شناسه خبر: 20810 منتشر شده در مورخ: 1399/2/27 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 28 اردیبهشت 1399

روزنامه یکشنبه 28 اردیبهشت 1399

تحویل ۶ هزار واحد مسکونی به خانوار‌های دارای ۲ معلول تا پایان سال - رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا - اوضاع کرونا در پائیز بدتر از بهار خواهد بود - چاپ شاهنامه ی علمی به بریل, یک اقدام ضروری - سه رشته فعال داریم/12 بازیکن به مسابقات استانی و کشوری اعزام کردیم - زن کلاهبردار حرفه‌ای سر ۱۴۰ نفر کلاه گذاشت

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 28 اردیبهشت 1399

23 رمضان 1441

17 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6417

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

تحویل ۶ هزار واحد مسکونی به خانوار‌های دارای ۲ معلول تا پایان سال 

رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

اوضاع کرونا در پائیز بدتر از بهار خواهد بود

چاپ شاهنامه ی علمی به بریل, یک اقدام ضروری

سه رشته فعال داریم/12 بازیکن به مسابقات استانی و کشوری اعزام کردیم

زن کلاهبردار حرفه‌ای سر ۱۴۰ نفر کلاه گذاشت

 

.........ویژه

* تحویل ۶ هزار واحد مسکونی به خانوار‌های دارای ۲ معلول تا پایان سال: شریعتمداری وزیر تعاون از تحویل واحدهای مسکونی به خانواده های معلولان خبر داد دو گفت: تا پایان سال، ۲۴۰۰ واحد مسکونی روستایی و ۳۵۰۰ واحد مسکونی شهری به خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر تحت پوشش سازمان بهزیستی، تحویل خواهد شد.وی افزود: این واحد‌ها بخشی از تعهد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر است. وزیر رفاه اضافه کرد: تکمیل و تحویل حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در سطوح روستایی با متوسط ۶۵ متر مربع مساحت با قبول تعهد از سوی بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات و همچنین آورده سازمان بهزیستی مورد تعهد طرفین قرار گرفت و امیدواریم این واحد‌ها تا پایان سال تکمیل و تحویل خانواده‌ها شود.

وزیر تعاون گفت: همچنین در سطوح شهری هم ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی با متوسط ۷۵ متر مربع مساحت که هم اکنون نیمه کاره و در مراحل مختلف ساخت و ساز است با کمک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شامل ۱۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض نقدی و ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای تکمیل و تحویل به خانواده‌ها تامین مالی شده و عملیات تکمیل آن‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هم در این جلسه ۵۰ میلیارد تومان کمک را تعهد کرد و بقیه مبالغ مورد نیاز تکمیل این واحد‌ها هم در تعهد سازمان بهزیستی است که تا پایان سال تحویل خانواده‌ها شود.

شریعتمداری همچنین از آغاز مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت ۴ هزار واحد مسکونی دیگر خبر داد و گفت: مقرر شد دو طرف در نخستین فرصت ممکن مذاکرات آغاز این طرح را شروع کنند تا به لطف الهی این امر به برگ زرین دیگری در زمینه خدمت رسانی به معلولان بدل شود.

وی افزود: از ابتدای فعالیت بهزیستی تاکنون ۱۲۳ هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته شده است که ۸۷ هزار واحد آن در عمر این دولت و البته به همت خیرین و سایر دستگاه‌ها بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین ابراز امیدواری کرد با ساخت ۴ هزار واحد جدید با کمک و تعهد بنیاد مستضعفان و ۱۴ هزار واحد ثبت نام شده قبلی، خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر صاحب خانه شوند و گفت: امیدواریم با غربالگری و روش‌های مناسب دیگر، از این پس کشور وارد چرخه تولید خانواده‌های دارای معلول نشود، اما اگر خانواده‌های دارای چند معلول دیگری در کشور باشند، خانه دار شدن آن‌ها در تعهد دولت و سازمان بهزیستی است.

* ارائه خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی بهزیستی: سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود. کاظم نظم ده افزود: امیدواریم با تاسیس این مراکز یک پازل به پازل های تکمیلی سازمان خدمات بهزیستی اضافه شود و در نهایت رضایتمندی گروه های هدف ما، کاهش هزینه ها و رضایتمندی مردم و کارکنان ارائه دهنده خدمات را ایجاد کند. وی درباره تاسیس مراکز مثبت زندگی ادامه داد: در ارتباط با نگاه مدیریت عملکردی به مراکز مثبت زندگی یا مراکز ارائه خدمات بهزیستی، این مراکز تا چند وقت دیگر شروع به کار می کند. سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی بیش از ۴۰ سال فعالیت می کند و از سویی متولی ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه محسوب می شود و خدمات ارزشمندی را در این ۴۰ سال به جامعه ارائه داده اما لازم است به آن فعالیت های خوب، فعالیت هایی اضافه شود که بتواند جوابگوی نیاز مردم در حال حاضر باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه گروه های هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری دارای شرایط و ویژگی های جسمی و روحی روانی خاص هستند، بنابراین در ساده سازی فرآیندها و همچنین دسترسی آنها باید اقداماتی اساسی را انجام بدهیم. نظم ده یادآور شد: سازمان بهزیستی جزو سازمان هایی محسوب می شود که دارای قوانین و اسناد بالادستی مناسبی است. برای توسعه فعالیت ها از بحث تاسیس و بهره برداری از مراکز مثبت زندگی را دارد. وی گفت: در مدیریت عملکرد تاکید بر نظارت و شفاف سازی است. مراکز مثبت زندگی به گونه ای طراحی شده اند که خدمات به شکل الکترونیکی انجام می شود. نظم ده ادامه داد: این خدمات الکترونیکی شفافیت را به شکل چشمگیری نسبت به ارائه خدمات به شکل فیزیکی ارتقا می دهد. یکی دیگر از اهداف اساسی این مراکز افزایش دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان است. سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: خوشبختانه یکی از ویژگی های این مراکز افزایش و تسهیل گروه های هدف است. از سویی کاهش ترددهای غیرضروری مخصوصا در کلانشهرها به ویژه برای افراد عادی جامعه زحمات و مشکلات زیادی ایجاد می کند و هزینه های زیادی به روی دوش سیستم های دولتی می گذارد. این مدل خدمات در مراکز مثبت زندگی به شکل چشمگیری ترددها را کاهش می دهد و به نوعی منابع موجود را بهینه استفاده می کند. نظم ده افزود: هنگامیکه سازمان ها، خدمات آی تی و مبتنی بر خدمات الکترونیک دارند و امکان توسعه دولت الکترونیک وجود دارد ایستادن در مدل خدمات های تاریخ مصرف گذشته و سنتی به شکل فیزیکی اشتباه بزرگی است. این اوضاع به معنای واقعی پرت منابع است. سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی دیگر از اهداف مراکز مثبت زندگی، افزایش رضایتمندی مردم است. واقعیت این است که یکی از بهترین ارزیاب ها در ارائه خدمات سازمان خود مردم و گروه های هدف هستند. یکی از مشکلاتی که امروز گروه های هدف ما در ارتباط با خدمات سازمان بهزیستی مطرح می کنند عدم دسترسی یا شفاف نبودن فرآیند خدمات است که در این مراکز مثبت زندگی این موانع به شکل چشمگیری برداشته می شود. وی حذف فرآیندهای موازی کاری را از مزایای مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: در این مراکز هزینه ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد و ازشبکه های موجود در جامعه مانند نهادهای غیردولتی بهره می برد و تصدی گری را از دولت به حداقل می رسانند.

 

.......اخبار روز

* رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا: دوران ویروس کرونا تمام نشده ولی شرایط ما از دیروز بهتر است. ما از پیک اصلی کرونا عبور کرده ایم

از روز اول متوجه یک خطر شدم و آن این که رسانه های خارجی تلاش می کردند کشور را به بهانه بیماری کرونا تعطیل کنند

در شرایط فعلی بهداشت فردی برای ما اصل است

فاصله گذاری اجتماعی تا اطلاع ثانوی باید وجود داشته باشد. قرار شده بود هر کسی که فهمیدیم مبتلاست باید به خود او، خانواده‌اش و محل کارش ابلاغ کنیم؛ اما این کار بعضا انجام نشده؛ من چند مورد را اتفاقی بررسی کردم دیدم به خودش هم اطلاع داده نشده بوده یا به محل کار و خانواده هم گفته نشده؛ این مصوبه ستاد بوده و ضروری است. مردم را باید برای حداقل چند ماه زندگی‌ با کرونا آماده کنیم. دوره کرونا تمام نشده است و باید هوشیارانه عمل کنیم. باید برای افرادی که در جامعه دچار فشار زندگی هستند بسته‌های حمایتی درست کنیم

*استاندار خوزستان:

روند افزایشی بیماری کرونا در خوزستان نگران‌کننده است. ادامه تعطیلی، تصمیم سختی است. فرمانداران شهرستان‌های قرمز باید به گونه‌ای محدودیت ایجاد کنند که به زودی به سمت وضعیت زرد و سفید پیش برویم

* فعلاً گوشی نخرید: رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور:

از حدود چهار ماه پیش شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشی بوده‌ایم.

این عدد اکنون در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

به مردم توصیه می‌شود تا حدود یک ماه آینده از خرید گوشی خودداری کنند تا بازار به ثبات برسد.

* سخنگوی سازمان سنجش: آزمون سراسری در روزهای پنج شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مرداد برگزار می‌شود.از۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت فرصت هست تا داوطلبان ثبت‌نام یا اطلاعاتشان را ویرایش کنند.

* موسوی: دولت‌های مستقل در مقابل زورگویی آمریکا بایستند. سخنگوی وزارت خارجه:

ایران تلاش «رژیم آمریکا برای بدنام کردن و مقصر نشان دادن چین  در رابطه با کووید-19 را رد می کند.»

این اقدام رژیم آمریکا  با هدف منحرف کردن توجه های داخلی و خارجی از بی کفایتی دولت ترامپ برای حفظ جان انسان ها و بازگشایی اقتصادی صورت می گیرد.

.......بهداشت و سلامت

*اوضاع کرونا در پائیز بدتر از بهار خواهد بود:

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی و پیش بینی ما اوضاع در پائیز از اردیبهشت و خرداد بدتر خواهد شد، اگرچه این پیش بینی ما قطعی نیست.

به نقل از مهر، ایرج حریرچی، با بیان اینکه تا اطلاع ثانوی باید به ویروس کرونا عادت کنیم، افزود:اولویت اصلی ما حفظ سلامت مردم است و اینکه اثرات بیماری زایی و مرگ و میر ویروس کرونا را به حداقل برسانیم. در کنار آن قطعاً اقتصاد مردم هم برای ما مهم است. حریرچی در خصوص باشگاه‌های بدنسازی، گفت: در بسیاری از مراکز بدنسازی استانداردهای لازم و فضای مناسب نداریم، برخی از باشگاه‌ها رختکن مناسب، دوش مناسب، تهویه مناسب و فضای لازم را ندارند حتی برخی از باشگاه‌ها در زیرزمین هستند که احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد و می‌دانید که کرونا بیماری است که از طریق تنفس منتقل می‌شود.

* دردهای شکمی و گوارشی از علائم جدید مبتلایان به ویروس کرونا: به نقل از ایسنا یک پزشک عمومی با اشاره به ظهور علائم جدیدی از ویروس کرونا گفت: با چرخشی که ویروس پیدا کرد با علائمی همچون مشکلات گوارشی و دردهای شکمی و دل پیچه بروز پیدا می‌کند.

سیدرحیم سیدپورگفت: از زمانی که این ویروس شیوع پیدا کرد به حالت‌های مختلفی چرخیده و علائم مختلفی را از خود بروز داده است.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در بدو تهاجم خود بیشتر با تظاهرات بالینی علائم تنفسی خود را نشان داد، خاطرنشان کرد: بیمار در کنار تب و لرز دچار سرفه‌های خشک و تنگی نفس بود، کم کم علائم دیگری که آنچنان شناخته شده نبود همانند سردرد، کوفتگی و دردهای عضلانی از ویروس کرونا بروز کرد و به سمت علائم انفلونزا رفت.

سیدپور از دست حس بویایی را از دیگر علائم جدید مبتلایان به ویروس کرونا برشمرد و ادامه داد: برخی از افرادی که مراجعه می‌کردند در اظهارات خود می‌گفتند که بویی را حس نمی‌کنند.

وی تظاهرات بالینی گوارشی را از علائم جدید بیماران دانست و گفت: این بیماران سرفه نمی‌کنند بلکه بیشتر با تب، لرز، دردهای شکمی و شکم پیچ و مدفوع شل مراجعه می‌کنند که ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه همه اشکال بالینی این ویروس می‌تواند خطرناک باشد، گفت: بسته به اینکه آیا بیمار بستر بیماری زمینه‌ای خاصی دارد یا خیر، شدت این بیماری بروز پیدا می‌کند.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: در بیماری‌های تنفسی به دلیلی اینکه فرصت کمتری برای مقابله با ویروس وجود دارد ممکن است خطر مرگ و میر بیشتر بوده اما در سایر تظاهرات بالینی بیمار، شاید فرصت بیشتری برای مقابله با ویروس وجود داشته باشد.

این پزشک عمومی افزود: در اوایل ورود بیماری کووید ۱۹ بیشتر بیماران به خاطر درگیری تنفسی و قلبی فوت می‌کردند، در حال حاضر با توجه به تغییر ژنی که پیدا کرده است حمله ویروس به سمت قلب کمتر شده است.

* احتمال انتشار و انتقال کروناویروس با کولر گازی چگونه است؟ عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به مطالب منتشر شده در ارتباط با استفاده از کولر گازی در زمان شیوع کرونا، تاکید کرد: اگر چه افزایش معنی‌دار موارد بروز  بیماری ارتباطی با استفاده از کولر گازی ندارد ولی کولر گازی باعث افزایش احتمال انتشار و یا انتقال بیماری می‌شود.

به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه می گوید:

اگر شما در مناطق گرمسیر مانند خوزستان زندگی کرده باشید حتما قبول می‌کنید زندگی بدون کولر (گازی) در آنجا تقریبا غیرممکن است. اولین گزارش احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی از چین بود که می‌گفت مردی شصت و چند ساله بدون مواجهه موثر با افراد آلوده و بخاطر در معرض باد کولر قرار گرفتن ، مبتلا به این بیماری شده است.

 تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا مانند آریزونا نشان داد که احتمال انتقال بیماری از طریق خود کولر گازی  تقریبا صفر است و نمونه‌های متعدد گرفته شده از بدنه و فیلتر کولرها همه منفی بودند. ولی کولر (گازی) بخاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا که با عطسه و سرفه در فضا پخش می‌شود را افزایش دهد.

لذا لازم است:

•  درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد نشود.

•  بهتر است  پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد.

•  از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود.

•  رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها و کنترل سرفه و عطسه و مانند آن شدیدتر و جدی‌تر باشد.

•  فرد آلوده یا محتمل یا دارای سرفه و عطسه تمام وقت ماسک مناسب استفاده کند.

•  افراد پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماریهای زمینه ای، از حضور در فضاهایی که برخی از افراد حاضر علائم دارند یا مظنون هستند پرهیز کنند.

•  در صورت لزوم به حضور افراد غیرساکن در این اتاق ها حداقل زمان ممکن حضور یابند و بیش از ۱۵ دقیقه در این فضاها نمانند.

•  اگر فرد آلوده در منزل حضور دارد و امکان اقامت او در یک اتاق جداگانه وجود ندارد، سایر افراد حاضر در آن فضا هم ماسک استفاده کنند.

•  در اماکن عمومی فاصله گذاری با جدیت بیشتری رعایت و از تجمع و تراکم افراد در یک محل بخصوص مدت طولانی اجتناب شود.

•  بخصوص در ساعات خنک تر شبانه روز، اگر امکان وجود داشته باشد حتی المقدور از روشن کردن کولر پرهیز شود.

•  با فاصله زمانی مناسب کولر برای مدتی خاموش شود و تهویه مناسب برای اتاق فراهم گردد.

...........دُریافت

* چاپ شاهنامه ی علمی به بریل, یک اقدام ضروری

این روز ها در محافل ادبی, سخن از حکیم توس, فردوسی پاکزاد است؛ چرا که 25 اردیبهشت را به نام این شاعر نامی و حکیم گرانسنگ نام نهاده اند.

آنچه برای نابینایان درباره ی این حکیم و شاعر بزرگ شاید جالب توجه باشد, نکته ایست درباره ی اثر ماندگار «شاه نامه»؛ اثری که همچنان تازه است و برای اهل علم و تاریخ و ادب ایران زمین, جاودانه.

سال ها پیش مرکز نابینایان رودکی که تخصصاً اقدام به ضبط و چاپ بریل کتاب برای نابینایان را انجام می دهد, نسخه ی چاپ مسکوی شاه نامه را در 25 بریل, چاپ کرد؛ اما این نسخه در قیاس با نسخه هایی که بعد ها منتشر شد –مثل نسخه ی دکتر خالقی مطلق-, دارای اشکالاتیست و ضروریست مسئولان این مرکز اقدام به چاپ نسخه ی بهتری از شاه نامه نمایند.

مهدی فکری, دانش آموخته و پژوهشگر تاریخ در گفت و گو با ایران سپید, اجمالاً این اشکالات را در مقایسه با نسخه ی دکتر خالقی مطططلق بررسی می کند: «شاهنامه به بریل سال ها پیش از روی نسخه ی چاپ مسکو برگردانده شد که آن زمان علمی ترین نسخه از اثر حکیم توس بود. این نسخه در 1971 میلادی و 1350 خورشیدی در مسکو منتشر شد و سال ها بعد در مرکز رودکی به بریل برگردانده شد. ولی امروز علمی ترین نسخه از شاهنامه, نسخه دکتر خالقی مطلق است در که در 8 جلد بینایی در سال 1386 منتشر شد؛ البته چون پاورقی های کتاب زیاد بود, در 8 جلد منتشر شد؛ اما بعد ها انتشارات سخن همین نسخه را در 4 جلد به بازار عرضه کرد که خیلی ها از همین نسخه بهره مند می شوند و لازم است این نسخه که به تصحیح دکتر خالقی مطلق رسیده, به بریل برگردانده شود.»

مهدی فکری صحبت هایش درباره ی تفاوت های این دو نسخه و اشکالات چاپ مسکوی شاهنامه را چنین ادامه می دهد: «یکی از مهمترین اشکالات چاپ مسکو, استفاده از 4 نسخه ی خطی در تصحیح بود. در واقع چاپ مسکو در 9 مجلد منتشر شد که سه جلد اول آن را از 3 نسخه ی خطی برای تصحیح استفاده کردند و بقیه ی مجلدات را از 4 نسخه ی خطی بهره گرفتند. حال آنکه دکتر خالقی در تصحیح خود, از 16 نسخه ی خطی بهره گرفته است. اتفاقاً همین نکته بسیار مهم است؛ چرا که هرچه از نسخه های خطی بیشتری در تصحیح شاهنامه استفاده شود, اشکالات موجود در متن بیشتر آشکار می شود. چون این اثر مورد علاقه ی بسیاری از مردم و حتی دربار شاهان بوده, خیلی ها علاقه مند این بودند که از شاهنامه نسخه برداری کنند. بنا بر این نسخه های زیادی از شاهنامه ی فردوسی موجود است که هیچ کدام بی اشکال نیست. چون در طول زمان فهم از ابیات شاهنامه تغییر کرده است. مثلاً کاتب یا نسخه بردار هرجا از شاهنامه را که متوجه نشده, تغییر داده یا برای بهتر فهمیدن آن, ابیاتی اضافه کرده است. بنا بر این هرچه مصحح از نسخه های بیشتری بهره ببرد, اثرش علمیتر خواهد بود. در حال حاضر علمیترین نسخه ی شاهنامه تصحیح دکتر خالقی مطلق است که از سال 1366 تا 1386 کار تصحیح آن طول کشید.»

فکری معتقد است نسخه چاپ مسکو به دلیل نبود فهم کامل از ابیات دارای اشکالات زیادیست: «همانطور که از اسمش پیداست, این تصحیح در آکادمی علوم مسکو صورت گرفته که کارمندان و تصحیح کننده های آن روس بوده و آشنایی عمیق و دقیق از زبان فارسی را نداشتند تا ابیات شاهنامه را دقیق تر بفهمند و واژه های مناسبی انتخاب کنند. حال آنکه دکتر خالقی با شناخت کاملی که از زبان و زمان فردوسی, ادبیات آن دوران داشت, از واژه های فارسی کهن نزدیک به دوران فردوسی استفاده کرده است. ضمن اینکه قدیمیترین نسخه ی مورد بهره برداری مسکو, مربوط به 675 قمریست؛ حال آنکه تصحیح دکتر خالقی از نسخه ی فلورانس مربوط به 614 قمری که قدیمیترین نسخه ی موجود از شاهنامه است, بهره برده.»

مهدی فکری اقدام برای چاپ بریل نسخه ی دکتر خالقی را امری ضروری می داند: «با این توضیحات, ضروریست مسئولان امر اقدام به چاپ بریل شاهنامه تصحیح دکتر خالقی مطلق کنند که در 4 جلد از سوی انتشارات سخن روانه ی بازار شده و می تواند کمک شایانی به پژوهشگران نابینا که در حوزه ی تاریخ ادبیات مطالعه می کنند, بنماید.»

.......ورزشی

* سه رشته فعال داریم/12 بازیکن به مسابقات استانی و کشوری اعزام کردیم

هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان شهرستان ملارد توانست عنوان هیأت برتر تابع استان تهران در سال 98 را از آن خود کند. از این رو، با حیدر نیکفر رئیس این هیأت به گفتگو نشستیم.

وی در پاسخ به این سؤال ایران سپید که این انتخاب تا چه اندازه تاثیر انگیزشی بر روی فعالیت های شما دارد گفت: سالیان سال بود که به هیأت های شهرستان ها بها داده نمی شد و در استان تهران برای اولین بار است که با اقدام شایسته دکتر شمس رئیس هیأت، این امر محقق شد. ورزشکاران نابینا که در شهرستان ها هستند همیشه این حس را دارند که به آنها توجه نمی شود. اما کار هایی از این دست، باعث می شود آنها دیده شوند.

وی در خصوص رشته های فعال و تعداد ورزشکاران تحت نظر هیات ملارد گفت: سه رشته شطرنج، گلبال و دو و میدانی در ملارد فعال هستند و 21 ورزشکار زیر نظر هیات تمرین می کنند.

در سال 98، موفق شدیم 12 نفر از آنها را به مسابقات استانی و کشوری اعزام کنیم و آنها توانستند مدال های رنگارنگی را بدست آورند. در رشته گلبال در رده سنی جوانان و بزرگسالان، در رشته شطرنج در رده سنی نوجوانان و جوانان و در رشته دو و میدانی در هر سه رده سنی، ورزشکار به مسابقات اعزام کردیم.

نیکفر در خصوص امضای تفاهمنامه با اداره ورزش و جوانان ملارد و سازمان بهزیستی و اینکه تا چه اندازه آنها به مفاد این تفاهمنامه پایبند بودند بیان کرد: سال گذشته با نهاد های مربوطه به توافق رسیدیم تا بخشی از هزینه های اعزام ورزشکاران، حقوق مربیان و بحث ایاب و ذهاب را تقبل کنند. آنها 70 درصد به تعهدات خود عمل کردند و هنوز بخشی از آنها باقی مانده است.

رئیس هیات نابینایان و کم بینایان شهرستان ملارد اظهار داشت: متأسفانه یکی از چالش های بزرگی که با آن مواجه هستیم همین مشکلات مالی است که گریبانگیر هیات شده.

موفقیت های بدست آمده را مدیون مربیان خوبمان سرکار خانم سالاری در دو و میدانی و آقای دلپذیر در رشته های گلبال و شطرنج هستیم که بی چشمداشت در رکاب هیات ملارد بوده اند.

وی در پایان تصریح کرد: ما نیاز به نیروی انسانی فعال داریم. اگر نابینایان در توابع شهرستان ملارد زندگی می کنند هیات ورزش نابینایان را به دوستان خود معرفی کنند تا با استعدادیابی آنها را برای رشته های مختلف پرورش دهیم.

امیر سرمدی

 

........حوادث

* زن کلاهبردار حرفه‌ای سر ۱۴۰ نفر کلاه گذاشت:

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری خانمی خبر داد که تحت شش فروش خودرو اقساطی از ۱۴۰ شهروند ۳۵ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود. به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی پور در تشریح این خبر گفت: اواخر تابستان سال جاری شکایتی با موضوع کلاهبرداری از طریق فروش خودرو اقساطی از مرجع قضائی به منظور رسیدگی تخصصی به اداره چهاردهم پلیس آگاهی ارجاع شد.

وی توضیح داد: با توجه به تعداد بالای شاکیان رسیدگی و دستگیری متهم پرونده با توجه به حساسیت موضوع در دستور کار تیم تخصصی کارآگاهان قرار گرفت و با تحقیقات میدانی و پایش های اطلاعاتی کارآگاهان موفق شدند مخفیگاه متهم را شناسایی و در بیست و دوم اردیبهشت ماه وی را که سیما ۳۵ ساله نام داشت، دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی انتقال دهند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت افزود: سیما که مدیرعامل شرکت بود پس از انتقال به پلیس آگاهی مورد بازجویی قرار گرفت و مشخص شد که متهم حدود یک سال پیش نیز به همین جرم در زندان بوده است.

وی ابراز داشت: سیما در ادامه اظهار داشت، کار ما به این صورت بود که از طریق درج آگاهی در سایت های اینترنتی افراد را با وعده فروش فوری خودرو اقساطی فریب داده و اعتماد مشتریان را جلب می کردیم.

این مقام انتظامی اعلام داشت: متهم در مورد نحوه دریافت و استفاده از پول مال باختگان گفت: پس از اخذ مبالغی از ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان زمانی را برای تحویل خودرو اعلام می کردیم و وقتی زمانی تحویل فرا رسید به بهانه های مختلف مدام کار را به تعویق می انداختیم تا اینکه مبالغ دریافتی از مالباختگان بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال می رسید و پس از آن شرکت را تخلیه کردم.

سرهنگ تقی پور گفت: مبلغ کلاهبرداری متهم دستگیر شده بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال می باشد و تاکنون ۱۴۰ تن از شاکیان شناسایی شده اند. متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی با دستور بازپرس پرونده در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی پایتخت قرار دارد.

* دستگیری باند خرید و فروش نوزادان در گرگان

دستگیری باند خرید و فروش نوزادان در گرگان: ایرنا نوشت: مامورین انتظامی گلستان اعضای یک باند ۵ نفره خرید و فروش نوزادان را که با تطمیع زنان به بارداری ، فرزندآوری و فروش نوزادان در گرگان مشغول فعالیت بودند شناسایی و دستگیر کردند. چهار نفر زن و یک مرد این باند که سه دلال، یک ماما و یک همدست بودند در این اقدام پلیس شناسایی و دستگیر شدند. معاون اجتماعی انتظامی گلستان پنجشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت :اعضای این باند در یکی از بیمارستان‌های گرگان اقدام به فروش نوزاد می‌کردند.سرهنگ علی بهرامی در تشریح نحوه فعالیت اعضای این باند گفت: این افراد با شناسایی بانوانی که از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نبودند آن ها را به فرزندآوری تطمیع کرده و با قبول همه مخارج آنها را از زمان بارداری تا زایمان، با همکاری یکی از ماماهای شاغل در یک بیمارستان‌ گرگان، نوزادان را در بدو زایمان به خانواده‌های متقاضی فرزند می فروختند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *