شناسه خبر: 21199 منتشر شده در مورخ: 1399/4/11 ساعت: 13:39 گروه: اجتماعی  
مجلس دانش آموزان استثنایی در تمامی استان ها تشکیل می شود‌

مجلس دانش آموزان استثنایی در تمامی استان ها تشکیل می شود‌

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست مجلس دانش آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از دانش‌آموزان خواست با پرسشگری و تفکر انتقادی به تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های این سازمان کمک کنند و خبر از تشکیل مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه در تمامی استان ها داد

به گزارش ایران سپید سیدجواد حسینی  در مراسم دومین جلسه مجلس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد اظهار کرد: مجموعه بزرگ و عریض و طویل آموزش و پرورش تنها در خدمت یک هدف است و آن تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور است. امروز دانش‌آموز باوری، دانش‌آموز یاوری و دانش‌آموز محوری اصل اساسی فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش است تا بتوانیم دانش‌آموزان را از منابع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی کنیم. بزرگترین رسالت آموزش و پرورش این است که با استفاده از منابع خود استعدادهای دانش‌آموزان را کشف کند و آنها را به سرمایه‌های کشور تبدیل کند.

حسینی با اشاره به برخی مشکلات نظام تعلیم و تربیت که ممکن است در راه رسیدن به این هدف مانع ایجاد کند گفت: تربیت دانش آموزان در تمامی عرصه ها وظیفه  نظام تعلیم تربیت است و باید در تمام ساحت ها استعدادهای دانش آموزان را رشد دهیم.

وی افزود: یکی از ساحت های تعلیم و تربیت، ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن است و مجلس دانش آموزی گامی در جهت پرورش ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن دانش آموزان است.

وی تصریح کرد: امروز وظیفه روسای ادارات است که در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری از دانش‌آموزان استفاده کنند و از همین امروز حکم هر 64 دانش‌آموز به عنوان مشاوران  رئیس سازمان صادر خواهد شدتا زمینه مشارکت دانش‌آموزان در تصمیمات سازمان مهیا شود.

مجلس دانش‌آموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  مشارکت تقاضا محور راه رسیدن به نظام تعلیم و تربیت استاندارد است اظهار داشت:به تفکر انتقادی نیاز داریم و شما دانش‌آموزان باید تیغ تیز نقادی خود را به ما هدیه کنید تا ما از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و مجلس دانش‌آموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به لحاظ شکلی جمهوری اسلامی که جمهوریت و اسلامیت در آن دیده شده است اظهار داشت: در محتوی نظام یعنی  قانون اساسی  نیز  مشارکت در سه سطح کلان، خرد و در سطح میانی دیده شده است  ومجلس دانش آموزی  یکی از بهترین زمینه ها برای  مشارکت دانش آموزان است.

معاون وزیر با بیان اینکه مشارکت واقعی تقاضامحور، نظام‌مند و با دانش‌آموزان است اظهار داشت: مجلس دانش‌آموزی یک نهاد نطام‌مند قانونی برای پیگیری مطالبات دانش آموزی است .برای مشارکت واقعی دانش آموزان باید نمادسازی شود و مدام از مشارکت گفته شود، گام بعدی ستاد سازی است که مجلس دانش آموزی یک ستاد مشارکتی است و این  نمادینه‌سازی و ستادینه‌سازی مسیر رسیدن به نهادینه‌سازی است که در پی آن سرمایه و سلامت اجتماعی تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: تحقق سلامت اجتماعی نیز منجر به تحقق انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق پذیری اجتماعی خواهد شد و مجلس دانش آموزی می تواند در تحقق همه این شاخص ها نقش ایفا کند.

معاون وزیر در ادامه با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار داشت: جامعه دوستدارانسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلول است .مناسب سازی جامعه راهی است برای رسیدن به جامعه دوستدار انسان و بسته تحولی مدرسه انطباقی گامی در جهت مناسب سازی مدرسه در همه ابعاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

وی افزود: تاکنون هزار کتاب و درس افزار  در آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی شده است. تا آخر سال نیز ۱۲۹ کتاب و درس افزار مناسب سازی خواهد شد و مناسب سازی جامعه نیز  با نهضت  آموزش زبان اشاره و خط بریل برای 5 هزار نفر آغاز شده است.

معاون وزیردر پایان با اشاره به شبکه شاد و بیان اینکه  شبکه شاد کار بزرگی در آموزش و پرورش است اظهار داشت: این  شبکه امن و اختصاصی پرکاربرترین پروژه فضای مجازی در کشور است که به کمک آموزش در ایام کرونا آمد.

حسینی در پایان گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای بزرگ، توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم باید مدارسی بزرگ و توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم و حد یک جامعه و دیوار یک جامعه از حد و دیوار معلمان و مدارس بالاتر نخواهد رفت.

وی در ادامه به اظهارات چندتن از نمایندگان مجلس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه درباره نیازهای دانش‌آموزان استثنایی و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رفع این نیازها پاسخ داد.

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *