شناسه خبر: 21202 منتشر شده در مورخ: 1399/4/12 ساعت: 00:30 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 12 تیر 1399

روزنامه پنجشنبه 12 تیر 1399

عناوین امروز: مجلس دانش آموزی در تمامی استانها تشکیل میشود - سازمانهای متولی به مشکلات نابینا ناشنوایان توجه خاص داشته باشند - درخواست از دولت برای تجدیدنظر در بازگشایی‌ها - یک نابینای دیگر اسیر چنگال‌های ویروس منحوس - ثبت ۲۵ هزار ورزشکار پارالمپیکی - حرفهای نامادری سنگدل که دختر 10 ساله همسرش را کشته/کمرش را که شکستم حتی آخ نگفت - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 12 تیر 1399

10 ذی القعده  1441

2 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6452

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

فرا رسیدن سالروز امام کرامت و مهربانی امام رضا (ع) را به همه خوانندگان عزیز تبریک میگوییم.

........عناوین ............

مجلس دانش آموزی در تمامی استانها تشکیل میشود

سازمانهای متولی به مشکلات نابینا ناشنوایان توجه خاص داشته باشند

درخواست از دولت برای تجدیدنظر در بازگشایی‌ها

یک نابینای دیگر اسیر چنگال‌های ویروس منحوس

ثبت ۲۵ هزار ورزشکار پارالمپیکی

حرفهای نامادری سنگدل که دختر 10 ساله همسرش را کشته/کمرش را که شکستم حتی آخ نگفت

چاردیواری

 

............ویژه

* مجلس دانش آموزی دانش آموزان استثنایی در تمامی استان ها تشکیل می شود‌

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست مجلس دانش آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از دانش‌آموزان خواست با پرسشگری و تفکر انتقادی به تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های این سازمان کمک کنند و خبر از تشکیل مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه در تمامی استان ها داد

 سیدجواد حسینی  در مراسم دومین جلسه مجلس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد اظهار کرد: مجموعه بزرگ و عریض و طویل آموزش و پرورش تنها در خدمت یک هدف است و آن تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور است. امروز دانش‌آموز باوری، دانش‌آموز یاوری و دانش‌آموز محوری اصل اساسی فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش است تا بتوانیم دانش‌آموزان را از منابع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی کنیم. بزرگترین رسالت آموزش و پرورش این است که با استفاده از منابع خود استعدادهای دانش‌آموزان را کشف کند و آنها را به سرمایه‌های کشور تبدیل کند.

حسینی با اشاره به برخی مشکلات نظام تعلیم و تربیت که ممکن است در راه رسیدن به این هدف مانع ایجاد کند گفت: تربیت دانش آموزان در تمامی عرصه ها وظیفه  نظام تعلیم تربیت است و باید در تمام ساحت ها استعدادهای دانش آموزان را رشد دهیم.

وی افزود: یکی از ساحت های تعلیم و تربیت، ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن است و مجلس دانش آموزی گامی در جهت پرورش ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن دانش آموزان است.

وی تصریح کرد: امروز وظیفه روسای ادارات است که در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری از دانش‌آموزان استفاده کنند و از همین امروز حکم هر 64 دانش‌آموز به عنوان مشاوران  رئیس سازمان صادر خواهد شدتا زمینه مشارکت دانش‌آموزان در تصمیمات سازمان مهیا شود.

مجلس دانش‌آموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  مشارکت تقاضا محور راه رسیدن به نظام تعلیم و تربیت استاندارد است اظهار داشت:به تفکر انتقادی نیاز داریم و شما دانش‌آموزان باید تیغ تیز نقادی خود را به ما هدیه کنید تا ما از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و مجلس دانش‌آموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به لحاظ شکلی جمهوری اسلامی که جمهوریت و اسلامیت در آن دیده شده است اظهار داشت: در محتوی نظام یعنی  قانون اساسی  نیز  مشارکت در سه سطح کلان، خرد و در سطح میانی دیده شده است  ومجلس دانش آموزی  یکی از بهترین زمینه ها برای  مشارکت دانش آموزان است.

معاون وزیر با بیان اینکه مشارکت واقعی تقاضامحور، نظام‌مند و با دانش‌آموزان است اظهار داشت: مجلس دانش‌آموزی یک نهاد نطام‌مند قانونی برای پیگیری مطالبات دانش آموزی است .برای مشارکت واقعی دانش آموزان باید نمادسازی شود و مدام از مشارکت گفته شود، گام بعدی ستاد سازی است که مجلس دانش آموزی یک ستاد مشارکتی است و این  نمادینه‌سازی و ستادینه‌سازی مسیر رسیدن به نهادینه‌سازی است که در پی آن سرمایه و سلامت اجتماعی تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: تحقق سلامت اجتماعی نیز منجر به تحقق انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق پذیری اجتماعی خواهد شد و مجلس دانش آموزی می تواند در تحقق همه این شاخص ها نقش ایفا کند.

معاون وزیر در ادامه با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار داشت: جامعه دوستدارانسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلول است. مناسب سازی جامعه راهی است برای رسیدن به جامعه دوستدار انسان و بسته تحولی مدرسه انطباقی گامی در جهت مناسب سازی مدرسه در همه ابعاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

وی افزود: تاکنون هزار کتاب و درس افزار  در آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی شده است. تا آخر سال نیز ۱۲۹ کتاب و درس افزار مناسب سازی خواهد شد و مناسب سازی جامعه نیز  با نهضت  آموزش زبان اشاره و خط بریل برای 5 هزار نفر آغاز شده است.

معاون وزیردر پایان با اشاره به شبکه شاد و بیان اینکه  شبکه شاد کار بزرگی در آموزش و پرورش است اظهار داشت: این  شبکه امن و اختصاصی پرکاربرترین پروژه فضای مجازی در کشور است که به کمک آموزش در ایام کرونا آمد.

حسینی در پایان گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای بزرگ، توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم باید مدارسی بزرگ و توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم و حد یک جامعه و دیوار یک جامعه از حد و دیوار معلمان و مدارس بالاتر نخواهد رفت.

وی در ادامه به اظهارات چندتن از نمایندگان مجلس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه درباره نیازهای دانش‌آموزان استثنایی و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رفع این نیازها پاسخ داد.

 

.........گفتگوی ویژه

* سازمانهای متولی به مشکلات نابینا ناشنوایان توجه خاص داشته باشند:

در هفته حمایت از نابینا، ناشنوایان هستیم. افرادی که با محدودیتهای جسمی بسیار، توانایی انسان را به رخ می کشند. میثم امینی یکی از این افراد است. هر چند کم شنوایی او عمیق است ولی توانسته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسیبگیرد.  او که از همکاران انجمن موج نور اصفهان است از شرایط این گروه می گوید: نابینایان روی شنوایی خود به عنوان حسی که می تواند جایگزین بینایی باشد خیلی تکیه می کنند. آنها با شنیدن می توانند راه خود را پیدا کنند؛ صدای خیابان را بشنوند و بفهمند ماشین از کدام طرف می آید. من نمی توانم هنگام رفت و آمد از شنوایی استفاده کنم. دیگر اینکه افراد نابینا می توانند از آموزشهای صوتی استفاده کنند ولی من ممکن است خیلی دقیق نتوانم متوجه صدا شوم به خصوص در کلاسهای حضوری که دیگر  چون شدت کم شنوائیم خیلی زیاد است اصلا نمی توانم استفاده کنم و بیشتر تکیه ام بر روی کلاسهای آن لاین است. من از دستگاههای گویا استفاده می کنم ولی برای استفاده از آن باید صدایش را بالا ببرم تا بشنوم.

س: آیا در هنگام کار هم مشکل پیدا می کنید؟

ج: من با صدا کار می کنم چون دسترسی به بریل خیلی کند است و هم برجسته نگار بریل گران قیمت است. اما وقتی از صدا استفاده می کنم چون مجبورم صدا را بالا ببرم برای دیگران ایجاد مزاحمت می شود. و دیگر اینکه در اثر استفاده مداوم از اسکرین ریدر ها

س: آیا از هد فن بر روی سمعک می توانید استفاده کنید؟

ج: سمعکهای من پشت گوشی است چون میزان افت شنواییم آنقدر زیاد است که سمعکهای داخل گوشی نمی توانند کاری انجام دهند. برای همین وقتی هدفن روی سمعک قرار می گیرد به سمعک فشار می آورد و خیلی ناراحت کننده است و ممکن است سمعک را بشکند. به همین دلیل استفاده از هدفن خیلی سخت است.البته بعضی از سمعکها بولوتوس دار هستند ولی سمعکهای من معمولی است.  س: موقع رفت و آمد نبود حس شنوایی را چگونه جبران می کنید؟

ج: من هیچوقت به تنهایی ازخیابان نمی گذرم. همیشه منتظر می مانم کسی کمکم کند. در رفت و آمد وقتی افراد بینا من را راهنمایی می کنند ؛ مثل اینکه می گویند: برو سمت چپ یا راست، خیلی وقتها نمی فهمم چه می گویند و باید چند بار بپرسم و گاه بعد از چند بار پرسیدن هم نمی فهمم. در جایی که خیابان نباشد بر اساس مسیری کهحفظ کرده ام می روم و می آیم.

س: در دانشگاه چگونه متوجه صحبتهای استاد می شدید؟

ج: من در دانشگاه پیام نور درس خوانده ام. البته می خواستم دوباره کنکور بدهم ولی دیدم با وضعیت شنوایی من دانشگاه پیام نور برایم مناسب تر است چون دانشگاه پیام نور بیشتر بر کتاب تکیه دارد. البته سخنرانی اساتید هم هست ولی من خیلی وقتها آن را رد می کردم  یا اگر می شد استفاده می کردم. کلاسهایی هم که عملی بود، استادها کمکم می کردند. مشکلم را درک می کردند و تا حدی کمکم می کردند

س: یعنی واضح تر صحبت می کردند؟

ج: مثلا استاد می گفت جلوی همه بنشینم و خودش هم نزدیک من می ایستاد و صحبت می کرد تا بهتر بفهمم. البته چون زبان انگلیسی بود کم شنوایی مشکل را بیشتر می کرد چون درک انگلیسی سخت است. گاه بعد از کلاس با استاد صحبت می کردم و به من پروژه می دادند. و به هر حال یکجوری با این مسئله کنار می آمدیم.

س: فکر می کنید سازمانهای متولی امور معلولان به افراد دو معلولیتی باید چه توجه خاصی داشته باشند؟

ج: اغلب ما نمی توانیم سمعکهایی که کیفیت بهتری دارند تهیه کنیم مثل سمعک بولوتوس دار که به کامپیوتر و گوشی وصل شود که بتوانیم از صدا استفاده کنیم. دیگر اینکه خدا را شکر،من شاغلم ولی پیدا کردن شغل برای کسانی که دو معلولیت دارند سخت است و در کاریابی باید به آنها کمک کرد یا مستمری بیشتری به آنها داد.از طرف دیگر تکنولوژی بریل برای ما خیلی مهم است  هم برای اینکه بتوانیم از کامپیوتر استفاده کنیم و هم اینکه مقدار شنوایی که برایمان باقی مانده را حفظ کنیم. اگر دسترسی به تکنولوژی بریل فراهم شود مثل برجسته نگار و چاپگرهای بریل خیلی به ما کمک می شود.

س: سمعک را از بهزیستی می گیرید آیا مناسب است؟

ج: یک سمعک را که قیمتش دو میلیون بود به قیمت 400 هزار به من دادند که کیفیت خیلی پایینی دارد و آن را به عنوان زاپاس استفاده می کنم و در کیف نگه می دارم که اگر برای سمعکم مشکلی پیش آمد از آن استفاده کنم.

س: سمعکهای بولوتوس دار چه قیمتی دارند؟

ج: قیمتشان خیلی بالاست. من چند سال پیش می خواستم بخرم که قیمت هر یک سمعک، 5 میلیون بود الان شاید هر کدام 20-30 میلیون باشد.

 

.........سلامت و بهداشت

*درخواست از دولت برای تجدیدنظر در بازگشایی‌ها: عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

به نقل از ایسنا؛ دکتر مسعود مردانی درباره امکان ابتلای مجدد به کرونا، گفت: پس از آنکه فردی به کرونا مبتلا می‌شود، برخی آنتی‌بادی‌ها در تعدادی از افراد مبتلا پیدا می‌شود. البته وجود این آنتی‌بادی نشان دهنده ایمنی مطلق نیست چون تا به حال این موضوع که عدم ابتلای مجدد به کرونا تا چه حد در این دسته از افراد قطعی است، ثابت نشده است. آنچه که می‌دانیم این است که احتمالا عمده افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، دیگر مبتلا نخواهند شد.

وی با اشاره به افزایش آمار ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور، با بیان اینکه تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود؛ اضافه کرد: به عنوان مثال چه لزومی دارد کلاس زبان و پیانو بازگشایی شود؟ مهدکودک‌ها چرا باید بازگشایی شوند؟ برخی از این بازگشایی‌ها بسیار لجام گسیخته بود که باید محدود شوند.

وی گفت: همچنین در استان‌هایی که آمار بیشتری دارند باید مقررات جدی‌تری برای پذیرش مسافرین اعمال شود، اکنون به هر استاندار به عنوان رئیس کمیته کرونای آن استان اختیار داده شده تا در مورد چگونگی پذیرش مسافر تصمیم‌گیری کند. بر اساس آخرین آمار، ۶۰ درصد کسانی که به تهران بازگشتند و به کرونا مبتلا شدند، حتما مسافرتی در یک ماه اخیر داشتند.

مردانی در مورد استفاده از ماسک، تأکید کرد: اعلام شده است که زدن ماسک ضروری است و از ۱۵ تیر هم قرار بر اجباری شدن آن است، اما اکنون به عنوان مثال در مترو این موضوع رعایت می‌شود؟ بهترین کار این است که ماسک را با کمترین قیمت و حتی در صورت امکان رایگان در اختیار مردم قرار دهیم؛ چراکه علاوه بر آنکه هزینه مالی برایشان نخواهد داشت، تشویق به زدن ماسک هم می‌شوند. اکنون ثابت شده است دستکش تاثیر چندانی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ندارد، پس می‌توان هزینه‌های آن بخش را در حوزه ماسک صرف کرد.

وی در ادامه افزود: وقتی از مردم می‌خواهیم ماسک بزنند، خود مقامات هم باید از ماسک استفاده کنند. مسئولان باید به مردم نشان دهند که از ماسک استفاده می‌کنند تا این موضوع فراگیر شود. کشور جمهوری چک کنترل خوبی در بیماری کرونا داشت؛ چراکه از روزهای اول بروز بیماری مردم را به استفاده از ماسک تشویق می‌کرد. این در حالی بود که کشورهای همسایه‌اش با شدت زیادی با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: خوشبختانه سیستم بهداشتی_درمانی بسیار خوبی در کشور داریم. همین الان هم اگر خدایی نکرده وضعیت بدتر شود، می‌توانیم پاسخگو باشیم. ولی پرسنلی که چهار ماه مداوم مشغول به کار بوده، خسته و فرسوده می‌شود و این خستگی و مسائل روحی - روانی در کنار حقوق‌هایی که شاید سه تا چهار ماه باشد که پرداخت نشده، اذیت کننده است. رزیدنت‌هایی که اکنون در بیمارستان‌های دانشگاهی کار می‌کنند بیمه عمر نیستند، با چه امیدی باید کار کنند؟

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر شناسایی نوعی از ویروس آنفلوآنزا در چین، گفت: آنفلوآنزا ویروسی است که کاملا در حال جهش ژنتیکی است که خوشبختانه در حال حاضر مشکلی به نام آنفلوآنزا تا فرا رسیدن پاییز در کشور نداریم. آنفلوآنزای خوکی همان آنفلوآنزای H۱N۱ است که توصیه می‌کنیم مردم برای پاییز امسال اقدام به تزریق این واکسن کنند. خبر خوبی که برای مردم داریم این است که در تلاش هستیم در صورت موافقت شورای عالی بیمه تمام افراد بالای ۶۰ سال، بیماران مزمن و افراد در معرض خطر بتوانند با دفترچه بیمه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؛ البته این موضوع فعلا در دست بررسی‌های بیشتر قرار دارد.

مردانی تأکید کرد: درست است که نباید مردم را بترسانیم اما باید سیاست امید و هراس را دنبال کنیم، در عین حال که نباید کاری کنیم مردم نسبت به بیماری بی‌خیال شوند، باید تلاش کنیم در عین توجه به بیماری امید به زندگی هم داشته باشند.

...............از شش نقطه جهان

* یک نابینای دیگر اسیر چنگال‌های ویروس منحوس: هنوز درست معلوم نیست چطور طعمه‌هایش را انتخاب می‌کند. لحظه‌ای غفلت کافی است تا گرفتار کند و انسان را در میان هوا و زمین، رفتن و نرفتن و مرگ و زندگی معلق نگه دارد. در میان آنها که اسیر کروناویروس شده‌اند، کم نیستند نام‌هایی که برای تعداد زیادی از آدم‌ها آشنا محسوب می‌شوند. نام‌هایی که به نوعی جزو چهره‌های معروف به حساب می‌آیند. در میان نابینایان شناخته شده هم به نام‌هایی بر می‌خوریم که یارای مقاومت در برابر بیماری کووید ۱۹ را نداشتند و متأسفانه تسلیمش شدند. نام‌هایی که هر یک به نوعی کمک حال همنوعانشان بوده‌اند یا روزگاری افتخاری را برای این جامعه در سطح دنیا به ارمغان آورده‌اند. پیشتر در همین ستون، از Brian Miller, فعال اجتماعی نابینا گفتیم که در برابر کروناویروس زانو زد. همچنین قصه John Slade را نقل کردیم؛ مخترع نابینایی که تسلیم کروناویروس شد. حال، این گردونه چرخیده و یک نفر دیگر را از میان نابینایان مطرح، برگزیده است. این بار نوبت به یک ورزشکار نابینا رسیده که در مقابل این ویروس ناشناخته، دست‌ها را به علامت تسلیم، بالا ببرد.

نامش «Carlo Durante» بود. از آهنگِ اسمش احتمالاً ملیتش مشخص است. ایتالیایی بود و ۷۳ ساله. اگر تسلیم کووید ۱۹ نشده بود، شنبه پیش، در ۲۷ ژوئن، باید تولد ۷۴ سالگیش را جشن می‌گرفت. او که در «Volpago del Montello» به دنیا آمده بود، از بدو تولد با بیماری RP درگیر بود و سر‌انجام هم در ۴۰ سالگی به کل بینایی را از دست داد.

دورانته، متخصص دو‌های استقامت بود. اولین حضورش در میدان‌های جهانی که برایش مدالی به ارمغان آورد، به سال ۱۹۹۱ بر‌می‌گردد. او برای نخستین بار، درست در زمانی که ۴۵ ساله بود و پنج سال از پیوستنش به جمع نابینا‌های مطلق گذشته بود، در مسابقات اروپا شرکت کرد و طلا گرفت. اتفاقی که سه بار دیگر در سال‌های ۹۳، ۹۵ و ۹۷ هم تکرار شد. در سال ۹۲ برای اولین بار با پرچم ایتالیا قدم در میدان پارالمپیک گذاشت و طلای ماراتن نابینایان در گروه B1 را از آن خود کرد. اوج معروفیت کارلو به زمانی بر‌می‌گردد که توانست طلای مسابقات جهانی ۹۴ را در آلمان بر گردن آویزد. کارلو دورانته، دو بار دیگر هم در پارالمپیک مدال گرفت. ۹۶ آتلانتا را با نقره به پایان رساند و در ۲۰۰۰ سیدنی برنز گرفت. در ۲۰۰۴ آتن هم دوید اما مدالی به دست نیاورد. کارلو در طول سال‌های ورزشی خودش توانست از خط پایانِ ۷۰ مسابقه دو ماراتن عبور کند. آماری خیره کننده برای کسی که ورزش حرفه‌ای را از ۴۵ سالگی آغاز کرده بود. او از جمله توانسته بود چند بار در رقابت ماراتن نیویورک که از معتبر‌ترین‌های این رشته در دنیا به حساب می‌آید، شرکت کند.

کمیته بین المللی پارالمپیک و کمیته ملی پارالمپیک ایتالیا، این ضایعه را به جامعه ورزشی نابینایان تسلیت گفته است. «Luca Pancalli»، از اعضای کمیته ایتالیایی پارالمپیک، از کارلو به عنوان منبع الهام نابینایان ایتالیا یاد کرد و گفت: «او نه فقط یک ورزشکار و قهرمانِ بزرگ، که الگویی برای تمام نابینایان این کشور بود. کسی که به نابینایان در این کشور، می‌آموخت که همواره در زندگی تلاش و مقاومت را به عنوان اصل اساسی موفقیت، در نظر داشته باشند.»

 

..........ورزشی

* ثبت ۲۵ هزار ورزشکار پارالمپیکی

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: بیش از ۲۵ هزار ورزشکار در رشته های پارالمپیکی ثبت شده است که این موضوع یک تحول بزرگ به شمار می‌رود.

رضا صالحی‌امیری» رییس کمیته ملی‌المپیک در فدراسیون جانبازان و معلولین حضور پیدا کرد تا از نزدیک با برنامه و مشکلات این فدراسیون در راه پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو آشنا شود.

در جریان این دیدار، «محمد شروین اسبقیان» رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین گفت: اکنون ۱۰ انجمن ورزشی را در زیر مجموعه فدراسیون داریم و برخی انجمن ها هم طی تفاهم نامه ای جدا شده اند. تا کنون هشت رشته که پیش از این زیر نظر فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین فعالیت داشتند از زیر مجموعه این فدراسیون خارج شدند.

وی به رویکرد ورزش معلولان در پارالمپیک اشاره کرد و افزود: بهترین دوره حضور معلولان در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن بود. وی افزود: در مجموع، بیش از ۱۸ هزار ورزشکار مرد و در بخش بانوان، نیز بیش از هفت هزار ورزشکار ثبت شده داریم. رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان اظهار داشت: ۱۶ دستگاه کشور بر اساس مصوبه دولت باید از ورزش جانبازان و معلولان حمایت کنند.

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک گفت: جانبازان و معلولان با اراده و جدیت، نقص عضو خود را به فرصت تبدیل کردند.

سید رضا صالحی امیری در پایان بازدید خود از فدراسیون جانبازان و معلولان اظهار داشت: ورزشکاران معلول و جانباز در کارشان بسیار جدی و پرتلاش هستند.وی گفت: برای ورزشکاران جانباز و معلول باید سرمایه‌گذاری بیشتری در توسعه زیرساخت‌ها کرد زیرا اکثر ورزشکاران از شهرهای مختلف هستند. رئیس کمیته المپیک به مرحوم سیامند رحمان اشاره کرد و گفت: وی نماد و غرور و غیرت ایران است. امروز میان ارکان ورزش قهرمانی حداکثر انسجام وجود دارد و این یعنی وارد حاشیه نشویم.

 

 

 

.......حوادث

* حرفهای نامادری سنگدل که دختر 10ساله همسرش را کشته/وقتی کتکش می زدم بی صدا گریه می کرد؛کمرش را که شکستم حتی آخ نگفت

روزنامه خراسان نوشت:خیلی دوست داشت در حضور کارآگاهان اداره جنایی و قاضی ویژه قتل عمد، اشک بریزد تا وانمود کند که از مرگ «عسل کوچولو» ناراحت است اما گویی اشک‌ها نیز ترفند او را می دانستند و به همین خاطر از چشم هایش بیرون نمی آمدند!

این نامادری سنگدل دختر 10 ساله همسرش را به طرز وحشتناک و کم سابقه ای به قتل رسانده بود . او بدون هیچ گونه استرسی، لحظه های شکنجه «عسل» را بازگو می کرد و در برخی موارد نیز همسرش را عامل کودک آزاری وحشیانه می دانست و ادعا داشت که پدر «عسل» او را داغ کرده است!

آن چه می خوانید گفت وگو با قاتل «عسل» است.

نامت چیست؟ منیره

چند سال داری؟ 25 ساله هستم.

ساکن مشهد هستی؟ بله.در مشهد متولد شدم.ازدواج کردم و اکنون هم در مشهد زندگی می کنم.

مستاجر هستید؟ بله. در یکی از خیابان های بزرگراه شهید بابانظر مستاجر بودیم و قرار بود منزل را تخلیه کنیم که این حادثه رخ داد.

پدرت هم ایرانی است؟ نه! او تبعه کشور عراق است ولی مادرم ایرانی است.

چند کلاس سواد داری؟ تا سیکل درس خواندم.

چرا ادامه ندادی؟ به خاطر این که شوهرم دادند وگرنه دوست داشتم درس بخوانم.

چرا از همسر سابقت طلاق گرفتی؟ معتاد و بددهن بود.بی مسئولیت بود. سوءظن داشت و ... هفت سال با او زندگی کردم اما همیشه زجر کشیدم.

با «محمد» (همسر فعلی) از قبل رابطه داشتی؟ نه! از زمانی که با او آشنا شدم تا وقتی ازدواج کردیم چند ماه بیشتر طول نکشید و فقط در همین چند ماه با هم رابطه داشتیم، قبل از آن با «محمد» آشنا نبودم.

چه شد که تصمیم گرفتی «عسل» دختر همسرت را نزد خودت نگه داری؟ چون همسر سابق «محمد»  طلاق گرفت. من هم که خودم یک دختر به نام «هستی» داشتم! «محمد» هم حضانت دخترش را گرفت به همین خاطر «عسل» و «هستی» کنار هم ماندند.

چرا این کودک معصوم را به طور دلخراشی کتک می زدی؟ چون به حرفم گوش نمی کرد. من هم عصبانی می شدم!

می شود مثال بزنی؟ همین آخرین بار به او گفتم برو داخل اتاق تا من لباس هایم را عوض کنم ولی نرفت

بعد چه کردی؟ چارچوب در اتاق را گرفتم و با کف پا محکم به شکمش کوبیدم طوری که روی تختخواب داخل اتاق افتاد! دوباره بلند شد و من باز لگد دیگری زدم! وقتی به درون اتاق دیگر فرار کرد جایی که کتاب ها و کیف مدرسه اش را گذاشته بود، دنبالش رفتم و پس از چند مشت و لگد کمرش را با زانویم شکستم!

دلت به حالش نمی سوخت؟ من از مدتی قبل قرص های اعصاب می خوردم ولی از حدود 10-15 روز قبل از این حادثه دیگر نخوردم به همین دلیل نمی فهمیدم چه کار می کنم!

اگر متوجه رفتار خودت نبودی، پس چرا حتی یک بار هم دخترت «هستی» را کتک نزدی؟ سکوت...! پاسخی ندارم!

خودت را مادر خوبی می دانی؟ بله! من زیاد هم بد نبودم «عسل» مرا دوست داشت. او در نامه هایی که می نوشت از من به خوبی یاد می کرد.

ولی همسایگان طبقه پایین منزلت از رفتارهای وحشتناک تو با «عسل» گلایه داشتند. آن ها با من مشکل دارند! چون کرایه منزل یک بار دیر شد!

یعنی همه افرادی که در حضور قاضی از رفتارهای هولناک تو سخن گفتند، دروغ می گویند؟ نمی دانم!

چرا «عسل» را به بهزیستی بردند؟ یک روز خانم معلم صورت کبود او را دیده و با بهزیستی تماس گرفته بود چون همسرم یک سیلی به او زده بود

برای یک سیلی که کودکی را از خانواده اش جدا نمی کنند البته جاهای دیگری از بدنش هم کبود شده بود.

هنگام بازسازی صحنه قتل ادعا کردی که همسرت «عسل» را کتک می زد. بله! او عسل را دوست نداشت طوری که وقتی من او را به قتل رساندم یکی از بستگان نزدیک «محمد» در بیمارستان به او سیلی زد و گفت: آخر هم «عسل» را کشتی؟

از روزگار تلخ «عسل» در زمان اختلافات «محمد» با همسر سابقش هم اطلاعی داری؟ بله! همسرم تعریف می کرد که وقتی با زنش دعوا می کردند و عسل یک ساله بود هر کدام قسمتی از بدن او را می گرفتند و به طرف خودشان می کشیدند! مادر «عسل» در را روی او قفل می کرد و به دنبال خوشگذرانی خودش می رفت به طوری که سر این «بچه» پر از شپش شده و زخم هایش عفونت کرده بود! من بعد از ازدواج با «محمد» او را درمان کردم.

چرا «عسل» را به مادرش ندادید؟ چون او خودش «عسل» را نمی خواست. همه اسباب و اثاثیه منزل محمد را هم با خودش برد «محمد» هم نتوانست هیچ کاری بکند.

از شکنجه های دیگری که «عسل» تحمل کرده است چیزی به خاطر داری؟ همسرم در زمستان او را به داخل برف های حیاط می انداخت یا با شیلنگ کتک می زد!

فرزند دیگری هم داری؟ بله! یک پسر کوچک دارم که الان پدرش او را به بستگانش سپرده است و به شهرستان برده اند.

یعنی شما «عسل» را خیلی دوست داشتی؟ بله! برای من با «هستی» فرقی نمی کرد هر چه می‌خریدم برای هر دو نفرشان می خریدم! البته گاهی داد می زدم چون 25 سال بیشتر ندارم و مادر سه بچه هستم! و یک زندگی ناموفق داشتم! شوهرم اوضاع مالی خوبی نداشت.

پس این همه آثار کبودی و سوختگی وحشتناک چگونه روی بدن این طفل بی گناه ایجاد شده است؟ نمی دانم احتمالا آن ها هم کار پدرش است! اوحتی یک بار می خواست «عسل» را از پنجره به بیرون پرت کند که من اجازه ندادم! گفتم اگر این کار را بکنی من خودم را می کشم! هیچ وقت از لجبازی های عسل و رفتارهای او نزد پدرش گلایه نمی کردم!

چند سال است با محمد زندگی می کنی؟ سال 94 با هم ازدواج کردیم.

وقتی «عسل» کتک می خورد چه عکس العملی نشان می داد؟ وقتی او را تنبیه می کردیم خیلی بی‌صدا گریه می کرد! فقط اشک هایش بیرون می آمد ولی صدایی از او نمی شنیدیم!

به خاطر آن همه زخم های هولناکی که در پیکر عسل بود او را نزد پزشک نبردید؟ نه! البته یک هفته قبل از این حادثه به همسرم گفتم او را نزد دکتر ببر! حتی خواهرانش هم تذکر دادند ولی دیگر این اتفاق افتاد...

زمانی که با ضربه پا «عسل» را می زدی چیزی نمی گفت؟ فقط التماس می کرد که بس است!

هنگامی که استخوان هایش را شکستی هم صدایش در نیامد؟ نه! آن روز به حالت نیم خیز روی زانویش بلند شد من کف پایم را از پشت سر روی پاهایش گذاشتم که زانویم روی مهره های کمرش بود وقتی سر و گردنش را به پشت سر کشیدم و رها کردم، سرش به شدت به کف اتاق افتاد ولی صدایش در نیامد!

الان چه حسی داری؟ پشیمانم! کابوس های وحشتناک رهایم نمی کند به طوری که هم بندی هایم در زندان مرا از خواب بیدار می کنند.

سابقه خبر

شب بیست و سوم خرداد بود که ماموران انتظامی در تماس با قاضی ویژه قتل عمد مشهد، از مرگ کودک 10 ساله ای به نام «عسل» خبر دادند که آثار کودک آزاری بر پیکرش نمایان بود. دقایقی بعد با حضور قاضی  در بیمارستان 22 بهمن مشهد تحقیقات میدانی در این باره آغاز شد. بررسی ها نشان می داد، دختربچه مذکور بارها مورد کتک کاری و کودک آزاری های وحشیانه قرار گرفته است بنابراین درحالی دستور دستگیری نامادری این کودک صادر شد که پزشکی قانونی علت مرگ وی را خون ریزی داخلی و شکستگی مهره های کمر اعلام کرد. گزارش خراسان حاکی است، ادامه تحقیقات بیانگر آن بود که «عسل» توسط نامادری اش به قتل رسیده است .

این متهم در بازجویی های تخصصی به قتل «عسل» اعتراف کرد و در بازسازی صحنه جنایت برخی از آثار کودک آزاری بر پیکر مقتول را به همسرش نسبت داد به همین دلیل پدر عسل نیز به دستور قاضی  و برای انجام بازجویی های تخصصی به دادسرا احضار شد.

 

 

.ِ..ِ.......چاردیواری

* با سلام و درود و آرزوی سلامتی برای همه خوانندگان ایران سپید در آغاز تولد امام هشتم امام مهمان امام رضا (ع) را تبریک می گویم به همه خوانندگان عزیز و همینطور گرامی میدارم روز قلم را که مظهر ترویج آگاهی  و دانش در میان جامعه بشری است و نقطه ممیز انسان از سایر موجودات. با یادآوری ارزش و جایگاه قلم اهمیت دارد وفکر می کنم جا داشته باشد که در  پاسخ به بسیاری از دوستان تماس گیرنده و خوانندگانی که برای ایران سپید پیام فرستادند تأکید کنم تلاش ما آغاز مجدد انتشار نسخه بریل روزنامه از آغاز مرداد ماه است و برای اینکه به طور مکرر نزد شما عزیزان بد قول نباشیم تأکید می کنم محور تلاش ما واقعاً این بار انتشار روزنامه بریل است مگر دستور مشخصی از ستاد مدیریت کرونا در خصوص به نوعی عدم انتشار روزنامه ها وجود داشته باشد که فعلاً خوشبختانه چنین دستوری موجود نیست. لذا تأکید می کنم که روزنامه از آغاز مرداد ماه به شکل بریل مجدداً منتشر خواهد شد. اما در پاسخ به دوست عزیزمان آقای تاج ور رستمی از چهارمحال بختیاری که به طور مکرر به علاوه سایر دوستان در مورد وضعیت میزان افزایش مستمری در سال جاری پیگیر هستند باید این امر را منوط کنم به اعلام رسمی مسئولان بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه که به زودی در این خصوص و حتی مسائل دیگری که مطرح است گفتگویی را با مسئولان امر با تأکید بر دکتر قبادی دانا رییس محترم سازمان بهزیستی تهیه و منتشر خواهیم کرد چه در قالب پادکست و چه در قالب نسخه بریل. آقای مهرداد مصلحی طی تماس هایی با ما پیشنهادهایی را مطرح کرده اند  اولاً از ایشان سپاسگزاریم به خاطر حسن نظرشان و دقت و پیگیری که در پادکست اعمال کردند و همین طور پیشنهادهای بسیار خوبی که دادند از جمله معرفی چهره های ماندگار در جامعه نابینایان که  البته در گذشته به نوعی  این کار انجام شده ولی همچنان میتواند ادامه پیدا  کند. بحث بعدی بحث تشکر از معرفی مشاغل خاص است که می تواند مورد استفاده افراد نابینا قرار بگیرد که مورد هم در حال انجام گیری است و طی 4 هفته گذشته در پادکست ایران سپید مشاغل مربوط به نابینایان معرفی شده است و بحث تقویم تاریخ هم مورد پذیرش است اما مشکلی که این امر دارد در واقع تهیه تقویم  تاریخ فعالیت های جامعه نابینایان به طور خاص است که باید تدوین شود و سپس منتشر شود در نتیجه مسئله اساسی تدوین این تقویم است که منابع موجود را قطعاً بررسی می کنیم و در صورت امکان پذیری این پیشنهاد خوب را حتماٌ اجرا می کنیم. به هر حال جناب مصلحی پیشنهادات بسیار خوبی به ما دادند که از ایشان سپاسگزاریم و اکثریت آنها یا مد نظر بوده یا خواهد بود. در پایان ضمن آرزوی مجدد سلامتی و تأکید رعایت نکات بهداشتی در ایام اوج گیری کرونا بار دیگر بر ضرورت انتشار مجدد ایران سپید به صورت بریل تأکید میکنم  پیگیری این هدف از جانب خود ما در پیروی خاص اکثریت مطلق خوانندگان ایران سپید ایام به کام تا گفت و گوی بعد.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/4/13 - 22:58
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود، سپای فراوان از مطالب روزنامه به ویژه بخش ۶ نقطه که به کارلو دورانت پرداخت و سوالی داشتیم در مورد اینکه چطور میتوان از طریق اینترنت رادیو شجاع و‌تلویزیون باتور را دریافت کرد؟ چندین بار در گوگل گشتیم اما نتیجه ای نداد لطفا راهنمایی مان کنید. همچنین خواشمندیم درخصوص نابینایان و کم بینایان در اتریش و نابینایان و کم بینایان در رکوردهای گینس‌ منتشر شود. از سایر بخش ها و ستونهای روزنامه سپاس گزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *