شناسه خبر: 21008 منتشر شده در مورخ: 1399/3/21 ساعت: 12:07 گروه: اجتماعی  
نابینایان در چه خدمات بانکی نیاز به امین دارند؟

نابینایان در چه خدمات بانکی نیاز به امین دارند؟

بانک مرکزی در سال 91 بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه نابینایان برای گرفتن برخی از خدمات بانکی نیازی به همراه داشتن فرد امین ندارند اما این بخشنامه در موارد متعدد از سوی بانکها اجرا نشد.

به گزارش ایران سپید با خبر شدیم سحر تهرانی کارشناس ارشد حقوق مالکیت فردی به صورت شخصی با طرح شکایت این بخشنامه را بار دیگر به جریان انداخته است تهرانی می گوید:   من در سال 97 برای گرفتن وام به بانک مراجعه کردم. باید در بانک ملی با معرفینامه کانون وکلا حساب باز می کردم که به من گفتند باید امین داشته باشید سال 91 بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی صادر شده بود که بیان می کرد که همه خدمات بانکی بجز حساب جاری باید به نابینایان ارائه شود اما در بانک ملی به من گفتند ما خودمان بخشنامه ای داریم و این بخشنامه را اجرا نمی کنیم. و من هر چه گفتم این قانون اساسی شماست و نمی توانید برخلاف این بخشنامه بخشنامه دیگری صادر کنید گفتند به ما ربط ندارد و با معاونت بانک صحبت کنید. اینگونه بود که تصمیم گرفتم موضوع را از طریق دفتر معاونت نظارت بر بانکهای بانک مرکزی پیگیری کنم. شکایتی تنظیم کردم و نوشتم که هیچکدام از بانکها این بخشنامه را اجرا نمی کنند و اگر این بخشنامه اجرایی نیست چرا تصویب و ابلاغ شده است. نهایتا بازرسی همه بانکها در بانک مرکزی با من تماس گرفتند و من توضیح دادم که چه اتفاقی افتاده است. در آخر سال 97 بود که بخشنامه اصلاح شد و این عبارت به آن اضافه شد که شخص نابینا ملزم به همراه داشتن شخص دیگری نیست . و بخشنامه دوباره به کل بانکها ابلاغ شد و همه بازرسی بانکها با من تماس گرفتند از جمله" بانک اقتصاد نوین ،سامان ، ملی و ... و من مشکل را توضیح دادم که گفتند بخشنامه ابلاغ شده و داریم بخشنامه های داخلیمان را اصلاح می کنیم.تا جایی که من می دانم دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. از آن پس من به هر بانکی که رفته ام برای دریافت خدمات بانکی دیگر مشکلی نداشته ام

س: اگر بانکی از این بخشنامه استنکاف کند چگونه می توان موضوع را پیگیری کرد؟

ج: الان بخشنامه روی سایت بانک مرکزی وجود دارد که اگر دوستان نابینا عبارت " بخشنامه مربوط به ارائه خدمات بانکی به نابینایان " را در گوگل جستجو کنند بخشنامه ای می آید با عنوان بخشنامه 91 اصلاحی 98، که می توانند از آن پیرینت بگیرند و همراه داشته باشند و اگر بانکی استنکاف کرد به بازرسی همان بانک زنگ بزنند و مطمئن باشند بازرسی آن بانک کاملا در جریان شکایت من و ابلاغیه جدید هست و قطعا به شعبه تذکر می دهد.

س: بر اساس این بخشنامه نابینایان چه خدماتی را می توانند بدون داشتن امین از بانکها بگیرند؟

ج: نابینایان برای باز کردن حساب جاری و گرفتن دسته چک هنوز طبق بخشنامه نیاز به امین دارند و یا باید در دفترخانه ای، تعهدنامه رسمی بدهند که مسئولیت چک را می پذیرند به غیر از این مورد سایر خدمات بانکی باید بدون همراه داشتن امین ارائه شود و می توانند به تنهایی به بانک مراجعه کنند. یکی از بحثهایی که در شکایت نامه طرح کرده بودم این بود که خیلی از نابینایان به تنهایی زندگی می کنند یا زن و شوهر هر دو نابینا هستند. و طبق قانون اساسی باید خدمات بانکی را دریافت کنند و پرسیده بودم آیا شما نسبت به این افراد تبعیض قائل شده اید و می گویید که اینها شهروند درجه دو هستند و نمی توانند از این خدمات استفاده کنند؟ اصلاح بخشنامه به دلیل این استدلال صورت گرفته است. و از این پس خود کارمند بانک موظف است کار شخص نابینا را انجام دهد.

س: و مسئولیت را هم خود فرد نابینا می پذیرد؟

ج: بله قاعدتا مسئولیت کار را خود فرد نابینا باید بپذیرد چون قانون می گوید هر فرد عاقل و بالغ و رشید مسئولیت اعمال خودش است. من در آن شکایت این پیشنهاد را هم طرح کرده بودم که انجام نشد گفته بودم اگر شما نگران این هستید که بعدا فرد نابینا بگوید من از محتوای فرمی که امضا کردم ، اطلاع نداشتم در هر شعبه یک کمیته تشکیل بدهید یک کارمند معاون و رئیس شعبه که هر سه فرم را برای فرد نابینا بخوانند و امضا بگیرند که بعدا اگر فرد نابینا ادعا کرد که من نمی دانستم در فرم چه بوده است سه شاهد حضور دارند و همه محاکم هم قطعا این را می پذیرند. ولی ظاهرا روی این پیشنهاد کاری نشده است. این پیشنهاد را داده بودم تا خدمات سهلتر به نابینایان ارائه شود تا اینکه موضوع اینقدر پیچیده نشود که وقتی به دفترخانه هم مراجعه کنیم سردفتر هم نداند چه تعهدنامه تنظیم کند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *