شناسه خبر: 21111 منتشر شده در مورخ: 1399/4/2 ساعت: 00:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 2 تیر 1399

روزنامه دوشنبه 2 تیر 1399

عناوین امروز: تأمین اعتبار ۲۰ میلیاردی بنیاد علوی برای کمک به مددجویان بهزیستی - مذاکره ممنوع است - چند و چون پرداخت بیمه های کارفرما و خویش فرما در گفت و گو با مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی - نکات بهداشتی در بحران کرونا - دلیل استعفای هادی رضایی از کمیته ملی پارالمپیک - بخشش مردی که همسر سومش را کشت

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 2 تیر 1399

30 شوال 1441

22 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6443

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی    

  مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره.....

تأمین اعتبار ۲۰ میلیاردی بنیاد علوی برای کمک به مددجویان بهزیستی

مذاکره ممنوع است

چند و چون پرداخت بیمه های کارفرما و خویش فرما در گفت و گو با مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی

نکات بهداشتی در بحران کرونا

دلیل استعفای هادی رضایی از کمیته ملی پارالمپیک

بخشش مردی که همسر سومش را کشت

 

........ویژه

* تأمین اعتبار ۲۰ میلیاردی بنیاد علوی برای کمک به مددجویان بهزیستی: رئیس سازمان بهزیستی از انعقاد تفاهم نامه این سازمان با بنیاد علوی زیر مجموعه سازمان مستضعفان برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان سازمان بهزیستی متاثر از بحران کرونا خبر داد. وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط سختی که ناشی از شیوع کرونا پیش آمده است و برای مددجویان بهزیستی نیز شرایط سختی ایجاد شده و برخی از آنها با مشکلات معیشتی در اثر ابتلاء به کرونا رو به رو شده اند، تفاهم نامه‌ای میان بهزیستی و بنیاد علوی منعقد شد. وی ادامه داد: بر مبنای این تفاهم نامه برای کسانی که در اثر کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند و در گام اول برای چهار هزار نفر از آنها وام قرض الحسنه ای به مبلغ ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود. قبادی دانا بیان کرد: مددجویان بهزیستی که در اثر کرونا با مشکل مواجه شدند در استان‌های سراسر کشور این وام بهشان تعلق می‌گیرد. به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور مددجویان بهزیستی با معرفی بهزیستی می‌توانند این وام را دریافت کنند. قبادی دانا گفت: کسانی که معرفی شده باشند می‌توانند با تأمین اعتباری که از سوی بنیاد علوی صورت گرفته از طریق صندوق کمیته امداد و ولایت کمیته امداد این تسهیلات را دریافت کنند. برای هر استان سهمیه‌ای تعیین شده و برای مددجویان شناسایی شده در نظر گرفته خواهد شد. وی گفت: مجموع مبلغی که تأمین اعتبار شده است، ۲۰۰ میلیارد ریال است و این تسهیلات به صورت قرض الحسنه است و با تضمین لازم توسط مددجویان دریافت خواهد شد.

* صدور دفترچه بیمه درمانی مددجویان بهزیستی در دفاتر پیشخوان دولت از دیروز: اطلاعات بیمه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار خانوارتحت پوشش سازمان بهزیستی که واجد شرایط دریافت دفترچه بیمه درمانی هستند، در «سامانه امید» بیمه سلامت بارگذاری شده است و مددجویان می توانند از روز یکشنبه برای صدور و دریافت دفترچه بیمه درمانی به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مراجعه کنند. احمدرضا شجیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: باتوجه به اینکه اعتباریک ساله دفترچه‌های بیمه درمانی بیمه سایر اقشار مددجویان و افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی در روز ۳۱ خرداد ماه سال جاری، به پایان رسیده است، دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی نسبت به پایش و به روز رسانی اطلاعات خانوار ها در «سامانه امید» سازمان بهزیستی اقدام کرده است. وی افزود: همچنین در نخستین ساعات روز گذشته، اطلاعات بیمه ایی ۵۳۳ هزار و ۲۹۶ خانوار تحت پوشش بهزیستی که واجد شرایط دریافت دفترچه بیمه درمانی هستند، در «سامانه امید» بیمه سلامت بارگذاری شده است و بر همین اساس مددجویان می توانند برای صدور و دریافت دفترچه بیمه درمانی به دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی، شایان ذکر است تمدید اعتبار دفترچه های بیمه درمانی پس از به پایان رسیدن تمامی برگههای سفید، انجام می شود.

.......اخبار روز

* قالیباف رئیس مجلس گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی به آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

وی افزود: هر نوع مذاکره‌‌ باید از موضع قدرت باشد؛ مذاکره با آمریکا کاملاً ممنوع است.

مقاومت هوشمندانه با پشتوانه اجماع ملی گزینه راهبردی ایران است. دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی ها را سرکرده ایم. مذاکره با غرب باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود.

*دکتر روحانی: متخلفان ارزی را به مردم معرفی کنید.

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت:

اهتمام دولت همواره برای حفظ آرامش و ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان همه بخش‌های فعال اقتصادی دولتی و خصوصی است. مدیریت کارآمد فضای عرضه، تقاضا و کنترل قیمت‌ کالاها ضروری است.

بانک مرکزی باید متخلفان ارزی بخش صادرات و واردات را به طور شفاف به مردم معرفی کند.

نباید اجازه دهیم نوسانات قیمت، معیشت و زندگی مردم را دچار مشکل کرده و فضای روانی جامعه را نا امن کند.

* ترم آینده دانشگاه‌ ها"مجازی" شد/دانشگاه‌ها برحسب آمادگی از ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم:

 وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد.

 ......گفتگوی ویژه

چند و چون پرداخت بیمه های کارفرما و خویش فرما در گفت و گو با مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی

بیمه و انواع آن و جزئیات هر کدام از انواع بیمه, مقوله ایست که حقیقتاً هر ذهنی نمی تواند درباره اش تجزیه و تحلیل کند. قطعاً یک ذهن محاسبه گر به خوبی می تواند بیمه های مختلف را واکاوی کرده و در خصوص نحوه ی اختصاص آن ها به کسانی که مشمولند, اظهار نظر کند.

یکی از دغدغه های معلولان شاغل, بیمه و خدمات مربوط به آن است. در گفت و گو با رضا دهقان, مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی بهزیستی, جزئیات بیمه ی معلولان شاغل به اختصار بیان شد: «بیمه های ناشی از اشتغال فرد, در حوزه ی وظایف ماست؛ چون ما حوزه ی اشتغال هستیم. ولی بیمه هایی که ناشی از اشتغال فرد نیست؛ یعنی حوزه ی اشتغالش با ما هماهنگ نمی کند یا خود او رأساً بدون هماهنگی و تعامل سازمان بهزیستی با سازمان تأمین اجتماعی اقدام می کند, ما نسبت به آن عملاً پاسخگویی خاصی نداریم. آنچه که در حوزه ی اشتغال بیمه ما پیگیری می شود –چه خویش فرمایی چه کارفرمایی-, مواردیست که با هماهنگی کارشناسان اشتغال ما انجام می شود و مشمول مشوق های بیمه ای سازمان بهزیستی می شود.»

رضا دهقان در ادامه ی توضیحات خود, به قانون حمایت از معلولان اشاره می کند: «قانون حمایت از معلولان مصوب شده و آیین نامه ی ماده ی 13 آن هم ابلاغ شده؛ شیوه نامه ی اجرایی شدن این کار را ابلاغ می کنیم؛ اما همکاران من تمام تلاششان را می کنند تا لیست افراد دارای معلولیتی که بیمه پرداز سال 98 بودند و در سال 99 بعضاً بر اساس عمل شخصی خودشان و با وجودی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه داد که می شود بیمه ی فروردین و اردیبهشت ماه را پرداخت نکرد؛ اما خیلی از کارفرما ها و خویش فرما ها با مسئولیت های خودشان بیمه پردازی هم انجام دادند, اصولاً این افراد بانک اطلاعاتی می شوند و به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می شوند و اطلاعاتشان در سامانه ی  کشوری بیمه ثبت می شود و تمامی شعب و کارگذاری های تأمین اجتماعی وقتی کد فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی که در این بانک اطلاعاتی به آن ها اعلام شده را در سامانه انتخاب می کنند که به او اعلام کنند حق بیمه اش فلان میزان است که پرداخت می کند, این را هم اعلام می کنند که مشمول معافیت 20 درصدی سهم کارفرما یا خویش فرماست.»

مدیر دفتر اشتغال و کار آفرینی بهزیستی در خصوص مددجویان تحت پوشش سازمان که شاغل هستند؛ اما جزو دریافت کنندگان تسهیلات بیمه ای دفتر اشتغال نیستند, اظهار می دارد: «قاعدتاً اولویت ما برای پرداخت و حتی پیش بینی اعتبار برای سال های بعد, آماریست که از اظهار کارفرما یا خویش فرمای تحت پوشش بهزیستی مبنی بر اینکه من بیمه پردازی می کنم, است.»

رضا دهقان در خصوص باز پرداخت بیمه ها از سوی کارفرما و خویش فرما اظهار می دارد: «در مورد بیمه ی کارفرمایی, 23 درصد سهم کارفرماست و 7 درصد سهم بیمه شده. 23 درصدی که سهم کارفرماست 20 درصد آن سهم کارفرماست و سه درصد دیگر مربوط به بیمه ی بیکاریست که کارفرما آن را پرداخت می کند. برابر آنچه در قانون حمایت از معلولان آمده, دولت باید 20 درصد را تأمین کند و 3 درصد باقیمانده را باید خود کارفرما بپردازد. 7 درصد هم سهم بیمه شده است. عمده ی این جریان مربوط به آن 20 درصد است که باز پرداخت این 20 درصد را در سال 98 ما انجام دادیم. کارفرمایی که با هماهنگی اداره ی بهزیستی نیرو گرفته باشد و گزارش های پرداختش به تأمین اجتماعی را به بهزیستی شهرستانش ارائه داده باشد که به صورت سند ثبت شود, باز پرداخت ها هر سه ماه به سه ماه انجام می شود. البته ممکن است ما بخشی از این منابع را در سه چهار ماه اول سال؛ مثلاً سال 98 داده باشیم, بقیه ی منابع در انتهای سال در اختیار بهزیستی استان برای باز پرداخت قرار بگیرد. همه ی این ها بستگی به این دارد که منابعی که از سوی دولت در اختیار بهزیستی قرار می گیرد چقدر باشد.

..........آموزشی

* نکات بهداشتی در بحران کرونا:

با ادامه بحران کرونا، مشخص شده است که تنها راه مقابله با بیماری کووید 19، رعایت بی کم و کاست نکات بهداشتی است. نجمه امینی، کارشناس ارشد آموزش بهداشت درباره روش صحیح استفاده از ماسک می گوید: برای زدن ماسک طبی سه لایه، ابتدا باید دستهایمان را بشوییم و ماسک را روی صورت قرار بدهیم بهتر است ماسک را از بندهایش بگیریم. ماسک باید روی بینی تا زیر چانه را بگیرد. در این حالت مهم این است که ماسک روی صورت فیکس شود تا هوا از اطراف ماسک وارد نشود. بعد بندهای ماسک را تنظیم کنیم. برای برداشتن ماسک هم ، باید دوباره دستهایمان را بشوییم و ماسک را برداریم و دور بیندازیم. یعنی در کیسه پلاستیکی بگذاریم درش را ببندیم و در سطل زباله بیندازیم و  بعد از این کار دوباره دستهایمان را بشوییم توصیه می شود ماسکهای طبی حدود 3-4 ساعت استفاده شوند ولی اگر نتوانستید این زمان را خیلی رعایت کنید مهم این است که ماسک مرطوب نشده باشد یعنی به محض اینکه ماسک مرطوب شد باید دور انداخته شود. این مطلب که ماسک را نگه داریم و دفعه بعد هم از آن استفاده کنیم هم کار غلطی است.

س: برخی از افراد ماسک خود را ضدعفونی می کنند؛ در معرض آفتاب قرار می دهند اتو می زنند و یا می شویند، این کارها تا چه حد صحیح است؟

ج: در مورد ماسکهای طبی بحث شستن و ضدعفونی به هر نحوی اشتباه است. این ماسکها نباید دوباره استفاده شوند و به محض مرطوب شدن باید دور انداخته شوند. در ماسکهای سه لایه ای که در خانه تهیه می شوند هم باید بدانیم که برای پیشگیری از ورود ویروس کامل عمل نمی کنند ولی از اینکه اصلا از ماسک استفاده نکنیم بهتر هستند.

س: گفته می شود مهمترین راه انتقال ویروس کووید 19، هواست، اما نقش استفاده از دستکش برای کنترل بیماری چیست؟

ج: توصیه ما شستن مرتب دستهاست. چون بسیاری از کسانی که از دستکش استفاده می کنند تصور می کنند دیگر در مقابل انتقال بیماری محافظت شده اند . من دیده ام کسی با دستکش میله اتوبوس را نگه داشته و بعد با همان دست توی کیفش دست می برد موبایلش را در می آورد و با همان دستکشی که میله اتوبوس را گرفته با موبایل کار می کند بعد همان دستکش را به عینکش می زند و ماسکش را درست می کند حتی یک بار خانمی را دیدم که ماسک را پایین آورد و یک تکه از نانی که خریده بود، جدا کرد و  با همان دستکشی که میله اتوبوس را گرفته بود، خورد و دوباره ماسکش را درست کرد. ما نباید فلسفه پوشیدن دستکش را فراموش کنیم . فلسفه این کار این است که دست ما تمیز بماند. اگر موبایل من تمیز است باید دستکش را در بیاورم و بعد با موبایلم کار کنم و اگر دوباره می خواهم به پول دست بزنم یا میله اتوبوس را بگیرم دوباره باید دستکش دیگری بپوشم. اگر دستکش به دست داشتید باید مراقب باشید دست خود را به موبایل و ماسک خود نزنید و در انتهای سفر با اتوبوس و مترو آن را دور بیندازید و به محض رسیدن به محل کار یا منزل ؛ اول دستهایتان را بشویید بعد لباس خود را در بیاورید و دوباره دستهایتان را بشویید و موبایل خود را ضدعفونی کنید و دوباره دستهایتان را بشویید. ماسک زدن بهویژه در جاهای شلوغ از ضروریات است و اگر تا مدتی نمی توانیم دستهایمان را بشوییم و مجبوریم به چیزهای آلوده دست بزنیم باید از دستکش استفاده کنیم و در این حالت به ماسک و گوشی همراهمان دست نزنیم.

س: گاهی رعایت حداقل فاصله یک و نیم متری سخت می شود در اتوبوس، مترو، تاکسی وظیفه یک شهروند مطلع چیست؟

ج: وقتی از خانه بیرون می رویم باید تا حد امکان فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. من بسیاری را می بینم که در مترو مثل قبل می دوند یا سریع راه می روند. ما باید این عادت را ترک کنیم. وقتی وارد مترو می شویم با رفتارمان به دیگران یاد بدهیم که ما باید تغییری در خودمان ایجاد کنیم. عجله کردن را کنار بگذاریم و برعکس آرام حرکت کنیم تا فاصله لازم را با نفر جلویی ایجاد کنیم. وقتی در مترو می بینید بیش از سه نفر روی یک ردیف شش نفری نشسته اند اگر می توانید شما بلند شوید و بایستید تا به هم یاد بدهیم که قرار اجتماعیمان این است که فاصله را در حد امکان رعایت کنیم. وقتی بعضی از ایستگاههای بی آر تی شلوغ است اگر برای شما امکان دارد از وسیله نقلیه ای که تعداد افراد در آن کمتر است و موازین بهداشتی را رعایت می کند و به خصوص در ردیف عقب سه نفر را سوار می کند استفاده کنید یا ا ماشین خودتان بروید. هنگام استفاده از بی آر تی هم سعی کنید ساعتی از خانه خارج شوید که خلوت تر است. این نکات خیلی مهم است. اینطور نیست که فکر کنم ماسک زده ام و به محیطی بروم که تراکم افراد در آن بالا است. ماسک به تنهایی از ما محافظت نمی کند.

س: با رعایت همه نکات بهداشتی اگر کسی از اعضای خانواده بیمار شد در خانه به چه نکاتی باید توجه شود؟

ج: کسانی که مشکل تنفسی حادی ندارند در خانه پرستاری می شوند بهتر است بیمار در یک اتاق بماند و حتما از ماسک طبی سه لایه استفاده کند. و حتما بیمار ماسک سوپاپ دار نداشته باشد. چون در هنگام عطسه و سرفه ویروسها از ماسک سوپاپ دار به فضای بیرون منتشر می شوند.

 

 

..........ورزشی

* دلیل استعفای هادی رضایی از کمیته ملی پارالمپیک

هادی رضایی پس از یکسال و نیم فعالیت در پست دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک از سمت خود استعفا داد. هادی رضایی که فروردین سال گذشته با موافقت اعضای هیات رییسه و اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به مدت ۴ سال دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک شد، از سمت خود استعفا داد. ماجرا از این قرار است که چند ماه پیش و با نظر هیأت رئیسه کمیته پارالمپیک مقرر شده بود هادی رضایی که به عنوان دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک و سرمربی تیم والیبال نشسته فعالیت می‌کرد، از بین این دو پست مذکور یکی را انتخاب کند.

اخیراً پس از تاخیر رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰، مجدداً این موضوع در کمیته پارالمپیک مطرح می‌شود و طبق توافقی که بین او و محمود خسروی وفا صورت گرفته، قرار شده طبق نظر هیأت رئیسه در نهایت هادی رضایی از بین والیبال نشسته و دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک یک سمت را انتخاب کند، هر چند هادی رضایی در جلسه هیأت رئیسه پارالمپیک استعفای خود را از هر دو سمت اعلام کرده، اما قرار بر این است که او تا آخر این هفته تصمیم نهایی خود را اعلام کند که در کدام سمت قصد همکاری دارد.

به نظر می‌رسد رضایی اصرار به ماندن در هر دو پست دارد، موضوعی که می‌تواند بمعنای پایان همکاری او با پارالمپیک باشد، چرا که هیأت رئیسه پارالمپیک با ادامه فعالیت او در هر دو پست مخالفت قطعی دارد و در نهایت او راهی جز انتخاب یکی از دو پست را ندارد.

با توجه به این که هادی رضایی استعفای خود را از دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرده باید منتظر ماند و دید که او واقعاً قصد قطع همکاری با کمیته پارالمپیک را دارد یا قرار است پس از صحبت با محمود خسروی وفا تصمیم جدیدی بگیرد.

وی نزدیک به ۴۰ سال است که در بدنه ورزش جانبازان و معلولان در سمت‌های مختلف فعالیت دارد و به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال نشسته سابقه حضور در هشت دوره پارالمپیک (۶ دوره قهرمان و دو دوره نایب قهرمان) را در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده است.

همچنین دبیر کلی فدراسیون والیبال معلولین آسیا و اقیانوسیه، مدرس جهانی، خبره ورزشی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین به مدت هشت سال، سرپرستی کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، ریاست هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین خراسان رضوی و عضو هیأت اجرایی کمیته ملی پارالمپیک بخشی از سوابق اجرایی و مدیریتی وی به شمار می‌رود

 

.......حوادث

* بخشش مردی که همسر سومش را کشت: شرق نوشت: مردی که همسر سوم خود را به قتل رسانده بود با رضایت اولیای دم مقتول از پای چوبه دار به زندگی بازگشت. این مرد از ۱۱ سال قبل در زندان به سر می‌برد و در این مدت اولیای دم مقتول بر اجرای حکم قصاص اصرار داشتند تا اینکه بالاخره در آخرین دقایق اعلام گذشت کردند و مرد میان‌سال از مرگ نجات یافت.

سابقه پرونده

کارآگاهان پلیس آگاهی شهریار شامگاه ۱۱ دی سال ۸۸ از قتل زنی ۳۲ ساله به نام مهشید در خانه‌اش مطلع شدند و وقتی به محل حادثه رفتند مشاهده کردند این زن با ضربه چاقو که به گلویش اصابت کرده، جانش را از دست داده است. شواهد زیادی در صحنه جرم وجود داشت که نشان می‌داد این زن به دست شوهرش به نام شایان کشته شده است. نخست آنکه در محل جنایت هیچ اثری از ورود فرد غریبه وجود نداشت،

از سویی هیچ سرقتی از محل حادثه انجام نشده بود. وقتی شایان بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت، به قتل اقرار کرد. متهم در اعترافاتش گفت: من سه بار ازدواج کرده‌ام و مهشید همسر سومم بود. روز حادثه به خانه دخترم که از ازدواج دومم بود رفتم. مهشید از این کار من عصبانی شد و وقتی به خانه برگشتم با من دعوا کرد و گفت میان او و دخترم باید یک نفر را انتخاب کنم. این‌طور بود که جر و بحث بین ما شروع شد و دقایقی ادامه داشت، اما چون نمی‌خواستم دعوا طولانی شود، در نهایت عذرخواهی کردم تا همه‌چیز تمام شود، اما مهشید نه‌تن‌ها سکوت نکرد بلکه با دمپایی من را زد. این کارش باعث شد به‌شدت عصبانی شوم به‌گونه‌ای که نتوانستم خودم را کنترل کنم.

متهم به قتل ادامه داد: درحالی‌که از شدت عصبانیت کنترلی بر رفتارم نداشتم، به آشپزخانه رفتم، چاقویی برداشتم و با آن ضربه‌ای به گردن مهشید زدم که ناگهان خون همه‌جا را گرفت. او روی زمین افتاد و بلافاصله جانش را از دست داد.

پرونده این همسرکشی بعد از گذراندن مراحل مقدماتی به شعبه ۱۱۳ وقت دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. در جلسه محاکمه اولیای دم مقتول اعلام کردند تنها خواسته‌شان اجرای حکم قصاص است و تفاضل دیه را نیز می‌پردازند. هیئت قضات بعد از بررسی پرونده با توجه به اینکه تردیدی در قاتل‌بودن شایان وجود نداشت، او را به مرگ محکوم کردند. این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و به این ترتیب شایان تا یک قدمی چوبه دار پیش رفت.

بعد از آن دایره صلح و سازش دادسرای جنایی تهران چند جلسه با اولیای دم برگزار کرد تا بتواند آن‌ها را به گذشت راضی کند، ولی این جلسه‌ها بی‌نتیجه ماند و شکات همچنان بر اجرای حکم اصرار داشتند. در نهایت شایان چند روز پیش پای چوبه دار رفت، اما در نهایت اولیای دم اعلام گذشت کردند. شایان بعد از محاکمه به‌لحاظ جنبه عمومی جرم با توجه به اینکه ۱۱ سال را در زندان سپری کرده است، آزاد می‌شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *