شناسه خبر: 21131 منتشر شده در مورخ: 1399/4/3 ساعت: 23:55 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 4 تیر 1399

روزنامه چهارشنبه 4 تیر 1399

عناوین امروز: استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی - شوک بازار ارز موقتیست - اعتراض معلولان عامل تاخیر افتتاح گذر شهریار - دختران نابینا و حس استقلال طلبی - روشهای ضدعفونی دست - خسروی وفا: سیامند رحمان تکرار نشدنی است - مرگ خانم معلم به خاطر افراط در ضدعفونی کردن

روزنامه «ایران سپید

چهارشنبه 4 تیر 1399

2 ذی القعده  1441

24 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6445

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین ...............

استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی

شوک بازار ارز موقتیست

اعتراض معلولان عامل تاخیر افتتاح گذر شهریار

دختران نابینا و حس استقلال طلبی

روشهای ضدعفونی دست

خسروی وفا: سیامند رحمان تکرار نشدنی است

مرگ خانم معلم به خاطر افراط در ضدعفونی کردن

..........ویژه

* استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از راهبردهای ۱۲ گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یکی از بسته های تحولی توسعه مشارکت ها است و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بویژه انجمن ها و تشکل های فعال در حوزه توانبخشی از جمله برنامه های اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است. دکتر سید جواد حسینی در دیدار با اعضای "هیأت مدیره انجمن کاردرمانی ایران" با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.

وی افزود: استخدام ۸۰‌ نیروی توانبخشی از طریق آزمون استخدامی، افزایش نیروهای طرحی متخصص توانبخشی به ۵۰۰ نفر، استفاده از ظرفیت موسسات فعال در زمینه توانبخشی و جذب سرباز معلم از راهکارهای کمبود نیرو در حوزه توانبخشی است.

معاون وزیر با بیان اینکه ۲۴۷ نیروی کار درمانی خدمات دهی به ۵۴ هزار دانش آموز نیازمند به کاردرمانی را بر عهده دارند اظهار داشت: برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی ۱۹۴۲ نیروی کاردرمانگر در آموزش و پرورش استثنایی مورد نیاز است که جبران بخشی از این کمبود از طریق ارائه خدمات انجمن های فعال در زمینه توانبخشی در بیرون مدرسه به دانش آموزان امکان پذیر است.

وی افزود: انجمن کاردرمانی ایران و بقیه انجمن های فعال در زمینه توانبخشی هم از طریق ارائه خدمات به این دانش آموزان و هم معرفی موسسات فعال در حوزه توانبخشی می‌توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی بسته تحولی توسعه مشارکت ها، تدوین نظام نامه تعامل سازمان های مردم نهاد با آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی آن ها است اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه میدهد که تا کنون ۳۲ هزار دانش آموز از خدمات بهره برده اند و سازمان های مردم نهاد می توانند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند

معاون وزیر با بیان اینکه  ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور  داریم که قرار است خدمات توانبخشی نیز  در این‌ مراکز ارائه شود  اظهار داشت: یکی دیگر از زمینه های همکاری انجمن های توانبخشی ارائه خدمات به دانش آموزان در این مراکز مشاوره می تواند باشد.

وی افزود: ۷۴۱ مراکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که این مراکز، ویژه مشکلات آموزشی و پرورشی و توانبخشی دایر شده است  و می‌توان از ظرفیت انجمن های فعال در ارائه خدمات توانبخشی در این مراکز استفاده کرد.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی با هدف تامین تجهیزات کمک آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی آغاز شده است اظهار داشت: ۱۵۰ نوع تجهیزات با تعداد ۷۲ هزار عدد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد نیاز می باشد که سهم هر استان، شهرستان و  مدرسه از این تجهیزات باید احصا شود و با استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد، خیرین و  تشکل های دولتی و غیر دولتی می توان این تجهیزات را تهیه کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت انجمن کار درمانی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی تخصصی و  برگزاری همایش های علمی از دیگر زمینه های همکاری مشترک می‌باشد.

.......اخبار روز

* روحانی: شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذراست!

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت:

شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد.

پیش نویس بسته حمایتی برای تنظیم بازار اجاره بهای مسکن آماده شود.

همه مسئولان اقتصادی کشور موظف به پیگیری و اجرای سیاست های مصوب برای کنترل ارز هستند.

بازگشت درآمدهای ارزی به کشور، بازار ارز را متعادل خواهد کرد.

* وزیرآموزش و پرورش:

برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا چند سناریو را پیش بینی کرده‌ایم از جمله آموزش حضوری، آموزش نیمه حضوری(تلفیقی) و آموزش مجازی که این سناریوها با توجه به شرایط سفید، زرد و قرمز استان‌ها اجرا خواهد شد.

 

..........گزارش ویژه

* در آیین افتتاح گذر شهریار, شهردار تهران به ایران سپید گفت: اعتراض معلولان, مهمترین علت تأخیر افتتاح گذر شهریار. با حضور شهردار تهران, اعضای شورای شهر و جمعی از هنرمندان, گذر شهریار افتتاح شد. به گزارش ایران سپید بالاخره پروژه ی گذر شهریار با حضور پیروز حناچی شهردار تهران, زهرا نژاد بهرام و محمد جواد حق شناس دو عضو شورای اسلامی شهر تهران, برزین ضرغامی مدیر سازمان زیبا سازی شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

پروژه ای که دو هفته قبل, به علت عدم رعایت اصول مناسب سازی ویژه ی معلولان, با اعتراض فعالان مدنی مواجه شد و مقرر شد تا بخشی از مناسب سازی این پیاده راه انجام شود و سپس افتتاح آن صورت بگیرد.

موضوعی که مورد تأکید شخص شهردار تهران بود و یکی از مهمترین خصیصه های این پروژه را, مناسب سازی آن ویژه ی معلولان عنوان کرد: «از خصیصه های این پروژه, مناسب سازی آن ویژه ی معلولان است. اساساً به همین علت ما افتتاحیه را به تعویق انداختیم. خوشبختانه این اقدام انجام شده.»

او در پاسخ به پرسش ایران سپید مبنی بر زمان تکمیل مناسب سازی این پیاده راه اظهار داشت: «در همین فضا که افتتاح شد, ضوابط کاملاً رعایت شده است. تلاش شده که پله ای بعنوان مانع تردد معلولان جسمی-حرکتی نباشد؛ برای شهروندان نابینا هم خطوط راهنما تعبیه شده. بنای ما این است که در افتتاح فضا های عمومی, مناسب سازی ویژه ی معلولان جزو چکلیست ما باشد.»

زهرا نژاد بهرام, عضو هیئت رئیسه ی شورای شهر نیز در گفتگو با ایران سپید, تعبیه ی خطوط راهنما ویژه ی نابینایان را گام نخست مناسب سازی این پیاده راه عنوان کرد: «ما مسیری را ویژه ی نابینایان مناسب سازی کردیم. قطعاً مناسب سازی کل پروژه برای گروه های معلولان اولویت اساسیست؛ اما فعلاً این امکان فراهم شده تا نابینایان بتوانند از این مسیر برای تردد و استفاده از تالار وحدت برخوردار شوند. اما این اقدام گام نخست ماست.»

گذر شهریار یک پروژه ی طولانیست که ظاهراً قرار است تا مجموعه ی تئاتر شهر ادامه پیدا کند. اما مشخص نیست فاز نخست این پروژه, تا کی به صورت کامل برای معلولان مناسب سازی شود.

............گفتگوی ویژه

* دختران نابینا و حس استقلال طلبی: چرا والدین مانع استقلال طلبی دختران نابینای خود می شوند؟ این سؤالی بود که از فاطمه ظرافت انگیز پرسیدیم. معلمی که 27 سال است در مجتمع دخترانه عبدالعظیم تهران تدریس می کند. او از ارتباط صمیمانه خود با والدین می گوید و دلایل آنها در این مورد: من به دلیل ارتباط صمیمانه ای که با بچه ها و والدین آنها برقرار کرده ام به ویژه در 15 سال اخیر تدریسم این را می گویم که در صحبت با آنها وقتی که برای دادن استقلال به فرزندانشان ترغیبشان می کردم همواره با مشکل مواجه می شدم. من علت این مشکل را در دو حیطه می توانم جستجو کنم. اول اینکه در جامعه ما بین افراد بینای طبقات متوسط و پایین، تعصب نسبت به دختران رایج است و اینطور تصور می شود که پسرها هستند که می توانند هر جایی که دوست دارند یا هر زمانی که دوست دارند، تردد کنند. این در بین والدین دختران نابینا نیز رایج است با این تفاوت که در مورد پسران نابینا تنها مشکل نابینایی آنها هست که یک مقدار مانع آزادی آنها می شود و خانواده ها نگران آنها هستند اما در مورد دخترها اینطور نیست علاوه بر نابینایی مسئله دیگری که خانواده ها را نگران می کند، همین تعصبات است. اینکه دختر نباید زیاد بیرون برود؛ نباید در جامعه تنها این طرف و آن طرف برود چون خطرناک است. اگر بیرون برود فلان اتفاق برایش می افتد و باید همیشه مواظب دخترها بود. این فرهنگ بین خانواده ها رایج است و مسئله دیگر نابینایی است که می گویند خطراتی که شما را تهدید می کند بیشتر است. چرا ؟ من نمی دانم. همان خطراتی که پسران نابینارا تهدید می کند دختران را هم همان خطرات تهدید می کند. اما خانواده ها تصور می کنند دختران در ترددشان و در جامعه بیشتر مشکل دارند. مثلا مادری به من می گفت: من چطور اطمینان کنم که دخترم حتی با اسنپ یا با آژانس به خانه کسی برود. وقتی دخترش را فرستاده بود تا من با او صحبت کنم به من می گفت شما باید بروید جلوی آژانس بچه من را تحویل بگیرید. اصلا هم مشکلش این نبو که بچه من ممکن است بیفتد یا ممکن است خطری بچه من را تهدید بکند. می گفت: من اصلا به آژانس و اسنپ اطمینان ندارم. حتی الان که دختران ما بزرگ  شده اند هر چند به ندرت اما بعضی حتی سوار اسنپ هم نمی شوند و من نمی دانم این دید را خانواده به آنها داده است یا خودشان این دید را دارند. مسئله دیگری هم که کمرنگتر دیده می شود این است که می گویند: ما می خواهیم دخترمان در محله کمتر با عصا دیده شود. فکر می کنند برای ازدواج دخترشان اگر دیگران به نابینایی او پی نبرند و ناتوانایی او به چشم هم محلیها و فامیل نیاید برای ازدواجش، شرایط بهتری فراهم می شود. می گویند، اگر دختر ما با عصا بیرون برود؛ اگر در جوی آب بیفتد؛ اگر مردم بفهمند که ناتوان است، در ازدواجش مشکل پیش می آید. این دسته سعی می کنند حتی دخترانشان را پنهان بکنند و به دیگران نشان ندهند که دختر نابینا یا مشکل داری دارند تا هنگام ازدواجشان بگویند دختر ما خیلی توانمند است و با مشکلی مواجه نمی شود.

 

 

...........سلامت و بهداشت

* روشهای ضد عفونی دست: یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای ضدعفونی‌ کردن دست‌ها استفاده از ژل‌ یا مایع ضدعفونی‌کننده دست بر پایه الکل است اما ممکن است برخی افراد زمان و شیوه صحیح استفاده از آن‌ را ندانند.

به نقل از ایسنا، مطالعات آزمایشگاهی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) نشان می‌دهد ضدعفونی‌کننده‌های دست بر پایه الکل ساخته شده از ۶۰ درصد اتانول و ۷۰ درصد ایزوپروپانول قادر به غیرفعال کردن تمامی ویروس‌هایی است که از نظر ژنتیکی با بیماری کووید ۱۹ مرتبط‌ هستند.

کارشناسان توصیه کرده‌اند دست‌ها را به طور مرتب و در هر زمانی که ممکن است به ویژه زمانی که کثیفی آن‌ها با چشم قابل مشاهده است، با آب و صابون بشویید اما می‌توانید از ضدعفونی‌کننده دست هم در کنار شست‌وشو با آب و صابون و برای اطمینان بیشتر یا برای زمان‌هایی که آب و صابون در دسترس نیست، استفاده کنید. فراموش نکنید که ضدعفونی‌کننده دست جایگزین شست‌وشو با آب و صابون نبوده و به محض دسترسی به آب و صابون حتی در صورت استفاده از ضدعفونی‌کننده باید دست‌های خود را بشویید. ذکر این نکته نیز مهم است زمانی که دستانتان به وضوح کثیف بوده یا  مواد شیمیایی خاصی روی دستانتان است، نمی‌توانید از ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن دستان خود استفاده کنید.

ضدعفونی‌کننده‌های دست برخی میکروب‌ها از جمله انگل کریپتوزپوریدیوم، باکتری کلستریدیوم دیفیسیل و نوروویروس‌ها را نیز از بین نمی‌برند. کارشناسان استفاده از ضدعفونی‌کننده‌هایی با حداقل ۶۰ درصد الکل را توصیه می‌کنند. بیشتر محصولات حاوی ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل هستند اما تصور نکنید که درصدهای بالاتر موثرتر هستند ، برای بیشترین تاثیر باید این ضدعفونی‌کننده‌ها را با آب تا ۶۰ درصد رقیق کنید.

در مواردی از جمله پس از دست دادن، لمس سطوح مختلف در مکان‌های عمومی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تماس با حیوانات، خرید از فروشگاه و غیره می‌توانید دست‌های خود را با ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

برای استفاده صحیح از ضدعفونی‌کننده‌های دست ابتدا مقدار توصیه شده بر روی جلد محصول را در کف یک دست قرار دهید، سپس دستان خود را به هم بمالید تا محلول تمام دست از جمله بین انگشتانتان را مانند زمانی که دست‌های خود را می‌شویید پوشش دهد و سپس صبر کنید تا محلول در معرض هوا خشک شود.

مواظب باشید ژل‌ یا محلول ضدعفونی‌کننده را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید، زیرا در صورت بلعیدن می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده و مرگبار باشد.

در محیط و شرایطی مانند بیمارستان‌ها که میزان عفونت بالاست، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها توصیه نشده و باید مرتب از آب و صابون برای شست‌وشوی دست‌های خود استفاده کنید.

بنا بر گزارش سایت تخصصی "وری‌ول‌هلث"، متخصصان شست‌وشوی مرتب دست‌ها را در طول روز به ویژه پس از استفاده از سرویس‌ بهداشتی یا پیش از صرف غذا با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه توصیه می‌کنند.

* ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا به بیماری غیرواگیر مبتلا هستند: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداقل ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا تاکنون، یک بیماری غیرواگیر داشتند که به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد است.

به نقل از ایرنا: افشین استوار افزود: همچنین موضوع سن هم در این زمینه مطرح است و می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها به علت کووید ۱۹ در کسانی اتفاق افتاده که حداقل یک بیماری غیرواگیر داشته یا بیش از ۶۰ سال سن دارند.

وی ادامه داد: از طرفی احتمال شدت بیماری کووید ۱۹ در کسانی که به بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروق، دیابت یا سرطان‌ها مبتلا هستند نیز بیشتر است.

وی بیان کرد: کسانی که بیماری غیرواگیر دارند و باید خدمات درمانی را دریافت کنند به دلایل مختلفی این خدمات را دریافت نکرده‌اند که بخشی از آن می‌تواند اضطرار ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور باشد. اگر شیوع این بیماری ادامه داشته باشد، نه تنها افراد به خاطر ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند، بلکه ممکن است به خاطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست بدهند.

استوار گفت: اغلب بیماری‌های غیرواگیر، درمان پذیر نیستند و در واقع باید به طور مداوم تحت کنترل باشند. بیماری‌هایی مثل دیابت و فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از این دسته هستند. مردم برای ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا متوقف شدن خدمات سرپایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که بیماری غیرواگیر آنها از کنترل خارج شود.

استوار اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر شامل دسته افراد پرخطر در برابر مرگ ناشی از ویروس کرونا هستند. اگر ابتلا به کرونا در این افراد نسبت به سایر افراد یکسان باشد، ولی احتمال فوت این بیماران نسبت به سایر افراد بیشتر است. در نتیجه هم خانواده آنها و هم خودشان و هم دولت باید از آنها بیشتر حمایت کند. به طور مثال حمایت‌هایی که دولت از این بیماران انجام داد، مثل دور کاری شامل همین حمایت‌ها است.استوار درباره اقداماتی که برای بیماران غیرواگیر در شرایط کرونایی انجام شده، گفت: برای بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در چند مرحله اقداماتی انجام شد. به طور مثال خدمات غیرضروری در حوزه سرپایی تعلیق شد. همچنین در گام دوم، دستورالعمل‌هایی که این بیماران می‌توانند بر اساس آن خدمات را دریافت کنند تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث تله مدیسین بود. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مراقبت‌ها را از طریق تلفن یا اینترنت افزایش دهیم. یکی از تلاش‌های ما در این شرایط همین بود که مطمئن باشیم بیماری بیماران غیرواگیر ثبت شده در مراقبت‌های اولیه سلامت تحت کنترل است. با این افراد تماس گرفته و به آنها مشاوره ارائه شد.

 

 

........ورزشی

* خسروی وفا: سیامند رحمان تکرار نشدنی است

از تندیس زنده یاد سیامند رحمان، قهرمان ارزنده پارالمپیک ایران و جهان در ورودی موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک رونمایی شد.

این اقدام همزمان با مراسم افتتاح تالار مشاهیر موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک و نیز رونمایی از تندیس تعدادی دیگر از چهره های مطرح ورزش المپیک، با حضور مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، پیروز حناچی، شهردار تهران، رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، مصطفی هاشمی طبا و حسن غفوری فرد از رؤسای پیشین کمیته ملی المپیک و جمعی از چهره های مطرح ورزشی و مدیران ورزشی در محل موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک انجام شد.

محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این مراسم گفت: درگذشت سیامند رحمان یک شوک خبری بزرگ بود. او پدیده ای الهی و یک هم وطن کرد تبار اهل تسنن عاشق اهل بیت بود که در صد سال آینده هم همانند او نخواهد آمد و تکرار نشدنی است.

وی افزود: رکوردهایی که سیامند رحمان در طی دوران فعالیت حرفه ای اش جابجا کرد آنقدر فاصله را با رقیبان زیاد کرده که تا سه یا چهار دوره آینده بازی های پارالمپیک هم می توانست حضور داشته باشد. وی در اولین سالهای فعالیتش ۷۵ کیلوگرم رکورد سنگین وزن جهان را جابجا کرد و در سالهای بعد نیز مجدد ۵۰ کیلوگرم رکورد جهان را ارتقا داد و آماده بود که رکورد تاریخی ۳۳۰ کیلوگرم را نیز به ثبت برساند. این رکوردهای بی نظیر حتی اگر تکرار هم شوند، وی دارای خصوصیاتی نظیر فروتنی و تواضع و عدم داشتن غرور بود که سیامند را تکرار نشدنی می کند. او پهلوانی همیشه خندان بود.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک نیز در بخش دیگری از سخنانش از شهردار تهران درخواست نمود که در موضوعات شهری، افراد دارای معلولیت و ورزشکاران پارالمپیکی لحاظ شود.

زنده یاد سیامند رحمان، از ورزشکاران به نام رشته وزنه برداری افراد دارای معلولیت در جهان، در دو دوره حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو و نیز سه دوره حضور در بازی های پارا آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا، ۵ نشان طلای ارزشمند بدست آورد و در مجموع در طول دوران ورزش حرفه ای خود ۱۷ نشان طلا، یک نقره و یک برنز بدست آورد.

..........حوادث

* خانم معلمی که به خاطر افراط در استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن موبایلش جان باخت

شهروند نوشت: معلمی که چند روز پیش به دلیل انفجار تلفن همراه دچار سوختگی شده ‏بود، جانش را از دست داد. این آموزگار اهوازی نوزدهم خردادماه پس از آتش گرفتن موبایلش از ‏ناحیه صورت و گردن مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت.

آرزو مریدی معلم ابتدایی بود. ‏او پس از چند روز بستری شدن در مرکز سوانح و سوختگی اهواز و با وجود علایم بهبودی، ‏حال عمومی‌اش رو به وخامت گذاشت و در سحرگاه بیست‌ونهم خرداد جانش را از دست داد.

آن طور ‏که برادر آرزو می‌گوید، دلیل آتش‌سوزی و انفجار استفاده از الکل زیاد برای ضدعفونی کردن تلفن ‏همراه بوده است. ظاهرا این دختر سی‌ودوساله هنگام حادثه شیشه محتوی الکل ضدعفونی هم ‏در دست داشته و همین موضوع شدت سوختگی را بیشتر کرده است. ‎‏

پانزده ‎روز پیش خانواده مریدی با فریادهای دلخراش آرزو از خواب پریدند. چند دقیقه‌ای به هفت صبح مانده بوده که آنها دخترشان را با سر و صورتی آتش گرفته دیدند. صحنه هولناکی که ‏هنوز مادر آرزو وقتی به یاد آن می‌افتد از حال می‌رود. آن لحظه کسی دلیل آتش‌سوزی را ‏نمی‌دانست، اینکه چطور شعله‌های آتش به جان او افتاده. اما آرزو در برابر چشمان حیرت‌زده خانواده‌اش درحال سوختن بود.

پدر اما به هر زحمتی بود، آتش را خاموش کرد و ‏بلافاصله با اورژانس تماس گرفت و بعد از چند دقیقه آرزو با پای خودش سوار آمبولانس شد. ‏با اینکه فقط سر و صورتش سوخته بود، اما بیم آن می‌رفت که اندام‌های داخلی هم از ‏حرارت آتش بی‌نصیب نمانده باشند.

کامبیز برادر آرزو به «شهروند» می‌گوید، وقتی ‏خواهرش به بیمارستان رسید، هوشیار بود و با او چند کلامی هم حرف زد، اما پزشکان ‏بلافاصله او را به بخش مراقبت‌های ویژه بردند: «همان موقع به ما گفتند که احتمال دارد ریه‌‏های خواهرم آسیب دیده باشد. به همین دلیل به او دستگاه تنفسی وصل کردند و او را  در کیسه ‏اکسیژن قرار دادند.»‏‎

‎خانواده آرزو بعد از چند ساعت وقتی مجبور به ترک بیمارستان شدند، تازه فهمیدند که چرا ‏دخترشان به این روز افتاده: «من وقتی به خانه رسیدم، به اتاق خواهرم رفتم. روی فرش ‏اتاقش چند لکه سوختگی بود، یک ظرف شیشه‌ای الکل همانجا قرار داشت، موبایل هم کمی ‏دورتر کنار تخت افتاده بود، البته چیزی از آن باقی نمانده بود، منفجر شده بود.» آن طور که ‏کامبیز می‌گوید، آرزو تلفنش را روزی چندبار با الکل ضدعفونی می‌کرد، همین هم باعث ‏تجمع الکل در گوشی شده بود. ظرف الکلی هم در دستش بوده که همین الکل شعله‌های آتش ‏را به ریه‌های او رسانده.این معلم جوان که بیش از چهارسال است در دبستان تدریس می‌کند، پس از چند روز در ‏بیمارستان حالش بهتر می‌شود و پزشکان دستگاه تنفس را هم از او جدا می‌کنند.

کامبیز می‌‏گوید:  «دکترها آن روز به ما گفتند اگر خواهرم نیم ساعت بدون این دستگاه بتواند تنفس کند، ‏خطر اصلی از سرش رد شده.» آرزو اما دو روز بدون دستگاه نفس کشید.حتی از خانه ‏برایش غذا و آبمیوه آوردند: «من و همسرم چند ساعت پیش او بودیم، راحت حرف می‌زد و ‏هیچ مشکلی نداشت. اصلا خودش برایمان تعریف کرد که چطور این اتفاق افتاده، او به ما گفت ‏قبل از انفجار و آتش‌سوزی تلفن را به شارژر وصل می‌کند و بعد هم با موبایلش تماس می‌‏گیرد که همان موقع آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد.» اما درست از فردای آن روز حال آرزو ‏تغییر کرد. نفس کشیدن برایش سخت شد، او را دوباره به بخش مراقبت‌های ویژه بردند.انگار ‏ریه‌هایش تازه به حرارت واکنش نشان داده بود. دستگاه تنفسی هم نتواست به او کمک ‏کند:  «روزهای آخر رنگ صورتش تغییر کرده بود. چشمانش را به زور باز می‌کرد. دکترها ‏می‌گفتند اکسیژن کافی به بدنش نمی‌رسد.» آن طور که کامبیز می‌گوید، ساعت هفت صبح روز ‏‏بیست‌ونهم خرداد از بیمارستان تماس گرفتند و خبر مرگ آرزو را به آنها دادند:  «مثل اینکه از حدود ‏ساعت 2 بامداد چندبار حالش وخیم شده بود و چندباری او را احیا کرده بودند.»

حالا این ‏خانواده در غم از دست دادن آخرین فرزندشان به سوگ نشستند، مادر و پدر داغدیده توان ‏تحمل این درد را ندارند. خواهرها و برادرهای آرزو هم رفتن او را باور نکرده‌اند. کامبیز می‌‏گوید:«دلم از این می‌سوزد که هیچ‌کس در مراسم تدفینش نبود. خواهرم به دلیل فرار از این ‏بیماری مرد. اما همین بیماری باعث شد تا او غریبانه از این دنیا برود.»‏

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *