبخشی که در کشور هستند 370 نفر است . در حالیکه به 2000 نفر نیاز هست. مورد دیگر برگزاری دوره های بازآموزی است که انجمن کما فی السابق در این زمینه فعال خواهد بود. در این جلسه آموزش و پرورش استثنایی قول داد که 900 نیروی جدید در زمینه توانبخشی جذب کند تا کیفیت این خدمات بالا برود.

س: در مدارس نابینایان ، اتاقهای بازی برای تقویت مهارتهای حسی و حرکتی دانش آموزان در نظر گرفته شده است،کاردرمانی در این زمینه چه نقشی دارد؟

ج: در بحث خدمات جسمانی در رشته کاردرمانی یکی از خدماتی که به یک گروه از جامعه هدف داده می شود  خدماتی است که به کم بینایان و نابینایان شدید داده می شود. یکی از مشکلات این گروه جهت یابی است و نیاز به تحریک پذیریهای حسی بیشتر. در این زمینه یکی از کارهایی که باید انجام شود استفاده از اتاقهای بازی است. که آموزش و پرورش در مدارسی که تعدادش در استانهای مختلف محدود است این اتاقها را تعبیه کرده. بعضی از عزیزان کاردرمانگر ما هم در کلینیکهای خود به صورت پراکنده این فعالیت را انجام می دهند اما در دو مرکز بسیار بزرگ بهزیستی و استثنایی یعنی مرکز خزائلی و مرکز رودکی این فعالیت از قدیم تا حال حاضر انجام می شود. ما هم باید از طریق سرباز معلم به آموزش و پرورش کمک کنیم و اینکه نیروهای طرحی ما فعالیتهای خیرخواهانه خود را در آنجا انجام دهند و هم نیروهای داوطلبی داشته باشیم که در این سازمان خدماتی را انجام دهند کما اینکه خیلی از خدمات هم به صورت پراکنده از طریق خرید خدمت در استانهای به ویژه محروم در حال انجام است. اما این خدمات کفایت لازم را ندارد چون تعداد فارغ التحصیلان توانبخشی کم است و ما به عنوان انجمن کاردرمانی باید در زمینه خدمت در این حوزه خاص انگیزه ایجاد کنیم. 

 

..........سلامت و بهداشت

* خطر انتقال کرونا از افرادی که ماسک نمی زنند: معاون وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک جهت کنترل ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: اگر فردی را دیدید در جمعی ماسک نزده، بدانید می تواند خطر بزرگی برای شما باشد، حتی اگر شما ماسک زده باشید.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: ویروس کرونا هنوز واکسن ندارد. همچنین این ویروس درمان دارویی مشخصی ندارد.

وی ادامه داد: برای کنترل ویروس کرونا یک راه حل بسیار ساده، موثر و عملی وجود دارد و آن هم زدن ماسک است؛ اما چه نوع ماسکی بزنیم؟ نوع و جنس ماسک مهم نیست، اما زدن ماسک و استفاده صحیح از آن بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: برای احترام به سلامت دیگران، خود و خانواده تان استفاده از ماسک را جدی بگیرید.

شناسایی کرونا در هوای محیط های بسته فاقد تهویه: رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از شناسایی ویروس کرونا در هوای محیط های بسته فاقد تهویه مناسب در شهر تهران خبر داد.

به نقل از ایسنا، دکتر عباس شاهسونی ضمن اعلام اینکه نتایج اولیه پروژه تحقیقاتی مشترک بین وزارت بهداشت، دانشکده بهداشت و ایمنی و پژوهشکده گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان دهنده شناسایی ویروس کرونا در هوای محیط های بسته ای نظیر بازار بزرگ تهران و شعب یکی از بانک های شهر تهران است، از همه مردم خواست از ماسک های مناسب استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، شاهسونی با اشاره به نتایج این طرح از هموطنان درخواست کرد: حضور غیر  ضروری خود در فضاهای بسته و پر تجمع نظیر مراکز خرید را به حداقل ممکن برسانند.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک های سوپاپ دار به هیچ وجه توصیه نمی شود و افرادی که از این ماسک ها استفاده می کنند در صورت ابتلا ویروس را در هوا منتشر می کنند و باعث آلودگی سایر افراد می شوند.

 

............آهنگ و درنگ

* شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش سوم»: با آنچه که تا کنون از ویژگی‌های مدیریتی پیرنیا خواندیم، به سادگی می‌توان دریافت که این برنامه‌ساز نابغه، سعی داشته در طول فعالیت رادیویی خود، موسیقی مطلوب هر نوع سلیقه‌ای را فراهم کند. در زمان تولید گل‌های رنگارنگ، ارکستر «گل‌ها» بزرگ و بزرگ‌تر شد و از حالت «تک‌صدایی» بیرون آمد. جواد معروفی آهنگ را به‌تدریج و تا حدی که گوش شنونده‌ی ایرانی آمادگی داشت به‌صورت چند صدایی می‌نوشت و قطعات به رهبری روح‌الله خالقی اجرا می‌شد‌. در واقع «برگ سبز»، «شاخه گل» و «گل‌های صحرایی» برنامه‌های دیگری بودند که به بخش‌«گل‌ها» تنوع و جاذبه می‌بخشیدند. «برگ سبز»، از جمله برنامه‌های اقماری گل‌ها بود که مخاطبان خاصی داشت و در فضایی متفاوت از سایر برنامه‌های گل‌ها تولید می‌شد.

“چشم بگشا که جلوه‌ی دلدار/ در تجلی‌است از در و دیوار/ این تماشا چو بنگری گویی/ لیث فی‌الدار غیره دیّار”. این دو بیت را که به عطار نیشابوری منسوب شده، قدیمی‌ها حتماً به خاطر می‌آورند. دو بیتی که برنامه «برگ سبز»، از سری برنامه‌های گل‌ها، همیشه با آن شروع می‌شد. «برگ سبز» برنامه‌ای با اشعاری عرفانی بود که با صدای خواننده در شب‌های جمعه اجرا می‌شد. در آغاز برنامه گوینده دو بیت بالا را می‌خواند. این مجموعه شامل ۴۸۱ برنامه بود که هریک با مدت زمان ۲۰ تا ۴۵ دقیقه، به دکلمه و آواز اشعار عارفانه‌ی شاعران بزرگ ایران با همراهی موسیقی اختصاص‌داشت. برگ سبز از هرگونه تصنیف یا ترانه‌‌ی روز دوری‌جسته و بیش‌تر در جستجوی ارائه‌ی اندیشه‌ها و تصاویر عرفانی در ادبیات فارسی و موسیقی سنتی ایرانی بود.

پیرنیا که یکی از ارادتمندان مولا علی (ع) بود، در پایان برنامه این جمله را منظور کرده بود: «این هم برگ سبزی بود،‌ هدیه درویش‌، علی نگهدارتان».

«شاخه گل» برنامه‌ای 15 دقیقه‌ای بود که به معرفی کوتاه یک شاعر، ذکر چند بیت از اشعار او و اجرای یکی از ترانه‌های «گل‌های رنگارنگ» می‌پرداخت.

«گل‌های صحرایی» هم برنامه‌ای ویژه‌ی معرفی آهنگ‌های محلی ایران بود. پیرنیا در “یک شاخ گل”، هر برنامه را با مضمونی مستقل در‌نظر‌گرفت و در هر قسمت، به معرفی یکی از شاعران کلاسیک یا معاصر پرداخت. یک شاخ گل، در ۴۶۵ برنامه که طول زمانی هریک از ۱۲ تا ۱۸ دقیقه بود، به معرفی شاعرانی چون “وحشی بافقی”، “پروین اعتصامی”، ” ملک الشعراء بهار” و “پروین دولت آبادی” پرداخت.

در نهایت “گلهای صحرایی” در ۶۴ برنامه، این فرصت را به مخاطبان داد تا در اجراهای ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای، با موسیقی محلی مناطق و قومیت‌های مختلف ایران آشنا‌شوند. آهنگ‌هایی که از اقصی نقاط ایران جمع‌آوری‌شده و در دستان چیره‌ی آهنگ‌سازان بزرگی چون خالقی و معروفی، برای ارکستر تنظیم می‌شدند. اهتمام بزرگان موسیقی بر تنظیم ارکسترال ترانه‌ها و نغمات محلی ایرانی و پخش آنها از رادیو، برای نخستین بار این نغمات را که تا به آن روز در چارچوب جغرافیای یک ناحیه محبوس بودند، به گوش تمام فارسی زبانان رساند. «ادامه دارد»

 

........ورزشی

* شرکت سه رشته ورزش نابینایان در مسابقات پارا آسیایی جوانان

نایب رئیس فدراسیون نابینایان از شرکت سه رشته گلبال، شنا و دو و میدانی در مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین خبر داد.

علی اصغر هادی زاده اظهار کرد: مسابقات پارا آسیایی جوانان ۲۰۲۱ در بحرین برگزار خواهد شد که ما در سه رشته گلبال، شنا و دو و میدانی در دو بخش زنان و مردان در این مسابقات شرکت خواهیم کرد که البته زنان تنها در رشته‌های گلبال و دو و میدانی حضور خواهند داشت.

وی گفت: برای شناسایی نفرات برتر در رشته دو و میدانی و انتخاب تیم ملی جهت شرکت در بازی های پارا آسیایی جوانان قرار است شهریور ماه مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود که البته برگزاری این مسابقات بستگی به ویروس کرونا دارد. اگر ستاد مقابله با کرونا اجازه برگزاری این مسابقات را بدهد در شهریور ماه مسابقات قهرمانی کشور را برگزار خواهیم کرد تا نفرات تیم ملی را مشخص کنیم. در غیر این صورت، سعی داریم با حضور در شهرستان ها از ورزشکاران دو میدانی کار رکوردگیری به عمل آوریم تا بتوانیم با شناسایی نفرات برتر از سرمایه گذاری روی آنها جوانان را برای بازی های پارا آسیایی ۲۰۲۱ بحرین آماده کنیم.

وی گفت: ملاک انتخاب نفرات برای شرکت در بازی های پارا آسیایی جوانان نفرات اول و دوم بازی های پارا آسیایی دوره قبل است. کسانی که بتوانند در رکوردگیری رنکینگ نفر اول و دوم بازی های پارا آسیایی گذشته را کسب کنند به تیم ملی جوانان دعوت خواهند شد و از بین نفرات، بهترین ها راهی بحرین خواهند شد.

هادی زاده خاطر نشان کرد: در مورد رشته گلبال و شنا هنوز هیچ تصمیمگیری صورت نگرفته و منتظر هستیم تا ببینیم وضعیت کشور از نظر ویروس کرونا چگونه خواهد بود تا در مورد این دو رشته برای انتخاب نفرات برتر تصمیمگیری صورت بگیرد.

 

.........حوادث

* صحنه سازی برای قتل عمه/ از پدربزرگ و عمویم کینه‌ داشتم!

ایران نوشت: عصر جمعه گزارش مرگ زن جوانی در خانه‌اش از سوی مأموران کلانتری ۱۳۰ نازی آباد به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد.

به‌دنبال این خبر تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد. با حضور تیم تحقیق در محل آن‌ها با جسد زن جوان روی کاناپه داخل سالن پذیرایی مواجه شدند. در بررسی‌های اولیه متخصصان پزشکی قانونی اعلام کردند که از زمان مرگ حدود ۱۲ ساعت می‌گذرد.

یکی از بستگان این زن که موضوع را به پلیس اعلام کرده بودند در تحقیقات گفت: الهام از شوهرش طلاق گرفته و در این خانه تنها زندگی می‌کرد. امروز هر چه با او تماس گرفتم، پاسخ نداد. نگرانش شدم، سابقه نداشت که جواب تلفن مرا ندهد. اگر هم یک زمانی کار داشت و نمی‌توانست جواب دهد خیلی زود خودش تماس می‌گرفت. از روی نگرانی راهی خانه الهام شدم. هر چه زنگ زدم در را باز نکرد، اما همسایه‌ها می‌گفتند که ندیده‌اند او از خانه خارج شود. کفش‌های او هم مقابل در ورودی بود و نشان می‌داد که او داخل خانه است. به ناچار در را شکستیم و با جسد الهام روی کاناپه مواجه شدیم. به محض ورود به خانه بوی شدید گاز به مشامم خورد.

مرگ مشکوک

نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد که یک کتری آب جوش روی گاز بوده که به‌علت سررفتن باعث خاموش شدن گاز و انتشار آن شده است بنابراین احتمال مرگ بر اثر گازگرفتگی مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی نبود آثار کبودی و جراحت روی بدن زن جوان و مرتب بودن خانه این فرضیه را قوت بخشید. با این حال بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرد.

با انجام آزمایشات متخصصان پزشکی قانونی و تنها کمتر از ۲۴ ساعت از کشف جسد زن جوان، مشخص شد علت مرگ زن جوان نه تنها گاز گرفتگی نبوده بلکه وی به قتل رسیده است. پزشکی قانونی آثار شکستگی روی گردن الهام را تأیید کرد و بدین ترتیب بازپرس رحیم دشتبان راهی پزشکی قانونی شد و به بررسی جسد پرداخت.

با تأیید جنایت، تحقیقات برای شناسایی قاتل در دستور کار تیم تحقیق قرار گرفت. از آنجایی که در ورودی خانه سالم بود، اولین فرضیه این بود که عامل قتل فردی آشنا است و مقتول خود در را به روی او باز کرده است. بدین ترتیب تحقیقات آغاز و بازپرس جنایی به برادرزاده مقتول ظنین شد. پسر ۲۴ ساله‌ای که به خانه او رفت و آمد داشت و شب قبل از جنایت نیز در خانه مقتول بوده است. با این سرنخ مأموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و پسر جوان را در مراسم خاکسپاری عمه‌اش بازداشت کردند.

پسر جوان که ابتدا منکر جنایت بود، زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد به قتل عمه‌اش اعتراف کرد.

گفتگو با متهم

پسر جوان مدام گریه می‌کرد و از عذاب وجدانی می‌گفت که بعد از قتل عمه‌اش یک لحظه هم رهایش نمی‌کند.

چرا عمه‌ات را کشتی؟

اشتباه کردم او زن مهربان و خوبی بود خیلی مرا دوست داشت من هم از بچگی عاشق عمه‌ام بودم. رفتارش با من خوب بود، اما کینه‌ای که از پدربزرگ و عمویم داشتم مرا به این مسیر کشاند.

چه کینه‌ای داشتی؟

پدر بزرگم قبل از مرگش هر چه پول و ثروت و ملک داشت فروخت و به عمویم داد. اموالی که سهم پدر فلج من هم بود، اما او بدون توجه به وضعیت بد پدرم همه ثروتش را در اختیار عمویم قرار داد. من از این موضوع خیلی ناراحت بودم، اما کاری از دستم برنمی‌آمد.

خب این چه ربطی به عمه‌ات داشت؟

آن روز من خیلی ناراحت بودم. چند وقت قبل با دختری در اینستاگرام دوست شدم. اوایل خودم را پسری پولدار معرفی کردم و برای اینکه به دختر دلخواهم ثابت کنم که وضع مالی خوبی دارم، مدام ماشین‌های لوکس و لاکچری کرایه می‌کردم و به محل قرار با او می‌رفتم. اما از آنجایی که ماه هیچ وقت پشت ابر نمی‌ماند او از این ماجرا با خبر شد و مرا به خاطر وضع مالی بدم رها کرد. حتی تلفنم را بلاک کرده بود و من نمی‌توانستم با او تماس بگیرم. آنقدر حالم بد بود که حتی قرص اکس مصرف کردم.

شب قبل از جنایت به خانه عمه‌ام آمدم. فردای آن روز شروع کردم به بد و بیراه گفتن به عمو و پدربزرگم. اگر پدربزرگم حق پدرم را داده بود الان من نباید به خاطر بی‌پولی از سوی دختر مورد علاقه‌ام طرد می‌شدم و در زندگی شکست نمی‌خوردم. عمه‌ام وقتی دید من دارم به پدر و برادرش ناسزا می‌گویم عصبانی شد و یک سیلی به‌صورت من زد. من که خودم حالت عادی نداشتم از این کار عمه‌ام شوکه شدم و یک دفعه دستم را روی گلوی او گذاشتم و آنقدر فشار دادم که دیگر نفسش بند آمد. از آنجا که من ورزشکار هستم و در رشته بوکس فعالیت می‌کنم دستانم خیلی قوی است و به همین خاطر این اتفاق افتاد.

بعد از قتل چه کردی؟

به خودم گفتم صحنه‌سازی کنم تا راز قتل مخفی بماند. برای همین گاز را روشن کردم تا به نظر برسد که عمه‌ام مسموم و دچار گازگرفتگی شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *