شناسه خبر: 21056 منتشر شده در مورخ: 1399/3/26 ساعت: 00:12 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 26 خرداد 1399

روزنامه دوشنبه 26 خرداد 1399

فراکسیون ویژه معلولان با حضور نمایندگان معلول تشکیل خواهد شد - رشد ۴۴.۶ درصدی اجاره‌بها در زمستان ۹۸ - یک پروژه ی پر سر و صدا, فاقد شاخص های مناسب سازی - چگونه به صورت غیرحضوری کد بورسی بگیریم؟ - لزوم تجربه آموزی برای کودکان نابینا - شواهد علمی در مورد انتقال کووید 19 - مجموعه هرندی ظرفیت درآمدزایی سه میلیارد تومانی در سال را هم دارد - زورگیری از زن جوان با لباس پاکبان

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 26 خرداد 1399

23 شوال 1441

15 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6438

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

فراکسیون ویژه معلولان با حضور نمایندگان معلول تشکیل خواهد شد

رشد ۴۴.۶ درصدی اجاره‌بها در زمستان ۹۸

یک پروژه ی پر سر و صدا, فاقد شاخص های مناسب سازی

چگونه به صورت غیرحضوری کد بورسی بگیریم؟

لزوم تجربه آموزی برای کودکان نابینا

شواهد علمی در مورد انتقال کووید 19

مجموعه هرندی ظرفیت درآمدزایی سه میلیارد تومانی در سال را هم دارد

زورگیری از زن جوان با لباس پاکبان

 

 

..........ویژه

* فراکسیون ویژه معلولان با حضور نمایندگان معلول تشکیل خواهد شد

مشاور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در امور معلولان گفت: در راستای تشکیل فراکسیون معلولان و کمیسیون اجتماعی مجلس، اولویت اصلی، انتخاب افراد مرتبط با معلولان خواهد بود. دکتر مسعود فیروزی با اعلام این خبر افزود: در نخستین جلسه‌ای که با دکتر قاضی‌زاده هاشمی داشتیم، موضوع‌های متعددی از جمله بررسی دقیق‌تر ایرادات قانون حمایت از حقوق معلولان را به بحث و بررسی گذاشتیم تا در جلسات آینده مجلس بررسی شود. وی ادامه داد: از مهم‌ترین نکات این جلسه، درخواست ایشان برای برگزاری نشست‌های تخصصی با انجمن‌های ویژه معلولان برای اعلام ایرادات قانون بود. به‌طور مثال، دولت لایحه‌ای را برای حمایت‌های بیشتر از بیماران روانی مزمن به مجلس ارائه کرده است که نیازمند کارشناسی دقیق و رصد نیازهای جامعه هدف آن بوده است و برگزاری نشست‌هایی که مدنظر ایشان است، قطعا به پیشرفت کار کمک خواهد کرد. فیروزی با اشاره به چگونگی تشکیل فراکسیون ویژه معلولان تأکید کرد: برای تشکیل این فراکسیون، حضور افراد جانباز یا متخصصان و پزشکان و همچنین نمایندگانی که سابقه خدمت در بهزیستی را دارند، کمک بسیار مهمی به جامعه معلولان ایران خواهد کرد. همچنین برای تشکیل کمیسیون اجتماعی مجلس به‌عنوان یکی دیگر از ارکان تسهیل‌کننده مشکلات معلولان، از ظرفیت‌های مشابه با فراکسیون ویژه معلولان بهره‌مند خواهیم شد.

* چهارمین دوره طرح مشکوة ویژه معلولان و نابینایان کشور آغاز شد: چهارمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» ویژه معلولان و نابینایان کشور به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت سازمان بهزیستی کشور در حال برپایی است.

این دوره با حضور 155 نفر از مددجویان سازمان بهزیستی برگزار می‌شود. از این تعداد 100 نفر در ترم چهارم و 55 نفر برای اولین بار زیر نظر هشت مربی، که خود از حافظان قرآن هستند، این دوره را می‌گذرانند.

به گفته دبیر اجرایی این طرح قرآنی، تاکنون یک نفر از این مددجویان موفق به حفظ کل قرآن، سه نفر بیش از 20 جزء، 11 نفر بین 10 تا 20 جزء، 10 نفر بین پنج تا 10 جزء، 20 نفر بین یک تا پنج جزء و مابقی یک جزء یا کمتر از آن را حفظ کرده که خود نشان از موفقیت این طرح دارد. از اهداف این طرح می‌توان به تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور، ایجاد شرایط مناسب برای تبلیغ، ترویج و حفظ قرآن، ارتقای سطح علمی معلولان کشور و ایجاد رغبت و رقابت سالم و سازنده برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده اشاره کرد.

یادآور می‌شود، آزمون سومین دوره این طرح بهمن‌ماه سال گذشته به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

 

...........اخبار روز

* رشد ۴۴.۶ درصدی اجاره‌بها در زمستان ۹۸

 مرکز آمار متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه در زمستان ۹۸ را ۱۶ هزار و ۶۰ تومان اعلام کرد  که نسبت به زمستان ۹۷، ۴۴.۶ درصد رشد را نشان میدهد. این در حالی است که قیمت زمین و خانه کلنگی در همین مدت بیش از ۶۳ درصد بالا رفته است.

براساس اعلام مرکز آمار، حداقل و حداکثر اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در  زمستان ۹۸ به ترتیب ۱۶۲ هزار تومان و ۲۷۰ هزار و ۸۳۳ تومان است.

اجاره بها در زمستان ۹۸ در مقایسه با پاییز همان سال نیز ۱۱.۵ درصد رشد داشت اما تعداد معاملات به دلیل شیوع بیماری کرونا و ابلاغ دستورالعمل تمدید قراردادهای اجاره ۳۳.۹ درصد کاهش یافت.

* فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس گفت: دلیل کاهش «آی‌کیو» ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ / تحصیلکرده‌ها یا ازدواج نمی‌کنند یا دیر ازدواج می‌کنند

تحصیلکرده‌ها در کشورمان یا ازدواج نمی‌کنند یا دیر ازدواج می‌کنند؛ وقتی هم ازدواج می‌کنند، یک یا دو فرزند بیشتر ندارند. دلیلش این است که در نتیجه ذخیره ژنتیکی ایرانی‌ها در حال کاهش است

* امکان ویرایش مدیریت سهام عدالت فراهم شد: سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت: بنا به درخواست زیاد مردم امکان ویرایش مدیریت سهام عدالت در هفته پیش رو فراهم شد

همه کارشناسان بازار سرمایه به سهام داران سهام عدالت توصیه می‌کنند که سهامشان را نفروشند و نگهداری کنند زیرا سبد سهام عدالت بسیار ارزنده است و در سال‌های آینده رشد خواهد داشت./ باشگاه خبرنگاران

 

..........گزارش روز

* چگونه به صورت غیرحضوری کد بورسی بگیریم؟

با توجه به استقبال مردم از بازار سرمایه و همچنین شیوع ویروس کرونا، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روش‌های مختلفی را برای صدور غیرحضوری کد بورسی معرفی کرده است که متقاضیان می‌توانند از طریق این روش‌ها اقدام به دریافت کد بورسی کنند. فرآیند احراز هویت غیر حضوری با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذیصلاح و مطابق تعرفه های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می گیرد که شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آن ها است. متقاضیان باید توجه داشته باشند که احراز هویت غیر حضوری صرفاً برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر بوده و فرایند بارگذاری ویدیو سلفی مجهز به الگوریتم های تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره است. چنانچه فرآیند احراز هویت غیر حضوری به دلیل عدم احراز مطابقت تصویر اخذ شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور تکمیل نشود، در این حالت احراز هویت غیر حضوری امکان پذیر نبوده و متقاضی جهت احراز هویت باید به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه کند.

احراز هویت غیرحضوری صرفاً برای شخص ایرانی اصیل و بالای 18 سال قابل انجام بوده و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و ... صرفاً احراز هویت حضوری قابل انجام و دسترسی به این بخش صرفاً از داخل کشور و برای کاربران داخلی مجاز است.

در صورت عدم موفقیت احراز هویت غیر حضوری، مبلغ پرداخت شده عودت نمی‌شود. همچنین ورود به سامانه جهت احراز هویت غیر حضوری به منزله آگاهی و پذیرفتن کامل کلیه شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه است. رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و درصورت تخلف قطعاً از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود خواهد شد.در اخذ تصویر و ویدئو، پس زمینه ساده و نور مناسب ضروری است.

در این راستا  شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه راه‌های مختلفی را را برای احراز هویت غیر حضوری سجام معرفی کرده است که شامل اپلیکیشن سیگنال، کارگزاری سهم آشنا، بانک مهر ایران و کارگزاری سهم آشنا می‌شود. متقاضیان برای انتخاب یکی از این روش‌ها می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی WWW.SEJAM.IR و انتخاب بخش احراز هویت الکترونیک یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و مراحل را طی کنند.

 

 

.........گفتگو ویژه

* نمایندگان تشکل های نابینایان به ایران سپید گفتند

یک پروژه ی پر سر و صدا, فاقد شاخص های مناسب سازی

متولیان امور شهری, افتتاح گذر رودکی را یکی از مهمترین و گلترین طرح های امسالشان قلمداد کردند که از ماه ها قبل, سر و صدا های زیادی را در رسانه ها درباره ی آن به راه انداخته بودند.

اما آیا این پروژه برای معلولان که از جمله شهروندان این جامعه هستند, مناسب سازی شده؟ 

چند روز قبل از افتتاح احتمالی این پروژه, جمعی از نمایندگان تشکل های معلولان به دعوت مسئولان شهری, از گذر رودکی بازدید کردند تا احتمالاً آن را برای افتتاح تأیید یا عدم افتتاح, رد کنند.

گذری فاقد اصول مناسب سازی

سهیل معینی, مدیر عامل شبکه ی تشکل های نابینایان و کم بینایان و مدیر عامل انجمن معلولان باور, یکی از شرکت کنندگان در این بازدید بود. او این پروژه را فاقد اصول مناسبسازی می داند: «اولاً مسیر هدایت عبور نابینا ها نه در پیاده رو و نه پیاده راه وجود ندارد و مسیر های منتهی به گذر رودکی در تقاطع ها, هیچ کدام از کفپوش های هشدار و سکه ای برخوردار نیست. در طول این مسیر باغچه هایی را احداث کرده اند که صرفاً جنبه ی زیبایی دارند. این باغچه ها هرچند خیلی گود نیستند؛ ولی به علت نداشتن لبه, فرد نابینا براحتی پا یا عصایش وارد این باغچه ها می شود؛ در واقع یک نوع اختلاف سطح با خود باغچه دارد. علاوه بر این ها, در کنار باغچه ها ستون هایی را مستقر کرده اند که روشنایی مسیر را تأمین می کنند. نه تنها این ستون ها داخل باغچه مستقر نشده اند, در بیرون باغچه ها هم حفاظ های مخصوصی برای آن ها در نظر نگرفته اند. وقتی ما با مهندسان و طراحان پروژه صحبت کردیم, گفتند امکان این کار وجود ندارد. همه ی این موارد باعث شد تا ما اعلام کنیم که متأسفانه اصول مناسب سازی رعایت نشده است. وقتی با هر کدام از مهندسان صحبت کردیم, نکات ما را تأیید کردند؛ اما اظهار داشتند که برای سنگفرش کردن این گذر, هزینه های زیادی شده و اگر قرار بر بازنگری و طراحی مسیر های هدایت کننده ی نابینایان شود, نیازمند هزینه های زیادیست.»

علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران نیز صحبت های معینی را تأیید می کند: «16 ورودی برای عبور از پیاده راه به پیاده رو وجود دارد که هیچ کدام از این ورودی ها برای ورود و تردد نابینایان مناسب سازی نشده اند. سطح باغچه ها با پیاده رو ها  به گونه ایست که امکان دارد فرد نابینا هنگام تردد وارد آن ها شود.»

این دعوت است یا توهین

معینی این نوع دعوت مسئولان شهری از نمایندگان معلولان برای گرفتن تأییدیه ی پروژه های فاقد اصول مناسب سازی را, نوعی توهین تلقی می کند: «اگر قرار است دسترسی ها رعایت شود, باید در درجه ی اول, در مرحله ی طراحی و بعد از آن در مرحله ی ابتدایی اجرایی باید از تشکل های مطلع معلولان دعوت شود که بازدید کنند و ارزیابی کنند که اگر نکاتی رعایت نشده, امکان اصلاح آن وجود داشته باشد. وقتی پروژه تمام شده و همه چیز آن انجام شده, دو سه روز مانده به افتتاحیه, دعوت از تشکل های معلولان عملاً به معنای توهین به این تشکل هاست؛ به این معناست که ما بطور فرمالیته شما را دعوت کردیم تا امضایی از شما بگیریم؛ عکس و مصاحبه ای و به امید خدا افتتاحیه.» 

افتتاح گذر رودکی, منوط به رعایت اصول مناسبسازی

سهیل معینی با استناد به یکی از مهمترین تأکیدات پیروز حناچی, شهردار کنونی که گفته بود مادامی که یک پروژه اصول مناسبسازی را رعایت نکرده, نباید افتتاح شود, خطاب به شهردار می خواهد که گذر رودکی افتتاح نشود: «با توجه به اینکه شهردار محترم قول داده که هیچ پروژه ی شهری را بدون رعایت کامل اصول مناسب سازی افتتاح نکنند, انتظار داریم این پروژه هم تا زمان رعایت شاخص های کامل مناسب سازی و دسترس پذیری افتتاح نشود.»

خواسته ای که علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران هم بر آن تأکید می کند: «من خودم پیشنهاد دادم  و گفتم این پروژه را افتتاح نکنید. گفتم اول پیشنهاد های ما را اجرا بکنید, بعد پروژه را افتتاح کنید. حتی پیشنهاد کردیم با وجودی که اجرای اصول مناسب سازی هزینه بر است, اما برای شروع سه ورودی ابتدایی, رو به روی تالار وحدت و انتهایی را مناسب سازی کنید.»

انگار این رفتار مسئولان شهری؛ یعنی دعوت از نمایندگان تشکل های معلولان قبل از افتتاح هر پروژه برای تأییدیه دادن به شروع کار آن, تبدیل به یک سنت شده. متأسفانه این مسئولان به پیامدهای وخیم این بی مبالاتی ها توجه نمی کنند!

 

........آموزشی

* لزوم تجربه آموزی برای کودکان نابینا: دکتر سیما میرلو، روانشناس در باره  تجربیه آموزی کودکان نابینا می گوید:همه هدف والدین باید این باشد که   تجربیات کودک زیاد شود و چیزهای بیشتری را تجربه کند. بچه هایی که نابینا نیستند  بخشی از تجربیات خود را از طریق دیدن و الگوبرداری به دست می آورند. آنها کارهای مختلف را از طریق تقلید کردن انجام می دهند. اما والدین باید کودکان نابینا را وارد تجربه کنند . و تجربه را در اختیارشان قرار دهند. یعنی به آنها تقدیم کنند. هر چیز کوچکی می تواند برای آنها تجربه خارق العاده ای باشد. فکر کنید شما وارد دنیایی شده اید مثلا وارد یک شرکت هواپیمایی شده اید برای کسی که وارد این شرکت شده همه چیز جالب است و تازگی دارد اما برای کارمند آن شرکت همه چیز عادی است و شاید برایش مسخره باشد که بگوییم مثلا بال هواپیما چقدر جالب است. بچه ها هم همینطورند آنها وارد دنیای جدیدی شده اند. و همه چیز برایشان جالب است. اما بچه های نابینا این دنیای جدید را نمی بینند. پس باید آن را لمس کنند. و والدین باید آن تجربیات و وسایل را در اختیارشان قرار دهند. تا آن تجربه را لمس کنند. هر چه تجربیات و ذخیره های تجربی آنها بالا برود بعدها در موقعیتهای مختلف و در مشکلات دست خود را در انبان تجربه های خود می برند و یکی از آن تجربیات را بیرون می آورند و از آن استفاده می کنند. در واقع شما اکنون برای آینده این کودکان سرمایه گذاری می کنید. و این سرمایه هرچه بیشتر باشد مهارتهای زندگی این کودکان بیشتر می شود و بهتر و سریعتر می توانند زندگی کنند.

 

..........بهداشت و سلامت

* شواهد علمی در مورد انتقال کووید 19: مرکز کنترل بیماری دولت آمریکا شواهد علمی در مورد انتقال Coronavirus را رسماً اعلام کرد:

- ریسک انتقال کرونا از سطوح، بسیار کم است.

- ریسک انتقال کرونا در فعالیت در فضای باز، بسیار کم است.

- ریسک انتقال کرونا  در تجمع در فضاهای محصور و سربسته مانند دفاتر، اماکن مذهبی، سالن های سینما یا تئاترها بالا است. مردم باید درباره موارد زیر اطلاع داشته باشند.. شاید الان لازم باشد که  در مورد کاهش ریسک انتقال کویید 19 از  طریق سطوح  اطلاع رسانی شود، ولی زمان آن نیست که خیلی مشتاقانه به دفتر خود بازگردید. برای آلوده شدن شما، به دوز کافی از ویروس نیاز است. این آلوده شدن به particles 1000 یا ذره ویروسی (vp) نیاز دارد : حال ببینیم میزان گسترش میزان ویروس در فعالیت های معمولی در محیط چقدر است:

تنفس: 20 vp در دقیقه

صحبت کردن: 200 vp در دقیقه ( با ۵ دقیقه صحبت کردن در محیط بسته و بدون ماسک، ۱۰۰۰ ذره ویروس براحتی منتشر میشود.)

سرفه: 200 میلیون vp (مقدار زیادی از ذرات ویروسی منتشر شده با سرفه و عطسه ، ممکن است ساعت ها در یک محیط با تهویه نامناسب به صورت معلق در فضا باقی بمانند.)

عطسه: 200 میلیون vp

بنابر این میزان احتمال آلودگی  به ویروس کرونا، به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس    و تعداد ذرات ویروس در محیط بستگی دارد.

اگر دو نفر پیش هم باشند و فاصله ۱۸۰ سانتیمتر به بالا  را رعایت کنند  به شرطی که کمتر از 45 دقیقه  پیش هم باشند و تنها نفس بکشند بدون صحبت و عطسه و سرفه، احتمال سرایت بیماری کم است.

در صحبت کردن دو نفر که ماسک زده اند، به صورت رو در رو ( در مکان دربسته و محصور، در صورت محدود کردن زمان گفتگو به  کمتر از 4 دقیقه ، ریسک سرایت بیماری پایین است. اما با ماسک هم، در مکان محصور و بدون تهویه مناسب ، بیش از ۴ دقیقه صحبت کردن ، احتمال سرایت وجود دارد.)

 اگر شخصی که در حال پیاده روی، دویدن، یا دوچرخه سواری و ورزش هست، از کنار شما عبور کند. احتمال سرایت کم است. ولی نه اینکه شانه به شانه هم راه بروند یا شانه به شانه ورزش کنند یا در یک خط دوچرخه سواری کنند ، که در این حالت احتمال سرایت بالا میرود. در فضای با تهویه مطبوع، با رعایت  فاصله و  در زمان محدود :  احتمال سرایت کم می شود. در زمان  خرید مواد غذایی، ریسک سرایت متوسط وجود دارد، که میتوان با محدود کردن و کوتاه کردن زمان خرید و ماسک زدن، ریسک انتقال را از متوسط به کم تبدیل کرد. فضاهای داخلی سر بسته بسیار پر خطر هستند. بویژه اگر در زمان طولانی و نامحدود، افراد با هم تماس داشته باشند. حمام عمومی و رختکن های  مشترک و محل استراحت مشترک،  ریسک سرایت بالایی دارند.

 رستوران ها: در معرض خطر زیاد سرایت قرار دارند که میتوان این میزان را با انجام کارهای زیر به میزان متوسط کاهش داد، با نشستن در فضای باز، یا رعایت فاصله و صحبت از راه دور.

احتمال سرایت در محل کار و مدارس، حتی با رعایت فاصله اجتماعی، بسیار بالا است. چون زمان تماس طولانی و نامحدود است.  مهمانی  و عروسی ها: بسیار پرخطرند.  تجمعهای تجاری و همایش ها: ریسک بسیار بالایی دارند. استادیوم، کنسرت و سینما: ریسک بسیار بالایی دارند. داخل مکان محصور از فضای خارجی و محیط باز خطر بالاتری دارد.

- فضاهای کوچک محصور با تهویه ضعیف، در مقابل فضاهای محصور بزرگ و با تهویه مناسبخطر بالاتری دارند.

- تراکم و تعداد افراد بالا در مقابل تراکم و تعداد افراد کم خطر بالاتری دارد.

- زمان طولانی تماس با افراد ،  در مقابل زمان پایین تماس با افراد خطر بالاتری دارد.

 

...........ورزشی

* مجموعه هرندی ظرفیت درآمدزایی سه میلیارد تومانی در سال را هم دارد

رئیس هیات ورزش نابینایان استان تهران گفت: مجموعه ورزشی شهید هرندی این قابلیت را دارد که در سال جاری و سال 1400 تا سه میلیارد تومان برای نابینایان درآمدزایی کند.

سید کاظم شمس در حاشیه مجمع سالانه هیات تهران در گفتگو با ایران سپید گفت: تمامی شاخصه های ما در سال 98 نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. از نظر مالی، درآمدهای ما بیش از دو برابر شد. از نظر ورزشی نیز رتبه ما در میان هیات های استانی از جایگاه سوم به دوم ارتقا یافت. از نظر تعداد ورزشکاران و اعزام به مسابقات نیز شاهد رشد بودیم.

شمس بیان کرد: درآمدهای ما از 712 میلیون تومان با ارتقای کمی و کیفی زیرساختهای مجموعه، به یک میلیارد و 444 میلیون تومان رسید. وی افزود: یکی دیگر از عواملی که باعث شد این عواید مالی نصیب هیات نابینایان تهران شود، به کارگیری نیروی ماهر و متخصص، عوامل انگیزشی و ارتباط با سایر هیات ها و فدراسیون ها بود. برای مثال با فدراسیون تنیس یا ورزش های رزمی مذاکره کردیم تا مسابقات آنها در مجموعه هرندی برگزار شود. خیلی از آنها اعلام میکردند از وجود چنین مجموعه ای با این امکانات بی خبر بودند. بنابر این، مجموعه ورزشی شهید هرندی ظرفیت این را دارد که بیشتر شناخته شود. شاید خیلی ها بگویند به همین میزان درآمد، هزینه هم شده است. اما باید گفت بسیاری از این هزینه ها از جمله ارتقای هتل و سالن بالای استخر یا تامیر زمین چمن، هزینه های زیرساختی است که در سال های آتی بیشتر برای ما آورده خواهد داشت.

شمس گفت: اگر مجدداً فعالیت های ورزشی در سال جاری آغاز شوند، ورزشگاه شهید هرندی این پتانسیل را دارد تا سه میلیارد تومان برای نابینایان درآمدزایی کند.

وی در خصوص حواشی پیش آمده در ارتباط با حساب های دیگر در مجموعه هرندی بیان کرد: از سال 93 حسابی به نام مجموعه ورزشی شهید هرندی با امضای رئیس و خزانه دار فعلی فدراسیون نابینایان افتتاح شده بود که این حساب و تراکنش های آن از رئیس قبلی و این جانب مخفی شده بود. وقتی در 18 دی سال 97 به عنوان رئیس هیات وارد مجموعه شدم، متوجه این حساب ها شدم که وقتی تراکنش های آن در 4 سال قبل را بررسی کردیم، بیش از دو میلیارد و 500 میلیون تومان گردش مالی آنها بود. حتی حدود 28 میلیون تومان هم در تاریخ 26 دی سال 97 از آن برداشت شده بود. شاید سالهای 93 تا 97 به من ارتباطی نداشته باشد اما از 18 دی سال 97 به بعد این حق من است که پرسشگر باشم و بدانم اطلاعات این حساب ها در کجا هزینه شده و چرا از رئیس قبلی هیات سید جلال روغنی و این جانب مخفی شده است. البته اسناد و مدارک را به بازرسی وزارت ورزش و جوانان ارائه دادم اما تا به حال متأسفانه هیچ پاسخ شفافی نداده اند. شمس ادامه داد: جامعه نابینایان نسبت به این مسائل باید مطالبه گر و حساس باشد.

وی در پایان در خصوص فعالیت های سال جاری نیز گفت: از فدراسیون خواستیم تا تمرینات آمادگی جسمانی، وزنه و تمرینات هوازی را از اول تیرماه آغاز کنیم که منتظر مجوز های مربوطه هستیم.

امیر سرمدی

 

...........حوادث

* زورگیری از زن جوان با لباس پاکبان

خراسان نوشت: زن جوانی در بولوار طبرسی شمالی داخل کوچه آمد تا پسر 14 ساله اش را صدا کند. او درحالی که مقابل مرد معتاد سابقه داری قرار گرفته بود بدون توجه به اطراف، دستش را از زیر چادر بیرون آورد و پسرش را خطاب قرار داد که به منزل بازگردد. در همین هنگام برق النگوهای طلای زن جوان، چشم مرد معتاد را گرفت و او را به وسوسه انداخت.

فرمانده انتظامی مشهد درباره این حادثه خونبار به خراسان گفت: همسایه سابقه دار که دیگر نمی توانست از فکر بهای میلیونی النگوهای طلا بیرون بیاید به درون منزلش رفت و نقشه دستبرد به طلاهای زن جوان را کشید.

این مرد 45 ساله که علی اکبر نام دارد، ماجرای النگوها را برای یکی دیگر از هم بساطی‌های سابقه دارش بازگو کرد و بدین ترتیب غلامحسین نیز برای این دستبرد وحشتناک با او همراه شد.

سرهنگ عباس صارمی ساداتی افزود: مرد45 ساله برای فریب پلیس بعد از وقوع سرقت نیز چاره ای اندیشید تا دستبرد را به یکی از پاکبانان زحمتکش محله نسبت دهد.این پاکبان هر روز بعد از اتمام کارش در محله طبرسی شمالی، لوازم کار و لباس هایش را درون گاری زباله ای می گذاشت که داخل زمین مخروبه ای بود، این موضوع نقشه شوم همسایه معتاد را کامل کرد.

یک روز وقتی پاکبان با پایان یافتن شیفت خدمتی‌اش طبق معمول لوازمش را درون گاری گذاشت و رفت، مرد معتاد شبانه لباس‌های او را سرقت کرد تا نقشه وحشتناک خود را اجرا کند. او و همدستش درحالی که تبر ، شوکر و افشانه فلفل تهیه کرده بودند کلاه کشی را نیز به سر کشیدند و چشم به در منزل زن جوان دوختند و به محض این که ساعت 7 صبح شوهر آن زن برای رفتن به محل کار از خانه بیرون آمد، نقابداران تبر به دست از روی دیوار وارد منزل شدند.

زن جوان و پسرش با دیدن دزدان نقابدار وحشت زده جیغ می کشیدند تا این که توجه همسایگان را جلب کردند چرا که اهالی محل ابتدا تصور می کردند با یک مشاجره خانوادگی روبه رو هستند اما صدای دلخراش زن جوان که فریاد می زد «به پسرم کاری نداشته باشید هرچه می خواهید با خود ببرید!» اهالی را به سوی منزل زن جوان کشاند.

در این هنگام دزدان خشن با شوکر و افشانه به مادر و پسر حمله ور شدند و با کتک زدن آن ها، 10 عدد النگوی زن جوان را نیز قیچی کردند.

مقام ارشد انتظامی مشهد تصریح کرد: اهالی محل که به ماجرا مشکوک شده بودند ابتدا با پلیس 110 تماس گرفتند و در همین حال جوان 23 ساله ای به نام «سجاد» برای کمک به مادر و پسر وارد حیاط شد تا از فرار دزدان تبر به دست جلوگیری کند ولی معتاد زورگیر، ضربه ای با تبر به بازوی جوان مذکور زد و او را به شدت زخمی کرد.

سرهنگ صارمی ساداتی ادامه داد: با وجود این، جوان زخمی به همراه دیگر اهالی تا رسیدن پلیس، آن ها را در محاصره نگه داشتند، از سوی دیگر با توجه به اهمیت ماجرای زورگیری، نیروهای گشت انتظامی، بی درنگ عازم محل حادثه شدند و درحالی مرد 45 ساله را با تیراندازی هوایی به دام انداختند که او برای فرار از چنگ پلیس با تبر به سوی شهروندان و نیروهای انتظامی حمله ور می شد.

رئیس پلیس مشهد خاطرنشان کرد: با دستگیری این متهم سابقه دار بلافاصله ماموران انتظامی به تعقیب همدست فراری او پرداختند وموفق شدند سارق دیگر را نیز در یکی از کوچه های اطراف دستگیر کنند. سرهنگ عباس صارمی ساداتی اضافه کرد: با کشف النگوهای طلا، تبر، افشانه فلفل، شوکر، قیچی آهن بری، لباس های پاکبان و ... این متهمان با دستور قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *