شناسه خبر: 21093 منتشر شده در مورخ: 1399/4/1 ساعت: 13:30 گروه: بهداشت و سلامت  
توصیه های جدید سازمان جهانی بهداشت در مورد کرونا

توصیه های جدید سازمان جهانی بهداشت در مورد کرونا

تابستان آمد و ویروس کرونا همچنان یکه تاز است. حتی ضعیفتر هم نشده گفته می شود امسال پاییز و زمستان سختی هم خواهیم داشت و دیگر مشخص شده که باید با ویروس کرونا زندگی کنیم.

به گزارش ایران سپید برای اینکه ببینیم آخرین توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 چیست؟ با نجمه امینی کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفتگویی داشتیم.: او می گوید:این روزها سازمان جهانی بهداشت به استفاده از ماسک به خصوص وقتی که در محلی حضور داریم که تراکم جمعیت بیشتری دارد و فضای محیط بسته است خیلی بیشتر از قبل تاکید دارد. . این نکته را باید در نظر داشت که استفاده از ماسک در شرایطی که نمی شود فاصله اجتماعی را رعایت کرد ضرورت دارد و لازم است اما کافی نیست. یعنی اینکه فکر کنیم ماسک زده ایم و می توانیم به راحتی در ساعتهای طولانی در فضایی که بسته است حضور داشته باشیم به تنهایی درست نیست. بلکه باید حضور در این مکانها به حداقل برسد و در حد امکان فاصله اجتماعی رعایت شود. همچنین فضایی که در آن هستیم تهویه مناسبی داشته باشد. در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 چندین نکته را باید در کنار هم رعایت کرد. که البته مهمترین بخش آن برای خروج از منزل استفاده از ماسک است. نکته مهم دیگر رعایت فاصله مناسب است . به هر حال سعی کنید فاصله یک و نیم متری از دیگران را رعایت کنید. همچنین بحث شستن دستها خیلی مهم است. باید سعی کنیم در هر وقت ممکن دستهایمان را بشوییم و این نکته خیلی بیشتر از قبل مد نظر باشد. از طرفی اینکه سعی کنیم به طور هوشمندانه مواظب باشیم دستمان را به صورتمان نزنیم. همه ما به این کار عادت داشته ایم ولی در این چند ماه قطعا توانسته ایم این عادتمان را قدری کنترل کنیم. بیش از این هم لازم است این کار را انجام دهیم و وقتی حتی از ماسک استفاده می کنیم هم باید سعی کنیم دستمان کمترین تماس را با ماسک داشته باشد

. استفاده از ماسک ،موثرترین و ارزانترین کاری است که می توان برای پیشگیری از بیماری انجام داد اما بسیاری در مقابل استفاده از آن مقاومت می کنند و گاه به خوبی از ماسک استفاده نمی کنند، آن را درست روی صورت خود ثابت نمی کنند،آن را روی صورت جا به جا می کنند، از روی صورت بر می دارند؛ چیزی می خورند و دوباره روی صورت قرار می دهند. با وجود این رفتارها استفاده از ماسک تا چه حد جنبه پیشگیری کننده دارد؟

امینی توضیح می دهد:قطعا وقتی هر رفتار بهداشتی مثل شستن دست یا استفاده از ماسک  انجام می شود حتی اگر تمام استانداردهای آن را رعایت نکنیم باز بهتر از این است که به طور کامل انجام نشود. اما وقتی کاری را درست انجام دهید حتما نتیجه بیشتری خواهید گرفت. مثل اینکه وقتی دستهایتان را می شویید حتما 20 ثانیه این کار را انجام دهید تا زوایای مختلف دست شسته شود؛ مقدار صابونی که استفاده می کنید کافی باشد و مقدار کف مناسبی روی تمام قسمتهای دست قرار بگیرد و بعد از آن دست به درستی آبکشی  و خشک شود. استفاده از ماسک هم همینطور است اگر بخواهیم استانداردها را کامل رعایت کنیم به این صورت است که اولا خود ماسک باید سه لایه باشد و  آن را از محل مطمئنی تهیه کرده باشیم که  در این مورد داروخانه ها در اولویت هستند. البته در داروخانه ها ماسکهایی به نام نانو و ماسکهایی که قابل شستشو هستند هم وجود دارد این گونه ماسکها بعد از شستشو تاثیر مورد نظر را ندارند البته شما اگر جلوی دهان و بینی خود را با یک پارچه هم بپوشانید حجم ویروسی که وارد بدن می شود کاهش می یابد و از اینکه جلوی دهان چیزی نباشد بهتر است ولی باید بدانید چیزی که می تواند از ورود ویروس که خیلی ریز است پیشگیری کند همان ماسک سه لایه طبی است. ماسکهای پارچه ای می توانند تا پنجاه درصد و بیشتر در مورد سایر میکربها مثل باکتریها که بزرگتر هستند تاثیر پیشگیری کننده را داشته باشند.

گاهی ماسکها از خیابان و مترو و .. خریداری می شوند. در خرید این ماسکها باید به چه نکاتی دقتشود؟.

این کارشناس ارشد آموزش بهداشت می افزاید:ماسک باید سه لایه باشد و از جای مطمئن خریداری شود. این روزها در ایستگاههای مترو برای استفاده از ماسک به مردم تذکر می دهند که کار درستی است.باید توجه داشته باشید اگر ماسک را از مترو و جاهای دیگر تهیه می کنید ،سعی کنید ماسکی بخرید که سه لایه باشد و لبه بالایی آن یک لایه فلزی داشته باشد که روی بینی فیکس شود. مشکل اینجاست که ماسکهایی که در این محلها فروخته می شود ممکن است تماس دست فروشنده با آنها بیشتر باشد به خصوص وقتی یک ماسک خریداری می کنید و بسته بندی آن با دست انجام شده است اگر مطمئن نیستید که دست کسی که بسته بندی را انجام داده تمیز بوده یا نه؟ می توانیم ماسک را بخریم و در خانه برای مثلا یک هفته نگه داریم و بعد استفاده کنیم. یعنی در این صورت نیازمان را از یک هفته زودتر تهیه کنیم . و روی بسته ها تاریخ خریداری را یادداشت کنیم و به مرور از آنها استفاده کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *