شناسه خبر: 2090 منتشر شده در مورخ: 1392/11/3 ساعت: 10:15 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 3 بهمن 1392

روزنامه پنجشنبه 3 بهمن 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 3 بهمن 1392،

21 ربیع الاول 1435،

23 ژانویه 2014

سال هجدهم شماره 4634

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز............

  * هر گونه سیاه نمایی خیانت در حق همه است 2

* 5/4 میلیون مددجوی بهزیستی سبد کالا دریافت میکنند 4

* یک بام و دو هوا 6

* از شش نقطه جهان 7

* حذف 85 درصدی جوش شیرین از نان 10

  * چرا بوی هوای سرد و گرم متفاوت است؟ 12

  * عبد المناف عظیمی، رئیس هیئت استان آذربایجان غربی شد 13

* چاردیواری 17

 

 

 

صئ.......................سیاسی

-داخلی

* روح ا... بیگی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: با توجه به حمایتهای مقام معظم رهبری از دولت یازدهم و تیم جدید مذاکره کننده هسته ای، هر گونه سیاه نمایی علیه این تیم به منزله اقدام علیه مردم، نظام و خیانت در حق ملت و رهبری تلقی خواهد شد.

* ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لغو دعوت ایران به ژنو ۲ نشان میدهد دبیر کل سازمان ملل از خود هیچ اختیاری ندارد و کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

* حمیدرضا علومی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاون امور حقوقی رئیس جمهوری گفت: منشور حقوق شهروندی تا آخر دهه فجر امسال نهایی میشود.

* محمدهادی ایازی، رئیس کمیته تزئینات و آذینبندی شهر تهران گفت: در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن ۲۲ ایستگاه فرهنگی خواهیم داشت که به هموطنان محصولات فرهنگی و کارهای فرهنگی را ارائه خواهیم کرد.

* مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بررسی اعتبارات بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بودجه سال ۹۳ کل کشور اعلام کرد: اعتبارات این سازمان نسبت به قانون بودجه سال 1392، 23/23 درصد رشد داشته است.

-بین المللی

* اندیشکده آمریکایی استراتفور تأیید میکند که "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل به دستور دولت آمریکا، دعوت از ایران برای شرکت در نشست ‍‍ژنو 2 را فسخ کرده است.

* سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: در کنفرانس ژنو 2 مسأله برکناری حکومت سوریه مطرح نمیشود و در دستور کار این کنفرانس بین المللی نیست.

* اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک به رهبران عربستان هشدار داد که اگر به تکرویهای خود در منطقه خلیج فارس ادامه دهند، منزوی خواهند شد.

 

 

صئ.............. اجتماعی

  همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور از توزیع سبد کالای دولت برای حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مددجوی تحت پوشش این سازمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اسامی مددجویان تحت پوشش بهزیستی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده که طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته، تمامی مددجویان بهزیستی سبد کالای پیشبینی شده از سوی دولت را دریافت خواهند کرد. هاشمی  با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت مددجویان تحت پوشش بهزیستی به همراه سایر نیازمندان معرفی‌شده، سبد کالا را در دو مرحله دریافت میکنند، یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر بیش از 4 میلیون و 400 نفر از مددجویان تحت پوشش برای دریافت سبد کالا معرفی شده اند.

* سیدعلی جمالیان، مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران در خصوص انجام پروتز دندان برای بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: مراکز درمانی شهید حیدری و 13 آبان در تهران انجام پروتز دندان برای بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی را به صورت رایگان انجام میدهد.

* حیدر عزیزنژاد، مدیر کل بهزیستی بوشهر با بیان اینکه بیش از 21 هزار خانواده نیازمند از خدمات بهزیستی بهره مند است، اظهار کرد: در استان بوشهر 16 هزار و 400 معلول که تعدادی از آنها مستمریبگیر هستند، از خدمات این سازمان بهره مند هستند. وی یکی از طرحهای اساسی بهزیستی را توانمندسازی خانواده ها عنوان کرد و گفت: این سازمان در دو بخش اشتغال و مسکن فعالیت میکند که در سال گذشته برای 676 نفر اشتغالزایی صورت گرفت که از این تعداد 443 مددجو و 213 توانخواه بودند. وی با بیان اینکه امسال 180 واحد مسکونی برای مددجویان ساخته شده گفت: در 10 ماه گذشته 180 واحد مسکونی ساخته شده است، در حالی که سال گذشته 63 واحد مسکونی به معلولان استان بوشهر واگذار شد.

 

 

صئ.....................اقتصادی

در حالی که این روزها گرفتن وام مسکن یا خودرو به کار سختی برای نیازمندان تبدیل شده است، بانک مرکزی از یک حقیقت تلخ پرده برداشت. به گزارش بانک مرکزی، 173 نفر از بدهکاران به سیستم بانکی در کل 22 هزار 970 میلیارد تومان به بانکهای کشور بدهکارند. این میزان بدهکاری بر اساس دلار معادل سه هزار تومان، ارزشی برابر با 7 میلیارد و 656 میلیون دلار دارد. این در حالی است که کل مبلغی که در صورت پیشرفت صحیح توافق ژنو از غرب به اقتصاد ملی ایران میرسد، معادل 4/6 میلیارد دلار است. از این بدهکاران دانه درشت 61 نفر بدهکاریهای بالاتر از صد میلیارد تومان و 116 نفر بدهیهای بین 50 تا 100 میلیارد تومان دارند.

* سردار حزنی، فرمانده قرارگاه سازندگی قرب کوثر سپاه گفت: تا کنون 12 هزار و 612 پروژه محرومیتزدایی توسط ما  در سطح کشور عملیاتی شده است.

 

 

صئ .........از شش نقطه جهان

نامه سرگشاده رئیس اتحادیه جهانی نابینایان به دولتهای جهان! شش ماه قبل برخی کشورهای دنیا سوای همه اختلافهایی که با هم دارند، به توافقی تاریخی دست یافتند که میتواند مشکل عدم دسترسی نابینایان و کمبینایان به منابع مطالعاتی را رفع کند، اما برای اینکه این توافقنامه اجرایی شود و ما بتوانیم از ثمرات آن بهره مند شویم، لازم است حد اقل 20 کشور به آن بپیوندند. مطمئناً یک توافقنامه امضا نشده با یک تکه کاغذ معمولی هیچ فرقی ندارد. آنچه در پی میآید، درخواست ما از این کشورها است تا کار ناتمامی را که شش ماه پیش در مراکش شروع کردند، به پایان برسانند تا ما بتوانیم کار رساندن کتاب به آنهایی که به شدت به آن نیاز دارند را آغاز کنیم. دولتهای عزیز سراسر دنیا! من این نامه سرگشاده را در جایگاه رئیس اتحادیه جهانی نابینایان و به نمایندگی از 285 میلیون نابینا و کمبینای سراسر جهان برایتان مینویسم. نابینایان و کمبینایان در همه دنیا از قحطی کتاب و منابع مطالعاتی رنج میبرند. فقط درصد کمی از کتابها در قالبهای صوتی، بریل یا چاپ درشت در اختیار آنها قرار میگیرد. یکی از موانع فراهم آوردن کتابهای بیشتر، قوانین تاریخ گذشته کپیرایت است. در دو سوم کشورهای دنیا کتابها به گونه ای منتشر میشوند که برای نابینایان قابل استفاده نیستند و هیچ قانونی هم وجود ندارد که مؤسسات انتشاراتی را ملزم کند که یک نسخه قابل دسترس هم برای نابینایان و کمبینایان تولید کنند. به علاوه اگر مؤسسات نابینایی بتوانند کتابهایی را که تولید میکنند در اختیار مؤسسات مشابه در سایر کشورها هم قرار دهند، از بسیاری از دوباره کاریها جلوگیری خواهد شد. به هر حال هیچ کدام از این امور با وجود قوانینی که تاریخ مصرف آنها گذشته است، شدنی نخواهد بود. خبر مسرتبخش این است که با امضا توافقنامه مراکش که در ژون 2013 به انجام رسید، این موانع رفع خواهد شد. این توافقنامه قرار است کشورهای مختلف را ملزم کند در قوانین کپیرایت خود در مورد نابینایان و کمبینایان استثناهایی قائل شوند. همچنین قرار است با اشتراکگذاری منابع مطالعاتی توسط مؤسسات ویژه این امر در سراسر دنیا تسهیل گردد. به هر حال برای اجرایی شدن این توافقنامه لازم است ابتدا حد اقل 20 کشور به آن بپیوندند. حتی در این شرایط هم فقط مؤسساتی میتوانند کتابهای قابل دسترس نابینایان را با هم به اشتراک بگذارند که دولتشان به این توافقنامه پیوسته است. برای اینکه این توافقنامه بتواند تغییر محسوسی در وضعیت نابینایان ایجاد کند، لازم است کشورهای زیادی این توافقنامه را امضا کرده و به آن بپیوندند. به عنوان نماینده نابینایان تقاضای ما از شما این است که به این توافقنامه بپیوندید و سایر کشورها را هم برای پیوستن به این توافقنامه مجاب کنید. فقط در این صورت است که میتوان فصل جدیدی را در زندگی نابینایان باز کرد.

 

 

 

 

 

 

صئ .........بهداشت و سلامت

دکتر زهرا عبد اللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: شیوع کمبود ریزمغذیها یک مشکل جهانی است. تضعیف سیستم ایمنی بدن و به دنیا آمدن کودکان کموزن که خطر مرگ در آنها 30 برابر است، از جمله پیامدهای کمبود آهن است. علاوه بر این هزینه های زیادی نیز برای درمان مشکلات ناشی از کمبود آهن در سیستم نظام سلامت تحمیل میشود، کاهش کارایی و تولید، افت تحصیلی و کاهش بهره هوشی نیز از دیگر پیامدهای کمبود آهن هستند. به همین علت با مشورت سازمان بهداشت جهانی، غنیسازی آرد با آهن و اسیدفولیک را پیشنهاد داده ایم. غنیسازی آرد در دنیا از سال 1940 آغاز شده است. برنامه ملی غنیسازی آرد از سال 1386 اجرایی شد. در بوشهر با گذشت یک دهه از آغاز این طرح، شیوع کمبود آهن از 22 درصد به 15 درصد کاهش یافته و در استان گلستان کمبود ذخیره آهن تا 54 درصد برطرف شده است. غنیسازی آرد با اسیدفولیک نیز باعث کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی و رفع نقایص مادرزادی لوله های عصبی میشود. بر این اساس، شاخص نوزادانی که در ایران با نقص مادرزادی لوله های عصبی به دنیا میآیند 3 تا 4 مورد در هر هزار نفر است، اما این آمار در دنیا به یک مورد در هر هزار نفر میرسد. سال 86 پیشنهاد دادیم ریزمغذیهایی چون ویتامین B2 و D را در نان‌ بگنجانند، اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس نان خود را با ویتامین D غنی میکنند. امروز کمبود ویتامین D به یک معضل تبدیل شده است و میتوان با اضافه کردن آن به مواد غذایی این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد. وی افزود: برنامه حذف جوش شیرین از نان نیز از جمله اولویتهای وزارت بهداشت است. 85 درصد مراکز تولید نان جوش شیرین را حذف کرده اند. ما به دنبال ارائه نان سالمی هستیم که جوش شیرین نداشته باشد و به غنیسازیها بهتر پاسخ بدهد.

 

 

 

 

صئ .......... دانش و فناوری

یک دانشمند آمریکایی به این پرسش که چرا هوای سرد بویی متفاوت از هوای گرم دارد، پاسخ داده است. پاملا دالتون، دانشمند بوشناس در «مرکز حسهای شیمیایی مونل» واقع در فیلادلفیا، معتقد است یکی از علل بوی متفاوت هوای سرد این است که مولکولهای بو با افت دما، بسیار کندتر حرکت میکنند.

این بدین معناست که بوهای کمتری در روزهای سرد و در مقایسه با تعداد بوهای هوای مرطوب و گرم، وجود دارند. درست به همین دلیل است که سوپ داغ بیشتر از سوپ سرد بو دارد و در روزهای گرم، زباله ها قویترین بو را در هوا پخش میکنند. همچنین بینیهای انسان در محیط سرد به خوبی عمل نمیکنند. دالتون معتقد است این موضوع احتمالاً به عنوان واکنشی دفاعی در مقابل هوای خشک و سرد است.

گلواژه ها: چنان باش که بتوانی به هر کس بگویی مثل من رفتار کن. (کانت)

 

 

 

صئ .....................ورزشی

انتخابات هیأت نابینایان و کمبینایان استان آذربایجان غربی برگزار شد و عبد المناف عظیمی با کسب حد اکثر آراء در سمت خود ابقا شد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون، در این مجمع که با حضور محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون و با شرکت دو کاندیدا برگزار شد، عبد المناف عظیمی با کسب 11 رأی از 15 رأی مأخوذه برای مدت 4 سال دیگر به عنوان رئیس هیأت نابینایان و کمبینایان استان انتخاب و عهده دار این مسئولیت شد. مرتضی صدفپور دیگر کاندیدای این مجمع تنها 4 رأی به دست آورد. عظیمی در حاشیه مراسم مجمع انتخابات گفت: طی مدت چهار سال گذشته، فعالیت قابل توجهی در جذب و تربیت ورزشکار، برگزاری دوره های مربیگری و داوری، اعزام تیم به مسابقات قهرمانی کشور و تشکیل هیأتهای شهرستانی در ماکو، بوکان و مهاباد انجام داده ایم. وی اظهار کرد: اعزام یکی از ورزشکاران استان به بازیهای پارا آسیایی گوانگجوی چین به همراه تیم ملی فوتبال نابینایان پنج نفره و اعزام تیم دو و میدانی به رقابتهای بین المللی در کشورهای سوئد و ترکیه از فعالیتهای برون مرزی این هیأت است. عظیمی ادامه داد: در سال 91 یک دوره مسابقات دوجانبه گلبال نابینایان بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به صورت رفت و برگشت برگزار کردیم. وی افزود: امسال نیز برای حفظ آمادگی ورزشکاران، سه نفر از دو و میدانیکاران برتر استان در مواد دوی نیمه استقامت و پرتاب دیسک اردوهای متعددی برگزار شده است تا با کسب سهمیه ورودی به همراه تیم ملی به بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی اعزام شوند. عظیمی گفت: واگذاری یک سالن ورزشی که قرار است به صورت اختصاصی در اختیار هیأت قرار گیرد، از سوی هیأت به مسئولان اداره کل ورزش استان پیشنهاد شده است که در صورت موافقت میتوانیم با متمرکز کردن برنامه های تمرینی ورزشکاران به موفقیتهایی نائل شویم.

 

 

صئ.................حوادث

* در تماس یکی از شهروندان با اورژانس 115 بابل مبنی بر سوختگی زن 56 ساله در جاده گنج افروز شهرک امام تکنسینهای پایگاه دانشگاه به محل حادثه اعزام شدند. پس از رسیدن مأموران مشخص شد که انفجار اسپریهای آرایشی در بابل منجر به مرگ زن 56 ساله شده است. این حادثه به علت انبار کردن لوازم آرایشی در منزل و گرم بودن بیش از حد محل، یکی از اسپریهای آرایشی موی سر منفجر و باعث انفجار بقیه اسپریها شد.

* مرگ فجیع کارگر در داخل کانال: روز دوشنبه، در خیابان معلم شهر اشتهارد، کارگر 32 ساله ای در حین حفاری کانال شبکه آب و فاضلاب در عمق حدود پنج متری زمین گرفتار ریزش خاک شد. تلاش مأموران آتشنشانی برای نجات جان این کارگر بینتیجه ماند و جسد وی پس از ساعاتی از زیر خاک بیرون آورده شد.

* دعانویس معروف ورامین دستگیر شد: در پی وقوع یک فقره کلاهبرداری در قالب دعانویس و رمالی مبلغ 200 میلیون ریال از یک شهروند ورامینی، کارآگاهان پلیس آگاهی بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. در بررسیها، محل سکونت رمال شناسایی و دستگیر شد. رئیس پلیس آگاهی شرق استان تهران با بیان اینکه متهم در تحقیقات فنی به بزه ارتکابی اعتراف کرد، گفت: جمع مبلغی که وی از مالباختگان کلاهبرداری کرده بود، 200 میلیون ریال برآورده شده است.

* حمله وحشتناک و خونین گرگ به روستا: یک گرگ خاکستری با ورود به آغل گوسفندان در روستای حسینآباد ابتدا پنج رأس گوسفند را درید و سپس با حمله به یکی از جوانان روستا وی را بشدت از ناحیه پا و صورت زخمی کرد. جراحات این جوان که 20 سال سن دارد، از ناحیه پا بسیار عمیق است و به اعصاب پای وی نیز آسیب جدی وارد شده است. هم اکنون پای این جوان روستایی مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

 

 

 

 

صئ ................چاردیواری

«به جای لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی روشن کنید» عرض سلام و ادب و بلافاصله پاسخ تماسها و نامه های شما عزیزان. آقای داوود جعفری، خواننده موشکاف پیگیر همیشگیمان خواسته اند که اخبار سیاسی با توجه بیشتر به حاشیه اخبار، متنوعتر تنظیم شود و  همچنین شباهت گاه به گاه مطالب ستونها دانش و بهداشت از بین برود. چشم عزیز! کمی فرصت دهید تا سر و سامانی به اخبار روزنامه داده شود؛ قطعاً این نکات مورد نظر خواهد بود. آقای نورمحمد قلانی از اصفهان خواهان راه اندازی ستون ادب و شعر شده اند که پاسخ این عزیز نیز مثبت است و درخواست ما همچنان کمی صبر. آقای کشکولی خواهان درج آگهی استخدام در روزنامه شده اند؛ نکته قابل تعمق در این امر آن است که هر آگهی استخدامی به درد نابینایان نمیخورد و باید آگهیهایی گزینش شوند که امکان واقعی جذب از عزیزان نابینا را داشته باشند. اما جدولبازان پا به کار قدیمی روزنامه آقای رحمتی عزیز و خانم ذاکری گرامی در عین درخواست موکد برای درج جدول خواسته های دیگری نیز مانند باز کردن پاراگراف در آغاز هر مطلب جهت سهل الوصول بودن آن مطالب را مطرح کرده اند که در روزنامه اعمال شد. در مورد درج مطالبی همچون احادیث یا سخن بزرگان، چشم مد نظر است، اما مشکل ما عزیزان آن است که در این 20 صفحه تنگ و ترش تا بجنبیم به در و دیوار میخوریم. مشکل باز کردن فضاست، وگرنه تمام این خواسته ها هم صحیح است و هم انجام شدنی. آقای امیری از تهران در بازگویی تجربه تلخی از برخورد بد مسئولان بانک مسکن برای باز کردن حساب برای ایشان آن هم در حضور دخترشان شده اند و خواهان انتشار بخشنامه بانک مرکزی به همراه ایران سپید شده اند. عجالتاً به آگاهی ایشان میرسانیم شماره این بخشنامه «نب 114» است و ما به زودی متن آن را در روزنامه چاپ میکنیم اما در عین حال به دنبال صدرو بخشنامه کاملتر و جدیدی در این خصوص نیز هستیم تا کرامت افراد نابینا حفظ و رعایت شود. آقای پور حسرت و نداف از بهبود کیفیت مطالب تشکر کرده اند. آقایان موسوی از اصفهان و امیری از شیراز در مورد دو مشکل بیمه ای خود و دوستانشان نوشته اند که خواهشمندم ضمن تماس با تحریریه اطلاعات بیشتری ارائه دهند تا شاید بتوانیم به حل مشکل کمک کنیم. خانم پوربابایی از قزوین خواهان پیگیری ارائه تسهیلات برای رفت و آمد نابینایان به صورت برخورداری از یارانه های حمل و نقل شده اند در سطح شهر تهران گامی برای حل این مشکل برداشته شده و آن استفاده نابینایان از پایانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان است، اما در شهرستانها نیاز به تمهیدات بیشتریست که امید است با تصویب اصلاحیه قانون جامع حقوق معلولان این مشکل رفع شود. آقای چراغی از قم خواهان معرفی وبلاگهای نابینایان و کمبینایان شده اند که در سایت ایران سپید به این مهم جامه عمل خواهیم پوشاند. سعی کنید امیدوار باشید خدانگهدار.  

 

 

صئ ............. اطلاعرسانی

  * پارا اسپرت، تنها نماینده رسمی شرکت تارژ در ایران و خاور میانه، عرضه کننده توپ گلبال؛ جهت خرید تلفن تماس:

09194277712 کریمی

09163052513 زویداوی

  * بازگشت همه به سوی اوست: با خبر شدیم همسر جناب آقای رمضانعلی سپهری از پیشکسوتان ورزش دارفانی را وداع گفته اند بدین وسیله ضمن عرض تسلیت به اطلاع میرسانیم مراسم ختم آن مرحومه شنبه 5 بهمن ساعت 15 الی 16 در خیابان ستارخان خیابان پاتریس لومومبا حسینیه دیانیها منعقد میشود. حضور سروران گرامی مایه تسلی دل بازماندگان خواهد بود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *